Käesoleval ajal puudub Eesti vabariigil merevägi ja lennuvägiiseseisvusaastail lõpetas meil sõjaväelennukooli kaks poolsada meest kes enamasti seetõttu seisid hiljem elu ristteedel. Raske valiku ees. Mälestisi räägib Virumaa mees Alfred vilttropp. 27. aastal läksid Rakveresse pool, eks siis seal olid rahvuslennu veennud, lennukid lendasid, aga minagi huvi nende vastu siis ei olnud mitte midagi. Huvitab. Aga siis hiljem ma läksin õpipoisiks elektrotehnika töökotta. Ja selle intsidendi vend oli ka Eesti sõjaväelendur Walkman. Ja siis ükskord üks kolmekümmet teise aasta talvel oli. Sügises oli see lehes oli kuulutus, et linnukoormata. Ja siis üks lennuväe mootoristori seal mängisime jalgpalli, see tundis mind ka ja ütles, et mine nüüd sinna. Lennukoolid, mootoris, jumalast, masinate, mehaanikat, õppidet, kulist põhjalikku kooli, et son elusa tasusid. Ja siis ma läksin lõunale, siis lennuk lendas linna peale, mõtlesin, et tore küll seal taga istuda, sülitatakse alla. Ja sess ja sellest jäigi siis. Me käisin õhtukeskkoolis ja läksime õhtul seda keskkooli, juba kaks poiss olid seal ka, nemad teevad ka lennukooli minna ja sealt siis koolist ära, kohe täna kooli ei lähegi, etavad need avaldust tegema. Aga minu kõrval istus seal üks kantseleb ja sa pead, ta ütles, et mis sa sellest ära lähedat, eks. Tule läbi. Ma olen sulle selle avalduse ära ja paneme juured, need dokumendid, mis vaja, need järgnevalt siis läksingi. Tegin veel nalja, et kui nüüd sissesaadet, siis teed mulle pooliku ka ikka selle. Ja siis tuligi kutse järele ja läksin lennukoolis oli siis viimase märtsipäevadel, see oli siis seal, oli see sõjale arstlik komistussõjaväe keskhaiglasse ja siis oli viimasel päeval. Meid oli seal üle 20 poisi seal ja juhtus nii, et mina ainult sealt SAISis lendur, õpilaskui, tõsised, need katsed olid väga, seal oldi karssidega sellal mingit mõjutust ei olnud seal olnud iki eestiaegsed, vanad arstid, eks ole, igaüks, kes oli need oldikadest kolonelid ja, aga, ega seal mõjutust ei olnud, nii et kui arstil kummitus pani selle peale n meie armsatsioon nõrk paberi peal, aga see oli normaal. Aga kui oli ka see oli kõldmata, aga meie Harosotsioon korras ja kui nägime, et arst kirjutas selle peale, nii et minaalsus ainuke mees, kes oli, siis sinna ei lendaks, teiste poiste tervis ei andnud vastavat mõõtu välja. Nojah, seal oli septembris 90 ringis käis seal komisjonis ja ja siis 15 sealt valiti välja, see oli üsna tihe sõel ja. Mul oli veel niisugune asi, et ma käisid alles keskkonnas, ei olnud keskkool veel lõppenud. Aga kalendris pidi olema lõppenud, kes võeti. Aga mina andsin selle ankeedi veel seda sisse, et aviomood ristiks. Aga siis üks major patt või oli lihtsalt lennukool esindaja sellel sardsus komisjonis. Ta vaatas teid dokumendis paberist, noh tööstus, koolide algkoolid ja keskkool juba ja kõik, kas, et uuritus asjastega koolis käinud, et pange seda juure kaat lenduriks, siis sellel on kõvem kontroll ja siis saingi sellest olingi 15. poisis. Aga siis kukkus kaks meest vet välja, sealt kursuste, siis jäi 13 ja lõpetasin selle lennukooli siis 34. aastal jaanuarikuus, siis oli kogu aja number 13 nimekirjas alfa, beetajärjekorras need viltropole siis 13 kaks poiss kukkus välja, et ei olnud küllalt võimet, sest lennuki juhtus või Pärvilikus Raike otsustusvõime lahinglaskmised, Aleks laskma. Ja noh, seal märgid tõusevad siis pead tulistama, märgeid langetas panedele jooksujärgus, õpetaja, aga tema esimese hüppega läks piss, läks kuidas öelda liiva sisse läks lukkliiv või noh, enam ei töötanud, aga tema märgijat langes, ta pani ikka edasi veel noh, jälle laskma. Aga see major võttis selle ka ära, et miks sa veel juuksed sul püssitöötamisse juuksed. Ja aga teine poisiks korpe oli seal muutristi õpil, temal samal ajal, aga tema tõmbas luku välja puhast taskurätik ära puus peale ja proovis laseb ja vot see oli otsus võimega. Ja see Volmer poiss, tore poiss ja näed, kukkus välja, praagiti välja. Just sellepärast. Et ei jaganud pea. Kas te mäletate esimest päeva lennukoolis jaoks võib, äratab üks meeles, kuidas see rada kaob. See oli 32. aasta esimesel aprillil. Lasnamäel. Poole oli seal aerodroomi peale siis kasarmud ei olnud eraldi veel, ei olnud eriti ruumi, mootoristel oli ruum, aga meie olime staabiga manduga, meie need 13 poissi siin ühes ruumis, milles lenduri tegemine algas, algus näegi lennukeid ainult, kus nagu ikk rivi. Kaks kuud tegime seda mööda seda aerodroomi, seal kosemetsa seal