MINA OLEN Vello Salumets ja algamas saatesarja tähetund 33. saade mis tutvustab teile viiekümnendatel, kuuekümnendatel aastatel rütmimuusikataevas säranud artistide elukäiku ja loomingut. Tänase saate avab rokkmuusika täht, keda publik laval eriti ei näe teinud, kuid kelle nime teavad vast kõik, seda muusikaliiki austavad ja tundvad inimesed. Juba siis oli see 1954. või 55. aastal, teadsin kindlalt, et minust saab. Tead, kuulasin tol ajal plaatidelt vaid passi, saunde ja teisi taolisi asju. Mind huvitas see juba väikesest peale. Nii on 1972. aastal enda kohta öelnud üks maailma kuulsamaid plaadi produtsente Phil Spector. Tiina Tseeneri lauldud velogi Mountin Hay ei kõlanud tänase saate alguses juhuslikult sest seda singlit peetakse muusikaajaloos üheks murranguliseks, kus suurt osa mängib helisalvestusmeetod, mida hakati kasutama kuuekümnendatel aastatel. Mõiste tootja või produtsent on tänapäeva muusikat, kuidas ta sellest sedavõrd levinud ja iseenesest mõistetav termin, et loogiliselt mõeldes võis sündida koos maailma esimese heliplaadiga. Tegelikult see on aga see, et veel viiekümnendatel aastatel oli sõna produtsent isegi USA muusika business'is peaaegu tundmatu tootja sel ajal rohkem ei and a mees, mis lahtiseletatult vähendas inglise keeles aktist anud repertuaar, mäng või siis aktist an rekordingmen. Esimesel puhul on tegemist organisaatorid ja uute talentide otsi, aga kes oli rohkem või vähem eneseteadlik ärimees. Teisel puhul oli aga tegemist peamiselt stuudios töötava laadistusi valvava ja tihti ka nende salvestuste eest vastutava isikuga. Fill spektorist saiaga rattur, kes kogu selle süsteemi pea peale keeras alustades täiesti uuel moel plaatide tootmist. Ta oli iga projektiga seotud algusest kuni lõpuni ja tähtis oli asjaolu, et ta omas kogu aeg selget visiooni sellest, missugune peab olema lõpptulemus. Spekto valis artistidele ise plaadistatavad laulud ja üritas võimalikult palju parandada heliloojate ja luuletajate teoseid neid viia oma põhimõtetega kooskõlla. Suurem osa arranžeeringutes laskis ta teha Jack Nicholson kuid nagu Spector ütles. Tegelikult oskan ma ka ise seadeid teha ja ausalt öeldes panengi iga kui viimase noodipaberile. Seega on kõik seaded minu omad, kuid ma ei viitsi raisata aega nootide puhtalt ümberkirjutamisele. Palju lihtsam on anda see töö kellelegi professionaalile. Plaadistus sessi ajal muutuvad need arranžeeringuid niikuinii kogu aeg ja kui mõnikord peab muutma kogu seade struktuuri, siis annan vastava korralduse minu poolt palgatud profile. Las mehike kirjutab, mina tegelen sellel ajal muude asjadega, see teeb kogu protsessi palju kergemaks. Filspektori salvestusele kutsutud muusikud olid kõik suured professionaalid. Neid pillimehi tuntakse isegi tänapäeval. Tavaliselt istusid stuudios klahvpillide taga rasv ja Sonny Bono. Kitarristide toimisid Barney Kessel, Tomi Esko ja Glen Campbell. Passi mängisid Jimmy Bond ja RayPolman ning trumme tagus legendaarne halblein ning hiljem ka baarmen. Kuid nagu muusikaannaalidest lugeda võib, on ka Phil Spector ise olnud stuudiomuusik osalenud kitarristi na ansambliga Crystars tabeli tippu jõudnud palas seid lääs Dance For. Nii. Ja ehk on paljudele uudis, et näiteks Rolling Stonesi palas PlayFair on üks kitarrimängijatest just nimelt Phil Spector. Plaatidel mängivaid