Tere päevast, lugupeetud vikerraadio kuulajad, täna tuleb unustamatut saates juttu iiri ansamblis do ja minule. Hakatuseks kui palju siis on tänapäevases pop ja rokkmuusika maailmas neid nimesid ja neid inimesi, kes on suutnud pidada vastu juba oma tubli mitu aastakümmet tänapäevases kiiresti muutuvas popmaailmas. On hea, kui ühe popartistikarjäär kestab aasta, paremal juhul kaks, aga tänane vaatlusalune iri ansambel Dublinist pärit suu on olnud tugev, väga oluline ja mõjuvõimas kaasarääkija juba kahe aastakümne jooksul, nii kaheksakümnendatel kui ka nüüd, siis üheksakümnendatel aastatel ja nende mõju ei ole olnud mitte ainult muusikaline. Loodetavasti jõuame täna ka rääkida nende mõjust poliitikasse, religiooni ja jumal teab veel, millele kõik sai alguse aastal 1976, kui 31. oktoobril aastal 1961 sündinud läbi Ma olen juunior, trummar pani oma kooli nii-öelda teadetetahvlile üles väikese lipiku koholises kirjutatud tavapärane tol ajal noortele muusikutele. Teade noor trummimees otsib kaaslasi, moodustataks ansambel ja sellele läbi ma olen juuniori üleskutsele vastas Bono kelle tegelik nimi on pool Houszone, kes 60. aasta 10. mail sündinud kitarrimängija David Evans aga praegu kogu maailm teab pseudonüümi all basskitarrist Adam Clayton ja keegi Dick Evans. Ansambel moodustati ja selle ansambli nimeks sai esmalt feed back ja viitback mängis siis peaasjalikult omi versioone biitlite ja Rolling Stonesi lauludest. Hiljem muutsid nad nime. Haibiks. Juhtus aastal 1977. Mõne aja pärast lahkus too viimane Evans ansamblist, et moodustada hiljem orkester nimega pruuns. Ja peale Dick Evansi lahkumist otsustasid järele jäänud neli meestlaslarimaalensiooniver monojätsi Adam Clayton nimetada oma ansambli juu truuks ja sellest ansamblist sai maailm õige varsti kuulda nii üht kui teist. Well fallo nõnda toorelt kõlas oma esimesel albumil aastal 1980 ja sellest ajast peale on selle iiri kvartetimuusika elanud läbi väga erinevaid, on väga mitmesuguseid mutatsioone ja küllap nendest mutatsioonidest saab. Täna näen vikerraadiokuulajaga lähema aja jooksul natukene aimu. Päris nii lihtsalt selle esimese plaanini jõudmine nüüd ka ei läinud, nagu öeldud, siis 76. aastal ansambel moodustati alles 80. esimene plaat ilmus esimest korda pandi tegelikult jõutud tähele ja 1098. aastal, kui nad võtsid kohaliku muusika nii-öelda võistluse, mida muide spondeeris kuulus õllefirma kines. Ja mõne aja pärast käis ansambli tollase väga populaarse inglise Sammidest ränglers mänedžer pool Mäkines ansamblit vaatamas ja oli orkestrist suures vaimustuses, pakkus end nende mänedžeri kohale ja poolne kinesson, muidu oleks väga oluline mees selle ansambli teel maailma kuulusele peetakse isegi juutsu viiendaks liikmeks, sellepärast et nii keerulises keerulisel alal, nagu seda muusikaala on ilma korraliku organisaator ja mänedžeri ta naljalt midagi ei juhtu. Palve genes alus siis ansamblit edendama, nii palju, kui ta tol ajal suutis, aga nagu taolistes muinasjuttudes nii-öelda poisikesest miljonäriks tüüpi muinasjuttudes ka kõigepealt loomulikult kõik suuremad plaadifirmad saatsid poolmekkinasse juutsu kuu peale. Ja 1009 79. aastal juutsu välja nii-öelda omaenese poolt toodetud EP EP võrreldes traditsioonilise LP ka oluliselt lühem helikandja leebe nimi oli juudiriik. Ja see kohalik eebee saavutus Iirimaal päris palju tähelepanu mistõttu otsustasid mehed minna Inglismaale õnne proovima, kuid nende esimesel Londoni kontserdil viibis ainult üheksa pealtvaatajat. Võib-olla ette rutates öelda, et tänapäeval ei valmista juutsule mitte kuskil kõige suuremate areenide väljamüümine mitte mingisugust