Tere, kallid raadiokuulajad nagu naksti, nädalake läbi tiksunud ja taas käes kaunis kevadine pühapäev ning seega saabunud suurepärane aeg võtta ette väike audiorännak sisekosmilistesse sfääridesse. Algab saade hallo, kosmos ja mina olen Ingrid Peek. Loodan, et need unetud, kes suure elevusega eile laupäeva varahommikul ootasid Eesti saamist kosmoseriigiks ja jälgisid ekraanide ees suure põnevusega ESTCube'i tulevast. Martti on ennast mõnusalt välja puhanud, sest nagu ilmselt juba uudistest kuulnud olete, selgus pool tunnikest enne starti, et atmosfääri ülakihtides puhusid lubamatult tugevad tormituuled ning seega lükati kanderak, et veega start vähemalt kaks päeva edasi. ESTCube'i missioonile ei tähenda see viivitus tehniliselt midagi halba, meie satelliidist kenasti raketi küljes ja ootab oma tähelendu ning loodetavasti peavad ka satelliidimeistritest tudengid sellele emotsionaalsele lisapingele hästi vastu. Igatahes on teema endiselt aktuaalne ja oluline. Jälgige mängu ja kõige operatiivsem viis end satelliiditeemaliste arengutega kursis hoida on läbi EstCube Facebook'i lehe, nii et minge ja vajutage seal, seda meeldib nuppu. Kosmoseteemadele lisaks veel ka üks väike uudismaailmas ilmselt kõige tuntum elav eesti teadlane, kes avastas tumeda aine ja universumi kärjekujulise struktuuri. Astrofüüsik Jaan Einasto annab tuleval neljapäeval, üheksandal mail Budismi Instituudis loengu teemal maailma ehitus ja areng. Nii et kellel huvi meie universumi ehituse vastu, siis tulge kuulama ja muidugi tasub kuulata saadet hallo kosmos, Jaan Einasto, ka mille leiate raadio kahe kodulehelt kosmosesektsioonist asuvast arhiivist ja sealtsamast leiatega saate meie satelliidimeistritega. Peale kolmeosalist Eesti esimese satelliidi stardile pühendatud väliskosmoseuuringute ehk kosmonautikasarja on taas aeg pilgud sisekosmilistesse avarustesse suunata. Ning selleks on mul täna just sobiv saatekülaline. Amazonase vihmametsa põlisrahvahunniku ini pealiku poeg ja noor šamaan Chiana paneel kes on parasjagu Euroopas külas käimas, et meile oma kultuuri ja traditsioone tutvustada ning kes põikas oma rännakutel korraga Eestisse. See annab paneel on 27 aastane, Amazonase vihmametsa põlisrahvapärimuse kandja ja traditsiooni hoidja. Tema isa siia hunnik kuin on hõimupealik ning tema emapoolne vanaisa Šae meid, too on nende kogukonna šamaan, kes on teda juba lapsest saadik oma mantlipärijaks koolitanud. Chana paneel õppis Riiadezoneiras audiovisuaalset kunsti, et jäädvustada ja jagada maailmaga oma kodukandi kultuuri ning lisaks ka administreerimisoskusi. Vaata oma kogukonna asju korraldada. Põlisrahvas hunnik kuin ehk tõeinimesed, nagu nad end ise kutsuvad, elab Brasiilias Amazonase vihmametsas, Peruu ja Boliivia piiri ääres Akre maakonnas. Nad elatuvad peamiselt põllumajandusest, jahipidamisest ja käsitööst. Meisterdas tekstiile ehteid, keraamikat, mille kaunid mustrid kannavad vihmametsast inspireeritud spirituaalset sümboolikat. Kuni kuini. Sotsiaalse elukorralduse keskmeks on kaks alussammast. Hõimupealik ja šamaan. Esimene hoolitseb kogukonna kollektiivse, materiaalse ning teine vaimse ja hingelise heaolu eest. Šamaan on ka ühenduslüliks maise maailma ja teispoolsuse vahel. Hunnikuid inimeste elus on väga tähtsal kohal ilu kooskõlas loodusega ning seda ühendust tugevdavad ja pühitsevad nad kõikvõimalike pidustuste tähistamist tseremooniate rituaalidega. Aga sellest kõigest räägib Chana planeedile ise kohe lähemalt. Tänane saade on lausa neljakeelne. Jonäpponee jutustab meile oma lugusid portugali keeles, mida tõlgib kuulajatele Amazon ansamblist tuttav tšai Fernando, kelle juttu mina siis teile omakorda eesti keelde tõlgin. Ning Chanaponee mõnusad iidse häälega kodukandi rahvalaulud kõlavad tema hõimuhunniku uimi keeles. Enne kui annan sõna külalisele kaugelt vihmametsast, kuulame ühe meeleoluka muusikapala nimega habee, mille esitab meile tänane saatekülaline Chana paneel. Koos Amazon ansambliga. Minu tänaseks