Täna siin oleme saates külas Raadio kahe toimetuse lemmik Eesti Ekspressi kultuurilisa areen poolt siis tulevikulootuseks tituleeritud muusik Sander Mölder, tere, Sander on päris, kõlavad sellised tiitlid, kuidas, kuidas sa ise ennast niimoodi nimetad, oled tulevikulootus ja? Tead, minu arust see paneb natukene nagu liialt selliste pressi peale, et nüüd ta hirmsasti hakkama lootma minu peale, et siit tuleb midagi suurt. Aga noh, ma ei tea, mina võtan need lihtsalt kui väikest siukest tähelepanu ja võib-olla tunnustust selle eest, mis ma olen teinud. No ega sa siiamaani ju pettumust ei ole valmistanud ka, et head muusikat sinu sulest tuleb ja on ilmselt oodata veel. Aga Sander, noh, sinu muusikat ilmselt teatakse rohkem kui seda, kes sa tegelikult ise oled. Sa oled Saaremaalt pärit, praegu õpid muusikaakadeemias. Magistriõpingud on peaaegu lõpule viidud, kes sinust siis saab? Selline vabakutseline muusikamees ma loodan kes natukene tegeleb tõsisema klassikalise heliloominguga ja natukene sellise rektroonilisema ja lihtsama muusikaga võib olla. Ja kui hästi sellised asjad kokku käivad, et tõesti need lood, mida meie oleme siin mänginud, on ikkagi selles, et elektroonilise muusika laadis, aga sa pead nagu mulle siin enne saadet rääkisid, ühe ooperiga kirjutama, et on see nagu lihtne niimoodi ühest muusikastiilist teise minna või, või on see ikkagi vajab sellist pingutamist ja keskendumist. Ma arvan, et hästi oluline ongi just see vaheldus, mis pakub, et vahepeal on sellest klassikalisest muusikast nagu natukene siuke kopp ees, siis siis teed paar lihtsamat lugu ja vastupidi, et siis kui ei jaksa enam elektroonilist muusikat kirjutada, siis võtad noodipaberi ja pliiatsi kätte ja võib-olla saab midagi sealt okist tuletada. Lisaks sellele, et sa enda nime alt muusikat tehed, on sul ka bänd steit of sovi. Kuidas bändil praegu läheb? Bändil läheb hästi, meil oli suvel kaks väga toredat esinemisteks, oli surfilaagris seal lemme rannas ja teine oli nüüd eelmisel nädalavahetusel Intsikurmus Põlvamaal. Ja mõlemad kontserdid läksid äärmiselt toredalt, meil on bändis kaksikud ägedat liiget, trummar Caspar Salo ja, ja bassimees siin. Siin. Ja, ja siis jah, hästi, hästi kihvt on selles mõttes, et vaikselt see muusika nagu areneb ja ja on näha, et bänd nagu sulab üha paremini ja paremini kokku. No kuidas see bänd üldse sündis, et sina ja siis laulja Annelis kits olete seal sellised põhifiguurid? Jah, no tegelikult see algaski niimoodi, et Annelis umbes viis aastat tagasi või neli aastat tagasi päriselt täpselt nüüd ei mäleta. Tuli minu juurde pärast mingisugust kontserti ja ütles, et nii kuule, ma nüüd tahan sinuga koostööd teha ja põhimõtteliselt võttis mu nagu maha ja siis me sealt kuidagi hakkasime tegema tegelikult hästi suure tänu, võiks öelda ka annermile, kes nägime, et kuskil mingisuguses mingisugusel väiksel üritusel mängimas ja siis ta kutsus meid kohe jazzkaarel esinema. Ja siis tänu sellele võib-olla sai nagu natuke rohkem aega ja tööd panustatud sellesse projekti. Too hetk. Aga teemegi nüüd otsa muusikaga lahti ja kuulame kõigepealt siis Sander Mölderi lugu on tsaim. On sul selle loo kohta midagi öelda ka seda me siin mõnda aega tagasi ka mängisime väga hoolsalt. Ja emm, mis mul ikka öelda on selles mõttes, et tore lugu võib-olla nagu