Tere, mina olen Vello Salumets ja algamas 50.-te 60.-te aastate rütmimuusikat tutvustav saade tähetund, mis kannab järjekorra numbrit 13. Täiesti juhuslikult sattus just selle just eriti populaarse numbri alla meesartist kellel oli ja on veel tänapäevalgi maailmas väga palju austajaid, kuid ehk sama palju ka kritiseerijaid ja näpuga näitajaid. Tänase saate tähe nimi on tät puun. Rock n rollil läbimurre USA-s sai teoks tänu väikestele plaadimärkidele, kes ei sõltunud suurfirmadest. Nimetagem siin kas või Memphises asuvat sanrekordit, kelle leival olid nii Elvis Presley kaal, Perkins, Johnny Cash ja Cheri Liliu Is Chicagos asuv Chessorecords, kus sai tuult tiibadesse chact Tairi ja paudilli ning Los Angelesis tegutseb Imperial koos oma tähe väetistominuga jazz, pessi. Aliti Nis plaadistas Little Richardit ja läbi Williamsit suurtes plaadifirmades akovi deka ase Victor Kalambia käpythol. Metro-Golden Mayer suhtuti rock n rolli peaaegu eranditult eitavalt. Kui mitte arvestada mõningaid erandeid, millest tuntuim on deka, kus sõlmiti 1954. taastal plaadistus lepingil heligat. Siiski üldises mastaabis senist traditsioonilist lööklaulu lõhkuma tulnud muusikast eriti ei hoolitud ja arvati või vähemalt loodeti, et rock n roll on vaid üks. Kiiresti möödub noorsootantsuhullus, mida üsna pea asendab mingi uus moeröögatus. Olgu näiteks kas või mambo või kalipso. Alles siis, kui lõpuks taibata, et roki ei saa ei maha vaikida ega eirata ja sellega võiks hoopis suure hunniku raha kokku kraapida hakkas kelluke hoopis teistmoodi tilisema. Suurfirmad pissid oma näpud tulle kahel erineval moel. Mõni neist ostis suure summa eest väikefirmade Lähed lihtsalt ära. Näiteks AC Victor maksis Elvis Presley eest sanfirmale 35000 dollarit. Teised üritasid lansseerida omi artiste. Ühine mõlemale käsitluslaadile oli see, et rock n roll jõudis muutuste renni. Muudeti algupärase rocki tihtipeale veidi mühaklike ja seksuaalsusele vihjavaid tekste. Karjed rokkareid ei saanud enam esitada stuudios omi laule, ilma et oleks pidanud alluma teatavatele tingimustele. Kella üheksast viieni plaadifirmades töötavad professionaalsed laule, autorid meisterdasid noorte jaoks nii-öelda sobivaid palasid ja repertuaari. Mänedžeri otsustasid, kes sobiks seda või teist laulu esitama. Suured plaadifirmad aga tootsid ennekõike hunnikute viisi rokk-original maalide, puhastatud ja silutud cover. Variante. Ja eriliseks maiuspalaks kujunes just mustade artistide loomingu kohitsemine. Selles rock n roll'i taltsutamisega Haanjas mängis keskset osa paipoisi välimusega pätt puul. Ehkki erinevalt teistest polnud tema leivaisa totra rekords üldsegi mingi suur plaadikontsern. Yin Patrick tuun sündis esimesel juunil 1934. aastal Jacksonvillis Floridasse. Väidetakse, et üheks tema esivanemaks on olnud legendaarne Ameerika uudismaa üles harjan Daniel puuna. Kui oli kahe aastane, kolis peret enne, siis 1953. aastal abiellus üheksateistaastane veel poisiohtu noormees kuulsa kantrilauljaga Etholi tütre šarlyliga. Muuseas, oma esimese armastatuga on pätt, pun abielus tänapäevani. Tädile lauljakarjäär algas õpingute ajal Nov Texas teid kolledžis 1954. aastal kui ta võitis Teed mägi amatöörlauluvõistluse ja sellele järgneva harferkodvaid tuntud talendiotsimisshow. Taoline edu viis päkk puuni, plaadistus lepinguni. Kui kohaliku Republic rekordiga ja seejärel totorecordsiga esimesed Valmis cover variant utis Williams Anda Chanci, Ruduman bluushitist 1000. tugi, siis mis jõudis 1955. aastal Wilbur tabeli 16.