MINA OLEN Vello Salumets ja algamas 38. saade 50.-te 60.-te aastate rütmimuusikat tutvustavas saatesarjas tähetund, kus vaatluse all artistid, kes jõudsid oma menupaladega kas siis USA või inglise popmuusikatabeli tippu. Üheks selliseks täheks. Aga ta on lihtsalt see Outi Domeni tee Maharjelda mehelist Launa ehe tuliivali küülingi imestunud Harry Belafonte õige nimega Harold George'i Belafonte, kes tänu Kariibi mere rütmide tuntuima propageerija täna sai viiekümnendatel aastatel hüüdnime kalipso. Kuningas sündis tegelikult New Yorgi Harlemis esimesel märtsil 1927. aastal kus ta veetis oma lapsepõlve kaheksa esimest aastat. Seejärel kolis Belafonte viieks aastaks Jamaica saarele. Taoline elukoha muutus Harrile edaspidises elus üsna määravaks, sest Jamaical puutus pane laulja kokku täiesti uuelaadse muusikakultuuriga ja need lapsepõlves saadud mõjutused on peegeldunud tema loomingus kuni tänapäevani. Pärast New Yorki naasmist ja kooli lõpetamist teenis Harry Belafonte kolm aastat madrusena USA mereväes ning tsiviili pääsedes otsustas ta oma võimeid proovida näitelaval. Belafonte saigi töökoha American nigrophiaatre workshopis kuid Produeil pääsemisega olid suured raskused. Ta otsustas näitlemisega hüvasti jätta. Ta hakkas elatama juhutöödest, milleks olid nii käskjala kui pakki ametid. Lauljaks sai Harry täiesti juhuslikult, kui ta esines naljaviluks ühe orkestrisolistina Broadwayl asuvas Royal Houstonis. Jazzklubist. Esinemine tõi üllatusena kaasa pooleaastase lepingu samas klubis ja sealt leidis Belafonte produtsent, mänedžer montickey, kes organiseeris lauljale nii lisaesinemisi kui plaadistus lepingu firmaga His Masters Voice. 1956. aastal siirdus Belafonte. Asi jäi plaadifirma katuse alla kes oli just äsja täiendanud oma artistiperet uue potentsiaalsest paariga. Noorukese Elvis Presley eeldisest sai teadagi Arci ei kõige kuumem nimi. Kuid ega Harry Belafonte Ki polnud firmale kehvaks investeeringuks. 956. aasta lõpus ilmus USA Top 20 tabelisse tema singel. Tänase saate algul kuuldud Jamaica Ferval ja peaaegu sama retsepti järgi jõudis sinna ka kalipsomaiguline jõululaul Boyczand. Siis ei möödunud paari nädalatki, kui Harry Belafonte nimi oli taas USA tabelis. Tema omakirjutatud Andrei õu, Banana Boat Song oli roninud 1957. aasta algul jänki tabeli viiendale kohale. See banaanikoormaid laadivates töölistest rääkiv lugu Saibub populaarseks Euroopaski tõustes näiteks Briti tabelis koguni teisele kohale. Peale Banana põudsongi jäi Harry Belafonte suursaavutusteks 1957. aastal lauldud näena luks puu ja aelanud kindlusesse. Viimaks mainitu oli pärit samanimelisest filmist, kus Belafonte lgi tuli üks roll maha mängida. Lisaks sellele näitles. Prestoni kirjutatud jõululaul Morris Boyczilt tõusis Briti tabelisse selle USA-s ilmumisest aasta hiljem kuid tagajärg oli hoopis teisest klassist. Juba kuu aega enne jõulupühi, ehk siis 22. novembril. 