klindi all. See halloo oli ka, kes meid, sõda, rivi teke ja see varem pole, see oli ka väga, oli kuskilt pataljonis, kus toode, nii et niukene soliidne mees oli kasvatatud inimene oskas inimeste ümber käia, sest meenutike rohkem väiksed poisid valitud poisid ja juba seal meie öelda ka siis järgmine kursusel poisid tegid Veltri, selge see, et käib meiega ilusti ringi, sul omal ka kergem, et kui sa hakkad meid öökima, siis me teeme suu veel hullemaks. Siis kaks kuud edasi aprilli mai ära siis esimeseks juuliks. Ja siis lektorite, uued kopterid, ohvitserid, kõik, kes hakkas, siis hakkas lennuki peale kõigepealt muidugi lennuteenistusse. Autojuhtidel on liiklus meil lennuteenistuse, see on rahvusvaheline ja meie oma kõike kokku. Ja siis oli 10. juuni 32, siis oli esimene lendlehti, siis jaoskonna ülem, kapten kid olles võttis meid siis aerodroomil tekkisid igale lennuaga, me tulime alla, läksime ruumi, siis otsustas ja umbes nii, et ei tule midagi välja, see maandumine kiires tuleb sealt läheb kuigi edukalt aeglasemalt kui praegusajal on, aga, aga selle juures ikka Minasid küla poiss pole näinud, kus muru läheb ikka, nii et jutt on väga. Aga hakkad harjutama ja instruktor oli. No see oli leitnant ja siis instruktori pool oli võimalus alati asjas õpilaselt enduro õpilasel küsida ükskõik seltskonda või kino või rahvusvahelist olukorda. Ja siis sai rääkida ikka inimese moodi, mitte nii, et just nii, härra leitnant, just leer leidsid, et kui sa niimoodi räägid, saagi midagi aru, mitu poissi instruktoril oli? Neli. Meil oli leet, Dane linn oli ja siis oli aaspalu. Palu elab praegu meriväljal vist, kas siis kuslavaas? Seonsurutan suri? Viis-kuus aastat tagasi, mõtlesin, et lendama. Kas esimene lend oli Tallinna kohal, varile kohale, ahjust? Ainult pööraselt kallakud ja viisakalt ja ei tohi teha hädaohtlikud pööre või need lihtsalt siis väiksed, näitas linna, vaatasime aerodroomitagi. Ja siis meie, sest neljast on veel üks, on elussion Ameerikas kiivrit. Ma sain kirja Takas kirjutas suitsukest kordumale, aga kaheksa maas on, tema on 12 aasta pidas, ma olen 11 palu anud 12. Esimese lennude tegite reisijana kaasa lendajana, millal ise juhise saite? Läks nii, et meil oli umbes see norm oli 20 tunniga peab saama iseseisvalt lendama, 20 tundi on siis kaasa lendu ja siis saime iseseisvalt lendama. No see suursündmusega osa peletanud, meie kursusest oli kõige esimene Glendabolüsele admiral Pitka poeg. Temale meekurss sõjas kursusele. Magasime kõrvu temaga seal ja siis tema oli siis esimene, kes. Ja siis see oli esimene, kes nüüd esimese soololennu teeb, et siis meie hulgast siis selle kanname kätelt kasarmusse Arogrammilt ära, aga siis viimase kohta, et seda me ei tea, mis siis otsutamis üldsus teeb sellega, kas ööl enne esimest lendu magasite rahulikult. No ja ega seda ei teadnud, mis päevalt see tuleb, aga me ei teadnud, et see 20 tundi, Norman. Viimased päevad ei läheb nagu intensiivsemaks see asi siis lendudikke Elle tõusid ja maandud tõusude instruktoriga, siis tuli veel see. Siis enne veel tuli Kitvel jaoskonna ülem veel kontrollima ja minul oli, lendasime siis tema küljes. Raha ei asu, siis läksime, sündmus omaette minek, sest siis oli juba mootoristid, tuleb seal on siis meetri pikkune ja 10 sentilaiule lint oli kollane ja punane, mis olid siis nii, et teine salk olid teisel värviga siis juba mootorist tuli juba näitas seda juba tõesti selline. Ma panna hoiatuseks teistele teavad, et ei segama, tahad seal õpilane lendab iseseisvat lendujat õppida, panime selle linti taha ja siis rääkis instruktor ära. Nüüd siis tuleb teha kaks maandumist, sest ühed niikuinii, aga vaatati patsiendi terveks pead teises veel teha, siis kaks tükki. Ja see oli nii, ega seal miskit kunsti olnudki. Tõus viis minutit lendu seal Aero Truve veale parajat pöörangut teha ja siis maanduda maanteele üks korda teinekord ka muidugi seda tuule suunale vaata järele, et sai sega teise asjadega ega tule siis sinna teiste postide vahele maanduma ja noh, ja siis on kaks tehtud ja siis tules maha võtad oma langevarju, tahavad välja siis esimene, kes tuleb, siis õnnitleb, teeb selle veel märkused juurusel instruktor. Et nii läks, nii et väga hea, et midagi ei juhtunud. Ja no siis on poisid ümber teised kursus kaaslast, kõik siis loobilise õhku nagunii ja siis nimelt käte peale istumise koht jääb üles ja siis iganes põrutab tagumiku pingul, siis iga mees jaksab nii palju kand lapsena tagunud peal, sellepärast et siis see