-le kohale. Sama liini jätkas totra rekordsca järgnevatel päts puuni plaatidel. Teda kasutati ja et turule paisata üsna lamedaid variante mustanahaliste rokkmuusikast välja kaevatud paladest nagu Aivar Johantori i ulmust Lostma mainud tädistominu eitada Sheim või Little Richardi lonkto sälli ja tüti frutii. Pätt puunist, kelle firmamärgiks olid tema ebatavalised härjanahast saapad, laitmatu soeng ja kiirgav naeratus, oli tänu oma üpris menukatele cover variantidele saanud Elvis Presley kõrval ajastu soosid Dunn ess lauljat. Samas peab tunnistama, et mitte kõik ei suutnud neid järglasi jäljendusi seedida. Näiteks USA tuntuim raadiohääl alal Friid lihtsalt keeldus oma raadiosaadetes mängimas pätt puuni Covereid sest tema meelest varjas pätkun oma tegevusega suure publiku eest mustade artistide originaalesitusi. Laulja vastas taolisele süüdistusele ühes intervjuus nii 90 protsenti USA raadiojaamadest Stein mängib rütmibluusi, olgu see laul nii hea kui tahes. Et seesugune muusika võiks raadios kõlada, peab keegi valge laulja need plaadistama arutanud seda probleemiga fäts Toome ja Little Richardiga. Nende jaoks on olemas teatud piir, kuhu nad võiksid jõuda mitte kaugemale vaid mängu tulnud valge artist võid Coverite abil tutvustada mustade muusikat sellisele publikule, kelle juurde mustanahalised iial ei jõuaks. Siin on Washingtoni ja Sten Lewise kirjutatud laulu älvi ruum oli originaalis esitanud ansambel flamingod. Vaevalt nüüd Chicagost pärit plaadikaupmehel Lewisele aga mingit pistmist oli, kuid plaadifirma jess pani oma nime etiketile ilmselt vaid tänutundes selle eest, et Lewis oli toonud firmasse andeka bluusilaulja lõuelfalsoni. Nii või teisiti, Touch Cover variant tõusis 1956. aasta veebruaris USA tabelis neljandale kohale. Hoopis paremini suhtusid laulu inglased. Alates 15.-st juunist püsis Albi hoom briti tabeli tipus viis nädalat. 1957. aastal purjetas pätt pun pärituules tema eelmisel aastal tehtud miljoni leping tondi Senchalifoxiga tagas talle vähemalt seitsme aasta jooksul ühe filmirolli aastas. Sama kehtis ka plaadistuste kohta. Panus oli õige, sest päti lauldud kuldbla olete tuli nagu oavarrest. Tema esimeseks miljoni plaadiks oli 1955.-le aastal ilmunud thats domino cover palast, ent Šein teine Laat tuli laulu I lbi eest. Kolmas oli Bilbo tšuks poksi ja top 100 tabeli tippu kerkinud Aivo Johantheri 1950.-le aastal plaadistatud palast i Aulmast loost Ma ei maininud. Ja neljanda kuldplaadi sai Touch laulu Friendly Perzueisin eest mis pärit samanimelisest filmist. Saabus kui kaunis unenäos. See puudutas ka pätt puuni eraelu, mis sujus häireteta. Siinjuures on üsna kummaline, et super soosingu saavutanud laulja ei soovinud vaatamata edule teha laulmisest endale elukutset. Puuni jätkas jäärapäiselt õpinguid Kalambia ülikoolis eesmärgiga saada kätte õpetaja elukutse. Ta lõpetas 1950-ga kaheksandal aastal edukalt kursuse kuid siis oligi päevselge, et puunist ei tule iial