Tere tulemast persona saatesse, härra sära. Tere tulemast kõigile raadiokuulajad. Paljude kuulajate jaoks on tänane kohtumine teiega esimene kohtumine. Ka mina näen teid silmast silma esimest korda. Olge kena, härra sära ja kirjeldage ennast, kuidas te välja näete? Ma arvan, et väga raske on ühel inimesel kirjeldada ennast, kuidas ta välja näeb, ta kindlasti oma arust näeb parem välja kui ta tegelikult on. Nii et ma hea meelega annaks selle ülesande teile. Kui pikk te olete? Meeter 80 või õige natuke peale. Ja niisugune saledamad sorti mees, ma ei ütleksite, tüse olete? Ma ise arvan, vastupidi, tahaks olla saledam stress pidi just seda kaalu juurde andma. Kas te olete pannud tähele, et stress nagu lisab kaalu ja sellega ma olen täiesti nõus? Hallpea on teil, jah, te läksite varakult halliks või ma läksin Alliks kuskil kolmekümneselt. Ja kes teil riideid valib ise või abikaasa? Nii seda kui teist on teil aega üldse kauplustes käia. Sageli tehakse minuga nõndamoodi, et mul oli, tuuakse riided koju aha ja siis siis vaatate, kas sobib või ei sobi ja mis on teie ebameeldivamad iseloomujooned? Üldreeglina inimesed arvavad, et nendel neid üldse ei ole. Aga nüüd prooviks natukenegi ennast analüüsida siis kuigi raske ülesanne. Kõigepealt ilmselt ma olen kärsitu teisik, kas arvestades seda, et ma olen üsnagi üsnagi noorest peast peale olnud ainult kogu aeg juhtivatel kohtadel siis ma kipun arvama, et ma olen kõige targem mida ma tegelikult ei ole. Ja võib-olla on ka selline asi, et kui mingisuguses sellises Esialgses vaidluses ma kipun olema selline, et ma tahan kindlasti peale jääda nagu öeldakse, et kes on mikrofoniga lähemal selle hääli peale aga sageli ma pärast mõtlen ümber ja öelda, et anname alla õigele mõistusele. Üldiselt ma seda pean enda kõige suuremaks veaks, et et kui on mingisugune selline terav diskussioon, siis ma lähen nagu võib-olla liiga liiga ägedaks või, või sageli noh, proovin lihtsalt vaimu kosutada. Te ei ole Tallinnas sündinud, teie kodukohta on pealinnast kaugel. Ma olen sündinud Valga linnas. Kes teie lähedastest praegu Valgas elab. Valgas elab minu õde koos oma perekonnaga. Valgas elab minu isa, kellel on juba 81 aastat vanust. Kui tihti isaga kontaktis olete? Üsnagi tihti ja näiteks ka sellel nädalavahetusel sõidan sinna. Kas isa ja ema on olnud teie eluga rahul. Teie tegemistega teie töödega? Mulle tundub? Te töötasite puhasteid paides autobaasi direktorina. Kuidas te paidesse sattusite? Ja see on väga huvitav küsimus ja sellele on olemas ka täiesti konkreetne vastus. Me oleme üsnagi üsnagi pikka aega head sõbrad. Meie praeguse peaministri Tiit Vähiga. Ja tema töötades Valga autobaasis mingil vabariigi Autoettevõtete juhtide kokkusaamisel sattus kokku Paide autobaasi tollase direktoriga kes rääkis talle murestajatele. Peainseneri. Ja härra Vähi ütles, et tal on olemas üks selline sõber, kelle nimi Enn Sarap ja ta soovitas peainseneriks mind. Ja sealt see kõik algas ka dealiste paides. Olin paides väga kaua. Ma läksin paidesse, kui ma ei eksi aastal 73. Peainseneriks, alates aastast vist 77. Ja nii ta vist oli. Tuli mul aga ta toriks. Ja ma lahkusin paides 89. 