Tere, mina olen Vello Salumets ja algamas 50.-te 10.-te aastate rütmimuusikat tutvustav saatesari tähetund, mis on järjekorras juba 19.. Elvis Presley on andnud kuninga aunimetuse nii rock n rolli fännid kui paljud muusikakriitikud. Kuid nagu Venemaa ajaloost on teada isehakanud saare, leidub neid ka rock n roll'i kuningriigis. Üheks niisuguseks ise hakanuks, kes hoopis ennast kuningaks peab, Con Richard Pennyman, keda maailm tunneb nime all väike Riks. Ehk siis Little Richard. New York Times Book Review on tutvustanud meie tänase saate kangelast, nii poleks olemas Michael Jacksoni kui poleks olnud Little Richardit või kaasaegne rohkem mässaja. Prints tundub Little Richardi selle tõelise varasel rokkari kõrval vaid väikese kartuli mugulana. Endal detsembril 1935. aastal meikonis Georges sündinud Richard Tõnnimani on peetud küll rõdumen bluusartistiks Shautoriks, Kreimeriks, kuid tegelikult oli ta rohkem Rolli Emansipaator algataja ja arhitekt. Tema pani oma kuulsa papa Luubapoloppambuumiga 50.-te aastate keskel aluse ja kehtestas reeglid uuele muusikavormile, mida hakati kutsuma. Little Richard on ise öelnud ajakirjale Rolling Stone antud intervjuus järgmist. Töötades tol ajal mitmes plaadifirmas, oli mul kogu aeg üks suur probleem. Kõik üritasid minust teha rütmibluusiartisti. Olen tarid perest taolist muusikat üldse hinnatud. Bing Crosby lauldud Bennis from Heaven ja Ella Fitzgeraldi gospeli olid kõik, mida seal kuulati. Teadsin, et kuskil on üks sell, kes on neist palju parem kuid ei teadnud, kuskohast teda otsida. Siis aga äkki taipasin, et otsimiseks polegi põhjust, sest otsitab, olen ju mina ise. Lutsar alias Richard tellimann pärines afroameerika keskkonnast, olles kolmas laps Charles ja live Me 12 lapselises perekonnas. Kuna Keseriksi vanemad kuulusid adventistide hulka, hakkas poiss laulma kohalikus kirikus kooris ja Meyconsiti auditooriumis. 951. aastal võitis Little Richard atlentas noorte talentide lauluvõistluse ja see avas talle nelja laulu plaadistamiseks. Tee asi ei, Victor plaadifirmasse. Üks plaadistatavatest lauludest kandis nime Everi haua mis saavutas isegi kohaliku populaarsuse. Teine oli get rich quick. Ehk saab kiiresti rikkaks? Rikkaks ja ta on vist kõikide oma karja sarja alustavate artistide soov. Kuid Little Richardile oli seal lausa kinnisideeks. Selleks olid omad põhjused. Rock n rolli algpäevadel võis tihti näha esinemas transvestiit ehk sugupooltevaheliste piiride ähmastajaid. Kuigi rock n roll peetakse üldiselt Moskuliinseks muusikaks, on esinenud seal palju kõrvalekaldeid naiseks riietunud, ennast üles mukinud mehed peegeldasid suurlinna sürrealismi. Polnud ju Elviselgi sellel memme pojal eriti tugevad ja mehelikud näojooned dema ähvardavalt range, kuid samas ebavlev ilme meenutas nii mõnelegi tüüpilist homod. Elik polnud ka Elvise kuulus vaba liikumine, vastupidi, pigem oli see naiselikult hüsteeriline. Selle juuri tuleb otsida religioosse ärkamisaja koosviibimistel valitsenud kummalistes pooleldi usklikest, pooleldi ilmalikes jampslemistes, kus sugupoolte kombelisuse piirid olid teinekord üsna ähmased ja kus peategelaseks näiteks olid sageli just naised. Isegi Elvise riietusstiil oli laenatud trekijuhtidelt, kes omakorda, olles hüljanud halli vormirõivastuse. Võtsin omaks New York Harlemi lõbustuskvartalites tegutsenud mustanahaliste, kupeldajate ja homode riietusele läikiv assidest, püksid, värvilised särgid ja rätid ning