Tere, mina olen Vello Salumets ja algamas 14. saade 50.-te 60.-te aastate rütmimuusikat tutvustava saatesarjast Tähe tund eelnevates saadetes olen teile rääkinud artistidest, kes särasid populaarmuusikat. Algas 1955. 56. aastal. Kõige eredam komeet, kellel teadvustamiseks piisaks vaid eesnimest, on siiani jäänud puudutamata. Mul oli esialgu plaanis see artist üldse oma saatesarjast välja jätta, kuna tema populaarsus on veel tänapäevalgi nii suur, et teave nii tema eluloo kui muusika kohta sedavõrd põhjatu, et sinna võib lihtsalt ära uppuda. Samas aga oleks imelik, kui ma maailma ehk kõige kuulsam mat rokitähte lausa ignoreeriksin. Kuna ainuüksi selle laulja saavutuste põgusaks üleslugemiseks ei piisa. Ühest saatetunnist. Teen tänavaid sissejuhatuse sest tegemist on ikkagi kuningaga. Tegemist on Elvis Presley. Elvis Presley on vaieldamatult rokkmuusika suurkujudest suurim. Ta oli oma ala tähelepanuväärseim nimi ja tema pioneeritöö avas uksed sadadele teistele noortele rock n roll lauljatele. Pärast teist maailmasõda sündinud uus noorsookultuur kehastus kinoekraanide uute sangarite stiini ja Marlon Brando kõrval eelkõige just Elvis Presley näol. Hiljem, kui populaarmuusika püüdis otsida uusi väljendusvorme pitseriga oli Elvis ikkagi veel suureks eeskujuks ja mõjutajaks. Ta oli iga laulja või ansambli tõeks saanud unistus ja edukuse mõõdupuu kelle karjäär mariga võrreldi jätkuvalt omi saavutusi. Väga ilmekas näide on ansambel ideeeffiks olla suurem kui Elvis. Elvis oli etalon, mille järgi üritati mõõta roti tee ettetellimis hulka koguarvu, esikoha, hitte ja kuldplaate. Ja kuigi mitmed Elvise rekordid said hiljem purustatud, oli ja on fakt veel tänapäeval, et Elvis suutis esimesena uue generatsiooni esindajana pühkida kas või kommertslikuks mõttes platsi puhtaks vanadest headest lauljatest nagu Frank Sinatra ja Bing Crosby. Ta oli sõjajärgse noorsoonii-öelda suurte vanuseklasside tunnete tõlk, nende unistuste ja soovide maine kehastus. Mees, kes jättis oma ajastusse kestvaid jälgi kui mis tahes ala kunstnik oli Elvis isiksusena üllatavalt vastuoluline. Need kümned raamatut, kus on üritatud analüüsida tema persooni on kõike muud kui üksmeelsed. Eriti see osa, mis puudutab tema tõelist minapildi, tervisest, vahelduvat mütilisest, messias kujust kuni prostituutide ja uimastite maailmasse sekkunud narkomaani välja. Kuid kas Elvise puhul ongi tõelise tõe leidmine nii tähtis? Elvise eluloost suurepärase raamatu kirjutanud? Tei. Mashi arvata ei ole. Sest nagu ta tabavalt on öelnud, pole vaja olla suur inimene, kui on võimalus olla suur artist. Masse meelest on peaaegu võimatu üritada välja kaevata seda tõelist või ehtsat Elvist. Ehtsat Elvist pole olemas. See mees, kes ta eales ka oli, kadus juba ammu sinna legendide putud. Elvis Presley on tihti peetud materialiseerunud Ameerika unistuseks. Kehvades tingimustes võrsunud maapoiss, kes oma võimeid uskudes sai vaes lapsest rikkaks. Samas on tihti ka väidetud, et Elvise Ameerika unelm muutus talle lõpuks painama. Kuid kas ei muutugi kõik unelmad lõpuks painajaks, kui usk nendesse kaob? Kui kõik see, millesse kunagi usuti ja mille nimel elati, kaotab tähtsuse muutudes vaid kunagise hiilgeaja karikatuuriks paroodiaks ei saa, võiks olla midagi muud kui kohutav pohmell