Tere, pühapäeva hommikut. Me järgmised kaks tundi on pühendatud eesti poistekoorile ja seda väga lihtsal põhjusel. Septembris sai poistekoor 25 aastaseks. Olen palunud stuudiosse koori asutaja ja peadirigendi professor Venno laulu et temaga rääkida poistekoorist, olnust tulevikust ja kuulata muusikat, milles poisid on olnud võlutud, milles dirigent on olnud võlutud ja millest oleme olnud võlutud ka meie kuulajad. Alustame muusikast. Kuulake laulu, mis on salvestatud 1991. aastal. Selle on kirjutanud William tosson ja laulu nimi on Mailood what Sõmmuuning. Mu jumal, milline hommik. Poistekooril täitub tema asutamisest 25 aastat. Seda tähtpäeva ei ole eesti poistekoor pidanud küll nii tähtsaks, et ära märkida eraldi kontserdiga või kuidas venna laule. Me tegelikult oleme mõelnud pühenduda kas selle algava või juba alanud hooaja esimesed siis ka ühtlasi nagu sellele aastapäevale, nii et kõik need kontserdid saavad välja kuulutatud reklaamitud selle embleemi all eesti poistekoor 25. Teie tulite kokku esimest korda, millal ja kus siis ei olnud veel eesti poistekoor? Töötasin rammi juures RAM-i noortekoori dirigendina ja, ja kuivõrd sai mulle esimeste aastate jooksul selle kooriga töötades selgeks, et eraldi see koor ei oma kontsert koorina suuremat perspektiivi, sest kui oli vaja kuskile meeskoor esineb wanna, siis pandi ikka ramm ja mitte tema noortekoor. Selle, selle kaudu sai selgeks, et sinna juurde on väärt veel poisid ja siis sünnib hoopis perspektiivika kooritüüp. Ja nii see ka täiesti siis on sündinud aeg on seda näidanud, et see oli ainuõige ainuõige otsus. Tollal 26. septembril 1971 tuli Estonia kontserdisaali lavale kokku umbes sadakond poissi, keda ma olin sinna kutsunud eelnevalt läbi käies Tallinna koolid ja läbi kuulanud, siis tõesti valdavat enamikku Tallinna koolide selleealistest poistest. Algus oli meil kohe väga hoogne ja, ja töökas, aga loomulikult kulub ühe, ühe uue kollektiivi kokkusulatamiseks isegi isegi mitmeid aastaid ja nii siis ei oska öelda, et meie niisugused suuremad ülesastumised ettevõtmised kus me hakkasime juba esindama Eestit Algasid 75. aastal. Rääkides sealt edasi, kõik see nüüd oma 20 25 aastat tagasi toimunud tundub ju kuidagi nii kokkuvõtvalt väga-väga algusena. Olid meie jaoks suur sündmus, et kui poistekoor valiti esinema näiteks tollal toimunut kultuuri suursündmustele, kultuuri dekaadidele, nõndanimetatud vennasvabariikides, poistekooril oli, oli võimalus nende dekaadude raames käia Ukrainas kasahhi, maal, Valgevenes. Olime väga rõõmsad, kui poistekoor valiti ka tähistama Tammsaare või osalema Tammsaare 100. sünniaastapäeva tähistamise kontserdil Moskvas suures teatris. Sinna jälle viidi eesti tollane kultuuri paremik. Neeme Järvi dirigeerimisel laulda Moskva suure teatrisaalis oli meile kõigile suur elamus ja ja nii edasi. Seitsmekümnendaid aastaid iseloomustab tegelikult võib-olla kokkuvõtvalt koori seisukohalt niisugune nagu kunstiliste kunstiliste taotluste kinnistumine ja seal ma olin endale võtnud eesmärgiks laulda nii palju kui võimalik orkestriga vokaalsümfoonilisi suurvorme. Ja kuivõrd tekkis juba dirigentidel usalduskoori vastu, siis said meile üpris mitmed sellised suurprojektid võimalikuks koostöös erzoga. Eriti vaimustav oli meile kõigile 70.-te aastate teises pooles Koostöö Neeme Järviga, kui me vana-aasta õhtu kontsertidel laulsime Mozarti missasid, saab ühel õhtul muidugi üks, üks, mis aga erinevatel aastatel erinevad, mis seal. Ja nii kuni Neeme Järvi lahkumiseni Eestist 80. aastal. Tollal ei olnud missade laulmine sugugi nii kollektiivi dirigendi seisukohalt endastmõistetav, et tahame laulda missat ja, ja muudkui laulame. Mäletan, et oli. Oli tegemist sellega, et saada esitamisluba. Ja kui üks kõige kõrge riigiametnik tulija istus orkestri koori peaproovidele ja jälgis seda ladinakeelset teksti, mida laulame, siis ta ütles, et tõi seda, te võite laulda küll seal ladina keeles, inimesed ei saa sellest aru. Aga vaata Jesu Kriste, vot see, see sõna vahetage sealt ära, vat seda ei tohi seal kuulda olla. Vot see lihtsalt lühidalt peaks iseloomust