89, tulite ära ja läksite siis lähiasetäitjaks. Vähi oli siis transpordiminister. Just noh, kui päris täpne olla, siis tollal tol momendil nimetati seda ENSV transpordikomitee ja tema oli selle esimees ja mina läksin tema esimeseks asetäitjaks. Ja hiljem saite siis ministriks. Jah, vahepeal oli veel seal noh, selliseid ümberkorraldusi, et oli transpordikomiteest sai transpordiministeerium ja vähi sai transpordiministriks mina tema esimeseks asetäitjaks ja peale selle, kui tekkis Vähi valitsus, siis ja minust sai transpordiminister Vot siin on selline küsimus, ministeeriumis töötades tuli teil ära teha suur töö võtta üle NSV liidule kuuluvad sadamad, lennundus ja raudtee. Kuidas see protsess kulges? Ma arvan, et, et kas see ongi minu elu selline kõige huvitavam aeg sest siis meil koos Tiit Vähiga tuli täiesti lahendada probleeme, mida tagantjärgi vaadates Nad olid huvitavad nadolid riskantsed ja me tulime tegelikult sellega toime, sest kui me esialgu koos käisime Moskva vahet, siis meid lausa kas narriti naerutati, öeldi, et seal eestimaal võite ju oma paberlennukitega tegeleda ja, või, või paber laevasid kuskil ujutada niikuinii mitte midagi, mitte kunagi ise endale ei saa, te ei ole võimelised selleks. Muide, see oli kõik enne putši. Kuidagi väga jonnakalt hakkasime looma sellist struktuuri. Ma mõtlen organisatsioonilist struktuuri, mis. Mujal maailmas oli täiesti tuntud, nii et ega me jalgratast ei leiutanud ja me panime paika sellised tähtsad asjad transpordiministeeriumi valdkonda, nagu veeteede amet, lennuamet ja nii edasi. Ja arendasime selle natukene välja. Kuigi sellel momendil noh, meil nagu reaalset võimu ei olnud selliste struktuuride juhtimiseks, kuna kõik need olid otsealluvuses Moskvas, Moskvale. Aga me tegime seda neere natuke naerdi ja ikka tegime ühe. Me ütlesime niikuinii ükskord selle saavutame. Ja siis kui tõesti oli see putšib või paar päeva peale selle siis oli meie jaoks selles mõttes nagu hea situatsioon, et meil oli nagu ettevalmistustöö tehtud ja tähendab, meil oli siis võimalik väga kiiresti edasi minna peale putši oli muidugi meie selles mõttes või tervele meie valdkonnale ütleb nõndamoodi oluliselt võib-olla lihtsam kui mõnel teisel valdkonnal Eestimaal, sest me noh, nagu ma ennem piltlikult ütlesin, nii et me meid küll narritati oma paberlaevade paberlennukitega. Aga nüüd meil oli struktuur valmis ja kuna oli segadus Moskvas suur segadus, siis meil oli väga lihtne kõik need väga suured ja tähtsad struktuurid saada enda kätte. Te olite minister, kui kaua? Väga lühikest aega. Ma arvan, et umbes 10 kuud, aga noh, siin on olemas ka ilmselt objektiivsed põhjused Ma olin minister ainult sellepärast et Tiit Vähi oli tollal valitsuse juht ja seda valitsust kutsuti spetsialistide valitsuseks ja mina pidasin ennast ministrina ka spetsialistiks ja ma ei ole läinud. Poliitikas te olete lõpetanud polütehnilise instituudi mehaanikateaduskonna ja täpsemalt bee mehaanikaseadmete. Kas teid valiti Tallinna Sadama peadirektoriks? Määrati? Määrati sellel ajal ei olnud üldse valimise protseduuri ette nähtud. Kas te olite nõus selle määramisega kohe? Küsimus oli selles, et ma olin ennem Tallinn-Sadama peadirektori asetäitja ja kuna ma olin juba seal peaaegu kaks aastat olnud asetäitjana sma kahtlemata natukene mõtlesin, aga kuna mul elus on üldse tulnud olla. Suurem osa ajast juhtival kohal, siis ma nõustusin. Suhteliselt kiiresti. Keegi küsib, mida kujutab endast üks Eesti suuremaid ettevõtteid, Tallinna sadam. Kui suur on teie juhitav ettevõte, kui palju on teil töötajaid ja mida siis Tallinna sadamas tegelikult tehakse? Ütleks nõndamoodi, et Tallinn on, seal on kahtlemata, on Eesti jaoks suur ja strateegiline ettevõte kuid selle tähtsust mitte mingil juhul ei iseloomusta töötajate arv. Täna on see töötajate arv täiesti väga suur ja neid on kusagil kolm pool 1000. Kuid ma isiklikult arvan, ma ei tea täpselt, palju see võtab aega, aga ma arvan, paari aasta jooksul võib sealt nulli tagant ära võtta. Kuid see ei tähenda seda, et Tallinna sadam sellepärast muutuks vähem strateegilisemaks. Lugu on lihtsalt selles, et me täna siiski veel ei ole selline sadam nagu Euroopas ja maailmas üldreeglina on kus sadam, või täna, kes ma