probleemi igal juhul jõudu siis 180. aasta albumile lõpuks ka häälen. Rekord oli see plaadifirma, kes pakkus noortele meestele plaadilepingut. Ja tolle esimese vōi oli selle plaadi nimi tegemiseks, siis kutsuti ja palgati selline kuulust oluliselt nagu Steve lilli, vaid selgituseks, olgu öeldud siis, et produtsent on plaatide tegemise puhul see inimene, kes suuresti määrab, mismoodi laulud sellel kõlama hakkavad. Teeb neli vait, oli omamoodi hull jutumärkides mees ja tema produtsenditöö oli kindlasti juutsu algusperioodil ja karjääri alguses kindlasti väga-väga oluline. Elasime suurt suud väga selgesti teistest oma kaasaegsetest ansamblites. Eristas oli asjaolu, et kõik liikmed, peaaegu kõik liikmed, välja arvatud basskitarrist Adam Clayton olid sügavalt usklikud inimesed. Ja õige varsti liiguti ka Ameerika Ühendriikide suunas. Tehti sooja sellisele väga kuulsal Ameerika ansambel nagu toging sees. Ja 81. aasta alguses jõudis tooboy album ka Ameerika nii-öelda top 70 ehk siis 70 enimmüüdud plaadi hulka. Nende siis juut, Su tõeline läbimurre Inglismaal aga saabus järgmisel aastal, kui ilmus plaat nimega October. Nõnda kaunisti kõlas siis jõudu oma oktoober, oktoober, albumi nimilaulus. Järgmine aasta 1983. oli aga ju Thule tähelepanu väärne ja märkimisväärne siis nimelt ilmus nende album pealkirjaga voor ehk siis eesti keeli sõda ja see oli nüüd plaat, mis tõusis Inglismaal kohe number esimeseks ja ka Ameerika Ühendriikides hakati selle albumi tõttu YouTuud tähele panema. Ameerika Ühendriikides oli siis kõige kõrgem edetabelipositsioon number 12 ja taaskord selgituseks öeldud, need edetabeli positsioonid on tegelikult ühe ansambli karjääri jooksul äärmiselt olulised ja kui sul ei ole ikka sääraseid kõrgeid numbreid ette näidata, siis ei tehta sinuga. Pika jutuvool oli tähelepanu väärne album. Õieti mitmel põhjusel, kõigepealt loomulikult selle pärast, nagu kõik juhtunud albumi puhul tõttu või kõikides do albumites rääkides sisaldas see väga head muusikat. Peale selle näitas ju esimest korda väga selgelt, et ka poliitilised asjad ei ole neile tähtsusetud, et nad valutavad südant väga keerulise olukorra pärast, oma kodumaal ja tollele albumi ilmumisele järgnes turnee Ameerika Ühendriikides mille ühte kontserti Colorados amfiteatris nad ka filmisid. Ja sellest tehti film või siis videokassettidega levitatav film, mille nimi oli Andrew Sky ja ilmus ka samanimeline kontsertplaat, mis läks ka väga väga hästi kaubaks. Ja loomulikult järgnesid sellisele juba poliitilisele positsioonivõtule ka kutsed sellistele üritustele nagu näiteks bändeid ja live'is. Nüüd kuulakem, aga tolle voor, albumi tõenäoliselt kõige tähelepanuväärsemad laulu laulu, mida nad küll ise lootsid, nad väga kaua laulma ei pea, kuid hilisemad poliitilised sündmused Balkanil näiteks on sundinud neid meelt muutma. Kalleim, Larry Sanders selline lugu siis Su 83. aastal ilmunud albumilt vooria toom verise pühapäevalaul, siis määratles ansambli momentaalselt kui ühe väga poliitilise seltskonna ja seda on tegelikult aastate jooksul kõvasti ette heidetud, popstaaride üldiselt ei peaks oma vähese informeerituse ja ja noh, tihtilugu esineva ignorantse tõttu nii tõsistes küsimustes sõna võtma ja pead vaevama. Teised jälle väidavad, et juut suu on just see ansambel, kes on algusest peale uskunud, et ka üksainus popgrupp võib midagi maailmas muuta. Ja eks vaidlused sel teemal ilmselt jäävadki kestma. Kas nüüd tõesti rokkansambel on see, kes poliitikas midagi suudab korda saata või mitte? Igal juhul on nende fännid, siis jõudsime muusika austajad korduvalt usaldanud neid ka nii-öelda poliitilises mõttes. Ühe