saatekülaliseks on Amazonase vihmametsas elavad põlisrahvahunniku ini šamaan Johanna paneel peretsena ja pere Fernando. Suur tänu. Meile tänatsionaa jutu tõlgid ja sellel džunglimatkal giidiks oled. See annab paneel, suur rõõm, et said oma eurooparännakutel ka Eestisse põigata ning mahti saatesse külla tulla, et meile natukene oma kultuuri ja traditsioone tutvustada. Et enne, kui alustame jutuajamist, kas sa tahad teha väikese palve öelda midagi tervituseks? See annab paneelis, ütles, et tal on hea meel saatesse tulla. Tervitab teid kõiki ja tema on siis hunniku ini, hõimupealiku poeg. Algatuseks loeta siis ühe sellise palve, mis on palve küsimaks luba looduselt, et tagada siin täna selles saates selles ruumis harmoonia. Me edasisteks vestlusteks. Aitäh nagu ikka, tahaks algatuseks teada sinu lugu, et ole hea, palun räägi meile natuke lähemalt oma taustast, et sa juba mainisid, et sa oled oma hõimupealiku poeg, aga tahaks veel teada elust vihmametsas sellest, kuidas esimest korda lääne kultuuriga kokku puutusid, kuidas kujunesid selleks, kes sa täna oled, kes või mis on olnud sinu peamised õpetajad ehk siis jah, sinu lugu. Nagu ma ütlesin, olen siis hunniku ini põlisrahva esindaja, kes elavad Amazonase vihmametsadest ja olen sealse rahva liidri poeg. Et minu isal oli juba noorest peale unistus, et saata mind laia maailma, et pida teiste kultuuride, lääne kultuuri, sellist olemust, et saaks selle läbi meie kogukonda aidata ja arendada, et 12 aastaselt saadeti mind siis ühte teise väiksesse linnakesse, mis endiselt asus vihmametsas piima, et ma saaksin koguda teadmisi. Seal linnakeses hakkasin siis õppima portugali keelt ja õpingute käigus hakkas mind eriti huvitama tehnoloogia, need kõik tänapäeva sellised tehnoloogilised võimalused eelkõige just visuaalne kunst ja visuaalne keel nagu film, fotod, kõik sellega seonduv, et tänaseks olen ma nii-öelda vihmametsa filmimeister, kasutades oma oskusi, püüan jäädvustada seda, milline meie kultuur lisaks õppisin, administreerimisoskused saaks sellega oma kogukonnale kaasa aidata, et kui meil on seal vaja mingeid asjaajamisi teha, siis mina olen see, kes oskab neid teha või vähemalt suunata, kus suunas minna. Audiomeditsiin Adeple, Odeni moos. Minu lapsepõlv möödus vihmametsas, sest mu ema ja isad meisterdasid mind seal. Seal ma sündisin, seal oli mu lapsepõlv ja meie jaoks oli äärmiselt oluline vabadus ja selline vabakasvamine kooskõlas loodusega me õppisime meid, õpetati, kuidas seda ühtsust loodusega arendada, kuidas kasvada koos loodusega, kuidas olla ühenduses maaga kuidas õppida tundma taimi, loomi, nende kõikvõimalike omadusi ravivad kuidas kasutada seda heas mõttes tervendamiseks ja üldse eluks. See oli minu jaoks äärmiselt ilus kaunis aeg ja mul on väga hea meel, et ma saan selle ajaga kogutud teadmisi ja kogemusi teiega jagada. Kui mu isa mind esimest korda suurde linna viis siis see oli minu jaoks kõik täiesti teistsugune, see oli täiesti teistmoodi maailm, inimeste keel, doi, et eluviis ka liikumisviis, kuidas ühest kohast teise saadi, et see oli uus eluviis sõna otseses mõttes erines kardinaalselt sellest, millist eluviisi mina oma vihmametsas olin elanud. Ma pidin kõik uuesti õppima, uuesti ümber õppima, uuesti selgeks õppima selle teistsuguse eluviisi, aga õnneks mul oli aega selleks, et kohaneda. Räägime natuke ka sinu kodukandi rahva elust, et hunnik uini hõim elab Brasiilias Amazonase vihmametsas, Peruu ja Boliivia piiri ääres. Kuidas teil seal tänapäeval elukene edeneb, kas ja kui palju on Lääne tsivilisatsioon teie kultuuri tunginud, mil moel on seda mõjutanud? Kuidas inimesed elavad, millega nad tegelevad, milline on nende maailmapilt ja elufilosoofia? Hunnik uni, hõimunimi tähendab siis tõeinimesed, et neil polnud väga pikalt üldse valge mehega kontakti. See annab paneel, ütleb, et tema vanaisa ajal tekkis siis esimene kontakt Lääne tsivilisatsiooniga, valge inimene tungis metsa, hakkas seda siis enda hüvanguks ära kasutama ja