Tere, mina olen Vello Salumets ja algamas 15-st saade viiekümnendatel Te 60.-te aastate rütmimuusikat tutvustavas saatesarjas tähetund. Eelmine kord alustasin rokkmuusika kuningaks tituleeritud Elvis Presley loometee tutvustamisega. Täna jätkan sealt, kus pooleli jäin. Teades juba ette, et selle artisti saavutusi tuleb mul käsitleda veel järgmises saates. Elvis Presley lauljakarjääri ehk suurimaks saavutuseks, kui vaadata edetabeleid ja plaatide müügi arvu oli teisel juulil 1956. aastal purgitatud singel paladega tontlik Roel ja Hountog. Põhjuse niisuguseks väiteks annab asjaolu, et see singel oli alates 18.-st augustist 11 nädalat järjest USA tabeli tipus. Ehk siis nii kaua, et Telviselt jõudis selle aja sees ilmuda juba uus plaat lammitsendaga, mis tema eelneva singlitabeli tipust minema peksis. Mul oli tegelikult vana laul, mille Lillebrori Ast toller olid kirjutanud juba 1952. aastal ja plaadistanud Johni ordisi. Bändi solistid, rütmibluus, lauljatari Big Mama, Forton ja lill. Teose kirjutamisel oli lõiverilejas dollarile abiks olnud Johnny otis kuid selleks ajaks, kui ilmus Elvise singel, kadus, kõnnin millegipärast autorite nimekirjast. Elvis Presley ei seadnud naiste esitusi eeskujuks, sest oma variandi leidis ta hoopis mujalt. Presley esines 1956. aasta kevadel esimest korda Las Vegases kuid tema sealne debüüt läks aia taha, sest hotelli keskealisele ja varakale publikule ei meeldinud sugugi. Neile esineb rock n roll'i laulja. Seega planeeritud kahenädalane esinemine lõppes juba nädala pärast ja Elvise asemele palgati klooni ansambel Frealibel andev Velbois, kes mängis ka rock n rolli pühitseda parodeerides. Selle ansambli repertuaaris olnud Hountovi teksti muudetud, et tööklubi publikut naerutada. Kohal viibinud Elvis aga kuulis selles palas muidki väärtusi ja ta otsustas hauthogi oma repertuaari lülitada. Peagi laulis Elvis Presley Hountogi Steve Allen shows ja just see esitus kergitas USA-s üles pahameele. Vormi koduperenaised, kirik, isandad, õpetajad ja muud moraalijüngrid leidsid, et Elvise puusaliigutused olla laulu esituse ajal liialt seksikad. Heiteid 100. nagu oavarrest ajakirjanduse lööklause Elvisada Belvis ehk puusa. Elvis levis kõikjale ja kirjutistes nimetati lauljat maitsetuks ebamusikaalse eks vastumeelseks ja barbaarseks. Kriitika oli selline lapsik väljendusvorme, mida eales on kuuldud täiskasvanu suust või Elvis on sõnulseletamatult andetu, jaabulga tarne. Kuid tegelikult see vaid tõstis Elvise popule väärsust ja Steve Allen otsustas laulja veel kordama saatesse kutsuda. Järgmisel korral aga ei saanud Elvis end üldse telekaamera ees liigutada, sest lavastatud klipis tuli tal Hountoge esitada smokingut riietatuna deklaratsiooniks, silinder, kaabuga ja lipsuga ehitud jahikoer. Meie märgiks on teha vaid head saadet heads õud, mida kogu pere saaks nautida, kuulutas Ellen ülikooli peale esinemist. Loomulikult marus. Hiljem kui Ellen kuulutas välja sõjarock n rolli vastu, paljastas ta oma tõelise pale. Tema tuntuim saavutus oli oma teleshows Džiin Vincenti palad, piibotelluula teksti sarkastiline lugemine, justkui oleks tegu luuletusega. Kuna Elvise esinemised olid tohutult kasvatanud stiive vaatajaskonna arvu, andis muretsemiseks põhjust teisele TV-saatejuhile, et Sally kanile, kes oli jõudnud juba kõva häälega kuulutada, et Elvise sarnased kloonid ei hakka iial tema telešõudes esinema. Elvise populaarsus aga oli kasvanud nii suureks, et sallivanil tuli üsna pea oma pühasid sõnu süüa. Laulja mänedžer kolonel Baker polnud loomulikult kade hoolitsedes selle eest, et Elvise