Täna räägib mees, kes on hoidnud nii kaua rooli, et auto selle küljes on kõige moodsamast muutunud vanasõidukite klubi veteraniks. Voldemar porosaar eesti vanemaid bussijuhte, Eesti vanasõidukite klubi uunik et ning esimene esimees kirjutamata memuaare. Mina olen sündinud Peterburis ja kolmandal aastal ja minu tähendab isa vend, onu Peeter oli Peterburis suurvürstiautojuht. Ja mina käisin siis tema juures ja tema käis meie juures ja sõidutas mind autoga, nii et pea oli umbes 10 12 aastane, kuna juba tähendab autoga juba nii sõitsin ja, ja ebaautoti enam-vähem juba selle onu peetri jutu järele tundma õppisin ja temal oli ka kirjandust palju autoalal ja mina avaldasin muidugi vene keelt tookord. Ja siis sain juba ütelda, nii teoreetilise osa sain ka juba autoga tuttavaks, ühesõnaga 10 12 aastaselt. Ja mis mark see siis oli, üks oli temal, Panhard, Levassor, ta oli kaks autot, oli seal tõrstil suurim börsil ja selle Panhard Levassoriga seljad, jumal, kaugesõidumasin, sõitis Peterburist, krinny, tahad autoga. Ja teine linnasõidumasin, millega linnas sõitis, nii et mina teda abistasin, seal noh, puhastasid natukene, abistasid puhastada ja ja siis käivitamine selle autol niimoodi, emalt aga asus bensiini. Jaak see oli surve all ja taga oli väikene õhupump oli ka, see tuli siseneja manomeeter, seal peal tuli enesesse õhupumbaga surve taga bensiinipaaki sisse lüüa. Ja siis alles mootor läks tööle sealt tagant Survavi jooksis karburaatorit ette. Bensiin ja hiljem kuiva mootor töötas, siis tähendab ära tüüdanud gaasidega tähendab läbi vasksõela filtrile aegseid survepaake tekitasid survet. Iga kord, kui bensiini jälle tuli tankida, tuli kork pealt ära keerata. Surve kadus, ära lüüa, sepaagned, mina seda mitu korda pumbanud, temal ja alles. Kas tollel Peterburis auto oli haruldane nähtus? Ei olenud Tsaari-Venemaal 13 14 aastal oli 20000 autot, nii et nendest Peterburis ja Moskvas olid valdava osa need Peterburis ei olnud auto haruldane tol ajal ja kõik need autojuhid said ikkagi oma väljaõppe, said Peterburis, Stahlis, Peterburis ja minu see onu Peeter tuli ka Tartusse ja Tartus sõitis veel autobussiga, selle 22. aastal oli Tartus ainult kaks auto bussimis sõitsite raudteejaam Peetri kiriku juure ja mina sain ka tema käes siis esimese praktilise sõidutunni ilma tasuta onu Peeter võimaldas minul õhtul välja kella 10-ni, hilja, kui sõitjaid oli vähe, said nina ka juba selle bussiga siis esimesed esimesed, niisugused sõiduti reisijad olid käe all ikkagi jah, reisijaid oli niivõrd vähe, kuna see juhiruum oli eraldatud sellest sõitjateruumis oli eraldatud, nii et see keegi seal pimedusest aru, kes sealses roolis oli, kas oli siis peris juust või oli stažöör oli. Ja kuna kursus seekord olid küllalt kallid audi kursusest, et autode kursusele minna. Sest see oli Umbosti kuuteenistus, oli, läks selle peale ära. Seekord oli autojuhikursus oli kolmenädalane ja seal antiainet teoreetilist osa. Sõiduõpetust üldse ei toimunud igaüks pidises sõidud isi õppima ja liikluse määrusi ka ei olnud, sellepärast kolme nädalaga see auto tundmaõppimine sai siis kursustel läbi viidud ja peale selle kulisi autojuhi kursuse lõpetamise tunnistus ja siis tehti ainult praktilise sõidukatse politsei presektistes peale sõitsin siis politseiplatsil Tartus Peetri kiriku juurde tagasi ja olingi mina autojuhiloa omanik ja ilma liikluseksamite liikluse eksamid ei olnud, kuna liiklusmäärustiku tol ajal ei olnud vanad tsaariaegsed, mingisugused määrused olid, need paremat kätt võib sõita ja ja kiirus oli ka veel jäänud, sellest vanast kubermangu määrusest Tartus oli, seekord oli kiirus, kuni 28. aastani oli 18 kilomeetrit, ainult võis sõita tunnis Vallikraavi tänaval ja mõned niisugused kitsamad tänavad, kus võis sõita seitsme