Tere, hea kuulaja, tänases esivanemate vaimuvara stuudios on Kristi salve, kes on keele ja Kirjanduse Instituudi teadur ja meie tänane teema on prohvetitest. Aga lisaks Kristi salvele on meie stuudiosse täna tulnud ka Tartu lasteteatri näitlejad, kes esitavad spetsiaalselt selle saate tarvis tehtud näiteid Eesti prohvetite ettekuulutustest. Kui. Võrrelda. Seda asuvat Engemis laeva seenior tüdrokas kõigud üles, palju reise? Ei, seda ma tahan küll öelda, ilma mööda saab käima otsekui inimese vaim niru ja talitab kõik asjad. Reise, pationääri, seda asja. Inimene Jüra täiesti läänest, seda nagu kalaga. Ja reise. Aga kõnelda. Ei seda lubada kõnelda. Raud Sirk lendas taeva all. Tuleaineid vee puudus tuule, et mujalt ei saa joogivett kui Irboska lättest. Reise. Ärge kartke, see küll aeg näitab oma tegusid. Kaua ei ole seal enam auguesse inimeste hulgas, sinu kyljes pekstakse reise ja peale seda siis lubad. Alad saavad meres täiesti isade pojale puus garand näidata, missugused loomad enne veesoont. Öelge mulle, palun alguseks nüüd sellist asja, kas praegu On prohveti uurijatel ka palju tööd? No ma arvan, et küllap on siis ka uurijaid, ergutab see, et praegu on soodne aeg prohvetikuulutust, eks see on see aeg, nagu on juba osutatudki, meil on praegu just tulevikku vaatav aeg ja, ja siis loomulikult see tuleviku nägemine, tuleviku kuulutamine, sest see sõna prohvet tähendabki ettekuulutajat. Ja igasugune prohveti liikumine on alati olnudki just omane murranguaegadele. Te ütlesite, et see on omane murranguaegadel, aga milline on ajaloos välja toodav eelmine selline periood? Kõige tuntavam on see meile inimestele siiski piibli prohvetiraamatute kaudu. Ja tänapäeval me võiksime rääkida põhiliselt poliitilistest prohvetid, kes siis üldiselt on siiski prohveti all mõistetud inimest, kes seda tulevikku kuulutab selle põhjal, mida talle on jumala vaimust antud. Niisuguseid määratlusime, võime leida piiblist Ki otseselt näiteks prohvet Amose sõnad, tõesti issand, Jehoova, ei tee midagi ilmutamata tooma nõu oma sulasele, prohvet teile. Ja prohvetid ongi piibli järgi. Jumala väljavalitud, sealsamas Saamose raamatus kõneleb siis jumal Iisraelile. Et mina tõstsin teie poegade hulgast prohveteid ja teie noorte meeste hulgast siire. Või ei ole see nõnda Iisraeli lapsed ja samal ajal on ka siis nendes prohvetiraamatutes toodud välja teine liik, nimelt valeprohvetid valeprohvetite kohta, näiteks Me võime lugeda Zakaria 10. peatüki teine salm, kus on öeldud valeprohvetite kohta, et nad näevad valed ja jutustavad tühiseid unenägusid. Treestivad asjata ja üldiselt nüüd vana testamendi prohveti raamatute põhjal tulebki välja, et valeprohvetit tähendab nende sõnum ei ole siis jumalalt. Ja tundub nii, et nemad on alati püüdnud seda olukorda ilustada, näidata, et kõik on korras ja läheb veel paremaks. Ja nii on siis prohvet seekielgi ütelnud valeprohvetite kohta, et need eksitavad mu rahvast üteldes on rahu, kuigi rahu ei ole. Tõelised prohvetid olid alati niisugused kes nägid selle hea ilusa võõbatud väliskesta all küpsenud hädasid ja ohtusid ja nad kuulutasid neid tulevasi ähvardavaid ohtusid. Et rahvas saaks parandada meelt. Enne, kui see küpsev karistus nii tabaks. Kas olid siis prohvetid tõesti ainult hädakuulutajad? Üldiselt on küll niimoodi, et nad kirjeldavad olukorda, mis valitseb, näitavad, et hädasid ja kutsuvad üles meeleparandusele. Ja juhul, kui meeleparandust ei toimuks, siis selliseks puuks nad kuulutavadki ette karistust. Aga prohvetiraamatutes on alati ka niisugune lootusrikas pilk tulevikku