Siin on raadio kaks. Apteek. Ja raadio kahe hommiku stuudios Indrek Vaheoja, Madis Aesma ja meie teisipäevane tehnoloogia spets apteeker Indrek Vainu. Tervist. Ilusat hommikut. Täna nagu ma aru saan, siis võtad ette ja laiemalt tutvustada sellise teema, nagu seda on startup'id. Kas sellel sõnal startup on ka mingisugune eestikeelne vaste olemas, eesti keeles võiks seda nimetada idufirmaks? Idufirma ongi seesama asi võiduiduettevõte ja noh, ma ei tea, võib-olla, kui, kui, kui veel kuidagi tegu sõnasse panna, pidutsema, pidutsema või oma idufirmat looda idanema. Kas inimesed, kes idufirmat veavad, on idud või? See küll hea mõte selles mõttes, et kui see on idufirmasisene järjelt idu oma kuidagi ka, ega nad päris normaalsed ei saa olla tegelikult. Et jah, võib-olla nii, raadiokuulajad teavad, et on päris palju räägitud startup idest ja isegi on räägitud, et Eesti on kuidagi eri erakordsel kohal nii-öelda startupi maailmas. Ja võib-olla see isegi nii on, sest et mingisugused uuringud näitavad, et Eestis on nii-öelda inimese kohta kõige rohkem start-upe tehtud. Et noh, võib-olla Ameerikas on jälle inimesi nii palju, et siukseid loru seal nagu muidumehi on rohkem ja startup, kuigi seal on nii-öelda startupi meka Silicon Valleys on kuhu, kuhu iga startup unistab, et sinna jõuda, sealt palju raha koju tuua, hästi elada. Aga kui võtta, mis startup üldse on, siis mina, mina pakuks siukse definitsiooni välja, et see on niuke kiirelt loodud ettevõtmine. Vahest nad ette ettevõtteks ei jõuagi, vaid lihtsalt nii-öelda on on ette võtta, mis need ja, ja ta niuke kiirelt tehtud. Ta otsib kiiret tulemust ja üritab kasutada ära mingisugust uut ärimudelit või uut mingit tehnoloogilist lahendust. Ühesõnaga otsin võimalust, kuidas võimalikult väikeste vahenditega hästi palju raha saada. Jah, põhimõtteliselt küll. Et noh, meil siin eelmisel hooajal oli instagramis üks pikem saade, siis 13 töötajat, üks miljard oli ju see raha, mis Facebook talle andis lõpuks, et ega nad vist ise ei oleks kuidagi ilma nii-öelda investorit kaasamata, poleks nad sellest, et raha hakanud nagu mõistlikul viisil teenimata, kuidas see ikkagi maksad, milline neist Eesti idufirmadest siis kõige tuntum nüüd ikkagi on, kas Click and Grow on see asi, mis on kõige suuremat kõlapinda? Ei ole kindlasti see, mis noh, võib-olla mõni ütlekski Skype, Skype kunagi oli startup, aga noh, täna ta kindlasti enam ei ole startup, pigem on ta juba korporatsioon või korporatsiooni osa. Aga hetkel on tõenäoliselt kõige kuumem startup, kuhu võiks, noh, ütleme, kui raha oleks nagu saunaleil, kuhu võiks leili veel peale rahulikult visata ja enda raha mängu panna, on transfer pais. Transfer passis on Eesti Eestist Eesti nii-öelda noormeeste loodud ettevõte ta juba on rahvusvahelistesse mastaapides jõudnud ja skeem on lihtne. Põhimõtteliselt teevad nad panganduses Skype'i. Et kui muidu sa maksad rahaülekande eest või, või nii-öelda raha konverteerimisest, valuuta vahetamisest ühest pangast teise maksavad väga-väga tõsiseid teenustasusid ja see nii-öelda rahvusvaheline Swift süsteem, mille alusel neid välismakseid nagu jännatakse ja sealt ikkagi lähevad märkimisväärsed summad maha siis TransferWise teeb seda ütleme kopikate eest, et ikkagi sendid ainult sendid, mis, mis lähevad seal maha mõni euro. Reaalselt, et seal see vahe on