siis olen? Aktsiaselts Tallinna Sadama juhatuse esimees tegeleb ka Stividool töödega, see tähendab lihtsamas keeles laadimis-lossimistöödega. Et ka need töötajad alluvad sadamale. Tulevik on selline, et meie aluseks peaks olema ainult nõndanimetatud valgekraed muidugi, keda rahvas üldreeglina ei salli. Aga, aga neid peab olema. Ja kõik muu, see tähendab opereerimine, sadamas töö tegemine, see peab minema erakätesse. Me oleme selle protsessi juba aastat kaks tagasi alustanud ja me võime täna julgelt öelda, et rohkem kui 50 protsenti sadamas sellist laadimis-lossimistööd meie keeles sellist Stividooringud teevad erakompaniid ja noh, me peame varsti jõudma nii kaugele, et seda teevad 100 protsenti. Meie jaoks jääb ainult tegelemine sadama arenguprobleemidega. Ohutu laevaliikluse probleemidega. Või täpsemalt laevaliikluse ohutuse tagamise probleemidega keskkonnakaitse probleemidega, aga muljet kõige tähtsam kahtlemata on sadama arenguprobleemidega, millised sadamad kuuluvate jälle meie ettevõtte koosseisu kuulub täna neli sadamat. Ise me kutsume neid nii. Üks on Kesklinna sadam, mis tegeleb nii kaupade töötlemisega kui reisijateveoga. Meil on neli reisiveo reisijate terminali. Meie koosseisu kuulub Muuga sadam, milles me näeme oma põhilist tulevikus kaubasadamad meie koosseisu kuulub Kopli sadam. Ma ei näe suurt võimalust tema arenemiseks. Sest ta asub keset linna, ei ole lihtsalt normaalne, et seal peaks mingi kaubavood suurenema. Meie koosseisu kuulub ka Paldiski sadam mis on väga kiiresti sellise viimase paari aasta jooksul arenenud. Me saime ta üle, nii nagu ka kõik ülejäänud sõjaväe objektid, teatavasti Dali. Sõjasadam ja ta nägi välja täpselt samamoodi, kui kõik Nõukogude Liidult üle saadavad sõjaobjektid. Aga täna ta näeb välja päris soliidse sadamani. Te ütlesite kauba töötlemine, mida tähendab kauba töötlemine sadamas. See tähendab seda et kaup tuleb sisse. On kahte moodi võimalust, kas tuleb laevaga sisse ja viiakse raudteega välja või tuleb raudtee sisse ja viiakse laevadega välja. Ja selleks, et ta ühe transpordiliigi pealt teise peale satuks. Selleks me peame tegema tööd. Selge, mis on Tallinna Sadama suurim bisnis? Tallinna Sadama suurim bisnis? On tulevikus kahtlemata kõik need on nagu meie ütleme, laevamaksud. Laevatasud ühesõnaga kõik need maksud, mida peab üks laevaomanik maksma nende teenuste eest, mida talle osutab sadam on kahtlemata meie business, siis ka see, nagu ma rääkisin, et me teeme veel ka laadimis-lossimistöid, siis ka siis ka see on meie Business toob ka teile siis, kahtlemata meile toob siis rent. See on terves maailmas nõndamoodi. Ja Meil on ka sellised lepingutuma operaatormade stiilid, rühmade, ükskõik kuidas me neid nimetame kus iga tonni pealt, mis nemad siis nüüd läbi Tallinna sadama lasevad või ütleme, et nad töötlevad mingeid kaupasid iga tonni pealt, nad maksavad ka sadamale teatud. Siin on selline küsimus, kas praegune Tallinna sadam funktsioneerib ja näeb välja nagu iga teine Euroopa sadam või on seal veel midagi sellist, mille kohta võib öelda nii nagu omal ajal öeldi, vene värk, mis vene värk? Kui alustada küsimuse teisest poolest siis igatahes vene värk küll mitte mingil juhul. Funktsioneerib enam-vähem nii nagu üks normaalne Euroopa sadam. Kuid ma pean nagu tulema tagasi selle juurde, et et me näeme. Meil peaks olema sadamas ainult eraoperaatorfirmad, kuna meil kõik ei ole eraoperaatorid, siis järelikult me veel päris nagu Euroopa lämblor tüüpi sadam ei ole. Aga ma arvan, me saame selleks päris juhtub. Hiljuti võis lehest lugeda, et Hiina tahaks oma kauba suunata läbi Sadama Euroopa Liidu maadesse. Kui ka ainult 10 protsenti Hiina kaupadest läheks läbi Läti