Kallid raadio, kahe kuulajad kalendrisse potsatanud neljas advendipüha ning seetõttu on just paras aeg tegeleda natukene pühadusega erinevate vaatenurkade alt. Algab saade hallo, kosmos ja mina olen Ingrid Peek. Tänane saade on üsna omapärane kombinatsioon Kahest erinevast teemast, mille siduvaks märksõnaks võikski ehk sobida pühadus. Esimeses pooles kuuleme saate kuulajatele juba tuttavat Royce draiverit kellega jutustasime pikalt ja laialt eco teemadest. 29. septembril. Selle saate leiate raadio kahe kodulehel asuvast Hallo kosmosearhiivist. Roy käis septembrikuus Riias kohtumas tema pühaduse dalai-laamaga ning ainsa Eesti ajakirjanikuna õnnestus tal eksklusiivselt dalai-laamat saada vastused mõnedele küsimustele, mida üsna peaga kuulete. Ehkki salvestuse helikvaliteet nõuab kõrva teritamist, siis dalai-laama sõnum nõuabki tõelist tähelepanu, et tekiks ka tõeline taipamine. Roy Strider on tema pühaduse õpilane ja ka tiibetlaste vabadusvõitluse toetaja ning märkimisväärne on ka see, et Nobeli rahupreemia laureaat ja tiibetlaste usujuht esitles 2012. aasta novembris Indiast Ramsalas tuhandetele teda tervitama kogunenud inimestele Roy Strider raamatut Mongoolia memuaarid Tiibeti koertega kullaotsijate jälil, mille Roy pühendas Mongoolia pikaajaliste traditsioonidega vaimse juhi punktogeeni üheksandale taassünnile kõrgele tiibeti Laamale. Tema eminents üheksas kalkaaiet sund Hampale, kelle olemasolu Nõukogude Liidu diktatuuri tõttu pikka aega salajas hoiti. Straideri raamat räägib budismi ajaloost, tänapäevasest olukorrast, Mongoolias, inim- ja loomaõigustest ning illegaalsete kullakaevurite traagilisest elust. Nomaadide ja iidsete õpetustega toimuma muutuste uurimiseks sõidab autor Mongooliasse ekstreemsetes oludes ning käsitleb raamatus tarbimisühiskonna üleilmastumise ja ahnusepõhise majandusega seotud probleeme. Nii et väga väärt lugemine. Peale dalai-laama teemat saate teises osas Läheme edasi pühakotta. Teie kõrvu jõuab viiendal novembril Tallinnas Rootsi-Mihkli kirikus toimunud Almeria antsu rongide ja kristallkausside kontsert, millele ütleb eessõna väga sümpaatne kirikuõpetaja Patrik Göransson, keda muide autasustas tänavu Rootsi kuningas Carl 16. Gustaf tema majesteedi, kuninga medali ja sinise lindiga panuse eest eestirootsi kultuuripärandi säilitamisel. Enne kontserti räägi Palmeri Hansu natukene ka oma kongidesse kristall kaussidest ning helide mõjust inimesele. Kontsert ise on müstiline ja meditatiivne helide rännak sisekosmilistesse avarustesse. Nii et võtke selleks ajaks aeg maha, seadke end mugavalt sisse, saaksid lõõgastuda ja laskend helidel kanda. Enne kui asume Roy Strider, Riia dalai-laama juttude ning sellele järgneva Almeria Ansu kongide kontserdi juurde. Kuulame head muusikat, sest muusika on teatavasti hingepalsam. Tänases saates saates kõlavast muusikast. Raadio kahe aasta hittide edetabelisse vist ükski lugu küll ei jõua, aga sellest pole midagi. Veel on teil võimalus anda poolne panus oma lemmiklaulude võidule viimiseks Eesti vanimas ja suurimas muusikaküsitluses. Millised on tänavuse aasta parimad laulud? See selgub juba kolmandal jaanuaril toimuval auhinnagalal, mida kuuleb nii raadio kahest kui näeb ka Eesti televisiooni meeleolukast otseülekandest. Nii et palun leidke paar minutit ja saatke meile teele oma lõppeva aasta lemmiklaulud. Saate seda teha aadressil R2 poee kaldkriips aasta hitt? Aasta lõpus on tore teha ka nii-öelda kosmilisi kokku Teid. Niisiis ootan teie tagasisidet ka selle kohta, millised olid lõppeva aasta saadete hallo, kosmos, lemmikumad, teemad ja lemmikumad, saatekülalised. Kirjutage mulle, kas foorumisse raadio kahe kodulehel R2 ee kaldkriips alla kosmos või kosmonautide klubi seinal asuvasse aasta lemmikute sektsiooni aadressil Facebook, punkt com kaldkriips hallo, kosmos. Samas, kes on teie tänavused lemmik nii-öelda kosmonaudid, kes raadioeetris teile oma maailma avasid, andke teada. Nüüd aga nautigem pala albumilt Jang Chenna Maderost saund, kus teevad kaasa tiibeti laama Chang, Tšub Talg hõlmann ansamblist Amazon ansambli tuntud Fernando sallu. Roy suur tänu sulle, et sa meiega oma mõtteid ja jutte sügisesest kohtumisest tema pühaduse dalai-laamaga jagad. Ole hea, palun räägi meile natuke sellest sündmusest ja üldse Tiibeti teema olulisusest kogu maailma jaoks. Tere ja head jõuluaega kõigile raadiokuulajatele. Lõppeva aasta septembrikuus külastas meie lõunanaabreid Tiibeti eksiilis elav vaimne juht, Nobeli rahupreemia laureaat ja maailma rahu sümbol, tema pühadus, 14. dalai-laama. Tegemist oli dalai-laama kokku kolmanda visiidiga Lätti ja osaga Tiibeti usujuhi Euroopa-visiidist. Visiidi peasündmuseks oli Riga Arenal toimunud dalai-laama avalik loeng kaastundekultuurist. Ja seda loengut olid kuulama tulnud kümned tuhanded inimesed nii Lätist kui teistest riikidest, sealhulgas ka Eestist. Dalai-laama külastas ka Läti parlamenti ehk seimi ja asetas lilled Vabaduse monumendina. Kohtus Läti teadus- ja usuringkondade esindajatega ning plaanitud oli pressikonverents Läti rahvusooperis. Kui Läti võimud hakkasid pisut põnnama ja viimasele, Hetkel muudeti pressikonverentsi toimumiskoht ära ja see toimus ühes hotellis. Vahetult enne Riga Arenal toimunud loengut õnnestus ka minul tema pühaduse dalai-laamaga nii-öelda taas kohtuda. Ja ma sain muuseas tema pühaduselt ka eksklusiivse intervjuu Eesti meedia jaoks. Lisaks andsin ma tema pühadusele Riias üle tervelt 15 Eesti budistliku organisatsiooni, kogukonna ja õppeasutuse poolt allkirjastatud ühise kutse tulla taas Eestisse ja anda siin ka esmakordselt siis dalai-laama poolt budistlikke õpetusi ja pühitsusi. Tema pühadus dalai-laama võttis kutse vastu ning lubas ka sealsamas, et ta tuleb kindlasti. Ning niipalju kui praeguseks teada on, siis tõenäoliselt