Inimmõistuse arusaamise kohaselt seisis juba aegade algusest Alam-Egiptuses päikeselinn, kus kummardati päikesejumalat türa aatomit. Naiivne nimi oli Juunu hilisem heli opolis kreeka Heljas päike. Suur-Sõjapealik Aleksander Suur vallutas umbes aastal 322 enne Kristust Egiptuse. Algas Hellenismi ajastu. Iidsest Helioopalisest on tänapäeval järelvaid päikesetempel Globelisk alma sallas peaaegu 21 meetrit pikk punasest graniidist ja kaalub 120 tonni. Kõik no mis kunagi moodustas heli joopalise linna on maetud Kairo kirdeosa kitsaste tänavate labürindi alla umbes 15 20 meetri sügavusse. Jaanuaris 1904 jõudis Egiptusse Belgia tööstur ja insener Edward Loui Emmbeeaan kes otsustas umbes 10 kilomeetri kaugusel Kairo keskusest laiuvasse kõrbe ehitada uue Helioopalise ning siin omaenese vapustava ja erakordse palee, kus tänapäeval elavad vaid nahkhiired, hulkuvad koerad ja kummitused. Lõuna ja tema palee lugu võiks vist küll meie tähelepanu pälvida. Ilusat pühapäeva, siis taaskord vikerraadio Helgi Erilaid ja Pajo jalg kivis. Eduard Loui Joseph empaan sündis 1852 Belgias. Ta alustas oma karjääri vääri joonestustöödega metallurgiakompaniis kuid terase andeka noorukina märkas peagi raudteetöödega, olid tema kodumaal võrdlemisi kehvad lood. Siis sai temast insener, kes oskas majanduslikult mõelda. Ta lõi oma kompanii, mis rajas raudteeliine nii Belgias kui Prantsusmaal. Tal osa ka Pariisi metroo kavandamisel ja ehitamisel. Ja selle viimase töö eest autasustati Eduard empaanid-Prantsusmaal paruni tiitliga. Suured projektid kodumaal Belgias tõid parunile kõvasti raha sisse ja kuna talle tundus, et ta sõltus oma plaanide teostamisel päevasti pankadest otsustas Luua Brüsselisse omaenesepanga, millest sai hiljem belgia tööstuspank. 1800 üheksakümnendatel rajasem Taani kompanii elektritrammide liine Copa Venemaa, Hiina, Belgia, Kongo ja Egiptuse linnadesse. Nii SayParunempäänist õige pea, miljane, ekstsentriline ja kirglik, kelle hobiks oli rahakogumise kõrval ka reisimine riis teda Mehhikosse, Brasiiliasse, lõuna, Ameerikasse ja Aafrikasse. Ja siis leidis ta maa, mille võrratu maagiline ilu ületas kõik tema senised elamused. Miljonärist parun Eduard MKM armu sündiasse selle templitesse, meetidesse ja jumalustesse. Ta elas seal aastaid, õppis seda salapärast maad tundma ja otsustas osa sealsetest imedest põhise iidsesse, tsivilisatsiooni hälli Egiptusse kaasa võtta. Ja nii saabuski suur laev Indiast Suessi kanali suudmesse paaridel, belglane Parun empaan. Mõni päev Kairos juba oli tema meeltes süttinud veel üks armastus Egiptus tallu tulnud siia oma äriasjade pärast kõik pärast kohtumist kõrbe ja räägitakse, et ka kauni Kairo seltskonnadaami vetvoog teadliga otsustas paruni jäädagi Egiptusse ning teatas isegi, et ta soovib Egiptuse liiva maetud saada. Kuid imedemaa India tõsist allika meeles ja mõtetes. Aastal 1905 rajas Empään Kairosse oma raudteekompanii tema raudteede üks haru, viis umbkaudu 10 kilomeetrit kirde Kairo kesklinnast. Siia otsustas Parun ehitada uue linna heli joopalise uhkesseli opolise stiilis linn anarikka eliidi jaoks, luksuse ja laiskuse, linna laiade avenüüde, kõrghoonete ja losside linna kus oleksid kõikvõimalikud mugavused, mida 20. sajandi