Tere, mina olen Vello Salumets ja algamas 30. saade 50.-te 60.-te aastate rütmimuusikat tutvustavas saatesarjas. Tähetund. Tänase Pisi juubeli saate kangelaseks olen valinud selleks igati väärilise tähe kelle kohta rokiajaloolane Charlie džilet on oma raamatus linna rütm andnud järgneva iseloomustuse. Kuigi see artist jättiski endast samasuguse raevuka ja tunneterohke esineja mulje nagu Little Richard oli ta tegelikult üsna vaoshoitud ja enesekriitiline rock n rolli laulja. Tal oli suurepärane võime varieerida palade feelingut, tekitada neis kulminatsiooni ja hääbumise Toskas tasandada oma häält sosinaks ja oma klaveripartiid mahedaks tukslemiseks, et seejärel saavutada taas uut kliimaksid. Tema omapära oli mängida klaverit raiuva stiilis ja korraldada šokeerivaid lavaesinemisi ja seepärast hakati teda võrdlema Little Richardiga. Kuigi tema hääletoon oli väikse Riksiga võrreldes hoopis erinev. Kui Little Richard ja paljud teised rock n roll'i lauljad andasid täielikult iseenda või siis nende poolt esitatud muusika avaldamisele oli selle artisti hääles alati peen küünilise ükskõiksuse või isegi iroonia sähvatusi. Oleks just nagu liialdamata soovinud viidata, kui koomiline võib olla mõte kas või täiuslikkust armastusest. Taoline ükskõiksus aitas tal määrata oma plaadistatavate laulude rütmi ja valitseda võrreldes teiste rokilauljatega palju leidlikumad oma publikut. Ehk ei tal vajaka vaid laulude kirjutamise oskusest, et seista ühel pulgal näiteks kasvõi niisuguse rock n rolli alusepanija ka, nagu seda on Chuck Berry. Head kuulajad, olen kindel, et üsna paljud teist juba teavad, kellest täna juttu tuleb. See on mees, kellele rock n rolli fännid on andnud tabava hüüd, nimekiller ehk tapja. Ja paljude jaoks on ta mister rock n roll. 50.-te aastate kuulsaimat rokkartistide Elvis Presley, Little Richardi ja Chuck Berry kõrvale mahub kindlasti iga 29. septembril 1935. aastal USAs Farry teis Louisianas Manas sündinud Jerry Lee Lewis. Kuid erinevalt teistest selle ajastu rokkaritest tõusevad tema lauludes hoopis jõulisemalt esile. Sellised rebivad jõud, mida on ühest küljest põhjustanud Cherry perekondlikud usulised veendumused, teisalt taga patuseks muusikaks tembeldatud rock n rollist põhjustatud sisemised tunnete, kobrutused ja vastuolud. Muusikaliselt koosnes Cherry Liilevise rokk üsna paljudest ainetest mida valgustas üks tema kodulinna ajaleht järgmiselt. Sõjajärgsetel aastatel võis šovi täis kuulata kõiki USA lõunaosariikide muusikastiile. Jimmy Rogersi ja Carter Family kantrimuusika mõjud olid veelgi jõus ja tõusvaks täheks oli Hank Williams. Kuna Texas polnud kaugel, elas verston swing täita elujõudu. Oma maitseainet pakkusid linnas tegutsenud bluusilauljad ja rütmibluusiansamblid. Kui siia lisada veel piserdusi muusikast, Jessist ja kostelist, siis võib küll väita, et muusika seisukohalt soodsamat sünni kohta ühele potentsiaalsele tähele võid vaevalt. Jerry Lewise elukäik on olnud ebaharilikult kirev, kus kahjuks suurt osa on mänginud ka traagika, mis seotud sõnaga surm. Seal oli esimesed kogemused vikatimehega olid juba aastaselt, kui tema vanema venna Elmo juuniori tappis purjus mehe poolt juhitud auto. Seriaali isa Elmo Lewis. Senior oli sel ajal klaverit ja kitarri mängiv amatöörmuusik, kellelt Väike-Cherreli sai oma esimesed muusikaõpetused. Kuna kodus klaver puudus, õppis Cherry liia algul mängima kitarri. Hiljem, kui isa kuulis oma hämmastuseks kaheksa-aastast poega mängimas Cherry tädi pluss klaverit, nagu põleksin nagamann mingit muud instrumenti näinudki, hankis ta kiiresti perre selle kalli mänguasja. Oma esimese etteaste laval tegid tegelikult halbade õpilaste nimekirja kuulunud kooli poiss Cherry lee 40.