Tere, mina olen Vello Salumets ja algamas 26. saade 50.-te 60.-te aastate rütmimuusikat tutvustavas saatesarjast Tähe tund Eelmises Tähetunnis tutvustasin teile kahte 50.-te aastate tähte diskorina ja lauljana kuulsusest saavutanud džiipi Richardsoni ehk Big Popperit ja Mehhiko päritoluga rokiartisti hoidživenesid. Saade lõppes sellel kohal, kus need kaks meest istusid 1959. aasta kolmanda veebruari hakul väikelennukisse, et lennata Maison Cityst Põhja-Dakotas asuvasse linna nimega Fargo. Koos Big Popperi ja välentsiga võttis lennukis koha sisse kolmaski reisija, kes tegelikult selle lennukit tellinud oli. Lennukisse istus tollane megatäht, ilma kelleta ei saaks läbi ükski rokkmuusikast kirjutav raamat ja keda seatakse rock n rolli maailmas ühele pulgale. Nii Elvis Presley, Chuck Berry, Little Richardi kui pill heliga. Tema nimi oli Charles haadinholly, keda maailm tunneb nime all padi halli. Padi hollid kui lauljat, kitarristi ja müütilist isiksust on rokiajaloos raske üle hinnata sest üle nelja aastakümne pärast padi halli surma on tema muusika olnud väga soliidseks kaubaartikliks ainuüksi Suurbritannias ja siis muutuvad tema plaadid üha kuldsemaks ja näiteks 1978. aastal avaldatud kogumik padi, Hollylais teadvustatud kogunik plaat kenasse pani halli kirjutatud muusikat on laulnud sellised suurnimed kui Santana pleinfeist. Rolling Stones, biitlas Beethoven, Gordon, Lyndon, Ranstad ja paljud teised. Erilist mõju rock n rolli võib tegelikult vaid aimata sest teda on oma eeskujuks pidanud teiste seas sellised maailmanimed kui Mick Jagger, Elton Jon, Bob Dylan, Elvis Costello, John Lennon ja Paul McCartney. Kalambia pitsersi poolt vändatud filmide padi halli story veab tänaseni maailmas paljudes kinodes saalid täis, näidates ehkki irooniliselt, et padi halli on tänapäeval rohkem tuntud kui tema elu kõrgperioodil. Need faktid oleks võinud teha selle sümpaatse staari üsna uhkeks. Kuid kahtlemata oleks talle meeldinud rohkem teadmine, et ilma ilma trummar terrindi Alicesonita ja bassimängija jobi Moldenita oleks rock n roll võinud killustuda ja muutuda Itaalseks. Padi oli tähelend, oli imelühike kui seest võimas. Kahe aastaga kirjutas mees rokkmuusika ajalukku ühe kõige tähtsama peatüki luues tänaseni püsiva legendi. Nädal septembril 1936. aastal Texases lubaki väikelinnas mille kohta on öeldud, et siin asub mitte kuskil ja võiks asuda ükskõik kuskohas niisugune mitte midagi. Mittekuskil asuv linn andiski karjääri alustavale hollile igasuguseid võimalusi. Kuna Ljubockis võis äärmisel juhul tööd leida vaid puuvillafarmides, siis kõigi muuga tegeleda soovijad pidid mujale sõitma. Padi oli perekonnas neljast lapsest noorim. Tema lapsepõlv oli tänu üksmeelsele perekonnale üsna õnnelik. Lipatistidest vanemad leidsid, et muusika on haridusele väga heaks, eks, ja kuna padi vanem vend oli õppinud viiulit, siis pakuti instrumenti. Jaga klaverit välja nelja aastasele pesamunale. Padi polnud muusikas mingi imelaps, kuid tema õpetajad märkasid poisi võimeid kiiresti omandada teadmisi. Oli ka teistsuguseid seisukohti. Padi oli vaikne poiss, Polnud andekas, kuid põhjustanud ka mingeid probleeme ja tegelikult ei mäletama temast mitte midagi. Tekkis üks padi, oli õpetaja reporteritele pärast laulja surma. Selles hinnangus tuleb esile rock n rolli ja üldse popkultuuri tõeteratäheks võib saada põhimõtteliselt igaüks. Rokkmuusikas ei nõuta, omavad kultuuritausta või priviligeeritud seisust. Pigem vastupidi. Vilets lähtepositsioon on edu kroon. Kuigi padi hollis sai varasem oli mõjukas kuju, oli temagi üheks komponendiks tavalisus. Holly kuulus nende igavesti ühenäolisena püsivate noorte hulka, kelle üle sõprade ringis kergelt naerdud. Ta kandis