Tere, ajaloo huvilised. Täna räägime teile türklastest ja valiksin selle aasta 1705. Nõmme teame, juba 1453 olid türklased Konstantinoopoli linna vallutanud ja selleks ajaks 1705 oli nende valduses tähendab Ottomani impeeriumi valduses kogu Balkani poolsaar ja isegi rohkem ja Aafrika põhjarannik ja nii edasi. Sirelid riigis oli siis kõige kõrgem seadus, oli Haan nende pühakiri ja Stambulis, tähendab me nimetame teda vahetevahel ikkagi Konstantinoopolisse, aga türklased ise nimetavad seda linna nüüd juba Istanbulis. Selles linnas elas tol ajal 1700 viis-kuussada 1000 inimest. Kõigepealt hakkame suutonis peale sultanile hiigelsuures kuldsarvepalees, selle palee nimi oli see rail, see Rail Rail moodsardil on olemas oopergaania rööviminesserrailisse seal siis sealt sellest kuninga paleest. Ja minu ees on praegu Mehmed teise portree, see oli sultan tol ajal nüüd mõni sõna sellest kujutavas kunstis, nagu me teame, koraan ei luba inimestel kujutada inimest pildil. Ja sellepärast ongi nii, nagu te näete, islami kunst peamiselt tiga ornamentika taimed vähemal määral ka loomi, aga enamasti taimornamentika inimesi kujutata. Aga kuidas ma siit sain kätte siis selle Mehmed, teise portree. Aga see on sellepärast, et Sultonitele oli nähtavasti millegipärast kalduvus ikkagi ka inimeste portreesid koguda. Mitte muidugi selleks, et kõigile näidata, vaid ta tegi selle enda huvides ta laskis teha enesele isegi albumi albumi ja kes siis tegid neid pilte nähtavasti siis kas siis välismaalased, külalised, kes tulid või siis kristlased kes ei olnud islami usku. Ja nad tegid seda võrdlemisi kenasti ka, kuigi nad ei ole millegipärast pannud keegi oma maa kunstniku nime alla. Aga noh, see praegu meid ei huvita, mida praegu see mis, mis välimusega oli sultan Mehmed, teine kõigepealt nägu, nägu on, no ma ütleksin. Kui te olete filmis näinud niisugust näitlejat nagu Clarke'i mul. Vist nooremad inimesed ei mäleta, aga vanemad inimesed teavad klaar käigul moes selle mehe nägu, ainult tal on habe. Clarke'i olnud, aga habe, Kaaga, see habe on väga ravischetud. Nii ilusasti piiratud, lõigatud, pügatud nagu õigemini ilusti kammitud nina. Väga soliidne ja ma ütleksin isegi kristalne, kui niivõrd mis seal peas on tal väga uhke turban. Aserbaidžaan väga kallist materjalist sõrmede vahel hoiab ta millegipärast roosi. Küllap see roos oli siis ka tol ajal väga ilusa lõhnaga, jäta seda, siis armastas sõrmede vahel hoida, et kunstnik teda üht sellega maalis. Tema väikeses sõrmes näeme kuldset sõrmust. Ja selle sõrmuse küljes on ka kivi ja kivi on punane, ilmselt rubiin. Tal on seljas, ülekuub seal ei ole varrukaid. Arvuti asemele on ainult lõhi lõhist, sealt tuleb käsi välja. See on ülekuub ja selle üle kuu all on. Jätke meelde, kui huvitav asi. Vatikuub. Vatikuub nähtavasti vatikuue traditsioon on pärit tülitlastelt, mis tuli ka muidugi levis hiljem teistele rahvastele ja ka Venemaal. Nüüd me näeme ka teiste kujutusse, see on ainult näitab ruumi fassaadi. Kirjutatud nii see on kuninga haarem ja seala, seal elab kuni 600 naist. Naised on toodud kokku kõikides maailmaäärtest. Ja veel on kirjutatud sinna alla, et naistel polnud kellelgi õigust läheneda sultanile ilma, kui too läks selleks märku andnud. Näete, missugune sünge lugu ja me ei saagi täpselt teada, kuidas välimus ja mis välimusega naised olid, need teda ei, seda, kuidas meil ei ole nähtsywossi, kunstnik ei pääsenud ka aariumised neid naisi ka kujutada. Siis on järgmine pilt jällegi sultani albumist. Seal ujutab, kuidas huvitan oma uhke saatjaskonnaga. Käib tsirkuses. Me teame, tsirkus