on praegu milline omamoodi nagu meelsuse näitaja, see oli, et me siiski saime neid, mis aset vana aastal lõppu kontserdil esitada. See oli meil ka omamoodi niisugune, nagu protesti väljendus tollase ideoloogia vastu. Mida te siis Kristi asemel siis laulsite? Seda Jeesukistet ei saanud siiski sealt välja võtta ja Jeesuse Kristuse ära lauldud, aga, aga loomulikult oli see niivõrd narri väiklane nõudmine, et sellele ei tulnud keegi teine peale selle ametniku essarieeru Krist, et sealt seest nüüd vaevalt üldse keegi markeri kuulas kuiva, mis sa igaüks teab millest, mis asi on ja ja loota sellele, et publik ei saanuks aru, mis ladinakeelne tekst tähendab, see kõik oli väga-väga rumal ja naiivne. Aga, aga aeg oli selline. Ma tuleksin ühe sammukese tagasi sinna päris alguses loomise juurde ja selle fakti juurde, et 75. aastal juba poisid hakkasid reisima tollases Nõukogude liidus ja esindama Eestit. Kas see sai nüüd teoks tänu sellele, et olite RAMi poistekoor tol hetkel ja rammi ja Gustav Ernesaksa oreool oli sel hetkel veel poiste pea kohal või oli siin mingi muu fakt ka tähtsam? No võib-olla kõigepealt ikkagi teatud uudsuse moment, meiega kooriliik, olime Eestis tegelikult esimene poiste meeste segakoor. Varem olid ju teinud omale nime ja Eestile nime Jaan Tombi nimelise kultuuripalee poistekoorile Tartu poistekoor, aga need koridorid tollal veel kõige ainult poiste koosseisuga, ilma mees häälteta. Meiega RAMi poiste, alustasime kohe sega koorina poisid lauset Saplentalti mehetena passi ja see niisugune kooriliik oli, oli väga üllatav, paljudele. Suur osa eesti publikust polnud üldse sellist sellist kuuri varem kuulnud. Siis koori liiki ei käinud meil ju siin ka eriti palju külaliskoore. Ja, ja see oli küljest võib-olla mis, mis meid kandis. Teisest küljest peab ütlema vahet, et me töö läks algusest peale küllaltki küllaltki tõusujoones kohe lahti. Koor saavutas kohe teatud kindla kunstilise taseme ja see stabiilsus äratas nagu tollal usaldust ja tähelepanu ja tänu sellele, kui sa oled juba ühel üritusel ennast õigustanud, siis tulid ridamisi järgmised pakkumised ja võimalused. No kui nendest nendest tolle aja suursündmustest ettevõtmistest veel täiendavalt midagi märkides ütles, et näiteks laudel Leningradi filharmoonia suures saalis oli jälle meile väga suureks vastutuseks ja ja ühtlasi suureks ahvatluseks Neeme Järvile tuli tuli alati poistekoor meelde, kui ta pani kokku, kas kas kontserdikava ERSO Kaliningradi jaoks või või Leningradi orkestriga, igas mitu korda oli poistekooril võimalus käia Leningradi filharmoonia suures saalis Neeme Järvi laulmas. Seal sai lauldud küll Mozarti missat ja Straussi valssi ja, ja mitmesuguseid erinevaid kavasid. Ja praegune orientatsioon on meil tugevasti lääne keskne. Meie poistekoor kaasa arvatud, elame praegu selle nimelt, et, et käia rohkem Euroopas. Aga peab ütlema, et tollal oli siiski see pääs Leningradi filharmoonia suurde saali omamoodi, nagu nagu olümpusele välja jõudmine. Sest see oli, oli ja on ikkagi üks üks Euroopa paremaid kontsertsaali kus käisid ja käivad ka loodetavasti praegu ainult väga head kollektiivid. Lisaks dirigentidele on eesti poistekoor teinud koostööd ka väga paljude meie nimekate vokalistidega. 1985.-st aastast on Eesti Raadio fonoteegis tonitseti Ave Maria, mille on salvestanud Eesti poistekoor Anu Kaal ja ERSO Peeter Lilje juhatusel. Eesti poistekoorile on algusest peale olnud suund laulda suurvorme ja enam klassikat. Peeterliljeega on teil jõudnud plaadile neli Mozarti missat. Neeme Järvi kade enne tema lahkumist plaadistada jõudnud. Ja neeme järge tehtud koostöö oli tõesti väga-väga tihe siin Eestis kui tol ajal, me nagu ise ka ei olnud piisavalt aktiivsed, et üritada midagi plaadistada. Küll aga on tõesti praegu meeldiv nüüd äkki 25 aasta tegevust kokkuvõttes tõdeda, et, et ERSO-ga on teoks saanud poiste ühistöö kogunenud neljal LP. Ja, ja ühel CD-l. Tehtud salvestuste veel lisaks on veel muidugi väga meeldiv meenutada koostööd Neeme Järvi Göteborgis 94. aastal Mahleri kaheksanda sümfoonia ettekandmisel. Ja lisaks nendele