algus pakkuda suudab. Niisiis kõrbe toodi vesi ja elekter uhketes hotellides ja eraldatud terrassidega villadest nautisid nende elanikud euroopalikku luksust. Ning muidugi olid olemas ka pargid, golfiväljakud ja ratsutamisrajad, Vellepocki ajastu, eksootiliste rahvusvahelist arhitektuuristiilide viljeleja, prantsuse arhitekt Aleksander Marsel kes oli loonud 1900. aasta Pariisi näituse jaoks Kambodža ja Hispaania paviljonid Jaapani torni ja Hiina paviljoni Brüsselisse. Kuningas Leopold teise rõõmuks kujundas kahheli opolisse palas hotelli ning parunembräänile kirjeldamatult tennisepalee sest ime temasse Indiasse oli parun jäädavalt kiindunud. No siis parunen pääl oli otsustanud endale Kairo lähedasse kõrbe ühe fantastilise palee rajada. Kõigi oma muude harrastuste kõrval oli too Belgiast pärit miljonär, tööstur ja insener ka ise õppinud egüptoloog. Indias elades oli ta uurinud aga sealseid iidseid templeid, talle uudised tema residentsist uues heli opolises peab saama maailma üks kõige ebatavalisemaid ja suursuguse maid ehitisi tervel maakeral ning selle eeskujuks peavad olema hindude templid Orissas ja kuulus maailmaimeks peetud Ankarvad Kambodžas. Arhitektuur õliseks imeks kutsutud Orissa templid on unikaalsed nii oma ülesehituse kui detailide rikkuse poolest. Vanimad pärinevad seitsmendast kaheksandast sajandist ja peaaegu kõik kümmekond templit on enam-vähem sarnase ülesehitusega õnniga peatempel, jumalate pühamu ja sammas eeskoda. Kõrged tornid on tihtigi silindrikujulised. Lugematu hulk horisonte sarnaseid platvorme moodustab ümaraid laamedate katustega püramiide ning kogu ehitus on kaunistatud jumaluste ja pühaks peetud loomade, skulptuuride ning reljeefidega. Ja tohutu Angorvaato templikompleks keset džungli troopilist rohelust, keskel astmelised pagoodid, mis tunduvad rohkem kui 60 meetri kõrguste liivakivim käedena ning kõikjal võib leida kujusid ja reljeef, mis jutustavad hindu jumaluse Višnu ja khmeeri kuninga templi rajaja Surje var maantee ise elust. Sellised olid eeskujud, millele pidi toetuma Aleksander marssell, Parun Empääni. Keerulise ja rikkalikult kaunistatud palee plaanide tegemisel. Arhitekt Aleksandr marsselglegeneezes Parun Empääni palee projektid. Fantastilise palee kujundas kunstnik George Loui, Claude ja raudbetoonist ehitis valmis aastal 1911 hindu palee, nii hakati seda kutsuma paruni rajatud Ida Kairo uue sees linnas. Helioopalises torkas hoone otsemaid silma. Helieuroopalise ehitusstiil kujutas enesest põnevat kombinatsiooni traditsioonilisest araabia arhitektuurist. Lauri ja päris ja stiili uuestisünnist ja-Euroopa uusklassitsismi-ist. Sellest linnakesest võis leida Lauri ja pärsia fassaade haabjaliku sisekujundust ja euroopalikke ruumipaigutusi. Kõik sõbralikult koos. Ühtekokku tekkis niimoodi päris omapärane arhitektuuristiil. Ruumi oli palju ja sai rajada suuri hoonete plokke, nagu oli seda näiteks hellioopalise palee 1910. aastal ehitatud tohutu hotell, mille fassaadi ilustasid suured Mauri stiilis ümarga varred ja hoone keskelt kerkis tore kuppel. Tõeline Mauri palee, mille alakorruse terrassisammaste vahel töötas. Armas välikohvik. Võib siis vist öelda, et põhimõtteliselt oli kaera Helioopalis uus linn