Metall metalne. Eks ole, kõigepealt nagu kõle, kalk, külm. Aga kui inimene tahab vaeva näha, raatsib oma käsi rikkuda ja metallidega seitse imet teha. Võib metall, kõik need külmad ebameeldivad omadused kaotada võib inimese puudutusest nagu ärgata, muuta kunstniku käte all kogu olemuse muutuda lausa pehmeks õrnaks. Aimi Raadik on metallide saladusi omadusi tundma saanud. Juba 68. kirjutas kunstiteadlane Inge Teder Kadrioru kunstimuuseumi direktor. Siis nüüd hinge tedresõnad. Meenub, kuidas nooruke Aivi Raadik 1959. aastal tõi tarbekunstinäitusele täiesti omalaadsed julge vormiga dekoori käsitlusega ehted. Siitpeale algas väga järsk murrang. Eesti metallikunst on praegu väga kõrgel tasemel ja võib julgelt konkureerida rahvusvahelisel areenil. Teda kannavad tugevad anded hinge. Teder meenutas murrangut uut kujunduslikku liini mida mõjutas HIVi Raadik. Ja peab ütlema, et kuigi Aivi Raadik kümmekond aastat hiljem 60.-te lõpus polnud enam nii kuidas öelda suveräänne tegijaid, oli palju tase juba ühtlaselt kõrge üllatada raske. Siiski oskas Aivi Raadik üllatada, tuua ehtekunsti hoopis vaba improviseerima laadi. Eeskätt sulatustehnika näol, ühendas siis sulatuse teiste võimalustega Kohrutuse poleeritud pindadega. Ühesõnaga leidis värsket nii tehnikas kui vormis. Täna me siiski ei räägiks Hayliraadikuga väga kunstiteaduslikku juttu. Pigem ehted, kalliskivid nende ilu saladuseks. Nii vana kui on inimkond, nii vana, on kunst ja viht, nii vanad on ka ehted. Ja nagu ikka teada on tõesti, et nii vana kui on ajalugu nima vanad, on ka ehted. Noh, niimoodi alguses võib-olla üldse juba koopaelanikud hakkasid ennast kaunistama. Ja võib-olla see ei olnudki nii, kõige alguses ei olnud see kaunistamine just kaunistamise enda pärast, vaid see oli lihtsalt mingitel maagiliste asjaolude sunnil Nad riputasid omale niimoodi kõrvade ja külge ja kaela omale näiteks metslooma hambaid ja kive ja alguses ei, ei olnud nii ainult ehtimise põhimõttega. Lihtsalt niisuguse maagilise tähendusega, siis pärast metallide avastamist, siis hakati ehteid tegema metallist. Ikkagi kullast kagi, nende vanade süürlaste, vanade egiptlaste, roomlaste, kreeklaste kuldehted, need on ikkagi praegugi niivõrd peene tehnilise teostusega, meie lihtsalt vaatame neid kartust äratavalt, peenelt on need asjad töödeldud. Kas ehted siis läbi ajastute on teinud läbi olulisi muutusi? No nagu on teada, nagu üldse igale ajastule vastab tema stiil nii mittexi kunstis, vaid niisamuti on arhitektuuris ja kunstis ja, ja sinna juurde ka muidugi ehted kuuluvad siis ma arvan, et ta on vastavalt ajastu stiilidele on ka muutunud ehete väljanägemine. Ja ka näiteks nende vanade ehetekogudest. Kas te leidsite sealt niisugusi ehteid, mida te oleksite nõus ka täna kandma? Ja aitasin võrdlemisi vähe ja need on niivõrd tõesti, need on niivõrd ilusad asjad ja ma teaks siis ikka vist aeg muudab asjad väärtuslikumaks, tähendab noh, nii. Mitte mitte puhta, ainult selle asja väärtuse enda mõttes, vaid lihtsalt tema kujunduses mõttes. Ikkagi aeg teeb oma töö ja tõesti, ma, ma tahaks küll neid ehteid omale saada. Ehted on igasuguseid, õige, õige, odavaid, õige kallid ja nende, et tase on ka väga erinev. Minu meelest tohutult on niisugust nagu vabriku toodangut, see on kõik nagu kunstlik järel tehtud, versad. No ma ei tea, kui seda nimetada neid, kus on inflatsioon või lihtsalt minu arvates ei ole ju paha, kui on, palju, tuntakse palju ja väga no nii väga mitmesugust ja ja ka väga mitmesuguse väärtusega ja minu arvates peaks olema kõike lihtsalt ja kõikidel ja igaks ajaks kas pidulikeks juhtudeks või lihtsalt tänaval kandmiseks või või lihtsalt suveniiride ela või mingi mingi mälestusesemetele olen kuskil kaasa tuua, kui, kui keegi kuskil käib