kurioosumina võib tuua näiteks näite, kus siis Ameerika Ühendriikides ühe presidendi valimise eelse gallupi käigus väga oluline protsent vastane vaid soovis näha Ameerika Ühendriikide presidendina ansamblit You do. Aga see selleks liigume edasi ansambli muusikaga ja peatume aastal 1984, mis oli nende muusikalise arengu seisukohalt jällegi üks äärmiselt oluline. Kui need esimesed kolm plaati tootes Sist Osamas tiib lilli vaid, kellest ka põgusalt eelpool juttu oli, siis järgmise 84. aasta plaadi alfa Fae produtsentide toolile nii-öelda palgati ja määrati kaks veel hullemat jutumärkides taas meest Brian Eno ja Daniel Lanoa. Kaks äärmiselt erudeeritud ja väga tugeva visiooniga meest, kes on oma karjääri jooksul töötanud koos väga erinevate inimestega ja koostööpoja, Nino ja Daniela noaga oli äärmiselt viljakas ja kestis veel mitmeid mitmeid häid aastaid. 84 oli siis aasta ja sellel plaadil Leon föderemorfayer puudutati ka Martin Luther kingiteemad näiteks. Ja sellelt plaadilt ilmus ka õige mitu kuulsat lugu. Sellele plaadile järgnenud reklaami. Siis tuuri käigus salvestatud taas mõned kontsertsalvestused ja ka mõned uued lood ja sellest ilmutati hiljem EP või siis nii-öelda minialbum pealkirjaga vaid vaik enam Eerika. Aga ma usun, et iga raadiokuulaja paneb nüüd ka kohe ise tähele, milline kvalitatiivne hüpe toimus siis 84. aastal. Jõudu muusikas, kui nende. Plaati produtseerima prääninovi Andonielona. Do kõlases sedaviisi aastal 1984 albumil Jon Fae. See oli lugu pealkirjaga pääd üks suursoosikud siiamaani nende kontsertkavades oma tubli kuueminutine laule, mis tähelepanu väärne selle juures veel, et tegemist on siis nii-öelda ainult kahe duuri laulu kammega, sellele vaatamata toimub seal üsna huvitavaid asju pääs laulmist siis ansambli liidri laulja Bono sõnutsi kõnelemas narkootikumidest nimega heroin, mis nende kodulinna taablani omal ajal pead kaheks kiskus ja laulsid pühendatud ühele Bono sõbrale, kes sünnipäeva käigus võttis heroiini üleannuse ja suri sellesse järjekordne näide siis sellest, et ainult nii-öelda lilledest ja armastusest Jutsu kunagi elanud ei ole, ehki nendest asjadest kindlasti, ka neis oli selleks ajaks 80. aasta lõpuks juba YouTuust saanud täiesti märkimisväärne ansambel, aga tõeline nii-öelda superstaaristaatus saavutati mõni aasta hiljem aastal 1987, albumiga, mille pealkiri oli Joshua three. No see album sai nii kiitvaid ja, ja ülavoolavaid hinnanguid nii ansambli andunud fännide kui ka üldiselt ju kurjedena tuntud kriitikute käest selle albumi tootmisel või siis protseerimisel olid taas abiks Needsamad Brian Eno ja Daniel Lanoa sellelt plaadilt siis tuli neid vahitsingleid vägagi vägagi palju see album ja turnee, mis sellele albumile järgnes 87. aastal viis ansambli juut suuga sellise välja anda nagu taim, aga siin kaanele ja tuuri käigus otsustas juut teha ühe omamoodi riskantse asja. Nimelt oma raha eest palgati tuntud filmimisel filmirežissöör, kes kogu asja filmilindile võttis ja selle turnee käigus lindistas juurtsuga mõned uued laulud. Ja kõigest sellest sai kokku taas üks film, mille nimi oli rannanud Hamm. Seda filmi saatis ka duubelalbum siis kus see muusikaline jäänud albumi kujul või plaadi kujul peal, aga huviline võis siis seda filmi käia vaatamas ka kinos, on praegu on loomulikult seda igalt poolt võimalik osta videokasseti pealt videokasseti näol. Lällan samm tekitas aga taas väga palju nurinat ja küsimusi. Seda peetiutsu poolt väga selgelt kommertslikuks nipiks, kuivõrd kogu see film ja kogu see plaat räägib sellest, kui väga Jutsu on vaimustatud Ameerika kultuurist bluus, muusikast, soulmuusikast, kantrimuusikast