esinemine läheks kett sallimannile võimalikult kalliks. Kui Steve maksis Elvisele iga 7500 dollarit, siis et sallimanil tuli kolme esinemise pealt oma rahataskut kergendada 50000 dollari võrra. Vastutasuks niisugusele nahaalsusele üritati üheksandat septembril 1956. aastal toimunud sallivani teleshows pista Elvist aisade vahele sellega, et kaamerameestel lubati seda noorsoohullutajat ekraanil näidata vaid vööst ülespoole. Elvis oli loomulikult asjast teadlik ja kuigi sallimann püüdis teda saate algul meelitada sõnadega tahan öelda Helvistele ja publikule, et ta on väga korralik noormees, muutis Elvis esinemise ajal kogu tsensuuri raamatuks sellega, et šestikuleerides näomiimikaga kõris sõlmega, õlanukkidega kätega ja ülakehaga sellisel moel, mis ei jätnud eriti võimalusi kaksipidi mõtlemiseks. On kokku arvutatud, et Elvise esinemist, et sallimannid teleshows vaatas umbes 54 miljonit ameeriklast ja et 82,6 protsenti USA televiisoritesest oli keeratud ainult sellele kanalile Ei nõua. Setomaa alal lopa. Raba. Tegelikult on meil sattuda märgase Don't komponeerinud autis Blackwell kirjutas eelmisele teisigi palasid milledes tabeli tippu jõudsid Cap Sandro muuseas ka Churchilli Lewise esikoha hitt kriit pools Ofaja oli uudis Blackwell sulest. Heliloojate paar leibers, dollari panus Elvisele oli aga üle 20 pala. Nende hulgast võiks leida selliseid superhitte, kuid tšelhaus rock ja Kinkre ool. Pärast kolme esikoha singlit ja palju tähelepanu äratanud teleesinemisi noteeriti Elvist Ameerika viitetööstusest väga kõrgelt. Liiati polnud ta enam vaid õnnelik laulupoiss teismeliste plikade momendi soosik, kes juba homme võiks vahetuda uue iidoli. Ka Elvise esinemisega kaasnev möll ja mäss ületas kaugelt selle, mida oli nähtud Frank Sinatra kõige kuumematel kontsertidele. Taoline edu ei jäänud ka filmitööstuses märkamata ja Paramount igal olnud veterani prootsand hälve volis palus Elvisel tulla Hollywoodi proovivõtetele. Ilmselt oliti baas sobib ja voolistegi Elvisele pakkumise osaleda kolmes filmis, kusjuures esimese rolli eest oleks saanud 100000, teise eest 150000 ja kolmanda eest 200000 dollarit. Mänedžer Baker kirjutas lepingule alla ja filmivõtted esimese rolliga filmis lammi algasid vuntsi tantšeri Foxy stuudios. Filmi produtsendiks oli valitud sobiv mees ehk kuulsa noorte mässu kajastava filmi mans, kus peaosastseen stiin linale toonud David võispaat. USA kodusõjaaegasid kajastav film lammi tämber polnud tegelikult mingit kassatükk, jäädes tulemusel ülejäänud 34 Elvist filmile alla. Samas oleks Elvis võinud osaleda hoopis paremates filmides, sest enne lammit Henryt pakuti talle osaks koos pöök Lancasteri ja Kathryn heparniga. Filmis Rein meikar. Tuli pakkumisi sellistesse hiljem kuulsaks saanud filmidesse nagu definan Kumans Sandro raudinplaat ja staarpool. Elvis oleks ehk nuustunudki, kuid Jaapani ette tema mänedžer kolonel paakra, kes kartis, et niisuguse suurusjärguga filmid oleks Elvise jaoks liiga jutumärkides peened parkeni tahtnud Elvisega teha mitte kunsti, vaid raha. Telvis lõkkaski Pakri nõu on teil kõik ettepanekud tagasi hakates tegema omi filme, mille teostusi jäi ümbrusest ainestikus hoolimata piinavalt Sabloonseks. Ehk teisisõnu ekraanil võis näha kaunitest naistest ümbritsetud sangar, Elvist kehva näitlejatööd, kiiruga tehtud filmivõtteid ja maiuspalana mõningaid süžeega seotud laule. Filmi lammithender algse pealkirjaga Reno Brothers tunnusmeloodia komponeeris nätsana. Tegelikult põle komponeeris päris õige sõna, sest põhineb USA kodusõja ajal lõunaosariiklaste hulgas levinud