ikkagi selline, et üle maailma inimesed on, on koheselt selle teenuse kasutusele võtnud, eriti need inimesed, kes globaliseeruvas maailmas pidevalt ringi liiguvad, saavad ühest kohast raha, on vaja teisele saata raha ja noh, sealt see teenustasud alla lükatakse. Meil on siin õige pea, eilses saates rääkisime sellest 13. oktoobril ajujahi ideede tähtaeg ja ma kujutan ette, et sinna tuleb ka selliseid idufirma mõtteid päris palju. Tootja Paal, kerjus, seda nad seal tõepoolest ootavadki, kui raske, kui raske üldse sellise idufirma esialgne paberile panemine on. Ütleme nii, et osava sulega osava sulega inimesele ei ole see kindlasti mingi probleem. Aga startupid kipuvad tihti tegema ja ühesuguseid vigu. Isegi siis, kui on loetud, kõik need tegijad on lugenud 100 õpikut läbi ja uurinud neti nii palju kui kulub, siis ikka tehakse samu asju näiteks ka siin eelmises saates räägitud Shakast. Et neil uuematel tuulemõõtja just, et neil oli ju hüpotees, et surfarid ja igasugused siuksed vennad hakkavad kasutama, aga võta näpust, hoopis olid ka mingisugused ehitajad ilmusid lagedale, ütles, et kuulge, me tahame seda asja saada või siis seal need tuletõrjujad. Et tavaline asi on see, et mida ei tohi ka siin raadiokuulajale, soovitan kohe ära, et kui hakkad midagi tegema, sul on mingi idee, millest võiks nagu, millel on jumet, et asi tundub, et oh okei, päris põnev on ju. Et noh, muidugi käi ringi, räägi kõigile sellest, vaata, mis tagasisidet sa saad, on ju? Usu iseendasse, aga, aga põhiline on see, et ära pane oma seda mõtet kinni, et lasedal voolama hoia teda vabana, hoia hoia nagu uutele uutele mõtetele anna jätta ruumi ka, et tihti tehakse see, et arvatakse, et näiteks mingisugune IT-lahendus on see, mis selle asja ära teeb. Et, et sealt hakkab raha tulema või siis hoopis mingisugune. Ma ei tea, mingisugune pikaajaline uurimistöö, mis oled seal aastaid, istud kuskil laboris, putitad, saad mingisuguse karbikese kokku, onju ja siis mõtled, et nüüd kõik seda hullumoodi tahavad. Tegelikult maailm on palju lihtsam, tänu tehnoloogiale on sul võimalik teha kohe presentatsioon näidata, et noh, mul juba sihuke ärisin, käib, asi toimib, onju ja teistpidi sul on võimalik ka noh, nii-öelda natukene simuleerida seda, seda startup ja näidata, et kuulge, meil siin juba toode on olemas, võib-olla see tegelikult on ainult arvutigraafika kujundus, kas see ei ole juba valetamine? Ei, tahtsin turu turu turundus, see on turu eeluuring, et sa vaatad, et noh, ega seal tegelikult ei ole, startupi puhul on see, et ega sul ei ole mõtet kõiki neid asju välja arendada, mis sul mõttes inimese fantaasia on nii piiritud, sa võid meeletult pikad jutud teha, valmis arendamine maksab ikkagi saab raha, aga palju lihtsam on teed ühe veebilehe, noh kui, kui, kui raske see nüüd on. Ei ole tänapäeval veebilehe tegemine raske vahel oma jutu sinna üles paned, mingid pildid ka natukene võib-olla nii-öelda ka visualiseerida seda ideed, mis sul tulla võiks ja vaatad, kas kellegile läheb korda, enne kui hakkad siin tegema mingisugust. Noh, tavaline asi, mille, mis kõigil on hea mõte, et kõik tahavad kuhugi sööma minna, teeks mingisuguse startup id, mis kuidagi seda söömisele söömist kuidagi paremaks teeb või paremini leitavad see või teine asi, et ma ei tea kuidagi inimesed nii-öelda ära paaritada Tutvumis mingi