sadama, oleks silmapaistev saavutus. Huvitav, miks hiinlased Lätit Eestile eelistavad, kas lätlastel on õnnestunud head lobitööd teha, küsib keegi. Väga raske vastata, hiinlased on ka meie juures käinud ja anda meile oma pakkumisi teinud. Ja teisipidi nüüd noh, kui võrrelda Lätis sadamaid ja Eestis sadamaid siis nad ei ole mõnes osas võrreldavad. Aga kui me räägime seal naftasadamatest, et näiteks läbi torujuhtme naftasaaduste transportimise eest, aga kui me võrdleme Riia sadama ja Tallinna sadamat näiteks siis kaupade kogus, mis käib läbi Tallinna sadama, on võrreldes Riia sadama ka rohkem kui kaks korda suurem. Meil ei oleks muidugi midagi selle vastu kindlasti meie vastu tulevad, aga meie juurde tulevad. Aga. Majanduskonkurents, ma ei tea, võib-olla me oleme milleski maha jäänud, aga aga ma tean, et ka meil on hiinlastega omad jutuajamised. Te käisite Hiinas presidendiga koos ja kas need kokkulepped on juba kuidagi andnud tulemusi? Nüüd öelda, et nad oleks andnud käegakatsutavaid tulemusi. Last ei oleks päris õige. Aga see reis rahuldas teid ja keegi kirjutab. Ma ei ole kunagi sadamas käinud. Oma ettekujutuse sadamast olen saanud filmide ja romaanide järgi. Minu jaoks on sadam midagi intilist ja salapärast, kuigi ma tean, et sadamad enam sellised nagu kunagi varem tuleb mulle ikka silme ette pilt õlisest veest, suurtest laevadest, kotte ja kaste tassivates sadamatöölistest võõrama, meremeestest, ilusatest tüdrukutest ja täissuitsetatud kõrtsidest. Kas sellist pilti ei leia enam mitte kusagil? Vastandlikke selliseid seisukohti kõigepealt kahtlemata ei ole tänasel päeval Tallinna sadam kellelegi suletud ja võiks küsija hea meelega ise ja isiklikult viia Tallinna sadamasse ja tutvustada Tallinna sadamat ja minu üks teesidest on olnud see et. Vähemalt Tallinna linnakodanikule, aga hea oleks ka, kui tervele Eesti rahvale me suudaks näidata, et me elame mere ääres Tallinna linnas ja avada linnakodanikule vähemalt võimalus minna otse mere äärde. Ja me eelmine aasta sellise. Ma ei tea, kas on aktsioon, on seda eriti ja aga siiski me alustasime sellise töö ja kes on nüüd tähelepanelikum olnud, siis on tegelikult juba näha, et. Isegi sõites mööda Mere puiesteed või ma ei teagi isegi, kuidas nüüd tänavaid kõik siin kutsutakse nimetatakse sadam juba paistab, täpsemalt paistab admirali bassein. Selles suunas on meil veel koos linnavalitsusega üht-teist ära teha. Ja tõesti, see on selline. See on selline tore võimalus, et meie sadam on keset linna, me oleme ju viru hotellist kusagil vast 500 meetri kaugusel. Mis meid veel praegu varjutab üldse linnast on see Kurikuulus vaibaparadiis? Endised linnaisad lubasid selle kindlasti maha võtta. Ma ei tea, kuidas uutega ei ole veel suutnud sellel teemal vestelda. Ja peale selle me oleme minu arust väga õnnelikud, võrreldes paljude, võib-olla teiste sadamatega, meie reisisadam asub praktiliselt keset meie linna aga kui me igatseme neid daamisid ja kõrtsid, siis need muidugi kuuluvad ka võib-olla sadama juurde. Aga ju nad tuleb siis ehitada sinna admirali basseini ümbruses see aga see ei ole nüüd nagu sadamaküsimus, see on nagu rohkem linnaplaneerijate küsimus ja ma tean, et üks konkurss sel nädalal viidi läbi ja ma ei tea, kas sellised asutused olid siin ette nähtud, mitte kas vesi on veel õline või on juba puhas. See vesi Nalinema Ma ei, ma ei suuda lausa komment planeerida, seda selles mõttes, et mina seal õlist näinud ei ole. Peaaegu võin ühte asja öelda, et kui keegi oma silmaga tahab vaatama tulla sellesama admirali basseini ääres on palju mehi. Noh, õngenööridega ütleme nõndamoodi või kalapüüdjaid õlises täiesti ilmselt kalaiseks püüda. Kui tihti teie oma sadamaid külastades? Mul