populaarsel laulul orali, mille veel 1861. aastal olid kirjutanud Fovskik Japosson. Elvise singli etiketile lisati ühe laulutegijana ka Elvise nimi kuid ka seekord ei pidanud see teade paika, vaid laulud teiseks autoriks oli tegelikult hoopis Piero mätsoni abikaasa Ken Darby. Erandina eelmistest ei mängi sellel plaadil Elvise taustabändis ka Scotti moor Bill Black ja Tihhon Montana sest filmiga pani soovis nende asemel näha Kendaabiitrijat. Lammi tender oli taas superhitt. See oli kõigi aegade esimene singel, mille ettetellimine ületas miljoni piiri. Plaat tõusis USA Bilbo tabeli tippu kolmandal novembril 1956. aastal ja hoidis seda kohta viis nädalat. Ka B-poolel olnud enim Montni osutus menukaks, jõudes tabeli teisele kohale ja ka seda müüdi üle miljoni. Niisugune saavutus oli sõnalaulude kohta, mida kriitikud pole iial eriti vaimustunud vastu võtnud. Nende üldine arvamus oli. On raske leida sama lihtsat ja amatöörliku pala kui seda lammittenda. David Bišecon oma raamatus rationid Mousson kirjutanud nii Elvise esimene esikoha ballaad kus saateks vaid akustiline kitarr on üsna keeruka harmooniaga, millest viisi hääl üritab justkui pikast tunnelist läbi tungida. Ehk päästabki esitus, mis parandab nii Palazzerkivad tempot kui lonkavate. Kriitikute meelest olla Middendorff täiuslik näide rock n roll'i võlu Hilgamisest. Samas on see ülipeenutsetud akadeemiliselt komponeeritud ja sõnastatud ning silutud laul, mis siin salata, kaunilt tehtud. Ja just seepärast sai lammitsendorist 1900. 56. aastal tõeline suur hitt. Juuri. Kuigi Elvis Presley oli esinenud õnnetus kogu pere islamitender, mille tunnusmeloodias sai tema esimene ballaadilik esikoha hitt polnud laulja edule USA-s enam mingeid takistusi. Isegi vanem generatsioon oli hakanud taipama, et Elvis polegi nii ohtlik noorsoot mässule ärritav rokkar vaid üsna tavaline lahe noormees. Seepärast lubasid nad oma lastel käia vaatamas Elvise filme ja osta tema plaate. Samal ajal seal polnud Euroopas Elvise palavik alanud, tõsi, tema plaadid olid populaarsed siingi. Vaatamata Euroopa fännide huvist ei saanud mingist üldisest heaks kiiduks või omaks võtmisest veel rääkida. Elvise järgmine singel oli Rosenbergi ja pöörnanud Veinmanni komponeeritud do matš tõusis üheksandal veebruaril 1957. aastal kolmeks nädalaks USA tabeli tippu ja alati müüdi üle kahe miljoni eksemplari. Traditsiooniliselt pääses ka singli B-poolel olnud palableenbogiipz hiti tabelisse, seekord küll 34.-le kohale. Samal ajal kui Elvis plaadistas oma tulevast esikoha hitti do matš põikas ta ühel vabal momendil sisse oma vanasse San Records plaadifirmasse. Sel päeval viibisid stuudios ka firma leival olevad Jerry Lewis, Johnny Cash ja karto. Räägitakse, et tookord oldi koos lindile üsna mitmeid peamiselt gospel-tüüpi laule mida plaati pressitud ja ainsaks dokumendiks sellest miljoni dollari kvartetist jäi paljudes ajalehtedes avaldatud fotol. Alles 1981. aastal ilmus Inglismaal müügile LP miljon dollarit kvartett kus aga ilmnes, et Johnny Cashi seal oli, plaadil puudub. Nagu hiljem selgus, oli cache läinud pärast pildistamist poodi sisseoste tegema ja lindistamise ajaks oli kvartett kokku kuivanud. Triox. Selle legendaarse sessi lindistamise ajal oli Elvis ostnud endale maja vait eeslinnas Memphises. 