hellaks enam ei tee paha. Hüpides juustu maandud, nagu meil oli ikka lausa nisukesed maandud nagu või määrib leiva peale, et ilusti meil tuli määrus, nii et kolme punkti peale kaks rataste saba korraga maa, Eesti lennukoolis oli õppelennuk teatavasti Lavrov 504 ja kuidas ta sõna kuulas väga ja väga hea inglise lennukooli, kuningliku lennukooli lennukis, samatanud õiglast sõda, kuulelik marssida õpilaste õppimisse täiast, kas hädamaandumise tuli ka, et, et ei, ei tulnud, meloodiad olid hästi valitud mehed sinna ja meil oli veel meie vats edasi oli niisugune, et oli õhus õpilale, Kiivet oli sama asja medal endast. Ja kiibid läks lendu õppima, juba üksik lendas, aga see oli ikka see algus, õpilasaeg. Tõhus ja. Ja nüüd sulle, kes sa teades telefon, telefon angaarist kalises, kes võttis vastu ja ja siis läks, kutsus selle Leida Tanelile meie instrukusel telefoni juures struktuurideks telefoniküsitluses räägib kiivi, et no aga kus kiigata, nõhusu, õpilane lendab, kus sa, Sulev keevitus, temal Nehatu aerodroomil Maardu poole ja ta vaatus seal on ka need märgid maas, seal käisid reisilennukitel mõned temal tuli need, tal masin jäi seisma. Bensiin sai otsa. Siis ta tegi, hädamaandub sinna, siis tuli välja niimoodi, et seal oli kaks paaki seal pindade küljes need ühendad, aga üks paak oli kinni. See kraad ei olnud lahti ja oi hooletult, kuidas jääd. Üks paak sai tühjaks. Ta nägi küll, et bensiini sees on, aga ei pääse ligi. Maandusel rohkem ei tea, mida, meil ei olnud korras. No siis oli, üks läks puruks, see lendas instruktoriga, rõigas oleks õpilane, aga temal on need noh, tulid ja liiga vara tõmbas selle primaar liiga kaugelt planeerimat juba maanduma ka ei jõua välja aerodroomile. Ja siis ta pani mootor uuest peale, aga tavaliselt kiirus oli niivõrd juba väikseks jäänud, et autos kiiruse ära ja enam ei aita see mootor piduga fookusmaad pooleks passida. Aga kumbki viga ei saanud, aga direktor peal, kapten Braun oli veel pealsele meetes terve nahaga pea viad põssa. Nii, millal te lõpetasite lendu kooli lõpetas? 31. jaanuaril 34 oli lõpupidu. Kas pärast seda jagati üksustesse? No ja kes läksid, kes pidajaid reserve? Ülo Vinter määratud üks minule bändi, siis selleks pommitaja peal. Ja Kiivet läks, hävita peale ei hakka. Pea siis sabade palu läks, hävita peale meelellast. Kas te olete kodukoha taevas ka lennanud? Olen küll muidu tegelikult sõjaväes Vello koolisel ajas ei tohtinud kodu peale lennata, ei tohtinud süsteem, instruktorid kanda, kodukohaks üle lendab, sest on jobusatult, kus hakkad madalalt lendama, kodu vahtima ja suhtud aga mina 33. aasta sügisel. Nii et mina olen siis lenduri koha peal ja, ja siis majandust õppinud vaatlejad aga ei aeta siis luurelend ja vaatlus ja fotod teha ja noh, tema tage siis fotod, mida muidugi lendad seal korral. Ma mäletan, meil oli siis pada, Mõis padaorus ja ja sealt siis jälle kandlepoissi Virumaal põhja pool siin ja siis oli ka ava see on siis mul üks paar-kolm kilomeetrit, see on mu kodu on. Ja siis ma sealt tulin üle, siis panisid kodunt üle. Ema nägi ka emale, juulis küll, kui lennuk tuli, aga emalisi kraavi selle pesi 100 meetrit eemal Regottis, aga emal, ega ma ei näinud, DSL ei olnud midagi, ta käib ringi ära ja Aljalast üle läksime. Aga siis, kui 34. aastal siis tuli Rakvererõhu ühik. Ja siis mind määrati selle lendur instruktoriks. Ja siis sain oma lennuki, need Rakvere Harold Robin lennuk ja mina olin selle lendur ja siis sai mootoristiga, kes oli lennugulist minuga, kuidas seda teha, see oli see eesti ehitud, on Bostorbja Rooma ja orgiad ja see oli veel kõige Eesti kõige pikema lennu Eestis siis sellega lendudest leiutab, Kriisk tekitasid nad tegid mitu ringi siin Eesti peal ära mituteist tundi, temal on nii palju paaks, et võis bensiini nii palju lennata, sellega lendasid mitu korda siit üle, siis ikka käsin koduttik ringi peale ka olid need lõbulennud või heanud siis lõbulend on hea ja üle lendas igavledes Tallinna lennupäevale windows enda või noh, kes teab, mis sinulgi kõik. Ja käidud Leedu päeval ja Viljandis ja Tartus ja Narvas ja sellega seal nõmmel tühikud käisid, Aero Club eelkäija ja siis lõpetad jälle ära, kui tuli aru lobi, siis võid lennukeid veidi Tallinnasse tehti aeroklubi ja, ja pärast seda siis sellele võttised üles lõpp kõigile haru klubi ei, niimoodi, et siis me käime seal, need reservlendurid käivad seal siis harjutamas lendamas. See oli 20 tundi aastas ette nähtud, et siis saab käia seal ja sealt sai siis