MINA OLEN Vello Salumets ja algamas 28. saade 50.-te 60-ni Kuuendat aastat rütmimuusikat tutvustavas saatesarjas tähetund kus vaatluse all on artistid ja ansamblid, kes jõudsid neil aegadel kas USA-s või Inglismaal minu tabeli tippu. Tänase saatetäheks on lauluduo nimega Ring err, Lipp, Radar. ERR-i vennad esimesel veebruaril 1937. aastal kintakis sündinud aisak Donald. 19. jaanuaril 1939. aastal Chicagos sündinud Filipp moodustasid rock n roll'i ajastu ehk menukaima laulu ansambli enne biitlite võimuletulekut. Nadolid padi Holly kõrval rock n rolli valge harukesksed kujud, kel kõlasid usutavalt rokk kui aeglased laulud. Everlite ajastut ei saa siiski mõõta vaid lihtsalt hiti tabeleid ja müügi arvu silmas pidades. Vaid nende loodud suurepärane ansambli laul oli eeskujuks paljudele hilisematele ansamblitele. Otsustava jälje muusikasse jätsid IRL-i progressi, laulu, harmooniat ja meloodiad. Nende loodud suurepärast ansambli laulu uurisid ja võtsid eeskujuks nii saiman kaashankel Lennon ja poolma kaadi Beethoven, Gordon agaga ansamblid The Beach Boys, ööts Hollis ja mammas ande babas. Evelide suurepärased popalad on inspireerinud teiste hulgas teid, Edmund siit ja Johns Sebastiani ansamblist lavinsponsul. Kui Little Richardi hääl kratsis nagu raskel siis Everlite koos laul sahises, kui peenike liivapaber fill laulis veidi kõrgemalt võrgutavalt pehmelt. Ta on jälle pisut madalamalt ja käredamalt. Viieverly Brothers näitas kuulajale, et rock n roll ei pruugi olla tingimata lärmakas ja totaalne vaid see võib olla ka pehme ja meloodiline, samas siiski erinev kliistri sarnasest mooride ja paaride lööklaulust. Everlid ülistasid oma lauludes armastust sama põikpäiselt kui padi. Holly. Mõni võib väita, et need palad ei erinenud milleski traditsioonilises Tinbinnali lööklauludest. Võib-olla vormilt mitte, küll aga energiavõtete poolest. Need olid ei provotseerinud armastus taevasse, vaid see oli nagu padi Holly puhul just antud hetke asi ever leid, otsekui objektiveerisid, tehes selle staate või ideel nadolid oma lauludes unistajad, kes ei ajanud taga ideaalnaist, vaid pigem ideaalset vahekorda. Poisid eile tanud uhkeldavad mõnest lehtsabast ega loksunud ingli järele. Nad lausid sellest tähtsaimas inimsuhtest kas siis avalikult solvunuina või energiliselt võidukaina. Nende usus armastusse ei olnud naiivsust, vaid sitkete lastsustjannatkust. Everlid näitasid oma järeltulijatele, et bänd tõelineb ansambel on alati midagi enamat. Kui üksikute osade summa. Kuid on ja fill laulsid, polnud tulemuseks enam kaks vaid kolm. Ivor Libre ars karjäär ei alanud juhuslikult, kuna nende isa haik, kes mängis väga hästi kitarri ja viiulit mängiv ema märgareid Everly olid oma kodulinnas Kentucky osariigis asuvas Bronis tuntud kantriartistid. Peagi alustasin tonni ja Philly vanemad ajova kohalikus raadios oma igahommikusi pooletunniseid raadiosaateid. Lapsed istusid juba väikesest peale koos vanematega stuudios ja ka nende hilisem koolipäev sai alguse pärast raadio stuudiost lahkumist. Kuid Evelizai seitsmiseks alustas oma pühapäevaseid veerand tunni pikkuseid Teid pealkirjal. Liltonišov. 40.-te 50.