ja folkmuusikast. Kuid see selleks igal juhul, isegi kui see oli kommertsiaalne nipp, siis õnnestus väga hästi. Sellepärast et nii rännanud Hamm film kui ka rannan hom, plaat. Neid mõlemaid saatis siis tõeline müügiedu. Kuulakem aga siis lugu albumilt, mille nimi Oliver, Joshua Tree ja nagu öeldud plaadilt missis juurtsu tegelikult alles tõelisteks superstaarideks üle terve maailma muutis. Vahest üks tuntumaid laule sees 90 vabandust 87. aastal ilmunud albumilt Joshua Tree plaadilt, mis neli iirlast, kes kunagi 76. aastal siis koolis bändi hakkasid koos tegema, tõelisteks superstaarideks muutis. Ja rahalisi probleeme neil nüüd muidugi enam ei olnud ja nagu on ka kunagi halba, Chino raha on kunstitegemise juures üks väga oluline asi, nimelt selle olemasolu võimaldab sul rohkem püheneda pühenduda kunstile. Sa ei pea enam rohkem mõtlema materiaalsetele probleemidele. Ja möllab selline seis, tekkis ka juut suul. Aastal 90 oli selge, et kui nad tahavad kaasa rääkida ka järgmisel aastakümnendil siis peavad nad nüüd midagi väga oluliselt teistmoodi tegema, sellepärast et sarnaselt David Bowie näiteks on ta juutsu liikmete filosoofia olnud kogu aeg see, et asi saab elada ja edukalt eksisteerida ainult pidevas muutumises. Ja mida tegi You do tegi 90. aastal 180 kraadilisi kraadilise pöörde, mis hiljem tagantjärgi vaadates osutus ka nende nii-öelda päästjaks. Mehed sõitsid Berliini aastal 1990 taas koos Brian Eno ja Daniel Lanoaga et lindistada seal järgmine plaat. Selle plaadi nimeks sai Ahtung beibi, see ilmus aastal 1991 ja selle plaadi tegemine vähemalt mehe meeste endi sõnutsi oli siiamaani kõige keerulisem kõige rohkem poleemikat tekitanud. Kuid tuleb tagantjärgi tunnistada, et tasus ilmselt see vaev ennast väga tõsiselt ära, kuivõrd üldiselt väga paljud Jutsu muusika austajad peavad just nimelt sedasama 91. aasta Ahto beebialbumit nende karjääri kõige paremaks. Muutus oli siis nii muusikaline, kuid mitte ainult ka nii-öelda filosoofilist laadi ansambel läks peale astunud beibi ilmumist suurele maailmaturneele, mille nimi oli suur tsiviil. Ja nüüd oli nii-öelda maalähedastest kahe jalaga maas viibivatest sümpaatsetest noormeestest saanud ühte omamoodi veidrikud, Bono mõtles välja endale alter ego. Ta flai oli selle nimi tõeline nii-öelda superstaar või nagu Bono isa hiljem seletas, ta üritas, üritas ennast ümbritseda asjadega, mida ta rock n roll-i juures kõige rohkem põlastab ja vihkab luksuslimusiinid, naised, kõiksugused, muud nii-öelda klassikalise rokimütsiga kaasnevad atribuudid ja ta väitis, et elades seda valet näitab ta inimestele selle elu tühisust ja ta võtab kõik oma fännid kaasa, viib nad nii-öelda ühele reisile, kus inimestel on võimalik näha kui mõttetu, naeruväärne ja tühine tegelikult popstaari elu on. Laval oli siis mononüüd ühtäkki 180 kraadi muutunud selline väga enesekeskne omamoodi tola ja selline eneseirooniline uus imidž tõi ta kindlasti lähemale ka väga paljudele uutele fanaadikutele. Vähe sellest, Osama suur tsiviilturnee oli väga kolossaalne tolle aja kohta täiesti ennenägematu ja kogu selle turnee nii-öelda sügavam mõte oli siis näidata neid ohte ja ebameeldivusi, mis kaasnevad meediaga ja peaasjalikult loomulikult televisiooniga. Määravad jõuliselt klaasis juurt do aastal 1991 albumil nimega nahtumpeibib CV-turnee, siis millest enne ka pisut juttu oli, oli tõeliselt lõbus ja tõeliselt meelelahutuslik. Ansambli laulja monotegi igasuguseid vigureid. Ükskord näiteks helistas ta otse keset kontserti kohaliku pitsa Ameerika Ühendriikides ja üritas tellida 70000 pitsat. Nimelt tahtis ta siis kõigile kontserdikülalistele