kilomeetri tunnikiirusega ja kuidas voorimees sõitis sinust mööda. Kuna voorimehe kohta kiirusenorme ei olnud, piirnorm ei olnud määratud. Tartust oli muidugi autosid ikkagi vähe, tähendab Eestis 19. aastal oli ainult 144 autot, Tartus võis olla üks, kaks 30 autot. Kuna mina Tartusse sõitma jäänud. Esimene esimene töökoht oli bussijuhina Viljandi vald bussiliinil. Kui pikk sõidupraktika teil oli, kui te läksite, bussijuhid? No need samad, mis nüüd selle onu peetri juures sain ja siis veel natukene seal võtsin paar tundi ka ja, ja siis sõit ka, mis ma nüüd see õppesõit isegi 10 krooni maksis see, aga see oli ka ja siis suurem praktika, mis siin selle maasõidupraktika ma sain, kuna nii et sa siit tulid Tartust Valka viia, Valgas tegi üks kivi bussi kere, ehitaja tegi selle kere valmis. Tartust Valka sõit, see oli ka minul sesse pikem. Seda oleks võinud ka küsida, mitu tundi oli teie sõidupraktika? Läksite juba juhi kohale tööle? Kõige rohkem vast viis, kuus sõidutundi oli minul rohkem, minul ei olnud. Kui olite juba tehtud? Kus oli Niva bussijuht ja ja kui bussikeele valmis sai ja neil ei olnud isegi aega näetegi hilisliin oli välja kuulutatud, tere, mees istus kõrval, ei olnud liini läbi sõitnudki veel. Tarvastu mehed olid ojas, koserson ja missicolid, kolme käisin, meil oli kaks bussi, üks sõitis siis Valgast, Viljandi Viljandist Valka, need kaks bussi iga päev kursseeris ja istudes iseenesest pole kõrvale ja ütles, vot nüüd sõidan siit välja seda liini ja et teadlased on siin, nii et siis esimene sõit oli juba teatud reisijatega, sõit oli, aga reisijaid ikka tuli esimese reisibuss käima ja see oli väljaajale sellises kuulutatud ja kuna tähendab ikkagi bussiga sai kiirimine, no ennem oli ainult see hobustega sai sõita hobuste kõiki 50 kilomeetrit sõita see oli, võttis 10 tundi aega, aga, aga viis-kuus ginaadiga bussiga sõita. No keskmine kiirus bussil tuli peadustega halva teeolude tõttu. Noh, nii suvel sai nii, umbes keskmine kiirus oli 30 tsirkulatsiooni kiirusega, sügisel tuli veel veel vähem umbes 25 kilomeetrit tunnis, aga siiski Viljandist Valkali midagi. Arvan, et seekord ei Paju mõisa kaudu sõidetud. Nii et see sõiduplaanis ette nähtud nelja tunniga ära sõita, no umbes nelja tunniga ikka sai sõidetud ka Reisemakseks raha juhi kätte. Jaan doktor ei, konduktorit ei olnud ka need bussid olid niivõrd veiksed, olid Secondukteri kaasa pidemele asjata olnud kulu. Et neil olid niisugused piletid, mis läbi kopeerpaberi tuli kirjutada, siis pilet vastavalt, kuidas siis reisija soovistuda, reisid olid juba kinnitatud ja no Viljandist Valka, Valgas Viljandi maksis viis krooni, tol ajal sõit ja reisijad oli küllalt, eriti aga tänapäeval, kui tõrvasse laatori läbi sõita, siis, siis oli lihtsalt nii, et buss olite treply tagant täis tagant sissekelt EDI realist, selline, mis ja isegi ükskord oli niisugune juhus, mis mudeli üllatusena, kuna tervas teatasin ja tahtsid poisid Valka sõita ka kohta enam ei olnud, katusel on, ütlesin ainult katus on vaba ja ja noh, jõutasini huumori mõttes jagu, sain Valka, siis tulid kaks noort meest maalselt poiss ja kumbki andsid mulle siis kaks ja pool krooni selle sõiduraja tänasid vägateegiasamadennid ära teinud, katusel lamanud ja hoidsid sellest marsruudi liitades kinni, katus oli kaetud, seekord niisuguse koreda. Puldan riidega, nii et kuidagi sealt maha ei tulnud. No tasa sõitsin ka, buss oli väga täis ja nii et see oli küll niisugune naised, teadsid kõik, et see ei teadnud. Kahjuks ma seda ei teadnud, ma iialgi muidugi lubanud katus. Aga nad kuidagimoodi jõudsid pärale. Ega juht ise ei tulnud tagant trepist sisse, temal oli oma uks. Juhil oli jah, juhil oli parem pool, oli eraldi uks, Juhiruum oli reisijateruumis oli eraldatud Need juhi kõrval oli