MINA OLEN Vello Salumets ja algamas seitsmeteistkümnest saade 50.-te 60.-te aastate rütmimuusikat tutvustavas saatesarjast. Tähetund. 957. aastal ilmus Soome muusikaajakirjas aian Sävel. Järgmine kriitika. Seda gruppi peetakse üheks populaarseimaks Ameerika lauluansambliga mis tegelikult näitab jänkidel väga halba maitset. Inglist soleerib ülisentimentaalne eunuhh tenor ja ülejäänud vaid saadavad teda. Taoline kriitika oli selgelt ülekohtune ja näitas kas kritiseerija kadedust või hoopis tema enda halba maitset. Tegemist oli ju ikkagi maailmanimega, millest ei saa ei üle ega ümber. Tänane saade ongi pühendatud leivataldrikutele või siis saviplaatidele, mille inglisekeelne vaste on lõpp. Lätters. 1953. aastal Los Angelesis moodustatud plätters oli 50.-te aastate mustanahaliste lauluansamblite hulgas kõige edukam sest analoogsete gruppide Mills Brothersi ja Ingsbotsi jalajälgedes liikunud plättersi stiili nautisid lisaks rassiga vastastele ka väga paljud valged lõplattersi. Algkoosseisu moodustasid tenorid toni Williams ja David Lynchi bariton Alex Hodž ja bass Bertrand. 1953. aasta lõpus kohtusid Need ühes parklas töötavad noored laulumehed promootorina tegutsenud back fänniga, kes askeldas seal juba üsna mitmel rindel. Ta oli neljakümnendatel taastatel komponeerinud džässteoseid olnud arranžeerija, orkestri juht ja trompeti-ist. Lisaks proovinud kätt ka uute talentide otsingutel nii vôi kui King Federal plaadifirma. Pärast Platrassiga tutvumist sõlmiski ta 1950-ni neljanda aasta veebruaris siiani rohkem omaks lõbuks laulnud noorukitega mänedžeri lepingu. Mõned kuud hiljem tutvustas Remm poistele tüdrukute ansamblis Sherlik Hanter ande Queen's laulnud viieteist- aastaste Saulat Heilarid, kellest pidi saama plättersi viies liige. Millegipärast aga osatud neidu. Ansambli esimesele. Ansambli koosseis muutus veelgi, kui 1954. aasta suvel läks Aleks hootš seadusega pahuksisse ja tema asemel said lättersi uueks liikmeks baritonihäälega pool Ruby. Mõne aja möödudes organiseeris mänedžer Bakremm Blatter laadistus lepingu General rekortsiga kuid esimese singlina avaldatud pala Howli ju Äntšue laul erilisi hurraa-hüüdeid küll esile ei kutsunud. Vaatamata teatavale ebaedule jätkusid plektersi plaadistused ja kuigi ansamblil polnud ette näidata ühtegi hitti poega, oskas mingi nipiga kruvida plättersi esinemishinnad üsna kõrgele. Niisugust fenomeni imetlesid ka Los Angelesest pärit lauluansambli Kins liikmed. Nad olid saanud 1955. aasta algul üleriigilise TOP10 tabelisse pala Engel kuid sellest hoolimata pidite Kins esinema plättersist hoopis väiksema tasu eest. Vaata kui ins pöörduski back Rämmi poole palvega, et see hakkaks Nende mänedžeriks. Remm oli pakkumisega nõus, kui mökkovi Records soovis oma katuse all näha ansamblit Veebee. Kins oli räme valmis äritehinguga ainult sellisel tingimusel, et iga lehele kirjutatakse ka ansambel plättersi. Nimi. Firma esindajana toiminud John Sipa andis järele ja tänu Remm kavalale kett pakkumisele pääseski plätters suurfirma katuse alla. Plätters otsustas teiskordselt plaadistada Bakrämmi jää Änrändi komponeeritud rull liu kuid ka seekord ei saadud edu maitsta. Siis tuli appi tenori laulja toni Williamsi abikaasa, kes tegutses sel ajal Sanchezi kuulsaima raadiodiskor ihantor hänkoki sekretärina. Ta viis Platrassis singli oma ülemusele, kes nõustus sedasama raadiosaadetes mängima. Õlli jõud juhtus kuulama Los Angelesis külas viibinud Seattle'i raadiojaama diskor pop saata. Talle lugu meeldis ja pärast singli omandamist hakkas Salter seda tutvustama oma saadetes. Sellest oli kasu ja üsna pea tundis only jõu vastu