need olid väga rasked ajad nende rahvale, et väga palju inimesi päti väga paljud inimesed pidid peredega metsa põgenema, et üldse ellu jääda, et see oli selline karm aeg. Alates on minu vanaisa ajast toimunud kokkupuutega valge mehega on see olnud meie rahvale üks suur raske võitlus, et võidelda kätte siis oma õigused, et see asi hakkas paremaks muutuma minu isa valitsemise ajal, et siis võidelda endale kätte, et territoorium, kus põlisrahvana saab elada oma elu, oma kultuuri, viljeleda, oma keelt rääkida, teostada oma tseremooniaid, jälgida oma traditsioone just nii, nagu me seda oleme läbi oma ajaloo teinud. Need muutuste ajad on olnud väga keerulised ja rasked, et kogu see uue maailma pealetungiga kohanemine. Aga õnneks on ikkagi need tähtsad saavutused teoks saanud ja meil on nüüd oma õigused. Hunniku ini inimesed on väga töökad ja me tegeleme peamiselt põllumajandusega, et me kasvatama enda toidu, kõik, mis meil eluks vajalik on ja palju tegeletakse ka käsitöö ja kunstiga kasutades siis savipuud tekstiili, tehakse kõikvõimalikke ehteid, et meelatume oma kultuurist. Hunniku ini rahvas on ühtlasi ka väga õnnelik ja rõõmsameelne rahvas, et neil on palju pidustusi, palju tähistatakse, pühitsetakse, rõõmustatakse näiteks. Eks see kõikvõimalikke selliseid pidustusi looduse ülistuseks, viljakuse toidujahil käimise edendamiseks palju tegeletakse, kunstiga, maalitakse, tantsitakse, lauldakse, palve, et et jah. Me oleme väga rõõmsameelne rahvas. Noored on meie tulevik, et niisiis on alati huvitav uurida, millega tegelevad hunnikuid noored, et millest nemad unistavad, kuidas nemad oma tulevikku näevad. Ja siinkohal oleks huvitav teada ka seda, et kuidas toimub näiteks loodusrahva ühendumine tänapäeva moodsa tehnoloogiaga, eriti noortest rääkides. Preserdi preserdeforest sovi hävidise. Hunniku ini noortel on ka uus aeg, on uue generatsiooniaeg, et nad kutsuvad seda Shina banaa mis tähendab siis tõlkes uued mõtted, et noored on väga aktiivsed, et säilitada oma kultuuri ja nad on väga huvitatud oma traditsioonidest ning selle pärimuse edasikandmisest suure agarusega ja, ja huviga õpitakse oma isadelt emadelt, et vanavanematelt üldse vanemalt generatsioonilt, et mis on see kultuur, selle olemuse traditsioonid ja väga aktiivselt tegeletakse ka sellega, et kaitsta ja säilitada loodust ja vihmametsa ja hoolitseda selle eest. Lisaks huvitab neid väga ka tuuriline, selline vahetus nii-öelda välismaailmaga, ehk siis mida on mõlemal poolel üksteiselt pidaja vastu anda, et selline õppimise periood ja huviperiood on kõrge. Sealses kogukonna elus on noored peamine aktiivne jõud. Noored mehed ehk on abiks põllul kasvandustes käivad jahil muretsetud toitu, tegelevad metsateemadega, võtavad naised, aitavad emasid, vanaemasid, tegelevad toidu valmistamisega, kodu eest hoolitsemisega, lastega meisterdavad käsitööd, teevad riideid, ehteid, kunsti, ültse hoolitsevad sellise külaelu heaolu eest. Et see osa on meil mõnusalt tasakaalus ja noortel on väga oluline roll, et selliste aktiivsete külategevuste juures. Aitäh ole hea, räägi meile natukene oma rahva ilmavaatest. Kuidas on meie maailm tekkinud või loodud, mis on selle olemus, millesse või kellesse inimesed usuvad. Mis üldse on inimeseks olemise essents või mõte, kuidas kogu see tervikpilt kokku kõlab? Me oleme oma šamaanidel kuulnud seda, et alguses maa peal elu ei olnud, aga siis tuli universumist suur valgusepall, mis lähenes maale ja siis äkki plahvatas, et need valguse sädemed lendasid üle kogu planeedi ja moodustasid siis kõikvõimalikke erinevaid olendeid ja oletusi, et niimodi tekkisid metsad. Taimede ja puudega tekkisid veed, tekkisid maastikud, tekkisid värvid, tekkisid inimesed, tekkisid ka hunniku inimesed, see suur vaim või see suur selline olend, see jõud, vägi, mida nad kutsuvad jussi puu võttis selle valguse ja elupalli siis maa peale, selleks et meie sellesama valguse palli sädemed saaksime siis hoida kõike seda, mis on sellest tekkinud siin maa