kuidagi tähistab mingisugust ajajärgu selles minu muusika kirjutamise karjääris. Asjas. Nii kõlas Sander Mölderi lugu on Tšaim ja Sander on meil täna siin oleme saates ka külas. Sander, kuidas sa üldse muusika juurde sattusid, kas on kuidagi sul pere poolt see kuidagi mingi surve olnud või oled sa selle huvi kuidagi iseendast tekitanud? Tead, ma ausalt öeldes nii väga täpselt nagu ei mäleta, et pere poolt mingi surve oleks olnud, mul oli võib-olla nelja-aastasena natuke kõlavama laulu ajal, kui mu naabripoisil, aga aga mitte midagi muud. Et. Pigem oli vist nii, et ma astusin, et ma tahaks minna. Enne läksin poistekoori Saaremaa poistekoori laulma ja siis sealt kõrvalt kohe mõtlesin, et tegelikult võiks ju mõnda pilli mängida. Ja ja läksin klaverikatsetele klaverit õppima Kuressaare muusikakooli. Ja siis ma tulin sealt prooviruumist välja ja siis minu selja taga oli üksikvanem daam prillidega lühike. Hästi tore, tundus ja siis ta ütles, et kuule, palun näita oma käsi. Näitasin oma käsi. Täitsa aru, miks? Habras? Ma lootsin, et mustad lähevad siis ja siis siis ta ütles, et kuule, aga sul on ju täiesti tšellomängija käed siis. Siis põhimõtteliselt juhtuski nii, et läksin koolist minema selle teadmisega, et ma lähen hoopis tšellot. Teadsid sa ka ikka enne, mis biilse tšello on, et kuhu sind ära meelitati? Ma pean täiesti ausalt tunnistama, et siis, kui ma sealt koju olete siin, siis ma jalutasin raamaturiiuli juurde, võtsin selle ene kätte. Vist oli Lääne ja vaatasin, mis tšello nagu mul oli nagu mingi aimdus, aga mitte päris päris täpselt ei teadnud. Ja siis vaatasin, et ah päris äge pill, et võib proovida küll, vä? Jah, ma ei tea, tundus selles mõttes, et keelpillid on ikkagi suhteliselt nagu arendavad ka vanematest kuidagi natukene nagu olid siuksed, et kuule, et klaverimängijad on nii palju, et see tundus nagu hea mõte natuke eristada. Aga ega see ei ole takistanud sul hiljem ka klaveri õppimist ja ma saan aru, et sa oskad ka trumme mängida. Noh, see trummide mängimine on võib-olla natuke siuke oskan, on natuke palju öeldud, võib-olla lihtsalt olen mänginud ühes rokkbändis trumme kunagi seitsmendas-kaheksandas klassis ja ja pärast natukene Shakereid ja, ja Pille natukene näppinud, aga mitte mitte väga palju klaveriga on jah niimoodi, et tegelikult see kuidagi vaikselt ise tuli selle tšellomängu kõrvale kuna tekkis mingisugune niisugune väike huvi, mingit uut muusikat luua. Ja siis see tundus olevat kõige lihtsam lahendus, sellepärast et. Monofooniline instrument ja selle peal on väga raske harmooniat nagu kuidagi luua ja nende kaudu siis muusikat tuua. Kui vana sa olid, kui sul see tunne tekkis, et sa peaksid hakkama nüüd ka ise muusikat looma ja ja kes sulle selline eeskuju või inspiratsiooniallikas oli, sel sel ajal? Ma arvan, et see nüüd konkreetselt sihuke pirn põlema ei läinud, peaasi et see lihtsalt kuidagi aja jooksul juhtus, et et tulid mingisugused esimesed katsetused arvutiga muusikat kirjutada ja siis sealt edasi läksin uuesti justkui nagu klaveri taha ja proovisin esimese lugusi kirjutada, mul oli päris palju sõpru ümberringi, kes muusikat kirjutasid näiteks Erko Niit ja, ja, ja veel mõned elektroonilised artistid. Ja siis kuidagi Kuressaare. See elu oli nii tugev tohedki, et see võib olla nagu mõjutas seda kirjutamist. Et