selleks juhuks, kui meelt parandatakse. Ja siis kuulutatakse saabuvaid häid aegu nendeks juhuks. Aga see on ikkagi ainult meeleparanduse korral. Nägin. Üks suur valge. Juure. Mis teie mind kardate? Ja. Siis hakka heledasti paistma. Viisakas. Kes neid sõnu ei pea ja ei pane tähele? Ei ole siis mitte valget kuud ega valget päeva. Kiire? Ega ta siis tööl päeva linnas ei maal? Ei sadamast ei maksaks ei vagunis ei laevas ei külas ei käi oma põllul ei siin. Ei seal. Märkistasin valeprohveteid. Kuidas pidi inimene vahet tegema valeprohveti ja selle õige vahel? See tegelik vahetegemine oligi vaevaline ja see tuleb ka juba piibli prohvetiraamatutest välja. See oli ju niimoodi, et kui prohvet ennustas karistust aga kui rahvas parandas meelt, siis jäi karistus olemata. Ta, ja siin ei saanud siis järelikult nii lihtsustatult asja vaadata, et kui prohvetiennustust, kuidas läheb täide, et siis on ta õige prohvet, aga kui ei täitu, siis on ta vale. Piiblis on ka näiteid selle kohta, kus ennustus ei täi too aga sellegipoolest on prohvet õige, see on tõesti jumalast ilmutatud kuulutus, mida ta on rahvale avaldanud, noh näiteks see tuntud lugu prohvet Joonast prohvet Joonas, kes niinime rahvale pidi kuulutama nende pattude pärast häda ja hukatust. Ta tegigi pärast põrkumist küll seda, nagu me teame, kuulutaski ja niinive rahvas parandas ennast, et me teame sellest Joona raamatust, kuidas Jonas ei olnud ka inimlikult olukorraga sugugi rahul, ta oleks isegi näinud meelsamini, et nii nime linn oleks tabanud hukatus. Et oleks siis tema kuulutust täitunud, aga jumalale oli vaja just nimelt meeleparandust. Mitmetel puhkudel tõesti on piiblis siiski niisugusi mõtteid väljendatud senistest inimlik suhtumine, et kui läheb täide, et siis on õige, aga see ei ole muidugi määrav, määrav on see, et nad tõesti neile sisendatud kuulutust edastaksid, mitte ei lähtuks mingitest inimlikest kaalutlustest ja, ja konjunktuurist. Prohvetlusel on kahtlemata väga sügav ajalooline taustaga teie, Kristi salve olete uurinud Eesti prohvetlust. Kas te oskate öelda, milline on kõige vanem, kõige varasem teade meil eesti soost rohvetitest? Muidugi olen ma kuigi palju tean just Eesti prohvetite, sest ma ei olegi ju teoloog, vaid folklorist. Neid eesti prohveteid olen ma hakanud tähele panema oma muudes töödes lihtsalt on sattunud kätetekste või samuti on ekspeditsioonidel tulnud kuulda inimestest, kes on kuulutanud tulevikku ja niimoodi on see huvi tasapisi kasvanud. Et võib-olla oleks kohane öelda, et nende eesti prohvetite, ka on eelnevate uurijate põlvkonnad ka omajagu tegelenud, on küllalt palju ilmunud artikleid ja raamatuid nende kohta. Näiteks ühte meie rahvaluuleajaloos tähtsate tegelast Mattias Johann Eiseni, kes oli ju ameti poolest pastor ja tundis siis ka paremini asja bioloogilist tausta. Matthias Johann Eisen on kirjutanud raamatu Eesti prohvet Järve Jaan mis on ilmunud Tartus 1918. aastal. Juba see prohvet oli Mihkli kihelkonnast pärit Itaali juba sündinud 18. sajandi teisel poolel ja tema prohvetikuulutused kuulusid arvatavasti möödunud sajandi esimesse kümnendisse. Aga nihukesi üksikuid teateid on juba varasematest sajanditest. Siis on eesti prohvetite stan kirjutanud vabariigiaegse ülikooli usuteaduskonna õppejõud nagu professor sild ja Uku Masing kes on uurinud just üksikuid prohvetid nagu prohvet, malts vett, kellest on Uku Masing kirjutanud, aga siis veel on kirjutanud professor sild näiteks Talima Paabust, Võrumaa prohvetist. Samuti on parem kirjutatud lüüt sepa jaanist, samuti Võrumaa prohvetist. Siis