portaali või mingisuguse sotsiaalse keskkonnaga, aga noh, elu on näidanud, et need ideed nagu tulevad ja lähevad ja ja paljud startup id ei jõua isegi oma logo tegemiseni, et enne enne nagu kukuvad ära, et Indrek, küsin su käest sellist asja ka, et kuhu suunda sina oled, sa soovitaksid, vaadata, mis need valdkonnad siis tegelikult on? Kui nüüd kellelgi on tunne, et temas peitub mingisugune loovus kuhu valdkondades siis peaks vaatama? No ütleme, mis on tühi, mis on ära noh, niimoodi kui saan interneti lahti, tõmbad, ei tundu ju miski tühjad, alati alati leidub sinu mõttele tegelikult juba 10 meest, kes on kuskil seda teinud ja ja, ja teisedki naist, kes on juba seda ammu ära lõpetama, ühesõnaga siis sellest lähtudes peab vaatama kõik igasugused. Aga noh, rakendused ja värgid järele ja katsume neist lihtsalt paremini sama asja teha. No näiteks vabalt võib teha paremini sama asja või siis lihtsalt mingisugune nüanss, mis muudab täpselt samasuguse mängu mingisuguse tehnilise lahenduse paremaks, kui, kui see varem oli ja ja vahest on see lihtsalt see, et inimesed on tüdinenud mingisugusest kujundusest tahavad uut. Et noh, see uue tahtmine on edasiviiv jõud alati selles start upis ja tõenäoliselt täna ka inimesed kuskil mõtlevad, et Facebooki nii-öelda vana, et midagi uut tahaks, aga ega keegi ei tea, et mis uus nagu täpselt on. Et kuhu, kuhu see suund läheb. Aga igaks juhuks veel niuksed, lihtsad asjad, mõtlen ära. Eestis on nii-öelda võib öelda, et isegi startupi toetusvõrgustik on päris hästi hakanud välja arenema on väga palju linna poolt riigi poolt ja ka noh, kes teab, kust Euroopa liidu poolt finantseeritud ja ka isetegevusliku sihuke startup aktiivsust. Ja nagu sa juba ajujahti mainisid, 13 oktoober on ju, tasub kohe oma oma taotlus sisse anda. Aga on ka näiteks hea koht on ka 48, mis siin hiljuti nädalavahetusel toimus, järgmine toimub Pärnus 11 kuni 13, oktoober, et noh, see on täpselt niisugune koht, kuhu sa lähed. Viskad oma idee õhku, vaatad, kas inimestele läheb see korda, kas sa suudad seda kuidagi väljendada ja kui ei lähe, siis noh, pakid asjad kokku ja hakkad Hercad uuesti, mõtle, hakkad uuesti uuesti mõtlema. Eestis on ka, näiteks, on niisugune asi nagu startup paiskais, just uus kiirendi võttis oma järgmise nii-öelda järgmise seltskonna sinna kiirendada on ESA ehk siis Tallinna ettevõtlusinkubaator on Tehnopol start Smart, need on kõik sellised kohad, kus tasub kohale minna, vaadata, uurida, et äkki kuidagi saab sisse ja siis oma ideed sealt hakata veeretama, aga noh, ütleme et viige selle regiooni kõige kuumem koht on muidugi Startup Sauna Soomes. Mis lõpeb tavaliselt Schlashi Slažiga, kus startup demodeis, Lašang, ütleme kohaliku kohaliku piirkonna kõige kõvem startup üritus, piletid on seal kallid ja, ja, ja noh, inimesi tuleb siin üle maailma. Aga kellel vähegi nii-öelda huvi on, tasub oma mõtet mitte nii-öelda taskus kanda, vaid teistele rääkida, käia nendel üritustel, üritada saada tagasisidet, kindlasti mitte oma ideed nii-öelda nurka visata ega ka kokku kokku kirjutada. Et sellega ütlekski, et kellel vähegi huvi on, vaadake f kuus, s on niisugune koht, kus on kõik etapid nagu enam-vähem üles rivistatud ega üritusel nende jaoks. Ja ega siin midagi head idutamist idanemis sulle ka, Indrek, kõige ja kohtume järgmisel teisipäeval. Sees kaks.