Tere, mina olen Vello Salumets ja algamas 20-st saade 50.-te 60.-te aastate rütmimuusikat tutvustavas saatesarjas tähetund. Tänase saate esimest tähte tunne, et maailm nime all Michell. Kai Mitchell õige nimega äll Tšernik sündis USAs sti trollis 27. veebruaril 1927. aastal. Tema vanemad olid emigreerunud Jugoslaavia raviarst ja kui poiss oli 11 aastane, otsustas pere kolida Los Angelesi. Räägitakse, et sel pikal rongi teekonnal äratas oma lõbuks laulnud häll ühes kaasreisijast tähelepanu ja hoonen Pawest firma teenistuses olnud mees jättis Tšerniki pereliikmetele oma nimekaardi eesmärgiga, et pärast Elleisse jõudmist võtaks temaga ühendust just taoline kõlakas, mida 50.-te aastate PA meestel oli tavalendu lasta. Samas peab aga nentima, et tõde võib olla tihti muinasjuttudest veelgi imelisem. Nii või naa. Noor Tšernik pääses plaadistama Vornega firmasse ja temast hakati küpsetama uut lapstähte kuid uus kolimine nullis selle plaani aga jätkas laulmist ka uues kodulinnas, esinedes kohalikes raadiojaamades. 1947. aasta paiku sai USA laevastikus oma armeeteenistus pidada äll Tšernik solisti koha haamer Kaval Eero orkestrisse mille koosseisus õnnestus tal teha isegi mõned plaadistused deka firmale. 1949. aastal läks noormees koos orkestriga esinema New Yorki, siis aga jäi haigeks ja tema koha hõivas teine laulusolist. Pärast tervenemist keerles Tšernik koos oma mattidega erinevates plaadifirmades. Kuni lõppude lõpuks hakkas temast huvi tundma Kingo Vegaats. Kuid kahjuks see tulemusi ei andnud. Äll Tšernik sai elu parima võimaluse. Sambia Records tootja Mich Miller oli tellinud Frank Sinatra plaadistuse jaoks nii stuudioaja kui orkestri. Sinatra aga oli viimasel hetkel keeldunud laulmas talle pakutud laule ja milleril jäänud muud üle, kui kutsuda kohale mõni asemik, sest vastasel juhul oleks ta pidanud ise oma raha taskus kogu selle krempli kinni maksma. Villerile meenustada külastanud Jernik ja nii võttiski ta noormehega ühendust. Kahe tunni pärast oli uus solist stuudios ja lindile jäädvustati palad May haat Chris For You ningadel Rowling, kand. Lõpptulemus Mülleri jaoks on rohkem kui loodetud, sest noore laulja esiksingli mõlemad mad palad tõusid 1950. aastal USA müügitabeli etteotsa. May haad, Grayfo you jäi peatuma teisele kohale ja teine Vivers ansambli menupalade rõbinghinud tõusis tabelis neljandale kohale. Singli miljoniline läbimüük oli seega tõsiasi. Plaadi etiketilt ei leidunud esitaja kohalt mitte nime all Tšernik vaid mikseriga. Laulja nimekaim Itsel oli älczernikile välja mõelnud produtsent Mitch Miller kuna all oli tema meelest väga lahe sell naiskai ja lisaks sai müts kasutada uue tulevase tähe juures ka oma ees minema. 951. aastal sai Kai Mitchell juba kolmanda kuldplaadi kui singlit, maid, džauli truulifiera oli müüdud nõutavad miljon eksemplari. Järgmisel aastal kordus sama lugu singliga pits Pennsylvania. Peagi hakkas värske laulja huvi äratama ka Inglismaal ja 1952. aasta oktoobris jõudis briti tabeli teisele kohale Mitchelli lauldud palafiidad. Inglastele meeldis uus täht sedavõrd, et juba järgmisel aastal jõudis lausa briti tabeli tippu kaks Kaimidželli uut üllitist. Žue osa project fear