on kirjutanud pikema ja taga tavaartikli taevakäijad on kirjutanud Rudolf Põldmäe, see on ilmunud koguteoses Kalevist temailt 1935. aastal ja see käsitleb ühte niisugust laiaulatuslikku prohveti liikumist lausa mis langes jälle möödunud sajandi esimestesse kümnenditesse. Ja oli selle poolest huvitav, et selle prohveti liikumise esindajad olid enamasti noored tütarlapsed. See on väga üllatav, aga kes olid need teised prohvetid? No üldiselt olid need Eesti mehed, aga on andmeid ka naisprohvetite kohta. Ta, kes olid siiski üksik üksikud teiste hulgas välja arvatud jah, juba see kõnealune taevakäijate liikumine, mis pea kui erandit Kaarasele noori tütarlapsi ja enamasti nad olid niisugused täiskasvanud täiesti teadlikus eas. Mehed ja Nende elukutsed võiksid olla mitmesugused, eks nad olid tavalised eestlased, põhiliselt olid nad siis talupojad, aga mõnedki neist olid ka pidanud käsitöölise ameteid. Kui püüda veel neid eri külgi näha, siis võiks eristada Ki niisugusi prohvetid, kes arendasid oma kuulutustegevust pikema aja vältel vähemalt aastate vältel ja kes olid oma ümbruskonnas juba selle poolest tavaks saanud, kelle jutte pandi tähele ja juba nende eluajal arutleti selle üle ja kellest siis selle tõttu oli säilinud ka kauem mälestus, näiteks Järve Jaanist olen ma ise veel kuulnud rahva mälestusi. Ometi oli tema kuulutamise aeg ju möödunud sajandi esimene kümnend. Mõnigi kord võis juhtuda nii, et prohvet, kes kunagi oli kuuldud tänud ja kellest mälestus oli hakanud juba tuhmuma muutus uuesti aktuaalseks, kui tagantjärele kellelegi meenus, et see, mis nüüd just sama juhtus oli juba ennustatud prohveti poolt ammu. D, ja see võis pärimusele anda nii palju tuge, et veel aastakümneid ja põlvkondi hiljem sellest prohvetis kõneldi. Niimoodi oli juhtus ka näiteks selle prohveti ka, kellest on kirjutanud Eisen järve Jaaniga Mihkli kihelkonnast või siis jälle Viljandimaalt pärit Kurmi jäädu. Tema oli üks nendest prohvetitest, kes kuulus taevakäijate prohveti liikumisse aga ta oli teistest märksa suurema kuulsusega ja temagi ennustusi mäletad tee veel siin kolmekümnendatel aastatel, kui kirjutas temast põld, meda sai veel uusi teateid. Mitmedki niisugused prohvetikuulutused eelmistel sajanditel leiti näiteks olevat täitunud mitmesuguste tehniliste uuenduste kaudu. Mis siis meie maale jõudsid möödunud sajandi lõpul või sellel sajandil. Niisuguste tehniliste uuenduste hulka, mida rahvasuus seostati prohvetit, teekuulutustega olid näiteks rongid, autod, Telegram, telefon, lennukid, allveelaevad, siis muudatused riietuses. Ja muidugi väga oluline teema on ka muudatused ühiskonnaelus. Väga paljud prohvetikuulutused on seotud sellega, et kaovad ära mõisad. Et talurahvas saab maad ja et üldse saksad kaovad ja on olnud ka niisugusi, prohvetikuulutusi, mida on arvatud tagantjärele ennustavad iseseisvat Eesti vabariiki peab ütlema seda, et nii nagu vähemalt suuline traditsioon on neid edasi andnud, siis on nad sõnastatud pilklikult ja muidugi siis ka mitmeti tõlgendatav alt. Et ei olnud kunagi otsesõnalised kuulutused. Näiteks niisugused kuulutused, et raud hakkab raua vastu kõnelema. Sellest pildis on just nimelt nähtud võimalusi suhelda kauge maa tagant, olgu siis raadiotelefoni või telegraafi kaudu. Üks asi, mis on rahva hulgas väga tähelepanu leidnud millele on otsitud tud tagantjärele kinnitust prohvetite kuulutustes oli see, kui 1900 seitsmeteistkümnenda aastal muutus kehtetuks tsaariaegne vene raha ja paljudes Eestimaapiirkondades on siis otsitud ja meenutatud oma kohalike prohvetite