pikad pahaendeliselt põsk habemed. Võib vaid ette kujutada, millise vastuvõtusai niisugune riietus lõunaosariikide tõsistes jumala kartlikes linnades. Little Richard oli juba lapsena kogenud, mida tähendab olla transvestiit. Tal oli sündimisest raading parem jalg ja käsi vasakust lühem. Pea loomulikult suur ja silmad kui teine teisest paarist. Ümbruskonna lapsed narrisid veidra välimusega naiselikult otseva kõnnaku Richardit ja kutsusid teda homoks. Kui poiss emalt oma puuete kohta seletust nõudis, käskis see tal suu pidada ja nõusid pesta. Aga oli vaja selles asjas lõpuks selgusele jõuda, on Richard meenutanud. Little Richard unistas lapsena, et oleksid tüdruk või siis kiriku jutlustaja, kes suudaks söömajatel suu lukku panna. Omastki unistusest asja ei paistnud saavat. Põgenes 14 aastane poiss kodust ja liitus tsirkuse kollektiiviga, teenides elatist laulma ussiõlimüüjana järel adopteeritud ühe valge perekonna poolt. Ta õppis selgeks klaverimängu ja esines ühes modevillis printsess Levooni nimelise naise rollis. Lõpuks õnnestus Little Richardit ühendada kõik oma kunagised unelmad. Temast sai laulja ja isikliku rokkarol bändi juht. Lapsepõlve tagasilöökidest sai nüüd stiile. Richardi riietus kirevavärvilise mantlisse. Siit dimeenutavatesse pükstesse muutis oma pea kõrge pumpi tuur soenguga endisest veelgi suuremaks. Vedas kulmupliiatsiga nina alla elumehe teravad vuntsid ja värvis silmalaud hästi mustaks. Laval olles liialdast oma õõtsuda kõnnakuga üritas silmi sellisel moel, mis meenutas igati tsirkuse transtestiide ja laulis häälega, mille peale jutlustajadki võiksid kadedad olla. 1952. aastal naases Richard koju, sest keegi oli tema kodus valmistatud, viiski müümisega raha teeniva isa maha lasknud. Nüüd tuli Richardil ülejäänud perekonnaliikmete eest hoolitsema hakata. Noormees leidis tööd nõudepesija ana meikonis asuvas Grechound firma bussijaamas. 1953. aastal plaadistas ütles Richard koos oma loodud bändiga tempot toppers juustonis Picock Frimale kaheksa pala. Järgmisel aastal kohtas ta lauljat laid Price, kes soovitas Richardil saata oma demolinte meikoni raadiojaamale ning Los Angelesis asuvale Spess Jality plaadifirma bossile aktis jupile. 955. aastal saatis Richard proovilindid teele Artrupifirmas töötav Robert pamps Blackwell, kes otsis gospeli kvaliteediga bluusi. Lauljat kuulas need läbi ja otsustas noormehe firmasse osta. Sama aasta septembris sõlmiti plaadistus, leping tähendas kohe 48 tunnilist lindistussessi. Taustaansambliga oli Orleansi stuudio rütmigrupp. Little Richardi mänedžeriks saanud Blackwell meenutab. Olin maksnud stuudio üürimise eest palju raha, kuid lindistusest ei tulnud midagi välja. Oli vaid üks korralik ülesvõte palast andjastel lõundlik kai. Probleem seisnes selles, et Richard nägi välja teistsugune, kui tema hääl lindilt kõlas ja need ei sobinud omavahel sugugi kokku. Kui need välja, kuid Tarzan ja häälitseb kui Miki hiir on tulemus. Null. Ma ei teadnud, mida teha. Ei saanud ju minna oma bossi juurde ja öelda, et mul pole talle pakkuda mingit kaupa. Tegime lindistuse pausi ja läksime läheduses asuvasse YouTret kõrtsi väikesele dringile. Sinna sisenedes oli Little Richard otsekui uuesti sündinud. Kõrtsis istusid noored poisid ja plikad. Ma taipasin äkki, et Riccile on, vajab kuulajaskonda, kelle ees esineda. Brichardistus kõrtsis olnud klaveri taha teadvustas Kriis kõval häälel. Nüüd laval ma teile ühe kõige sisutihedama