vanas hommikuma stiilis. Ja just seetõttu, et heli opolises oli elustanud peaasjalikult ammuse araabia ja pärsia arhitektuur torkas Parun embani eneseresidents selles linnas eriti silma, otsekui oleks keset Egiptuse kõrbe äkki tõusnud eksootiline imepärane tempel, mille õige koht peaks olema kauges India džunglis. Aga see polnud päriselt tempel, kuigi võis sellega sarnaneda ja selle ümber oli küll palju rohelust, mis siiski polnud džungel. See oli miljonärist elunautija unistus. Parun Eduaar Lui Embrääni, luksuslik hindu palee. Paruni palee õitseaegadel on selle kohta kirjutatud siseõue astudes täius tulija kirjeldamatut hämmastust sest ta poleks osanud nii suursugust pilti oodata. Skulptuurid, reljeefid, seina maalingud, kuldsed ornamendid ja meetilised kivifiguurid. Valitud külalistel oli siin mõndagi imetleda. Avatud siseõue roheluses oli looklevaid jalgteid teade, mis oli piisavalt lai õige mitme sõiduki mahutamiseks. Hoone suure peaukse juurde. Avarad trepid juhtisid terrassidele, kus eksootiliste taimede keskel seisis erootilisi skulptuure aga ka oma poosidesse jäädvustatud kiviseid, madusid, elevante Budasid ja Krišna Sid. Ülesehituselt Embrääni hindu palee suur peahoone tõepoolest mõnd Orissa templit meenutada. Ühes küljes on ümar, ülal pehmelt, kokku tõmbub Orn otsas. Tore, madal, kaunistatud tipuga. Kuppeltornil on kolm lahtise rõduga korrust, selle alaosa toetavad kõrged sambad. Tähelepanutoorium pöörles tegi iga tunni jooksul täisringi, nii et see, kes oli end mugavalt sisse seadnud, ei pidanud ümbrusele vaatlemiseks tugitoolist tõusmagi. Torniga külgneb palee ise on suur ja nelinurkne keskel hästi kõrge poolkaare all laiuks. Sellest kahel pool kaks korrust loomise kõrgema korruse aknaid piiravad tugevad sambad hoiavad ülemise korruse sammas rõdusid, mida ilustavad meisterlikult voolitud ja ohtralt kaunistatud elevantide kujud. Kõik rõdud väiksemad ja suuremad ja neid on õige palju peente nikerdustega kaetud ukse kohal ornamentidega katuse keskel seisab lahtine nelinurkne ja pitsiline juurdeehitusotstes madalad tornikestega kuplid. Seinu ehivad marmorist india tantsijad ning ikka ja jälle hämmastavad elevandid. Aknad on täis tipitud väikesi Belgia klaasitükikesi. Ja palee on ehitatud niimoodi, et sellele paistab terve päeva päike. Ruumide ja saalide ülimat luksust nautisid mitte ainult paruni perekond, vaid ka sagedaste pidude vastuvõttude ja pallide arvukad külalised naabruses Kairo õues rikastele mõeldud eeslinnas Helioopalises. Lase linna eliit ja suures hotellis nimega hellioopalise palee peatus sageli mitmete riikide kuningaid ja hommikumaade valitsejaid. Paruni sünnimaalt Belgiast saabusid kohale kuningas ja kuninganna Elizabeth, keda Enbrääni palees aupaklikult vastu võeti. Küllap imetlesid külalised palee seinamaalinguid kullatud uksi. Kujundaja luik loodi loodut belgia peegleid, idamaiseid, vaipu ja kogu sõnulseletamatut luksust. See oli paruni ja tema poja elustiil. Korraldada valle valitud eliidi jaoks, kulutada varandusi lõksuslikeks pidudeks, täita oma palee saalid, muusika ja tantsuga. Parun Ethani lapselapsed polnud aga kuigivõrd vaimustatud oma vanemate ja vanavanemate elustiilist ning ilmselt tundus nende jaoks ka