on üldiselt selline vanast niinimetatud nagu Medica saimatult kogu aeg punastaks direktoriteks. Selline komme sees, et ma tahan kõiki ise näha, siis tähendab seda, et ma väga sageli käin ja vaatan, mis toimub, tegelikult. Küsitakse, milliseid maailma ilusamaid ja paremini funktsioneerivaid sadamaid olete külastanud? Ma olen tõesti külastanud üsnagi mitmeid maailmas sadamaid kunagi siin on toodud selliseid, et mõtteid nagu välja, et meist võib saada väike Rotterdam, noh. Kuidas nüüd öelda, võib-olla seal natukene suurusehullustus. Kuigi see on väga tore sadam, aga oma mahtudele Ta noh, kümnekordselt mitte kümnekordselt 20 kordselt, ta ületab meid. Ma olen käinud Hamburgis, ma olen käinud siis, ma olen käinud maailma üsnagi erinevates sadamates Kus meie tehnoloogia jääb nüüd nõrgemaks võrreldes teiste sadamatega, see on eelkõige konteinerite töötlemine muude kaupade töötlemises. Ma arvan, et me ei ole sellisest maailma keskmisest tasemest madalamal. Kuid samas ma võin täie kindlusega öelda seda, et kui vaadata meie reisiterminale, siis. Ma ei ole üldiselt paremaid näinud, kui on meie omad, kaasa arvatud ka siinsamas põhjamaades, kes meil on esialgu olnud suureks eeskujuks. Kui me lähme kas Soome või Rootsi reisiterminali, siis ma olen surmkindel, et meie oma ei ole halvem, vaid pigem on parem ja meie reisiterminalid sarnanevad natuke isegi lennujaamadele. Novembrikuus sildus Tallinnas, mereajaloo suurim naftatankerlaeva pikkus oli 228 meetrit. Kas maailma suurimad reisilaevad pääsevad ka Tallinna sadamasse? Ja see on täiesti nii, et nad pääsevad, kuid nad ei pääse meie niinimetatud kesklinna sadamasse, kuhu tulevad kõik meie liinilaevad ja pääsevad ka suhteliselt suhteliselt väga suurelt laevalt, ütleme Silja laevad. Kuid kõige suuremad reisilaevad, mis üldse maailmas olemas on alates sellest tähendab täpsemalt küll eelnevast suvest randunud Muuga sadamasse. Need on olnud kruiisilaevad, et liinilaevad ja Muuga sadam on võimeline vastu võtma ükskõik kui suurt reisilaeva. Ja sellega, muide suurenes ka meie reisijate arv. Just et need, need kõige suuremad hakkasid Muugale tulema sellel aastal. Ja ma võin öelda noh, sellise numbri välja, et käesoleval aastal Tallinna sadamat külastava reisijate arv ületab nelja miljoni piiri. Kui see kuus aastat tagasi oli umbes 400000, kui sügaval vesi Muuga sadamas kõige sügavam koht on 18 meetrit, kõige sügavam, Kai kas see sügavus on püsinud või on muutunud meri madalamaks? Ei, see sügavus on püsinud ja selle sügavus tähendab seda. Et kõik need laevad, mis saavad läbi Taani väinadest, seal on ka oma konkreetne sügavus. Need kõik on võimelised randuma Muuga sadamasse, selles suhtes Muuga sadam väga-väga heal positsioonil võrreldes konkurentidega. Mis laadi pretensioone on välislaevade juhtkonnad Tallinna Sadama juhtkonnale esitanud, kui seda on üldse tehtud? Minuni ei ole jõudnud pretensioone. Kas puutute välislaevade kaptenite vahel kokku. Üldreeglina mina ei puutu kokku kaptenite ka, sest meil on olemas sadamakaptenitalitus, mida juhib. Ära Eduard Hunt, kes on väga suurte kogemustega meremees ise kaua aega merd sõitnud ja nüüd ka sadamas vist minu arust kõige staažikam töötaja. Et kokku puutute sadamakapten intega temal. Kui palju TPI mehaanikateaduskonna lõpetanu ise laevades teab, küsib keegi. Üldiselt teab laevadest vähe. Aga. Minul on selline arvamus, et selleks et ühte firmat ja eriti kui seal suur ilma Juhtida siis ei pea olema selle ala spetsialisti, kuidas, kuidas nüüd öelda? Ma tean, et, et Eestimaal on kõige selline halvem. Professioon autobaasi direktor sest on veel üks mees peale minu, keda kogu aeg nimetatakse ja sõimatakse autobaasi direktoriks. Minu arust