Saate alguses kuulsite lugu, kus koos mängisid klarnet ja fagot. Kas klarnita fagoti mängivad alati koos? Mitte alati, kuid nad on sümfooniaorkestripartituuris nagu lähedal ja nende iseloomud kuigivõrd on sarnanevad, nende register kuigivõrd on lähedane. Ja seetõttu ka tämbri poolest on nad lähedasem kui kui näiteks et või metsasarv. Ja seepärast tähistame tõesti tihtipeale kõrvuti ja mängime tihti koos. Ajame siis juttu kahe mehega, Eesti riiklikust sümfooniaorkestrist need anud Hannes Altrov ja Andres Leppnurm. Klarneti Fagut on puupillirühma pillid viimased, millega ei ole veel tuttavaks saanud. Kas nad on siis puust tehtud? Need pillid? No mis puutub Fogottesse, siis on jah puust tehtud tõesti kohe ta nimelt vahtrapuust. Kas vahtrapuu on siis niisugune punane kohe ma vaatan päris tumedat värvi see pill. No see pill on meil üle lakitud ja niimoodi välimuselt hästi kenaks tehtud. Aga muidu oleks vahtrapuu, on nagu ikka, Al heledam. Kui fagoti on kõige madalam puupill see tähendab siis seda et ta peaks olema ka vist kõige pikem, kui pikk see fagot on. Raamatus on öeldud, et kaks ja pool meetrit. See üldpikkuse kohta kindlasti käib, aga teatavasti on meil pooleks murtud, jaotatud see pikk toru nüüd natukene lühemaks, et teda ei oleks liiga ebamugav mängida. Ja kasvõi juba. Aga klarnet on hoopiski must. Ma mäletan, too poe, millest me möödunud saates rääkisime, see oli ka mustpill miksis klarnet, mustan. Küla oleneb materjalist ja nähtavasti puu tugev. Tiheda süüline eebenipuu annab head tämbrit. Ma olen kuulnud niimoodi, et eriti klarneti mängijatel olevat väga tähtis, et pill oleks kvaliteetne, jaga huulik oleks kvaliteetne, samal ajal need nii pill kui huulik peavad sobima antud individuaalsusega antud isikuga selle mehega, kes ta pilli mängib. Kuivõrd see jutt õige on? Jah, muidugi huulik on väga oluline, temast olenev tämber, oleneb mängu. Mugavus, oleneb kergus. Ma vaatan, et teil on mõnes mõttes sarnased ja samal ajal ka väga erinevad need tuulikud sarnased selles mõttes, et mis valget puust asja teil siin on, kuhu te sisse puhute? Need on meil trostid? Jah, nad on mõneti sarnased, sest nad on ühest puust valmistatud. Aga klarnet, teil on siiski huulik, meil on see tross kahest poolest tehtud. Ja meil ei ole nagu eraldi huulikut säärast, sealjuures. Need Facottilonzetrost päris sarnane oboe trostiku pöörali k kaks. Rösti niimoodi koos kassis teiega enne mängima hakkamist teete niisugust häält nagu poegide. Jah, võib-olla veidi kurjemadke. Miks te niimoodi teete, me nagu proovime. Kuidas ta meile vastab, kuidas ta meil tööks valmis on? Need fakotid hakkab siis õhk minema kahest trossist edasi mööda peenikest peenikest toru, siis jääb ikka pilli sisse. Aga klarnetit. Huulik ja kohe on pilliansus. Võib-olla mängiksite meile kõige kõrgemat nooti kõigepealt lärneti peal ja siis kõige madalamat nooti klarneti peal ja fakotilisema moodi. See oli siis klarnik. Kohe kuuleme ka fagoti. Missugused on kõige mugavamad registrid nendel pillidel? Laanetil on suhteliselt küllaltki suur tehniline vabadus, ei saaks öelda, et siin väga ebamugavaid registreid on. Võib-olla ehk äärmiselt kõrge. Nii vabalt ja see oli siis kõige ebamugavam register ja mis siis veel mugavam on? Allapoole mugavam. Väga temperamentne pilised lainet. Kas ta mängibki niisuguseid Virtooslikese olusid? Muidugi on, on ka virtuaalseid soolasid Rinski korsakov. Hispaania kapriis. Šostakovitši üheksas sümfoonia sirtsu. Tšaikovski kuues sümfoonia esimene osa. Klarnet on tõepoolest väga paindlik, panite tähele, millisest vaikusest algas selle meloodia. Esimene noot. Kuuleme Tšaikovski kuuenda sümfoonia esimesest osast üht väikest lõiku, kus järgemööda mängivad kõik meile nüüd juba tuttavaks saanud puupillid. Natsoleerivad sellises järjekorras flööt, fagot, oboe