paanilisi prille ja näis mõnede jaoks kohmaka memme pojana. Teiste jaoks aga lahedas sellina, kelle hüüdnimi oli teadagi Pali ehk eesti keeles sõnu. Padi hallil tärkas tõsisem huvi muusika vastu 12 aastaselt, mil ta vend naases sõjaväest, kaasas kitarr ja hulk selgeks õpitud laule. Väest sai padi oma esimesed kitarrimängutunnid ja peagi poiss ta juba ise oma kit tarri õpetajale uusi mängunippe õpetada. Lisaks kitarrile omandas Padiga Panso ja mandoliini käsitlemisel. Muusikastiilidest võlus poissi bluugres ja koos oma sõbra popanud kanaliga. Moodustati duo, millega hakati koolipidudel esinema. 1954. aastal liitus tuua viiulit ja kitarrimängija Göttis ning mõne aja pärast ka bassimängija Larry. Veel pool. 1955. aastal esines Luuboki ainsas ööklubis Elvis Presley. Terve õhtu keerlesid tema ümber, kaks kohaliku selli pani halli ja tapmanud kaameraid. Lõpuks pääsesid nad Elvise vaatevälja ja avaldasid lauljale oma lugupidamist. Holly tundis Elvist sanfirma plaatide kaudu, kuid näha Elvist laval. See pani noorel Jubaklase südame kiiresti põksuma. Meeldis Elvise lavashow veelgi enam tema muusika ja eriti rütm, mis polnud eid, kantri ega bluus, vaid midagi vahepealset. Pärast Elvisega kohtumist oli hollil vaid üks tee, kuhu minna. Kuna mässulist pärit mänedžer Nendel oli kuulnud Holly ansamblid, tegi ta hollile jamanud Kamerile ettepaneku sõlmida plaadistus leping deka firmaga. 1955. aastal saatis metallplaadifirmasse Telegrami, kus oli vastav soovitus. Telegram lõppes sõnadega. Posten mängustiili ei tohi muuta mitte üks raas. DK konservatiivsetele esindajate vastus oli lakooniline. Vajame ühte lauljat, mitte kahte. Batman Kameril ei jäänud muud üle, kui patsutada Padile õlale ja veidi kibestunud tõdeda. Sul on nüüd šanss, lase käia. 1956. aasta jaanuaris lindistas padi hallid Eka firmas koos sealsete stuudiomuusikutega neli pala. Üheks neist oli tädibi vedei. Tulemus aga deka posse millegipärast ei rahuldanud ja nad otsustasid plaati mitte avaldada. Ingeri Bilbo kommenteeris hiljem Holly debüüti nii. Kui avalikkus suudab vastu võtta rohkem kui ühe Elvis Presley ja kaartberginsi siis on padi halliltest shanss. Aasta pärast lõpes allil lepingutega ka ja laulja suundus New Mexicos asuvasse linna nimega lõvis. Seal asus plaadistuudio, kus produtsendiks oli noor mampeti. Pani Holly polnud seda stuudiot valinud juhuslikult. Talle meeldis selle stuudio toodang, sest sealt oli välja tulnud selline tabelikoha hitt kui Padinaksi paati tool. Padi halli, põgus kokku ansambli, kuhu peale tema kuulusid veel rütmikitarri mängiv Nicky sallivan bassimängija. Alissa ansambel võttis endale nimeks, pani halli krikets. Armampeti jaoks polnud uus ansambel tundmatu, oli ta nõus nende muusikat kohe salvestama. Kõikides pakkus esimeseks plaadistus palaks välja padi halli poolt juba deka firma sburgitatud Äklbeeeffedei iga kord vastukaja ei leidnud. Nüüd oli kvaliteet hoopis teine. Padi oli eesmärgiks oli saada Padinaksi plaadi, avaldada Canon Rolet firmat huvituma ka tema lauludest. Kuid see kahjuks ei õnnestunud. Punased laternad näitasid hollile veel Kalambia, AC Victor ja Atlantic. Lõpuks otsustas deka tütarfirma korrald prantslik avaldada. Välbifedei probleemiks jäi vaid asjaolu, et deka omas selle halli pala avaldamisõigused kaali ainsaks, kas väljapääsuks ei avaldada plaat ilma, padi halli nimeta. Nii võiski plaadi etiketid lugeda esitaja koha pealt nime dekorygets. Kui hiljem juristid seda umbsõlme arutama hakkasid, selgus, et korral saanuks etiketile panna ka Hollynime koid prantslik mitte nii või naa. Kokku tuli üks suur segapuder, mis tähendas, et ansamblil olnuks korraga nagu kaks plaadistus lepingut. Singel ise oli aga täistabamus. Väärtulbeeveedei, mille