ka kõige kallima palga oma elus seal maksta viis krooni eest jaolt tunnis. Leenu tund maksab viis krooni teedeministeeriumis seal veel seal raha kätte. Siis läks lastele üle venelaste tulekut, mäletad, miks ei mäleta küll. Mon Rakvere linna tulid esimestel tatud seda korteritesse. Mäletan seda, kui nad peesse tulid, üle piiri juba. Kolonn sõitsid mööda maanteed, mina ei käinud, aga sealt saadeti siis kaitseliitlase, seda vahendi äärevalvesse Sillade juure leiad doteegia, seal provokatsioonid ei tohtinud tegelikult muutus, oli riiklikud kokkulepe, selle oktoobris 30 90 tulid esimesed venelased käisid sööklas söömas. Kuidas te need keerulised ajad, elasite? No minul läks nii, et kuni nelja komment aastal ei olnud midagi, sellepärast kui see tuli, siis mina ei olnud linnas. Ma olen linnakirjas, aga ma tegin elektritööd, kütti vald, Solopeedio lastekodus, panime seal elektrit siis, kui see kutse tuli, seda puppi, kutse. Aga no minu joovad, kodub asjad kätte, sest et ei olnud linnas. Siis meil seal olime, sealt Rakvere valla mehi oli ja siis meil oli juba kokku lepitud, teine poiss, kellega elektrit tegime, meie ei lähe punaarmees. Siis üks tüdruk oli seal, kes seal kasvataja lastekodus temal nendega tutvus oli, nii et kui see käskisid, tuleb seal mõisas niikaua kui ole pea siis lastekodus, siis tuleb teadet ära venda põlistada. Ja siis oli käsk pisukene. Tullu sõda tsel uuringule öeldakse, et võta siis lipsud ka kaasa, kui tuled. Ja siis lipsud, siis teise poisiga. Aga kui see mopipäev oli Rakveres, siis noorik helistas mulle linde ja ütleb, et noh, juba teised näevad seda rahva aedat kukutakse vastega, mina ei tule ta, issand, mis saab vastu, mis saab, mis saab, aga mina ei tule sul kindel, tehku mis tahes. Ja temast palganud naiste eemaldad, kuidas nüüd jäime ja senna ja seal oli, ma ei tea, kus nad sõltult pööningult said veeni, kellegi kasvataja veinipudel oli seal alla, võtsime veel Veedia ootus, vahet saab, mis saab. Direktor tuli ütles mulle koju, et see telefonidest Ta peaks helistas, ütles, et tulge ruttu koju, midagi muud, kui mupod mulle ratast panin ruttu minema, santsis seda korter juba vaja, minge ruttu seal remont, kontor, kus noh, töökoht oli, läksin sinna ja siis niisugune asi, et see remont, kontori juhataja, kruusenberku vist oli teole sanitaaressaga ja tema aja siis selle sõjakomissariaadis nuusuks papperiat, et tema teeb seda sanitaarrühma. Kaheksa väli välihoolduse ja siis anti meile tõendeid välja, et oleme selle mobiliseeritud noh, selles sanitaarüksus toosist käisime vist ühe tunniga õhtul seal siis tehti, meil loeti seda ei kvark, kuidas sanitaarasi. Aga mina olin lõpetanud juba 33. aastal õhu- ja gaasikaitse suhkrute kursus tonnile, minul oli see asi selge ja no siis ei olnud seal midagi raskuseks. Siis pandieweet juba ühe tunni tegime teine päev saadet juba tuli üks. Kindlustus ei kaevama ja siis kaevasime seal vist paar päeva ja juba tuli jälle ohvitser oli, kes seal üks leitata, see oblik oleksime tööle paneb ja tõid seda taluperedes, kelle juures korteris oli leitud kirjat, tema väärati minevad, tehke edasi. Rulli korralduseni, puhur, mees Kundas tulid sealt. Esimene tuli pomm, langes see raudtee äärde oksale ja Jaama tänava risti ja seal oli hulga telefonitraatides raudtee peale ja seal noh need olidki koike seal mitukümmend, mitukümmend traati. Esimene minu arust võiks kohe seda, mis tuli stsenaristi peale, need traadid puruks ja siis seal plangu taga oli hobused selleskada ees Atlandi või selle hoov oli, kus seal tohtes taludest hobust, kes seal poes lina sealt sai siis üks hobune suruma killudest, aga inimest saab ja siis läks ära Narva tänaval Tallinna tänava otsa Narva tänaval, sinna läks majasse, ei saanud pihta, teine oli seal üks vabrikalt vabriku direktor diivase korteris. Sealjuures sinna läks ka too otsaga, et ükski inimene surma ei saanud. Jewel pommitas linnas ja siis me olime seal varenedas turuplatsi ääres majal, siis läksid seal maja põlema ja kus teie töös siis suudliku juba olidki, sakslased linnas juba 11 tulid, sakslased juba tulevad siis. Koju ja aed oli kus me elasime, siis kohvre ülikond seal sees, panime juba teised ülikonnad selga, ohvrist välja millal siis uuesti lendureid otsima hakati? Lendurid seisma läksid, seal Rakveres tehti see idapataljonid, seal oli just selle leitad Rebase kompari seal oli. Ja siis oli see Soodor Turiooserviga Vedürooden, Georg sooden, see oli siis meie kaitse struktada, tundis väga hästi ja