ja lukk. Järgnevalt kuulakem Mitchelli kolmandat kuldplaati maid truulitrullifia. Aastal 1954 55 esines Sky Mitchelli nimi jätkuvalt minu tabelites kuid see tegelik kärgatus tuli alles 1956. aastal, kui laulja plaadistas palas Singing, bluus. Uus singel kerkis kiiresti USA tabeli tippu. Alates kaheksandast detsembrist 1956 hoidis esikohta oma käes tervelt 10 nädalat. Laul võeti avasüli vastu ka Inglismaal. Nende pluus oli seal 1957. aasta algul erinevatel aegadel esikohal kolm korda lausa Inglismaal nii populaarseks, et isegi üks selle lugematutest cover variantidest nimelt Tommy stiili samanimeline singel pääses briti tabeli tippu. 10.-te aastate kõige suuremate hittide hulka kuuluvas sinine pluus komponeeris juba kolme vastaselt lastehalvatuse haigestunud ja kogu oma elu ratastooli aheldatud Arkansase elanik Melvin Ensli. See oli üks esimesi tema paljudest lauludest, mida ta plaadifirmadele välja pakkus ja need ka aktsepteerisid. Sinine pluus korvas aga kõik lootused ainuüksi kai Mitchelli singlit nüüd üle kahe ja poole miljoni, mis tähendas tol ajal alles 22 aastasele Ensleile tohutuid autoriõiguse tasusid. Tõe huvides peab märkima, et Kai-Michael polnud siiski esimene, kes inimese pluusid laadistas sest esmaplaadistuse au kuulub kantrilauljale maakio Robinsoni. 1957.-ks aastaks oli rock n roll juba tõestanud isegi mingi järjekordne kiiresti vahetuv noorsootantsu hullustus vaid rock n roll oli tulnud, et jääda. Seda võis mustvalgel näha plaadimüügi edetabelitest, kus parimad kohad olid hõivanud Elvis Presley Cheryli Lewis pani halli või r Lipravers Little Richard thats domino ja nii edasi. Taoline asi aga tähendas rohkem või vähem probleeme nii paljudele löök lauluga elatist teenivatele lauljatele Nende taga olevatele plaadifirmadele. Mõned firmad hakkasid palavikuliselt oma katuse alla otsima noori rokilauljaid. Ülejäänud aga ei märganud või ei tahtnud märgata, et aeg on muutunud. Üks tuntuim rock n rolli vastu võitleja oligi Kalambia firma produtsent Mich Miller kes oli küll tootnud kompaniile selliseid esikoha hitte kui toni beneti Strensionärinud taga täis rosmariin klouni mambo italian Toristei Kessarraschera Franki leini, Vumenen lavia Johnioravitš astuva kinkinud Roy. Kuid rock n rolli tootjaks esinõustunud Miller mindi mina Est saame. Tegelikult see hind lõppude lõpuks ikkagi leidus. Alles siis, kui konkureerivad firmad hakkasid miljonite kaupa rokiplaate müüma, pidi Miller lõpuks veidi järele andma kuid vaid veidike sinikate pluusiga maailma mainesse tõusnud kai Mitchelli uus singel rockabilly polnud oma nimest hoolimata mingi autentne rock n roll. Laulu nimi oli võetud vaid 50.-te aastate algul oma lühikest õitsemisperioodi elanud stiili suunast. Näiteks Elvis Presley esimese San rekordsile plaadistatud singlid olid palju rohkem rockabilly-likumad. Stiilisuuna nimi on kokku klopsitud terminitest rock n roll ja filmile. Kuigi laulja roki bronet on väitnud, et selle nime oli leiutanud tema isand Johni ja tema onu torsi Burnett andes esitatavale muusikale oma poegade roki ja pilli eesnimed. Mine siis võta kinni, kellel on õigus. Kai Mitchelli uus palav rockabilly oli kõigest silumistest hoolimata