koolmeistrit, kes haaraks kätekaardikepi. Ausa kristlase imago ja õnnelik abielu ei säästnud puuni sugu staari kriitika eest. Ameerika ajakirjandus sättis ta rohkem või vähem naerualuseks kasvõi niisuguse faktiga, et puun keeldus filmi bernhardiin võtetel suudlemast oma vastasnäitlejad. Terry Moore'i keeldumise põhjus oli lihtne. Sellega oleks seatud ohtu puuni abieluga. Algul pidanudki filmis bernhardiin olema muusikat, kuid produtsendid taipasid üsna pea, et oleks olnud tobe teha filmi pätt puuniga ilma muusikaliste numbritelt ta. Sarnaselt Elvisega polnud Bäckbun mingi filminäitleja, kuid tema laulud meeldisid paljudele. See sai ka määravaks. Filmi topiti lõpuks isegi kolm pala, millest kaks laulis Läti puul. Esimesena kasutati äsja plaadistatud üllitist Lavlereors inses sänd. Teine oli ega kiiruga kokku klopsitud filmi, nimipala bernhardiini. Ja Charles känni ning Chief raietkuuts olid komponeerinud lav lõdvers enda sandi juba 1931. aastal ja selle ladistanud Niiuubi väli kui Bing Crosby kuid alles pätt puuni varianti pärjas. Edu lav lõdvers Ensas Sand ongi jäänud pätikarjääri suurimaks hitiks. Singel pressis ennast USA Kle tipu kolmandal juunil 1957. aastal ja püsis seal viis nädalat. Plaat jõudis ka brittidega tabelisse, kus parim saavutus oli teine koht. Kokku arvatakse plaadimüügiarv ületavad kolme ja poole miljonit. Lav lõdvers. Siinses sänd ei olnud päeva hitt, sest üks Texase raadiojaam on väitnud, et seda pala telliti neilt igal nädalal ja seda 10 aasta jooksul. Päts puuni lauldud ei prilllaud oli taas pärit samanimelisest filmist. Laulu autoriteks kuulu standen Sämmifein ja Polfrentsis Webster, kes olid saanud Oscari preemia. Nii Torist ei esikoha hitti Sigrit lav kui Four S-i supermenuka pala lav isal manis plandurthing eest. Tutvun, kuulis, kes hakkavad komponeerima filmimuusikat ääretult vaimustunud, kuigi aastaid hiljem kommenteeris ta seda nii. Loomulikult oli see minu jaoks suur au, kuigi ausalt öeldes ei kujutanud, ei prilllaud on minu jaoks mingit kaubaartiklit. Ütlesin plaadistust juhtinud Myllywoonile, et laulu pupp Jupitamiseks on meil vaja mingit kannust. Selleks mõnuseks pidi puuni arvates saama väike sissejuhatav osa ehk intro, mille puun lõpuks ise kokku nikerdas. Ravist kujunes samasugune superhitt kui puuni eelmistestki paladest, mis tõi laulja seinale kuuenda kuldplaadi. Singel tõusis USA Wilbur tabeli tippu 23. detsembril 1957. aastal ja püsis seal kaks nädalat. Täpselt sama koha hõivas laupäev ka Briti tabelis. Kui rääkida filmist, siis oli see konveieritööna valminud üsna igav ühe staari ümber kootud vaatemäng ala Elvis Presley. Pärast seda, kui laavlöders inses Sand ja eeplil lav olid jõudnud tabeli tippu, kassas thats puuni maine iga päevaga. Veidi enne Eibrillavi ilmumist alustas pätt puun MPC diviis oma iganädalast teleseriaali, mis kandis nimetada Pärtbu Ševi. Šõu edastati neljapäeva õhtuti kõige vaadata omal ajal ja mis kestis järgnenud kolm aastat. Lisaks telesaatele kirjutas Puunia teismeliste jaoks mõeldud raamatuid valgustades noori seksuaalküsimustes alla. Kas sa tunned ennast veidi süüdi olevat, kui keegi üllatab sind meesteajakirju lehitsemas? Kassa punastad, kui keegi tabab sind lugemast, ma Ofolcanfessionzi sarnast ajakirja. Kas sa jätad ütlemata, et nägid eile õhtul filmi Aivose tiineczeczpart? Mina soovin, et sa kahtleksid punastaksid ja tunneksid süümepiinu. Sellisel juhul on sinul veel lootust. Samas tunnistas Päpun avalikult, et temalgi on omad nõrkused. Meil kõigil on halbu kombeid ka minul, Pole, eriti varajase ärkamisega ja teiseks meeldib mulle hommikuti süüa googelmoogelit. Noh, selle koha peal peaks tegema vist küll hästi pikka mõttepausi. 