temale siis seal Rakveres tehti siis pataljon temale pataljoni adjutant. Juba see idapataljonid, ma ei tea, mis see number nüüd leegioni kokkuvõttes üks ütles, et see oli 185, võib olla küll, seda ma ei mäleta, mis number oli, aga siis Belram oli siis Kompanii selle pataljoni ülem major eel rabe ja siis oli see sooteralise sadulat. Aga alguses tehti nii, et Rakvere seal Elron rääkis, et meil tuleb siia rannakaitsepataljon ja tema siis kutsus mind, seda. Ma parandasin selle mootorratta, Ta teab, juba seal oli üks uus mootorratas trofee tehtud ja siis soode kutsus mind saatis poisile veel seal lähedal töökoda. Parandasin ära ja siis saad veel mind Tallinna poole Kuusalu poole. Mine too mootorrattaga üks ohvitser sander, mis ta nimi oli? Soode ütleb, et pane veel kiiver pähe ja siis paberi ka selga, ikka puidu sander peab, enne kui sa vormis oled asjale ja tegin selle ära ja tulid tagasi ja seal kolises seal plekk oli lahti puril, ma panin selle uue poldi ära ja siis tuli Pajur, Eldram ütleb, et kas te ei taha tulla meile. Et kas sa ei taha tulla teile siia, noh, selle alluvuses oleks niisugune noh, autod, Allous, sirveissar, kuidas saksa keeles olid seal ja ütleb, et luubissi viga, Te elate linnas, teata lendajat ja see staapiab linnad, Sanna üksus lähevad ja sõida rattaga, ega meie läheb, staapiab siia masinad. No ja oligi nõus veel, kirjutate ülesse seal staabis ja siis nimekirja ja siis üks kopter oli huvitav. Aga siis olete ka nõus tulema, kui, kui see, too pataljon Venemaal läheb, natsikus sõjakohtades on, eks ei olegi seekord õige koht. Ja siis oligi nii, et aga teine päev oli juba oligi rongi peale ja läksime vedebaneti labattalt. Kingissepa jad, arvaja gaasi ja siis jäidakaid arvaja. Ja oligi seal ja siis olid ikka selle pataljoni autolt asjandus ajal ja siis nüid trofee autuse saadi sealt vene Toomas sealt kuskilt staare Russo poolt, see oli ainult üks vere suur püksus saidasoosse sisse, siis sealt toode nii palju, kui tahad, igasuguse osas. Siis hakati neid remontima ja siis tuli niimoodi, et et kas saab Rakveres ja sidur Rakverest tuttavasse lesta, klatti töökotta, sillad saab hakata seal leid. Ülemaks seda siis seitse, kaheksa poissi, mis olid need autojuhid ja ja siis hakkasime Rakveres neid autosid taastama, taastasime ära, värvisime ära ja kõik jälle märgide värgid peale ja siis viidi eile Venemaale ja too teile uus ja, ja nii oligi, kui te siis terve selle suve Rakveres 42. aasta sügisel, aga siis ma käisin Tallinnas ja siis ma sain kuuluvad Tallinnas olnd. Vedude vormeeritud, oli see buss, modi, tahvel seal, kus mul oli üks saksa taga, ta oli eestimaa sakslase herra lendur, jah, eralendur ja push. Ja siis, ja siis oli seal leskede võimalused, nemad kutsuvad välja kõike, oli neelatud võimalus, kus, kus lendur, tunded, kõik, kutsu seda kokku ja siis anti mulle ka paberiviisil seda väe ossbee väeosa oli, vist olime Kingissepas ja, ja siis see on sakslane, reverse Hoffmann oli siis selle, meie pataljon üllatusel korrale. Ta ütles, et noh, et kui tal läheb seal, ütled ära küll teda pole midagi teha, seal lennuväe, peaasi kutsub seal 42 sügisel ja siis läksin Tallinnasse, olid, pandi kirjutajaks staapi seda täidisosakonda ja seal hakkas siis vaatlejata kursuse, siis mind määrati ka selle, vaatad kursusele, siis läheb nii kui kui 43. aasta suveni seal kursusel fotod ja vaatlev morse Bieber oli morsases ikka hommiku ja õhtu, iga tund on ikke morset vastu võtta ja see piiksudegemil kas teid määratiivne, tere lennusalga juurde. Merelevus algavas algul ma tegin ühe lennuga merel elus algas ära, siis oli olnud eduku juht või pandi pilt leida, draiver oli selle lennukilt juht ja mina olen siis komandant selle peal, kes Jõks, Aarne oli palju, kas siis vaatleja ja see oli kolme kohane, aga minul siis see, kes teeb, kursid, andis Mursi telegrammile vastu võttes ja saatis sealt käikudest tegev luurelend Soome lahe pojalt jaaksoo tänav ja siis ja siis oligi, sai siis tehtud ja siis oli see kursus läbi, seal liigub praktikalentsis kursuse lõpuks siht ületati, öeldati Veltri Priks saab ära juba teises tahvlis lenduriks oli see kursus läbi siis, sest enam seda vaatleja kursust rõhud paar päeva hiljem lennukitesse, siis läksime Pihkvasse. Nii et meie eesti lendur, kes tulid ära staare, russo või kutsuvalt politseilt Barroso kuskilt ja siis me võtsime need asjad ülla tõmmatakse siis Tallinnasse sealt Pihkvast päris hakkas, sestpeale see lennud öösel ja päeval tegime seal lendu