Tere, mina olen Vello Salumets ja algamas 10. saade, 50.-te 60.-te aastate rütmimuusikat tutvustavas saatesarjas tähetund. Täna meenutan teile kahte suurkuju, kelle jaoks laulmine ehk polnudki see kõige peamine, kuid kes sellele vaatamata vallutasid selle sajandi keskel poptabelite tippe just oma lauluhäälega. Esimese kohta ütles Frank Sinatra alles mõned aastad tagasi, nii väljendades sellega väga paljude inimeste tundeid. Minu südames ja hinges leidub alati koht tiino jaoks. Jutt teadagi, alles hiljaaegu meie hulgast lahkunud tiin maatilist. Lauljana ja filmid näitlejana tuntud piin maatin õige nimega tiinu poolkrocketti sündis itaalia immigrantide peres stuubelvillis Ohios seitsmeteistkümnendal juunil 1900 seitsmeteistkümnendal aastal ja kuni kooliminekuni rääkis poiss ainult itaalia keeles. Oma professionaalset lauljakarjääri alustas tiino alles 27 aastaselt, teenides enne seda leiba terasetöölisena bensiinimüüjana, poksija Poe, Abilisena kaevurina ja kaupmehena. Esialgu oli ta laulusolistiks Sämi vakkinsi orkestris, kuid peagi avanes tal võimalus minna esinema New Yorgi ööklubisse, kasutades artisti nimel martiinit. Oma suureks eeskujuks pidada Martin pinkrospit, keda üritas algul kopeerida, kuni leidis lõpuks oma stiili. Elavad? Poed Embroovisotteni toode, Alveri pöörabidu. Comensia. 1946. aastal esines tiim Martin Atlanta City ööklubis Faifhaarid klapp ja sõbrunes seal karjääri alustava koomiku Cheri Lewisega. Sõbrad said pakkumise esineda oma showga, kuid esimene etteaste läks aia taha. Järgmisel päeval lavale astusid Martin ja Lewis publiku ette ilma käte harjutatud tekstita. Taoline improviseeritud ja tummfilmidest tuttav lapsik koomika Tõgamine uppus publiku naeru pahvakatesse ja tee kuulsusele oli lahti. Tänu menukatel ööklubishowdele ning kasvavale populaarsusele lisandusid koomikute paarile ka raadio- ja teleesinemised. Peagi loeti liin martinit ja Cheri levist USA parimateks ja kõige kõrgema honorari loomikuteks, kelle sissetulek õhtu pealt oli 25000 dollarit. Paarisrakend osales kokku 16. täispikas filmis ja kuni 1956. aastani esineti igal nädalal oma teleshowga. Siis aga läksid meeste teed lahku. Mõlemad jätkasid näitlemist eraldi. Cheri Lewis saavutas oma purulolli kehastusega edu erinevates komöödiat des. Sama ei saanud aga öelda tiin maatini kohta. Ta otsustas loobuda peaosadest ja otsida kõrvalrolle kuulsate režissööride linateostes. See aitas. Liino täht säras sellistes filmides nagu Jang, Lions, sanken Raning ning menukas kauboifilmis Rio Bravo. Oma esimesed plaadid laulis liin Martin sisse New Yorgi plaadimärgile Apollo. Siis sõlmis ta lepingu Hollywoodis asuva kapitaalfirmaga ka ja 50.-te aastate keskel oli laulja arvel juba mitu TOP10 hitti, nende hulgas kis Sway ja Väätsa moore lääts laam. Viimane tõusis nii USA kui Inglismaal Poptabelis teisele kohale ja plaati müüdi üle nelja miljoni eksemplari. Pala pealkirjaga memo meile Owess olimaatin esimene esikoha hitt. Raul pärines filmist sõrman Hils av rõõm, kus seda oli esitanud kuulus mari alansa. Pala autorit. Tauri Kilk, kes on Richard Deer ja Frank Miller, moodustasid laulu ansambli vigiisi vraylors, lauldes materjali lindistuse loole tausta. No mis tõusis USA tabeli tippu 1956. aasta jaanuaris ja püsis seal tervelt viis nädalat. Inglismaal jõudis sama singel tabeli tippu kuu aega hiljem, hoides esikohta neli nädalat. See. Tõi? Pärast Memory Sarmeile super edu pääses Yin Martin 1958. aastal küll poptabelisse paladega töötumi ja Coveriga Domenico oma esikoha hitist volare kuid vaatamata teatavale edule läksid tabeli juuksed seejärel maatini ees lukku. 