orkestriga salvestatud teostele on poistekoor üsna järjekindlalt teinud ka salvestus Eesti raadio fonoteeki. Seetõttu on saanud võimalikuks ka poistekoorikassettide väljaandmine. Ja nüüd katkenud kõne all olnud Gustav Mahleri kaheksandast sümfooniast, kus koos paljude Rootsi kooridega laulab ka eesti poistekoor, dirigeerib Neeme Järvi. Kas algusest peale, kui see koor asutati, oli poistel kohe selge, et nemad ei hakka laulma mingeid väikseid poiste laulukesi vaid nende koori suunitlus on klassikaline muusika, kuidas poisid ja eelkõige muidugi poiste vanemad. Niisuguse suunitluse vastu võitlesid. Täiesti õieti asetatud küsimus tõesti, et põhimõtteliselt pidasime vajalikuks just alguses poistel las ta, las ta kohe tunnetada, et meie, meie ettevõtmine peab olema midagi rohkemat kui, kui lihtsalt tavaline lastelaulude laulmine. Ja mäletan, et meie alustades septembri lõpus 71 planeerisime esimese esinemise Estonia kontsertsaali juba jaanuar 72, nii et kolme kuuga pidi jõudma koor selle tasemeni, et avalikkuse ees Estonia kontsertsaalis üles astuda. Ja kohe võtsin sinna kavas ühe Bachi kantaadi koori. Kusjuures poistel puudus igasugune kogemus üldse laulmiseks ja kooris laulmiseks, rääkimata Bachi laulmisest ja sellest tehnikast ja nii edasi. See muusika, Bach ja nii edasi, see kõik oli nendel niivõrd võõras ja uus. Aga, aga efekt oli just selles, et, et seda suurema innuga tegid nad seda kõike kaasa. Ja see avas nende jaoks nagu meie olemuse. Et see on midagi uut, midagi, midagi põnevat, mida kuskil mujal varem polnud kogenud. Ja sellega tegelikult veel isegi öelda, arvan, et sai psühholoogiliselt valitud väga õige taktika asi käivitus kohe täistuuridel, poistel tekkis tõsine kiindumus, huvi, tahtmine kõike seda teha. Aga see repertuaar eeldab väga suurt eeltööd, koori hääleseadet, tööd häälerühmadega. Ega isegi praegu mind eriti ei huvita Ta kuulata neid vanulite, sest et see on selgelt, et aja jooksul areneb iseendaga kõlameel ja arenes ka koor. Ja, ja tekivad hoopiski teised kõla kriteeriumid. Aga. Teistpidi peab ütlema seda, et, Kui, kui on publik ja kriitika tunnustanud, siis, siis tuleb nagu tagantjärgi lihtsalt seda uskuda, et ju ta siis oli ja, ja poistekoori etteasteid poistekoorikontserte saatis alati väga-väga hea kriitika, väga-väga soe vastuvõtt selles mõttes, poisid tajusid ka teiselt poolt seda publiku ja kriitika hellitavat suhtumist. Kas sellise pika aja jooksul ja niisuguse rikkaliku repertuaariga on dirigentidel või, või ka lauljat seal näiteks välja kujunenud oma mingid lemmikteosed või lemmikheliloojad mida ikka ja jälle tahetakse esineb esitada ja, ja mis on pidevalt koori repertuaaris? See taotluslauda orkestrit, ega see on meid kokku viinud tegelikult väga paljude dirigentidega ja ja ei saa just öelda, igal dirigendile, oleks nüüd ainult mingisugune kindel nõudmine suurel määral sõltub, et meie meie koostöövõimalused lihtsalt sellest, mis meil oli antud hooajal repertuaaris. Küll aga võib tõesti öelda, et 25 aasta jooksul on õnnestunud töötada koos väga paljude erinevate orkestrite ja dirigentidega väga paljude erinevate teoste erinevate ajastute teoste esitamisel. Loetledes dirigente, alustame siit. Kodu-Eestist. Arvo Volmer Neeme Järvi, Eri Klas Belgia dirigent Milt teadis karidis kreeklane Justus, Franz, sakslane, arvits, Jansons, lätlane, kes töötab rohkem küll mujal Euroopas ja nii edasi. Teosed, mida on nende dirigentidega ja, ja erinevate orkestrite käte kantud, on nagu siin varem juba korduvalt nimetanud olnud, siis üpris kena hulk Mozarti missasid sinna juurde Haydni therezemmesse. Beethoveni mere vaikus ja õnnelik merereis pedaali fantaasia klaverile, koorile, orkestrile aga kaasaegsest hoopis teisest helikeelest Stravinski psalmide sümfoonia, mida on õnnestunud laulda Saksamaal Etsuga Taanis, Euroopa kantaat festivalil Taani orkestriga. Oleme ette kandnud Belgias Andrew Lloyd Weberi reekviemi, sedasama oleme esitanud Eestis. On osaletud Steni sõjareekviemi ettekandel on osaletud Karl Orphy Garmini jaburana ettekandmisel Eestis Saksamaal, Saksamaal, Leedu orkestriga, saksa