leiab ja tema pühaduse dalai-laama siis uus järjekorras oleks juba neljas visiit Eestisse aset paari aasta pärast. Sarnase kutse andsid üle ka lätlased. Tõsi, neil oli see vormistatud mõnevõrra teistsugusena ja tema pühadus dalai-laama ütles mulle nõnda, et ta sai aru, et Lätis küsiti temalt lihtsalt loengut, mittebudistlikke õpetusi, aga see võiski olla vormistamisega seotud segadus või mingisugune selline ebaõige arusaam. Et seda täpselt ei tea. Aga oluline oleks sündmus igal juhul emba-kumba, kas need õpetused leiaksid aset siis kas Lätis või Eestis? Asi on nimelt selles, et selliseid suuri budistlikke õpetusi ja pühitsuse annab tema pühadus dalai-laama Euroopas igal kalendriaastal ainult korra. Ja alati kujuneb siis see sündmus ka rahvusvaheliseks suursündmuseks. Niisiis juba iseenesest asjaolu, sellised õpetused võiksid Eestis aset leida, see võib Eestisse tuua omakorda jällegi palju vaimseid väärtusi kandvaid budistidest väliskülalisi. Selles kirjas, mis kõrgele usujuhile mul õnnestus Riias üle anda paluvad Eesti budistid dalai-laamat õpetusi Linnart Mälli poolt eesti keelde tõlgitud agaarias anti teeva teose Body Charjavatara ainetel ja lisaks siis me palusime või andsime teada, et ootame pühamehelt võimaluse korral ka kaastundebuda Avalokitaž vara ehk siis tiibeti keeles Tšanralisigi pühitsust ja tema pühadus dalai-laama ongi kaastundebuda Avalogites vara manifest, statsioon, üksiti. Tema pühadus 14. dalai-laama ilmselt pikka tutvustust ei vaja. Tegemist on ühe väljapaistvaima ja karismaatilise isiksusega tänapäeva maailmas ja tema pühaduse üleskutset elada. Inimväärikuses ja inimliku eetika kohaselt järgivad tänapäeva maailmas sajad ja sajad miljonid inimesed mitte ainult budistid. Vaieldamatult on tegemist ühe meie ajastu suurima mõtleja ja mitmes mõttes ka vabadusvõitlejaga. Vabadusvõitlus on, on alati selline suur eepiline sõna aga mõisteid või tähendusi sellele sõnale saab muidugi olla mitmesuguseid. Ühest küljest on tema pühadus dalai-laama ju tiibeti rahva juht väga suure autoriteediga vaieldamatu juht. Ja dalai-laamad on olnud pikka aega ka nii usujuhid kui poliitilised juhid. Kuid nüüd mõne aasta eest, tema pühadus dalai-laama loobus vabatahtlikult poliitilise juhi rollist ja, ja demokraatlikel valimistel, mis leidsid aset siis väga paljudes riikides. Tiibeti pagulaste seas valiti Tiibeti nii-öelda väljaspool oma ajaloolist kodumaad aset leidnud demokraatlikel valimistel tihedas konkurentsis rebimistel uus poliitika, linnajuht kelle tiitel on Sikyong ja kelle nimi on doktor lopsanshange ja kes siis veab Tiibeti selliste nii-öelda poliitiliste võitlust ja, ja poliitilist mõtet tänapäeval koos Tiibeti eksiilvalitsusega Tiibeti eksiil parlamendiga, mis kõik asuvad Põhja-Indias väikeses Doramsola mägilinnas himotsial prodeshi osariigis Himaalaja mäestikus. Samas muidugi usujuhi ja vaieldamatu autoriteedi roll või, või, või sisu on tema pühadusele loomulikult jäänud. Ja ühest küljest siis vabadusvõitlejana, tema pühadus seisab tänini Tiibeti rahva õiguste ja vabaduste eest, kuna ta ka ise on loomulikult tiibetlane. Teisalt, kui me vaatame asja nõndapidi, et tegemist on budistide juhiga ja kui me küsime, mis on budism ja mis on budismi eriliik vas rajana ehk tantraajana või siis tiibeti budism siis vastuseks saame kuulda, et budism ei ole niivõrd religioon. Budism ei ole niivõrd filosoofia. Budism ei ole niivõrd mingisugune võib-olla käitumisreeglite kogum või, või deviis. Seda kõike on budismis väga palju, aga eelkõige ja peamiselt on budism vabanemise õpetus, õpetus sellest, kuidas vabaneda kannatustest. Nii et ka selles mõttes on tegemist vabadusvõitlejaga, kes oma igapäevases tegevuses oma palvetes oma reaalsetes, tegudes võitleb kõigi tajuvate olendite vabadusest vabanemise eest, nende kannatustest. Tiibet ja Eesti on väga paljudes aspektides sarnased riigid ja on olnud saatusekaaslased. Mõlemad me asume suure naabri nii-öelda külje all ja, ja suured naabrid sageli tahavad endale võtta natukene liiga palju kontrolli väiksemate naabrite üle ja nii on ka Eesti ja Tiibet olnud saatusekaaslased. Sarnaselt Eesti lähiajaloole on siis Hiina võimud nüüd varsti juba ligemale 60 okupatsiooniaasta jooksul Tiibetis süstemaatiliselt alla surunud ja ja püüdnud hävitada tiibeti keelt. Tiibeti kultuuri, Tiibeti eneseteadvust ja silmapaistva hoolimatusega on hävitanud ka selle maa ainulaadset unikaalset looduskeskkonda ja kultuuripärandit. Siin me räägime kaevandamisest. Me räägime jõgede ümbersuunamisest, me räägime Hiina tuumajäätmete mõõtmisest Tiibetisse. Aga me räägime ka sellest, et tiibeti koolides ei ole enam võimalik õppida tiibeti keeles. Me räägime sellest, et tiibetlased kui sügavalt religioosne rahvas neilt on võetud ära peaaegu kõik võimalused praktiseerida vabalt budismi. Me räägime sellest, et enamus kloostreid on hävitatud ja need, mis on alles, need sarnanevad või pigem ongi vanglad, kus ilma võimude teadmata ei ole võimalik isegi tualetti minna. Igal pool on kaamerad, igal pool on nuhid. Igal pool on relvastatud valvurid, sõjaväelased ja asi on viidud isegi sarnase absurdini. Nagu me teame, budism usub taassünnikontseptsiooni ja usutakse, et paljud kõrgelt arenenud virgunud valgustatud budistlikud meistrid on suutelised ise oma surma ja sündi juhtima või vähemalt vaatama. Ja sageli nad naasevad inimese kujul tagasi meie maailma, et jätkata seda tööd mis neil eelmises elus pooleli jäi. Ja selliseid taassündinud kõrgeid õpetajaid nimetatakse Tiibetis tiitliga Trulku. Ja nüüd juba mõnda aega ei ole võimalik enam. Nii-öelda okupeeritud Tiibetis rahulikult taassündida vaid selleks, et kanda Trulku tiitlit ja olla ametlikult kinnitatud taassünd selleks tuleb, et saavutada siis lubaja vastav sertifikaat. Hiina võimudelt eksis kommunistlik ateistlik. Hiina võim on asunud kontrollima Tiibeti kõrgete laamade taassündimist ja loomulikult taassünni kinnitamine sõltub siis selle isikumeelsusest kas ta ülistab partei võimu või mitte ja nii edasi ja nii edasi. Kõik sarnased repressioonid, kõik need nii-öelda äärmiselt sünged ja, ja ja kehvad arengud on viinud olukorra Tiibetis nii kaugele, et inimesed on meeleheites asunud ennast elusalt põlema panema. Tänaseks alates 2009.