pole see eriti erinev, kas juhtida autobaasi, juhtida sadamat või võib-olla jumal teab mis firmad. Küsimus seisneb lihtsalt selles, et kuidas komplekteerida endale meeskond, kes tegelevat firmat juhib. Härra särab, kas teil on jahikaptenipaberid? Mul ei ole jahi kaptenipabereid, kuid mul on laevajuhi tunnistus, see tähendab seda, et ma võin ametlikult ja avalikult, et juhtida oma isikliku kaatrid. Teil on kaater, kust teil suvekodu on? Minu sugu suvekodu on Kaberneeme lähistel. Selle koha täpne nimi on absem. Kas te olete niisugune mees, kes oskab ikka puhata arvanud küll, peamobiil on välja lülitatud? Täpselt niisugune küsimus. Aktuaalne on see, et kuigi inimesed elavad Ena märksa kauem ja on tervemad kui 50 aastat tagasi on üle 40 aastastel raske tööd leida. Kas ka Tallinna sadam eelistab ainult noori? Küsimus on väga huvitav. Ma ei saa öelda, et Tallinna sadam eelistab ainult noori. Kui me vaataks kasvu oma juhtkonna koosseisu kuid üldreeglina tööle võtmisel meil on inimeste jaoks olemas sellised Paratamatult tingimused nagu näiteks keelteoskus arvuti käsitlemise oskus ja veel mõned muud. Ja kui inimesel on need oskused olemas, siis ilmselt ei sõltu tema töölevõtmine tema vanusest. Teie poeg töötab teie juhitavas ettevõttes. Kas olete mõnikord tundnud end selle pärast ebamugavalt? On teile seda etteheidet? Mina ei ole kunagi tundnud sellepärast ennast ebamugavalt. Mulle proovis seda ette heita meie lugu peetud riigikontroll. Ja kui me tegime juriidiliselt selgeks, et absoluutselt ei allu mulle kuna meie organisatsiooni struktuur on natuke teistsugune, siis ka nemad aktseb, erisid. Et ei ole midagi juriidikaga vastuolus ja isegi ei ole mitte midagi ebaeetilist. Et ei saa ju lõppude lõpuks panna pojale pahaks seda, et tema isa Kas kuulute mõnda parteisse? Ei, küsitakse, kas see suur rabelemine, mis toimub meie poliitilisel maastikul, mõjutab kuidagi teie ettevõtte tööd ettevõtte arengut? Tahan öelda nõnda et viimasel aastal või isegi natuke rohkem, ma ei oska täpselt öelda. Kui meil formeerus nüüd see praegune valitsus ei ole poliitika absoluutselt seganud majandustegevust ja ma olen selle üle üliõnnelik. Teie töö ei sõltu niivõrd ministeeriumidest Kui Teile garanteeritakse ministrikoht kaheks kolmeks aastaks, kas hakkaksite uuesti seda tööd tegema? Kaks korda ühte jõkke ei astutud. Ja Tiit Vähi on teie sõber, te ütlesite, kas teil mingitel hetkedel on temast inimlikus mõttes kahjuga? Tähendab, mul ei ole temast kahju otseses mõttes, kuigi ma ütleks nõndamoodi, et, Et sellist koormat kanda muidugi suudavad vähesed inimesed. Sellest tulenevalt ma ütleks, et mul temast kahju vaid pigem ma ütleks nõnda, et ma imetlen seda, mida ta suudab. Kas ta on vahel teilt nõuga küsinud või on ta ise väga kompetentne ettevõtluse alal? Tähendab nõu küsimine on suhteline mõiste. Kui midagi omavahel arutada, kas teha niipidi või naapidi või, või kolmandat pidi selliseid diskussioone meie vahel olnud väga sageli. Niisugune küsimus sõjaohu korral on Tallinna sadam vaenlase sihtmärk number üks. Rannakaitse meil praktiliselt puudub. Kas olete sellise asja peale vahel ka mõelnud? Siis nüüd konkreetse küsimuse suhtes ma ilmselt ei ole mõelnud sellele peale, aga ma olen selline paratamatu optimist viidama vist ka juba korra eespool mainisin. Ma ei usu eriti selle sõjaohus sisse. Punkt üks ja kui ma meenutan ajalugu, mul tuli olla putši ajal ministri rollis, kuna härra Vähi oli parasjagu Taanis ja talle anti korraldused. Ta ei tohi tulla tagasi sealt ennem kui midagi selgub siin maal. Ja ma olin ka siis täielik optimist ja prügi siin ma olen pärast lugenud ja kuulnud kusagilt, et keegi oli kaadreid valmis pandud jalga lasta. Ma