-te aastate lõpus. Koolist vabal ajal kolas ta koos oma nõbude hilisemate kantrimuusikastaaride, Nicki Chilli jäätšimmis vägartiga mustanahaliste kõrtsi hanis ychaus ümbruses põigates aeg-ajalt sinna sisse, et kuulata. Kodus üritas Cheryli nii kuuldud kantrit, bluusi kui gospeli klaveril järele mängida, kuid millegipärast originaalist hoopis erinevas stiilis. Järgneva aastakümne keskel õppis Cherie liit Texase usukolledžis eesmärgiga saada jutlustajaks kuid siis muutusid ta plaanid ja noormees otsustas reisida Nashville'i, et sõlmida plaadistus leping mõne kantrimuusikat plaadistava firmaga. Kahjuks olid tulemuseks null. 1956. aasta kevadel saabus reliiliuis Memphises ja üritas pääseda plaadifirma Sandro Records bossis. Vean Philipsi jutule. Kahjuks polnud firma omaniku tookord kohal, kuid produtsent Jack Clement oli nõus Lewis salvestama. Kui son Philips salvestuse hiljem üle kuulas, andis ta nõusoleku selle reibast muusikat esitanud nurukiga sõlmima plaadistus leping pakkudes noore laulja esiksingliks välja rai Price'i kantri. Palav kreisi. Sämpiilitasil oli hea vaist. Sesteri lee esimesest Singlist sai peagi kohalik hitt ja plaati müüdi üle 30000 eksemplari. Plaadifirma sanomanik San Philips pakkus pärast kreisi Ams edukat läbilööki Cheri liili huvisele oma firmas töökohta stuudiomuusikuna ja noor pianist hakkaski mängima klaverit selliste artistide plaatidel. Kui Kardo Clintsija Women's, mis kui salvestusaeda juhtus üle jääma õnnestus kaljuvisel oma häält lindile jätta. 1957. aasta hakas Jerry Lewis ühe lindistuse vaheajal klimberdama klaveril Big Meybelli paari aasta tagust Roy Halle kirjutatud hitti. Hull Alažeegin, Uinhoun. Shirley tuletas paari minuti vältel meelde laulusõnad ja klaveripask. Lahvidel hakkas voolama Kibugi. Teised bändikaaslased haarasid pillid seriaali, haaras mikrofoni suu ette. Naljaviluks lükati sisse magnetofon ning kogu see hetkeline improvisatsioon jäi linti. Mikserpuldi taga istunud Jack lävend otsustas sellest hetkes ähvatusest vormida valmis singli, et see müügile paisata. Plaat ilmus 15. aprillil 1957. aastal ja algselt tundus, et kohe-kohe tõuseb singel tabeli tippu sest sama aasta juuli lõpuks oli plaanimine müügiarvuks juba 100000. Siis aga algasid ebameeldivused. Kuna paljud väljaspool Memphis asuvad raadiojaamad keeldusid seda liialtki, julget ja seksikat plaati mängimast. Nüüd astus mängu samm plaadifirma bossi Sam Phillipsi vend ja Cheveli mänedžer Chat Philips, kes tegi panuse vaid ühele kaardile. Asi oli nimelt selles, et Jerry Lewis oli kutsutud osalema kuulsasse Steve Alleni teleshousse ja seepärast otsustas diat Philips olles kindel serili läbilöögis, pressida hullada šeiginga uinon Singlist tohutu hulga koopiaid ja pakkuda neid enne telesaadet kõikvõimalikesse müügikohtadesse. Seejärel läksid chat ja Charlie Steve Alleni sekretäri jutule. Siin ees aga polnud serili esinemisest erilises vaimustuses. Mis peale chat käskis Lewisel