hästi palju oli inimesi kõrval. Ometi, sa tulid pärast üheksanda klassi lõpu ikkagi Kuressaarest ära Tallinnasse elama. Jah ma ei tea, tundus lihtsalt, et võib-olla on vaja mingisugust väikest arengut või liikuda edasi, et oleks jälle uusi ülesandeid ja probleeme, mida ümber lükata. Noh, mis probleemid sa endale siin Tallinnas siis kaela hankisid, kohe? No mul oli esimene probleem, mis nagu pähe tuleb, on see, et mul oli hästi tõsine kirjandusõpetaja Tallinna Inglise kolledžis, kellega ma ikka päris tükk aega maadlesin, enne kui ma hakkasin ühtedest suuremaid Ja no ei, ma ikka ei meeldinud talle üldse alguses. Aga lõpuks me saime headeks sõpradeks. No seal olid ikkagi tulid suhteliselt väikesest linnast siia pealinna oli seal raske ka selline sissesulandumine, sest et ma kujutan ette, et ega gümnaasiumi õpilased võivad olla teinekord üsna sellised tigedad ja võib-olla mitte nagu võtta oma punti nii lihtsalt inimesi juurde. Vot sellega läks tegelikult küll äärmiselt lihtsalt, et nad ka klassikaaslased, kes mul tohedgolid võtsid mu põhimõtteliselt nagu kohe sõbraks ja lähedaseks ja, ja nädalavahetused said põhimõtteliselt väljas veedetud, aga samas shokk Tallinnasse tulla oli ikkagi nagu esimese aasta jooksul päris suur. Lasin mustamäel kuskile Mustamäe lõpus, esimesel korrusel pimedas väikeses korteris ja siis sõitsin igaveseks trolliga kesklinna üle poole tunnis nagu noh, see oli nagu päris suur vaheldus sellele, et kui sul on oma maja Kuressaares ja suur hoov ja koer ja Ma ei tea saat välja minna, siis kui tahad puu otsas rippuda või ükskõik mida teha. Sa tulid üksi ja elasid siis sel ajal siin. Mitte päris, ma elasin oma vanaemaga koos vahepeal see on kuidagi niisugune natuke keeruline, sealt kohapealt, aga põhimõtteliselt vanaemaga koos. Sest et ma kujutan ette, et kui üksinda üks kuueteistaastane poiss satub linna elama, siis on nagu üsna suur võimalus, et võib-olla sellest õppimisest ei tule nii palju midagi. Korralik. Kuulame vahepeal jälle Sandri kaasa võetud muusikat, see on vool laua R. Ja siis Ast, Niko, kui ma nüüd õigesti näen seda laulu nime. Ja sellest me räägime nüüd pikemalt pärast seda lugu kuulame, räägime. Nii kõlas siis artist nimega ašniko ja Sander Mölder, kes meil täna külas on, lubas neile nüüd sellest loost ka pikemalt rääkida. Nii palun, sander. Väga sihuke hirmutav sissejuhatus. Asniko on siis üks tore väike Läti tütarlaps, kes räpib nii, nagu ta oleks New Yorgi tänavatel näiteks Lätist ja mitte kindlasti Lätist. Aga miks me tema lugu lasime see nüüd väheolulisem, et nimelt järgmisel nädalal võtab aset üks selline üritus Lätis Liepajas, mille nimi on Baltic Music käedrling. Ja ja seal saavad kokku 18 noort elektroonilist muusikut. Baltimaadest. Mis te siis seal teete? Hakkate võidu võidu tegema, muusikat. Võidu võib-olla mitte nii väga, aga pigem just see, et, et luua neid häid sidemeid Baltikumi noorte muusikute vahel ja siis võib-olla äkki sealt koorub midagi hoopis uut ja ägedat. Kas te praegu omavahel väga ei suhtle, sest mulle tundub, et kuidagi eesti tahab soomlastega nagu rohkem kuidagi sõbrustada kui võib-olla Läti ja Leeduga. Tead, mul on jäänud täpselt samaks ja mulje, aga nüüd viimase mingisuguse paari aasta jooksul ma olen näiteks hakanud ise oluliselt rohkem leedukatega suhtlema, kuna, kuna