peal. Sellest loost tulenevalt usume me ka seda, et et me oleme kõik omavahel ühenduses, et kõik on ükskõik, on omavahel ühenduses just seetõttu, et meie algne allikas, see, kust me oleme tulnud, on kõigil sama. Šamaanid on meie rahvagiidid juhid, et nad on väga sügavalt loodusega ühenduses ja nad õpivad looduselt, et loodus on see, kes siis õpetab neid, annab neile laulud, palved, suhtlemaks siis kõikvõimalike loomade, lindude taimedega, mõistmaks neid, et nagu näiteks jaaguari suure valge maoga, et need on meie sellised pühad loomad, et loodus aitab šamaanidel mõista energiat, lugeda maailma ja üldse kogu maailmaenergiat, et mõista näiteks seda, et kuidas maa ennast tunneb, et kas ta on ärritunud, on ta rahulik. Nad võivad ennustada näiteks ilma hakkab sadama või mitte, tuleb, kui tuleb põud või mitte, nad on väga sügavalt ühenduses loodusega ja see on meie inimestele hästi oluline, et just tänu sellele ühendusele loodusega on nad siis võimelised andma inimestele teavet, et kuidas toimida, kuidas edendada kogukonna elu. Tänu sellele oskavad nad ka näiteks inimesi tervendada. Sa mainisid jaaguar ja suur valge madu, et mida Teie mütoloogias tähendavad, mis on nende tegelaskujude või olendite selline laiem tähendus. Meie rahva seas on siis kaks klanni, kes jagunevadki siis nii-öelda jaaguari ja valge madu või siis kull või selline pistrik. Et jaaguari rahvas on pigem sellised sõdalased, et nad on hästi tugevad. Et nad on ka rohkem enesekesksed, aga valge maorahvas nemad on rohkem visioonidele nägemustele orienteeritud ning nende kutsumus on pigem selline ühendav, rohkem kogukonnale, rohkem perele orienteeritud. Valge madu on meie rahvale väga palju õpetanud, et keelt ja ka näiteks püha geomeetriat meie jaoks siis ehk siis need joonistused ja mustrid. Kui me kontakteerume selle valge maaga nii-öelda spirituaalselt tasandil, siis õpime väga palju, et enne meil ei olnud neid mustreid, ei olnud neid joonistusi aga selle ühenduse kaudu naised õppisid, et said selle selgeks, et sealt on tulnud ka meie palved, meie loitsud ka suur osa meie keelest, et me kutsume teda nii-öelda teaduse kuningannaks. Jaagorgi on meile väga palju õpetanud, et temalt on tulnud väga palju selliseid ravitsemis tehnikaid, taimeravivõtteid ja teadmisi. Lisaks kõik selline kehaline keha käsitlemine, et alates võitlusest võitluskunstidest kuni siis kõikvõimalike jahipidamistehnikateni So that's kutsuvas meid, connection, võistleja kaasus täitsa Ui Chavion liidina laes loni. Ja see on siis viis, kuidas meie kultuur loodi, et läbi selle ühenduse loodusega läbi ühenduse kosmosega ja seda me tahame kanda ja kannamegi läbi oma elude ja läbi selle eluviisi, mida me viljelema Üks väga olulisi ja samas aga loomulikke nähtusi, nagu sa mainisid teie elus on just sellesama suure vaimuga loodusega ühenduses olemine, et ükskõik, mis nimega teda keegi siis kuskil ka ei nimetaks, on ta looja või allikas või jumal või loodus või absoluut või kõiksus või mis iganes miski, mis on loonud maailma ja meid, meid seal sees. Miks ühendus on nii oluline, mida see meile annab ja kuidas seda ühendust luua ja hoida? On palju erinevaid viise, kuidas siis selle suure vaimuga jussi puuga ühenduses olla ja seda ühendust tekitada, hoida ja pidada, aga peamine, kõige sellisem, jõulisem on šamanism. Et see ei olegi nii levinud, et seal on ainult mõned, kes seda teemat arendavad ja edasiviivad, et on palju eri valdkondi, kus siis loodusvaimudega suheldakse maa metsa vee kaudu, aga sellise suure vaimuga suhtlemine käib peamiselt läbi šamanismiliini pidi. Et see on tegelikult väga nõudlik ja sellist suurt pühendumist nõudev tee jõudsimegi väga sujuvalt šamanismi teemani. Mida tahtsingi järgmisena avada, et sina oled sel teelkõndija, et sa oled šamaani villane oma hõimus, selle traditsiooni õppija arendaja, hoidja ja kandja, et räägi meile natukene lähemalt šamaani rollist kogukonnast ning ka sellest, et kuidas on olnud minevikus, milliseks on see muutunud