-st aastast on ennast elusalt meeleheitliku protesti märgiks ja muu maailma tähelepanu tõmbamiseks Tiibeti jubedal olukorrale on ennast elusalt põlema süüdanud vähemalt 124 tiibetlast. Ja kui me Eestis mõtleme 124-le end vabatahtlikult leekidesse süüdanud inimesena, kelle eesmärk on olnud ohverdada oma keha selleks, et saavutada mingisugustki lahendust, tõmmata mingisugustki tähelepanu oma maale oma rahvale, genotsiidile, mis seal toimub, siis ma arvan, et me ei suudagi seda tegelikult endale kujutada. Seda on liiga palju. Ja paraku ei ole need enesesüütamised siiani oma eesmärk kõiki kandnud. Nii imelik kui see ka ei ole tiibeti jänese süütamisi, hinnatakse juba mitmeid aastaid maailma meedias üheks kõige vähem kajastatud teemaks. Raske öelda, milles täpselt tuleneb, ilmselt on siin tegemist ka teatud ettevaatusega Hiina ees ja võib-olla on siin mitmete muude teemade koosmõju igal juhul. Tiibetlaste kannatused ei jõua meediasse eriti sageli. Tiibet on Hiina rahvavabariigi poolt okupeeritud juba 1949.-st aastast ja Hiina invasiooni läbi elu kaotanud tiibetlaste arvu hinnatakse ühe koma kahele miljonile. Võrdluseks võib tuua, et tiibetlased arvatakse, et on olemas umbes kuus-seitse miljonit. Tegemist on küll pindalalt väga kolossaalselt suure maaga, aga inimesi elab seal vähe. Tiibetis selle aja jooksul on hävitatud umbes 6000 budistlikku kloostrit ja ma juhin tähelepanu, et kloostrid on Tiibetis olnud alati kandnud õppeasutuste ja ka kultuurikeskuste rolli. Nüüd, mis puudutab enese süütajaid, miks nad seda teevad? Nagu ma selgitasin, tegemist on meeleheites viimases, meeleheites inimeste meeleheitliku sammuga. Ja enesesüütajad ei ole ainult mungad või nunnad vaid huvitaval kombel see enese süütajate spekter on väga lai ja kirju on murdeealisi noorukeid, on vaimulikke, on ilmalike, on mitmete paljulapseliste perede vanemaid, on vanemaid inimesi, on munga õpilasi, on kõrgemaid, laamasid õpetajaid ja kõik nad on seda tegu sooritades olnud kained. Kõik nad on olnud täiesti selge mõistuse juures ja kõik nad on teinud seda teadlikult. Ja siin me võib-olla jõuame selle juurde, miks? Tiibeti üleüldse, miks ta peaks olema nii oluline tänapäeva maailmas? Tiibet on oluline oma kultuuripärandi tõttu. Tiibeti kultuuri tarandist lõviosa moodustab Tiibeti budism ja Tiibet. Budism kannab endas sügavat vägivallatus põhimõtet. Kõik need inimesed, kes on ennast elusalt süüdanud, oleksid võinud võtta pommi või püssi, minna mõnda kaubanduskeskusesse, Lassas või kus iganes ja lasta seal midagi õhku või korraldada veresaun. Ja nad oleksid loomulikult kohe maailma uudistes, esilehtedel. Nad ei ole seda teinud. Tiibetlased ei ole valinud terrorismi ja nad ei ole end süüdates kahjustanud mitte ühegi hiinlase, mitte ühegi Hiina politseinik kui sõjaväelase või paramilitaari või nuhi elu või tervist. Kõike, mida nad on teinud, nad teinud endale ennast ohverdades. Ja see näitab veel kord, kui tugevam Tiibeti vaim, kui tugev on tiibeti meelsus, mis on põhinenud pikka aega vägi vallatuse printsiibil. Tänapäeva maailmas on Tiibet. Ta on sümbol, vägivallatu, vabadusvõitluse sümbol ja kui me tiibeti toeta ja kui me neid meeleheites inimesi ei püüa mitte mingilgi moel aidata siis võib juhtuda, et ka tiibetlased haaravad relvad, Nathan sõda oma ajaloos varem teinud on olnud ülestõusu, siis on olnud partisanisõda ja ei ole välistatud, et viimaks ka tiibetlased võivad valida terroride. Ja sellega me laseme allavoolu inimkonna usu ja lootuse, et midagi on võimalik ilma vägivallata ja suhteliselt mõistlikul viisil üleüldse muuta maailmas. Ja sellises maailmas, kus taoline lootus kadunud on. Ma kinnitan teile ei tahaks meist mitte keegi mitte kunagi elada. Nüüd kõiki ennast süüdanud tiibetlased on ka esitanud kas enne või selle nii-öelda akti ajal oma siis sõnumi kõik nad on nõudnud vabadusi ja tema pühaduse, dalai-laama Tiibetisse tagasipöördumist või tagasipöördumise võimaldamist. Mõned on nõudnud ka bandžen laama Tiibeti Sis juhtide hierarhias teisel positsioonil asunud isiku vabastamist. Nimelt kui eelmine Pancherlama suri ja leiti tema taassünd, siis juba väikese lapsena. Hiina võimud viisid selle poisi minema ja tänaseni ei ole tema olukorrast ega asukohast mitte midagi teada. Tegemist oli toona maailma kõige noorema poliitvangiga. Jaa jaa. Hiinlased nimetasid bandžerlama postile peale seda ühe nii-öelda oma mehe, keda siis tiibetlased eriti ei tunnusta ja kes elab Pekingis. Mida tiibetlased ootavad meilt või kuidas saaksime meie aidata? No kuna meie lähiajalugu on nõnda sarnane siis tiibetlased ootavad mõistmist, abi ja tuge tegelikult väga palju ja just Balti riikidelt. Ja Tiibeti sügavkultuur, vaimsed õpetused, habras ja ainulaadne loodus. See kõik on hävimas. Ja me kahjuks ei ole selles suhtes nagu mitte mingisugust sõna võtnud peale taasiseseisvumist. Taasiseseisvumisega Eesti saavutas küll oma vabaduse, aga meie välispoliitika on olnud arusaamatu. Me ei ole toetanud ei tiibetit välispoliitikaga ega ka paljusid teisi meie peale lootvaid rõhut rahvaid maailmas kuigi Euroopa liidu, ÜRO ja paljude teiste rahvusvaheliste organisatsioonide täieõigusliku liikmena. Meil oleks justkui võimalik tiibetlaste kannatustele kas või osaltki leevendust tuua või vähemalt korduvalt ja järjekindlalt sellele, mis toimub, tähelepanu juhtida. Nüüd, kui ma õigesti olen aru