dirigendi juhatamisel ja nii edasi Need kombinatsioonid. Seosed on olnud väga-väga varieeruvad. Oleme alati suure rõõmuga meenutanud koostööd näiteks Paul Mägi, kui käisime kontsertreisil Itaalias koos tollal Tallinna konservatooriumi üliõpilaste sümfooniaorkestriga. Väga menukas oli seal meie meie kontsert, kus kavas oli ainult üks suurvorm endale oratooriumi Juudas Matteus, koorid. Kas sõit see on helisalvestus sellelt kontserdilt, mis toimus Itaalias, kus kohasse toimus? Need kontserdid toimuvad seal üsna mitmes erinevas linnas. See oli Milanost pisut põhja poole Šveitsi poole Se Itaalia Šveitsi-poolne serv, ütleme nii. Ja, ja italian on piisavalt suur maa selleks, et, et seal võib järeldada täiesti erinevaid kultuurivalt ütleme, kultuuripiirkondi, kus on erinev. Võib-olla see kohalik kultuuritase härra just Põhja-Itaalia on väga suuresti mõjustatud saksa, austria muusikakultuurist ja, ja seal oli meil tõesti väga hea vastuvõtt ja, ja me nautisime seda, seda kontsertreise sinna ka selles mõttes väga, et me olime nagu õiges kohas. Kas iga kontserdireis koorile on omaette pärl või niisuguse pikareiside? Oldud siis Neeme Järvi oli sellest niivõrd vaimustatud, ütlesite jäägigi ainult seda laulma, müügis ei maailma maha, sõitke mööda maailma ringi ja laug igal pool ainult seda, seda Mozartit, et teil ei olekski vaja midagi muud teha. Et see on niivõrd hea. Neeme Järvi käest kuulda midagi sellist loomulikult see on nagu, nagu suurim tasu kogu selle meeletu pingutuse eest, mis ühe sellise teose väljatoomine ja väljaviimine Göteborgi ja nii edasi, mis see kõik kokku on tähendanud. Nii et meie suurimat niisugused rõõmuhetked rahuldus tehtud tööst on võib-olla just minule endale kõigepealt seostanud sellest etteastetega, kus me oleme laulnud midagi suurt koos orkestriga. Neeme Järvi vaimustus eesti poistekoorist on tuntud ja teatud, et kui lõpes Mahleri kaheksanda sümfoonia salvestus Jötebori uues ooperimajas siis ütles ju neeme poistele, et et ma ei saa neid mitte unustada ja mul on juba uus idee valmis koostööks. Kas uusi. Kuigi see moodsa ja segu uus idee realiseerus kohe aasta pärast, nii et võime 94 salvestasime maaklerit, siis 95 käisime juba seal Göteborgi sümfooniaorkestri 90. aastapäeva kontserdil laulmas nende nende aastapäeva kontserdi kavas Beethovenit ja Mozartit. Kuulame Mozarti Vesperezolenneste konfis, suurest laudaate toominumi ja magnificati esitavad eesti poistekoor Kaia Urb ja Eesti riiklik sümfooniaorkester Arvo Volmeri juhatusel. Kas iga kontserdireis koorile on omaette pärl või sellises pikas reiside jadas, mõni muutub ka juba üksluiseks ja, ja, ja upub teiste vahel ära. Ma ei saaks öelda, et midagi kaob teiste vahel ära, iga sõitja, iga reis on tõesti väga omanäoline ja ja peab ütlema, et, et poistel on ka olnud tihtipeale tegemist nende sõitude juures just niisuguste eriliste sündmustega. Näiteks kui meenutada osalete festivalidest, siis kohe kõigepealt mainiks suure Euroopa kooriföderatsiooni poolt korraldatud üleeuroopalisi koorifestivalil, mis kannavad nimetust Euroopa kantaat. Euroopa kantaat, 1991 Vitoorias Hispaanias ja 1994 Taanimaal. Need olid omamoodi omamoodi suureks stiimuliks jälle nendel aastatel ette valmistada ja midagi suurt ilusat ära teha. Väga rõõmustav ja, ja väga-väga austav, oli omal ajal kutse 92. aastal Flandria festivalile, kuhu neid sel sügisel läheb ramm. Me olime Flandria festivali alajad. Belgias. Veel sel samal, 96. aastal oli meil väga austav saada kutse ülemaailmsele muusika sakra festivalile Mark toober dorfi Saksamaal. Sinna ainult kutsutakse koore, sinna ei saa nagu ise minna, ise ise soovi avaldada. Eelnevalt Allased kindlasti tehtud, kes on, kes on kes ja kes mida suudab ja, ja sellel muusikas akrofestivalil mis ühendas erinevaid religioone, olid hästi täita jälle täiesti omalaadne missioon. Ja veel võiks meenutada laulul nädalat rüüsis Belgia kus kandsimegi siis lõpptulemusena ette sele Andrew Lloyd Weberi reekviemi. Kuuleme Andrew Lloyd Weberi Reekviem ist ühte osa pjeesu. Solistid on Christian kaltsev Uko Paasik ja Jorma Puusaag. Alles