ehitati Konstantinoopolis juba neljanda sajandi alguses. Constantinus Suure ajal. Aga see oli alles veel tsirkus ja seal korraldati siis kõiksugu pidustusi ka sel ajal, kui türklased olid peremehed Sammaste vahele olevaid istmeid, mis on siis mõeldud sultani jaoks ja tema istub keskel kõige tähtsamal kohal, ümberringi istuvad tema ametimehed aga seal Eestis tsirkuseareenil näeme siis. Mingisugust rongkäiku ja all on ka kirjutatud lähemalt selle selle kohta, et see rongkäik kujutab ennast linna korporatsioonide, no ta kirjutatud korpolutsioonideks nähtavasti siis ametiameti neid ühinguid ametikoondis, tolleaegseid käsitööliste koondised mehitasime vanasti siin meil olid siis tsunftid ja gildid, mis meilgi kolida ka nendele olid nimetati siis mingisugused kogud. Ladina keeles korporatsioonid olid siis ja need tegid siis oma pidustusi ja Läheme siis kaladatud siis sultani jaoks. Jumphi vankrite paraad. Seal on siis igav, see ametnikkond on pannud välja siis oma kõige fantaasia järgi tehtud vankrid. Need on ehitatud kõik väga uhkelt riietega ja edasi. Orkestrid on igasugused seal. Siis on näitlejad kostümeeritud igasugusteks tegelaseks karkudel kõnnipüks. Suur kunstnik nähtavasti ja kõigi huvitatud, et me käime tribüünil ka esimeses reas istuvad väliskülalised. Need ei ole niimoodi riides nagu, nagu türklased. Nad on Lääne-Euroopa moodi riides. Kübarad. Ta küsime, keisad võisid olla, no ilmselt olid sultanid siis juba läbikäimine paljude välisriikidega ja tuleb välja, et minul mulje. Mul on nüüd need kõige tähtsamad mehed, seal on eestlased millegipärast. Veneetsiaga olid türklastel ka väga palju asjaajamist ja õiendamis ja Veneetsia saatkond oli väga suurearvuline Konstantinoopolis. Ka prantslasi oli palju, aga mul on niuke mulje, et siin on tegemist Peneetslastega. Nüüd me näeme eilegi kalmis pilti, siin näeme Türgi ametnike sultani tahti elluviijaid. Seal on siis kaile kiri juures kirjutatud, et need mehed värisevad käskija ees. Kuid väga karmid oma alluvate vastu. Kui huvitav tähelepanek on sinna kirja pandud? Hüva muidugi hoidsid oma huvide eest oma vala kokku ajamise eestlased. Nad jõudsid sisse. Igasuguseid maksusi oma alluvate käest ja muidugi kõik edasi andnud sultani kassasse, vaid võitsid osa sellest omale, see on nii kaua, on väga loomulik asi niisugustel meestel. Ja siis me näeme seal, ikka on öeldud, et on olemas Volme, sortibashasid paša. Muidugi, see oligi kõrgem ametnik Türgis. Ja nimetati need ühe sabaga paša, kahe sabaga paša ja kolme sabaga paša. Miks niimoodi nimetati, aga see oli, sellepärast nimetati et kui nad tänaval liikusid, siis kanti nende ees kas üht kahte või kolme hobusesaba. Suure kepi otsas, nii et siis näitab seda, kui tähtis see pasha oli, siis me näeme järgmisel pildil jällegi Türgi alalist sõjaväge, no mitte kõik kogu sõjaväega, vaid selle esindajad. Sinna tegemist Janiks haridusega Janiczarid olid noored, endised kristlased, kes võeti muidugi oma pere juurest ära. Vangi langenud edaskes olid siis sunnitud muhamedi usku astuma juba varases lapsepõlves ja olid sultanile kuni surmani ustavad. Sest et neil ei olnudki midagi peale sultani alles jäänud. Ja ladvad Mehhiko politseinikud, Ena. Näeme ühte pilti, siin Ahmet esimesed järgmine sultan, sile sultani albumis. Näeme ühte, mine tüüri. See kujutab, kuidas Janiczarid arreteerivad avalikus pargis armastajapaari. Nii et kõige Bademe Janichais rõivarõivastust seal peaaegu maani pikub. Keskelt on riidest rätikus tehtud öö, issand, kes pööritab seda kuub. Peas on silindritaoline moodustis, aga tali oli servist, ta ilmus järvedeta