professionaalseid stuudiomuusikuid kasutas pill Spector siiski vaid lihtsalt tööriista tena kavandades neid andeid üsna diktaatorlikult. Muusikuid polnud mingit sõnaõigust ei saudide harmoonia ega mängitava stiili kohta. Kõik väiksemadki nüansid olid spektori poolt ette kirjutatud. Tegelikult samas seisuses olid ka lauljad. Kell tuli fraseerida, tõlgendada ja nüansseerida, nii nagu soovis seda aspektor. Samas alles salvestuste kokku miksimisel hakkasid kõik sessil osavõtjad lõplikult aru saama, kuhu spektor iga kord püüdles. Ta muutis ja vormis salvestusi seda kohta täiesti uuelaadse salvestused võõrbati hilisemal kokku mängimisel üle tohutu kajaga. Mitmekordistati igalt erinevat heli ja kasutati kõikvõimalikke eriefekte. Filspektori lõpptulemuseks kujunes aukudeta pidev helivall või helimüür mis tihti tundus lausa omaette eesmärk olevat. Kuid samas tootis ta sama sugu see meetodiga mitmeid 60.-te aastate kaunimaid plaate. Ehk üks tuntuim näide fill spektori niinimetatud helimüürist on Raithospraverazi plaat juublostavad laving film. Rääkides produtsent Bill spektorist on ehk üks harvemini esile tõstetud tõsiasi see et enne teda oli muusikatööstus peaaegu sajaprotsendiliselt suhteliselt eaka detaatide käsutuses. Kuid rock n roll oli viiekümnendatel aastatel veel üksnes noorsoomuusika, tootsid seda paar-kolmkümmend aastat vanemad professionaalid. Spektor oli üks esimestest, kui mitte kõige esimene tootja, kes teostava publikuga peaaegu samaealine. Phil Spector sündis New Yorgis Bronxis 26. detsembril 1940. aastal. Kui poiss sai üheksa aastaseks, suri tema isa ja 1953. aastal kolis vill koos ema ja õe. See oli ka Hollywoodi music kaalse poisi esimene esinemine toimus ühel amatöörlauluvõistlusel, kus vill laulis Lonyndonegani kuulsats kihl palav ROK-i land laene. Hiljem moodust aspektor ansambli vas lipu okas. Kuid 1956. aastal pärast keskkooli lõpetamist lõida laulutrio koos kahe kaaslase, Masharleebi ja Harvey Kolsteniga. Ansambel sai nimeks Chadi peas. Mõne aja möödudes võeti kampa ka 15 aastane Anett Klein. Pard kvartetti aga tädibeerist ei saanudki, sest Kolsdaim otsustas ansamblist lahkuda. Tõdibeeerry esimeseks plaadistatavaks palaks oli spektori kirjutatud Tunov him is Tulav kin. Hermes pühendas spetsiaalselt Anetile. Laulu pealkiri pärines spektoriisa hauakivilt. Tunov Himboos tul laviin. Laul salvestati vastloodud väikese stuur märki kandvas firmas ja aed oli täistabamus. Singel tõusis esimesel detsembril 1958. aastal kolmeks nädalaks USA tabeli tippu, Briti tabelisse aga teisele kohale ning seda geniaalset samas lihtsat rokkballaadi müüdi 1,2 miljonit eksemplari. Üllatav plaadi edu tõi ansamblile tädibeeerrs kaasa tavalise ringkäigu. Esiteks hakkasid ansambli vastu huvi tundma suured plaadifirmad ja peagi sõlmis trioga plaadistus lepingu Imperial Recordsi. Kiiresti organiseeriti tervet USAd katted, kontsertturneed ja esinemised kuulsates etsallivani ja American bänstandi telešõudes. Pärast esikoha hitti plaadistas tüdibers singli Wonder Love Your missaga pääsenud isegi USA otsaja tabelisse. 