nüüd, 96. aasta augustis olime esimese rahvusvahelise kammerkooride festivali tegelased Use toomis Saksamaal kus 10 päeva jooksul sai workshop ides nagu neid nimetatakse. Need on oma materjalist laulu ateljeed, ettevalmistatud kontserdikava. Kokku oli seitse koori kuuest riigist ja ja see kõik on ikka väga ainulaadne ja kordumatu. Ühel üritusel Ühed, tegelased, teisel teised, aga ükski järgnev ei ole paranenud eelmist ja ja iga üritusi ka selline sõit on ometi väga meeldejääv. Sõita on muidugi kena ja kontsertidel laulda, esineda suurvormidega on ka kena ja tore, aga Me ei saa unustada, et needsamad poisid need on ikkagi lapsed ja nende esmane ülesanne on ju käia koolis iga reis, iga kontsert võtab ära tohutu aja, et seda ette valmistada. Kuidas need poisid sellega kõik hakkama saavad? Meil on olnud selliseid hooaegu, kus poisid on töötanud tõesti nagu profid selle, selle sõna selles tähenduses, tähendab nendelt nõutakse palju, nendel peab olema suur jõudlus ja nad on sellega toime tulnud. Omamoodi garantiiks sellele on lihtsalt ka see tööprintsiip on selline poisid peavad iseseisvalt suutma oma partiid aga kodus tööd teha. Pillimängu oskus peaks käima nagu laulupoisi hariduse juurde ja, ja me oleme väga rõhutanud lastevanematele, et ilma pillimängu oskus võtta oleks tema muusikaline tegevus ainult laulnud poistekooris oleks siiski poolik ka juba tuleviku mõttes, kuidas peaks saama proff siis ikkagi peaks olema tal natuke laiem muusikaline baasharidus, mitte ainult laulmise oskus. Tänu sellele, et, et on siiski õnnestunud hoida küllalt küllalt, et kõrge, 100 protsenti seda pillimängu osalust selles poiste muusikalises tegevuses on ka võib-olla õnnestunud võtta ühel hooajal läbi nii palju teoseid ja, ja, ja teha nii paljut korraga paralleelselt. No kas või viimane hooaeg 90 või isegi ütles nii, et viimane aasta 95. aasta näiteks oli selles mõttes eripärane. Ühe aasta jooksul sai ERSO salvestatud kolm teost, CD-plaadile aga poistekoori koosseisu. Kogu aeg uueneb, kogu aeg tulevad alt uued poisid peale ja vanad lähevad eest ära ja, ja uued poisid viia sellele tasemele, et nad suudaksid vanematega võrdselt esineda. Ühe aasta jooksul nendele need kolm teost, mis kõik kuulusid ladestamisele selgeks teha, see nõuab tõesti poistelt väga suurt pühendumist asjasse ja õnneks nad on seda senimaani teinud ja ma usun, et teevad ka edaspidi. Veel ei ole märgata praegu niisugust väsimust või tülinemist laulmisest. Kuuleme teist osa Igor Stravinski psalmide sümfooniast esitavad eesti poistekoor ja Eesti riiklik sümfooniaorkester Arvo Volmeri juhatusel. Koormeistritöö on teinud Venno Laul. Kuidas te üldse valite poisse sinna, koor, kas ikka jätkub selliseid poisse, kes tahavad tulla ja laulda? On juba ammu välja kujunenud tegelikult veel oma Modeni stuudiovorm, mis tähendab seda, et poistekoori juures töötab ettevalmistuskoor, ettevalmistuskooriga töötab juba pikemat aega üle 10 aasta Anne Oja loo ja, ja viimastel aastatel on ta seda teinud koosluma tütre Eveliniga. Ettevalmistuskoor, mis, mis on Kavil jagada vanuse järgi kaheks, nagu nad on ennast nimetanud Jukud ja Juhanid Jukut siis nooremad Juhanit vanemad. Vat see ettevalmistuskoor tegeleb poistega kuuendast või seitsmendast eluaastast, üheksanda või 10. eluaastani pärast seda alles tulevad poisid siis kontsertkoori. Igal sügisel saan ettevalmistuskoorist 15 20 uut poissi ja, ja ma ei kujuta ette, kui nendel puuduks see niisugune vokaaltreeninglaulu treening. Et siis küll ei oleks võimalik nendega kohe selliseid suurvorme kaasa teha. Aga tänu sellele, et nad on juba paar-kolm aastat jõudnud eelnevalt lauda õpe koolis, ettevalmistuskooris. On teil laulualane kogemus? Mingil määral juba olemas, hääl on juba arvestatavalt olemas, jääb ainult tihtipeale puudu lihtsalt üldmuusikalisest tasemest ja, ja intoneerimisest ja sellistest momentidest, mis lihtsalt nende vanusega aga võib-olla veel eriti ja alati kaasas ei käi. Ja ma saan asjast aru niimoodi, et eesti poistekooril oma baaskooli Ei ole, ei ja me oleme tõesti selles mõttes täiesti ülelinnaline kord ja, ja