saanud, siis Eesti valitsus ja poliitilised parteid toovad ettekäändeks siin siis hirmu Hiina ees ja ikka jälle väljendatakse lootust, et meie vaikimisest võib tõusta mingit majanduslikku kasu. Ometigi nii naljakas kui see ka ei ole. Eesti majandussuhted Hiinaga moodustavad meie kaubavahetusest ainult umbes kaks protsenti. Paljud inimesed küsivad, et kas põhimõtete aadet hind ongi nii odav ja ehmuvad, kui vastust ei tulegi. Võib-olla on just uuel algaval aastal põhjust Eesti välispoliitika põhimõtted üle vaadata ning kahtlase rahalise kasu lootmise asemel kurss südametunnistuse ja südamerahu poole võtta. Häid jõulupühi kõigile. Suur tänu sulle, Roy Strider, selle mõtteavalduse eest. Kuulame nüüd, mida dalai-laama sulle Riia kohtumisel rääkis. Teie pühadus, viimati, kui me kaks aastat tagasi Eestis kohtusime, oli mul suur vedamine teha teiega tervelt tunniajane intervjuu. Võib-olla te mäletate, võib-olla mitte. Aga sel korral 10 minutit on kõik, mis meil on selle intervjuu jaoks. Seega esitan ma vaid mõned küsimused. Ja mu esimene teine küsimus on kallis õpetaja minu kodumaal Eestis, aga ka mujal läänemaailmas on inimestel palju probleeme alkoholiga. Alkohol mõjutab inimese meelt, seega on tegemist meelehaiguse ja sõltuvusega. Teie ei ole spetsialist alkoholi asjus. Aga te olete spetsialist, meeleasjus? Palun öelge, kuidas oleks võimalik inimestel muuta oma meelt nii, et neil poleks vajadust ega tõmmet alkoholi järele. Dalai-laama vastas siis Roy küsimusele, nii. Ma arvan, et peamine põhjus, miks inimesed on liialt joomisesse kiindunud on see Pole vaimselt eriti rahulikud. Nende meel ei ole õnnelik ja samuti kehtib see narkootikumide tarvitamise kohta. Kui inimesed tunnevad end rahulikult õnnelikult, siis pole neis just eriti palju ängi inimesed, kes kannatavad pideva stressi all. Kui neis tekib viha või ärritus, siis pakub alkohol neile teatud sorti abi, toimides nagu rahusti. See teeb alkoholi tarvitamise kontrollimise raskeks. Me peaksime katsuma täielikult sisemist rahu saavutada, siis pole need välised mured enam tähtsad. Me ei sõltu neist siis enam Jalmar impotše, me meenutame Eestis suure soojusega teie varasemaid külaskäike. Ma tean, Teie esindaja on kätte saanud eesti budistlike organisatsioonide kutse meie maad uuesti külastada ja palve anda meile budistlikke õpetusi õpetada farmat. Annan kirja originaali koos allkirjadega praegu ka teie kätte. Öelge, kas Eestil on lootust ja õnne teid veel tulevikus meie maal näha? Roy poolt edasi antud kutsele Eestisse oma õpetust andma tulla, vastas tema pühadus. Ja muidugi ei mingit takistust enne minu esimest kutsutud visiit Euroopasse, see oli 1973. aastal, küsis üks BBC-report per New Teelis minult, miks te võtsite selle Euroopa-visiidi kutse vastu. Toona külastasin, ma arvan, vähemalt nelja-viit riiki Euroopas. Siis vastasin, ma loen ennast maailmakodanikuks. Seega on mul õigus minna erinevatesse paikadesse, kuhu mind kutsutakse. Niisiis kindlasti ma tulen. Suurepärane, kas te ütleksite palun Eesti rahvusringhäälingu raadiokuulajatele, mida saab meist igaüks teha nii tiibetlaste kui ka teiste elusolendite kannatuste vähendamiseks? Roy küsimusele selle kohta, mida saame meie teha tiibetlaste kannatuste vähendamiseks vastas dalai-laama. Esiteks ma arvan, et maailma paljudes kohtades on inimesi, kes teavad kannatustest Tiibetis ja näitavad välja oma solidaarsust ja muret. Ja muidugi eriti väikesed ühiskonnad, väikesed maad nagu Balti riigid ja Eesti. Ma arvan, et siin on üheks põhjuseks teie enda kogemused sellest, kuidas keegi suurem on võtnud teie üle liiga suure kontrolli. Ja ma alati hindan teie solidaarsust. Minu peamine mure ei ole mitte ainult tiibetlaste poliitilised õigused vaid hoopis sajandeid vana tiibeti kultuur ja budistlikud teadmised. Ma olen leidnud, et kogu selles maailmas on teadmised, mida oleme suutnud Tiibetist tuhandeid aastaid hoida kõige täiuslikumad ja sügavamad peale kõige muu järgib tänases Hiinas üle 400 miljoni inimese budismi. Seega on tänapäeva Hiina muutunud kõige suurema budistide arvuga maaks. See on minu põhimure. Seega ma palun mu Eesti sõbrad, palun mõelge ja vaadake suurema tõsidusega, kuidas teie saaksite aidata säilitada Tiibeti budistliku kultuuri rahukultuuri vägi, vallatuse, kultuuri, kaastundekultuuri, see on midagi väga olulist. Teie pühadus tänapäeval otsivad paljud inimesed läänes endale tuge ja abi idast ja paljud kõrged vaimsed, vanad idamaised, õpetused on asunud läänemaailmas väga hoogsalt levima. Nõnda toimuvad meil siin isegi lausa karma, mudra festivalid ja paljud inimesed huvituvad joogast meditatsioonist igasugustest idamaistest kõrgetest õpetustest. Palun öelge, kuidas suhtuda sellesse, kui katsetatakse või võetakse üle idamaistest õpetustest ainult teatud elemente eesmärgiga rahustada oma meelt, vähendada stressi igapäevases elus, et teha kas edukamalt äri või olla lihtsalt oma igapäevastes tegemistes. Stabiilsem, edukam. Kuidas suhtuda sellesse, kui inimesed püüavad praktiseerida idamaiseid õpetusi või elemente nendest ilma et sellega kaasneks teadlik soov kasvatada endas poditšittad ehk universaalset kaastundvat meelt? Ma arvan, et rahulik meel on väga hea. See on Body Chitta tõeline alus. Infoks siis nii palju, et poditšitan virgumis, meel mahajaana budismi mõiste, mis iseloomustab Bodhisattva meelestatust kaastundele ja mõistmisele. Kaastunne väljendab eelkõige püüdu vabastada kõik olendid sans haarast mõistmine viit teadvuse avardumisele, ilma milleta on tõeline kaastune võimatu. Dalai Lama jätkab, aga ma arvan ka, et poditšitta praktiseerimine ei ole üldse mitte kerge. Meie Tiibeti budistid, püüdleme Body Chitta poole, aga pole veel seda taset saavutanud. Nii et see vajab aastaid ja aastaid tööd ja pingutust ning pole üldse mitte kergelt