olin sügavalt veendunud, et see on nagu selline natukene väike nali, mis seal Moskvas toimub ja see lõpeb nii, nagu ta lõppes. Küsitakse, kas olete pidanud koondama mõne inimese sellepärast, et ta on oma tegevusega teie ette mainet kahjustanud ja on tulnud ette? On? Tallinna Sadama peadirektori koht on prestiižikas koht, seda ihkavad ilmselt paljud. Kas teate konkreetselt ka inimesi, kes teie tooli endale tahavad saada? Ma ei oska öelda konkreetseid isikuid, kuid ma oskan tuua näite sellest, et kahetsusväärne juhtum Tom oli Soome riigis, kus umbes pool aastat tagasi suri sadama direktor. Ja ma tean, et kuulutati välja konkurss sadama direktori ametikohale ja kandidaate oli igatahes üle 20. Ilmselt on sama seisukord ka Eestimaal, aga kes konkreetselt tahab, ei ole mulle keegi öelnud. Kas teil on mõned nõrgad küljed, mis võivad teile saatuslikuks saada? Ma arvan, et ei ole ühtegi inimest maailmas, kellele nõrku külgi. Kuidas tervis on vastu pidanud sellisele rabenemisele, mida nõuab suurettevõtte juhtimine? Hoid mulle otsa vaadata? Näete ja rõõsa välja, jah, ei ole viga. Kas te olete suitsumees? Ma ei ole elus suitsetanud tõesti, ja siis te olete küll erand. Kas just ära, ma ei tea, aga juba meie TIPi grupis oli nõndamoodi, et vist 20-st ühest poisist, palju meid nüüd oligi, kes lõpetas oli suitsetajaid ainult neli või viis. Aga viina ikka võtate ja mis te arvate, kas teil on andeid, mida te ei ole suutnud täielikult realiseerida? Keegi küsib niisuguse küsimuse. Et kui ma lõpetasin keskkooli siis üldiselt mulle prognoositi, et minust peaks saama humanitaar inimene nagu äkki peaksin midagi kirjutama või midagi sarnast tegema. Ma ei tea, äkki mul kuskil need anded on, aga ju ma neid realiseerinud ei ole, aga ma ise päris kindel. Jah, kui saate teada, et kusagil on müüdud teie kohta salajasi andmeid. Kuidas te sellesse suhtute? See on nüüd suhteliselt aktuaalne teema täna või lähipäevadel olnud minu kohta ei saa olla nii salajasi andmeid, mille pärast ma nüüd peaksin ärevil olema. Aga noh, üldreeglina mulle kahtlemata ei meeldi, et kui keegi Kadaka turul müüks minu telefoninumbrit minu noh, näiteks amet, palka või mida iganes, see ei meeldinud mulle muidugi. Kas olete mõnikord kannatanud sellepärast, et olete üht või teist inimest liialt usaldanud? Üldreeglina mitte ja ma, Ma isegi ennast kiites, mida ei saa ju jätta teiste teha. Tahan öelda seda, et ma millegipärast arvan, et ma mingisuguse intuitsiooni põhjal Tunnen päris hästi inimesi ja siiamaani kõik need inimesed, keda ma olen valinud oma meeskonda, kuna ma enne eelnevalt ütlesin, et ma olen suurema osa oma elust pidanud olema juhtival ametikohal. Kõik need inimesed, kelle ma olen valinud oma meeskonda, on minu arust õigustanud enda kohta ja mitte keegi neist ei ole mind reetnud. Kas teil on palju vaenlasi? Ma ei oska neid kokku lugeda, kahtlemata neid on. Ja kui neid ei oleks, siis noh, siis ei oleks mina õige mees. Jah, kas väljapressijateks olete kokku puutunud? Nad ei ole, seda võin täiesti kindlalt öelda, et ei ole ja noh, selleks on ilmselt olemas, kas objektiivset põhjust, esimene primaarne on kahtlemata see, kuna tegemist riigile kuuluva ettevõttega, siis, kui väljapressija kui selline, kui tal väheke mõistus peas, siis ta saab aru, et sealt ei saa midagi. Ja teiseks ma olen seda tüüpi inimene, et üldiselt ega ma siin maailmas nüüd eriti kedagi ja midagi ei karda. Kuidas Tallinna Sadama juhtkond suhtub kõikvõimalikesse toetusprojektidesse sponsorlepingutesse, küsitakse? Tallinna sadam on üldiselt oma võimaluste piires sponsorlust päris palju teinud kuid minu isiklik suhtumine on selline, et kui seda teha, siis seda tuleks teha läbi fondide või