autoriteks olid peale halli märgitud veel tädi ja Alisson tõusis 23. septembril 1957. aastal USA poptabeli tippu ja kuu aega hiljem jõudis kolmeks nädalaks ka Briti tabelis esikohale. Pärast avaldamist sai padi hallist üleöö kuulsus. Seda tõestas ka tema järgmiste plaatide menu. Paadis oli esimene rock n rolli täht, kes oli valinud oma instrumendiks kantri poolt soositud Vendersta Togaster elektrikitarri. Ta oskas pillist välja võluda selliseid helisid, mis said hilisematele rokkaritele suureks eeskujuks, nende hulgas kiis Richards ja Albert lill. Kuigi hallimaldas kitarr oli nagu tahtis, ei pingutanud ta soleerimisega üle, vaid tegi seda ainult vajalikes kohtades kasutades häälse soola asemel puhkpille initeerivat akordi tehnikat. Ka ansamblile jättis halli vabad käed. Kõik võisid teha, mida soovisid ja see andis kogu ansamblis saundile täiusliku kõla. 957. aastal plaadistas Holly üle 20 tala. Leping seda ette ei näinud. Nii suur oli mehe potentsiaal. Kõikidesse nime tõstsid USA tabelisse sellised šedöövrid nagu Boy ja Meibi beibi mis oma tegeliku hiilguse saavutasid Briti tabelis, kus esimene jõudis kolmandale ja teine neljandale kohale. Ovoi oli nii popule Aarne, et see pandi inglise televisiooni esimese rokksaate pealkirjaks. 1957. aastal jõulude ajal ilmus müügile singel palaga tekkis ju, kus esitajaks oli plaadiümbrisel esmakordselt padi hali Ekrikits Pedišeuronis USA tabelis kolmandaks, Inglismaal kuuendaks ja müügiarv ületas miljoni piiri. Äärmiselt edukad olid ka hallija järgmised singlid, räiman ringi tõuger ja liigindamooning. Muuseas, Pegis kandis algselt nime Sindi luu, mis oli halli vennatütre nimi. Kuid töö käigus muutus Sindi luupegis juuks, mis oli taas kriketsi teise kitarristi Nikis sallivani. Pruudi nimilaul plaaniti salvestada tolle aja moetantsu rumba rütmis kuid siis muudeti rütm veidi roki likumaks. Kohe muutus ka laulu iseloom. Lugu mängiti linti kolmekesi ilma Nikki sallimanite. Tema kommentaar. Kuna kasutati maki ja lugu tuli sisse mängida ühekorraga, siis minu osa lindistus seisnes selles, et olin põlvili, padi jalge ees ja kui tuli kitarrisoolo, lükkasin tema kitarrilüliti teise asendisse. Eriti nõudlik halli armastas teha lindistustel palju duubleid. Kõik liikmed on hiljem tõdenud, et kui neil oleks olnud kasutada tänapäevaseid 30 kaherealised pakid, poleks nad iial ühtegi lugu valmis saanud. Peeglid. Peeglid peeglis. O. P. P? P. P. Avoni Peegid. Padi oli, oli samasugune oma helitööde vääriline intrepreteerija nagu tšakteri. Tema hääl polnud sugugi iseäralik, pigem vastupidi. See oli nõrk koolipoisi, mis tuli tegelikult vaid kasuks, sest see teatas, et lavale võib nüüd astuda igaüks. Holly ongi ehk parim näide rocki lauljast, kes oskab provintsi keerida esitusse oma isikupära. Rockis pole oluline, milline on hääl, vaid kuidas seda osatakse kasutada. Holly ei otsinud oma stiili raamatutest võit, plaat tegelikult, vaid see oli tema ise. Esitus sündis töös, mitte ettekirjutatud Khanonite järgi. See oli inimese, mitte instrumendi hääl. Üks olli efektsem nipp oli liuelda häälega Erki passi või falsetti. Tema laulumaneer meenutas häälemurdega võitlevad teismelist, kelle hääl on veel ebakindlalt kõikuv ja samas otsustavalt jäme. Elvise seksuaal rahalised efektid korvas Holly oma lauludes seeliku vallatusega, mida võiks nimetada ühelt poolt tihedaks süütuseks ja teisalt mahedaks irooniaks. Koli laulud kubisevad niinimetatud beebi tokkidest. See on keel, mida lapsed räägivad ja mida suured kasutavad lastega suheldes. Pretty Pretty Peegis Su meenutab loomadega lobisevad last ja sellised fraasid kui Meibi beibi, kauboi kapset, teisi ja redildi. Pätt on laste kõnest tüüpilised. Holly muusika