100000 dollarit maksnud ehitus kandis nime Kreisland. See nimi meelde selgisele sedavõrd, et otsustas selle nime säilitada. Kui palatjumatš kadus tabelist ei möödunud kaua aega, kui sinna ilmus Elvise uus singel, utis Blackwell kirjutatud poolshukab mis tõusis 13. aprillil 1957. aastal kaheksaks nädalaks USA tabeli tippu ja plaati müüdi üle kahe miljonit. Jällegi kasutas monel paak ära lisaraha teenimiseks laulu autorina plaadi etiketil Elvis Presley nime. Kuid tegelikult polnud Elvisel selle pala kirjutamisega mingit pistmist. Inglismaal polnud Elvis siiani saanud tabeli tippu. Isegi niisugused superpalad nagu Haatpreek, hautel ja Hountoks olid jõudnud vaid teisele kohale. Selle vea korvas nüüd ool sügab, mis tõusis 12. juulil 1957. aastal seitsmeks nädalaks briti tabeli tippu avades lõpuks ka Inglismaal Elvise esikoha ahitide Lavín. Tema plaati oli Briti saartel siiani avaldanud Hismas poiss plaadifirma, kuid nüüd otsustas Arci Ei luua Inglismaal oma osakonna ja hakata avaldama Elvise plaate oma firmamärgi all. Loomulikult ootasid briti noored pikisilmi Elvist kontsertturneele. Nagu näitas hilisem ajalugu, ei esinenud Elvis kogu oma karjääri vältel iial väljaspool Põhja-Ameerika Mannert. Sellele on pakutud väga palju seletusi, kuid teine süü võis peituda hoopis Elvise mänedžer Is kolonel paagrents, kes ei olnud USA kodanik ega omanud ka selle riigi passi. Seega ei olenud paak USAst lahkuda, kartes, et naastes ootavad teda ees mitmed ebameeldivused. Tuli inglastel ja teistel USA-s mitte elavatel Elvist fännidel rahulduda vaid kuningaplaatide ja filmidega. Võimligismi Piibe. 1957. aasta veebruaris alustati Elvise teise filmivõtetega. Filmi töönimeks oli algul lõunson kauboi. Vähemalt väikese eelarvega tehtud lammi tsendorist paigutati Elvise uude neli filmi üsna suur hunnik raha. Filmi lõplikuks pealkirjaks jäi loving you ja seal kasutati üsna palju Elvise kontsertvõtteid. Filmi esilinastus eks ei valitud 1957. aasta kaheksandat juulit juhuslikult sest just samal päeval Päeval tõusis linateoses kasutatud Elvise uus singel lehmi vio tädi Bea USA tabeli tippu. Taas oli tegemist kõrgklassi hitiga, sest vaat püsis esikohal seitse nädalat ja müügiarv ületas kaugelt kahe ja poole miljoni piiri. Edu saatis ka singli B-poolel olnud filmi nimi palal loving you, mida võis näha Bilbo tabeli 20. kohal. Samas mitte kõik Elvise Uuer laadi kuulajad ei kiljunud vaimustusest. Olgu siinkohal toodud näide ühest Soome muusikaajakirjale aianzavel saadetud kirjast. Mõista, kuidas mõni võib vait, Tervis oskab laulda tema lauldud palas. Tädi beer on kõik sõnad peale laulu pealkirja arusaamatud, kuuldub vaid suurmulin ja ei saa aru, kas see tuleneb kehvast plaadi materjalist plaadistusest või üritab sellel tõesti keegi laulda. Kui võrrelda Elvist kasvõi näiteks Tommy stiiliga, ei kannata võrdlus mingit kriitikat. Erinevalt Telvisest oskab Tomi laulda ja lisaks ka kitarri mängida. Usun, et kommentaarid on liigsed. Tädi beer saavutas Euroopas suure populaarsuse ja kui mõned noortelehed avaldasid täiesti tuulest võetud teate selle kohta, et Elvis korjab mängukarusid, polnud lõpptulemust raske ette arvata. Kogu maailmast kaskreeslandi saabuma pakette, nii et vaene Elvis pidi talle saadetud mängukarude sisse lausa ära uppuma. Lauljal ei jäänud muud üle, kui kinkida tuhanded kannid jõuludeks ühele laste heategevusorganisatsioonile. Kuid nii mänguasju kui igasugust muud träni jätkus. Nii tele. Kui Elvise plaatidele ja filmidele kulutatud rahast midagi järele jäi, sai selle eest osta kõike pastapliiatseid, kaelakeesid, kingi, mängukoera topiseid, limonaadi, närimiskumme, öösärke ja nii edasi, mida kaunistas Elvise pilt. Vanaturupetis kolonel paakril teadis kuskohalt dollarikesid korjata. Sellega täna lõpetame, et jätkata kahe nädala pärast. Mina, Vello Salumets ja produtsent Viivika Ludvig. Soovime teile kõike head.