näiteks kasvõi Tallinnas, eks ole, tulevad turistid. No ma arvan, et lihtsalt keegi või igaüks võtab nagu kaasa midagi mälestuseks, et ma arvan, et on sinna niimoodi nagu võib-olla need odavamad on lihtsalt suveniiri tähenduses. Minu ärksad võivad olla, aga muidugi noh, niisugused hinnalisemad, eks ole, hõbe ja kuldtehtud näiteks ütleme kuld, noh, see on küllaltki pidulik materjal ja selle juurde kasutatakse juba kive vastavaid vastava väärtusega briljantne smaragd Akva mriine nihukseid, ehtsaid kive ja, ja vastavalt sellele ka nende kandmise aeg on siis niisugusest lihtsast ehtest noh, erinev. Pidulikel juhtudel kalda kuldaja una kuld üldse on kulda on võimalik väga peenelt töödelda siis muidugi nii on ka kuldehted hoopis oma olemuselt palju peenemad pidulikumat kui, kui näiteks vask. Millal ja missugust ehet ise kannaksite? Üldiselt, mina annan üldiselt vähe ehteid, ise peaaegu et ei kannagi. Aga mul on paar sõrmust näiteks, ma ei tea, ma neid kannan niimoodi väga juhuslikult nagu meelde tules sõrme ja ma arvan üldiselt siiski ma ei saa ennast siin mingil määral mõõdupuuks võtta, vaid lihtsalt ikkagi kuldehted on ikkagi pidulikuma tehtud ja. Ma arvan, et siin on küll väga suur vabadus praegu üldse kaasajal inimesed lihtsalt kannavad väga-väga-väga igasuguseid ja, ja üldse ei ole niukseid erilisi, kindlaid reegleid või kas kellelgi on näiteks mingi ehe on väga kallis lillegi. No tal võib-olla meenutab see midagi, tal on võib-olla see kellelegi kingitus või? Lihtsalt lihtsalt ta kannab seda, tal on, tal on niisugune oma mälestus seoses selle ehtekaja. Ta kannab, seda võib olla igal pool lihtsalt. No see on nüüd erandjuhus, võib-olla, aga milliseid ehteid võiks kanda näiteks tööl iga päev? Jälle töö iseloomust Ülo arvates sellepärast et näiteks mina ei saa töö juures üldse anda midagi, siis mul on nad kohe viili jälgi täis ja ja kõverad kindlasti, ja minu arvates töö juures on tõesti niimoodi, et oleneb tööst, mida keegi teeb. Ma ei tea, kas lehmalüpsja Sakal ütlesin, ma ei pea alla. Noh, seda peab inimene lihtsalt ise tundma, kas ta saab seda asja kanda ja lasta ei saa. No ma ei tea, võib-olla nüüd enam ei ole trammi konduktorit. Ma ikka nii vanast ajast mäletan trammikonstruktorid ja noh, eks ole, tal on ikkagi mingi niisugune ametivorm seljas ja kui tal on, siis need ripuvad filigraanne kõrvarõngad kõrvast ja mina muidugi tõesti, võib-olla oled siis seekord ei sobinud selle trammikonstruktorile. Kas ehete tegemine iseenesest on üks must töö? On külmust? Jah, on külmuste eriti see lõpetamine ja selle selle viimase lihvi ja sellega valsi andmine, see on kõige mustem töö ja siis oled ise vahest täitsa üle vea veel nii must, et teised naeravad, et sul on näiteks, võisid nina all. Missugused etapid siis on alates kavandist? Kavand ei ole esimehe asi, sellepärast et kunstnikul peab igal juhul juba enne kavalid midagi olema liikuma, midagi peas ka. Ja teinekord liigub sul peas päris kaua niimoodi ja lihtsalt ei leia ja ei leia ajal. Ja siis sa jätad ta kuskile sinna hajusoppidesse ning selle asja päris hulgaks ajaks ja siis äkki sul midagi niimoodi äkki välgata. Sa ei pea seda ise ka, mismoodi juhtu? Nii ütleme niimoodi, et see oli kavandamise periood, siis ühesõnaga see mõte, mis tiik hulk aega, siis mingisugune kavand paberil ja nüüd tehniline teostus, võtame määratleme hõbesõrmuse või kaelaehteks kõik, valige. No niimoodi kõigepealt peab ikka olema selleks näiteks sobiv materjal. Kui ma juba enam-vähem tean, millist ma hakkan tegema, siis mul peavad olema vastavas mõõdus traadid. Plekk peab olema vastavas mõõdus. Teie viimaseaegsete ehete hulgas on hästi palju sulatatud kuidasmoodi, seda tehakse. Ikkagi tuld tuleb anda metallile, siis saab ta sulama. Nagu me