tegi salaja ja vaistlikult sama, mis modern, maalikunst see tähendab, püüdis primitiivsete vahenditega otsida värsket inspiratsiooni. Kui paljud lööklaulud käsitlevad armastust, siis padi hollile oli see ainus teema tema armastuse propageerimine või mõnele tunduda isegi monomaaniana lootusetult naiivsena. On selge, et Holly töötas kaubanduslikke reeglitega piiratud alal ja pidi kirjutama vaid armastusest kuid ta valdas seda klišeedest suveräänset. Selles võid teda edukalt nii-öelda mõne Hollywoodi klassikalise filmi režissööriga või siis keskaegset Ruba tuuriga, kes ülistas armastust samasuguse tarmuga. Trubaduuriks. Paadid tunduvad tänapäeva kuulajatele kulunuina, kuid tegelikult olid need oma aja protesti ja võitluslaulud. Armastus oli see kuum teema, mille kaudu sai avaldada esiletõusva indiviidi tundeid. Holly tegi täpselt sama, kuid mõistagi ei ajanutavaid indiviidi, vaid tõusma noorsooasju armastan tähendab eksisteerinud oli tema lauludes. Pani halliande kriketsa reisis väga palju ja tihti esineti koos tollaste tähtedega. 957. aastal esines pardihalli ühes programmis koos tšakteriga. Tihti tõmbusid nad reisibussis tagaistmele esinemishonorari peale päringute mängima. See oli tõeline vaatepilt. Piik juuspeenprillidega ja koolipoisi välimusega Holly ning tumedavõitu salakavalat kuradit meenutav Perry. Osa noori radikaale oli ehk varemgi kuulnud peri ja Holly ühiskontserte, kus publiku moodustasid nii musta kui valgenahalised taolistel kontserdidel. Vaata siit. Nii mõnedki valged noored esimest korda musta meest alt üles. Ja mustad nägid oma imestuseks valget semu, kes laulab muustki kuivaid kutsukesest aknal. Pani halli, reisis ka koos Little Richardiga. Kui Perry oli sel ajal hollile küllalt veider kaaslane, siis Little Richard ületas mitmekordselt. Little Richard meenutab paadi ja mina olin tõeliselt head sõbrad. Ta oli vahva semu, kes imetles minu muusikat ja esitas laval minu laule. Karg Luubacki jõudes kutsus halli mind enda juurde koju sööma. Padi isa nägi, kelle poeg oli lõunale toonud. Hei, laskmata mind sisse. Koitpadi teatas isale, et kui ta mind sisse ei lase, siis ei astud aga ise enam kunagi üle selle maja lävepaku. Tega padi, paps pidi tuppa laskma. Vean kihla, et padi vanemad pesid pärast sööki nõusid vähemalt paarkümmend korda. 1958. aastal tegid padi halli ja ansambel krikets õnnestunud Inglismaa turnee kuid siis läksid nende teed lahku. Krikets naases slovaki, kus nende uueks laulusolistiks saisoni Göttis, kellega mõned koos plaadistatud singlid ka Briti tabelisse jõudsid. Hallil aga oli tänu pikkadele ringreisidele ja raha mahhinatsioonidele tekkinud lõhe nii ansambli kui produtsent mampetiga. Lahkulöömine oli seega vältimatu ja Holly ütles lepingu üles. Hoovis olla üksi ja veidi puhata. Holly siirdus New Yorki, abiellus muusika administraator Maria Elena sant Jaagoga ja veetis Mesinädalad. Hakkapulcos. Naastes otsustas padi halli alustada. Soolokarjääri tegi kodustuudios mõned ülesvõtted ja plaanis avada Prisminelist plaadifirmat. Koos MPC sümfoonia orkestriga ja New York Filharmoonikute ka salvestati niisugused palad kui poolanga kirjutatud iton enim oo jaa, Eining in Mähad. Ka oli padi halli esimene rock n rolli laulja, kes võttis oma kavasse mainstream stiilis lood. Talis sõltumatu, kuna teadis, mida tahta. Kas teha pophitte või tavalist meeleolu, muusikat. Holly piiranud ennast vaid rock n rolliga vaid laulis lindile kõike alates rokka pillist läbi bluusi, kuni ballaadideni välja. Siinkohal häältena katkestan, jätkan padi halli elukäigu tutvustamist järgmises Tähe tonni saates. Mina, Vello Salumets ja produtsent Viivika Ludvig. Soovin teile kõike head ja kohtumiseni täpselt kahe nädala pärast.