kuulutusi ja leitud, et seal on öeldud mingid niisugusi kuulutusi nagu näiteks, et tule aeg, kui raha saan nagu puulehe. Nagu Lõuna-Eestis on öeldud ja analoogilisi, see raha kehtivuse kaotamine puudutas tõepoolest paljusid inimesi. Ja siis pole ime, et niisugusele asjale otsida Ki kinnitust. Aga ka niisugustele muudele muutustele eluviisis ja inimeses on tagantjärele leitud, et needki on kõik olnud ettekuulutatud juba. Näiteks on arvatud ette kulutatud olevat näiteks aegu, kus inimesed jäävad kirikust eemale ei muutuvad uskmatuks ja samuti on leitud prohvetikuulutusi, mis on käinud inimsuhete halvenemise kohta või siis ühiskonna üldise bürokratiseerumine kohta. Näiteks on üks põruma haavavalla prohvet kuulutanud et tuleb aeg, kus ametmehi on nagu aiateibaid, aga korda enam maa peal ei ole. Kohtuid on kõik kohad täis, aga õigust pole, kusagil. Tuleb aeg, kus kohus lava pääl Naard ja õiguslavaliik. Lambakõrgemale tarviis lennata vaim, uus kui kuu ja päike ja soe. Sest ka kõrge Taga on. Tuuma. Kui nüüd meil nii väga kõrgele lennata on tarvis kas võime veel saekaaneta ootamisega ülespoole? Jah, kuidas inimesest sai prohvet, see oli kindlasti igal ühel erinev ja seal mingid niisugused tendentsid on näiteks väga sageli said inimesed teadmised tulevatest asjadest prohvetlike unenägude kaudu. Ja küllap seal oli mingi vahe siis tavalise unenäo ja niiskus unenäo vahel mis vapustas inimest nii palju, et ta panid järele mõtlema enda elu üle oma ümbruskonna elu üle ja siis seda unes nähtud teistele kuulutama. Siis on meil niisuguste kohta teateid ilmutada lähtekoht, nagu päevasel ajal lihtsalt mingi ebatavaline sündmus või see võis olla ka visioon, näiteks on, oli üks Saaremaa prohvet Aleksander Toom tema nimi ja tema oli ametilt Kangur. Tema sai niisugusi ilmutuse. Et Vitali metsas nägi ta tulist ratast ja tuli see ratta peale oli kirjutanud tatud, et sina oled prohvet, Habakuk, teine. Teatavasti on Habakuk üks vana testamendi prohvetite eest. Ja see ilmutus siis vapustas teda nii, et ta hakkas tulevasi asju ette kuulutama. Ma siis üks rühm prahvetitest on alanud oma kuulutustegevust pärast seda, kui nad on surnud ja surnust üles tõusnud. Niisugusi lugusid on ka teada paljudest hilisematest prohvetitest. Noh, tõsi küll, oli niisugusi, kes olid teises maailmas viibides saanud mingi konkreetse Teadmisi ilmutuse inimeste kohta ja kes siis kõnelesid ainult selle eest ja kelle eest ongi siis säilinud rahvasuus ainult see üks kuulutus aga oli ka neid, kes sellise teises maailmas viibimise järel hakkasid arendama kestvamat kuulutustegevust niisuguste hulka näiteks kuulub tuntud Võrumaa prohvet lüüt seppa Jaan ja niisuguste väliselt tähelepanu äratanud sündmuste kõrval, nagu nagu surnust ülestõusmine või inimese enda jaoks väga vapustavad visioonid oli ka niisugusi, prohveteid, kelle jaoks see teadmine anud nii väliselt vähem tähelepanu ärataval teel niisuguse sisemise häälena lihtsalt ja kes siis edastasid seda, mida neile sisemine hääl kõneles. Enne päevatõusu. Korraga nägin põhja, hommikutaevas läheb imevalgeks, ühest kohast. Vaatan, mis seal sünnib. Taeva pääl ilmusid esiti helesinised lilled keskelt valged, imeilusad säravad nagu tähed, päraskeemus teist nii palju punaseid sinna juurde. Vinge tuul raputas neil lill, nii et naad segi läks. Selline sai meie tänane esivanemate vaimu, varasaade stuudios oli Kristi salve. Jah, Tiina Kaalep ja Eesti prohvetite ilmuma matustest esitasid teile näiteid Sven Hansson, Priit Karm, Tormi Kevvai, Merle Pung, Jaan Tooming, Anne Türnpu ja Heikki-Rein Veromann.