saavutatav. Vahel öeldakse, et kõik, keda huvitab budism, peaksid praktiseerima bodi tsitaat. Aga ma arvan, et see on ebareaalne. Isegi buda ei õpetanud omal ajal Body Chittapraktikat, nii et sellel kõigel on mitmeid erinevaid tasandeid. Rahulik vaikne meel on meile väga hea ja on oluline, et me ei võtaks seda kõike iseenesestmõistetavalt. Paid uuriks iga õpetust ja traditsiooni väga põhjalikult, enne kui hakkame midagi järgima. Mis puudutab budismi, siis buda rääkis alati oma õpilastele, et mungad ja õpetajad ei peaks järgima tema õpetust mitte usust või pühendumisest vaid uuriksid ja eksperimente. Eriksid ise. Nii et kui mõni budist ütleb teile, et tal on mingid erilised võimed või ravivõimed, siis ärge uskuge teda, vaid jääge skeptiliseks. Kunagi kuuekümnendatel rääkis üks mu sõber, kes väga tõsiselt budismi praktiseeris ühel päeval mulle, et ta on välja arendanud, võime lugeda mu mõtteid, mu meelt. Ma siis mõtlesin teatud asja peale ning küsisin temalt, et mis mul meeles mõlgub ja ta vastas täiesti valesti. Niisiis tuleks olla skeptiline, uurida põhjalikult, kas vaatlusalune õpetus on usaldusväärne ja tõene või mitte sest kahjuks vahel õpetavad religioonid meile silmakirjalikkust ja teesklevad. Nii et on oht, et nende inimestega, kes otsivad Spirtuaalsust, kellel on probleemid või lootusetud olukorrad, millele nad lahendusi otsivad et nendega lihtsalt manipuleeritakse budismiga. Tähes soovitab olla skeptiline, kõike ise lähemalt edasi uurida ja eksperimenteerida. Läti ajakirjanikupreilid uurisid tema pühaduselt ka seda, milliseid soovitusi või nõuandeid annab meelerahu leidmiseks. Nagu ma mainisin, tegelik meelerahu hävitaja ei ole mitte väline faktor, vaid sisemine hirm, viha, armukadedus, Need on meelerahu hävitajad. Seega, kui teie meel on stabiilne, kaastundlikuma hoiaku läbi, siis pole vahet, mida teised inimesed ütlevad. Tavaliselt on nii, et pead või kutsuda inimesi, kes teid arvustavad ja kellele ei meeldi automaatselt vaenlasteks. Sellega loote te ise tahtlikult endale vihaobjekti. Need inimesed, kes usuvad jumalasse loojasse peaksid vaatama ka selliseid ebameeldivaid inimesi nagu jumala loomingut samast allikast pärinevat elu. Seega kui teile meenub, et ka nemad on teie inimvennad ja õed, jumala looming siis pole enam alust neid vaenlaseks kutsuda. Miks minu Ameerika nii-öelda sõber, kes on väga vana, viimati kohtasin teda mõne aasta eest. Ta oli siis juba 84 aastane. Ta on teadlane, mitte religiooni inimene. Tema ütles mulle, et kui me saame vihaseks siis meie viha objekt ilmub meile negatiivsena. Aga tegelikult on 90 protsenti sellest negatiivsusest meie endi meele projektsioon. Seega kõik sellised asjad on teie enda meele looming. Kui te aga oma meelt treenima hakkate, püüate mitte ilmutada selliseid tugevaid emotsioone, siis ei hävita väline faktor teie meelerahu. Selleks, et arendada endas meelerahu, mille vastandid on viha, ahnus, enesekeskne hoiak, õpetavad kõik suuremad religioossed traditsioonid meid harjutama, sallivust, praktiseerima andestamist, praktiseerima, enda tagaplaanile jätmist, praktiseerima rahulolu, paljud religioossed inimesed, puhtsüdamlikud, oletuste järgijad praktiseerivad lihtsat elustiili. Seega kõik peamised religioossed traditsioonid püüdlevad sisemise rahu poole. Budism on nende teiste traditsioonidega võrreldes unikaalne seetõttu, et ei püüa lihtsalt usku arendada. Buda ütles oma õpilastele, et tema järgijad, mungad ja õpetlased ei peaks järgima tema õpetusi ainult usust ja pelgast järgimist soovist vaid neid analüüsima, uurima ja testima. Selline lähenemisviis on küllalt unikaalne. Budism peab äärmiselt oluliseks uurimistööd ja arutlemist budism, aga ma arvan, et ka teised religioonid tõdevad, et lõplik pahandusetegija on enesekeskne hoiak. Enesekeskse hoiakuga inimesed mõtlevad ainult iseendale ja hoiavad teistega distantsi. Mõeldes vaid iseendale, loovad nad ise endale üksildustunde. Kui te avate oma südame, kinnitades, et see isik on minu vend, too inimene on minu vend või õde. Me oleme kõik üks ja sama siis tunnete, oo, me oleme samasugused, me oleme üks. Me oleme mingit sorti sõbrad, oleme sõpruskond. Suur tänu sulle, Roy Strider, et tõid meieni tema pühaduse Ten Sing, Jantson, Neljateistkümnenda dalai-laama sõnad ja sõnumi. Praegu, kui on pühaderahu ja rõõmu aeg on meil kõigil loodetavasti ka aega mõelda natukene avaramalt kaastundlikumalt ka nende peale, kellel pole nii ilus elu kui meil siin. Ning mõelda ka selle peale, kuidas meie saame neid omalt poolt toetada nii mõtetes kui tegudes. Tere, almariansu, rõõm näha siin siin raadio kahes stuudios jälle et oleme sinuga rääkinud, saates hallo Kosmos varemgi ja nüüd on hea meel sind jälle näha, et sa oled selline mõnus rännumees, et kust sa tuled, kuhu lähed, kus tänavu talviti. Tere ka minu poolt kõigile tulen Lanzarotelt, olen vahepeal jälle Eestimaa peal. Lund veel ei ole tulnud, aga selleks ajaks, kui saade eetris on, on kindlasti esimesed lumehanged juba olnud ja ära sulanud ja, ja siis on juba Austraalias. Aga peale Austraaliat, kas kodumaale naaseb siis tavaliselt siis, kui ütleme nii-öelda kevadeni? Kevadel on kogu aeg südamed kevad südames, aga tegelikult ma tulen veebruari algul jälle 10-ks päevaks ja siis on tai, nii et seal on massaažikursused kõhumassaaž ja saab enda, nagu öeldakse, neid vorme natukene vormidele ja teiselt poolt ei ole midagi uut õppida ja pidev enda arendamine ja see on, käib käsikäes. Mis sa neile soovitad, kes praegu siin talvel ei saa minna kuhugi palmi alla ennast laadima, siis valgust ja energiat täis pumbata ja ütleme, et olukord on selline, peatasin kevadeni kükitama, hammust nautida, püüdma kuidagi, et kuidas ennast turgutada, kuidas saada energiat juurde, kuidas sellist elurõõmu sütitada, et inimese