meil on käinud ka kõige kaugemas on käinud laulmas poiss kunagi Rakverest. Aga, aga me ei saa ennast siduda tõesti ühe, ühe kooliga juba juba lihtsalt seetõttu, et et praegu on Tallinnas mitmeid poistekoori ja, ja need muusikalise kallakuga koolid on oma libanisuse poistekoori leidnud, kes või vastupidi, poistekoorid on leidnud omale muusikalise kallakuga kooli. Meie oleme jäänud selles mõttes praegu tõesti niisugust täiesti üle linnaliseks mis baseerub küll suurel määral ka muusikakeskkoolipoistele, aga, aga väga palju on poisse tõesti väga paljudest erinevatest Tallinna koolidest. Aga noormehed, need on kõik teie poistekooli kasvandikud, nüüd on juba tõesti asi jõudnud sinnamaani välja, et, et absoluutselt kõik 100 protsenti noormeestest on nendes poistekoori omad poisid. Kolm Kuldar singi, laulu Agnus Dei küürie ja uubikarites need on salvestatud käesoleva aasta maikuus Tallinna toomkirikus, eesti poistekoori juhatab Venno Laul. Palju üldse on olnud 25 aasta jooksul poistekooris poiss ja ma mäletan ühte jutuajamist teiega, kus te ütlesite, et mäletate peast kõiki poiste nimesid, et praegu, võib-olla aastakümneid hiljem on raskusi nimele näo pähepanekuga, aga nimed on meeles. Nimed on rohkem siis meeles, kui võtad vanad nimekirjad ette, siis siis tõesti jah, kõik kõik on tuttav, eks nendega olegi ju üksjagu tegemist olnud. Kui aga tänaval tuleb keegi vastu, ütleb tere. No niisugune noore mehe, noore mehe tervitus paneb kohe mõtlema, et kindlasti on tegemist mõne Nende poiste koolipoisiga, siis ainus, mille järgi ei suuda kindlaks teha, et jah, see nii annan silmad, inimese silmad ei muutu, kõik võib muutuda, ta võib kasvada pikemaks ja näost tundmatuseni muutunud ja nii edasi, aga silmad jäävad samaks, nii et selles mõttes peab hästi inimesele silma vaatama, kui tahate seda meeles pidada. Aga neid poissi, keda, keda ma niimoodi võiksin, võiksin praegu ütleme lugeda oma omaks poisiks selles mõttes, sest nad on kunagi poistekooris laulnud, neid peaks olema neid umbes 1000 kes on nende aastate jooksul poistekoorist läbi käinud. Kas te olete ise selle peale mõelnud, mis on teie tööst tähtsam, kas need see, et õpetada seda poissi laulma ja viia teda muusikale lähemale või on selles töös ka siiski teatud osa teadmisel, et sellest poisist peab kasvama missioonitundega ja tugeva eetikaga inimene eelkõige? Tõesti, see on just nii, nagu ta praegu lõpuks ütles, et ja, ja meil on jagatud tunnustust selles mõttes üsna mitmelt poolt üsna mitmest aspektist. Ütles, et kui rääkida missioonist, mida poistekoor on täitnud, siis võib-olla üks niisugune, tere lõikan, on poistekoori suhtlus väliseestlastega ajal, mil need, need suhted olid veel küllalt haprad kui, kui mitte öelda jahedad. Ja läbimurre toimus just 88. aastal meie kontsertreisil Ameerikasse ja eriti 88. 89. aastavahetuse ESTO Austraalias väliseestlastelt juba tollal, nii Ameerikas kui kui Estol meile osaks saanud soe vastuvõtt ja viltpärast tõesti vennalt, et, et kohe massiliselt tuli, tuli nende kirju meile tunnustamaks seda rolle, mida poisid täitsid oma oma kontsertidega oma isamaaliste laulude laulmisega ja ja kõike seda kokku võttes võib öelda, et et see oli õnnelike asjaolude kokkulangevus. Suur sulamis oli alanud poliitikas ja väljavaated, et, et ka seetõttu Eesti saab vabamalt hingama hakata, see andis võimaluse minna Estole. Ja et Eesti noored võivad olla nii isamaaliselt häälestatud ja laulavad nii südamest, isamaalisi laule ja nii edasi, see oli väliseestlaskonnale omamoodi tõestuseks, et Eesti vaim ei ole kaduma läinud nende 50 okupatsiooniaasta jooksul ja ja, ja seda on korduvalt praegu tagantjärgi meenutatud, et et just see poistekoori osalus Austraalias toimunud ESTO-l, et see oli omamoodi tippsündmus Estudes üldse. Veljo Tormise seatud tsüklist seitse tuntud laulu kõlavad nüüd, kui mina alles noor veloliin lapsed tuppa. Veljo Tormis küla kuuleb Veel kui rääkida missioonist ja siis ütles, et olen, olen isiklikult küll väga püüdnud selle muusikalise kasvatustöö juures. Tegelikult, ega üldse noore inimese kasvatamisega ja, ja, ja siin ei