-te aastate vahetusel aga murdis sisse televisioon ja see põhjustas Everlite vanematele teatavaid raskusi. Töölepinguga raadios öeldi üles ja nüüd tuli hakata otsima uusi töövõimalusi. Don ja Phil aga ei soovinud muusikaga hüvasti jätta. On neil oli õnnestunud müüa oma kirjutatud pala, säält noot, stiil, kantrilauljatar, kiti Velzile ja tal oli varuks veel teisigi laule, läksid vennad neid pakkuma kantrimuusikakeskusesse Nashville'i. Seal õnnestus Everlidel 1955. aasta lõpus plaadistada Kalambio rekord siis neli laulu, millest firma valis avaldamiseks välja vaid ühe Gibshing. Mingit edu see aga kaasa ei too. Ja siin tuli appi tonni ja Philly isa Aik, kes tundis Nashville'i produtsendi ja kitarristi Chet äkisid. Ta küsis, kas ätkins saaks poisse millegagi aidata ja see lubaski tutvustada, vendasid tuntud muusikakirjastuse Äkofrous ühele omanikule õues leer, Ausile. Roosiline meeldis Everlyde muusika ning ta teadvustas sellest plaaditootjad äädžiblaiorit, kes oli küll mõni aeg tagasi keeldunud everyt, et pakkumisest kuid kuna ta oli just avanud New Yorgis uue genens nimelise plaadifirma, jäi nõusse, sest sinna oli vaja uusi talente. Atši pleier sõlmis 1957. aastal tonni aprill Everliga plaadistus lepingu ja pakkus esmaplaadiks välja Äkofrosilt ära ostetud laulu Baiba Ella. Jutud järgi polnud see lugu kellelegi kõlvanud, sest koguni 30 artisti olid keeldunud seda esitamast. Everly vennad aga ei saanud niisugust luksust endale lubada ja nii purgitatigi ja see abielupaar Felis ja bord, loom Bryanti laul ilma vastu väitlusteta. Muusikutena osalesite taadistusel, bassimängija Floyd. Levelid ringreisile USA lõunaosariikidesse ja naastes said kuulda, et Baiba elav oli pääsenud USA edetabelisse. Lõpptulemuseks oli singli jõudmine USA tabelis teisele ja Inglismaal kuuendale kohale. Pärast esimest õnnestumist paluti Briantidele kirjutada Everly probersile uusi laule ja järgnevaks plaadistuseks pakkusid kenad välja pala võik Applydelsiusi plaadifirma produtsent Atši pleier oleks algul äärepealt puusse põrutanud, soovides teha lauluteksti muudatusi, sest tema arvates võidi seda vääralt tõlgendada. Lugu purgitati siiski esialgsel kujul. Pärast singli avaldamist tundus, et tootja kahtlustel oli alust, kuna üsna mitmed raadiojaamad boikoteeriksid uut Evelide singlit teatates. Et plaadilt võis kuulda, otsekui üritaks juusiga aller neiut äratada pärast koos veedetud ööd. Laulu tekstis mainitud noored veetsid tegelikult töö küll koos, kuid nende vahekord oli siiski süütu, sest džuusi oli niinimetatud drive-in kinos filmi vaadates autos tukkuma jäänud. Vaatamata mõnedele liialt vilka fantaasiaga inimestele sai võika aprill siusist suur hitt, mis tõusis 14 10. oktoobril 1957. aastal nädalaks USA poptabeli tippu. Ka Inglismaal jõudis singel teisele kohale. See oli häberly Brothersi esimene niinimetatud neiu hitt, mida jätkasid edaspidi selliseid menupalad kui Klaudet, Decemmesičdium, erry, Björgeni Jussill ja kähviskla. Don ja fill ever lei kaks esimest miljoni plaati olid tõstnud esile ka nende autorit Felis ja Bryanti abielupaarist saigi nüüd teatud mõttes vendade õukonnaheliloojad ja on kokku arvestatud, et Beverly Andres kaheksateistkümnemiljonilisest plaadimüügist on 11 miljonit sellised, kus on pealtvariantide kirjutatud hitid. Felicia por loo olid koos laule kirjutanud juba 1948.