nendele hirmsasti meeldib millegipärast minu muusika ja siis ma olen sattunud sinna paar korda mängima ja ja olen leidnud palju uusi sõpru. Täitsa normaalsed inimesed on täitsa normaalsed inimesed ja ja siis noh, lätlastega on jällegi meil ühine festivali põhimõtteliselt positiivsed seal on, on toimunud palju huvitavaid kokkusaamise, võib-olla inimestega. Räägi, mis, kas Lätis ja Leedus on seal kuidagi, saad sa aru ka, kui sa kuulad seda muusikat? Ei taha, see on nagu läti mingisugune selline, võib-olla mingi toon on sees või leedukatele mingi omašnit, mille sa ära tunned. Ma ei tea, näiteks maid vene muusika, sa saad aru, et see on venelaste muusikast, et nendel on seal mingi oma asi sees, mis on nagu, millest nad ei saa lahti. Jah, natuke. Ja kusjuures, et tegelikult see on üllatav, et tegelikult see nii on isegi tegelikult et lätlaste puhul on hästi tihti märgata mingisugust sellist Riivilikust äkki või, või nende muusika tihtipeale on niisugune suhteliselt karm. Hästi tugev ja päris kiire, sihuke jõuline ja nagu võib-olla nagu natuke eristuv sellest, mida teevad leedukad, eestlased, kes tunduvad natuke rohkem ühtemoodi olevat. Et näiteks kui ma vaatan oma sõpru leedu produtsentide hulgast, siis nende muusika on võrdlemisi sarnane sellele, mida meie siin teeme. Sihuke lihtne, kohati suuline, sihuke mõnus. Nii, ja te saate Liepajas kokku siis terve nädal aega olete Baltikumi elektroonilise muusika sellised noored koos ja on teil siis mingisugune eesmärk ka asjal, et midagi üllitada või midagi seal nagu kokku panna? Ja seal on põhimõtteliselt kolm sellist mõõdetavat eesmärki. Üks nendest on see On kogumikplaat, mis pannakse kokku sellest muusikast, mille me oleme selle nädala aja jooksul Liepajas loonud, see tuleb välja siis Natali metsa juhitud platvormi. Baltic Music siin kaudu. Ja siis teiseks või teisteks kaheksa eesmärgiks on see, et 19. augustil toimub Lätis üks show case, kus me siis koguneme kõik kokku ja näitame loodud muusikat linnarahvale, Riias. Ja teine väike esinemine toimub surfilaagris Leedus mis on umbes 50 kilomeetri kaugusel lepast. Päris täpselt ei mäleta selle koha nime. Midagit. Aga kuulame veel muusikat, mida siis seal Baltikumi elektroonilise muusika talentide kogunemisel kuulata saab. See on eesti artist. Aierhosee. Täna on meil külas Sander Mölder ja räägime Sandriga siin sellest, et 12.-st 19. augustini saavad Baltikumi elektroonilise muusika talendid Lätis Liepajas kokku ja panevad pead kokku ja loodetavasti sünnib sellest midagi täiesti erakordset. Sander siin juba kukkus praktiliselt tooliga ümber, sest et no nii äge üritus on tulemas. Praegu kuulasime eestlast tihti Fayerhosee lugu. Sander, räägi sellest esinejast ka midagi. Ja tegemist on Fae rohesee nime alla, siis ei taha varjuva mäega nimega Mark stockis kes on üsna tõsine house'i produtsent. Eestis on asju välja andnud Inglismaal Deckar vedemmi Alt viimasel ajal põhiliselt ja teinud väga palju ägedaid tõkkeid. Nüüd tegi hoopis sellise lükke, et kirjutas ühe hipopilo või sellise aeglasemas tempos loo. Ja minu arust on see väga äge. Kes seal loomingulistel kogunemisel veel siis kokku saavad ja kuidas valik üldse tehti, et 18 osalejat kokku siis kolme balti riigi peale teil seal tuleb, et eks neid elektroonilise muusika tegijaid on kindlasti rohkem