laulu. Lubap lopa, muumituuri, pruulipruuli. Just seda oli Blackwell oodanud. Tormasid stuudiosse, kus juhuslikult oli ringilonkimas teksti nikerdajatarofi Lapostrei kohendas veidi Little Richardi porist lüürikat ja 15 minutit hiljem võis uut laulu juba lindid kuulda. Valik oli õige, singlit müüdi kahanenud aga üle veerand miljoni ja pruuli istus 20 nädalat USA rügement pluus tabelis jõudes lõpuks teisele kohale. See oli nüüd küll selge, et teismelistele oli selle veidra laulja hääl meeli liigutanud. Pääses lõpuks kapop tabeli seitsmeteistkümnendale kohale ja Little Richardi debüütsinglit müüdi kokku üle kolme miljoni eksemplari. Pärast Chudi Freudi super edu võis Little Richard lubada endale kärilegi. Tol ajal polnud Cadillac siinkandis eriti palju. Niisugune auto oli vaid matusebürool, kuid sellega ei saanud sõita muidu kuivaid kirstus. Mina aga tahtsin sõita elusast peast, kuulutas Väike-Riks õnnelikult. Little Richardi laulustiili põhijooned moodustasid omapärase kombinatsiooni jutustajate pühast mõninast mustanahaliste, traditsioonilisest pilast, valgete härrade kujul ja seksuaalsest hälbest tulenevast raevust näiteks juudi frudi rõõmsamäele. Lubapoloppam buum oli laulja enese sõnade kohaselt protest kõiki määrava bossi vastu kuid samahästi võivad selle juured viia mustanahaliste jumala palgluste ekstaatiliste kõne leiate juurde või sellesse krampliku hüsteeriasse, mida seksuaalse identsuse varajane kaotus on põhjustanud. 1956. aastal Klaadistast Little Richard kolm laulu USA tabelis 13.-le kohale jõudis lonkto sälli 33.-le kohale, slipi slaidil ja 44.-ks jäi eespool kuuldut ei pidanud. Little Richard oli 1958.-ks aastaks lindistanud Spessealeti plaadifirmale 14. Nende hulgas niisugused hilisemad rock n Rolli klassikud. Kui lüssil siinilsiini kolimismaali kib nakin Aumässaul ja veidi feis. Viimane tõusis Briti tabelis isegi teisele kohale. Laulja plaanistas oma singlit kosmos stuudios sama bändiga, mis oli linti mänginud That's Domina palad. Bändijuhiks oli kuulus pataljoni. Taoline tulemus on orkestri jaoks igati märkimisväärne. Kui näiteks võrrelda Pätsi ja Richardi stiile, kus nii saundid kui seadet on täiesti erinevad. 1957. aastal pärast kuut kallimis molli plaadistamist oli Little Richard kontsertturneel Austraalias seilates sealsetes rannavetes, armasta äkki laeva pardale, rebis sõrmest oma briljantsõrmuse ja heitis merre. Naastes USAsse, läks ta Alabamas asuvasse Hans Philly bioloogia kolledžisse mis koolitas nelja aastaga välja jutlustajaid. Nüüd number üksteise müüdi viimaselt oli Spesseality firmale plaaristanutsioon lahvera Little Richardi pehmeks rääkinud, et see hakkaks Usumeedes. Kolmas müüt pajatab sellest, et Richard läks õppima teadust, kuna hakkas kartma 1957. aastal lendu lastud venelaste sputnikutel mis pidi tähendama maailma lõppu. Viienda müüdi kohaselt oli usklikuks hakkamise põhjus põlema süttinud lennukimootor, milles laulja viibis. Õnneks läks tookord kõik hästi ja Riks oli lubanud jumalale, et loobub pappusest. Rokimaailmast on ka viies müüt. Seekord rohkem maine. Lill Vilsar läks usumeheks, kuna oli kuulnud, et jutlustajad on vabad tulumaksudest. Seega oli ta tõeline müütide mees ja tema tugev jutlustaja roll tegi temast tõeliselt sõun. Artistid. Me kõik kuulume jumalale. Jumal on ilu on armastuse ja rahu jumal. Me kõik üheskoos kuulume tema lillekimpu, ta ei ole ühe rassi jumal, ta on kõikide rasside jumal. Ma ei usu, et