Aasta on küll juba nii kaugele, et ei ole paslik enam head uut aastat soovida, ka ilusat aasta jätku võib ikkagi soovida ja ERSO-le ja tema direktorile Andres Siitan ma seda ka soovinud. Meie sümfooniaorkester on 2000 viiendat aastat alustanud külalisdirigentidega. Tegite te alguse esimese jaanuari kontserdiga ja täna õhtul on orkestri ees teine külalisdirigent ja külalissolistid. Andres Siitan, millal me jälle ERSO omad dirigenti näha saame? Oma dirigenti tegelikult sellel kevadel me saame näha päris palju ja järgmine kontsert meie peadirigendi ka Nikolai Aleksejeviga on juba järgmisel nädalal, tal on kõigepealt uue aasta soovide eest ja ei ole sugugi hilja soovida, sest no ütleme, see projekt, mida me tegime esimesel jaanuaril, see oli nüüd veel kuskilt maalt ikkagi nagu möödunud aasta projekt möödunud aastal ette valmistatud ja see on, see on meie selle aasta esimene niisugune täis täisprojekt, nii et ma tänan heade soovide eest, eks. Miks alustame külalistega ei tule, nägi alati sellest, et see on nüüd tehtud selline otsus, vaid see, see tuleb ikkagi inimeste ajagraafikutest välja. Ja kuidas kellelgi, kus kohas parasjagu seda tööd on. Teine põhjus, miks me sellel aastal alustame, külalisdirigendina on ka see, et see ooperi kaala, mida me teeme kolmandat aastat järjest jaanuari keskel võid olla varastada, nimetada traditsiooniks, aga meie nägemuses ta juba traditsioon on, ehk siis me tahame selle juurde jääda ja niisugune väga heade solistide säravate isiksuste tehtud Kaala projekt jaanuari keskpaigas minu meelest sobib, sobib väga hästi. Peadirigent Nikolai Aleksejev on nüüd teinud kaks aastat seda ka alati juba erist, siis läheks ka võib-olla natukene ühekülgseks, kui kui see muutuks traditsiooniks, et seda ka alati alati peadirigent. Ja selleks korraks on meil kutsutatuks erakordselt põnev inimene. Dario Lucantoni Itaaliast. Ka kava on ainult itaalia muusikast. Ja selle tõttu saigi kutsutud üks itaalia ooperi korruptzee külaliseks ja. Ma julgen öelda, eks publik seda õhtul kuuleb, aga ma julgen öelda, et see on igati õnnestunud valik. Tarja Lucantoniga, me saime tuttavaks nüüd pea poolteist aastat tagasi, kui meil oli Itaalia turnee. Siis meil oli üks kontsert seal kohaliku tirikendiga, kelle nimi meile esialgu suurt mitte midagi ei öelnud. Nagu Darioli fantoni nimi ei ütle ka Eesti publikule praegu kuigi palju, aga meil tekkis ääretult hea kontakt, kuna tegemist on väga-väga suurepärase profession. Marika, ja ma olen kindel, et pärast seda esimest tutvumist hakkab ka meie publik pikisilmi teda tagasi ootama. Nagu juba ka nii võib öelda, traditsiooniks on saanud, meil on ka seekord kaks solisti, üks naisüks meesel nagu kahel eelmisel aastal. Seekord siis Galina Kortšakova Peterburist. Kuigi võib-olla ei ole päris õige öelda, et Kortšenkova on Peterburi lauljasest, sest ta on selle kaliibriga rahvusvaheline staar, et tema esinemiskohad on peamiselt Metropolitan kuvad ka Milano La Scala Tõesti on südamest hea meel, et et tal juhtusse meile sobiv aeg tema kalendris vaba olema jätta ja sai Tallinnasse tulla. Niisugusi staare kahjuks õnnestub siia saada harva. Ja teine solist on pärit Itaaliast Fabio Andreoti ääretult meeletult tore laulja tenor. Niisugune võib öelda tüüpiline itaalia tenor ja see repertuaar, mida me seekord ette kanname. See