1959. aasta kevadel ilmunud õuai püsis küll nädal aega tabelil 91. kohal kuid seejärel ilmunud kaks viimast imperiaalsele plaadistatud pala. Ifi Howli New ja Don't Go Away olid täielikult flopid ehk läbikukkumised. Edukas polnud ka ansambli esimene LP plaatused tädi bears. Sind ja seega oli ansambli laialiminek. Nii ka tõepoolest juhtus, kuid ei saanud teoks mitte ainult ansambli kehvast edust, vaid üheks põhjuseks oli asjaolu, et Anett Kleimba sattus autoavariisse teiseks põhjustajaks Aga Filspektor, keda hakkas sel ajal hoopis rohkem huvitama plaatide tootmine kui ansambel. Seas klenbard võttis hiljem omale uueks nimeks Kärol kannars ja hakkas heliloojaks tema esimene laadistatud palali oma kirjutatud Mayndajori, kuid hiti sellest ei tulnud. 60.-te aastate keskel aga nähti üsna mitmeid kanorsi kirjutatud laule USA hiti tabelis. Kuulsaim on ehk 1977.-st aastast pärit instrumentaalpala kana flai Nov, mis pill konti esituses kõlas filmis Rocky ja mis jõudis sama aasta kevadel USA tabeli tippu. Phil Spector aga jätkas oma suurepärast produtsendi karjääri. Kuna ta on olnud seotud väga paljude maailmakuulsate solistide ja ansamblitega, siis tuleb temast kui tootjast ja heliloojast juttu veel mitmest tulevasest tähetunni saates. Tänase Filspektori jutu lõpetuseks olgu üks näide tema heliloojaandest. 961. aastal jõudis USA tabeli 10.-le kohale pen klingigi esituses eestlastelegi tuntud palas bänišhalena. Laulu sõnad on kirjutanud Cherry liber, muusika autoriks on aga Filspektar. 50.-te aastate lõpus oli rock n roll üsna kehvas seisuses. Presley määrati kaheks aastaks sõjaväkke ja sealt naastes märkas publik, et nende iidol on hakanud laulma roki asemel raadiliku muusikat. Elvis eemaloleku ajal endale rokikuningatrooni haaranud Jerry Lewis võis pärast skandaalset abielu oma kolmeteistaastase näoga olla õnnelik, et üldse oma karjääri jätkata sai. Noored plikad olid probleemiks. Eile kell tuli ühe nooriku ahistamise pärast kaks aastat vanglaseinte vahel viibida. Padi halli ja Ritchie valents olid hukkunud lennuõnnetuses. Edi kakransuri autoavariis ja autoavarii katkestas pikaks ajaks ka Cartherokintsi karjääri. Little Richard aga viskas pärast venelaste sputniku, nähes oma teemantsõrmused merre. Müüs maha oma seitse Kädi. Läki hakkas usumeheks ja jätkas oma lauljakarjääri üsna pikka aega vaid gospelite laulmisega. Kogu see situatsioon rahuldas täielikult traditsioonilisi lööklaule tootvaid suuri plaadifirmasid. Sarnaselt 50.-te aastate algusega oli neil taas võimalus toota kontrolli all olevat valgete muusikat mis kedagi ei riivanud. Nad ei pidanud enam tegema lahjendatud Covereid mustade rokkarite plaatidest, vaid otsiti uusi omadusi, teaduseks sobivaid noori lauljaid, kellele pakuti välja rütmikaid, laule, mida turustati kui rock n rolle. Esialgsed rock n roll'i variantide tegijad nagu täpp, pruun olid siirdunud pehmele ballaadi liinile, mille tagajärjel sündis praktilisest seisukohast vaadates samalaadne muusika mida traditsioonilistes lööklaulude ja kantritabelites alati näha võis. Ka polnud muusikapoliitikas enam sõnaõigust katsetus himulistel ja eelarvamusteta noortele talentidele vaid plaadistus materjale tootsid suurfirmade kuupalgal olevat professionaalsed laulu tegijad. Sobivaid esinejaid aga hakkasid jahtima suurfirma poolt palgatud professionaalsed talendiotsijad. Tähelepanu oli pööratud rohkem tähe kandidaatide väljanägemisele ja käitumisele kui nende vokaalsetele võimetele. Seda viimast püüti korvata võimsa reklaami abil ja siin mängis keskset osa selline noorte hulgas populaarne telesaade, kui American bänstanud. 