1962. aastal sõlmis tiino lepingu oma hea sõbra Frank Sinatra omanduses oleva plaadifirmaga repris. Üheks esimeseks oleks uues firmas oli LP Album riim, nii mille jaoks lindistus sessidel osalenud pianist Ken lein pakkus välja pala Everybody laabus sambody. Ta oli selle kirjutanud koostöös Perling Tayloriga juba 1948. aastal. Laulu olid plaadistanud nii Frank Sinatra, taina Washington ja Pegi liin kuid ühestki esitusest polnud saanud hitti. Laul, meeldisti Martinile panus teha lenil uus orkestratsioon, kus oleks kasutusel ka keelpillid. Pääseski uude kuube rüütatud ja 15 aastat vana laul veel kord plaadile. Esialgu tundus, et Kadiin maatini tõlgendusest eisaa menupala Jari Price'i reklaami osakond kaotas plaadi vastu igasuguse huvi kuid siis hakkasid seda mängima mõned raadiojaamad USA lõunaosariikides ja tasahilju levis laul mujalegi. Lõpuks, 15. augustil 1964. aastal jõudis Everybody Lars sambody USA tabeli tippu ja lauljale ulatati viies kuldplaat. Liin Martini maheda ööklubi häälega lauldud Everybody sambody oli vaieldamatult 1964. aasta suur üllatus USA edetabelis. Tema eelmisest esikoha hitist Riisarmeid oli kulunud juba üheksa aastat. Vähemalt oleks keegi hakanud kihla vedama taolise traditsioonilise lööklaulu poolt ajal, mil USA tabeli tipus laiutasid vaid inglise popmuusika uued nimed. Kuid vastu ootusi kiilus Everybody sambody üheks nädalaks biitlusi Haadeesnaiti ja printsi Lavrov vahele. Timmatini uus tähetõus oli alanud. Kuuekümnendatel aastatel külastas ta hiti tabeleid üsna mitmel korral ja viimaseks menulooks jäi kaver variant John ähvardi kuulsast palast on ema end, mis jõudis Briti tabelis teisele kohale. Martini edaspidiste singlite suhteline ebaedu aga ei mõjutanud tema populaarsust niipalju kui mõnede teiste lauljate puhul sest Tiina oli jätkuvalt väga kõva sõna tippklassi ööklubides ja televisiooni meelelahutussaadetes, millest üks oli ajavahemikul 1965 74 kahtlemata Timmatin show. Oma edu kohta on Tim Martin öelnud nii. Mul on kodus seitse last toita ja seega tuleb mul mingil määral läbi lüüa, sest muidu jääks mu lapsed nälga. Pärast lahutust oma kolmandast naisest ja pärast oma lendurist poja traagilist surma 1987 tõmbus tiin maatin aktiivsest lavaelust kõrvale. Ta pruukis ohtralt alkoholi ja sigarette, mis said talle lõppude lõpuks ka saatuslikuks. Tiin Martinsoni 78 aastaselt jõulupühade hommikul 1995. aastal. Oli 1923. aasta suvi, jõime kolme peale ära kaheliitrise pudeli džinni, suitsetasin marihuaanat ja sundisime sinna neegrite kõrtsi, kus mängis king. Alive mänginud orkestri koosseisu moodustasid kaks trompetit, klaverit, kontrabass ja klarnet. Kui ma panin tossama esimese marihuaanasigaretti, alustas laval teistest 10 meetrit tagapool seistes oma soolot. Oliveri orkestri teist trompetit mänginud mustanahaline sell kukkus sigaret hammaste vahelt ja suhu võetud Krogi jäi kurku kinni. Saanud esimesest ehmatusest üle, karjusin täiest kõrist. Miks maailma inimesed praegu siin saalis seda neegrit kuulamas? See on midagi müstilist. Värvikalt kirjeldas maailmakuulus helilooja pruugi karma oma esimest kokkupuudet Louis Armstrongi muusikaga. Teisalt pole selles vaimustuses