niukesi rindel, ilma servadel silinder umbes vaksa kõrgune, vaksa kõrgune silinder ja silindri otsast lange taga poolt alla veel üks riidest lapakas valge läpakas. Nähtavasti siis oli see Janissaride tunnusmärk ja relvaktsionis käsis. Mine miniatuurne kirves, kirvemoodi asi, millega ta ähvardab seal seda mees, kes oli siis juba kallimaga seal ta pargis vahele jäänud. Naisterahvas on üleni kaetud. Nägu pole näha, sest näo ees on tume-tumeloor. Praegu nimetame seda, mis on Kesk-Aasias, nimetame seda parandada saaks seda, mis näokate on, et ei tohi nagu näha. Aga näete, juba selles pandi paavstide pargis. Näeme siis, et sellel mehel, kes siis kinni võetakse, hoiab käsi üleval. Juba siis oli kombeks, et käed üles tõsta saaksid läbi otsida ja muidugi teda otsitakse läbi seal ette nähtud rahakukkur ära võtt. Ja siis on veel, kui me tahame näha peale Janissaride veel kedagi, me näeme, kas bahce Spachi tuli siis ratsaväelased ja nad olid suuremate õigustega veel kui sanitarid. Ja no nad olid siis ratsaväe ülemused tavaliselt. Mis võiks ütelda selle ajastu kohta türgi võimu, see oli nagu loodud rüüstama oma vallutatud alasid. Aga ei, huvitav, kui see ka pole. Ei sallinud türgi võim muudatusi igapäevases elus. Nad võtsid võimu küll üle, nad vallutasid maa, eks ole. Panicine oma mošee ehitasid ülesse oma modemplidele mošee. Aga eluolu harjutatud maal jäi tavaliselt endiseks. Nii mis, mis me võime ütelda näiteks Balkani poolsaarel, kui türklased tulid, mida nad töid sinna siis, mida me praegu teame, mida nad tõid peale muidugi muhamedi usu nardiga, Hamm, Hammy, Hamm, türgi saun. Me näeme seal ka selle selle selle pildi keskele, suur bassein. Ümberringi on siis väiksemad ruumid, seal on ilmsesti tugevas sisenes, ruumid köetud, seal on pingid ja sauna liisi siis hõõrutakse. Me teame praegu ka türgi saunas on kombeks inimeste ihusid hõõruda, hõõrutakse, niiet mustuse rullid üleva tihu pealt maha. ETK, seepi seal palveid, kasuta, lihtsalt hõõrutakse sind puhtaks. Nii me näeme siis, et Türgi saun ja muidugi ennem ei saanudki minna sinna no basseini, kui ta jõulult puhtaks üritud. Siit tulebki sõna küürimine saunas mehi küüriti. Kodudesse siin me näeme, et seal oli kaks suuremat osa, tagumises osas elasid naised, seda nimetati siis tavaliselt haariumiks. Sina pääsesid ainult nende mehed või siis ka kõige lähemad sugulased. Ja haareminaiste arv kasvas kogu aeg. Sissid türklasi sõdisid väga tihti. Neil sajanditel võeti alati uusi vange, neto oli Euroopast ja Aafrikast ja Aasiast igalt poolt. Ja nüüd me näeme eilegi huvitavat pilti, seal haareminaine, keegi, kes on toodud muidugi armist välja lõbustama mees seltskonda ja seal pillimängija tema instrument on, me nimetame seda, olgu see kitarri eelkäijaks peaaegu kitarri moodi ja sama palju keeli kui kitarri, nii et paistab, et see kunstan pärilt sealtkaudu ka Euroopas seda niux pilli veel ei olnud, olid küll lautod ja muud, aga niisugust pilli nagu kitarr siis see on nähtavasti tulnudki sealtkandist kuskilt ei teagi veel täpselt kuskohalt. Ja huvitav olemine veel seda mainida. Sultaniriigi alamate enamus ja näiteks Balkani poolsaarel moodustasid ikkagi kristlased. Ja näete, neid ei püüdnudki sundida oma usku vahetama. Aga miks? Aga sellepärast, et kui ta kristlane oli, siis ta pidi kandma suuremat koormust pidid asuma suuremad maksukoormat. Ja see oli kasulik riigil ei olnud neil vaja, et võta teda muhamedi usku. Ei, las ta olla, Kristel arvestab, maksab meile. Nii, sa tulidki Muha meelde see kahekordse surve all. Ja aga kuidas siis on, kui nad ei pidanud kinni koraani määra