-st vastast alates ja nende tuntuimaks palaks enne Everleide hitte oli padi Holly lauldud Training in my haat. Viewerly Brabersil oli nüüd käed-jalad tööd täis, järgnesid esinemised krändoult ooperis Alan Friidi shows ja neljandal augustil 1957. aastal kuulsas ET sallivanitele shows evoli Brothersi poolt järgnevalt laadistatud ool i äärtu tuvisid. Riim oli taas abieluga rabarbri antitoodang ja esitajad on seda nimetanud üheks oma tähtsaimaks salvestatud alaks üldse. Hoolimata sellest, et juttude järgi olid Felicia Borlo Bryant laulu valmis kirjutanud vaid 15 minutiga. Oli, kuidas oli, kuid tõsiasi on see singel tõusis alates 12.-st maist 1958 neljaks nädalaks USA tabeli tippu ja Briti tabelis vallutati esikoht tervelt seitsmeks nädalaks. Üllatavalt edukas oli k i instriin singli B-poolel olnud ja sel ajal veel üsna tundmatu Roy orgissoni kirjutatud laul Klaudet mis oli oma nime saanud helilooja abikaasa järgi. Kui tavaliselt singli veepoolele asetatakse niinimetatud täitematerjal, siis laodetis sai hitt, tõustes USA tabelis 30.-le kohale. Kui Everly vennad ise on valmis tõstma ool i ärtu tuvi striim teistest oma hittidest kõrgemale siis sama meelt on kindlalt olnud ka need kümned teised lauljad ja ansamblid, kes on sellest pärast oma tõlgendusi teinud, millest paljud on pääsenud hiti tabelitesse. Olgu siin nimetatud esindajateks kas või näitlejad, Richard Chamberlain, duett, klient, tempel ja bobi, Jentri ämblik, kipp ja Victoria printsi poplaulu populaarsusest räägib seegi, et ärtu tuvi striim on olnud tabeli hitiks neljal eri aastakümnel. Järgnevalt ever Librases esituses singli B poole laul Roy orgissoni kirjutatud Klauldet. Kui IRL-i Prars oli saanud nii USA kui briti tabeli tippu pala i tuvisid Riin paistis, et midagi pole nende päraselt laulvate vendade jaoks enam võimatu. Veel samal, 1958. aastal said nad kuldplaadid singlitest problans ja pöördoog tuhandeid, 959. aastal kullati üle miljonilise läbimüügiga singlid Decemmessachtium, meri ja tillakist juuri. Sama aasta lõpul pääses TOP10 hulka kaunis pala ledid Pimi. Koos ellurali Pravdas eduga hakkasid aga ilmnema probleemid Aadži pleieri omanduses olevat Helens rekortsiga. Tüli põhjuseks oli teadagi raha või õigemini autorid mis vennaste meelest polnud Nende jaoks piisab. Lisaks tuli sõnavahetus pärli Praversiin muusikalise liini kohta. Siis, kui filme tooted, pappplaadi tootmisega algust teinud hiigelkontsern mööner Brothers pakkus 1950-ga kaheksandal aastal Everly vendadele järgmiseks 10-ks aastaks plaadistus lepingut. Miljon dollarit aastas polnud enam mõtlemiseks pikalt aega ja Igastahes kirjutas lepingule alla. Loomulikult oodati vendadelt otsekohe superhiti sündi, kuid see osutus üpris raskeks. Tonn ja fill on hiljem rääkinud, et salvestasid uues firmas kaheksa laulu kuid ükski neist ei kõlvanud plaadile, vaid viima omaloodud grafis. Kloun äratas tähelepanu ja see otsustati avaldada singlina. Rahvas, kes oli oodanud suur edu, sellega sai, sest käsis kloun tõusis 23. mail 1960. aastal viieks nädalaks USA tabeli tippu briti tabeli esikoha, olijaga singel vallutanud juba sama aasta viiendaks märtsiks hoidis oma positsiooni tervelt seitse nädalat. See oli popmuusika ajaloos muuseas esmakordne, kui mingi plaat oli samaaegselt nii USA kui briti tabelijuht. Ja on ütlematagi selge, et sellise superhiti müügiarv ületas kergelt miljoni piiri. 