teame, on hõbeda sulamistemperatuur tuul 875, eks ole 900. Siis vastavalt tuleb nii tugevat tuld talle anda. Võsad põrgu, noh, jah, võrgus ei nüüd juba inimesed on juba nii kaugele võrgust välja toonud, meie kasutame gaasituld, selleks on siis ka niimoodi vastavad põletid ja vastav kompressioon peab muidugi gaasil Kalema lihtsalt õhk vastav suruma, kui õhk peab olema, mida meie kasutame ja sellega me siis Nymanni töötame, sekid ja gaasipõleti ja see on kõige primitiivsemad või kõige esimesed asjad, mis peavad olema vahenditest siis me lihtsalt on vaja, vaat hange ja kääre ja muidugi mitte neid äärmillega kleidiriiet saab puruks lõigata või tükkideks, aga lihtsalt need on ikkagi vastavad, tegi käärid, haamer muidugi peab olema ja siis muidugi saed ja viilid. Praegu ei tulegi rohkem meelde, muidugi suured suured masinad on igal juhul näiteks valsid, millega saab, ehkki vastavasse mõõtu valts ida tähendab vastavasse paksusesse, mida mul just vaja on, kas mul on vaja null koma näiteks ühest või või null koma üheksast või ühe millimeetrist või või kahemillimeetrise selleks olnud? Meil on vastavad niisugused suured valsid. Neid muidugi kodus ei ole, endal on mina näiteks töötan mustade kombinaadi juures ka niimoodi kasutan sealseid masinaid. Siis. Kas te olete teinud ehteid ka kividega ja ma ikka teen. Kohe kividega, sest et. Alatskivi on ikka nagu see, mis annab sellele metallile nagu mingi aktsendi sära või, või kuidas seda nimetada. Pidulikum mehe on kiviga. On ka muidugi ilma kivita ehteid, aga mina olen siiski kasutanud kive ette juures? Muidugi ikkagi ehtsad kivid on niisugused, mida sa niimoodi hea meelega tahad kasutada laani moodi kohe. Kael hakkavad sügelema. Mina olen kasutanud lihtsatest kividest näiteks ametüst, akva, Mariine smaragd. Siis Türgiisi korallid teinud Türki ise korallnädal laual niuksed poolvääriskivid. Aga siiski, vennad on ikkagi ehtsa nädal, looduslikud kivid. Üldse läbipaistvad kivid on nagu laulu. Nendest ehtsatest kividest on nagu väärtuslikumat, kui, kui läbipaistmatud või poolläbipaistvad kivid mis on pöörlemikkimi õnnekivi kivide kohta räägitakse küll, et on olemas õnnekivid vastavalt, millal keegi sündinud on. Minul isiklikult ei ole, jälle, ei oska midagi muud öelda, aga mulle näiteks meeldib akva Mariin. Mulle meeldib see kivi lihtsalt on niisugune sinine ja niukse väga pehme läikega. Kuidas te tunnete ära, mis on sünteetiline kivi, mis on klaas järel tehtud ja mis on looduslik kehtegi? Nojah, üldse noh, väga paljud inimesed niimoodi tulevad ja küsivad, kes, kui keegi kahtleb näiteks mingis kivis riista ehtel on näiteks kas sõrm muuseas, või siis võib-olla noh, me oleme küllaltki kividega kokku puutunud, sest igal kivil on vastavalt tema värvus näiteks smaragd on alati roheline, eks rabilialkiga, kõik teavad Nobeli Anton, niisugune kivi tõesti, mida kõik teavad, milline see prilli alt on näiteks üks sinine või punane ei iialgi nagu laisa piljandiks pidada, muidugi on olemas roosasid prille Alte aga need on kohutavalt haruldased kivid. Et neid peaaegu noh, niivõrd vähe leidub, et vastavalt ikka igale kivile on tema värvus ja siis noh, kuidas, kuidas seda kindlaks määrata. Kui niimoodi juba hulk aega nagu oledki video kokku puutunud niimoodi aastaid ja siis nagu igal alal on niisugused omad niuksed, nõksud ja teadmised. No mida hiljem võib-olla noh, iga kord ei oskagi seletada, vaid sa lihtsalt vaatad ja sa tunned, et vot vot see on nüüd ehmegi ja see ei ole ehtne kivi. Aga ka teinekord on tegemist klaasiga ja klaasid on tõesti väga paljusid värve ja teinekord võib ära. Aga kui on niisugune väga hästi lihvitud ja väga vähe kantud näiteks klaas kivi, siis võtame lihtsalt viili kätte ja proovime, kui tal ikka vili peale hakkab. Sest