analoogsete organisatsioonide aga mitte seda teha üksiktaotlejatele, sest sellisel juhul võib valik olla subjektiivne. Kas teie juures käib palju inimesi, raha, küsimus? Väga palju. Te olete rikas mees, härra särab, kas olete oma raha investeerinud või olete teie seda tüüpi, kellele meeldivad ilusad ja kallid asjad? Kõigepealt, kas ma olen rikas või mitte, see on nüüd väga suhteline mõiste. Ma ei tea, kes arvavad, et ma olen rikas, ma ise ei arva, et ma olen rikas, aga ilusad ja kallid asjad meeldivad mulle kahtlemata. Investeerinud olete natuke ikka ja on teil vahel pähe tulnud mõte, et teie elus jääb midagi vajaka? Küsib keegi. Eks meil siin elus kindlasti kahtlemata kõigeil jääb midagi vajaka. Ja mina enda juures võib-olla nii ennast analüüsides ütleks seda, et mul jääb vajaka ka tahtejõudu noh, näiteks rohkem tegeleda tänasel päeval spordiga liikumisega ja nii edasi, mida ma oma varasematel aastatel väga palju olen viljelenud. Sporti te olete teinud? Ma olen mänginud võrkpalli TPI koonduses. Ja noh, ka teistes võistkondades noh, ütleme niimoodi, et Eesti tipptasemel ma olen olnud autospordis Olen saanud endale väga tähtsa märgi, mida nimetatakse Nõukogude Liidu meistersportlane autospordis autospordis. Autorallis. Olen olnud hästi mitmekordne meister autorallis. Eesti meistrivõistlustel olen võitnud isiklikult Eesti meistrivõistlustel jäärajasõiduautospordiga ja võrkpalliga. Need on põhilised alad. Mis te arvate, kas Lepikson praegu võidaks? Kui läheksite sinna jäärajale? Väga raske on öelda, ajad on muutunud ja autod on muutunud ja näeme teiega juttu varahommikul kell hakkab alles 10 saama, mis teil täna veel ees seisab, mis on teil graafikus? Lähen kohe tööle ja mul on kalendris niiviisi tavaliselt kuskil tunni kaupa üks ja teine ja kolmas kohtumine. Osa nendest kahjuks on ka mõttetud kohtumised. Ja ma proovin neid vältida nii palju kui võimalik ja mul on väga tubli sekretär, kes ka selles mõttes mind aitab, mis tähendab mõtet. Lugu on selles, et ikkagi veel tuleb meile. Välismaalt, ütleme nõndamoodi jaam külla väga palju selliseid inimesi, keda mina nimetataks lihtsalt pool turistideks ja nad kindlasti arvavad, et nad peavad saama kõrgete ametnike juurte. Või siis kui mind nimetada, siis ma ei ole ilmselt ametnik, vaid ettevõtte juhtide juute. Sisuliselt nad ei vaja muud kui informatsiooni. Ja noh Meil ikkagi veel natuke kiputakse võtma sellise banaanivabariigina kelle suhtes noh, mina olen väga-väga-väga eitaval seisukohal ja ma leian isegi, et ka veel täna meie kõrged riigiametnikud ja nii edasi võtavad vastu liiga palju selliseid pool turiste ja selliseid Muidugi proovinud selekteerida ja eemale hoida nendest piss kilde. Edepäev lõpeb tavaliselt. Peaks teoreetiliselt lõppema, kell viis, aga lõpeb kusagil seitse. Laupäeval, pühapäeval käib sadamas vilgaste. Käib on ka. Teie enam tööl ei käi. Öelge, milline küsimus teile kõige rohkem meeldis, selle esitaja saab auhinna. See on küsimus, mis puudutas sadama romantikat. See langeb üldiselt kokku ta minu visiooniga sadamast ja ma tahaks väga, et see realiseerub. Nii et kaldale tulevad büroohooned ja hotellid ja kõrtsid ja nüüd nii aitäh teile ja meil on teile kingitus ka siin on keskRogrammi naljatund ja, ja siin on siis peale Jüri Krjukov esituses üle 150 anekdoodi, aitäh teile. Persona saate külaline oli Enn Sarap. Saate auhinna võitis hinge Reigi Tallinnast. Persona saate järgmine külaline on Heidy Tamme. Talle võite küsimus esitada 20. detsembrini. Küsimused saatke Eesti raadiole Tallinn, Gonsiori 21 või lugege need automaatvastajale neli, kolm, neli, kaks, kaheksa, seitse, neli, kolm, neli, kaks, kaheksa, seitse. Saadet juhtis Marje Lenk. Kohtumiseni.