palee arhitektuur kummaline ja võõrast maailmast pärit. On teada, et nad müüsid oma imepärase kodu saudi rahameestele. Soomlased ennast seal hästi tundsid, seda pole vist eriti uuritud. Kui lood palee öistest külalistest tõele peaksid vastama, siis vaevalt küll. Parunempeni nii eripärane ja kaunis residents olnud nimelt kummitusi täis. Lõbusaid kuulujutud sellest, kuidas mööbliesemed südatunnil ühest ruumist teise liikusid, kuidas tubadest ja saalidest kostusid, hirmuäratavad hääled ja tagaküljepoolses õues äkki kõik tuled iseenesest süttisid ja kustusid ja kuidas palee peeglitele ilmusid verejoad. Selliseid lugusid jutustasid õige mitmed palee ümbruses elanud inimesed. Palee esikülje lähedal asunud hoone uksehoidja teadis rääkida. Kummitused ilmusid paleesse ainult öösiti lasknud kellelgi öötundideks hoonesse jääda. Mees lausa vandunud, et tema jutt vastab tõele. Vaimud embani palees on täiesti olemas ja tõestab ka lugu, mis juhtus aastal 1982 ning mille tunnistajateks olid ka paljud tol hetkel majast möödunud inimesed ühel õhtupoolikul nimelt väljunud palee pea ruumist suitsupilv suundunud palee torni akendest sisse ja siis äkki paiskunud ühest aknast väljatulele Ek ning kustunud õige pea mingeid jälgi jätmata. On mõeldud ja leitud ka põhjuseid, mis võiksid Parun Empääni palees ja selle ümber toimuvate eriskummaliste lugude taga olla. Parun Embräänis suur ja rikkalikult sisustatud roosa tuba oli veetorni tähtsaim ruum ning mitte kellelgi peale paruni enese polnud luba sinna sisse astuda. Seda ei tohtinud teha ka tema õde Helena ega tütar Merjam. Tuba kutsuti Roosikrantsi kambriks sealt viinud salauks palee maa-alustesse ruumidesse, kust avanenud pikk tunnel lähedal asuvasse katoliku kirikusse. Sinna ehitati pärast miljonäri surma paruness räni mausoleum. Väga keeruline ja salapärane tundub olevat rikkalikult kaunistatud paleegairohelioopalises. Pole ime, tekkisid kuulujutud, seal pesitsevad Est kummitustest, kui hilisematel aastatel majja tunginud vargad leidsid kõike endise Roosikrantsi kambri peeglid. See hoiadega kaetud olevat kambris elanud ka ilmatu hulk nahkhiiri. Nüüd tuleb rääkida Parun Embrääni õest paruness Helennast, kes kukkus oma toa rõdult nii õnnetult alla, et tema elu ei suudetudki päästa. Parun ise oli samal ajal palee pöörlevas tornis ning imetles toolilt tõusmata. Mees vahelduvad panoraami. Legendi järgi ei andestanud paruness vennale iial, et viimane talle õigel ajal appi tulnud ning seetõttu rikkus Helena vaim mehhanismi, mis torni pöörlema pani. Jonesi surma hetkel jäi pöörlev torn seisma ega hakanudki enam tööle. Ja pisut hiljem kuuldud palee keldrikorruselt paruni ja tema õe tülitsevaid hääli ning paruness ja paruni tütre sosinaid ruumist, mis viis maa-aluse tunneli sissekäigu juurde. Paranenud lääne kaunis tütar Maryam oli nõrga tervisega ning tema järsk, kohati lausa julm isa, kes kuulujuttude järgi piigad teinekord isegi vangis hoidis, mõjus väga halvasti Mirjami niigi nõrgale psüühikale pääst langetõvehooge jäänud Maryam teinekord tundideks palee keldriruumidesse. Ning kui need on öelnud, et ta vestles seal oma hea sõbraga ja siis ühel päeval leiti märjem surnuna liftist, mis viis köögist toidukraami paruni torni