tänapäeval ja millised on šamaani töövahendid, et mis on see töö, mida sa maanteed. Jah, ma olen samane õpilane ja meie perekonnas on šamanismiliin väga tugev, et minu emapoolne vanaisa oli väga väekas šamaan ja tema hakkas mind kasvatama ja õpetama, sel teel edasi viima ja arendama juba siis, kui ma olin väike laps, et minu nii öelda initseerimine algas juba lapse eas kus kõikvõimalike taimede, ürtide, palvete ja muude rituaalse tegevuste kaudu ja siis sealt edasi tekkis mul endalgi sügavam huvi selle teema vastu, sest ma tundsin, et kõik see teeb mu vaimule tõesti head. Aga see on väga pikk teekond. Juubiteetsingi ubade meediasse, mis singi, meni, difendžens, foiu. Selleks, et šamaani teekonnal õppida, tugevdama seda ühendust suure vaimuga praktiseeritakse spetsiaalset eluviisi, mis sisaldab siis kõikvõimalikke toiminguid, ka rituaale ja ka erilist dieeti, et näiteks elasin ühe aasta džunglis sellise spetsiaalse dieedi peal, et elada eraldatuses. Ja sa sööd ainult spetsiaalset sellist bürooga, mida sulle on tehtud spetsiaalselt sinu jaoks kus ei ole soola ja suhkrut, ei ole külast ja linnast pärit toiduaineid ja samal ajal šamaan, siis hakkab sulle tutvustama kõikvõimalikke erinevaid taimi, ravimisvahendeid ja meetodeid, palveid ja loitse. Hapto transfarmid, nende issid on Mäeledest julged meensust ju hävitu tõstadi. Seejärel järgnevad igasugused erinevad testid, et näha, kui kaugeldama sellel õppimise teel oled ja mis järgus on sinu omandatud teadmised, et näiteks üks testidest on selline, et sa pead kedagi terveks ravima, et ükskõik, mil viisil on see siis taimedega on see mõne sellise palve või loitsu või laulu läbi on septega siis tundma kuidagi välja raalima selle, mis haigus inimesel on ja muundama selle siis ära, nii et inimene terveneb. Testi läbimine ongi see, et kui inimene saab terveks, et kui sa seda teha ei suuda, siis sa pead veel arenema, pead veel edasi õppima. Samani roll meie kogukonnas ongi olla tervendaja, olla psühholoog, olla nõustaja. Šamaan hoolitseb meie tervise eest, et nii vaimse kui füüsilise tervise eest. Nii et meie kogukonnas on kaks peamist tegelast, kes on kõige tähtsamad, et üks on siis hõimujuht meie kogukonna liider ja teine on siis šamaan ja muidugi ka nende naised. Räägi natuke ka nendest abivahenditest, mida šamaan kasutab, et teil on ju kõikvõimalikke igasugu põnevaid, looduslikke ravitaimi ja ravivahendeid, et üks on näiteks Kunnase kreedist tehtud ravitseja, puu ja mitmed muud sellised kummalised asjad, aga peamine, mida teatakse ka laiemalt, et seda siis ilmselt kuskil hipiajastust saadik on väedaima ayahuasca, mida kutsutakse ka hingetaimeks, et räägi natuke sellest ka lähemalt, et mind huvitab siinkohal ka see, et kuidas teadmine sellest taimest jõudis teie rahvani, kuidas ühel hetkel said teie šamaanid teada, et minge vihmametsa, võtke seal kümnete tuhandete taimede seast just see taim, viljaan, võtke seda puukoort, keetke neid tunde ja siis te saate sellise väega värgi, et kuidas see kõik sündis ja, ja mida see endast täpselt kujutab. Vanasti sätib šamaan Hestud tibu kaastru viisas Escontektiivsetes pland. So nishi Žigulid fragment tibu. See väetaim või hingetaim või siis meditsiin ehk ravim, mida nad kutsuvad nišipa, on neile väga püha. See on vahend, mille kaudu jõuda sisemiste teadmisteni ja paranemiseni tervenemiseni. Et see on justkui selline ühendus, kus seal jaan siis sümboliseerib maskuliinset printsiipi, mehelikku energiat ja need lehed. Taime lehed sümboliseerivad sellist naiselikku energiat. Kuninganna liku väge. See on metsavägede ühendus, et hästi võimas, väga oluline, väga pühavahend meie spirituaalses elus ja Samaanile väga tõhus tööriist, et selle nišipaabil Saksamaa on siis minna visioonide rännakule kus ta saab näiteks kellelgil, kes vajab tervendamist vaadata, et mis on see haigus, millal inimene kannatab. Ta saab jõuda selgusele, et kuidas seda ravida, mida teha ja tihtipeale saab seda siis ka kohe ise juba terveks teha tänu