18. septembril 1939. aastal sündinud Franki hävelon esindas ehk kõige tüüpilisemad 50.-te aastate lõpu Ameerika teismeliste iidolit. Philadelphiast itaallaste kvartalist pärit Franki õige nimega Francis Toomas Ala Loone oli ja väljanägemise ja käitumisega, kuid üsna kesiste võimetega laulja, kelle repertuaar koosnes peamiselt vaid magusatest ballaadidest. Siit sukkades plikadele igatsevamaid armastuslaule esitanud hävelon kuulust selgelt samasse sarja, kus olid ka bobi Vinton, Rayanhayland, bobi viiv Ricky Nelson ning samuti Philadelphiast pärit Debian ja bobi Raidel. Oma külgedest erines Franki Avalon siiski poolest, et teda ei leitud kuskilt tänavanurgalt või televisiooni talendiotsimissaadetest. Vaid franki oli enne lauljakarjääri alustamist juba aastaid tegutsenud professionaalse muusikuna. Oma isalt muusikuande pärinud Frankid huvitas muusika juba varases nooruses kuid alles pärast sõda, kui ta 1950. aastal nägi köök tagalast filmis janud mängude hoon otsustas ta saada professionaalseks muusikuks. Filmist innustatuna hankis poiss pandimajast odava trompeti ja juba aasta pärast Resto üsna kuulsasse Bobyboy tähendab Jespams orkestrisse. 12 aastane tantsusaalides mängiv imelaps panid saadagi oma vastu huvi tundma mitmeid plaadifirma esindajaid. Peagi tegi Avalon mitmeid instrumentaal plaadistused arseenifirmale, mis avaldas need Vik ja x Records plaadimärkidel. Franki alal on oli külaliseks ka soositud telesaates Chivičiin klapp, mille juht pool Whitman oligi ristiisaks tol ajal veel Francis aval Lonena esinenud nooruki lava nimele Franki Ärelana. 1957. aastal sai Franki Jädalonist trompetis orkestris Roku andasseinz. Kuigi seal oli juba olemas kaks vokaalsolisti, laulis ka Franki õhtu jooksul paar-kolm pala. See määraski noormehe edasise saatuse. Sest kui Franki vana tuttav naabruses elav mänedžer ja produtsent Bob Marcutši tuli kuulama orkestri soliste, meeldis talle nendest palju rohkem Franki alaloni laulmine. Samas plaadistus lepinguta mehele siiski pakkunud, kuna noormees oli esmalt trompetis ja alles siis laulja. Seepärast pakkus Marcutšiblaadistus lepingut koguorkestrile ja esikplaadina, ilmus Chanchelor firmas pala pealkirjaga jupid, mis aga mingit edu ei saavutanud. Sellest hoolimata suutis Marcutši orkestris sokutada esinema 1957.-le aastal valminud filmi disk Choki Tšanroy. Seejärel järgnes Franky Ädalonile pakkumine teha plaat juba ilma Rocco ämbesseinz, orkestrit ta kahjuks Franki Avalon esiksingel pealkirjaga Tighers bet oli kaubanduslikult täielik. EbaAini Franki soovis pärast sõda naasta orkestrisse, kuid edukasse tuleviku uskuv märkutši pakkus Ärelonile välja võimaluse teha veel üks sooloplaat. Plaadistatavaks lauluks valiti pideordi Angelesi ja popmacutši kirjutatud pala. Nende aina räägitakse proovi ajal, üritas franki järel on veidi nalja teha ja laulis laulu ise oma nina kinni pigistades. Sel hetkel Marku chi taipas, et just sel moel saavutatud Nasaalne heli võikski olla just siin midagi vastu torisevad tänaloni just niiviisi lugu linti lauldagi. Narkotsi teadis, mida tegi, sest aina tõusis 1958. aasta algul USA poptabelis seitsmendale kohale ning singlit müüdi üle miljoni eksemplari. Mikrofoni ees nina kinni pigistades laulis Franki Avalon plaadile ka järgneva singli Chinzer pleed milles sai USA TOP10 hitt ja mis jõudis Briti tabelis 30.