ka üks istekohta, aga sinna harilikult reisijad ei tulnud, nagu väga palju ühist oli ja mõni väga palutselmanni naine väikse lapsega. No siis ma võtsin muidugi juhiruumis ei olnud ette nähtud reisijate sõitmiseks teed, missugused olid selle teed olid tol ajal, oli täitsa nagu need loomulikud maanteed, mis maamees selle rehviga ja jääkruusaga seal parandas ta küll ta ajas selle reisiga temma selle rööpa tasaseks, aga noh, seal on selleks korrastiku, vihma 100. siis muidugi see pressis jänesest rööpas selle pori välja, nii et igatahes sõit oli väga kerge, see oli kogu aeg rööpas sõita. Kolm rööbas tuli maanteel kaks maamehe rööbas tähendab vastassuunas ja pärisuunas sõitmiseks, moodustades kolm maamehe rööbast. Ja nüüd sides kolme maha mehe rööpas istuli, auto parasjagu rataste vahe mahtus sinna sisse. Nii et raskusi oli muidugi, kui mõni auto tuli vastu. Harva juhtus aga Kunimaanis isegi tuli vastasest soliidses rööpast välja keerata, raske, keerasid külje rooli paremale poole, tähendab, rattad olid peaaegu risti, aga välja ei tulnud, siis pidi muidu välja šanspidid tagurpidi, tähendab tagumise otsaga jämedamad kummiteed tulid siis ennem sealt rööpast välja ja siis hiljem siis läks muidugi põiki ja siis tulid ka siis esimene otseses tuli ka välja. Hobusemehe mööda. Klaasist hobusime mööda ja, ja sageli ka niimoodi, kui hobused väga kartsid tollel autosid, siis tuli lihtsalt teatada ja hobune lihtsalt mööda tallutud, aga mõni on kadunud, naine oli seal peal ja see oli lihtsalt need mööda talutada ja midagi pahandust ei juhtuks. Ja siis autojuhid pidi ka väga psühholoog olla, nagu hobune tuli vastu autojuhti, vaatame hobused kõrvu kui hobuse hobuse kõrvad olid ette mõlemad suunatud ja ei liigutanud neid, sest tal oli nagu valvel. Aga ta ei noh, ei olnud teda karta, aga niipea kui ta ühte ja teist kõrv hakkas liigutama, siis oli niimoodi, et hobuneid jaanis deebet sisse hüppab sulle ette, siis pidi tingimata auto seisma jätma hobuse mööda talutama. Vanem hobune, muidugi see korras, Kaley kõrvad üles ja lonti ja need nendega hobustega pidid väga vaatanud. Seda, seda juhtus küljed, hobu nad õhku mude aktses jätsid kohe mootori seisma ja püüdsid siis selle kraavi läinud vankri jällegi tee peal ja tähendab umbes tee ajada ja aidata, nii et seitse peale ja nii, et reisijatele vaid ka käed külge. Noreesijad meil oli, näiteks, oli kui Valgas Viljandi peale sõita. Paju mõis oli sellele väga järsk, Savimägi oli ja kui vihmane ilm oli, lihtsalt niivõrd suur tõus oli, auto tagarattad, hakkasid ringi käima ja lihtsalt ei läinud mäest sellest mitte mingi väega, siis tulid reisijad pealt maha ja lükkasid tagant ja see oli nendel nagu igapäevane asi, tähendab, ja nii et sellest ei pandud midagi vaestanud, said poriga, autod aga pritsis need geenjevil ära, poriseks tegija. Nii et see ei olnud mingisugune sellest numbrist tehtud, numberite asjade edasi sai sõita. No muidugi kõige halvemad jõudu tulid need kui ööse tuledega sõites esimese käiguga pidi sõitma ja tal generaatorile niimoodi ehitatud, et see tingel jaoks liiga kõrge, see põletas esimesed elektripirnid läbi, no varuks oli ka, varu sai ka otsa ja siis tuli taskulambiga sõita kuidagimoodi tead, üks mees oli seal kapoti peal ees näitas ja kui siia tühjaks läks, siis tuli lihtsalt tallu minna ja paluda talust see tavaline laudalatern, mis oli puust later tehtud klaasidega tatine oli seal sees, tähendab, põle silma klaasita selle sidusime radiaatori ette ja ja siis sai jälle natuke ja nii edasi sõita, näe, vähemalt koskraavitud kraavi, sõida see tihti veel halva teiega põrusel sääraseid aknakustutaja jälitati auto kinni pidama jälle süütama ja lõpuks ikka teatega sõidetaksegi edasi ja ka reisijad said ikkagi kohale viidud, tallad olid norm mees