kui 18 kolmeri. Kõigi peale kokku ja seal oli päris mitu kriteeriumi, näiteks kuna see üritus on tegelikult eestveetud Lätti Lätti korraldustiimi poolt, siis võib öelda. Ja lätlased said selle ürituse korraldamiseks mingisuguse summa raha siis on seal mingisugused riigi või selle riigi poolt ette pandud mingisugused piirangud, ehk siis põhiliselt peavad olema kõik need osalejad alla 26 aastased. Et mõni üksik, võib-olla võib-olla vanem. Ja, ja oluliseks oli ka näiteks see, et kõik peaksid olema seal täpselt kõik need seitse päeva, mis, mis on see üritus pikk, kui pikk tuleb siis olema? Ja see juba tegelikult pani meile päris suured piirangud, et näiteks Eestis meil on suhteliselt Väheprodutsente võrreldes näiteks Leeduga, kus on iga 15 aastane poiss, on põhimõtteliselt mingisugune produtsent tuleb välja, et meil oli see valiku tegemine võrdlemisi lihtne ja, ja siis Natalie Mets kahekesi uurisime, puurisime, kes meil toredamad muusikud on ja, ja helistasime inimesi järjest läbi, hästi palju oli ka äraütlemisi, aga aga need toredad inimesed, kelle me sinna lõpuks kokku saime, need siis ikkagi tulevad. Aga kes need toredad inimesed siis on, kes Eestit esindavad seal seminaril või kokkusaamisel? Võiksin praegu ära mainida neli tükki, neid on mina loomulikult kõige toredam. Kõige toredam. Siis on kask, Andreas Kask ka Hausi produtsent, siis on üks noor tore räppar nimega Tommy Cash. Sama Fairose, kelle lugu Me just lasime siis üks noor muusik nimega Lucca. Ja üks üks on veel, aga hetkel on selle koha peal mul küsimärk ja ei tule hetkel see nimi lauri Lüdima. Vot täpselt laulidenimais, vabandust, Lauri. Aga selles mõttes, et ega need nimed ju noh, praegu vähemalt ei ütle peale sinu nime, mina ei ole kedagi näiteks sealt kuulnud. Need ongi, tulevikulootus, on muidugi kahju, kust ma neid inimesi peaksin, kus ma, kus, mul on võimalus neid näha üldse. No näiteks Andreas Kask on meil selline suur Tiitsee, kes mängib praktiliselt iga nädalavahetus Aussi erinevatest klubides. Et kui teda tahta näha, siis on see ilmselt äärmiselt lihtne. Tommy Cash esines siin suvel minu arust paar korda, kas ta äkki esines ka kultuuri tolmul või midagi sellist? Kuskil ta igatahes esines ja ma nägin mingisuguseid esinemisvideosi. Fayerosed võib näha näiteks täna õhtul mängimas plaate Pollywoodi terrassil, mis on Rotermanni teiste kohta nüüd, hetkel ei ole nii palju infot rohkem. Ühesõnaga, peab ikkagi välja ennast ajama, et kodus diivanil ise sinu juurde ei tule. Aga kuuleme nüüd ühte leedu artisti, kes ka seal loometöös ühises loometöös osaleb. See on hingalik. Nii kõlab siis leedu artist pingalik, kes siis ka Baltikumi elektroonilise muusika ühises loometöös osaleb. Täna on meil külas Sander Mölder R, kes ka seal loometöös osaleb. Sanderansul kingalikki kohta ka midagi öelda, et teda tutvustada ka Eesti kuulajatele, võib olla. Tore prillidega leedu poiss, sihuke lühike, aga hästi naljakas. Mis ma hoopis tahtsin öelda, on see, et kõikide nende artistide kohta saab vaadata infot tal selle Baltic siini veebist kus on selline rubriik nagu, kui juua ja siis seal on kõikidest nendest artisti artistidest selline lühiülevaade Tasub ennast ikkagi kurssi viinud ja ka sellega, mida naabrid teevad. Absoluutselt. Aga räägi, noh sa siin ütlesid, Leedus on iga 15 aastane