immuunsüsteem tavaliselt kuidagi kiratseb talvel ja ja haiguse tikuvad ligi ja jõudu on vähem, et mis sina soovitad? C-vitamiin noh, mitte sellised väiksemad ja nõrgemad variandid, D3 vitamiin, ütleme üks asi on muidugi vitamiinid üldse soovitada ka, tegelikult on sina teema, teine pool on ensüümid. Et üldse vitamiinid omastuksid, on meil väga ensüüme. Nii et ütleme, lähed apteekri juurde küll, et ta soovitab erinevaid mineraale, vitamiine. Omastu sellepärast, et meile ensüüme jätku kehas ja sinna juurde muidugi liikumine. Kas see on nüüd lumega, suusatamine, mida iganes. Mina muidugi ei ole suur suusataja, et ma püüan nagu teistmoodi suusatada või kasvõi minna ujulasse ujumine. Samamoodi venitused kogu aeg, noh, tegelikult on, iga päev vajab, venitab ennast selles mõttes, et, et see energiakanalid töötaksid sama moodi, et, et kui me teeme ikka näiteks seal kopsu-jämesoole venib meridiaan. Nonii, venitust, mis sa seda jämedalt niisama venitad seal. Et aga see, see paneb ka füüsilisel tasandil ka jääkained eralduma kiiresti või, või siis teed maksa ja sapipõie venitust, et kõik on elementides kinni, et talv on tegelikult vee element. Vesi on küll jääs, aga samas on talveperioodil nagu Eesti on hästi pikk kui talv ja see tähendab suurt koormust neerudele ja neerud. Ida filoso professor näiteks seotud miinusmärgiga võttes on ta hirmud. Aga teisalt plussmärgiga võttes on just see meie elujõud talvel tegelikult me peaksime natukene tempot maha võtma ja mitte nii palju nagu tööasjadega tegelema. Kui loodus puhkab, siis peaks inimene ka puhkama üsna tihti. Kas ta lõpp on hästi kiire, võetakse seitse nahka, siis tulevad jõulud, hullumaja, jälle on vaja kingitusi, siis on vaja seda ja teist ja kolmandat. Täna kasutada, müüa, aga küsimus on tegelikult, inimesed peaksid puhkama hoopis talvel, kui loodus puhkab või tõesti lõunasse sõitma, mida teevad paljud linnud ja ka mina teen niimoodi juba aastaid, sellepärast et ma kuulun looduse juurde ja kui looduses linnud lendavad lõunas, mitte kõik linnud ei lenda lõunasse läheb koopasse, jäta sinilind, jaman rändlind ja, ja mulle see sobib niimoodi ja kellel ei sobi, sest ma olen kõhumärk ja sellepärast mulle lendamine väga meeldib. Räägime helide mõjust inimese organismile, et sina oled nüüd kongid, Beut, mängid konge ka nii-öelda muusikuna, et vahet pole, kas inimene tahab siis tervenemist või ta tahab lihtsalt ilusa helinaudingut. Räägi natuke lähemalt sellest, et kuidas helid meie organismi mõjutavad. Heli on jälle seotud vee elemendiga samamoodi kõrvad on neerude tunda organ ja ja tegelikult me võtame helisid vastuga kogu ihuga, mitte ainult kõrvade kaudu. Ja see helide vibratsioon mõjutab meie aju võnkesagedust. Nii et oma igapäevases elus, kui me oleme linnakeskkonnas või kuulame raadiot või, või teisi, noh, ütleme siis aktiivses ka ärikeskuses või kuskil kaubamajas linnas liikudes. Me oleme nõndanimetatud Beeta sagedusel. Beetasagedus on selline vibratsioon, mis mõjutab meie närvisüsteemi, inimesed on natukene ärrituvad kiiremini, nad ei suuda lõdvestuda, nad ei suuda sügavalt rahulikult hingata, nende pulsisagedus on kõrgem, aga alfa sagedusel meie hingamisrütm muutub ja läbi selle ka tegelikult meie ainevahetus aktiviseerub, et tegelikult kui hingamine läheb sügavamaks, siis ainevahetus kiireneb. Samas me saame enda südametegevust sellega muuta, oma vererõhku, alandada samamoodi läbi nende gongihelid ja tegelikult me saame ka oma teadvuse tasandeid avardada. Tegelikult tänapäeval on kõige tähtsam roll sellele, et, et me suudaksime kulgeda just oma teadvuse tasanditel, mitte nii palju, ütleme, selles kosmilises aegruumis, vaid oma sisekosmoses. Ja see sisekosmos on just avastamist väärt. Nii et, et kui me saame kontakti oma sisekosmosega, siis ka meie väline kosmos muutub, nii et samamoodi me saame läbi nende gongihelide ennast laadida, puhastada ja mõjutada kogu ümbritseva energeetilist taset. Sarnane tõmbab sarnast, et kui me hakkame võnkuma ja toimub nagu teatud kvanthüpe, no selles mõttes oma teadvuse tasandil läbi helide, tegelikult siis me teeme imesid. Kas kongidega on ka nii, et näiteks erinevatele organitele mõjuvad erinevad helid või erinevad kongid? Kas see gongi teraapiline tarkus või see süsteem on lihvitud nii peeneks, et näiteks sellised tippkongi ravitsejad kuskil vanas Hiinas mingi ühe heliga häälestasid ühte organite Iseliga, teist organit? Tegelikult saab, igal organil on ka omad omad sagedused ja kui kongi võtta, noh kong on niivõrd vana instrument, ütleme, Sid, uuema aja kongida firma paiste kongid on muidugi tippkongid, kui ma nimetan neid uue ajastu kongideks. No selles mõttes, et, et kummide ajalugu on üle 5000 aasta ja tegelikult kongid Sceneerivad meid Sceneerivad selles mõttes, et ta vaatab jälgi meie energiakeha, kus on midagi puudu, sinna vaja juurde, kus on üle, seda võetakse maha, nii et nad teavad seda. Raske nagu seletada, niimoodi puust ette ja punaseks ega elektrik ka ei tea, kuidas täpselt see elekter seal juhtmes liigub, ta teab seda alguspunkti ja lõpp-punkti. Et kuidas sinna liikuma panna, aga see, kuidas see täpselt toimib seal nagu kummidega sa kasutad teatud võnkeid selles mõttes teatud rütme kasutame kongi juures ka hästi palju südamerütmi, see on ka konkreetne, et mõjutada südametegevust. Kui me läheme hästi aktiivseks intensiivseks, siis me mõjutame neerupealsete tööd. Kui näiteks võtame tiibeti kausid ka, kui Tiibeti kaussi lüüa, näiteks ühe löögiga ja seal tekib nagu ülemhelid tekivad ülemhelid ongi need, mis skännineerivad meie energiakehasid. Aga teiselt poolt on jälle see, et, et kui sa vaatad sealt tiibeti kausini, pulss on selline aeglasem pulss aeglasem pull salati rahustab sellised kiiremad pulsid, need ergutavad ja tõstavad energiataset. Et näiteks sellisel