sobib, nagu juba teada on, on tegemist itaalia dirigendi ka üks laulja on Itaaliast ja ka Galina kordselt kohal tegelikult just oma ja endale nime teinud just peamiselt itaalia ooperirepertuaariga igal pool maailmas. Ja nagu te ütlesite, kava on itaalia ooperit Verdi Putšiini. Kava esimene pool on jah, puhtalt Verdi, Verdi muusikas, siin on Nabucco avamäng, siin on, siin on aariat ooperist Iida Luisa Miller, Don Carlo Rigolettot. Kontserdi teine pool on nüüd järgmise itaalia ooperi suurkuju Como Putšiini looming. Looming. Seal tulevad ettekandele katkendid madalam pater Fayst, Toscast ja võib-olla natukene vähem tuntud. Itaalia ooperihelilooja Francisco tšilja. Tulevad siis ettekandele katkendit ooperist Arlitar ja Adriana. Lecobrör. Ta juba ütlesite, dirigendi kade, kohtusite poolteist aastat tagasi või ERSO oli Itaalias. Kas seda kontserti, mis täna õhtul Eesti kontserdisaalis toimub? Kas seda võib kuidagi nimetada ka selle ringreisi jätkuks? Loomulikult võib seda nimetada selle ringreisi jätkuks, sest see oli meil ääretult tore ja väga raske reis, kui me andsime 23 päeva jooksul Itaalias 17 kontserti ja suhteliselt lihtne on endale ette kujutada et see oli kaunis raske reis, sest nagu, nagu kõik teavad, Itaalia on itaalia territoorium on väga pikk ja meil olid kontserdid päris Põhja-Itaalia Šveitsi piiri äärest kunisitsiiliani välja, ehk me siis sõitsime 23 päeva jooksul selle, selle Itaalia nii-öelda risti-põiki läbi selle turnee jooksul, mis oli, mis oli ääretult huvitav, ääretult kasulik kuigi ääretult raske reis orkestrile tekkis see hästi tore kontakt meil Taarja Lucantoniga ja see see kontsert, mis meil aga Sulmuna teatris oli, see jäi kõikidele haruldaselt meelde ja mitte ainult sellepärast see on võib-olla natukene ajakirjanduslik teema, et eriti tihti ei ole näha laulvat dirigenti, mida Taarja Lucantonilisel puhul on ta selle kõrval, et ta on suurepärane dirigent, on ta ka tegelikult väga-väga-väga hea tenor. Ja prooviprotsess on orkestri jaoks äärmiselt huvitav. Nimelt kui soliste veel kohal ei ole, siis ta laulab isegi kõik kõik aariat juhatades kaasa ja julgen öelda, et sugugi mitte kehvemini kui, kui need solistid Italia'l muidugi ooperid maha ja, ja seal ooperimuusikat mängitakse tõesti noh, seal neil seal neil emapiimaga juba juba sissekasvanud ja emapiimaga sisse söödud. See armastus ooperi vastu jaa, jaa. Mis jäi meile selle turnee ajal silma, oli see, et ega neid kontserdi Kohti Itaalias, mis on mõeldud sümfoonilise muusika jaoks, ega neid eriti palju ei olegi ja enamus meie kontsert oli just nimelt ooperiteatrit, sest mida on jälle praktiliselt igas Itaalia linnas ükskõik kui suur või väike ta. Mis puutub nüüd sellesse, kas kantakse rohkem ette ooperit tervikuna või tehakse ooperi Chlasid, tehakse mõlemaid? Noh, mõnes mõttes on kuulaja jaoks niisugune Kaala kontserdiversioon pisut lihtsamini vastuvõetav, kuna kuuldakse neid hitte. Aitäh teile, Andres Siitan, soovin Ersole õhtuks edu ja lisaksin omalt poolt juurde nendele raadiokuulajatele, kellel on peres teismelisi või noori keda nad tahaksid suunata klassikalise muusika poole ooperi poole ja võib-olla, et tekib väike tõrge kodused, ah, ma ei taha, see ooper on nii pikk, siis just selline galakontsert on see kõige parem vorm, seda kompveki nendele noortele pakkuda.