sekretärile lugu ette mängida. Jerry Lewis kirjeldab edasi toimuvat nii. Läksin klaveri juurde, sekretäri sell istus toolile, panin jalad lauale, justkui ootaks suurt naerunumbrit. Sel hetkel, kui ma mängima hakkasin, vool Ladasseeginit hüppas sekretär toolilt püsti ja roomas minu selja taha. Keerutas sealt terve selja ja mil ma mängisin. Kui oli lõpetanud, ütle standžadile, ma annan sulle 500 dollarit, kui sa ei näita ju vist mitte kellelegi teisele ja toota tagasi kohe esmaspäeva hommikul. Ma tahan, et stiin, Allen ise seda kuuleks. See oli esinemine 27. juulil 1957. aastal Steve Alleni shows alis super menukas. Ta mängis teleshows vaid hullalažeeginguinomy, kuid sellest piisas. Cheryli seisis mängimise ajal klaveri taga püsti, tagus rusikat, katega madalaid klahve, kusjuures klaveri kõrgeid klahve mängis parema jala saapakontsaga vahepeal hoopis klaveritooli pikki laule kisas ja möllas. Tulemuseks oli publiku tugevaim aplaus, mida ükski teine artist kogu selles show ajaloos on saanud. Hull alasseigingugin on singlimüügikõver kerkis hirmsa hooga ja oli peagi nii kantri kui rütmibluusitabeli tipus. Poptabelis aga kolmandal kohal. Singlit müüdi kokku üle kolme miljoni ja Cheri Lewis naases koju Floridasse. Oma isikliku Cadillaciga. Lewise esinemine Steve Allen shows oli äratanud ka filmirahva huvi ja üsna pea paluti ta osalema valmimasse filmi Chamrii mille muusikalise juhina toimis ordis Blackwell. See Elvis Presley üle niisugused paladena tontlik rull ja Cap kirjutanud mees pakkus Charliele välja koos Jack hämmeriga kirjutatud balangreid poolsofaja. Cherry liilia laul meeldis, kuid Klaadistusele tuli millegipärast suure seemne piinaga. Kuna laulja oli kasvanud väga usklikuks perekonnas oli teda hakanud häirima laulu pealkiri, sest väljend suured tulekerad oli võetud otse piiblist. Siin aga kasutati seda väljendit kahemõtteliselt. Roki valas. Louis vaidles kaua plaadifirma omaniku Philips iga siis aga muutis veidi lauluteksti, keeras pudelilt korgi pealt, kallas sisu kõhtu ja plaadistas lõpuks kareid pool safari algvariandis, jäädes lõpptulemusega üsna rahule. Vähemalt ütles ta oma sugulasele Miki sellile, nii. Mul on ilmumas uus plaat, mille üks väike mustanahaline kääbus mulle kirjutas. Laulu pealkiri on Kreik poolsafaya. Miki selli arvas, et IRL-i narritada. Ta ei uskunud, et keegi võiks plaadistada nii tobeda pealkirjaga laulu kuid laulis talle ühe jupi valast ette. Vaatas siis teravalt tädipojale silma, arvates, et sellest peab ju saama hitt. Seejärel astus oma Kädilekki ja võttis suuna põhja Arg Kansasesse. Greid poolsofaja oli plaat, millesse san Records pani suuri lootusi. Philips jagas raadiojaamadele neid singleid kastide viisi ja kirjutas sellest Bilbao ajakirjale terve lehekülje pikkuse artikli mida ta iial varem polnud teinud. Lisareklaami Rami pakkus ka nii esilinastuseni jõudnud film Chamrey, kuid Jerry Lewise esinemised telesaates American bänstanud ja diskor Alan Freidi korraldatud ringreisil. Piig biit, kus esinejateks selliseta Lähed kui padi, hali Franki laiman ja tšaktari. Kontserttuuri alguses aga ilmnesid kohe probleemid, sest nii Cheri liuis kui Chuck Berry soovisid esineda viimasena. Alan Friid määras lõpuks punktipanijaks siiski Chuck Berry, kuna tooli Lewisest palju suurem staar Nix tissi raamatus põrgutuli on seda