õhtusel ajal on just kasulik mängida sellist tiibeti kausid, mis on aeglasema pulsiga, et tuua natukene selgelt allapoole, et rahustada samamoodi madal, c noot, Tseenot sõnu C-vitamiin rahustab, et sama on kongida ja kus on see ja siis noh, ütleme need on just selle hästi maa, maa, energia. Et tegelikult me võime panna ka noodid oma keha peale alustada sealt see alumisest ja c ülemisega lõpetada vaid tooremifasollas ei too, et, et tegelikult me saame ka värvid panna niimoodi inimkeha peale, nagu ongi tšakrad ja erinevad värvid, erinevad noodid ja erinevad värvid ja samamoodi neid omavahel ühendada. Et kui mul on näiteks päikesepõimiku küsimus, siis võta sealt kollast kollane värv või, või, või ei noot. E-ained aga ei nootust hea ja näiteks sinna juurde kasutada seda maandavat osa, c alumist, nii et ühendada seal natuke punast ja natuke kollast, et mis me siis kokku saame toetada seda maa energiat, kui me tahame natukene ülemisi, tšakraid, kurguteemat näiteks siis sinine värv näiteks suhtetasand või geenot selles mõttes, et, et ja, ja siis ühendada neid kollase nagu rootsi lipp selles mõttes e ja g või me võime täiesti võtta niimoodi loominguliselt ja nagu värvi balleti, et et kus sa võtad erinevad värvid ja lood uue värvi. Aga millise noodi ja värviga saab inimene ühendust kõigekõrgemaga loojaga jumalaga, allikaga absoluudiga. Tegelikult ongi need kõik see kong aitabki saada kontakti iseenda, oma sisemise jumalaga. Kui sul see kontakt iseenda ja sisemisi jumalaga on loodud, siis tegelikult me saame kontaktiga universumiga ka mina olen teel, ega ma kogu aeg ei saa, vahest on ka lühiühendused, et, et sõltub jälle sellest ka, et, et vastuvõtt ja, ja andja pool, et need peavad. Ma arvan, et kui raadiole lahti keeratud, siis ei kuule seda informatsiooni. Seevastuvõtt pool peab ka olema, et andja pool ka, et tegelikult võime vaadata ka tervet maailma tegelikult sama pildis, kus maailmas on inimesed, ootavad, kõik tahavad saada aga keegi ei taha anda. Kui sa oled ühelt poolt nagu andja, siis sa saad, aga kui sa jäädki ootama, et saamist siis sa võidki jääda ootama seda saamist, et tegelikult maailmas on sama protsess toimumas, et see jagamise ja andmise vahekord. Et ja see on kaela metalli elemendi küsimus, et vasaku käega, aga ma võtan energiaid vastu ja parema käega energiaid jagada. Et see on ka metalli küsimus, jälle metalli element on ka seotud just jäme soolega lahti laskmisega. Et üsna tihti on ka selle kongi teraapias, kus inimesed nendest vanadest mõttemustritest lahti saada. Ja see on ka mugavuse tsooni küsimused, et inimene istuks seal mugavustsoonis mida ta latrad Vatra selleks, aga küsimus on see, et see mugavustsoonist väljaastumine ja, ja samas kong ja metalli element on ka kopsud ja vabadus. Et kui hästi me oskame seda vabadust ise kasutada. Et kui me ei oska seda kasutada. Meil tekivad allergiad, allergiareaktsioonid Me puugi meelas teatud ainetes täis ja siis kehaka protestima. Aga samaga mõtte tasandil mul on näiteks ka soomes konge mängides tunud ette paar juhust, kus näiteks inimesed tulevad kongisansi, viskad pikali ja täiesti neil tekib lööve ütleme, ihu peal, aga siin on täiesti võttes jälle aluseks selle ida filosoofia või Hiina meditsiini või jaapani meditsiinilisest ihu ja nahk on tegelikult seotud jämesoolaga. Nii et, et see on just see lahtilaskmise küsimus. Et ta toob, skaneerib see heliline vibratsioon, kõik need probleemid seal, mis on kiht-kihiti meil seal kinni. Ta toob mingi reaktsiooni esile, aga inimesel tuleb tavaliselt hirm kohe, issand, mul tuli või mina üldse kedagi löönud, aga talled tulid. Aga, aga samas on ju see, et seal toimus energeetiline muutus. Mõni mõtleb, et aga siis teevad ju kongid midagi halba, aga tegelikult ei tee, tuleb ka igasugusest tavameditsiinis, kui inimene võtab arsti juurde ja tekib, kust võetakse tabletti, tuleb ka mingi reaktsioone, võib tekkida esile. Aga kui me teadvustame need muutused ja keskenduma hingamisele, siis me saame neid probleeme enda kehast välja juhtida. Selliseid juhuseid mul on ka päris mitmeid olnud ja muidugi on näiteks ka südamerütm, võib minna mõnel inimesel natuke kiiremaks, hirm, noh, ütleme näiteks aktiviseerib seal neerupealsete tööd ja pulsisagedus tõuseb, nii et on ka selliseid juhuseid. On ka selliseid variante, kus inimesel hakkab paha, näiteks hakkab, süda läheb paas sees kõik pöörama, nagu sinna okserefleks tekib. Jälle ühelt poolt hirmutama tegelikult meile vaja hirmud sealt lahti saada. Meie alateadvus on tohutult palju hirme, mis on vaja lahti saada. Aga kui me pöörame tähelepanu hingamisele muidugi kongi kuulates enne ja pärast on vaja ka natuke rohkem vett tarbida, sest see kõik see vana informatsioon ja see vee element peab liikuma hakkama seal. Et, et seal on noh, ütleme, peab teatud aspekte teadma, aga samas on näiteks, kui me teeme kongide öösiti, kus inimesed magavad, mõnusalt magavad, on teisedki, selle ei maga, sest nende teadvus on ääretult palju sellise vanaga seotud olnud ja, ja kust tulevad sealt pinnale mõttetasandi küsimused vanast mingist vanast ajast, seal tekivad mälupildid, kus tulevad erinevatest situatsioonidest. Et see hakkabki puhastama niimoodi, et meil on vaja tegelikult saavutada selline situatsioon või, või see seisund, kus meil ei olegi mõtteid. Täitsa mõttetu mees. Jah, ideaalne seisund, aga räägi paari sõnaga kristall kaussidest ka, et mida me varsti kuuleme, et võrreldes kongidega, mis nende selline mõju on inimese organismile? Kristallkausid on nüüd ütleme ka uuema aeg, kus, kui meil oli siin laulev revolutsioon, aastat kaheksakümnendad, 80.