tee mitte üks inimene palju väravaid, vaid kollektiiv ise peab kujundama endast teatud häälestuse teatud hoiaku ja poistele on väga suure tähendusega väga suure mõjuga see. Et meil on kooris noormehed, poisid joonduvad noormeeste järgi, noormehed on nende jaoks siiski omamoodi nagu nagu vanemad inimesed ja ja vähemalt senimaani on, on meil õnnestunud siiski hoida niisugust väga head normaalset läbisaamist posti ja noormeeste vahel. Normet taluvad poiste mõningaid vallatusi ja, ja, ja lapsikusi. Aga samas noormehed on ka väga hästi sellest aru saanud, et olid nad ju ise kunagi need samad poisid ja ja et see on loomulik, et, et poiss on poiska, vahel aga, aga noormehed oma kasvatusliku mõjuga oma eeskujuga on võib-olla üks niisugune oluline moment, mis, mis leiab ka lastevanemate poolt tihti äramärkimist, et sellest peale, kui poiste koorm kui poiss on tulnud poistekoori laulma on nagu poisi hoiakut mingil määral muutunud, et ta muutunud tõsisemaks ja ja tasakaalukamaks. Kollektiivi kasvatuslik mõju on vaieldamatu. Ka teie oma poeg Indrek laulis kooris. Indrek laulis kooris niikaua, kui tal kui tal hääl häälemurre seda võimaldas, kuni hääle Murdoni. Ta õppis muusikakeskkoolis klaverit ja käis kogu aeg paralleelselt poistekooris laulmas. Tollal oli minu seisukoht, et häälemurdega tõesti lõpeb laulmine poistekooris, nüüd on metoodika nii palju täienenud, minu jaoks juba on tekkinud uued arusaamad, et häälemurre ei ole see piir, kus tuleb laulmine lõpetada vaid häälemurdehääl tuleb leida teine tegevus ja laulmist, leib jätkata, et ka pärast häälemurret. Aga tollal oli see tõesti nii, et, et kõike seal Emordesse jõudsid, said pidulikult koorist pensionile saadetud. Kui rääkida praegu nendest arusaamade muutumist Eestis, ütleks nii, et et need ei ole mitte mitte mingid niisugused kohalikud eksperimendid, vaid, vaid lihtsalt viimaste aastate viimase aastakümne võimalus rohkem näha rohkem õppida ka sellest, mis mujal maailmas on. Ja, ja see on just praegu, nüüd viimase aja niisugune kõige põnevam moment minu jaoks koori tegevuses, et et kasvatada oma skooris kontratenoreid, noori mehi, kes pärast häälemurret Võib tekkida küsimus, et miks seda vaja, kas poissi piisavalt ei ole? See ei ole küsimus selles, vaid, vaid lihtsalt koorgu instrument omandab teatud uued kõla kvaliteedid, kui seal aldirühmas laulavad kontratenoreid. Mehed. Sellise kooriliigiga, kus poisid laulavad, ainult sopranit ette kantud klassikalisel muusikal on, on niisugune eriline kõlaline võlu. Ja teisest küljest on nisugune vanem hääl kontratenorihääl tegelikult tugevam, jõulisem ja ta ütleme, orkestriga teoste ettekandmisel suudab palju rohkem anda orkestrile tasakaalustamise mõttes kui üks lapsehääl. Veel öeldakse, et nüüd praegu on vara rääkida sellest, et mehed just päris põhimõtteliselt kogu kooriga haldjarühmas kontratenorit peale orienteerumine. Aga kui siin viimane festival Use toomist Saksamaal oli noortekooride festival, siis ma põhimõtteliselt võtsin kaasa just vanemaid lauljaid ja ja aldirühma komplekteerimine ainult nendest poistest, noormeestest, kellel oli juba häälemurre toimunud, kes, kes oma kontratenori häälega laulab alti. Ja see eksperiment selles mõttes, et esimest korda läksime kontsertreisile ilma ühegi poisike aldirühmas, vaid ainult kontratenoriga selles mõttes ennast täiesti õigustes. Et koor oli hästi tasakaalustatud, ainult kuue või seitsme aldiga tähele nad lihtsalt nii palju kandlel mõõdet ei ole sellist suurt häälerühma sinna juurde tarvis. Kui palju sellest üle 1000 poisis, kes on eesti poistekooris laulnud, on saanud professionaalsed lauljad. Jah, kui siin rääkida oli juttu, et muusikakeskkooli poisid on laulnud ja ja laulavad ka praegu, siis ma ei tahaks seda lugeda poistekoori teeneks, et et meil on laulnud pianistid ja, või meie ridades laulnud poistest on paljud saanud tulevasteks professionaalseteks muusikuteks instrument alistadeks. Nende muusikakeskkooliõpilaste jaoks oli poistekooris laulmine lihtsalt nagu lisaharrastus nende põhitegevuseks pilli ja muusikahariduse omandamise juurde. Kuid