sellele looduse väekale taimele. See on meie rahvale väga püha. Enden hüventsleritu juhasin džente tõstiivseni jõuetult augus. End Žuases singu. Juua Senišeedeedel meditsiin. See, kuidas nišipaaziss põlisrahvaste nii jõudis, oli üks väga pikk ja põnev lugu, aga lühikokkuvõte on siis selline, et oli üks šamaan 1000 USA, kes oli parasjagu metsas jahil ja ühel hetkel ilmus siis järvest selline imekaunis naine, kes oli tegelikult seesama suur valge madu. Aga kes oli võtnud naisekuju ja globussaa, oli loomulikult väga-väga võlutud, sellest läks temaga juttu rääkima ja siis selgus, et see kaunis naine on vallaline ja tegi talle ettepaneku, et kas šamaan tahaks äkki temaga abielluda ja tema kuningriik givee all elama tulla ja loomulikult šamaan tahtis seda. Ja nad abiellusid ning ta läks siis veealusesse kuningriiki elama, tutvus seal selle suure valge mao, kes oli siis naisekuju võtnud tema perega õppis neilt väga palju, et kõikvõimalikud pildid, joonistused, mustrid, sai ta seal selgeks, õppis nende keele ära, õppis nende maailmavaate usu kohta ja seal, et siis sai ka teadmise selle kohta, et kuidas seda nišipaadega ja oskad kasutada siis vaimses töös ja tervendamises. Ja ühel hetkel ta siis oli küps Daini tseeriti ning tuli väga pika aja pärast siis tagasi maa peale ning õpetas oma inimestele seda teadmist, kuidas seda nišipaatsis meisterdada, kuidas teda teha, kuidas teda kasutada mis on selle olemus ja mida selle kõigega teha saab. Ning pärast seda, kui ta oli oma teadmised edasi andnud, siis läks ta tagasi veealusesse kuningriiki et imekauni naisekuju võtnud valge maoga õnnelikult edasi elada. Ja nüüd tähendab paneel laulabki meile ühe ilusa sellise laulu või loitsu, mis on Ižipaale pühendatud. Hüppame järgmisele teemale ja räägime sellest, mis toimub maailmas üldiselt, et praegune maailm on jõudnud faasi, kus inimkonnal tuleb tõsiselt mõelda, mis saab meist homme ja ülehomme. Kuidas me tegeleme üha suureneva rahvastiku kasvu, ressursside vähenemise, keskkonna saastatusega, üleüldise kannatuste ja rahutuste rahulolematuse kasvuga. Mida põlisrahva teadjamehed, teadjanaised selle kõigi kohta arvavad, et kas on üldse olemas mingi lahendus ja kui, siis milline? Täiengi. Tipponeetilistuva eikujailisi indes. Hom andis vaimpaatiandajat või praeguses mõttes progress säästu mitsu. Kede Neuer. Su hunnitu ikka õppidel liiduliste tippude tekkides sises ikka õpe nendest tähendatu instu. Meie šamaanid rääkisid juba pikki aegu tagasi sellest, et tulemas on nii-öelda suur torm ehk siis kõikvõimalikud raskused inimkonna teel, et meil on võimalus õppida nendest raskustest vigadest ning seeläbi minna edasi areneda, jõuda parema elu poole, aga kui me ei õpi sellest, siis me ka kannatame. Meie inimesed, teadjamehed ja naised arvavad, et see kõik on võimalik, on võimalik jõuda parema elu poole, päästa planeet, aga selleks vajame rohkem teadvelolekut. Et oluline on, et inimesed ärkaksid ärkaksid just sellele teadmisele ja arusaamisele ja tõelisele mõistmisele, et planeet, maa, see ongi meie kodu. Et progress peab käima käsikäes koos loodusega ja seda kõikjal, mitte ainult meil vihmametsas, vaid kõikjal üle kogu maailma, et on väga oluline leida viise, kuidas toota energiat nii, et see ei kahjustaks loodust, oleks võimalikult loodussõbralik ja jätkusuutlik. Ning on väga oluline ka see, et äratada üles nii-öelda meie suured liidrid, peamised juhid, otsustajad, et nemadki saaksid aru sellest, et loodusega tuleb teha koostööd, ta sealt küll parim, aga ilma seda hävitamata kahjustamata. Et säiliks tasakaal meie ja meie elukeskkonna vahel. Et ma arvan, et kui needsamad suured otsustajad ja nende käsutatavad tehased ja tööstused muudavad oma viise, kuidas nad suhtuvad loodusesse ja üldse meie planeeti, siis me võime selle segaduse ära lahendada küll. Meis on sügavalt sees teadmine selle kohta, et planeet maa on meie kodu ja me peame selle eest hoolitsema, et nii tegid meie esivanemad, et samamoodi teeme meie ja nii