huvi. Kabublik. Singel tõusis 1955. aasta sügisel USA poptabelisse ja jäi peatuma viiendale kohale. On liu oli menukas mujalgi, näiteks Prantsusmaal saiust selles inglist riigi plaadiajaloo esimene miljonilt. USA-s jäi Õundi jõu edetabelis viiendale kohale. Sama koha hõivas see lugu ka Inglismaal, kui seal avaldati see ühel singlil koos plättersi järgneva hitiga The Great Brittendaga. Seda on raske öelda, kumb pala viis plaadiedetabelisse. Võib-olla aitasid sellele kaasa mõlemad koos Bakremm meeritud dekraid, Brittenda oli taasmiljonilise läbimüügiga ja singlit nähti Billboard disc Choki Chuck poksi ja top 100 tabelis isegi esikohal. Kuid see kõige tähtsam ehk siis pessellers tabeli tipp jäi seekord vallutamata. Sellest hoolimata oli ansambel tulemusega rahul ja eelkõige rõõmustas Saulat Heilor Sestada. Kreiklitender oli plättersi esimene plaat, kus ka neiu osaleda sai. Kuigi Päkvömm oli kirjutanud plättersile kaks miljoni pala tuleb aga võiks öelda, et ta ei kavatsenud neid lõpuni nikerdama jääda. Ta ei suhtunud üldsegi negatiivselt inglasest Jimmy genedisse, kes pakkus ansamblile omi teoseid. Siiski meeldis, mille kõige rohkem prantslase George põlantšary, 1939. aastal komponeeritud laul Avante Mui millele Kennedy oli kirjutanud inglisekeelse teksti ja pannud laulu pealkirjaks maipraya plätters, laulis loo edukalt linti. Pärast lõpptulemuse kuulamist olin märkovi firma juhtkond arvamusel, et sellest laulust hiti küll ei saa. Bakram meenutab. Kur ei soovinud üldsemaid avaldada, kuid kui saadi teada, et ka deka firma soovib seda pala ansambli Refo Eissis esituses plaadistada hakkas Mcovil kõva kiire plättersi uue singli turgudele paiskamisega. Paist hittpalade leidmisel ei petnud Bakrammiga seekord. Neljandal augustil 1956. aastal jõudis maipraye USA tabeli tippu, püsides seal viis nädalat. Briki tabelis jäi sama singel püsima neljandal kohal. Palaga maiprayer blattersi hiti kett veel ei katkenud üldse ondada Blatter seatud üsna mitmele oma jälgi plaadistus ajalukku. Kui 1956. aastal jõudis maiprier USA-s esikohale, oli see esmakordne, et riigi popp tabeli tippu haaras mustanahaliste lauluansambel. 1958. aastal Platarsi esitades ilmunud Phaelataim tähistas aga ühe ajastu lõppu ja tegelikult muusika turunduses ka täiesti uut algust. Singlit vaelati taimi kuunimalt müügiperioodile teatas Yoko Records, et kavatseb loobuda täielikult 78 kiirusega plaatide ehk siis niinimetatud savik akude valmistamisest ja alustada 45 kiirusega singlite tootmist. Kolmandaks uuenduseks rütmimuusika businessis võib pidada mökhory tellimusel vändatud kolmeminutilist filmiklipi. Nii plättersi palas toelata ei, kui samaaegselt tabelis olnud taimonsi palastallilindaaning. Neist tehti erinevate telejaamade jaoks 200 koopiat. Ehk teisisõnu trass kasutas kaubanduslikku muusikavideot enne pärisi videol leiutamist. Palatoelaid Tim polnud ameeriklastele sugugi tundmatu, sest Bakremm ja Mootilinevins ning artindan politseile keerinud juba 1944. aastal. Ja kaks aastat hiljem plaadistas selle žesti firmale kolme autori poolt kokku klopsitud ansambel Traishans. Tulemuseks oli üsna menukas singel, sest plaati müüdi üle miljoni eksemplari. Mis puudutab blattersi varianti, siis siin kordus sama lugu, mis ansambli eelmiste singlite juures. Möökuri plaadifirma ei uskunud, et sellest vanast laulust võiks saada hitt. Sel ajal, kui background oli töömatkal Austraalias avaldas Mercury toelaid Daini autov maim ainud singli B-poolel. Kui plätters sai seejärel kutse esineda Diclac juhitud telesaates sättuudinaid piitsnat show otsustati plaadikompaniis, et Blatter esitab. Nii abiline