midagi imelikku, onju Louis Armstrong džässi suur nini meelest isegi see kõige suurem. Ehk nagu üks muusikakriitik on öelnud. Sõna džäss kasutatakse tihti vales tähenduses. Kuid kui see sõna üleüldse midagi tähendab, saab sellest aru alles siis, kui nuiamas Armstrong tõstab trompeti mahuldele. Luin Daniel aastrong sündis orjadest müüvate neegrite perekonda New Orleansis neljandal juulil 1900. aastal. Poiss jäi pärast isa lahkumist ema ja vanaema kasvatada. Kui Lui oli kolmeteistaastane, otsustas aasta saabudes tänaval püstolid taeva poole paugutada ja asi lõppes sellega, et üliagarad politseinik toimetas püstolikangelase parandusmajja. Kuid just tänu selles asutuses veedetud ajale tutvus Lui korneti mänguga ja vabanedes oli nooruki unistuseks pääseda mängima oma lemmiku Cheuging Oliveri orkestrisse. Tänu oma noorusele ta esialgu sinna ei pääsenud ja seepärast oli Hans rongil puhuda trompetit mõnda aega New Orleansi legendaarses hoorade kvartalis stoori küljes. Seejärel liitus ta pianist peits märabli orkestriga ja esines paar aastat missis Sipil kulgevad laeval Dixi. Veel 1922. aastal pääses Louis Armstrong viimaks Chicagos king Oliveri orkestrisse, mille koosseisus jõudis järgmisel aastal esimest korda ka heliplaadile. Edasi järgnes paar aastat esinemisi mitmetes erinevates orkestrites, ansamblites. 927. aastal aga otsustas Aafrong. Oli hakatud kutsuma Začmuks, mis tuleneb sõnast mausta ehk kotsu moodustada oma svingisuunitlusega orkestri. Louis Armstrong andis Ostaars ja 1928.-le aastal salvestati okei firmamärgile esimene plaat. Järgmisel aastal esines Louis Armstrong New Yorgi populaarses reviis hot Sakkoleid ja tema nimi hakkas levima ka valgete hulgas. Sachmo populaarsus suurenes veelgi, kui ta 1932. aastal külastas esimest korda Inglismaad vallutades täielikult Londoni kuulsatel läedium, teatri, publiku südamed. Järgnevatel aastatel kõlas Louis Armstrong trompetimängija laul tihti nii inglise kui Kesk-Euroopa džässifännidele ja sama kümnendi lõpus suurendasid tema kuulsust paljud filmid, kus ta esines. Aastal 1949 nähti Luiaassongi nime esimest korda tabelis palaga. Lakki Aultzan, kuid esimene tõeline suur hitt sündis alles 1952. aastal, kui briti tabeli TOP10 hulka jõudis satšovo singel Text to tütendavad. 1956. aastal oli taas ostet toimate plaatide tabelis TOP 10 hulgas palav piim. Friipeni Opra. Sellest 1928. aastal esietendunud Bertolt rehti ja Kurt Vallikerjus ooperist pärit laulja Mac Naif kuulus paljude artistide repertuaari, kuid Luiaanstrongi karune variant jõudis USA Billboard tabeli TOP 20 hulka. Inglismaal jõudis sama singel poptabelis alles 1959. aastal. Põhjus, miks vanal mandril Armstrong variant alles siis märgati, võis olla asjaolus, et samal aastal nähti nii USA-s kui Inglismaal poptabeli tipus väitsamäki laulu Pope tarini esituses ja alles siis kaevati Luyastrongi singel uuesti välja. Pärast märkme Naifi edu ei nähtud Jassi eliidi kuulsaima nime, Luiaanstrongi nime tükk aega enam tabelites, kuid see ei tähendanud, et muusiku käsi halvasti oleks käinud. Sochmo oli veelgi üks maailma soosid tuimatest artistidest, kelle kontserdid läksid alati täismajale cadema. Plaadid osutusid heaks müügiartikliks. Põhjus võis peituda selles, et sõnast Mäkide Naifi ei plaadistanud või Armstrong enam taolisi lihtsakoelise lööklaule, mis oleksid pääsenud poptabelisse. Sellesse olukorda saabus 1964. sel