Tal väikil ja henna erile üürileandjal. Et ta ka isa ja nii tee, ta ei olnud ka tuule Siinagi laulma. Nalana. Ana toolen, kör keel Ta on väikene olema e õlile alal. Tõnnu. Eelmise pilli häälte saate lõpus kõlas haignelyahukese kvartett. Ja selle muusika oli tõesti väga ilus, Arnele meeldis ka, niiet ta tahtis laulda kohe selle peale Leokese laulu ja selle lõokese laulu. Me panime tänase saate algusesse. Oota, aga tuletame nüüd meelde, kuhu meid eelmisel korral see jutt nüüd jäigi. Me rääkisime kammeransamblid, kest, missugused kammeransamblid siis eelmises saates jutuks olid? Oya trio ja kvartett? Õigus küll, aga kas mäletad, meil oli üks sõna v trio ees ja ka kvarteti ees klassikaline muusika, klassikaline trio, klassikaline keelpillikvartett. Nüüd sellele jutule täienduseks me peaksime lisama veel mõnda asja, nimelt seda. Kvarteti mäng hakkas väga paljudele ilunud interpreekidele väga meeldima. Need kujunesid oma kindlate koosseisudega kvartetiga ja selles mängisid väga andekad solistid. Kvartetid töötasid, võime öelda plaani sarnaselt kahe ja andsid kontserte väga paljudes maades. Ajaloos on palju näiteid selle kohta, et nii mõnigi mitmekülgselt andekas mees saab just muusikuna kuulsaks. Ka esimese kindla koosseisulise keelbli. Kvarteti asutas vürst Andrei Razumovski kes elas Viinis samal ajal kui kuulus helilooja Ludwig van Beethoveni kes siis oli Andrei Razumovski Tauli laevastiku admiral. Seejärel töötas ta Renee saadikuna Veneetsias, Napolis, Kopenhaagenis, Stockholm'is ja Viinis. Üle kõige armastas ta muusikat. Viinis olles asutaski ta kvarteti, milles ise teist viiulit mängis. See kvartett mängis koos seitse aastat ning mitmed heliloojad pühendasid neile oma teoseid. Ka Beethoven pühendas Beethoveni vene teemadele loodud kolm kvarteti said hiljem tuntuks. Räzumovskik Farketide nime all kuuleme viimast osa miimi noor kvarketist ja selle esitab Šostakovitši nimeline keelpillikvartett. Selline oli siis üks osa Beethoveni kvartitist, mis on pühendatud Rasmovskile. Kuidas need pildid siis kuus mängisid, kas kõik pillid olid tähtsad või oli mõni teistest tähtsam? Minu meelest oli viiul küll kõige tähtsam, tema nakuid juht, tihti. Klassikalistes keelblikv artikliski putki viiul nagu juht olema, esimene viiul klassikalises kvartetis nimelt mängib kaks viiulit koos aga siis esimene viiul mängib nagu alati, pea meloodiat. Aga kuulame nüüd ühte teist kvarti. Ma ei ütle, et see oleks klassikaline kvartett. Seome ka keelpillikvartett. Mõistetame ära, missuguse koosseisuga see ei ole mitte päris tavalise keelpillikvarteti koosseisuga. Ja mõistetame ärakuulamise järgi veel teist asja, nimelt seda, et kas siis selles kvartetis kaviiul kõige tähtsam on. Missugused pildid nüüd siis koos mängisid? Kontrabass ja tšello ja viiuliga kindlasti. Viiul ikka väga tähtis, kas see oli siis klassikaline kiiblikvartik algnud. Seal mängisid kaks viiulit täitjad sellklassides. Kalises kvartetis mängisid kaks viiulit, ainult et seal mis pill siis siin teistmoodi oli? Õigus küll ja kontrabassiga ongi väga vähe ansambleid, kvartett ka muidugi selle muusika autor oli helilooja tšakinorussini. Tema kirjutaski