kursused, kus, kus Eesti lennuüksus paiknes siis seal peegoson kaks aerodroomi, suur olis süütuse lõul, aerodroom, see oli ikka asfaltteedega täpselt nuut, kuslike laiub asjad, kõik lendast, aga meie oleme siis vestolise Läänasse oli muruplats, seal ei olnud asfalti puruplatsi pääl. Mis marki masinatel olid pommitajad ja need on need kergedes, tulid Eikele, tulid. Need olid tehtud kuidagi sööst võistluslendur kütteks, lennuki laeva peale, aga sakslastel seda üldse teinud ja need lennukid siis anti eestlastele üle. Ma ei tea, palju neid oli, kas 60 või palju, neil tuli rääkijatega paarikümne ringis tahvlis seda lendav oleme seal padja kaua peas Pihkvas, sealt viidi meid ära lõunas selle küünlapurgi poole või seda tee veel lähemale kuskile vitritsas aerorobotkäsitöölendudel ja sealt hakkas tööle edukas Eesti lennuga. Mulle andis ka siis pime lennu. Ahjaa, oli küll tehti, aga minul juhtus niimoodi läbi, et mina ei saanud ühtki lendu lennukooliaja sees selle kahe aasta jooksul. Ja esimese lennu tegime Pihkvas sõja ajal ja seal läks lihtsalt Siidolice instrukrudes ei sea kedagi, kes täna kab lendia läksime aerodroomile ja seal pandi tuled põlema, väiksed tohtes suure jahuks. Nelja 50 meetri pealt üks väike tuli, põleb, näitab suunda. Ja siis Fel komandör ütles, et selleks maanteevaidlus autoteel, eks sealt üle aeroprohvet, et pange ikka nii, et ärge endasse maha pange, pange üles, teerattad maha, katsuge teisalt Tomissaiiesse esimest korda saad aru, jumal pane Venemaad ja taevast, näe pime sisse, mine ainult oma teed, armatuurlaua tuled põlevad ja, aga kui sa juba maast lahti, siis hakkab horisont paistma, siis on selge pilt, pole midagi. Ja tuli vallaja parrace maha, seda üle selle tee ja tegi suure hüppe ka veel, aga siis siis mootoristid. Vaata siit järele, et Katodikud all ja midagi katki olema teedel, ent ka veel siin oli komandör ise ka soovis õnne, korras on, ongi valmis toomele, endal rohkem pole midagi. Aga Nobeli Eesti oleks olnud instruktoriga lennud ja mitu asja ikka suur asi, aga sõja värtud läheb. Aka Jell Aukav liine ja siis peavaidlus leida kuni 100 kilomeetrit siis ka veel tahapoole üleliin, juure vahuteed. Ja siis on niisugune asi, et sõjas öösse ka paistavad väljal markantse, platsenta kontalve valge, siis metsa tumedad ja siis kaugelt näed, et seal suurde oled ikke mood metsa, mitte põllu peale pantakse metsa, näed, kui tuled, käivad säutsu, aga kusagil päeval lähed siis juba lennukimüra kostvokad, siis siis vaikivad, tuled seal ära, aga no eks me märkas Vellaseis ära seal, kus seotakse, siis katsub ikka Bombitsin tagaviijat, kes tuli tagasi, rääkis seal staabis ka veel, peidad seal, seal selle nurga pealt siin on ja seal on siis vahest oli, nii, kutsutakse saksa siis vabaja räie ei hakata, eks ole siis maantee peal ja sealt ohu tuua, see raudteepiss tuleb põhja ja, ja siis, kui sa midagi räägid, rongiliiklus või suitsu maati, et paistad lugeda talvel ära, saab seda teed, on tobedad patud liiva ja vaid nad veel. Ja siis on raudtee kaliidilt isegi öösse läigivad, need relsid relsid ja ja siis käisid seal. Aga nad ikka siis oli nii, et näed, kui autod tulevad, tuled põlevad ilusti nagu ilutulestik tuleb. Aga kui seda lähemalt saad, siis kustus, kustutas tuled ära. Aga lõpuotsa juba kusi Mehikoormas ja siit üle tulles käisime ka veel pommitamas. Ei, siia tulles baasil vedeldi julgen, peeti tulikoni kui Peiksenda Mehikoormas kokku igalt poolt ilme kastile Alt säruga antenn küll kord ikka saime kassal ilma jätkuda, aga veel ei ole see asi, et neil ei olnud radaritega, tule juhtus, aparaat neil ei olnud, nemad läksid eile järele. Teil on torud üleval, nad kuulsustega kuulipildujad lasevad ja. Aga siis sellest nendest oli kõige parem sellest lahti saada, kui lendast tuli, tuli peale lukku, silu peal tuli, kui ta läks kaugemale. Ta ei kaugel sellest, mis mind ärritas, aga, aga kujukese eluga peale hakkab tulema, siis peab edasi. Tõmba mootor tuurid maha. Vaikseks kinni ja siis lase üks pool minutit minut aega vaikselt edasi. Siis panid hääled sisse, Uuesse mootor siis oli juba tuli ta kaaslastest, nad ei saanud ja orienteeruda, kus sa lähed? Leekkuulidega ja leek, no need läheb, aga ei näe, alt tulevad tuled jõhvi. Aga pärast Harry varaga polegi midagi, ega seda kuskile kivi taha minna ei ole, kui tuleb, tuleb mul lasi puruks kambas ja ma hüppasin välja, just kuidas see juhtus, see oli, see oli see 44. aasta sügisel, siis kui see sinimägede juures jätkud hakkas sealt