tuppa. Räägiti armulo lõppemine, ühega palee tõenritest riista enesetapuni, kuid tema surma tegelikku põhjust ei saadud iial teada. Tundub, et ei toonud kuigi suurt õnne paruness präänile, see tema fantastiline palee Kairo Helioopalises kuigi tema perekond elas seal siiski aastakümneid rikkuses kuulsuses ning pidude ja pallide keerises. Kuid hoone ise oli tõepoolest imepärane olemas foto lausa uskumatuna tunduvat keerdtrepist, mis viis palee kõrgesse torni. See kitsavõitu trepp lookleb torni keskel ülespoole nagu siuglev madu. Käepidemed, valus, traadid looklevad temaga kaasa, see on üks keeruline igal torni korrusel, otsekui kahekordistub trepp, sest trepi kõrvale jäävad samasuguste palustraadidega piiratud sisekülgede korruste rõdud, mis tunduvad trepiga kaasaloklevat võistlemist. Vapustav pilt olla, kui see trepp palee pöörleva torniga üheskoos pöörles. Kui juba liikumatu pilt trepist paneb pea ringi käima. Võib-olla legend, võib-olla mitte, kuid paruness ja abikaasa olevat kord torni pöörlemise aegu sellest keet trepist surnuks kukkunud. Paistab, et kuidagi liiga palju õnnetusi juhtust alles kummalises hindu stiilis palees. On fotol keskealine kõrge otsmiku ja enesekindla ilmega mees. Meil on toredad ülespoole Kerduvate otstega vuntsid ja väike kitsas lõuahabe. Hoolimata oma kiindumusest Indiasse ja aastakümnete pikkusest elust keset Egiptuse kõrbe püstitatud Helioopolise hindu palees. Kuidas ta ennast alati uhkelt velglaseks nagu järk. No eks ole. 1905. aastal ostis ta Egiptusest brüsseli kuningliku muuseumi jaoks iidseid kunstiesemeid ning korraldas enne hellioopalis ehitustööde algust belgia Egiptioloogidele tulevase linnaosaaladel väljakaevamisi, mille iidsed väärtuslikud leiud toimetati samuti brüsseli muuseumi. Esimese maailmasõja alguses juhtis kindrali auastmes Parun empaan Ariisis jale haamrist sõjavarustuse tootmist Belgia armee jaoks. Lonkav ja epilepsia hoogude all kannatav Parun sõitis siiski varsti pärast sõja algust kodumaale Belgiasse ega tulnud eluajal enam kordagi tagasi oma unistuste paleesse Egiptuses. Ta suri kodumaal Belgias aastal 1969, kuid maeti tema soovi kohaselt hindu palee lähedalseisvasse Kairoheli oopolise jumalaema kirikusse. Parun endeni teine korpleibaiks kutsutud poeg Jean Ta on abiellus Ameerikast pärit mor leski näitlejanna rosel Rolandiga ning korraldas temagi õige tihti pidusid ja vastuvõtte oma isa rajatud hindu palees. Helioopalises pojapoeg hädoarzan MPN polnud aga osanud kuigivõrd oma vanaisa unistuste paleest lugu pidada ja ega ta polekski saanud saanud kõige kaua seal elada, sest 1952. aastal algas Egiptuses rahvuslik vabadusrevolutsioon. Toon kuningas Faruk esimene piditroonist loobuma ja võimu võttis revolutsiooninõukogu, mida juhtisid taevane riigi president Abdel Nasser. Selleks ajaks oli Parun see juba müüdud. On andmeid, et teatud aja elas Kairo heli oopalises haritud keskklassi kuuluvaid inimesi kuid pikapeale jäi parunempääni kaunis palee päris tühjaks. Kuid lood palee kummitustest ja koguma jäätud hoonet ümbritsev müstiline hingus meelitasid siia igasugust rahvast. On teada, et 1997. aastal vallutas Parun entaani endise palee grupp noori egiptlased, kes õhtuti hoonesse hiilisid ning igalühel veel kõlasid maja ruumidest kõvad hääled ja vali tantsumuusika. Sellised peoõhtud lõppenud alles siis, kui kaks noorukit ja üks neiu roosikrantsi kambris peetud tantsumöllu ajal salapärasel kombel kaduma läksid. 