määrustest, koraan oli siis kõige kõrgem seadus siis nende suhtes rakendati kristlaste kohut. Sa pidasid nende oma piiskopid ja kirikukohtud ja Ridala ühisomakorda Konstantinoopoli patriarhile. Patriarh omakorda muidugi pidi sultanile alluma, nii et siis oli niisugune süsteem loodud. Jätapitlemate need kristlased, kes olid saanud hariduse kasvatuse, kreeka koolides, kreekakatoliku kirikus, Nende kirikute juures. Need koolid olid tavalised kõrgeima tasemega, kui, kui harilikud islamikoolid ja need tõusid. Sageli kõrgetele ametikohtadele Türgi hierarhias. Miks sultanile oli vaja ka haritud inimesi, teistelt neljaskasid palju keeli nende kaudu oli võimalik asju ajada ka teiste Euroopa riikidega diplomaatiat arendada ja nii edasi. Ja sageli oligi isegi visiirid. Sultani peamine nõuandja oli ka kristlane sest ta teadis palju asju, mida tavaliselt paša trip ei tundnud. Nooni neid on mul veel siin huvitav materjal pärsia kohta see oli Türgi naaberriik. Ja sellel ajal ka oli ta ikka veel ühe niinimetatud muinasjutumaa 1001 öö muinasjutumaa. Masime näemegi suurt pilti, jällegi paistab, et see on Euroopa kunstniku poolt tehtud. Kuigi kunstniku nime pole mainitud. Me näeme, kuidas päris kõrge aulised ülemused istuvad marmorrõdul, see rõdu on avatult pargi pargi poole. Pargis on isegi aia moodi park, särg, uhked puud, õied, edasi. Ja seda rõdu siis nimetatakse nende keeles paradiisiks, see oli paradiis, see rõdu. Ja siis teenindavat puhvpükstes naised kelle ihu varjas hulla kirju ja pärlitega kaunistatud läbipaistev rüü. Nii et see oli juba tol ajal nii väga moes. Ja paistab, et siin see kunstnik on selle ka muidugi šahhi jaoks teinud selle, selle pildi. Ja siis tolleaegne, kõige tähtsam linn pärises oli. Is pagan ja see inspakali linn, see oli ka sama suur kui tolleaegne Konstantinoopol Istanbul ka 600000 elanikku. Seal olid kuldsed kuplid, mošeed, taevasinised, mina reetid, šahhi palee. Seda ümbritses suur park ühelt poolt ja teiselt poolt avanes avalisid rõdult. Kesklinna turuplatsile. Lossi kõrval oli veel bassein järsk püssist jaspis servadega klaasseintega aknad, kristalli värvilised ruudud, kõik see oli sahhi elupaik. Ja nagu te olete läinud, no kes on käinud Kesk-Aasias, meie Kesk-Aasia, näete, seal on eided suured, avarad, niisugused kaarjad kaarja katusega või servaga rõdul avanevad väljakupoolele. Ja miks, aga see on sellepärast, et sealt rõdudelt pakuti ka rahvale ühte kui teist. Need kuna sealt avanes vaade turuplatsile turuväljakule, siis oli seal ka rahvast võimalik näha seda rõdu, eks ole, seal siis tehti neile neile ka sisemine näitemängusid. Ja ja ühes ruumis seal siis on pilt olemas ja nagu näeme, kus kus on pildi allkiri, et siin Oleskleb, Oleskleb maailma Need ime. Te küsiti kohe, et mis asi see siis on, aga tuleb väljatsioon, šahh-šahh oli niisugune tiitel, tema oli maailmaimede ime. Näeme, kuidas see imede ime istub uhkelt padjal. Näeme tema visiiri ja paistab, et visiir. Räägib nap esitab aruannet nähtavasti mis on toimunud riigis. Aga šahhi näoilme on võrdlemisi igav. Vastab, et teda see eriti ei huvita. Kontšenkonnale muidugi väga osav seda meeleoluga edasi andma. Šahhi roos käes millegipärast roos. Ilmselt oli see siis nähtavasti niisugune ilus komme, et kui kunstnik maalis, siis pidi ikkagi oleme tähtsal inimesel roos käes. Nii jääb asjapätsidest selles ruumis, kus ahi istub oma visiiriga tagaplaanil kogu aeg paistab, et kõnnivad edasi-tagasi. Valgetes rüüdes. Teenrid. Seina Šivandite sõnahhaatia, karneval, pudelid ja neis läigatab hinnaline vein. On märgitud sinna alla Kaavel märkused