ja seda võtsid niimoodi, et no nii nagu olema peabki. Mina ei ole, et auto on olemas ja sa pead sõitma ja halvem oli veel seened ja sügises sõites oli siis oli ka samuti need maamehi jokkis mehi oli pomis, mehi oli ja ükskord oli küll täiesti ihukarvad püsti, tead, nägin ühe kahe meetri kaugusel, üks mees oli, magas täitsa põiki üle tee, tähendab, no lihtsalt oli purjus, see oli maha kukud ja magama jäänud, siis oli küll natukene hirmud, et head niidike auto pidamas ained selle viletsa valguse tõttu nägingi selleni ära tuli, midagi siin ees tuli üles ajada, siis tulid need jälimaaneteise tapp bussist, lohistasin ta sinna kõrvale, raputasime, sakutasime ja mees ikkagi tähendab urises natukene ja tantsida siis nii kõvema koha peal ja sõitsime edasi. Jäidivasid edasi puhkama. No suvel muidugi, kui see tee oli ikkagi nii enam-vähem pori olnud, siis saigi see bussi, kuni 50 kilod arendas kiirust ja siis sai isegi 50 kilotunnikiirusega sõita, no muidugi graafikust välja minna ei tohtinud, siis piigel peatuses tegid selle teaduse natukene ja aga siis kõige halvem oli just need laadapäevad olid, kui laadad olid, siismaani oli niivõrd paksult täis. No lihtsalt tema eest ära ei lähe, Läänemaa mees senises nad olid natuke Yokis ja tähendab ja kuraasi täis ja ega midagi teha ei ole, sõidad maa meiega seal nelja kilomeetri kiirusega järel. Siis sai jällegi kasvatada niisugust autojuhtide, niisugust lubamatu nõksu, kuna need sumbutajad olid plekist, olid seal niisugust taganisest armetud ja lihtsalt sai süüdi lülitatud, sumbuti oli tuline. Ja siis muidugi süüdi oli välja lülitatud, põlemata gaasid läksid sumbutajas ja siis kui sisse lülitasid, siis käis hirmus pauk. See oli niisugune kohutav pauk, käis kohe ja siis muidugi hobused ei kehmusi solidee oli, oli vaba, aga peale selle muidugi pidid ruttu. Kas bussiliin töötas ka lumerohkel, talvel? Ei talvel ei töötanud talvel tavaliselt ikkagi teed olid niivõrd täis, et isegi siin hiljem veel 36. kaheksandal aastal, isegi kui ikka tee täis läksid, siis oli bussiliiklus, oli pidurdatud. Maanas isand vankriga läbi, no mis bussiga sõidad, nii et igatahes niisugust hooajasõidud nad olid küll mitu reisijate peale oli. No reisijad oli niimoodi 16 kohta oli selles bussis istekoht oli ja aga seisukoht muidugi oli ka veel peale selle ja nii, et nii et noh, umbes 20 inimistike saigi edasi viidud. Siin ongi selle vussi pilt ja see nüüd Valgas Kivi poolt. Kodarad puu madalat oli tollal kõigil autodel suured kõrged aknad, nii nagu ja nagu mõnel linnamajal. Ja siin on näete silt ja siis seal on isegi number on null, kaks, tähendab Valga Viljandi rajoonis oli ainult kaks bussi, seekord maaliinibussi. On see Fordri Ford T-mudel 1000 922. aasta mudel 22 23 tagavarakumm ripub külje peale. See oli jah, ainult selle tagavarakumm ja ilma kilbida, see tuli panda siiani modi peale kummi vahetamist oli nagu eluenergia vahetamine ja vot see oligi poriga nüüd asi nii hull ei olnud, aga kui juba suvel oli parem tee oli, siis olid need karja nael oli niivõrd palju, see igatahes ühtegi reisikera ei läinud, mitu voolikut oli kaasas, siis sul lihtsalt tagavarakummi ühe pansid alla ja siis tuli neid cum juba ja siis, kui voolikud otsa said, siis tuli niimoodi, tead, jäid seisma ja võtsid siis selle põllu pealt kaeru. Tähendab, kaeratuled kõige paremad keerasid kaera, niimodi kius kokku, tähendab, ja siis pansid siis selle sisekummi asemel toppisid selle. Nii et niisugused vihuta, kuidas ma neid nimetan täis selle mantli ja pansides kõvast sellegi kummilabidaga selle peale ja siis said seal niimoodi edasi sõita. Sellega muidugi viis-kuus kilovatt sõita sai, aga rohkem ei saanud ja siis protseduuri kordama vahetus ei olnud rohkem aega Zaitsiva sihtkohta pärale. Bussijuhile