Narvast üle tulevad Narva jõest ja siis me aru truuboli Rahklassi Rakverest selle Roela juures delt ikka Heinkeli peal siis ikka sama teed ei olnud ja siis siis olin kodu veel puhkusel. Sain kübeda, jälle puhkus ja siis tuli mulle siit tuli. Et kui on midagi, siis kooperatiivist tuli mulle teade, et aerodroomil jälle Rakverest sealt läheb Raplasse. Ja läksid ära ja kohe õhtu esimene lennuga läks, seda sai kohe pihta. Kuskohal te pihta saite, sain seal auveremõisal sellega Krayoodis sinimägedes põhja pool või sisaldab, kas sa täpselt ei tea, kus koole, mille kanti raske suurtüki mürsukillud leid vilu bensiini ja õlipaagid läbi. Need lennuk jäi seisma, aga olite seal peol vaid ma juba olin jõhvi lähedal, pagariunistus. Asula seal lähedal seisma. Rahaste saite tagasi ja ma juba. Ja see tagasi meil oli, selle kõrgusega lähed, eks ole, ja siis kui sealt märge tagant ütelda, vallalt hakatised kokku ei lähe, aga eks me sedasama suudabel ikka enam-vähem olema. Egas seal siis kraadi peal ole seal, kuidas sa, kuidas kellelegi see lõppes, kus ta pööras ja siis aga seal pagari mõisa juures agara külalist oli. Seal oli niisugune signaal, valgustus, tuled, olid sakslastel orienteerumisjooksus maal, see oli siis selle morse Tajaste kurbee õu, kaks punkt kaks kriipsupunkt ja uuriskaks punkti kriips. Nii et see see vilgub siis sa tead, et nüüd siin on, seal on lihtsalt kaarderled, sõidad seal pagari ja ja kolju ja kus need olid siis? Nii et juba need tuled olid pagar lähedal, tulin mootori supsti seisu parts läbi ja tema käib nii kui autoga, kui sa võtad mootoril tõmbab maha, siis mootor käib ikka selle 1000 tühikäigu Tour de kadaka, auto sõidab veega tantsa seisma, kui elav klaasja pealt ära võtnud. Taga siis jäi seisma õmbleja vaatsemis tüüdudest, tõmbasin sealt selle bensiininäited, ei, see näitas nulli. Palju lennuväljeni maadel jäänud pool, siis oli ikka veel seal. No ikka, kui ei tea, oska praegu, palju sai Jõhvi ja Rapla vahet, aga viis-kuus kilomeetrit kindlasti kõrgusel väike jah, seal oli 1000 ringis oli siis kõrgus 1000 500 pealt dance pommid, ära saaks maha, tuleb midagi teha, jäi seisma ja siis jõhvi aerodroom paistis juba seal leedukad, lendest tuleb maandust. Rubio lendasid nende tuledega jahjah, gabariittulede pardatuledega. Verbina Velvaatriat endas nagu tulid, jõhvivad, et kas tuled paistvad krabistada, Harold Robin, signaaltuled seal. Ja oligi parts seisust hoopis tüütud. Midagi siis. Keskkond, nii et pead Kermo bensiinikraani kinni ja süüde välja ja ja üle ääre välja välja tulid ühindaga. Mis oli teie esimene langevarjuhüpe, oli aega rohkem, lendur, te saab üldse teha, ega sõjaväes lendur. Ainult langevarjurid teavad, kes on protestida ka meile ei tehta. Sellepärast õpid ära siis hakkadki lendama, hüpot välja ütelda, sain pihta, ja ega see tähendab kindlasti see, mis ta seal maas puruvana. Aga meil oli esimene ja viimane ka rohkem ei teinud. Mitu meest oli seal üks veene üksi olite ja seal käisid ka temale 12-l tegelev laskur käis kaokassal, barbalaskar mul ei olnud seekord kah. Vahest käis ka, aga seekord öelnud. Nii et see otsus tuli teha välkkiirelt loo jah, ega midagi peale hüppad välja tüvastega topile. Ma mäletan veel, seal on see nupp varbakell, on seal seal Saksa Juncals Kellofessori kaheksa ööpäeva veel käivad selle keerasin veel palja panin tasku mälestuseks ja lennuk läks omapead edasi ja leedukast Tarvaks, eks ole, helmed puruks. Siis seal lähedal tal tuli üks suurtükke, üksuse missal kolis parastes, ela saba kohe selle juures, kus Movelloypasele. Kuhu te kukkusite põllul. Ja siis see kolisid siis üks seal oli väljas õues valvur või tofaksata, see nägi, kui lennuk jäi seisma ja nägi ka seda, kui langevarju välja hüppas. Maalasi veel raketi ja mida päris partisani ei pidanud, Pedastike ka, aga serblased valasid raketti, kui ma hüppasin lennukist välja ja ma nägin, et üks lennuk tuleb veel sealt ida poolt pardatuledega ja mõtlesin jumala võrdselt tuleb mulle, ega minul, tule, sina põled võtab, kurat. Ma panin agente üles, aga eks selle selle valgeks sakslane nägi sealt alt, et langevari langeb noja siis nägite teda Põluda kukkuma, tulid seda juure üks Veldferolisse ülemus ja tulid seda juure parooli ja parooli, vaid head vahetused, mida olen saksa sõjaväelenduri vedajal, pole midagi, aga nad said aru, et see pole sakslane seal. Ikka teise aktsendiga, teised sõdade ja venna pakkuse püstised, võtke püstol ära. Püsse pedaal niuksed, teie olete viie käest ja mina