20. sajandi teisel poolel hakkas Kairo linn kiiresti kasvama ning varasem õige pikk vahemaa hellioopolise ja Kairo vahel kadus speka peale täielikult. Praegu seisab kunagi Parun teatud eliitlinnaosa juba peaaegu Kairo keskel ja heli oopalise eksootilised aiad, muusi maju täis ehitatud, sest Kairo rahvaarv kasvab kiiresti ja pidevalt. Nii et kunagisest vaiksest laiskuse ja luksuse linnast arenes tähtis piirkond, kus ikkagi elab ka tänapäeval kuulsusi, poliitikuid ja ülirikkaid perekondi. Näib, et luksus on vähemalt osaliselt ainult laiskust ei saa igaüks endale enam lubada. Kuid Baronenbrääni võrratu peente ornamentidega kaunistatud rõdude ja sammaste ning siin kõrbes nii kummaliste tunduvate india skulptuuride-ga ehitud palee. Sealsamas Helioopalises seisab vaikuses joonustuses. Mardipoolne aed, kus suur trepp palee sissekäiguni viib, asub madala raudtee, jah, ja kaunite kõrgete india stiilis väravate taga ning autod aina kihutavad mööda. 2005. aastal paistis tunneli lõpus pisut valgust. Egiptuse valitsus ostis kunagise parunempeni palee ära ja tekkis lootus, et hoonet asutakse korralikult restaureerima. Kuid maja oli külastajatele avatud vaid kaks kuud, siis suleti selle uksed taas ilma ühegi selgituseta. Osaliselt on maja ümbrus isegi okastraataiaga piiratud, kuid vandaale see eemale ei hoia. Seinu katab kohati inetu grafiti. Kaunid hindu, jumalate kujud lagunevad ja murenevad. Väravavahtide sõnade järgi elavad mahajäetud palees vaid nahkhiired ja kodutud koerad. Ja kummitused pidavat seal elama, mis poleks ka ime, kui meenutada paruness tütre naise ja õe õnnetut surma selles imeilusas ja ameti nii nukras hoones. Egiptuses on juba pikalt keerulised, head kestnud ja sellistel aegadel pole kellelgi mahti mõelda ühele maha jäätud ehitisele, olgugi ta rohkem kui 100 aastane ikka veel hämmastavalt kaunis hindu palee, millel Egiptuse ajaloo ja kultuuriga, tõsi küll, kuigi palju ühist ei ole. Niisiis seisab see vaikne arhitektuuriline meistriteos suurte väravate taga Ühe Kairo kõige elavama liiklusega tänava ääres, aastast aastasse ja püüab ajale vastu panna, säilitades vanu äratades uusi legende, lugusid, müüte ja kuulujutte, mis vaikusest vastu kajavad. Kairo Helioopalises. Et seekordse loo lõpp liiga nukraks ei jääks, avardab silmaringi ja lugege kokku maailma Helioopolised loo alguses oli juttu iidsest tuhandete aastate vanusest neljoopalisest päikeselinnast Alam-Egiptuses millest on tänapäeval näha vaid päikesetempli obelisk alma sallas. Belgia Parun MPN rajas niisiis Kairosse 20. sajandi alguses eliitlinna päeva Helioopalise ka praeguses Kreekas Ateena kirdeosas, seisab hellioopalise nime kandev eeslinn. Brasiilias tuleb välja on koguni kaks Ellioopalist. Üks Sao Paulos, teine Bachiyas Series Guelma provintsis on helihoop, oli see linn ja isegi ühel Prantsusmaa saarel ja ka Liibanonis oli ammustel aegadel hellioopalise linn, mis praegu kannab Baalbeck'i nime. Näete siis, kui palju päikeselinnu on maailmas olnud ja on praegugi.