poiss vaikselt produtseerib ja ja võib-olla kujutab endale ette, kuidas maailm saab üsna pea vallutatud, kas Eestis siis on olukord kuidagi kehvem, kas ei ole nii palju neid muusikahuvilisi või kes sellega tegelevad? On aga minu arust ma ei ela vähemalt märganud sellist tendentsi, et nad kõik muusikahuvilised oleksid viieteist- aastased. Et seda, see on tõesti üllatav selle Leedu poole, et seal on see, see mass. Neid noori muusikuid on lihtsalt äärmiselt suur ja kõik on jube andekad ja teevad väga head muusikat. Aga räägi, sander, mis sul endal nüüd veel plaanis on? Suvi on selja taga, oled sa puhanud ka või oled ainult tööd teinud? Vaata, mis suvi selja taga No täna on seitsmes august on ju siin paar nädalat veel, on siis. Number 1000 ka kuum ja soe. Sa pead kooli minema või ei pea enam. Ei no kooli tundima päris istuma ei lähe, ooperit hakkama, ooperit hakkame kirjutama kodust või kuskilt mujalt, aga puhata tead, isegi ei saanud väga palju kuidagi väga töised läks ja suvi. Et ma nüüd siin mõtlen, et äkki äkki teeks hoopis siukse sügisese suvepikendus puhkuda. Surfilaagris võtsid, panid endal mingi laua, võtsid või käisid proovimas ka või ainult esinesid ärasel steit of huviga. Panite minema? Vot, mul ei õnnestunud see minema panemine sama moodi, et mul oli tegelikult vaja kohe pärast seda mängu mängida natukene plaate. Ja see tegelikult läks hoopis hommikul kella üheksani, nii et ei saanud minema sealt kuidagi. See Tiitseid elu vist käib ikka üsna teises rütmis ka, mis tavalistel inimestel, et kas sul ei teki kuidagi mingit sellist segadust, et kui sa pead enamuse ajast ma tea öösiti üleval olema, siis kuidagi sa eraldud või kuidagi eemaldud oma lähedastest ja sõpradest. Päeval üle kallanud. No mul oli näiteks hea meel see, et me saime kolmapäevaks selle kohtumise kohtumise siin saates kokku leppida, sellepärast et teisipäeval ma ilmselt nii vara ei oleks suutnud veel ärgata. Et täpselt see nii nii käibki, et nädalavahetusel need ööd venivad, võib olla väga pikaks ja siis seda rütmi nagu tagasi keerata on, on päris keeruline, et kuskil neljapäevaks saab enam-vähem korda ja üheksaks tööle, tähtsad näed, saab nagu kuskil üheksast või 10-st juba ennast üles mõnusate ja siis reedega rikud uuesti selle rütmi nagu ära. Ja naljakas. Aga mis nüüd siis, kui sa suvi lõpuks saab läbi, mis kestab veel mitu kuud, on ju, nagu me kokku lepime. Aga mis plaanid sul on, kas on mingit uut loomingut oodata, mida steit of šovide, mida sa ise teed? Noh, siin on väga mitmel rindel tegelikult oodata igasuguseid asju, et statav Soviga on üks EP, mis on praktiliselt valmis, natukene, vajab veel lihvimist ja ilmselt see nüüd lähitulevikus ilmub vähemalt digitaalselt, kui mitte mõnel füüsilisel vahendil siis on ansambel Oit, milles ma olen kaastegev. Sellega on siin lähitulevikus ilmumas ilmselt üks lühike selline minialbum. Ja siis on tegelikult veel sedasama mainitud Fairosega tegime vahepeal kõvasti hos muusikat, nii et sedagi ilmub ilmselt lähitulevikus. Pluss siis ooper pluss ooper pluss tegelikult ilmselt ilmselt nüüd siin varsti ka mõni oma uus lugu peaks saama valmis. Jääme ootama ka siin, lõpetuseks kuulame veel ühe loo, mida siis Baltikumi ühisel elektroelektroonilise muusika tegijatel. Seal loome, kuidas seal on? Mõttetalgutel? Aitäh sulle, sander.