olen üksi. Aga ei, võt Veldust ei ole või? Pole veel vaid kõvade. Aga siis saatikemendieedi kui arreteeritud ja siis üks poiss korjas siis soldat korrusele langevarju kokku ja siis läksime sinna just seal, kus see signaaltuli oli, see Peeuu andis, läksime sinna juurde. Siis ma ütlesin, et kõlisse küljed jõhviat seal jõhvis on kas kapten ürgsoo või siis leitnant Tamm. Madu, tants Alar Tamm oligi seal, võttis telefoni vastu ja siis ta küsis, et kas te tunnete seda meest viltropile seest ja, ja siis andke üledoosi, andis kohe veel tuli, tuli kohe peitekurrat sisuvist, õnne mulle küll kõik ilusti. No siis ma ütlesin rabeled sageli seda siis seda rahvasse ka, et et ta Pinte jõuatavat aeg saab täis. Vaat mastaabituled jala vees. Juba mõni minut vahet juba komandör lihtsalt suvis õnneealised pole, vigastab et homme siis tule tagasi, sattootliku tuleb rong ja mehed tulevad seal rongi peale, et Rakveres, Rakveres raud tuvastas, tuled koju. Kas lennukirusude otsite üles hiljem või ei, mina ei otsida. Aga juba poster oli leidnud üles vetel tavatsevad jälle vadjas pudeliga kaks riida, kes selle üles leiab. Ja siis, kui ma juba rahvlasele aerodroomil komandör juures, siis juba oli teada, et seal, et et sealt sakslast käid vaatamas, on need raskesuurtüki mürsukillud, on bensiinipaagid. Nii korda lendas küll kui ta. Aga see õhust tunneb ära, kui lennuk sahmaka külge saab. Ei, mootor ei saanud aru. Mida toruga laksud käivad küll tossas mürsud lendavad ja lähedalt ja raskelt mürske kostab. Maa pealt näed, ainult tule taga siis seal kuradi kui ta, kui ta, kuidas ajad, meetrit on eemal, et käib ikke proff. Sellega harjub ära. No ja ega seal meski ega seda materjali katsu kivina kuskile minna ei ole. Iga kord ikka näed, kas tuled või tule, sa lähed siin üks lendur, kirjutas kapten ürgsoo kirjutas raamatu. Tema pealkiri oligi lell leeki. Lend läheb seda leegi, siis oli ta siis Pihkva juures või või seal aerodroomil või, või läksime, aga seal on õhutõrjetuld igal pool ja seda tuleb minna. Mujale minna ei saa. Aga vaata, tarub, oli teistsugune reegel olemas, et kiirus kaotab ära hirmu tunda. Et nii kaua nikerdas, niisugune imelik tunne, kui aerud lend, eks ole, sel kellal hakkab jälle peale autodega veidi arutrummil olla, seal toos ajad jutud, et suitsu, aga nüüd hakkab minema, kui lendukus sees ja pole maas rattad lahtise pürgida, siis seda pole mingisugust siis oledamist kõhe tunne sees. Isegi sakslus oli veel niisugune määrus ka lubatud, et lendur võis õhta öelda, tahad, enesetunne on, kes siis ei olnud vaja lendumendaga, kui ta tunneb? Eks ta oma jõuselega tunded, teine päev keskele tunnen nagu sir rinnuse kuskil nagu juhtuks midagi või? Ei tea ja meil muidugi iga õhta kadeks siis on, tuleb see välja, aga, aga üksikult ütles ikka mõni mees, täna ei taha. Siis tõsta käida, küsiti järel seal laduda või seal see, kes sellel leedu käsundusohvitseri, kes seda lendu juhtis, tuleb tänu talle, tahad, panid kirja ja kui siis vabastati ja siis ütles, et pole vaja, ei lähe. Ja mul oli kolm tuli järjest ja siis ka komandör siis keelas mul lendu ära. Et ei saa nüüd, kui saab asi korda, siis lähedal uuesti, mis õnnetus, et need olid lihtsalt olnud midagi suurt maanteedel oli seal tappikus jõhvi juures ja kas tuleb välja või tule leedu maandud, kas jõuad seda, seda stardipaadi peale, see oli kevade ja see oli selle puudest tehtud laudas lahkudes kaheksa Peeter Pikk 40 meetrit midagi lai, Tokusse vaadeldud, sest muidu oli põld, puri, noh, seda ei saa. Ja vaata, kas tuleb või ei tule välja, aga tuli välja, et just tagavaldusel saba kar, kollad, ratas, see Ratase täpselt seda selle plangu taha ja ratas tabas ära, tõmbas selle kroondustadega tuli tulustega seal liival Budasi. No ja siis sel õhtul lendleb, heidab leidunud. Noh, läksin homme õhta lendama, lennuk korras, ratas alla pandud, maandusid ära nagu Diego maha sain ratas ära, lõi selle amortisaatorid parempoolse ratta puruks, eks ta siis sealt narraka päriselt tagab kindla leivasedalaadset asjade otsa ja see sai vigastanud jälle lend ära. Ja siis siis kolmas õhtoli. Ja kolmas õhta tuli, siis sain pihta jälle pinda parempoolse pinda oli lõõtsaga niux killu läbi, et rusikas läheb siis ja siis see ära vaheta, siis komandör ütles, et nüüd on sundkolm. Õnnetust on järjest olnud ja nüüd ei lähe ennem kui saab massikorda ja siis lähed sellega uuesti, aga teised asjad on vahepeal ei olnud. Ja siis sain korda siis enam ei juhtunud mitte midagi siis veel lõpuni.