Jon Gruusia vein. No me teame veinitooliga pealisele Cavendishi rassist ja garamaaniast, aga noh, see on pandud ju gruusia veiniga tegemist. Näeme eesti pildiga šahhi kööki köögist kokad on siis lühikestes pükstes ja põlvini toetavates kuubedes. Ja paistab, et nad askeldavad seal päeva läbi. Ja mida nad seal siis teevad, antud juhul on pilt, kuidas mina siin näen, siin Anistataks metsseapraadi kooke jasmiinikukleid ja siis nimetatud kaant toitu. Magus õitsvaid roosi, sor bet. Mina ka ei tea, mis asi see on, eks see võib-olla ise saate kunagi teada. Mina ei ole veel jõudnud välja uurida, mis asi see on, roosi sorbet. Seda tehti šahhi ja tema arvurika haaremi tarvis. Ja. Husseini mängu Hussein oli šiiitide peamine esikuju. Kes shiidid, seda te peate, olid ise küll vaatama entsüklopeediast järele, ma ei jõua seda teile praegu rääkida. Aga see on üks muhamedi, usu, eri erisuund või kuidas nad ei saa läbi sunniitide Karkis on jällegi omaette suund ja kaklevad seal tavaline ikkagi. Et kui on tegemist sektidega, siis on eetika pahandused ja omavahel läbi ei saada. Aga noh, Hussein, see oli asi, see siis üks kunagine tähtis kuju, kes sai surma, hukkus kui märter, eks ole. Ja šiiidid peavad temast väga-väga lugu ja tema auks siis peetakse neid mängusid, seal näidatakse rahvale ka. Ja šiiitide preestrite rõivas oli must, see on, kui te näete Muhamedi vaimuliku kelledel must üleni muss maani kuub kuulge paranenud valge siis teate, et seal tavalised feed teised muhameedlased nii rangelt asjast kinni ei pea. Ja näeme siis verilise pilti sansis hispahhanis spetsiaalne dioloogia õppeasutus kus tulid välja siis mullad, tähendab nende vaimulikud. Ja me näeme seda, seal on ka väga uhke ehitusõppesaalid ja raamatukogu seinad on emailsed lausa peegelduvad. Ja omakorda kogu see hoone peegelduse vastus koori ees oleval tiigil. Noomis puiduõpilase kohta, siis on teada, et nad said stipendiumi. Seda nimetati siis Köögi ja küünlaraha keset noh, nad pidid ka öösiti lugema, palju lugema, et, et saada õiguse olla mulla tähendab vaimulik. Nüüd ammuli siin siis tänavapildis pahani, linnast. Nad on tavalised, tühjendad. Väga rippuva kõhuga tähtsad mehed. Ja näeme siin ka kaamel on väga levinud, nendel kaameli töö on ju hindamatu. Näeme pilti, kus kaamera ajab ringi suurt suurt veskikivi ja see veski kivisi sabade korda jahu. Nüüd näeme ka turupildis pahanist mida siin müüakse. Peamiselt domineerivad siin siili tooted. Näeme hõbeesemeid Neeme vaipu ja näeme, et on tulnud kaugesse Euroopa maade kaupmehed siia oma kraami kokku ostma. Ja näete Kuidas võib nende piltide abil nii ühte kui teist järeldada ja ja mulle näib, et, Mis puutub luksuses ja ja sellesse on jätnud meile nii mõndagi Millest võiks eeskuju võtta? Ma ei räägi teile muidugi nendes külgedes, mis halvad on, seda muidugi sõdaris tapmised, rüüstamised, röövimised. Aga seda te olete õppinud juba õpikutest, teatised. Selliseid siiamaani ma ei tea, kuidas praegu olukord on, aga siiamaani on meil nii olnud, et kui me ajalugu koolis õpime, siis ikka peamisest sõda sõdasid sõjakangelasi ja vallutusi ja nii edasi. Aga minu meelest selle kõrval on ikka ka teisi asju ja iga rahvas on toonud midagi huvitavat ja ilusat meie tsivilisatsiooni ajalukku vähemalt. Ja nüüd ma tahaksin, enne, kui ma teile viimase lause ütlen teatada, et järgmisel korral. Ma kavatsesin teid viia jällegi Hispaaniasse Madriidi linna ja ütlen kohe kuupäeva kaelas ja kuupäev on 30. august 1744, miks ma selle päeva valisin, sellest ma räägin teile siis juba järgmisel korral, seekord aga jälle kuulmiseni. Head sõbrad.