juhtumit kirjeldatud nii. Charlie tegi sel õhtul nii, nagu kästi, minnes lavale enne tšak peret. Ta sai oma esinemisega kohe publiku kiljuma ja lavale ründama. Kui kisa saavutanud haripunkti ja reselemine muutunud täielikuks kaoseks, tõusis Lewis klaveri tagant püsti, lõi klaveritooli raevukalt tagumiku alt minema ja alustas laulu greip poolsafaja. Kui publiku lärm ja kaos veelgi suurenes, võttis, jõudis pintsaku, taskus bensiiniga täidetud Coca-Cola pudeli ja valas selle klaveri sisemusse samal ajal ja teise käega klaverit mängides. Siis tõmbas ta tiku ja klaver lahvatas leekidesse. Tema hullunud käega tagusid edasi leegitseva klaveriklahve, kuni need paukudes purunema hakkasid. Olles olnud noored olid täiesti hullunud Cherry liig, kõndis seejärel omal riided bensiini järel haisedes lava taha ja ütles sel ajal, kui hullunud ja märatsevad noorte kisa seinu väristas täiesti rahuliku häälega tšak Berryle järele. Neeger. Greip pool Sofia oli samasugune menupala kui tema eelkäija, sest ka seda plaati müüdi üle kolme miljoni selili Lewiskelkis oma isa ees, et nüüd on tema raha tšekidel sama palju mulje kui kunagi oli olnud tema koolitunnistusele. Greid pool. Sofia jõudis aastavahetusel 1957 58 USA poptabelis teise kohani kuid Inglismaal tõusis singel 10.-le jaanuaril 1958 kaheks nädalaks Briti tabeli tippu. Jerry juhise klaverimängu trikid, klaveritooli loopimine ja klaverikaane paugutamine ning metsikud lavaesinemised said kõikjal tema tõmbenumbriks. Kuulsust lisas ka uus seksikas sisuva singel Räislas, milles sai taas suur hitt, sest laul tõusis nii USA-s kui Inglismaal. TOP10 tabelisse. Tänuplaadi edule Inglismaal pakuti 1958. aasta mais Jerylili uisele seal kontsertturneed. 22. mail 1958. aastal maandus Londoni lähedal Heathrow lennuväljal lennuk. Ajakirjandushaid olid aegsasti lennuväljale kogunenud, et saada kõmumaterjali. Ja seda nad ka said. Lennukist astus välja Charlie koos noore tütarlapsega, keda ta tutvustas kui oma seaduslikku abikaasat. Kohalolijad olid üllatusest pahvid, sest siiani teati Cherry Lion poissmees. Olid nad ju koos kaatorkinsiga alles mõnina märg, tagasi teatanud, et abielu on surmasuudlus rokilauljakarjäär. Seega polnud veel kõik. Peagi selgus, et Cherry lee oli enne seda juba kaks korda olnud abielus ja keegi polnud kindel, kas eelmine abielu on seaduslikult lahutatud või ei. Nimelt oli kuueteistaastane Cheryli levis juba 1952. ajal astunud abiellu ühe kirikupapi tütre Torop teid partoniga, kellest ta järgmisel aastal ennast lahutada lasi, et abielluda nimelise neiuga. Neile sündis kohe ka poeg. Kuid ka oma uue naisega ei elanud, levis kaua koos ja viimaseks jäi tema lahutus. Nüüd siin Inglismaal, tutvustas Charlie ajakirjanikele juba oma uut abikaasat oma bändi, bassimängija, tütart, müra, kelm, praoni oli sündimas tohutu skandaal. Siis aga käis tõeline kärgatas. Selgus, et neiu on Lewise täditütar alles kolmeteistaastane. Lewise mänedžer püüdis mürad ajakirjanikest eemale tirida, kuid need ei jätnud neiut rahule. Küsimusele, kas pole veel vara abielluda, vastas noorika naerul näoga. Ei üldsegi mitte. Vanus ei tähenda midagi. Sa võid abielluda kümneselt, kui endale vaid abikaasa leiad. Ajakirjanikud on üldiselt harjunud sellega, et rokistaarid võivad üsna tihti olla tekenereerunud tüübid. Kuid seekord pakuti neile