957. aastal kinnitas pätt puhun seinale veel ühe kuldplaadi. See oli miljonilise müügipiiri ületanud pala eest teountvorbit. Nii. Singel oli tõusnud tabelisse juba 1956. aasta lõpus, kuid plaadimüük edenes veidi aeglasemalt kui teiste betooni plaatide puhul. Etti. Nõule Koorbee do. Kas te ei saa ta? Tõu. Päts puuni plaadibisnis hakkas peagi näitama nõrgenemise märke. TOP10 hittideks said vel paladuvate wonderful Taima up their sügemmuun ja if dream Skampsu kuid ülejäänud singlid totnesid vaid tabeli lõpuosas. Kulus ligi neli aastat, enne kui päti uus üllitis pressis end taas tabeli tippu. See oligi tarindi plussi komponeeritud ja algselt seisva Websteri poolt plaadistatud kantri Palammudeerida. Ingel seisis alates 10.-st juunist 1961 nädal aega USA poptabeli tipus ja pätt puun sai selle eest oma 12. kuldplaadi. Räägitakse, et kui laulja pärast plaadistamist koju sõitis, kuulis ta juba autoraadiost oma uhiuut pala. Produtsent Randywood oli teinud kiirelt lindistamise käigus õhukesele kileplaadile pea ja viinud selle lähimasse raadiojaama. Seal torkas ametis olnud diskor selle eelnevalt läbi kuulamata kohe plaadi masinasse, öeldes Neile Pärtshuuni uus hetk, muud ei ole ju ära. Ja tegelikult oligi del õigus, sest hitt sellest loost kaduli. Päts puuni seitsme aastase lauljakarjääri viimaseks mõnupalaks oli 1962. aastal ilmunud Speedi Gonzales. Selle mehhiko sugemetega humoristliku laulu olid aasta varem komponeerinud Kadik Hei, Davidschillija FL-i. USA-s jõudis singel kuuendal ja Inglismaal teisele kohale. Kuid mitmes Euroopa riigis jõudis piidi Gonzales lausa tabeli tippu. Aga päts puuni jaoks oli seega kõik. Pärast peedi Konzalest hakkasid markide müügikõverad kiiresti laskuma. Üheks põhjuseks oli kindlasti inglise hamblide biitluse esilekerkimine ja Piplomaania üldiselt, mis ei jätnud puudutamata ka pätt puu niisugust staari. Ja lõpetuseks veel nii palju, et tänaseni on pätt, poon, üksoosite saatejuht erinevates televisiooni meelelahutusprogrammides. 1997. aastal üllatas ta publikut sellega, et tuli kuulsale American Music Award õhtule hulgaliselt kettidega kaunistatud mustas nahkvestis kätele olidega kleebitud võlts tätov veeringud. Vuni uue šokeeriva imago põhjuseks oli tema värske LP Album Nõmo mister naiskai tutvustas, mis sisaldas tuntuimad hevipalade kavereid. Kuigi täpselt samasugust valemit päts puun kasutanud juba viiekümnendatel aastatel ei meeldinud see sugugi Trinity Braud casting network raadiojaama bossidele, kes vallandasid päts puuni viivitamatult saatesarja kauss kala Ameerika saatejuhi kohalt. Oma viimase sõna, aga see 50.-te aastate superstaar veel öelnud. Ja ongi tänaseks kõik mina, Vello Salumets ja produtsent Viivika Ludvig. Soovime teile kauneid päikeselise päevi ja kohtumiseni täpselt kahe nädala pärast.