teevad ka meie järglased. See on väga oluline, et oleks selline teadvelolek ja teadmine ja arusaam ja mõistmine sellest, et me peame hoolitsema hästi selle eest, mis meil on kõik need ressursid, vahendid, loodus, kogu see keskkond, mis meil on praegu, selle jätame me ju järgmisele põlvkonnale. Lisaks on oluline aru saada sellest, et meie oleme osa loodusest. Kui me ei austa loodust, ei austame ka iseennast, niisiis oleks meil mõttekas austada iseennast ja loodust mõlemat. Ja seda kõike selleks, et lisaks sellele, et meil endal oleks hea elada, oleks meil ka võimalik ta parem paik elamiseks oma järglastele, et kõik, mida me teeme oma elus, kõik meie tegemised, otsused, eluviisi, korraldused on juhitud just sellest mõtteviisist, et milline on see maailm, mille me jätame enda järglastele hunniku ini rahvale ja üldse põlisrahvastele on äärmiselt oluline kontakt emakese maaga austav ja hooliv suhtumine temasse loodusesse. Et kui sina, kui selline noor šamaan olete kontaktis loodusvaimudega, et mida meie koduplaneet tunneb ja arvab inimese praeguse tegevuse kohta ning kas on võimalik päriselt ka reaalselt näiteks laulu- ja palve ja taotlusega meie planeeti tervendada, parandada, muuta. Planeet maa läbib praegu väga raskeid aegu, et tema teel on tõelised väljakutsed. Paljud paigad on täiesti tasakaalust väljas ja seda põhjusel, et ahne inimene ei tea, mida ta tahab ja mida ta teeb. Et ta tapab metsaime välja naftat kasutab ressursse täiesti mõtlematult. Et planeedi sees oleks justkui selline hiiglaslik kust inimene eluenergiat muudkui välja imeb, aga millega ta seda täidab, et mida ta tagasi annab, kuidas maa peaks ennast siis taastama, ise meie metsarahvana põlisrahvana loodusrahvana tunnetame seda tasakaalutust väga hästi. Metsas puud, taimed, paljud liigid surevad välja, linnud-loomad kaovad ja hävivad, et seda on näha ja tunda üha enam ja enam. Et sellest võib järeldada, et loodus on haige, aga kui on loodushaige ja siis on haigega inimene, et sedagi on näha ju kogu maailmas, haiguste hulk on suurenenud tunduvalt ja inimesed ei ole väga terved. Et on näha, et eluenergiat on puudu, et seda siis tervel planeedil. Ja seega siis kõikidel elusolenditel, kes sellel planeedil elavad inimesed sealhulgas. Muidugi aitavad palvetseremooniad, loitsud abikaasa on abiks. Aga ja on abiks meie suhtumine, et kui sa teed midagi, siis mõtled, mida sa annad tagasi loodusele, mida sa annad tagasi planeedile. Püüa anda armastust ja head energiat ning suhtu austusega. Püüa ka mõelda selle peale, et millised on sinu tarbimisvalikud. Kasuta näiteks tooteid, mis ei ole loodusele kahjulikud, mis ei mõju keskkonnale halvasti või on vastupidi just keskkonnasõbralikud, need aitavad Kamaal paraneda ja teda vähem kurnata. Meie suhtumine on tõesti väga, väga oluline, et see aitab olla tervem, õnnelikum ja ilusamini planeedil kui ka meil endil. Kas on mõni loits või laul või palve, mida võiksid laulda, mis aitaks kaasa planeedi paranemisele. Aga nüüd olemegi jõudnud sujuvalt saate lõpusirgele, kus, nagu ikka on viimaseks rubriigiks ankeet, kus kõik saatekülalised vastavad viiele küsimusele, nii ootan vastuseid ka sinult. Järgnevale, millest esimene on, mis on elu? Ma arvan, et minu jaoks on elu mõte teadmises, et kuidas elada õnnelikult ja rõõmsalt. Tema jaoks on see siis kõige olulisem tunda rõõmu elust, perest, loodusest, kõigest ümbritsevast. Mida ootad homselt, kuhu ja kuidas edasi? Ma loodan, et homne toob seda, et me saame nautida nende seemnete vilju, mida me külvame täna. Et loodan, et jõuame järgmisele tasemele järgmisele küpsuse astmele, et meie tänase töö viljad on head ja maitsvad, et me saame neid nautida. Ma arvan, et elu on valikute küsimus ja sa pead lihtsalt valima õnne pead valima selle tee dolla, kus oma südame, oma vaimu, iseendaga ja oluline on teha seda, mis meeldib ja mis teeb sind õnnelikuks. Ma arvan, et võti ongi selles, et tuleb lihtsalt tehase valik olla õnnelik ja tunda seda oma südames. Kui sulle