üllatusena Heathrow lennuväljal kõmu, jutu lausa hõbe kandikult. Kära selili Lewise uuest abielust ja kahenaisepidamisest läks kohe liikvele, kuid lauljat see kohutanud. Teda ootas Edmultoni sees välja müüdud saal, kus oli koha sisse võtnud üle 2000 noore, kes ootasid kannatamatult oma ebajumalat. Ise kindel killer ilmuski lavale, kuid kinkis publikule vaid 10 minutit. Järgmisel päeval laval olid ajalehed täis kirjutisi Lewise moraalitust käitumisest mille tagajärjel ootas lauljat Londoni kontserdil vaid vaevalt veerand saalitäit inimesi. Serilil jõuis läks sellest nii raevu, et hakkas lavalt kohale saabunud sõimama. Kontsertturneel organiseerinud promootor otsustas kõik edasised kontserdid tühistada. Jerry Liile öeldi leping üles. Lauljal jäänudki muud üle, kui USAsse tagasi pöörduda. Lennukisse minnes teatas ta ajakirjanikele. Britid olete üldiselt kenad inimesed, kuid paljud teist on liialt kadedad. See skandaal minuga kääri küll ei riku. Mul on Ameerikas kaks uhket kodu, kolm Cadillaci ja suurfarm. Mida te veel tahate? Seejärel virutas ta lehele neegrite spaleerist läbi trügimiseks nii mõnelegi omaga käesoleva leivakääru ka vastu vahtimist ja kobis lennukisse. Ameerikasse jõudes teatas Jerry Lewis kõigile, et teda ei visatud Inglismaalt mitte välja vaid ta hakkas lihtsalt koduigatsust tundma. Loomulikult ei uskunud teda keegi, sest ka USA-s oli laulja jõulurohked skandaali tekitanud ja kogu Lewisega edasine karjäär oli tõsiselt ohus. Samas peab tõdema, et näiteks USA lõunaosariikides oli abiellumine oma noore sugulasneiuga üsna tavaline mida muu maailm eriti Inglismaa ei mõistnud ega kiitnud heaks. Samas on rokiveteran Ronny Hopkins aastaid hiljem selle kohta öelnud. Nii. Keegi meist brokkaritest ei mõistnud seda kära, mida tekitas Cheryli abielu kolmeteist-aastasega kõikne lõunast pärit kutid, teadsime, et see plika oli hoopis 12 aastane. San firma boss Philips aimas, et peagi on midagi halba juhtumas ja tal oli õigusskandaal oli mõjutanud Jerry Lewise plaadimüüki nii otsustavalt, et laulja järgmised singlid ei saavutanud enam edu kui ehk välja. Vaatamata eelpool kuuldud pala haiskulcantidentsal, mis jõudis Briti tabelis 12.-le kohale järel, kadus jõuese nimi aastateks hiti tabelitest ja naases sinna alles aastal 1961 kui tema cover variant Ray Charles'i hitist vanaisa ei tõusis briki tabelis 10.-le ja USA-s 30.-le kohale. Kuid kõik see oli vaid juhuslik, sest Cheryli ime ei nähtud pärast seda taas enam aastaid Popp tabelites. Asi oli nimelt selles, et intressaaioter soovida tatid Jerry Lewise kontserte mitte enam korraldada ja lõppes ka tema leping sanfirmaga. Nüüd tuli mehel kõike otsast peale alustada. Otsustas taas pühenduda kantrimuusikale, saades plaadistus lepingu Mercury firmast. Kantri oligi skandaalsele rokilauljale üsna hea aseaine, sest 60 1000 aastat popmuusikalaviin poleks vanadele rokilauljatele Elvis Presley kaasa arvatud jätnud mingeid võimalusi. Seda sai omal nahal tunda ka Chevili. Sest kui ta 1967. aastal esines Los Angelesis kontserdil ansambliga thedoos, vilistati ta lavalt välja. Kuna tänane saate aeg on läbi, siis katkestan siinkohal Jerry Lewise elukäigu tutvustamise et jätkata järgmises tähetunni, saates mina, Vello Salumets ja produtsent Vivika Ludvig Nendele kauneid elamusi ja kohtumiseni täpselt kahe nädala pärast.