Indrek Vainu ilusat hommikut, mailis, ilusat hommikut, kuulajad. Täna räägime teenustest, teine märts on ju teenuste kuu hea teeninduse kuu, eks ole, ja, ja mis mõttes ta veel teenuste kuuenda siis mõtlesin, et peaks eriti palju, kasutame igasuguseid teenuseid või no nii ja naa, et tegelikult toimub ka märtsis selline asi nagu Eesti parim e-teenus 2013 juba suhteliselt vana konkurss. Ja eelmine nädal oli selle konkursi avapauk ja nüüd oodatakse, oodatakse igasuguse ideed, e-teenuseid kandideerima nii-öelda suurele auhinnale. Ja üheks suureks auhinnaks on siis World Sammitav osalemine, et kellel on mingi lahe e-teenus tehtud, viimasel ajal saab kandideerida, siis toimub valimine žürii tuleb kokku ja 19. aprillil antakse välja. Ja seal nende teenuste all ongi siis mõeldud ju just nimelt eeskätt ma kujutan ette aastal 2013 ikkagi erinevad rakendused, äpid. No tõenäoliselt jah, et rakendusi on täna juba väga palju, aga noh, samas seal võivadki täitsa mingisugused suured süsteemid olla mingites riigi omad või mingi suurettevõtete omad, aga miks mitte ka täiesti tavaliste toodetavad ja selle nurga alt ma vaatasingi eelmisel nädalal natukene rakendusi. Ja vaatasime asja niimoodi, et vaatasin Google pleid ja vaatasin abstoriga neid toppe, vaatasin, kammisin, topid läbi, et just vaadata, kui palju on niukseid teenuse rakendusi, mis nagu reaalselt midagi annavad. Muidugi pangal on seal olemas, alati leidub midagi mõnelt telekommunikatsiooniettevõttelt. Aga ühe huvitava asja, mis märkasin, oli see, et mida seal ka nii-öelda avaseminaril selle konkursi avaseminaril räägiti, oli see, et ikkagi enne, kui sa hakkad seda tegema võiks olla teenus ka olemas, et noh, seda saab ju teha ja teha ja sättida ja siit ilusaks keerata ja siia panna midagi juurde. Aga üks üks sihuke hea sõnum, mis sealt ühelt esinejalt välja tuli, oli, oli see, et ikka enne võiks vaadata, et kas see teenus päriselt ka nagu olevas all, et sa võid sa muidu seda E'd seal nii kaua putitada, et teenust ei olegi, unustad selle teenuse ära ja vaatasin just selle selle nurga alt Ta rakenduspoodides olevaid rakendusi, mis siis oleks nagu teenused ja mis ma avastasin. Kõige huvitavam avastus oli see, et et ei ole seal mingisugused suurfirmad esikümnes või noh, esikümnes tegelikult ei olnudki ühtegi Eesti rakendust. Aga, aga olid siuksed figureerisid, sihuksesed, Ildi meeste tehtud asjad või noh, nii-öelda keegi progemis oskustega tüüp oli midagi valmis meisterdanud. Näide, siis olid eesotsas, no näiteks mis mulle, mis mulle kõige rohkem meeldisid või mis oli ka rahva poolt siukest tagasisidet ja Taul laude saanud allalaadimise oli näiteks Eesti ühistransport. Näed, ja selline androidist täitsa olemas ja võiks ju arvata, et seal äkki tehtud mingisuguse transpordiga võeti või noh, ma ei tea, kelle, kelle poolt onju. Aga võta näpust hoopis keegi Andres Sepa ja väga korralik, väga korralik rakendus samamoodi noh, nii-öelda sellele kohe sekundeeris peatus ei ole jällegi tegu mingisugused transpordiametirakendusega, vaid on maitsel Makarov. Need hõlmavad endast siis noh, kogu Eesti ühistransporti, bussid, laevad, lennukid, rongid. Kui ma nüüd ei tea, kas nüüd nii tyybilt oli, aga tõeliselt bussid olid küll selles Eesti ühistranspordis kõik olemas, muidugi oli üks sihuke tee pilet, mis oli Tallinna bussijaama tehtud ja sellega ma olen ise ka piletit osta, see, see, see oli täitsa mugav. Aga kui mõelda veel nii-öelda nii-öelda tava nii-öelda