1957. aastal tõusis singel Inglismaal tabeli tippu ja püsis seal kokku tervelt seitse nädalat. Neris poidžaid ilmus Briti tabelisse ka kahel järgneval sama aasta jõulude ajal ja pikalt peale sai laulust inglise jõulutraditsioonide üks osa. Meris Bowitšaldist on hiljem tehtud hulgaliselt Covereid ja ehk kõige paremini on läinud ansamblil poniemm, kelle variant tõusis 1978. aastal koguni briti tabeli tippu. Rääkides Harry Belafonte plaatide edukast müügist ei saa mainimata jätta ka tema albumi. Viiekümnendatel aastatel polnud LP plaadid veel eriti levinud, sest muusikat pressiti peamiselt 78 ja 45 kiirusega pöörlevatele, Singlitele ja nelja palaga ED plaatidele. Kuid Belafonte 1956. aasta albumit kalipso müüdi kohe pärast avaldamist pool miljonit eksemplari. Seistus 31 nädalat USA tabeli tipus ja kolme aastaga pärast oli miljoni piir ületatud. Harry Belafonte Est sai seega esimene sooloartist, kel õnnestus oma LP plaatidega rikkuda maagilise miljoni piiri. Kuid see polnud veel kõik. Samasse klassi mahtusid ka kaks jäänud viiekümnendatel aastatel avaldatud Belafonte albumit Belafonte singis Ovega Vivian ja ülimenukas Belafonte ate Khaniga hool, mis püsis USA tabelis üle kolme aasta. Kümnendatel aastatel Harry Belafonte nimetena menutabelites ei nähtud, kuid sellele vaatamata. Ta oli ta eriti soositud ja hinnatud laulja, kelle esinemishonorari mõõdeti paljude nullidega. Belafonte on peale laulmise saanud tuntuks ka oma poliitiliste vaadete ja väljaütlemiste poolest. Ta on võidelnud inimõiguste eest ja osalenud paljudel heategevusüritustel. Näiteks oli algselt tema idee plaadistada 1900-ga 85. aastal Ameerikas tähtedega laul või ja World, mis mõeldud Etioopia idealist abistamiseks. Üheks esinejaks sellel plaadil oli ka Belafonte ise. Kui paar aastat hiljem hakkas aafrika muusika äratama vastukaja valge publiku seas, mängis selle propageerimisel suurt osa just Harry Belafonte. Ta on olnud üks vähestest mustana alistest artistidest, kes on purustanud nii klasside kui rassidevahelisi barjääre. Tere hea. Teda võiks vabalt võrrelda kasvõi doktor Martin Luther Kingiga sest Harry Belafonte on läbi populaarmuusika etendanud ühte peamist rolli võitluses mustanahaliste võrdõiguslikkuse eest USAs. Tänase saate teine täht on inglise laulja Adam feisse. 23. juunil 1940. aastal Londonis sündinud hädamfeisse õige nimega Cherry Nelhans oli 10.-te kuuekümnendat aastat Inglismaa soositud meeslaulja kohe pärast Clif Richard. Kuid vastupidiselt Clifile või mõnele teisele briti rokilauljale, olgu see siis Craig taglas võimaati, vaid laadistanud hädafeid, sugugi cover variante Ameerikale rock n roll'i lauljate hittidest. Originaal Maal palasid esitaval, samas väga hea väljanägemisega ja asja juurde kuuluva tõelise rokkari imagoga. Feissil oleks seega olnud nagu kõik võimalused saada tõeliselt märkimisväärseks inglise rokilauljaks. Kuid seda arengut segasid Kaczeik. Esiteks oli hädafeis kogu aeg rohkem huvitatud filmitähe kui lauljakarjäärist. Teiseks aga olid oma tehniliste oskuste poolest üsna keskpärane laulja. Adam fei alustas 1955. aastal oma töömehe karjääri jooksupoisina ränkskuriinservisii filmikompaniis. Ka Inglismaad vallutas Lonni Donegani juhtimisel Skihl muusika. Palavik moodustas seis koos paari töökaaslasest poisiga ansambli, mis sai nimeks Friedman. Teleprodutsent Jack Kuud nägi ühel päeval neid esinemas Londonis ohus nüüd juba legendaarses Kofi paaristu hais. Kuut pakkus tol ajal veel oma nime all esinevale terri Nelhansile lavanimeks Adam feis ning soovitas noormehel hakata hoopis soololauljaks. Festile idee meeldis ja üsna pea hakkaski ta erinevatel lavadel esinema. Solistina osales kaks korda telesaates siks anud Haaszbeeži all ja salvestas 1958. aastal paar singlit firmaskismasters mass. Kuna ädamfeissi esiksinglit edu ei saavutanud, võttis laulja vastu abitöölise koha Dancing nimelises telekompaniis. 