Täna teeme juttu Tiibetist. Nagu teada, Tiibet on praegu Hiina rahvavabariigi koosseisus, aga vaatame, kuidas on ajalooliselt olnud asjad. Nimelt Tiibeti riik, kes kuuendal seitsmendal sajandil ja see oli kuuenda sajandi lõpul seitsmendal sajandil väga tugev riik asus Hiina võimukeskuses kaugel ja mitte mingeid sidemeid tal Hiinaga ei olnud. Ning tol ajal tiibetlased oli väga sõjakas rahvas ning seitsmendal kaheksandal sajandil toimusid, et ka sõjaliselt kokkupõrked Hiinaga ja tiibetlased vallutasid isegi Hiina pealinna. Üksvahe ja kaheksandal sajandil sõlmiti rahu Hiina ja Tiibeti vahel, mille tulemusena püstitati sammas, mis oli kuni viimase ajani Tiibetis olemas, ma ei tea, kus ta praegu on ilmselt ära koristatud, kus on öeldud, et see rahu on igaveseks ajaks sõlmitud ja Tiibet ja Hiina austavad üksteise piire. Ja nüüd kui Tiibet sai siis omaette riigiks, siis tema valitseja, tema, millist kultuuri hakata Tiibetis eksportima, kuna ümber olid olid tsiviliseeritud riigid, mina olin tsiviliseeritud riik ja india oli tsiviliseeritud maad. Siis leidis, et Tiibet peab kalduma India poole ning saatis terve Trovikonna noori mehi Indiasse õppima India kultuuri ja vaatama, mida saab vaata üle võtta. Need noored poisid, kes sinna läksid, üks tuli ainult tagasi, ülejäänud sulid inski kärasest. Tiibeti Kliima erineb Indjumas niivõrd, et ei pidanud tol ajal vastu India kuumale niiskele kliimale. Ning tooge mees, kes tagasi tuli, lõi tiibeti tähestikku India tähestiku põhjal ja pani ka aluse tiibeti kirja keelele ja tiibeti kultuurile. Ja pärast seda ongi Tiibet kulunud India kultuuriruumi, kus võeti üle ka näiteks budism, budism võeti üle ja hakati mitme sajandi jooksul tõlkima budistlikke tekste ja ka muid india tekste. Siis India kloostrite mõjul rajati Tiibetis suured budistlikud kloostrid ja käidi õppimas. Kesid sellised budistlikud voolud, mis põhinesid ühele kindlale õpetajale kloostrivälised voolud siis ka läksid õppima Indiasse ka niisugused inimesed, kes tahtsid rajanaga tegeleda ja tulid tagasi ja panid alusega otsiojana koolkondadele. Tiibet, kes nüüd, kui India budism hävitati 12. 13. sajandi jooksul muslimite poolt Indias, siis põgenesid ka paljud Indiale budistid Tiibetisse ja tugevdasid veel budistliku India suunitlust Tiibetis. Ning muidugi DVD oli ka suuri mõjusid Hiinas, kui te need kahvatuvad India mõjude ees. Nii võib väita, et vaieldamatult kuulub Tiibet India kultuuri mõju piirkonda täpselt samamoodi nagu Eesti kuulub mitte vene kultuuri mõjupiirkonda, kuigi Venemaast on vaid saksa kultuuri mõjupiirkonda. Selles mõttes oleme meie väga sarnased tiibetlaste ka nüüd Hiinas dünastiat vaheldusid. 13. sajandil vallutasid Hiina mongolid ja kes ajasid oma mongoli dünastia ja samal ajal nad vallutasid Tiibeti ja sellest ajast peale, siis võib ka rääkida hiina ja Tiibeti soetest. Kuid eelkõige oli see allumine mongolite-le, mitte hiinlastele. Ja pärast seda, kui pärast mongoli dünastiat tuli Hiinas võimule mingi dünastia siis pärast seda ka jätkus. Tiibeti allumine mongolite ja mingi dünastia ei olnud Tiibetis mitte mingit mõjuvõimu, aga kui tuli täpselt samuti vähemusrahvusMansud seal iseseisev rahvus kuid olid maitsnud ja haarasid võimu Hiinas, siis siis tiibetlased hakkaksid Mansudega suurt koostööd tegema. Millal Mansultisega soodustasid siis nad võtsid üle tiibeti budismi. Ja need sidemed olid selles, et Mansude esindajad hakkasid Laasas olema seal sisuliselt oli tegemist saatkondadega saatkonnaga. Aga see nende esindus kestis seal kuni 1912. aastani ning pärast seda Hiina vabariik. Ta jätkas esinduse olemasolu disning mitte mingisugust muud vahelesegamist Tiibeti sisepoliitikas ei olnud kuni 40. aastatel lõpu, nii kui kui keisri kukutati, siis pärast seda Tiibet kuulutas ennast iseseisvaks, kuna mantsu, kes nüüd enam ei olnud ja timeslotid alluti, mitte Hiinale. Timon Su keisrile kuulutas end iseseisvaks, aga kahjuks erinevalt Mongooliast, mis samuti kuulsas iseseisvaks ei osatud mitte diplomaatilisi ühendusi rajada, ei osatud astuda rahvaste liituvaid, arvati TVs kaitseb see eriline kõrgus, kus nad elavad ja nende oma oma religioon. Ning tänu sellele siis sattus Tiibet kohe pärast seda, kui kommunistid tulid Hiinas võimule, sattus nende võimu alla, sest Hiina rahvavabariik saatis kohe oma armeed Tiibetisse ja Tiibet vallutati, okupeeriti mõne kuu jooksul ja pärast seda hakati Tiibeti tasapisikommunistlikuks tegema. 500.-st aastatest olid nendega kõige mõjukamad vaimulikud dalai-laamad 14. tale jaama elas veel ka Tiibetis, sel ajal, kui Tiibet okupeeriti, kuid okupatsioon läks niivõrd vägivaldseks elama. Põgenes Indiasse 1959. aastal ja pärast seda. Pagulasvalitsus on Indias olemas ja püüab Tiibeti vabastada poliitiliselt Hiinast lahku lüüa, vaid püüab täielikku autonoomiat saavutada. Aga Hiina rahvavabariigi valitsusse ei tule nendele taotlustele vastu, leiab, et seda autonoomiat on praegugi liiga. Aga samal ajal jätkatakse Tiibeti lihastamist ja kommuniseerimist.