-te lõpp, siis maailmas toimus ka tegelikult heliteraapias, ütleme revolutsioon, kus loodi kristallkausid siiamaani Maeldundisu Tiibeti kausse ja metalli energiat. Asekristalli energia on ka maaelement, aga see on kristall seal, ütleme valgustasand tegelikult me mõjutama oma valguskehaga. See ei tähenda, et kui ma iga päev kristallkausse mängin, et äkki ma juba Elendul olen juba jaaniussike. Osadele ma olen kogenud, et sobiv isegi naisterahvastele nagu isegi rohkem, et naised naudivad kristallkaussi rohkem kui mehed, aga, aga see on nii ja naa jälle, aga samas on kristalli energia on võib-olla isegi oktav natuke kõrgem energeetiliselt, kus ütleme, see kristall tekitab hästi imekerged, helisid, imekergeid, helisid, aga teiselt poolt võivad ka tekkida siis natukene kõrvale, mõnes kohas isegi natuke valusad aistingud. See on ka jälle sellest terapeutidel kinni, kes kuidas mängib. Aga samas kristalli energia on, ta annab kergust, juurde metallienergiaga, aga nad on täiesti erinevad aspektid, ma vaatan seda kristalli metall nagu, pluss ja miinuspool. No seda ei saa öelda, et metall on miinus ja kristall on pluss või kristall miinus. Nii et nad vahetavad ka koht, et neid on vahest loominguliselt väga, väga mõnus ka omavahel nagu mängida koos nagu paremat ja vasakut jalga, muidu sa pead kargama ühe jala peal. Aga kelluke tiibetlased ütlevad ju seda, et kelluke või noh, neil on need tiibeti kellad, näiteks et kellukese heli on see, mis puhastab kogu ruumi, energia tasakaalustab atmosfääri. No tegelikult on kongid kristallkausid tiibeti kausid, tingsad, et kellad, samamoodi on kirikukellad, tegelikult kirikukellade pühapäeva hommikune või nüüd läheb kirikusse jumalateenistus, hakkab pihta, tegelikult ka puhastamine energeetiline puhastame selles geograafilises situatsioonis, kui ehitati kirikuid ka erinevatesse punktise energeetilistes punktidesse et puhastada tegelikult aga ka mõjutada teadvust. Et tegelikult on ka seal teadvuse tasandite ka tegemist kirikus. Samas on just ka need kristallkausid puhastavad ruumi puhastavad ka tiibeti kausid, kongid loovad uue aegruumi suhte. Tegelikult Eli teraapia ongi uue aegruumi suhte loomine ja kontakti loomine oma sisekosmosega. Ja see on piiritu. Seal piiritus on avastamist väärt. Täna me kuulame viiendal novembril Tallinna vanalinnas imekaunis suurepärase akustikaga Rootsi-Mihkli kirikus, kus toimunut sinu kongide ja kristallkausside kontserti, et mis sa sellele teosele, mida me hakkame kuulama sissejuhatuseks Omalt poolt, ütleksid. No see ei ole oopus, viis hobust kuused, et tegelikult seal loomeprotsessile ja tegelikult seal helide rännak, helide rännak selles aegruumis, Rootsi-Mihkli kirikus ja, ja kuidas need helid hakkavad kasvama seal, kuidas nad hakkavad oma elu elama. Et kui ma mängin konge või kausse või siis mul on see alguspunkt, aga kuhu ma välja jõuan ja ja kuidas loomises, noh, see on Cupifoomets, see on niivõrd võimas, et iseenda jaoks, et sa lähed sellesse helide ookeani ja hakkad surfama. Et see on mõnus, noh, ja siis lainelaud oled sina ise. Et, et see annab tohutult suurepäraseid võimalusi ja, ja need, kuidas nende helid haakuvad erinevate inimestega, see kõik me oleme kõik energiad ja loome, et oleme selles protsessis kaasloojad alati muidugi see, et, et seal kirikus võivad tulla prõks ja prõks ja need energiad ei tule mitte kongidest või kuskil mõne asja vastu valesti minnes, aga tegelikult on üsna tihti näiteks juhtum, kui ma Soomeski lindistasin kongi plaati siis Tuudiosele hästi palju puu elementi puupuud. Nii et ja sellepärast hakkad seda emaplaati kuulama. Tead, prõks ja praks prõks nagu talvel puuteibad pauguvad külma ilmaga ja siis siis oli energiad, mis tegelikult vabanevad, tekivad nagu sellised prõks ja praktilisem kui lutikaid või, või noh, nagu täid lähevad katki või noh, surutakse, et, et tegelikult on need vanad seisvad energiad. Ja neid, aga me saame tunnetada neid. Aga samas on just see, et, et seal helide rännak ja see on ka meditatsioon Nii et soovitame siis nendele inimestele, kes on autoroolis tee äärde jah, et roolis mitte silmi kinni panna. Ja sellele kontserdile ütleb avasõnaga Rootsi-Mihkli kirikuõpetaja Patrik Göransson, et suur tänu neile, et oli tõesti väga hea atmosfääri meeldiv seltskond, kellega koos midagi korraldada, aitäh sulle, Almeryansu. Soovin sulle mõnusat sellist lõunama puhkust, kus sa saad rändlinnuna mööda maailma ringi line, et see on tõesti tore vaadata, kuidas sa toimetad ja aitäh sulle gongi kontserdi eest. Tulemas protsemilipli vili. Iga piirini, vorm nagu praam. Ja kui me astume kiri siis me avame seda raamatut. Ja kui me vaatame, siis me need pühad pingid, mida annavad meile sõnumit jumalast. Ja kui te väga tahtsite kirikust välja seisma, soovitaksin teil vaadata selles suunas puusas vasakul pool. Jää siia kirikusse vaid ta on mõeldud kui Naissaare Püha Maarja, Maarja altarimaal ja ta on väga huvitavalt tehtud, et kui ta on suletud, siis on allpool näha Naissaar saare ümber on sügis ja kui inimene vaatab ülesse, siis on suvi ja kui teeme altari Cap lahti, siis seal sees on taevalik suvi all on näha naissaart, on näha Neitsi Maarja Jeesuslapsega ja ükskõik kust me vaatame Jeesuslapsele siis tema vaatab meie poole ja ühel pool on püha Miikael. Teisel pool on püha Gaabriel. Me ei tohiks hetkeks unustada kõik need inglit, kes on meie ümber meile abiks ja toeks. Kui oleme kirikus, siis raamat on avatud. Meie asi on seda vastu võtta. Mida jumal tahab meile anta. Et paneme käed kokku. Armas taevane isa, täname sind, et sina oled kiriku kaudu meile pannud oma sõnumit teada. Täname sind, et avatud kirik on nagu avatud raamat. Aita meid vastu võtta seda, mida sina tahad. Meile õelda Aita meid mitte unustada need inglit, kes on meie ümber vaid ennast ette valmistada. Selleks et igavikus saaksime nõndega pühakutega ja märtrit sind teenida ja osaleda sellel jumalateenistusel, millel ei ole halgus ega lõpppaik, kestab igavesest ajast igavesti.