1959. aastal avanes enam feifil uus võimalus, kui mainekas tootja ja helilooja John Harari pakkus talle väikest osa BBC televisiooni rokkseriaali trumbid mängis seal oma rolli nii edukalt, et oli lõpuks kaasa tegev kõigis 22. seerias. Teleseriaalide kõrval esineb ka noorsoofilmi switch ööl ning salvestas totraid märgile singli pealkirjaga rank pank, mis aga mingit vastukaja ei leidnud. Esinedes rambidis oli ännafeisse tutvunud ansambli Rain rops liikmed Jon Whorfiga, kes pakkus hädamile salvestamiseks oma uut pala vart jumanud, mille ta oli kirjutanud pseudonime all less mandaik. Muuseas ka John vorst oli vaid mehel lavanini. Tema õige nimi oli hoopis Janis korda liides. Ännafeis plaadistas Jon Larry Aron seeritud vat ujuv anti 1959. aasta lõpus Iiemmai Barlofoni stuudios produtsent John pargessi valvsa pilgu all. Laulja kasutas veidi samalaadset luksuvat laulustiili kui ameeriklane padi Holly ja sellest laulust sai Parhit. Singel tõusis Briti tabelisse 1959. aasta novembris ja alates neljandast detsembrist vallutas kolmeks nädalaks tabeli tipus. Adam Fifi esimene esikoha hitt vatu Jumont oli muuseas ka pärlofon firma jaoks esimene esikoha singel. Face oligi sel ajal Barrofoni ainus rokilaulja. Kuid hea seegi, sest näiteks ansambel The Beatles mänedžer Brian Epstein oleks vaevalt üritanud oma hoolealuseid pakkuda mõnele niisugusele firmale, kes artistide valikul oleks üles näidanud täielikku ükskõikset suhtumist või isegi vaenulikust rock n rolli vastu. Siit tulenevad ka mitmed küsimused. Kas silma enam Fefi eeltööta oleks liitlasjäänud ainult liverpooli noorte soosikuks? Kas biitlite läbi murd oleks toimunud, palju varem? Oleks juhtunud erinevate varifirmade ja erineva imago abil. Oleks mõni teine ansambel jõudnud neist ette. See on muidugi mõttetu spekulatsioon, kuid ajaloo käiku võib teinekord muuta vaid tänu juhustele ja pisiasjad. 1959. aasta jõulukuul esikohale tõusnud What do you want oli just jõudnud edetabelist kaduda, kui älliamfeiss pakkus oma austajatele välja uue singli. Laul Boerni valmis täpselt sama plaani järgi kui selle eelkäija. Jaga nii helilooja Leismann Raik kui tootja ja arranžeerija olid samad. Samasugune oli ka enam besee esitust, padi halli mõjutustega laulustiil ühendatud Jon pärlikeelpillide pitsikatogat. Sama retsepti kordamine aga ei häirinud sugugi plaadiostjaid, sest juba 10. märtsil 1960 võis fenofeis pühitseda oma teist esikoha hitti, sest Pormi istus nädal aega briti tabeli tipus. Pärast poja nii super edu oleks hädafeisse teinud äärepealt vaated kübaratrikki sest tema kolmas parafon, singel eelpool kuuldut sammun Els beebi oli juba nuusutamas esikoha magusat maitset, millest ei puudu vaid üks samm. Singel jäi teisele kohale. Sellele vaatamata oli Ärafeysznid Inglismaa noorsoo hulgas tõeliselt kõva nimi, sest mehel oli peale esikoha hittide 60.