benet sai aga haisu ninna hea teadvustas taolisest otsusest oma bossi. Bakram helistas plaadifirmasse ja teatas, et plaanib Austraalias saabudes ettekavatsetud kõrva. Kui Klaaki telesaates ei kõlatvailaid taim kuid ka see ei aidanud, siis tellis Bennet, tooge kõne Philadelphiasse tiklaagrile ja mängis saatejuhile läbi telefonitoru Toilaid Daini ette. Reaktsioon oli äkiline seonjuhit loomulikult peab plätters seda minu saates. Järgmisel hommikul pärast saadet oli Mercury firma telefonikeskus uue taadi tellimuste pärast umbes. Bakram olid taaskord tõestanud, mis ainetest tuleb blattersile hittpala valmistada. Paelad taim tõusis USA Bilbort tabeli tippu 21. aprillil 1958. aastal ja püsis seal ühe nädala. Inglismaal jäi singel peatuma kolmandale kohale. Kuigi Mercury firma oleks omast tarkusest kõigepealt juba kaks korda ämbrisse astunud, arvates, et plättersi paladest maiprayer ja kaelad taim ei saa hitte oli ansambli mänedžer Bakran siiski oma tahtmise läbi surunud ja tänu tema järjekindlusele voolas plaadifirmasse miljoneid dollareid. Seda asjaolu silmas pidades tundub üsna kummaline, et kui pakk rämbakust lättersile välja uue pala 1933. aastal lavastatud muusikali Roberta jaoks kirjutatud laulus Nuggets kinni Oris astus plaadifirma jälle risti teele ette. Firma juhtkond püüdis selgitada, et Blatter peaks vanade estraadilaulude asemel plaadistama hoopis kaasaegsemaid palasid. Lämbe lahendas talle juba tuttava olukorra sellega, et kui plätters oli 1958. aasta sügisel Euroopa turneel, plaadistati Nende uus singel hoopis Pariisis. Miljoni müügipiir purunes kiiresti ja 1959. aasta jaanuaris Ali smuketsiini Oris kolm nädalat nii USA kui briti tabeli tipus. Plätters oli juba pikemat aega olnud diale ameeriklastega Euroopa kuulajaskonna lemmikuks ja nüüd nägi vana mandri publik nii Londonis, Amsterdamis kui Pariisis plärtersi liikmed viimaks näost näkku. Peale uue singli suuked siini Oris ilmumist Aga tabas plättersid. Üllatav tagasilöök. 1959. aasta lõpus. Politsei Sildsin netis kõik ansambli meesliikmed, kahtlustades neid seotuses nii uimastite kui prostitutsiooniga. Tänu sellele viskasid paljud Ameerika raadiojaamad Platarsi plaadid oma mänguga, sest välja ja mitmed kontserdilavad tühistasid nendega kontsertlepingud. Asjad läksid veelgi hullemaks kui ansambli põhitala esimene tenor Tony Williams teatas, et lahkub ansamblist ja hakkab soolo artistiks. Plättersi uueks liikmeks sai küll Sonyd tööna, kuid ansambli võlu oli juba kadunud. Viis aastat kestnud suurepärane karjäär, mis sisaldas kolme esikoha hitti ja üheksat kuld. Plaati oli minevik. Blattersi allakäigutee oli avatud, enam ei läinud palju aega, kui ansamblist lahkusid soolo Taylor ja Paul roobi. Nende asemele tulid Sandra toon ja neid Nelson uue koosseisuga plättersi. Viimane tabelisse pääsenud hitt oli 1960. aasta algul ilmunud ja Bilbo tabeliga üheksandale kohale pääsenud vana Ever Green Harbour Lines. Sellele järgnes küll veel paar väikehitti, kuid siis kadus plätas põranda alla ja ilmus avalikkuse ette uue palaga. I love you Paulson sain alles 1966. aastal. Tulemuseks koht müügitabeli 40 hulgas. Seejärel saabus taas vaikus. Tootjana ja mänedžeri edasi tegutsenud Bakram aga lootis ikka, et blattraci Kambek on täiesti reaalne ja uus etteaste võeti ette 1984. aastal, kui müügile ilmus plättersi uus LP plaat. Kahjuks mingit erilist vaimustust see publiku hulgas aga üles ei kergitanud. Ehk õnnestub ta blattersi Kambek millalgi tulevikus. Elame-näeme. Ja ongi tänaseks kõik, mina, Vello Salumets ja produtsent Liivika Ludvig. Soovime teile kõike head ja kohtumiseni kahe nädala pärast.