hobuseraud õnne ei toonud. Ja siis poisikesed tegid suvel veel küla vahel, mis ta tegi pahandust ükskord oli mul kohe nii seda poisikest peale täis. Olid laua ühe 450 sentimeetri pikkuse laua sisse löönud, naelud naelu täis, selle laua ja pandusesse, rööpasse ja ja liiva peale katud, no kus mina võisin naati, niisugune on ja mille jaoks kuidagimoodi üle ratas tagumine järsku kuulata ära Loppade Lopati midagi käib seal vastused seda poritiibasid, pidasid masina kinni ja siis leidsin siin lauatükki. Siis selline, muidugi see taga kummuli teed nagu sõelapõhi, nii et siis see tuli ära parandada. Ja ka hiljem juba autojuhtide elu läks küllalt raskeks ja tuli tööpuudus juba töötasud vähenesid ja hiljem sõitsin Tartus takso peale ka 26 28. Ja siis oli veel see kõrgperioodi aeg 26 28. Siis oli esimene takso, millega ma sõitsin Tartusse, oli üks Darrak prantsuse masin. See oli maailmasõja aegu toodetud, oli randa masin, muidugi magnietoga. Jaa, puust puidust kere oli, temal oli väga massiivse ehitusega, küll oli need, temaga võisid sõita polile igal pool, aga käivitamine oli ikkagi vändast. Esimesed taksod olid, kuna tollel ederata pidurid ei olnud, see esimese parempoolse ratta seespool oli niisugune metallvõre selle metallvõre külge, siis tulin taksomeetris, tuli panud võluv viis hammasrataste küljes ja siis ajas seda taksomeetrit ringi. Kus teie peatus oli? Minu peadusse esimene teadsele Heiningi plats, see oli üle Kivisilla, oli bensiinijaam, oli selgus, bensiinijaam perest, oli, hiljem olin, siis seisin uue turuplatsist selle vastu Aia tänavat koja all oli uued rublad. Et ja, ja autod seisid ka mõlemad kõrvu. Need voorimehed olid ka veel tookord käigus, kuidas neid konkurentide vastastikused suhted olid? No ei olnud väga viga, Nad ei sallinud neid asju, tähendab, aga noh, see oli paratamatus, ikkagi mootor, tõrjuslikesele hobu, hobusõiduki kaeramootori välja, kaeramaterjalid väljaandjad nendele need privileegid, nagu ma ütlesin juba, et parkla platsis seisis üks politseinikest valvas ja siis kui juhtusid seal kiiremini sõita mööda kui 18 kilomeetrit, tunnista seda pidid sõitma teise käiguga, sest otse käigu kolmanda käiguga sõita ei saanud. Pidid seda nii millimeetri peal sõitma, et ta oli küllalt vilunud ka nagu üle 20 kilo teil läks, siis olid kohe juba pidasin kinni ja pidid siis trahvi maksma. Selle kroon või kaks ära ja nii kuidas ta oma äranägemisel määras seda trahvi. Kuidas taksojuht teenis, oli tal kindel palk või protsent sellest? Kassast tol ajal, kui mina juba sõitma hakkasin, siis olid, olid 20 protsenti, sai sellest brutotulust autojuht ja tähendab kassateegid, ütlevad nagu 100 krooni oli kassa siis 20 krooneliakse Sumale ja 80 krooni andsid peremehele on muidugi veel miinuses, bensiin Iraanis ostsid aga siis hiljem ma juba siis seal remondipäevadesse midagi ei saanud, eks ole. Sa pidid, tööpäevad olid väga pikad, 10 12 tundi olid tööpäevad ja viis-kuus tundi saigi öösi magada ainult peale 12-l kõrtselt juba hakkasid juba nii juba väiksemaks jääma Girlsi külastajat neti keera koju vedama veel ja siis läksid siis kella ühe paiku kahe paiku magama ja hommikul kella üheksa paiku, siis tulid välja. Aga juba enne muidugi autod ka korrastama, sest auto tuli pessa pidureid reguleerida, vananenud lintpidurid olid porisilmaga, need pidi peaaegu iga päev reguleerivad siis autoid, kavad kasutasid nõksusi ka lahtised masinad, muidugi tol ajal olid kõik ja siis Need tulid linna, tahtsid uhkustada, et nad autoga sõidavad mööda linna ja ja siis muidugi kui viisid, siis sealt alt näitasid tänavale või kuskil jaama viisid siis igatahes taksomeeter muidugi aitas selle oma maksudega. Igatahes maksis, tähendab maamees, tähendab, see oli küll nii, et selles autos oli Ford korda tulu, oli sel