ja painajad. Kui televis uskus unelematesse, nagu ta on öelnud. Poisina kujutlesin end koomiksite ja filmide kangelasena. Nüüd on see unelm minu jaoks juba reaalsus. Rohkem enam inimene nõuda ei saa. Seda öeldes oli Elvis juba alla andnud. Kõike saanuna oli ta väsinud uskumast. Kuid kunagi oli olukord hoopis teistsugune siis, kui ta oli veel mäetasustatud veoautojuht. Samas oma emale kleidis ele osta. Kädi. Läti oli talve Lunen. Ta andis seda lubadust üsna mitmel korral avalikkuse ees hoolimata teiste inimeste naerust. Elvis ei soostunud rääkima, kuidas ta selle Kädilegi hangib, kuid sisimas oli ta vastust teadnud juba kaua. Kingituse emale hangib ta oma laulmisega. Elvis Aaron sündis kleidis ja pööran Presley farmeri perekonda Chupelas Mississippi osariigis kaheksandal jaanuaril 1935. aastal. Tema kaksikvend Chessingeron oli sündides juba surnud. Elvise esimene tähelepanuväärsem kokkupuude muusikaga toimus kohalikus kirikus, kus tal tuli laulda gospeleid. Kui Elvis oli kümneaastane, laulis ta koolipeol pala õudset mis mõjus õpetajale sedavõrd dispoisi amatöörlauljate võistlusele. Elvis võitis seal teise preemia sai algatuseks küll emalt millegipärast peksa, kuid mõne kuu pärast sünnipäevakingiks odava kitarri. Põhjus kitarri saamiseks polnud siiski mitte hea esinemine lauluvõistlusele vaid kingi valikul sai emale määravaks kitarri hind 12 dollarit 98 senti. See oli märksa odavam kui jalgratas, mida poeg samuti sünnipäevakingiks igatsesin. 1948. aastal kolis Presley Peremmeffisesse kleidis, läks kudujana tööle jupoloog kaanenud kompaniisse, isa nist sai aga veoautojuht. Sama amet mõlkus ka noore Elvise meeles ja 1953. aastal pärast keskkooli lõppu pääses poiss tööle autojuhina kraam electric kompaniisse, teenides nädalas 41 dollarit. Samal suvel parkis Elvis oma pika spordis Philipsi omanduses oleva Memphis Rekkor sööbisse jätta. Selle 1950. aastal loodud peamiselt mustade rütmibluusi toota. Plaadifirma tegevuse juurde kuulus ka niinimetatud pisiplaatide tegemine. Stuudio välisseinal oli tahvel, kus seisis kirjas. Laadistame mida tahes, millal tahes, kus tahes. Üks plaadi pool maksab dollarit kaks poolt, neli dollarit. Seega kestahes või stuudiosse sisse põigata ja pärast tasumist kas siis laulda või mängida mida tahes. Mälestuseks anti kaasa algeline, kergelt puruneb plastikplaat, mida pressiti, kui klient teisiti ei soovinud, vaid ainult üks koopiad. Kui Elvis saabus, son stuudiosse plaadistama polnud san Philipsi kohal. Elvise laulud salvestas tegelikult Sänna abiline, Marion käis ka end kitarril saatel, noormees laulis ansambliink Spots hiti May häppines ja kantrilauljat plämbi tuntud palav hätsuveni Haadeek. Pidin. Elvist teatas pärast plaadistust, et kingib selle plastiku emale sünnipäevaks kuid vaevalt pidasse paika, sest kleidis sünnipäev oli märtsis. Plaadistus aga toimus suve lõpus. Ilmselt soovis eelmist plaati lihtsalt endale. Elvis pidas lõpptulemust küll kehvaks. Covid Maria-Ann keskel oli ilmselt teist meelt. Ta oli pannud keset plaadistust lindi keerlema, mängides seda hiljem Sam Phillips. Tegelikult oli see tavaline nipp, sest Philips oli andnud oma alamatele nüüd juba legendaarseks saanud käsu. Kui leidub keegi valge, kes laulab sama fiilingu kui must, võiksime teenida miljoneid