tõesti, loenetleme poistekoori tegevuse. Teatud näiteks seda, kui, kui päris meie omadest poistest on on noormees läinud pärast kutselise lauljat teele. Ja, ja seda peab ütlema, et kui nüüd kokku lugeda neid, kes on meil laulnud kas poisipõlves või ei tulnud meile keskkoolipingist noore mehena noortekoori tenor passi laulma Kaheksa noormeest, söönud kutselise lauljaleiba, kui nii-öelda. Siis nendel kas minna rammi v Estonia teatri, Vanemuise ooperikoori või hoopiski saada teatrite solistideks või, või laulda filharmoonia kammerkooris või omal ajal Eesti raadio kooris. Või loenga profiteele läinud üks neid, kes on astunud kas muusikakooli laulu erialale või või Tallinna konservatooriumi muusikaakadeemiasse laulu erialale. Nimetaks neid, kes on seda teed mööda võib-olla ennast juba tuntuks laulnud. Endistest noortekoori tulnud keskkoolinoortest, Vanemuise teatri solistid Taisto Noort, Estonia teatri solistid Tarmo silda Filharmoonia kammerkoori lauljat Allan Vurmat endist trammilauljat Ivari Udanuid. Need on loomulikult kõik mehed, kes on lõpetanud konservatooriumi. Nemad tulid siis meie koori, nii et ma lihtsalt käies mööda keskkooli, leidsin nad koolipingist ja kutsusin. Kutsusin laulma 10. või 11. klassi õpilastena. Aga poisipõlvest Ennast kutselist. Eks Launutest 90 nimetada rammist. Aivar Kaldre. Priit Lehto Rolli on jõudnud Villu Valdma sel kevadel 96. aastal. Ta lõpetas Eesti Muusikaakadeemia. Martin Lume. Seda rida võiks tegelikult pikendada, kui kui lugeda veel, kes Estonia teatris laulavad, rammis, praegu laulavad, rammis veel meie poistest laulnud. Ja praegune direktor Erki Meister Margus Vaht, Toivo Tammeri, Marek lobe. Nii et kokku 38 nime, kui kõik kõik kokku lugeda, kes on pidanud laulmist oma tulevase tegevuse seisukohalt kõige tähtsamaks. Alguses sai öeldud, et eesti poistekoor ei tähista oma 20 viiendat tegevusaastat mitte ühe kontserdiga, vaid terve hooaeg on selle tähise märkimiseks. Missugune on siis eelolev hooaeg eesti poistekoorile? Hooaeg on juba käima läinud ja ja võib-olla siiski kõige sümboolsem nendes kontsertides, millega me siis astume. Kõver märginat toimuski 19. septembril, sest puudus ja siis veel ainult nädal aega poistekoori sünnipäevast. Ja. On, ütleme oma suuremate parameetrite mõttes küll kõik ette ära planeeritav, aga kogemused näitavad, et siiski väga palju tuleb sisse jooksvaid üritusi, mis tihtipeale kuid kevadel vaatad, et millest sügisel korja, esimesel kokkutulekul sai räägitud ja mis kevadeks tegelikult kõik on toimunud, siis võib öelda nii et ei olegi eriti tark sügisel kõike kõike kohe maha kuulutada. Aasta toob sisse niivõrd palju ootamatusi. Praegu on planeeritud endiselt jätkata koostööd erzoga juba juba 13. oktoobril, poistekoor laulab järssaga Me igihaljast rosid lõunast klassi vähiliidu poolt tellitud kontserdil. Oleme planeeritud esinema jõulukontsertidel jõhvis Lüganusel. On kavatsus. Taaselustada põlvkondade kontserdivormi, mida sai omal ajal rammiga väga viljeldud, kus lauset siis poisid, normeedia ja RAM ja lõpuks kõik koos. Märtsikuus peaks toimuma selline kontsert. Rääkides sõitudest on meil praegu mitmeid ilusaid kutseid, väga ahvatlevaid kutseid, väga põnevaid kutseid. Aga ka need ei tahaks praegu ennem hakata reklaamima, kui pole lõpuni kindel, millisele sõidule just raha piisavalt saab. Ja, ja võiks öelda niimoodi, et et meil on alati hooajad läinud lahti augusti lõpus suure kiirusega, et juba kuskil septembri keskel on tulnud alati esineda. Ma võin öelda, et ei mäletagi sellist hooaega, kus oleks nagu olnud aega küll atra seada, kohe läheb raginaga lahti ja ja hooajad on olnud kõik väga-väga tegevusrohket, loodame, et, et see arv hooaeg ei alanud hooaeg ei ole selles mõttes erinev. Aitäh, Venno Laul, edu teile ja edu poistele. Ja saate lõpuks kuulame Ludwig van Beethoveni fantaasiat klaverile, koorile ja orkestrile oopus 80. Esitavad Indrek Laul, eesti poistekoor koormeister Venno Laul ning Eesti riiklik sümfooniaorkester Arvo Volmeri juhatusel. Helisalvestus on tehtud aasta tagasi 15. ja 16. septembril 1995. aastal Estonia kontserdisaalis.