ajal lillani muidugi seda. Kas vanasti kiirabisid ei olnud ja kõik seda haiget tulite viia haiglasse kõik takso taga ja samuti sünnitusmajas ära tuua need väiksed ilmakodanikud, need tulid ju kõik tuua taksodega ära ja siis muidugi hiljem juba talvel oli keelelises kinnised, tõldmasinad olid siis nendel oli teenistusse rohkem. Eks huvitav juhtum oli. Seisime Tartu raudteejaama juures ja rong tuli sisse. Ja nüüd aga muidugi meil pidi järjekorrast kinnipidamine, reisija tulid ja läksid ikka esimeste autode, teised läksid siis järele järsku sealt, nii et teised taksojuhid jooksevad, et kuule, volli, tule ruttu siia, et me ei saa aru, siin keegi räägib võõras keeles. Ei tea ta sõita kuskile siia. Vaat see sendi reisijatega turistidega 73 päeva nad käisid siin mööda Lõuna-Eestit iga koloonia munamäel ja ja see oli, minul oli üks väga õnnestunud õnnestunud sõit oli sillutatud maiuste keeld, valdasin, oli ka niisuguseid sõitjat, kes autojuhil ei, põhimõtteliselt ei ta maksta, annab tera autiline, kui nad nimetasid, need olid mingisugused mehed. Ma ei tea, kust nad välja ilmusid. Paar-kolm kuud olid nad kadunud, siis tulid linnule ka need ja siis ta lihtsalt vot viinad kõrtsude jurevi linnukeste juure ja sinna igale poole ja seitse armastasid. Ja osa oli niimoodi, et vot autojuhile raha ei maksa, sest nende kaadi tuliva päris nii kõvasti keeldusid kohe maksmas keelses põhimõtteliselt üle ei maksa. No siis me teadsime juba need kunded ära ja siis tulid platsi, poisid jooksid autode pealt minema ja mina jään ikka autosse ja ja noh, kas sina ei karda ka, et mis ma siis kardan, et sa sõita tahad sõita? Ta on, ma ei tea, kaks krooni, tähendab, minu taksomeeter muidu käima ei lähe, peab kaks krooni, annab kants, kaks krooni taksomeetri käima, sõitsin kaks krooni ära, tähendab, hakkas täis saama. Novot, näe, masin jääb seisma. Jälle teine, sõitsin nendega viis, kuus, 10 krooni, sõitsin. Ja see oli niisugune hukka läinud tudeng või mis ta oli, tähendab, armastas ainult nii napsu teha ja siis temal vaja. Ta oli vaest tuli, ta sõitis jäigema, viis krunt maksis takso eesti kärajaga, vaest. Tähendab jällegi ei olnud, ma ütlesin. No kuidas siis mõõdet, noot ka, et kosmonaudile kunagi maksmata jätnud, ma ei tea enam ees ja siis nad tegid niisuguseid trikke, sõitsid kuskile mäe juurde, kus läbikäidav hoov ja kadusid ära, aga no Tartu linn oli väikene niikuinii ka, sest need kuskil palju ära joosta ei saanud. Ja siis kui sa oled muidu tegime omakohut, autojuhti, läksime, hoidsime ta kinni ja tegin endale soojaks ja oli ka etik. Tavaliselt autojuht kõvasti maksta ja ja siis tema väikeselt uhkusega kogu aeg, tüdrukud olid, päevalusikat hukkus. No ja meil ei olnud midagi nihukest tegime siis nalja tähendabki, et Ärman oli ta nimi ja testile tungravale tagumise ratta üles. Nojaa, esimesest numbrist seisis ja kunde tuli muidugi peale tema kohe masin käima ja käik sisse minema, vat edasile. Ratas veel üleval käib riigi, saad aru ka unise peaga ja kunde vaatab, noh, et masin ei lähe ja läks, tuli, tead, ma lähen teise masina peale ja siis tulid välja, ei hakka suurimad, milles siis viga on ja ja siis oht ja kurje vähemalt poisid tegid niimoodi, et nende kodumagama, aga kodus ka vahest nalja sai küll tehtud, aga pahatahtlik ennises naaskiga torkimisse madjata Tartus küll ei olnud, võib-olla Tallinnas siin olevat niisugused asjad olnud. No ega tol ajal enne kui autojuhiks vaata, siis pidid isegi tähendab Toomasid oma rajooni, noh, kuidas me ütleme sellises politseijaoskonnas tõendi, et seal korralik mees ja koht ja ei ole karistatud ja ei ole huligaani, et seda ka seal üks asi juba teadmis, filtreerised rooli ta igaüks ei pääsenud. Ja siis need omanikud, kes teine autojuhiks võltsid, nemad olid ju nii kanged