dollareid. Keskel leidis ilmselt terviselaulust just midagi taolist olnud selles päris kindel. Järgnevalt unikaalne üles võtta Elvis Presley kõige esimesest lindistusest. See ainus plastikplaat on olnud 40 aastat tervisemajanaabri valduses ja krõbisevad ülesvõtted paladest. May häppines ja When the Haale XP kinn ilmusid Presley fännide suureks rõõmuks alles mõni aeg tagasi ühele Elvise siidikogumikule. Kui Elvis Presley ilmus 1954. aastal, sans stuudiosse neli dollarit näpu vahel ja laulis plaadile palad käsi olla afio ja ajaline stand-in your way hakkas Sam Phillips mõtlema, et selles emus on midagi peidus. Üsna ta helistas tervisele ja küsis, kas noormees võiks tulla laulma, laulu, videot, juua, mille demolindi oli Philips just Asianneffhilist saanud. Phillips ei mäletanud tema sisse laulnud musta nooruki nime ja seepärast pakkustab Reslile. Ehk äkki see sooviks katsetada selle laulu plaadistamisega. Elvis oli loomulikult kohe nõus. Tülipsi sõnade kohaselt oli nooruk enne kontoris, kui ta oli jõudnud telefoni hargile panna. Kuna lindistus ebaõnnestus eelmisel täielikult, palus Sam Phillips Noormehel laulda midagi muud, mida ta oskab. Elvis laulis ette kogu oma repertuaari alates kostolitest läbi pluuside klounidele välja. Philips taipas, et see, mida Elvis kõige rohkem vajab, on koostööproffide muusikutega ja ta saatis noormehe kantriansambel Starlaids ränglens kitarristi, Scotti Muri jutul. Presley alustas külmuri naabruses elava kontrabassimängija pill plekiga tihedaid proove. Kuid kui Philips üritas kuuendal juunil 1000 954. aastal lauljat stuudios salvestada, ei tulnud sellest midagi välja. Kogu asi sai alguse täielikust juhusest. Ühe lindistuspausi ajal hakkasid Elvis Scotti ja pill oma lõbuks improviseerima A Big Boy gradopi Kantri pluusiliku pala That's orat mama. Nad mängisid seda täiesti uuel moel, milles olid kirglikud tukslemist, midagi kantrist ja midagi rütmipluusist. Kohale saabunud Philips palus neil improvisatsiooni korrata, et ta saaks seda lindistada. Kõik õnnestus ja Philips otsustas lükata tätsol Raidma Elvis Presley esimesele singlile. Bee poolele jäi Bill Monroe vana kantriklassika bluumi abcentacki. Alles hiljem sai Philip selle selgeks, et just taolise otsusega oli ta eneselegi teadmatult teinud plaadistus. Ajalugu. Elvis Presley esimene ahjusoe singel torgati pihku Discord Joy Phillips sile, kes mängis seda otsekohe Memphise raadiojaamas. Nendes järgneva kolme tunni jooksul 15 telegrammi ja 47 telefonikõnet, milles tunti huvi laulu esitaja vastu. Diskor pidi Ratso rait mammat mängima seal tööpäeval tervelt seitse korda. Järgmisel nädalal müüdi Elvise esimest singlit Memphise piirkonnas üle 7000 eksemplari ja peagi ulatus müügiarv juba 20000-ni. Elvis Presley plaadis tas järgmise 16 kuuga paarkümmend laulu, alates rajudest rockabilly tõst nagu Racing Jonaitsja Mistrali trein lõpetades lüüriliste ballaadid ja ka nagu seda ällavjupiku. Presley nimi hakkas Memphises populaarsust võitma ja üsna pea tuliuut imelooma vaatama plaadifirma ase Victor repertuaari Bastiiv shows. Teda hakkas kuuldu ja nähtu ning ta pakkus son rekordsele Elvise ostuhinnaks 35000 dollarit, Elgisele aga 5000 dollarit. Sam Phillipsi vastus on loomulikult jaatav. Philipsi teguviisi üle on hiljemgi pimestatud, kuid