esi, esiviiekümnes esisajas olid ikkagi nii-öelda mingisugused inimesed, olid teinud mitte organisatsioonid või firmad ja need olid väga populaarsed ja näiteks teine seal e-kool. Aga mitteametlik versioon. Ahaa, nii et jällegi keegi, mul ei ole siin praegu aga aga keegi keegi, keegi nutikas nutikas semu, tegi e-koolist mitteametliku versiooni ja millegi poolest siis nagu parem. Ei, ma ei tea, kas üldse nagu päris e-kooli mobiilset versiooni hull, et kas originaal üldse ongi olemas ja selge see, et selles mõttes, et seal oli küll mõned kommentaarid, et see või teine asi ei tööta või midagi võiks. Raul Olle, aga selles mõttes, et aga, aga nagu päris asja ju ka ei ole, et kas siis vähemalt midagigi olla. Ühesõnaga, inimesed ikkagi teevad, arendajad teevad ikkagi omal käel ja üksinda mingisuguste selliste ühiskondlike ettevõtete tööd nagu natukene ära. Ja, ja kindlasti kindlasti on nad ise, ma natuke kujutan ette, kuidas see tehniliselt toimub, pead seal midagi otsima, kuskilt leidnud mingi otsa, kust saaks hakata andmeid tasakesi, tõmbame Anija ja siis neid hakat mobiilikuva maine ja näiteks üks asi, mis mulle kuus oli väga populaarne, oli sõiduki andmed, see oli maanteeameti ja Eesti liikluskindlustus Fondi mingitest andmetest kokku pannud ja tegijaks oli mitte Eesti liikluskindlustuse fond või maa-amet vaid hoopis Kaupo. Natuke, mida sellega siis nagu teha saab, selle, selle topoandmete äpiga, kui sa seda oma sätti, vaata ta ütleme, et sa ei ole isanud sätti sealt, kus sa said vaid plaanid seda osta kelleltki teiselt, okei, ja sa ei tunne seda inimest. Siis sa paned selle auto numbri sisse, vaatad, et kas tal õnnetusi enne olnud väga lihtne ja siis sa tead, et kas, kes esiosanik ja nii nagu ta tehasest tuli vahepeal nagu mingisugused modifikatsioonid läbinud ahtli tuuningut tehtud ja sama näiteks samasse seeriasse ja need olid kõik olid ikkagi need nii-öelda üksikisikute tehtud rakendused olid kõik nii-öelda TOP 50. kuskil. Et oli samamoodi EMHI ilm on ju, et ei ole Eesti meteoroloogia ja hüdroloogia instituudi poolt tellitud äpp, vaid jällegi keegi mingisugune John John talu oli selle asja ära teinud nende eest. Väga huvitav trend iseenesest tõepoolest, et et nii paljud sellised suured, et asjad, mis tegelikult netis tavalises arvutis ikkagi toimivad, täitsa okei, on siis võetud lihtsalt ja viidud mobiili üle just nimelt selliste asjaarmastajate poolt puut leegimeeste poolt. Põhimõtteliselt küll. Ja, ja siis ma proovisin, muide, ERR-i rakendus oli, oli nii mõlemas mõlemas toppis nii androidi, Skype oli, seal oli suht heal kohal üldse sellistest suurtest ametlik ametlikel samamoodi pangad on ju ja veel nipet-näpet, aga, aga põhimõtteliselt ma otsisin väga teraselt lõpuks mind juba tekkis hasart, et, et noh, et kus siis on suured tootjad oma oma e-rakendusteenustega ja jäigi sõelale jäid kolm asja, sedasama teepilet on ju Tallinna bussijaamalt. Tee info maanteeametilt ja DigiDoc allkirjastamine, et ma ei tea, kus teised on teie teenused mobiilide. No aga polegi vaja midagi teha, kui lihtsalt mingisugused inimesed ise oma algatusel asjad ära teevad, selle võiks muidugi ära keelata. Ei noh, viimane aeg vot selle oleks tüüpiline, mõningaid probleeme on nende inimeste tehtud asjadega, seal ongi see, et igasugused erinevad agad, kelle poole siis pöörduda, kui mingi asi ei tööta, et noh, see inimene omast heast tahtest poole. No võib-olla Kaupol ei ole aega, võib-olla? Ei, nad kirjutavad. Staadiumites