jumal on pannud meid teisi rasse vihkama. Neil ei tohi olla eelarvamusi. Igal minu kontserdil on kohal erinevad nahavärvusega inimesed, mustad, valged, kollased, punased, pruunid. Ja mina räägin neile, mis on armastus, mis on soul, mis on rock n roll. Sest mina olen mees Meikanist, Georgiast, kellest kõik see asi sai alguse. Kuulutas Little Richardi evangeelium. Ühe oma lemmikvõttena kasutas Little Richard laulufraaside lõpus pöörast kiljumist. See oli veelgi tihedam kombinatsioon mustanahaliste mässust ja seksuaalsusest. Richard oli selle välja arendanud, võttes eeskujuks valgete naiste orgasmi hõiked. Nüüd juba aastakümneid plaadimasinanõelu raputanud legendaarne heliline, sest oli aegselt nii peente misside pilkamine kui laulja enese erootiline käärimine. See kõigutas rasside ja sugupooltevahelisi müüre ja lõhkus seda 50.-te aastate alguse rahulikku helide maailma, mida väljendas ehk kõige paremini Bing, Crosby või tõrvik homokombekas. Lõõrid, tamine. Tänapäeva nimekas feminismi kriitik Julia Kristeva näeks ehklid Richardit kui rock n rolli raevukat ja väljendus julgemat poeeti, kes oli omaks võtnud paljudele naistele tüüpilise lihalikkuse ja krampliku hüsteeria. Väike Riks oli kui üks suur rebend valitsevat keelt ja tervikut purustav terrorist. Enne Little Richardit ja temataolisi lauljaid oli mustade muusika jagunenud kitsalt bluusiks Jakosbeks. Bluus, olikat tarsilik vorm, mille all tunti elu Omalt poolt manavat üksildast, hädaldavad iroonilist ja üsna ilmalikku muusikat. Püha gospel toimis täiesti vastupidiselt. Se väljendas taevas ootavate õnne peaaegu orgasmilise innuga. Gospel oli otsene kollektiivne välja ja ülespoole suunatud muusika. Gospeli lauljad ja nende kuulajad Hiplesid ning vallatlesid kirikutes. BluusilauljaAga konutas üksi nurgas niisugused lauljad kui rei, Charles Sinsbroun ja Little Richard aga otsustasid selle jaotuse meelevaldselt kokku segada. Nad esitasid pluuse gospeli stiilis ja vastupidi. Vanad vaimulikud talud said ilmalikud, isegi patused sõnad. Bluusiga liideti kiriklik kollektiivsus, avatus ja rõõm. See oli kui katsetused musta maagiaga või kui soovite, puskari destilleerimine. Tulemuseks saavutati muusikavorm, mida hakati kutsuma showliks. Sool polnud enam alistub enesehaletsuses ja iroonias tähendab kultuur vaid uhke tunnetest ja isikupärast sitkelt kinni hoidev muusika. Lauljad otsekui siirdasid vaimuliku muusika sügavuse ning tõsiduse ilmalikele maile. Rõõm, mure, erootika aeg said sellest täiesti uut ainet. Little Richard ja koos temaga. Kogu mustade geto ei selgitanud enam oma lõbutsemist, vaid nad teatasid, et neil on selleks ka õigus. Nad litsuvad laiaks igaühe, kes neid üritab takistada. Little Richardi lauludega on juhtunud üsna koomilisi intsidente. Näiteks andis pess eriti plaadifirma, kus laulja oma loomingut plaadistas 956. aastal MPC raadiosaatja, National Radio fänn, klapp šõu jaoks koopia Richardi US inglist lonkto sälli sooviga enne müügilepaiskamist seda otsesaates noore publiku ees testida. Saate alguses pidi aga plaat läbi käima tsensori käest, kes oli kurikuulus oma konservatiivsuse poolest oli laulus juttu onu Johnist, kes püüdis tüssata nii tädi meerid kui pika paksu ja lisaks veel kiilaspäist sällit. Ja kogu seda story't sülitas Little Richard nagu leegiheitjast oma krigisema kiljumisega kuulajatele otse näkku. Tsensor kuulas laulu mitu korda risti ja põigiti läbi ning andis selle siis omapoolse