arvatavasti tajustas suurepäraselt oma väikefirma võimalusi ja piire. Ta ei saanud end võrrelda. Aashi jäi taolise suurfirmaga, kelle tohutu turundusaparaat võis Elvisest teha juba rahvusvahelise kuulsuse. Samas polnud Elvis Sam Phillips jaoks enam ainus erand, sest sanfirma uued leiud nagu Cherry Lewis kaartherokinsija hoobisson olid samuti suurepärased rock n roll'i lauljad. Vastandina Helvisele kirjutasid nad Omaid laule ise. Järgnevalt kontsertülesvõtte 1955. aasta raadioshowst Louisiana haiglaid, kus Elvis esid tähendab vaid talle omases stiilis tema esimese singli B-poolel olnud bluugress pala liumun Afgentakiga. Arci ei plaadifirmasse siirdunud Elvis Presley saiema mänedžeriks tankalanel pagari kes olid tegelenud enne pallide kantrilauljatega nagu näiteks eri aanud ja Hank Snow samastanud haaker, see üsna mitut liiki business i keerutanud kõvanahkne paljudes suppides keedetud ärimees just eriti hea mainega. Ausalt öeldes polnud aga mingit kolonel ega isegi ameeriklane kuigi väitis end olevat sündinud 1910. aastal Lääne-Virginias. Tegelikult oli tema sünnimaaks Hollandi sünniajaks 26. juuni 1909. aasta ja tema õige nimi oli Andreas Korneelismann kuigk. Ta oli saabunud USA-s 18 aastaselt ja võtnud endale nimeks Tom taaker. Elvise esimene plaadistus aarse firmas tolmus Nashville is 10. jaanuaril 1956. aastal. Lisaks Scotti muurile ja Pill plekile olid stuudios veel trummar Lindsey fantana ja lauluansambel Jor peeners koosseisus haid, ookeans Hakend, Yared, Gordon, Strucker ja Niil nässus. Päeva kapurgita diviis pala, millest üks oli Tomide Alleni ja tuntud kantrilauljahoid ekstoni ema Me poolen ekstoni kirjutatud Haatprik hotell. Plaadi etiketile oli mänedžer Bakeri nõudmisele kirjutatud ühe autorina Elvis Presley nimi eesmärgiga saada solistile lisaks laulmise eest saadava raha ka autoritasu. See oli olnud igivana nipp, kuid siiani oli seda kasutatud vaid mustade artistide puhul. Plaadifirma lisas plaadi etiketile mingi väljamõeldud nimega, et saada osa autoritasust endale. Nii või teisiti, Haatorik hotelli tegelik autor Me Ägston ütles Elvisele, et kirjutab talle miljoni hiti. Legendide kohaselt kestis kalakirjutamine vähem kui pool tundi. Selle aja jooksul jõuti valmis teha isegi demolint. Laulu idee tuli Tommitaarnenilt. Kell kripeldab hinges lehest loetud uudis enesetapust. Elvisele lugu meeldis, sest enne plaadistust kuulasta demolinti 10 korda järjest läbi. Vaimustuses olid ka plaadiostjad. Singel Haatpreik uutel avaldati 27. jaanuaril 1956. aastal ja kolme kuu pärast tõusis USA tabeli tippu, jäädes sinna väga pikaks ajaks. Esikoht vahetus järgmisel korral alles kaheksa nädala pärast. Huvi Elvis Presley uue singli vastu valitses ka Euroopas. Seda näitas Briti tabeli teine koht. Oleks siiski vale väita, et Elvis oli selleks ajaks vallutanud kogu vana maailma publiku. See juhtus alles aastaid hiljem, kui Elvis siirdus lihtsamate lööklaulude liinile. Tookord 1956. aastal. Talle uskusid vähesed nii Elvise kui üldse rock n roll'i kestusesse. Filipp Nooman on valgustanud seda oma biitlite raamatusse out. Täpselt nii nagu Ameerikas, oli ka Inglismaal juba pelgalt mõte sellest, et valge mees laulab nagu must artist, lihtsalt rõve. Taoline juhtum, vaid kuidas rock n rolli muusika pahatahtliku võimu noorsooergutamiseks. See oli nagu dzunglitrummide põrin, mis ärgitab metslasi vägivallale, meeletule, seksile sõna kuulmatusele ja halvale käitumisele. Ega, ja Inglismaale ja Ameerikale üle vaid üks lohutus. Kõik, mis on sama groteskne kui Elvis Presley, ei saa kaua kesta. Kohta räägiti täpselt sama, mida 1941. aastal teise maailmasõja kohta. Kuue kuuga on kogu asi unustatud. Nagu me kõik teame, ei pidanud see väide mõlemal juhul vett. Järgmine kord võis Presley nime leida edetabeli 20.