tänumits Milleri taiplikkusele siiski kaubanduslikult üsna edukas, sest singel pääses USA TOP10 tabelisse ja alates 1957. aasta seitsmeteistkümnendast maist isegi nädalaks briti tabeli tippu. Pärast rockabilly edu ei uskunud vist keegi, et Kai Mitchelli järgi Mesi suuri hitte peab ootama tervelt kaks ja pool aastat. Kuid just nii kaua kadus menutabelitest selle laulja nimi. Kõigele vaatamata püsis kai Mitchell siiski publiku mälus. Ta esines mitmes filmis, juhtis oma show'd televisioonis ning tema kontserdid olid alati välja müüdud. Ainult laadistustel esines teatavaid raskusi ja õnn hakkas naasema alles siis, kui Kalambia tootja müts Miller otsustas kasutada sama ehitusmaterjali kui Mitchelli superhitist. Sinine pluus. Laul oli algselt olnud kantripala ja kantrist hakati ka seekord abi otsima. Kai Mitchelli pandi laulma Roy Price'i poolt tuntuks saanud laulu Hareiks pain andas, mille oli komponeerinud paljusid kantri õppinud mees nimega Harlan Howard. Kai Mitchelli estraadi lik variant osutus menukaks, sest plaat tõusis 14 10. jaanuaril 1959. aastal kaheks nädalaks USA tabeli tippu. Mitchell oli teinud eduka kambaki müügitabelisse kuid kahjuks jäi rõõm lühiaegseks. Hitte ei tulnud pärast seda isegi mitte kirvega kangutades. Ja 1962. aastal ütles Kalambia plaadifirma Kaimidžellile lepingu lõpuks üles. Laulja proovis hiljem õnne veel mitmes firmas ja oli valmis looma lausa plaadifirma ECM Records, kuid ilma nähtava tulemuseta. 1982. aastal otsustas Sky Mitchell plaadistada kõik oma vanad hitid, Nashville is asuvas Thatcher rekortsis. Imetaga ei juhtunud, sest sellestki üsna lootusetust ideest ei saanud asja. Saagaar haare. 50.-te aastate lõpp kujunes autentselt rock n rollile kriitiliseks. Elvis Presley läks armeesse, pallihalli sai lennuõnnetusel surma Little Richard hakas jutlustajaks. Serili Lewis minetas tänu skandaale maalidele oma maine ja Chuck Berry pandi punkrisse. Tekkinud tühimiku vallutas uus leigem ronk. Kuigi seda uut muusikat on hiljem tihti nähtud romantilisem kui teadliku juhtimise tulemust. Kui mässud taltsutamist. Tol ajal siiski selge, et algusaegade, pöörane, peaaegu spontaanne rock n rolli areng ei saanud enam jätkuda. Nii polnud see mitteametlik. Kas maid ka Inglismaale briti rock n rolli seride kuningaks kujunes 50.-te aastate lõpus lärythans kes muuhulgas üritas välja pakkuda rahvusliku vaste Elvis Presley le lauljat nimega Tommy stiil. Jääb veel lisada, et kuna Tommy stiil oli siis ja on ka tänapäev siinsetes eesti plaadikogudes üsna tundmatu nimi siis ka täna kuuldavad salvestused oma helikvaliteedi poolest eriti just ei hiilga. Tommi stiili peetakse üldiselt küll esimeseks inglise rokitäheks, kuid ta polnud iial mingi rock n roll'i laulja selle sõna õiges tähenduses. Tema puhul oli küsimus pigem maailma vallutanud rokkmuusikameisterlikkuse ärakasutamises. Nii nagu Ühendriikides, peeti ka Inglismaal rock n rolli kiiresti mööduvat moehulluseks, millest pidi kiiruga välja imema kõik võimalik kasum enne, kui see vahetub mingi uue moenähtusega. Kui lävi Paans tajus, et Tommy stiilisugune laulja kütab publiku üles kogusta kokku terve jõugu endise keevitaja õpilasi ja jooksupoisse ning