veed, kuulasid seal elulugu kõik ära ja ma mäletan, üks mees tahtis elemendi uus tulija ja sõitis minuga kaks või kolm päeva kihtsusele peale ja sõidame sinna ja sõidame tagasi ja ja kõik, kuidas ma siis takso midagi käima pandsin ja kuidas ma siis kõik see tegin ja nii et igatahes takso ja üksi nii kergesti ei saanud ja, ja siis sa pidid olema, sul pidigi teatri ettevalmistusel olevast, sa pidid dollalikkis, olemegi remonti ja ka ega siis kõigepealt, mis olid, need olid ju nii algelised kiitmisel, luksepad olid ainult ja ja need plekksepad olid need radiaatori keevitajad. Ma mäletan, üks niisugune juhtum oli tõesti kurb juhtum oli seal 28. aastal, Oakland tuli Valli kraavist alla, talvine aeg, libe oli ja libises vastu posti, noore teatel said nad muljutud viis selle radiaatori pleksipakette parandades. Kirjutage kinni, vaadad kuskilt vett ei tule, tegid oma töö, tiptop, palavik ja mees pani siis sellest jälle täis sellesse radiaatori siia. Vanasti olid metallkorgid kõvad korgi, keerad selle korgi kinni, ilukorgid olid ka veel, keeras selle kinni, hakkas sõitma, sai garaažist raekoja platsi ja siis käis siukse hirmus auk ja see radiaator, see vesi ja aur tuliselt kapoti alt välja ja siis tuli välja niimodi emaili kontroll, toru või ülejooksutoru oli ka kinni tinutatud, sipleksid. No siis muidugi teatavasti midagi asja ei saanud, nii et vot olid niisugused parandajad, et sa pead ise ees ja taga olema ja nii et autojuhiks saamine seekord pidi ikka nii väga korralik mees olevat, saigi vähemalt taksojuhiks saad. Õigeid remonditöökodasid, nagu ei olnud. Nojah, need laad, luksepatöökojad olid, tähendab sepad ja seal masinaid vanast parandati seal ja neid isegi lülitus Tartusse ei olnud tol ajal veel, tähendab, kõik oli sepaiitsiga, löödi kokku ja siis tiivad läksid katki, siis sai neetidega puuritud paik pandud, tähendab tiivale külge ja said needid neetimise teel sai siis kohta ära, parandad samuti raamid parandati juhtimise teel. Nii et mis katki läksid, nii et tol ajal oli ikka remondiga oli väga suuri raskusi. Mina tulin Tallinnasse 1000 931. aastal astusin teenistusse teedeministeeriumi maanteetalituse garaaži vanemaks olin. Ja siis tuli see 40 aasta ja mina ei tööta siis ikkagi transpordi peavalitsuses, kuna ma valdan hästi vene keelt ja tähendab oluline vastava eriharidusega inimene siis kui tulin natsionaliseeriti Tallinnas oli seekord 11 autorit remonditöökoda. Suuremad olid need pukkide töökoda, Johanssoni töökoda ja ja, ja siis muisteliteettkist autokeresid, tehti siin Eestis ka Tallinnas juba ja veoautodele ja autohobustele tehti osaliseks, mootor tegi ja, ja siis töökojad kõik natsionaliseeriti ja moodustati sellest teistele tsenseeritud töökojast moodustati autoremonditöökoda, auto peakontor asus Vene tänaval. Need autotöökojad, mis me üle võtsin, olite väga viletsas seisukorras välja rattad puhkesid, olgu ta, mis oli nüüd moodsam ja korralikum. Autotööga meestel ei olnud mingisuguseid pesemise ruum, ei olnud, ei olnud, ei antud nendele tööriietust ja kätepesuseepi, ei piima midagi midagi. Tööpäevad olid väga halvas olukorras ja siis viisime nad juba selle aasta jooksul, mis nõukogude võim siin Eestis oli uutele alustele ja niuke täitsa juba ike. Töötingimused paranesid ja remontisime siis need autosid muidugi moodustati, autobaasid juba ja ja siis autobaasidele tegime remontija ja remontisin muidugi sõiduautosid ka samuti edasi. No algas seda peale siis lüliteedi see töökoda, kaheksa armee staabile tähendab, staabi koosseisu võeti ja mina olin seal töökoja juhataja samuti edasi kuni sele. Siit juba evakueerumiseni Tallinnast töötasime kuni viimase minutini, ühesõnaga viimase päevani, enne kui siis Nõukogude väed taganesid ja siis. Inflatsiooni niimoodi, kas selle juhataja