aastal, kui tema esitatud hällundolly tõusis nädalaks USA tabeli tippu. Siinjuures on äärmiselt märkimisväärne, et just enne seda oli Bilbo tabelit 14 nädalat reaalselt juhtunud briti ansambli The Beatles oma kolmesingliga I Want to Hold Your Hand siin Lawsi ja kämbajan. Ela. Ja nüüd ehk siis selle kõigi aegade edukaima ja populaarseima ansambli tabeli tipust minema juba 1920-ga kolmandal aastal oma esikplaadi teinud 63 aastane džässmuusik. Muusikali hallo Dolly esietendus toimus New Yorgi Broadwayl 16. jaanuaril 1964. aastal. Hermanni kirjutatud muusika jäänud ühelegi muusika inimesele märkamatuks ja eriti populaarseks kujunes muusikali nimi palun. Kui esietendusest oli kulunud kaks aastat, oli laulust hallo Dolly olemas juba üle 200 erineva esitusega plaadi. Neist menukaimaks kujunes Luija astungi singel, mida müüdi üle kahe miljoni eksemplarini. Sellele lisandusid veel kaks Grammy auhinda aasta parima laulu ja aasta parima laulu esituse eest. Sama laul oli kasutusel 1964. aastal USA presidendi valimisega Haanjas demokraatide kandidaadi Lyndon Johnsoni tunnusmeloodiana pealkirja all hellol Linden. Hoopis negatiivsemat reklaami kogus Hello Dolly siis, kui helilooja McDavid kaebasid Jerry Hermani kohtusse, väites, et laulu esimesed neli takti on varastatud tema 1948. aastal kirjutatud palast San Flower. See võis ehk tõsigi olla, sest Herman, soovimata kohtusse ilmuda, maksis vabatahtlikult Davidile 205. 50000 dollarit valuraha. Louis Armstrong oli üks neist kunstnikest, kes säilitades omaenese näo, läks ajaga kaasa ja elas üle kõik maitsete muutustest tingitud vapustused, mis väiksema kaliibriga muusikutele tihti saatuslikuks on saanud. Või on see tingitud sellest, et Armstrong ei püüdnud kunagi midagi kunstlikult ellu kutsuda? Ta mängis ja laulis nii nagu pundis. Sotsimo oli ju tegelikult rahvapillimees, kellele kunagi vaid korneti sõrmestik kõrval täna näidati kõike tuli juba iseenesest. Selles mõttes on iseloomulik tema lakooniline märkus, mille ta kord poetas ühte vaidlasse. Muusika on mõeldud inimestele, ma pole veel kuulnud, et hobune oleks laulnud. Paljudele ehk ei meeldinud Armstrong lauljana, kuid see on maitse küsimus. Kui rääkida hääle absoluutsest ilust, siseArmstrong vist alla ka provintsi operetiteatrite mikroskoopilise häälega koomikutele. Iseasi sõnaga väljendas kahtlemata peegeldabastungi laul tõetruult ja ilustamata seda miljööd, millest on välja kasvanud kogu tema kunst. Ta tuli New Orleansi adulist koos sealse taustaga ja pani selle oma žanris kunstiliselt kõlama. Kui 1968. aastal linastus kinodes film morning Vietnam tõusis alates 24.-st aprillist neljaks nädalaks koos filmi tunnusmeloodiaga vanev wonderful world briti tabeli tipuga selle esitaja Louis Armstrong inini kuulates pala pole vist liialdatud väide, et Vodo wonderful world on üks kauneim laul, mis loodud 20. sajandil. Sestike jälle võiks seda kuulata ükskõik millisest raadiojaamast üle kogu maailma. Kahju, et laulu esitajad pole enam kuulajate seas, sest Luija Strong varises New Yorgis manalasse kuuendal juulil 1971. aastal. Guinessi rekordite raamatus aga seisab rekordina kirjas fakt. Louis Armstrong. Vanim poptabeli tippu pääsenud artist. Sellega täna lõpetan mina, Vello Salumets ja produtsent Viivika Ludvig, soovime teile kõike head. Kohtumiseni kahe nädala pärast ja tundke rõõmu elust, mida pakub meid ümbritsev imekaunis naine.