antakse ülesanne tervitada inimkonna nimel tegelasi kosmosest, mida sa neile ütleksid? Varits friend tegemist Juupa Edofašemeli. Ma kasutaksin siis sedaviisi, nagu on meie kultuuris kombeks, et külalisi tervitatakse küllusliku toidulauaga soojade sõnadega, et nad tunneksid olevat ennast justkui meie pereliige ja et ennast hästi ja teretulnuna. Kui need olendid tuleksid meiega kokku saama rahus, siis võtaksime neid vastu kui oma pereliiget. Kui nad muidugi ei tule rahusi evaid oleksid mingite negatiivsete eesmärkidega, siis see ilmselt kuidagi teistmoodi, aga loodetavasti ikkagi saaks olema selline tore, rahumeelne perekondlik kohtumine. Mida sa soovitad inimestel veel lisaks uurida? Mängijad ei lätsinimates päästa või nende villa nende neja foidleppi põhjendist syydeeeffgaaesse. No Esseutsch, kujuta puuk. Ma soovitan teil jälgida loodust, et vaadake, kuidas toimib loodus, vaadake, kuidas planeet tegutseb, et meie näiteks metsas arvame, nii, et üks parimaid viise õppimiseks looduse kaudu on jälgida päikesetõusu ja päikeseloojangut, et päike tõuseb, pühib vana, toob uue päeva samamoodi loojumine, et me õpime väga palju looduse jälgimisest. Teil seal linnas muidugi on see natuke teisiti, et kindlasti soovitada. Ta on häid raamatuid lugeda, kuulata head sellist rõõmsat ülendavat muusikat tantsida, jälgida oma keha, keha liikumist, kõike seda, mis on inimeseks olemine, et mina õpin iga päev midagi uut. Suur suur tänu sulle, Diana paneel, meiega Amazonase põlisrahvahunniku ini hõimutraditsioone tarkusi lugusid jagasid ja suur tänu sulle, Fernandez allum Amazon ansamblist, et meile tähena pane juttu tõlkisid. Ning muidugi tänud ka teile, kallid raadio, kahe kuulajad, et ma loodan, et teil oli huvitav nii sisuliselt kui ka heliliselt kuuldes seda toredat neljakeelset ja muusikaliselt väga mõnusat vihmametsast saadet. Keda Amazonase põlisrahvaste teema huvitab, siis otsigi raadio kahe kodulehel kosmosesaatelehel asuvast arhiivist üles mullu kaheksandal aprillil eetris olnud saade Amazon ansambliga kus koos bändiga oli saates külas noorest siia, kes oli esmakordselt oma kodumetsas väljas käimas ja mul õnnestus taga mikrofoni taha püüda ja muidugi leiate kosmonautide klubi seinalt Facebook'is teid nende muusikale ning ka sellele festivalile, millest me täna rääkisime. Ja kõik need lingid omakorda leiate leheküljelt hallo, kosmos, poee. See annab paneel. Fernando, mis on see lugu, mis jääb meie tänast saadet lõpetama ning kas tahate ise omalt poolt ka midagi kuulajatele lõpetuseks öelda? Things ade friends Supaadi Brazeczzand. Ma tänan selle kutse eest, et mul on võimalus teiega jagada oma rahva ajalugu, traditsioone, teadmisi, rääkida, põgene vihmametsast ja levitada oma sõnumit loodusega ühtsuse olemise olulisusest. Ja muidugi ma tänan kõiki oma sõpru, kes mind Tallinnasse kutsusid ja mind on siin nii hästi vastu võtnud. Tänu sellele saan tutvuda teie kultuuriga teie teadmistega teie kommete ja traditsioonidega. Ja olen väga tänulik oma sõpradele, kes toetavad meie projekte ja aitavad projekte ja ettevõtmisi ning muidugi suured tänud Amazon ansambli liikmetele, minu headele sõpradele, Agnile, Sigmandile ja Fernandole. Ning kõikidele kuulajatele, kes te meid täna kuulasid, et minu poolt suur kallistus, palju armastust ja valgust teile, vihmametsade sügavustest, ma soovin teile kõike kõige paremat, aitäh. Salkam alati teretulnud suur rõõm siin saates võõrustada põlisrahvaste esindajaid, et mis on tänaseks lõpulauluks. Lisaks suured tänud akneleja Martinile oaasist, kes on kõiki tema ettevõtmisi toetanud ja teeb ta nii hästi vastu võtnud ning Indrek Kasesalule, kes on siis teinud pilte, videosid tema esinemistest. Nii et nüüd tänase saate viimane laul tervitustega teile, kallid kuulajad, otse Amazonase vihmametsas sügavustest, minu poolt ka kõigile mõnusat õhtut, mõnusat olemist. Kohtume teiega taas nädala pärast, samal ajal samal sagedusel kell kaks ja raadio kaks, seniks aga olge terved ja õnnelikud.