ja klarnet. Keebisitseegord saadavad. Proovime õige, kuidas tuleks väljat, lihtsando kühvini rapsoodiast, kes andatanud klarnetit väga raske teha. Ja nüüd sama koos orkestriga. Meil on see mängute tuttav, aga vist lärnitil ei ole see päris mugav. On väga ebamugav. Kes heliloojast on olnud suur klarnetisõber selles mõttes, et oma sümfooniat suuremates orkestriteostes on klarnetit usaldanud palju soolosid. Romantikud on armastanud üldiselt klarnetit ja võib-olla on ka siin olud kaasa mänginud. Veeber tutvus oma ajavirtuoosid permaniga ja nad koos esinesid ja Weber kirjutas kontsertiina variatsioonid, kontserdid, kvintetti keelpillikvarteti saatel. Sama me võime täheldada ka Brahmsi juures, Richard Strauss kirjutas kontsertid, muuseas, fagoti leiad Larnetile. Debizzi. Üldiselt ja romantismiajastu leidis üles klarneti võlud. Katkenud leeberi kontsertiinast. Kerges muusikas oli klarneti hiilgeaeg 35.-te aastate paiku. Siis arvati džässikuningaks Benny Goodman. Tema ansambel ja orkester saavutasid tollal kohutava minu. Klarnet kuulub menukalt Dixiljand ansamblite koosseisu. Nüüd on meil võimalik kuulata väga haruldast pilli kontrabassklarnetit see on siis kõige madalam klarnet välimuselt väga suur, isegi Facotist suurem muusika, mida te kohe kuulete praegusaegses vabas sässilikus helikeeles. See natuke nagu turiseva joriseva kurja häälega pill ongi kontrabassklarnet. Missuguseid teemasid mängib Dakot orkestris? Fagoti üle on ka praegusel ajal nüüd juba hakatud praktiliselt igasuguseid teemasid andma. Nii lüürilisi kui ka grotesk said siis natukene Torisevaid ja eriti madalamas registris. Kostab see hästi välja. See oli soolo Tšaikovski viienda sümfoonia, teisest osast. Valsist. Ma vaatan veelkord, et tõesti fagotipoolikud on sarnased, kassis fakotid, kastakatud kärge teha. Jah, on küll ja ka temal on võimalik nagu kohalgi teha topelt Stokaatata. Sessi sellel rajal footsikul on kirjutatuks niukene karakterpala fagotile. Mis siis võib-olla annab päris hästi tema natuke torisevad tämbrit. Iseloom. Üheks raskemaks pähkliks fagotirepertuaaris orkestri repertuaaris loetakse Ravelli poolerot. Kuna tema on väga kõrges registris ja vaikse nüansiga kogu maailmas loetakse seda äärmiselt raskeks mängida. Siinkohal võiks jällegi teha ühe põgusa kordamise. Vaadake, kas tunnete puupillid ära juba kergema vaevaga kuuleme sedasama ravilli pool eurot. Üksteise järel astuvad sisse soolopillid saatjateks väike trumm, keelpillid ja harf. Palju on kasutanud fagoti soolopillile. Šostakovitši on kirjutanud väga häid ja südamlikke soolosid. Üks näide oleks Šostakovitši üheksandast sümfooniast. Kas fagoti on kerges muusikas? Tehtud on küll aga üldiselt ei ole ta eriti läbi löönud, sellepärast et ta on suhteliselt vaikse tooniga siiski ja peale selle, tal on mingil määral sarnasus saksofoni tämbriga, eriti kõrgemas registris. Ja muidugi saksofon. Kergema muusika jaoks on ikkagi ju loodud. Kuid klarnet on nüüd niisugune pill mida üks teismeline poiss võib küll kätte võtta ja kohe õppima hakata, aga Hakotme, vaatan, siis on hirmus suur ja raske. Kui vanalt siis teda mängima võib hakata? Õige aeg umbes peale kaheksanda klassi lõpetamist seal siis aastat 15 16. Me oleme siin Facotist juba üht-teist rääkinud, Pillele me kuulanud ka, aga mida see sõna fagoti peaks tähendama? See sõna tähendab haa kubu, et teda teha mugavamaks mängimise jaoks ist amorti nii-öelda pooleks ja siis tuliks väljend haugubu. Millest on klarneti nimetust tulnud? Klarnet on tulnud sõnast Clarino tähendab selget kõlavust. Puupillimängijatel Anist sümfooniaorkestris tore töö. Nii kui pilli suule paned, kohe kuuled ka oma soolad. Kui üks noormees tahab ja otsib endale ala, kus saaks hästi ennast väljendada siis võiks talle julgesti soovitada hakata mängima puu. Pille.