-lt kohalt kui sinna jõudis tema lauldud cover kaartherkintsi palast pluuschweidžuus. Hapraid hotel kujunes Nelvisele Guyashi eile tohutu edukaks avalöögiks. Samuti müüdi üle kahe miljoni. Kuid see oli alles eelmäng. Asjaolu, et singel püsis kaks kuud USA tabeli tipus, oli küll kõva sõna, kuid ainulaadne, sest taolisi asju oli juhtunud ennegi. Samas fakt, et Elvis oli hiljem suuteline tegema kümneid esikoha hitte, mille kõigi müügi ületas miljoni piiri tõstis laulja hoopis kõrgemale mõnest õnnelikust ühe või kahehititegijast. Võiks ehk küsida, kas Elvis oli ikka nii ainulaadne. Meile on aastakümneid püütud kinnitada ehk kolida vaid jõuliselt esile kerkinud uue ja paelova muusika ehk rock n rolli ringkonna üks paljudest potentsiaalsetest tähekandidaatidest. Vähemalt muusikaajaloolane Charliel Sillat usub seda viimast oletust. Sestan kirjutanud. Presley avastamise juttudes. Olemas KÕIK legendide jaoks vajava romantika, juhuse ja fatalismi elemente. Kõigele lisaks näib see olevat ka tõsi. Samas on selge, et kui Philips ja Presley poleks ka kohtunud, oleks mõni paarisrakend teinud üsna pead täpselt sama tembu kui nemad. Ühendanud rütmibluusi ja kantristiili ning leiutanud uue Texase läänepiirkonnas Arkansases põhja. Louisianas ja Memphises olid küllaldaselt lauljaid, kelle kultuuriline ja muusikaline taust oli Elvisega sarnane. Üsna mitmed pressisid end Elvise eeskujul, son stuudiosse, teised aga proovisid õnne, kas Nash villis võik? Võttes kokku kogu eelnev võib tekkida küsimus, kas Elvise tõus Ameerika populaarmuusika kirkamaiks täheks oli täielik osaline või üldsegi mitte juhus. Samas on tõsiasi, et see 1009 156. aastal son plaatidega ainult kohaliku edu saavutanud laulja oli USA muusikaturgude huvitavaim põnevaim ja lubavaim uus nimi. Kuna asuti Ameerikas, ei suudetud loomulikult varjata nii isuäratavat artisti televisioonishowprogrammide eest. Elvise esimene märkimisväärne teleesinemine toimus 20-ga kaheksandal jaanuaril 1956. aastal vanadeorkestrijuhtide Jimmy ja Tommy Hossidele saates. Sellele järgnesid esinemised Milton Perli shows, kus Elvis laulis 1956. aasta aprillist Laaristatud pala mon do i idu laviu. Taoline telešõu, mida jälgis 50 miljonit inimest, oli karjääri alustavale lauljale tohutuks reklaamiks ja seega polnud Elvise uuel singlil mingeid probleeme. Edetabelisse tõusmisega. TOP 40 hulka jõudsid ka eespool kuuldud singlid veepoolel olnud palav mai beebilehmi kuid singli põhilugu Morris Massey ja aera kas lohvi kirjutatud laul I want to aniidio laviu ol, elades 28.-st juulist 1956 nädal aega USA tabelis esikohale? Elvis Presley oli teel tippu. Siinkohal täna katkestama ülevaate Elvise loomingust, et jätkata täpselt kahe nädala pärast. Mina, Vello Salumets ja produtsent Viivika Ludvig. Soovime teile kõike head.