nagu vääriskivi on niisugune tunnus on see, et ta on väga tugev, kõva, näiteks briljant. Ta võib olla 100 aastal näiteks vana ja ta ta on täpselt sama teene ja terava lihviga kui üks mingi nisugune odavam kivi, mis on just äsja lihvitud ja mida ei ole üldse kasutatud. Missuguseid looduslikke kive te olete kasutanud oma ehete juures ja missuguseid sünteetilisi viimasel ajal? Meie saame sünteetilisi kive Leningradi svert lovskist. Sünteetilised kivid on üldiselt oma olemuselt sama tugevad, sama kõvad, kui on ehtsad kivid. Ma ei tea, tegelikult need sünteetilised kivid, need on noh, on olemas Aleksandr riita näiteks. Praegu ostate kombinaadi kaupluses ka Aleksandrit on sünteetiline. Tal on peaaegu samad omadused, mis seal looduslikul, ainult ta siiski tal ei ole läikesellide, nagu looduslikul kivil. Tan tule valgusel on ta roosa. Ta loodab värvi ja päevavalgele on ta sinise läikega sinise värviga tulevalve on ta roosa. No siis meil on seal veel niuksed, Koronda, mis me kasutame lihtsalt suitsude baasi, värvinud pruunika tooniga, on siis sinaka tooniga, on ka täitsa bulaseid. No üldiselt võrdlemisi paljude toonidega. Kui ma lähen kunstisalongist ostma graafilist lehte siis ma näen, mitmes leht see on. Ja kui suur on antud lehest tehtud tõmmiste hulk. Kui suured on näiteks teie mõne sõrmusega mõne muu ehte tiraažid? No üldiselt on meil niimoodi, et meil kontsade kombinaadis tehakse autoritiraaže ja siis tehakse nii-öelda massi. Aga meie Kossade kombinaadi massi on niimoodi umbes 50 asja on seerias kunstnikud kes teevad niimoodi autoritiraažid siis on nagu lubatud teha, 20 tähendab oli lubatud, aga nüüd on, viimasel ajal muudeti seda. Ja nüüd on küll peale viidud see seeria suurus et autoritiraaži ühesõnaga 10 sõrmust väiteks on ühesugust. Aga, aga muidugi võib vähem olla kui 10. Autoritiraaž on siis algusest lõpuni teie käega tehtud. Jah, on küll, jah, ikka täitsa algusest lõpuni enda tehtud. Aga varsti saad jah, samas massitiraaže on niimoodi, et kunstnik teeb kavandi. See kavandan nagu niimoodi konkursi alusel tahetav kunstinõukogusse. Ja siis seal, mida siis kunsti no niimoodi valib siis seda hakatakse tegema ja siis enam-vähem tiraaži surm 50 asja tähendab ühes tiraažis. Ja need siis teostatakse kunstavate kombinaadi tööliste poolt. Kas kullassepad hõbeseppade poolt? Mis metallidest veel teete peale õpetaja kulla? Endiselt kunstavate kombinaadis tehakse küll ainult hõbedast ja kullast ehteid ja mõned mõned siiski, noh, võib-olla mõned niuksed väga odavad suled on siukseid, mis maksavad kopikaid või no niimoodi, et neid võib-olla on siis täitsa rahvuslikel motiividel niuksed, suveniirsuled no vat, mis me siin ennem rääkisime, et, et niisugust odavad, odavad, vasest, punasest ja valgest vasest. Kas on tulemas midagi huvitavat jõud praegu kombinaadist? Tuleb iga päev niimoodi iga nädal nagu päris iga päev ei tule ikka iga nädal tuleb ikkagi meil uusi asju ja praegu, mida elust põrutavat, ei oska öelda, aga karkustavate kombinaat peamiselt ta teeb niisuguseid asju, mida muidugi nõutakse. Tõesti, võib-olla kõige suurem minek on raugul sõrmustel. Mina olen niimoodi teinud nagu kavandeid endale. Sõrmuse seeriatootmiseks. Üksi selle 50 sõrmuse puhul teie enam peale selle kavandi ei võta osa. Ei, ma ma ootanu saa ikkagi, no üldiselt ikkagi laulikega oma oma lapsi nagu igaüks ikkagi jälgib ikka kogu aeg täitsa pidevalt ja siis selleks muidugi kõigepealt tehakse Pealt näidiseksemplar ja see tuleb täitsa niimoodi koos kunstnik ja tööline koos teevad seda muidugi kunstnike ideostaseda. Tööline teostab ja vaba kunstnikku ka niimoodi, nagu. Peetakse nõu. Metallikunstnik haibiraadikut külastes Martti Soosaar. Saate kujundas muusikaliselt Silja Vahuri ja toimetas kera.