kontserdi vaatajatele pitsa välja teha. Küllap oleks seda teinudki, aga loomulikult. Pitsavalmistaja oli sunnitud viisakalt keelduma, nii suurt tellimust nad väga kiiresti küll rahuldada ei jõua. Üldse telefoni vigur oli Monal tolle turnee jooksul väga tõsine ja suurt tähelepanu äratav, nimelt kõigi kontsertide ajal siis Ameerika Ühendriikides, absoluutselt. Õhtul, kui kontsert toimus, helistas taga kontserdi ajal otse valgesse majja, üritas saada telefonitoru teisele poole Ameerika Ühendriikide president George Bushi. See tal tuleb tunnistada, lõpuks ei õnnestunudki. Ehkki George Bush on intervjuudes küll tunnistanud, et ta oli sellest teadlik, et see iiri ansambel teda taga ajab ja teda otsib. Igal juhul suutsiviidurne, oli äärmiselt edukas Ameerika Ühendriikides Ahtung beebiplaat tõenäoliselt selle hetkeni nende karjääri kõige edukam ansambel oli nüüd praktiliselt maailma vallutanud. Selles ei olnud enam mingisugust kahtlust. Aastal 1993, jõudes aga todasama suutsi Vii turnee nii-öelda Euroopa aeg kätte. See turnee tuli Euroopasse, Euroopas muudeti turnee nimi ropaks ja algselt pidi selle turnee ka turnee käivitamisega Euroopas välja tulema ka taas üks järjekordne EP lühike plaat siis mõnede uute lugudega, kuid todasama eebee kasvas lõpuks hiljem üle täispikaks plaadiks mille nimi oli siis ka Euroopa, täpselt nagu too turneegi. Ja sellel plaadil leiame ühe väga huvitava loo plaadi viimase loo, mille nimi on ta Wonder teiste tuntud maailmanimedega koosesinemine. Neile kirjutamine ei ole juutsule kunagi mingi probleem olnud, nad on teinud koos muusikat selliste suurte tegelastega, näiteks piibi king või, või Robbie Robertson ansamblist. Bänd on kirjutanud teistele inimestele lugusid, näiteks Roy orbissonile, keda Bono muuhulgas nimetanud kõigi aegade parimaks valgeks poplauljaks. Jeanie Conor on laulnud Bono kirjutatud muusikat tollelt Zuroopa plaadilt leiame ühe väga huvitava nii-öelda kollarevolutsiooni, millele kummatigi suhteliselt vähe on tähelepanu pööratud. Nagu öeldud, ZuroPa albumi viimane lugude mander ja laulab selles laulus ei keegi muu. Johnny Cash. Johnny Cash koos neutruga omamoodi huvitav koostöö, legendaarne kantrilaulja ja kuulsad rokkstaarid Iirimaalt siis aastal 1993 sooloalbumil laulustada Mondrele. Edasi läks asi lõbusaks you do hakkas väga usinasti tegelema igasuguste eksperimentidega, Nad kirjutasid ühe huvitava laulu Batman Forever soundtrack'i või filmimuusika plaadile. Selle nimi oli hommi filmi, kes meid kelmi. Aga kõige kaugemale oleks suur tõenäoliselt albumil, mille nimeks Sounzolex volium on. Kus siis viienda liikmena võeti kapaga prae niino ja kuivõrd tegemist oli nii sürrealistliku, veidra ja väga eksperimenteerima plaadiga, mis ostades mitte juutsu nimel väljaanded, et fänne kurvastada ja selle siis plaadi nii-öelda väljaandjaks või, või muusikaks esitajaks nimetati orkester assinghers. Ja see kõik toimus 95. aasta lõpupoole. Tallinnas rõõmustasid aga jälle väga, kui said nii-öelda korraliku juutsu albumi aastal 1997 selle plaadi Meil oli popp. Ja see on nüüd ka tänaseni juhutsu, nii-öelda viimane täispikk stuudioplaat, sellel leidub 12 laulu, sellele järgnenud popmaats turnee oli taas äärmiselt edukas nii Ühendriikides kui ka mujal maailmas. Ja loodetavasti kuuleme me sellest ansamblist siis YouTuust, õige varsti veel räägitakse, aga muidugi selle ansambli kohta räägitakse kogu aeg, et nad on parajasti midagi tegemas uut plaati salvestamas või mida iganes. Senini. Väike-põgus loodetavasti informatiivne ülevaade ansambli juutsu tegevusest ja muusikast, minu nimi on Mihkel raud. Palju tänu kuulamise eest ja kõike head.