kommentaariga saate produtsendile tagasi. Kuidas ma saan niisugust korrigeerida või kärpida, kui ma sellest mõhkugi aru ei saa? Sees said laulu sisust väga hästi aru, noored kuulajad ja nad hääletasid singlil nädala esiknumbriks. Ja valik oli õige, sest üsna pea oli lonktolselli tabelihitt. Little Richard on kommenteerinud hiljem oma hiilgeaegu. Nii. See polnud mitte ainult minu õnnelikum, vaid ka rikkaim aeg. Minu hittplaate müüdi terves riigis ja mul oli koos bändiga esinemisi igal õhtul. Jõgi voolas ja see oli saagi jõgi ja mina olin leetseljak Ok selles jões. Minu ühe kontserdi sissetulek karjääri tipul oli 2500 dollarit pluss 50 protsenti piletihinnast. Tihti lahkusin ma lavalt, taskus 10 15000 dollarit ja seda kõike ajal, kus pilet maksis, mitte üle kolme ja poole dollari. Seega maksta neile puhtalt pihu peale kohutav summa. Samas tuleb nentida, et plaatide pealt ei teeninud väikeriks mitte sentigi kuna oli oma plaadistamis õiguse produtsent Artur Grupile maha müünud. See aga lauljat ei heidutanud, ta oli õnnelik, et sai esineda ja et pärast neid pikki aastaid, mil tuli tuld vaka all hoida, teda igaüks tundis. 60.-te aastate alguseks oli Little Richardi plaate müüdud üle 18 miljoni eksemplari. 1960.-le aastal plaadist aasta koos kuulsa produtsendi kunsti, et see on see ka vaid paarkümmend gospelpala. 1962. ja 63. aastal esines Little Vilsar kontsertidega Inglismaal ja peagi ka sealsetes telesaadetes koos ansamblitega pidis Rolling Stones, jaabe Swinging, Plutšins. Kui 60.-te aastate keskel pärast usulist pööret lill Richard taas plaadi businessiks. Tänases polnud maailmas enam kohta tema pama laama pama luutüüpi lauludele. Esimene briti buum oli Ameerikas biitlite näol keerlemas ja valged bändipoisid olid little vitsad relvad oma kasuks keeranud. Päikese Ricci rütmibluusimõjud olid briti ansamblite jaoks osutunud hoopis suuremaks kui teiste meistrite omad. Little Richardi usuline fanatism, esinemiste Narsistlik, soul ning peaaegu loomalik energia mõjutasid nii Elvis Presley otis Rollingut serilil juust, will helid, Rolling Stones biitlusid kui paljusid teisi tähti. Tuleb tunnistada, et enesekindlusest pole Little Richardil kunagi puudust olnud. Veel 1979. aastal, kui temast sai täisküps evangelist, kuulutas ta rahvale. Koi päeval hoiab niisugust vana homo, kui mina, hoiab ta igaühte. Samas teatas ta ühele kuulsaima ele rokkajaloouurijale tee diktaatorile. Mina olin see, kes andis biitlasile võimaluse veel enne nende esimest plaati esmakordselt esineda. Sest miin A Juviicinnad Hamburgi staar klubisse. Mina olin see, kes võimaldas Mick Jaggeri leia Rolling Stones selle nende esimese kontsertreisid, kas tead nii, mina saatsin James Browni show business i kuigi ta pole iial minu nime maininud. Mina juhatasin Jimmy Hendrix ise oma ilma sest enne oma esimest plaati mängis ta ju kaks aastat minu bändis. Tänu minule kohtus Pihlist pillirestoraniga ja nii edasi ja nii edasi. Lidli Vilsar oli ja on rock n roll. Taan, rudiment, pluus, kuid eelkõige on ta jutlustaja, kuulutaja, mees ministeeriumide maailmast lihaks saanud must muusikaline vinni ja kihk ehk kokkuvõttes ta kõigis show'le artistide ema. Meelelahutus Rõõmu levitamise-d ja mind loetakse üheks majakaks sellel teel. Kui soovite kedagi aidata, siis käige minu jalajälge. Nende sõnadega, täna lõpetan mina, Vello Salumets ja produtsent Viivika Ludvig. Soovime teile kõike head ja kohtumiseni kahe nädala pärast.