-le kohale. Kolmandal singlil I Want for You tooma nina tempo enam ei kasutanud, kuid sellele vaatamata sai singel taas edukaks, jõudes 58. aasta lõpus USA tabeli 15.-le kohale. Pealkirjaga viinas oli pärit, et Marshalli sulest, mida ta oli pakkunud algul lauljale Elmar tiinule, kes oligi laulust huvitatud, kuid pidas seda pigem LP kui singlimaterjaliks. Masha läks seepeale Franki Avaloni juurde koju ja mängis oma pala klaveril ette. Tegelikult tuli tal lugu üsna mitu korda mängida, sest Frankile see meeldis ja ta kutsus seda kuulama ka pop märkutšid. Paari päeva pärast oli laul plaadil ja pärast esinemist järjekordsest Ikla Mac'i juhitud telesaates American tantsland teatas. Franki alal on intervjuud andes, et sellest peab saama tema esikoha hitt. Nii ka juhtus, sest üheksandal märtsil 1959. aastal tõusis viines viieks nädalaks USA tabeli tippu. Keeleloni esikoha hitile viinas järgnenud singel paladega pabis, sakstus takis ja voi või taotleja Köll ei jõudnud küll tabeli tippu, kuid singli mõlemad laulud pääsesid 1959. aasta juunis USA menu tabelisse esimene kaheksandale ja teine 10.-le kohale. Ka Franki järeloni järgnevalt singlit pudenes kaks suurt hitti. Pala pealkirjaga jastajask Johart jõudis 59. aasta hilissügisel Bilbo tabelis seitsmendale kohale. Teine laul pealkirjaga way, mille autoriteks taas Pieter Angeles ja pop Marcutši vallutas 1959. aasta 28. detsembril nädalaks USA tabeli tippu. Inglismaal kohtas aga vōi originaalvariant teatavat vastutuult ja seal sai palju populaarsemaks Anthony juuli sama pala cover variant. Oma kodumaal oli aga Frank evelam soositum kui kuskil mujal sest all oli ette näidata kaks esikoha hitti ja neile lisaks veel kolm top 10-sse pääsenud singlit. Nende saavutuste najal oleks võinud arvata, et edaspidine tee kulgeb lauljal kui lepase reega. Kuid alla mägi saabus kiiremini, kui keegi võis oodata ja see oli väga järsk. 960. aastal sai nädal on USA menutabeli top 40 hulka veel neli singlit kuid need jõlkusid rohkem tabeli saba otsas. Järgneva aasta ei toonud kaasa ühtegi hitti. Pea 1962. aastal nähti Franki järele nime minu tabelis viimast korda, kui laul pealkirjaga You armain jõudis 26.-le kohale. See aga ei tähendanud Franki häveloni karjääri lõppu, sest ma kutsi õhutusel hakkas ta lisaks laulmisele võtma näitlemistunde. Peagi võis teda näha filmi scans oota Chimberland Jean Johnwayni paarilisena menukas filmis elamu. 60.-te aastate algul tegi Frank koos oma pruudi Anete phony tšelloga mitmeid niinimetatud beach party või siis filme, kus keskset kohta omasid päikselised mererannad, Prütmikas, muusikasurfamine ja bikiinides ringi kolavad kaunid tüdrukud. 1975. aastal plaadistas Frank evelon Dylanit rekordsile Disco variandi oma esikoha palast viinas ja 1978. aastal laulis ta kõige aegade ühes soosituimas muusikalis kriis. Pala pealkirjaga piukis kuul Trabaot. Tänapäeval tegeleb Frank, kellel on rohkem küll medikamentide äriga, kuid samas üritab ta veel kord oma lauluga köita uut noort publikut esinedes koos omaaegsete teismeliste iidolite Bobjoraydellija Fadianiga kontsertprogrammis, mis kannab pealkirja Tõnbois of rock n roll. Sellega täna lõpetame mina Vello Salumets, produtsent Liivika Ludvig. Soovime teile kõike head ja kohtumiseni täpselt kahe nädala pärast.