ametikoha pärast ei kimbutanud? Kiibutati, kuna tähendab mina jäin okupatsiooni ja, ja siis need endised autoomanikud või need töökoja omanikud, kõik pritsimine, juurejäätised porosele, anna meile need tagasi kõik, mis, kas võitsid, ma olin, mina ei võtnud tee kas mitte midagi sellist seaduslik võim võttis kõik seaduslikul alusel. Ja kui te midagi soovite, siis minge linna juure ja siis linnavalitsus, kes selle siis need Diana signaliseerimis ei toimi, et siis kutsuti mind raekotta seal üks linnaga teras oli, tol ajal kutsuti mind sinna raekotta ja teised vahivad kõik minu peale kõik altkulmu ja et näed, võttis nägist autod ära ja mina olen sihuke punane ja näete, suure asutuse juhataja ja lihtsalt tähendab tol ajal palju näidati punane ja. Pataljoni puupüsti rahvast täis. Ja siis tuli niimoodi välja, et iga ööse, pealegi 12 kui tuldi võttidega ukse tagant kobistama ja siis nii, et läksin dist, taevatapi nimetati, need läksid siis. Need viidi sisse orjatapi Saksa laevadega tänu sellele, et punaarmee kaks päeva varem tulid nende plaanid ette nähtud varem sisse vabastas Tallinna ja siis sain ka, enne on ta jõudnud kõiki ära vedada ja kõik jõudnud kohale vedada ja naine käisin küll vaatamas seal, kas ma Klooga levitada. Lõpuks siis kõik need jooksid ära, tead, ja siis vangivalvurid tegid ukse lahti ja, ja siis me saime seal ma tea, mets 1000 inimest sonis seal oli veel, tähendab sees ja siis me saime siis niimoodi tagasi sealt jälle oma kodusse. Mitme autorooli? Teie olete oma elus hoidnud? No neid marke just nii väga palju ei ole, aga noh, nii 10 ja 12. Ford T-mudel oli see, millega ma sõitma hakkasin, eksami andsin, selle autobussid olid. Ja millal te viimati istusite niisuguse autoroolis? Viimati istusin kuueteistkümnendail mail Turus Soomes käesoleval aastal käesoleval aastal ja sama sõuga ta auto täpselt 23. aasta Ford T mudelile. Teine sõiduauto tegin 55 aastat hiljem, tegin siis sellega uuesti sedasama sõitu, vaatasin, kas ma ikka oskan küll selle Ford T-mudeliga sõita? No kuidas läks, no sõitjad, kes veel kaasas olid meie grupp, kellega me käisime, need olid peal ja need jäid sõiduga rahul. Sõit oli, millega seoses? No meil oli soomlased, käisid siin ja kutsusid meid külla oma klubi vaatama ja siis me käisime, tutvusime nende klubitööga ja hunniku esindajatena juba hunniku esindajatena ja sõitsime, nad käisid siin neid aastapäeval külas, seanss meile Soome küllakutse ja siis me kasutasime selle küllakutse ära ja, ja siis nüüd käsite Tartu retk oli neil kolmandal, teisel, kolmandal septembril Tartus jälle meil vanasõidukite kokkutulekul ja siis 46 soomlast olid ka siis meie vanasõidukid vaatama ja siis tahavad ka olümpiamängudest osa võtta oma vana sõidukitega samuti, kui meie, siis meid on kultuurprogrammi sisse võetud. Nii et kaetud 980-l aastal Tallinna kattev puhul, tähendab siis võtame vanasõiduki tagaosa ja siis soomlased tulevad ka neile oma vana sõidukitega. Külla kui pikaotsade tekitas sellel vanal fordil Noh, sellega ma sõitsin üks kilomeeter mööda maanteed edasi ja siis pöörasin ringi ja kilomeeterite tagasi, no selles piisas, iked, manööverdus tuli ka teha, kuna sellel temal on pedaalidega käiguvahetus ja kaas on käsi kaason ja nii et tal on kolm pedaali, on üks, on siis esimene käik ja teine käiku lahti osad pedaali ülesse siis keskmine pedaal, tagumine käik ja parempoolne pedaal pidur planetaarkäigukast käigud on kogu aeg ühenduses, ainult pedaalidega tuleb siis neid opere opereerida vastavalt. Et praegusest sõidueksamist oleks vähe selle autorooli istumiseks Suurema vilumuse kaotasid, kes autobussiga sõitsid Ford T mudeli teiega? See oli ka siis minu soov, tähendab, et veel 55 aastat hiljem sõita sama mudeliga, millega ma 23. aastal algasin oma autokarjääri.