-te aastate alguses ette näidata tervelt kaheksa TOP10 hiti nende hulgas 1960. aastal ilmunud mäng Johnic hamsmashing hõu haue pause väärt klouni papp järgneval aastal vist siit hooaeg ja kandma 1962. aastal aga pääsu Likid ja don't väetis biit on. Alates 1961.-st aastast otsustas hädamfeis proovida lisaks plaadistustele õnnega kabareeesinemistega. 1963. aastal üritas ta reformida oma saateansamblit revolets ja palus lauljal ja heliloojal kris ängreesil kirjutada tema uue stiili jaoks mingi pala. See koostöö andiski häid tulemusi ja suurimaks hitiks sai 1963. alal stal ilmunud refes taim, mis jõudis Briti tabelis viiendale kohale. 60.-te aastate keskel oli ägevdhi nimi hiti tabelist kadunud kuid see tulenes osaliselt asjaolust, et näitlemine huvitas meest palju rohkem. Teda võis näha sellistes linateostes kui Beach Never Let Go portreevutlar ja Miksmi Persson. Hädamfeisse tiirles aastaid ühelt näitelavalt teisele. Abiellus 1967. aastal oma kauaaegse pruudi professionaalsed tantsijad taril Jack'i Jörgeniga. Alles aastal 1970 tõusis ta uuesti rahvuslike kuulsuste hulka, kui esines peaosalisena Therese seriaalis Patšina. Samal aastal sündis hädafeissile tütar Katja. Kaks aastat hiljem otsustas Ärafeid kätt proovida produtsendi mänedžeri na. Tema hoolealuseks sai tol ajal veel üsna tundmatu noor laulja liiasseia. 1973. aastal tootis ka ansambli The huu solisti eurolsel taatori esimese sooloplaadi. Samas see aasta oli face jaoks isiklikult üsna õnnetu. Ta sattus pärast väsitavat tööpäeva 14. augusti öösel raskesse autoavariisse, sai väga tõsiseid vigastusi ja kaotas peaaegu oma jala. Arstid suutsid jalasiiski mingil moel käimiskõlblikuks teha. 975. aastal pärast seitsmeaastast pausi avaldas väga hea vastuvõtu osaliseks saanud LT vaegehk ellujäämine, mille produtsentideks olid peale tema veel David country ja pool Makarni. 1975. aastal sai ännafei taas positiivse kriitika osaliseks kui hindamisel seal oli tema roll filmis Starnast. Veel kaks aastat hiljem näitas fei oma produtsendi võimeid tootes oma vana iidoli Lonnidonegani Kambek albumi Tultingannest aeg. 1978. aastal aga hiilgas filmirollis esines koos roseltaatriga üsna karmis vanglafilmis Mac ikka. Kaheksakümnendatel aastatel proovis ta kätt ajakirjanduses, olles kolumnist finantsajakirjades Daily mail ja meil ansamblil üheksakümnendatel aastatel järgnesid tema ülesastumised uutes teleseriaalides ning valmis albumitäis Covereid nii vanadest hittidest kui ka uutest lauludest. Selle 1993. aastal ilmunud LP pealkiri olin post-kaak. Kui vaadata vaid menutabelit, siis oli ädamfeist vaieldamatult 60.-te aastate soosid tuim Briti rokkar koos Clif Richardiga. Keegi statistika on kokku arvutanud, et plaadid on olnud Briti tabelis ühtekokku 251 nädalat. See on saavutus, mida Stevie Wonder suutis lüüa alles 1981. aastal. Samal ajal aga ei noteeritud üldsegi selle briti rokkari saavutusi. USA-s. Ainus Bilbo tabelisse pääsenud Ärafeifi plaat oli 1965. aasta algul 31.-le kohale pääsenud it's korraid. Ja ongi tänaseks kõik. Vello Salumets ja produtsent Vivika Ludvig. Soovime teile kõike head. Ja kohtumiseni täpselt kahe nädala pärast.