ja nendesse nii-öelda kirjeldustest kirjutavad, et andke teada, et ärge ärge niisama sulguma hakake, kirjutage, kus kohas täpselt juhtus, kas see viga on korratav on ja nii edasi. Veakirjeldus nagu ikkagi tarkvaraarenduse asjad käivad, siis on võimalik parandada. Huvitav, kui paljudel nendel sellistel äpi puutlejageritel tegelikult mingid kontaktid selle nii-öelda emalehega üldse olemas. No ma arvan, et kuskil seal taustal jookseb mingi robot kontakt, ega rohkem ei ole, et keegi neile ei tule, ütlevad oh, lahe noh, tõenäoliselt need ametkonnad või kelle eest nad seda tööd ära teevad, neid neid nii-öelda puutlik teinud Osaid toodavad ja need need ei pruugi üldse teadagi. Aga ma arvan, et see Eesti parim e-teenus 2013 konkurss sinna võideldud, Butlesime väga vabalt nagu kandideerima minna. Valesti, kui keegi on jätnud tegemata oma töö ja, ja mingisugune Kaupo või, või Maicel või John või Andres on selle asja ära teinud, et kaval aga meelile sulle nendest rakendustest endale funktsionaalsuse poolest kõige sellisem, parem lahedam, lihtsam tundus, tead ja ühtegi rahva arvamusega kõige parem eesti rakendus praegusel hetkel või noh, kõige populaarsem liiklust testid, liiklus, testid, jah, et noh, nii nagu sa õpid autokooli jaoks või argieksami jaoks liiklus, testid ja need on täiesti ja need on tõesti need asjad, mis top 20-sse olen ka reaalset kasu. Ja ma isegi esimest korda, kui ma tegin seda läbi, ma kukkusin läbi ja ma mõtlesin, kas ma peaks nagu load ära andma on 12 aastat lahedal. Pöörduma kuhugi ütleb, et kuulge, et enam ei ole aus, et ma ei teinud täisteraga ei, pärast läks paremaks, aga liiklus tõesti, täpp on siis ka kellelegi kellelegi jällegi seal ei tehtud. Et noh, niimoodi need tule noh, ega, ega Mul on mõni autokool seal taga aga väga hästi tehtud ja toimivad, et selles mõttes õppimiseks viimasena need neli ikkagi selliseid tiigrinahas kangelasi on päris palju siin inimeste seas istumas progemas, nagu, nagu seminaril öeldi, et Eesti IT tiiger elab ja elab nagu võimsalt, et selles mõttes, et kogu aeg midagi toimub, keegi midagi toimetab, et ükskõik, kui kui ametkond või mingisugune asutus jätab midagi tegemata või mingi firma küll siis tulevad need itaallased tiigrid e tiigrit lähevad välja ja teevad need tööd ära, et selles ei ole mingit küsimust ja noh, ma ütlen veel korra üle, et kellel vähegi mingisugune e-teenus on viimasel ajal välja tulnud tasub siis kandideerida sellele Eesti parima e-teenuse konkursile ja rohkem informatsiooni selle kohta leiab e-konkurss punkt, lett. Ja siis sealt edasi ja 20 26. aega. Aga mis asi see oli, kuhu sealt edasi saab see Sammid, kas see on mingisugune selline äppide? See, see on umbes nagu jah, häppida Oskar, et sinna tulevad üle üle maailma kokku ja kusjuures huvitav oli see, et hiljuti pani Eesti ise riigi riigi poolt tehtud, see ettevõtja portaal sai 10 aasta parimaks 10 aasta parimaks seal jah. Nii-öelda rahvusvaheliselt öeldi, et 10 aasta parim nagu e-valitsemisega seotud teenus. Nojah, sest mujal lihtsalt ei, e valitseb tegelikult suurt, mitte midagi. Meil on ka räägitud ja, ja tõenäoliselt ta vist kusagilt, ma olen kuulnud statistikat, et seda ettevõtja portaali kasutab 99 protsenti Eesti ettevõtjatest, et noh, tähendab paberi peale enam ei aita eriti midagi. Vot sellised asjad, teeme seda lahedat, kasutage neid. Indrek. Aitäh sulle selle väga huvitava info eest. Me kohtume sinuga juba järgmisel teisipäeval. Ja kõike head. Raadio kaks.