andis neile sellised lava nimed nagu marti vaid vints kiiger, power, pillifjuri või tiki praid. Noorukid meigiti, Fueenitati riietati kitsastesse, nahk Tagidesse ja juhatati lavale. Laulja oli Impressaario jaoks lihtsalt tooteks ja kaubaks. Kui selgus, et niisugune toode ostjat ei sütita võis seda ühe kogemuse võrra rikkamana keevitusaparaadi juurde tagasi minna või siis tiirlema Londoni paaridesse. Tegelikult paljudega nii ka juhtus, sest suurem osa Barnesi tähtedest olidki ühe hiti ime. Läbi Barnsi Üheit imedest pügala võrra kõrgemal seisis Tomisti. Mänedžer ei üritanudki noormehelt maha lihvida konarlusi ja klassitunnuseid vaid eesmärgiks seati sobiv segu tänavapoisist ja keskklassi noorukest. Just seepärast hakati Tommy perekonnanime hiks asemel kasutama töölisliku ja teraselist nimestiil. Tom'i stiil õige nimega Tomas hiks sündis Londonis seitsmeteistkümnendal detsembril 1936. aastal. Noore mehena neli aastat maailma meresid seilanud Tomi õppis reisidel tundma 50.-te aastate briti publiku jaoks täiesti võõraid muusikastiile. Nagu kantsenud vestor ja kalipso. Kahekümneaastaselt läks noormees plaadifirma korraldatud prooviesinemisele ja kuna tema laulumaneer oli firma bosse ilmselt võlunud, oli hiks juba kaks päeva hiljem stuudios, et plaadistada pala pealkirjaga vrakk. Laul ise kui ka esitus kukkusid välja pigem naljana kui tõsiseltvõetava rock n rolli näete. Siin oli midagi sarnast 1956. aastal linastunud suurepärase filmi satiiriga Köl käändhelbid, kus täiesti laulu oskamatust Chain Mans vildist tehti. Rokitähtvahe oli vaid selles, et see viimane oli voodia, esimene, aga tõsimeeli tehtud jutt Tommy stiilisurumine rokkariks põhinebki peamiselt selles, et inglise plaaditootjad märkasid USA'st rokkplaatide edu ja nüüd hakati kiiruga otsima inglise Elvist. Laul Rakvere Keymen oli ärilises mõttes üsna õnnestunud avalöök sest singel tõusis juba kuue pärast plaadistust Briti tabelis 13.-le kohale. Tommy stiilist oli saanud üleöötäht ja inglise kooliplikad olid saanud esimese igi oma rokkiidoli. Ameeriklase Gay Mitchelli miljoni hitt sinise pluus oli 1957. aastal vaated kõige suurem menupala mitte ainult USA-s, vaid ka Inglismaal. Seega tegid briti lauljad sellest kiiruga mitmeid cover variante. Erand polnud ka Tommy stiil. Tegelikult ei erinenud tema nägemus kuigivõrd originaalist, kuid pärast seda, kui Mitchelli singel neljandast jaanuarist saanud olla briti tabeli tipus nädala ilmast, 11. jaanuaril, nädalaks samale kohale juba Tommy stiili lauldud Singing. Bluus. Originaal aga tundus inglastele vist etem olevat, sest 18. jaanuaril asendas stiilikopterit. Seejärel hakkas Tommi stiili karjäär tasapisi allamäge veerema. Kuigi menupalasid jätkus veel mitmeks aastaks. TOP10 hulka, jõudsid neist kolme järgneva aasta jooksul näiteks patrioffingas neuroobi eespool kuuldud Kamoon Let's Go ja liblvaid põhi. 60.-te aastate algul siirdus Tommy stiil talle palju paremini sobivale Klaulu ja varieteeliinile, kus ta on viimastena aastakümnetel edukalt tegutsenud muusikalitähena. Ja sellega täna lõpetan. Mina, Vello Salumets, produtsent Vivika Ludvig, soovime teile kauneid elamusi ja kohtumiseni täpselt kahe nädala pärast.