niisugusele omapärasele koosseisule kussis kuus mängisid kaks viiulid, tšello ja kontrabassalti ei olnudki. Ja loomulikult niisuguse kvartetimuusika eest seisavad kõigepealt kontrabassimängija, sest nendel on nagu muusikat mängimiseks ja ka selle kvarteti hingeks, kui niimoodi võib öelda, kes praegu esitasid Rossini esimest sonaati on kontrabassimängija Rakov siinses muusikas üks põnev asi. Kui noodipilti vaadata, siis on kohe selge, aga võib-olla kõrva järgi kohe mitte, peab väga tähelepanelikult kuulama. Mitte päris kindel, et, et sülest oskasite esimese korra kuulamise järel aru saada grusiini kirjutas selle muusikakvarteti tarvis, milles ka Taise mängis ja teist viiulit. No tavaliselt, Me teame, tähtsam on esimene viiul. Rossini kirjutas hästi virtuoosse parti nii esimesele kui teisele viiulile. Need kaks viiulit nagu võistlevad omavahel. Aga tšello ja kontrabass mängivad kassaala teemasid. Õige selles kvartetis mängisid need küll palju julgemalt kui eelmises kvartetis, mida me kuulasime ja see oligi vist mõistatuse teise küsimuse lahendus ja kuulame veel kord seda Rossini sonaadi osa ja jälgime, kuidas siis kaks viiulit omavahel võistlevad ja kui huvitavaid tämbrid toovad sisse tšello ja kontrabass. Kammermuusika on siis tegelikult vist kõige huvitavam, kui ise juba pillimängu nii selgeks saate, et võiksite ka kellegagi koos mängida, kas duot, Riiot või siis kvartetti. Kammermuusikateoseid enam kui neljale pillile tuleb juba harvem ette. Need oleksid siis kvintett viiele pillile Sekstit kuuele pillile septit seitsmele, Octit kaheksale ja nett üheksale pillile. No oli palju keerulisi nimesid, vaatame, kas sulle järgne midagi meelde ka jäi. Mitu pilli oli septetis seitse, aga krintetis viis. No eks üritamine kulu alati ära, aga nendes ansamblites tuleb tavaliselt mõni muu pill keelpillidele lisaks ja siis on juba tegemist segaansambliga, sega kammeransambliga. Niisuguseid koosseis on väga palju. Aga räägiksime veel keelpilliorkestrist. Siia kuuluvad siis kõik meile juba tuttavat keelpillid. Seega viiulid, aldid, tšellod ja kontrabassid. Seega siiski orkestrisse kuuluvad kõik viiuli perekonnapillid, palju ilusat muusikat neile kirjutanud Endel ja tema keegliorkestri kontserdid kannavad niisugust omapärast nimetust. Concerto krossod. Concerto gross on kohe üks kindel mõiste ja vorm muusikas. Siin võistlevad omavahel solistid ja orkester. Meie kuuleme aeglast osa Reeminu Concerto krossost ja siine solistideks kaks viiulitad sello orkestrisse kuuluvad siis kõik keelpillid ja ka klavessiin. Klavessiin viisi küll ei mängi, ta toetab ainult teisi pille. Koosmängus kuuleme siis aariat. Hendelli Concerto krossest Reiminu. Meie helilooja Heino Eller kirjutas keelpilliorkestrile ka palju ilusaid palu. Ühe pala pealkirjaks on kodumaine viis. Haarne, mis asi on kodumaa? Kaduma on see, kus meie elame ja ja minu ema ja isa on kasvanud ja ja vanaema ja vanaisa ja minu vanaema, vana matja kosmin sõbradele vadja tuttavadja kaduma väga kallis maa. Heino Elleri kodumaine viis, mis on kirjutatud keelpilliorkestrile lõpetab pilli häälte kooliaasta. Kohtume uuesti septembrikuu esimesel nädalal.