1961. aastal plaadistas IRL-i Brothers vana Evan kriini pealkirjaga Emmdeetions mille esmaettekanne oli olnud juba tuhandeid 933. aastal Bing Crosby esituses kõlanud filmis Vinchallywood. Vaatamata paljude kriitikute nina krimpsutusele Everly vennaste variandi üle tõusis temp teations 20. juulil 1961. aastal kaheks nädalaks briti tabeli tippu. USA-s aga jäi singel peatama vaid 27.-le kohale. Ka Inglismaal hakkas publiku huvi selle duo vastu raugema, kuigi Everleid püsisid oludega sealses tabelis veel paar aastat. TOP10 hulka jõudsid neist vaid siiski 2962. aastal ilmunud kaunis palakrain in the rain ja 1965.-le aastal. Just Pitlema ja kõrgperioodil jõudis üllatusena tabeli teisele kohale, et IRL-i Praraci singel pealkirjaga The Price Ablav. Publiku poolehoiulanguse põhjuseid Võrli vendade suhtes oli mitmeid. Esiteks pidid vennad 1961. aastal teenima pool aastat USA merejalaväes kuid veelgi hullem tagasilöök juhtus 1963. aastal Inglismaa turnee ajal, kuid on r-i sai närvišoki ja fill pidi üksi kontserttuuri lõpetama. 1965. aastal oli Jeverly prahves juba selles staadiumis, et pidid esinemiseks vastu võtma igasuguseid pakkumisi pubidest, kuni koolid pidudeni välja. Ainsaks tabelikõlbulikuks palaks sai vaid 1967. aastal avaldatud Bowling Green. Seitsmekümnendatel aastatel sõlmisid Everly vennad uue plaadistus lepingu Aashi eiga, kuid kandak sai kurva lõpu. Still R lei viskas 1973.-le aastal ühel Hollywoodi kontserdil kitarri põrandale puruks ja kadus lavalt. Nad on aga teatas publikule, et Ever lipp Travers suri juba 10 aastat tagasi ja ei esine enam kunagi. Mõlemad Everlid hakkasid tegelema sooloprojektidega ja kirjutama laule teistele artistidele. Siis aga tuli murrang, kui 1983. aasta 23. septembril astusid Everly vennad taastuvana Londonis asuva Arbelt hooli lavale ja sellest esinemisest jäi dokumendina järele nii topelt LP plaat, see uni on kontsert kui kahetunnine videosalvestus. Viewerly, olgu see siis saun, oli taas selline, kui enne 1960 kolmandat aastat. Laulu harmooniat olid lihvitud viimase peale Ansambli kuulus akustiliste kitarride saun. Oli täpselt samasugune kui ansambli alguspäevil. Oli see nostalgia? Loomulikult, kuid peab ka nõustuma kriitik Tim rikkeiga, kes kirjutas plaadiümbrisel järgmised sõnad. See album on rohkem kui lihtsalt pärase kontserdi salvestust. See on plaat õhtust kus kaks andekat kentacki poissi meenutavat sõpradele ja fännidele seda, miks nad on kaks kõige rohkem mõjutusi andnud lauljat 20. sajandil. Ja nad meenutavad meile ka meelehead, mida nad on andnud nii paljudele inimestele, nii paljude aastate jooksul. 1983. aastal kantivia err Librazas rock n rolli kuulsuste hooli nimekirja. 80.-te aastate keskel valmisid uuest plaadifirmast märkhani polügoon ever leevendadel kolm stuudioalbumit, neist esimene, mille tootis Bieber Lipp, aga see suur austaja, inglise kitarrist Dave Edmunds ilmus 1984. aastal ja kandis pealkirja Ibee difo. Sellelt plaadilt avaldati singlina ving over Nathingeel, mille autoriks Everly Brasid. Teine suur fänn pool Makarni kes on kasutanud vendade kohta tabavat nimetust. Err Libravas ehk siis alatised vennad. Ja ongi tänaseks kõik mina, Vello Salumets ja produtsent Vivika Ludvig. Soovime teile kõike head ja kohtumiseni täpselt kahe nädala pärast.