Tere, tänane nüüd muusikatund, meenutab džässiheliloojat, pianisti ansamblijuhti Ameerika maalast, teie pruubekit. Meest, kes päev enne oma 90 teist sünnipäeva lahkus siit ilmast viiendal detsembril aastal 2012. Minu nimi on Tiit Kurvits. Meie ees on kohe Brubeki kvartett oma populaarsemais ehk klassikalisemas koosseisus, kus lisaks ansambli juhile klaveril mängivad kaasa pool teesmanud altsaksofoni Joan Morello trummidel. Vrait kontrabassil. Tei pruubeki kvarteti salvestus aastast 1963. Ansambli juhi pruubeki komponeeritud bossonova jõuessey teema samanimeliselt albumilt aastast 1963, nagu öeldud, ajast, mil helilooja džässpianist ansambli juht pruubekali jazzi maailmas tegelikult laiemaltki juba vägagi tehtud mees tehtud mees oli ta juba ennemaltki, mis ometigi ei tähenda, et toona ma kõige populaarsematel aastatel ehk siis sellesama eelpool ette loetud kvarteti koosseisuga teie pool teesmanud Jomorell ahjusin Vrait. Et oleks olnud tingimata ka kriitikute poolt väga hinnatud ja armastatud, ehkki maakon klassikutel kombeks öelda. Arvamusi oli mitmesuguseid. Teibruubek ise arvas kõige paremaks enda kohta öelda alati, et ta on helilooja, kes mängib klaverit. Dali euroopaliku koolitusega kompolist. Ansambli juht jazzpianist, nagu öeldud ja püsis loominguliselt aktiivsena tublisti üle poole sajandi muusikas ühendas ta väga isikupäraselt huvitavalt tihtipeale ja nagu juba mõista, antud teinekord ka väga menukalt üsna keerukaid rütmistruktuur. Selliseid, mis viiekümnendatel kuuendate alguses eelnud džässmuusikas üldse mitte veel tavapärased, vaid ega laialt kasutusel. Sinnasamasse liitis ta klassikalise viimistlusega harmooniat, jäätšiniku, improvisatsiooni ja lauluvormi Rubeki populaarsema kvarteti plaadistusi viie-kuuekümnendate vahetuselt, kui bändis altsaksofoni mängis. Nii mõne teemaga kirjutas pool Desmond. Neid alustasid kriitikud nii ja naamoodi aga armastasid arvukalt Ameerika maaülikoolide kolledžite noored ning nagu räägivad meile kroonikud näitavad filmid, kirjutavad raamatud, siis pruubeki, kvarteti pruupi komponeeritud kvarteti, salvestatud tuntumaid teemasid, nagu näituseks Faiv olla osanud kaasa ümiseda isegi massi massiliselt Ameerika maakoduperenaised sest oli kunagi aeg õige mitu head aastat, kui pruubeki bändi lugusid mängis lahkelt raadio ja tema nime tundis isegi USA popmuusika edetabel. Võib-olla 1960.-te keskpaigaks hakkas vaibuma tav elevus hõrenema kirglike kriitikanoolte vihin pruubeki muusika ümber mehe enda isu helimaailma, erinevate värvide ja kaugemate muusikakultuuride järele, aga samuti suuremate vormide komponeerimine. Naastu ei kahanenud veel selle sajandi algusekski. Aga nüüd siis selle teksti sees nimetatud teema seik Faya üks neist võib-olla enim tuntud džässiteemadest, mis pruubeki kvarteti poolt salvestatud on ja nagu öeldud, selle teema komponeeris mitte ansambli juht, vaid tolle kvarteti altsaksofonist poolt esmalt. Pool teesmandi teema, tõik Faiv pruubeki kvarteti esituses. Teema komponeeria pool, Desmond arvatagi mängis saksofoni, trummar Jomorellale jäeti omajagu liikumisruumi ja tykkhaaval, üks neist paladest ei pruubeki ansambli repertuaaris, mis kõige laiemalt levinud džässi meetriumist neljast neljandikus aeg-ajalt ja tihtipeale ka edukalt vägagi manööverdades mööda hõlmatud des žessi rütmid, kas nii üheksa kaheksandik või viis neljandikuga, kuut neljandiku, seitset neljandikku kui mida iganes veel. Tõsi küll, nagu teravamat tähelepanu ja ta on tähelepanu juhtinud. Ega see rütmikaga mängimine, see omapärane nõtkuss pannas svingima kõikvõimalike imelik rütmimõõt mõõdustike džässi raamides ega sellest hilisansambel omal moel mööda. Tihtipeale on ikkagi need pikemad improvisatsiooni passused, eriti pruubeki, saksofonist-ide esmandi, kaunis ja peen koosmäng ikkagi ehitatud tihti sinna nelja neljandiku peale, aga aitab matemaatikast, tõsi küll, arvudest ei saa mööda vaadata, need viimased viis pool maa, söandan öelda, võluvat minutit. Saatsime me koos ei pruugigi kvartetiga mööda. Aastast 1959. On üks mitmest tuntud ja armastatud teemast ansambli väga populaarselt kava mängivalt Chani Maut Simm aastal 1959. See plaat üks esimesi teise maailmasõjajärgsel ajal mille ostuehk müüginumbrid Chessi plaadi kohta olid haruldased. Ületades miljoni piiri. Seedu Se menu laiema kuulajaskonna hulgas, mis levis välja väljapoole ka jazzi maailma. See oli see, mida mõnedki kriitikud tõibrühmakile hästi andeks ei andnud. Prohvetit lisaks sellele, et ta menukas tükis olema Chessiga teenima päris mõnusasti. Talle heideti ette sedagi, et tal on klassikaline helikoolitus. Liialt palju neid Chessi sisse sulatatud klassikalise kompositsiooni kooli mõjusid ja eks neid muidugi oli peale teist maailmasõda, vahetult pärast armeeteenistust, kus ta küll orkestrit ansamblit juhatas olid pruubeka õppinud Californias mingi kolledžis, kus tänapäevalgi on väga tuntud uue muusika pakulteet kompositsiooni prantslase Darius Mio käe all. Meie järgmine teema, mis on komponeeritud 50.-te keskel pisut enne teie Rubeki kvarteti suurt menu Ameerikas ja siis, kui juba mujal pool maailmas. See teema kannab nime juuk ja ehkki sellest nimest võib välja lugeda kerges diviis Niuke Ellingtonile oli pala mõeldud esialgu pisut teistsuguse nime all. Pikem tiitel pidi kõlama Tiukmid staadiosmio ehk siis otse näpuga näidata tult džässi ja klassika. Kaks poolust kenasti ühe mehe muusikasse kokku panduna. See hertsog Wellingtoni hüüdnimi, selle järgi nime saanud teema pruuvekil üks tuntumaid ja üks seesuguseid, mida mitmed teisedki džässmuusikud mänginud pruubekenda kvartett Ta mängib selle meile järgnevasti kusagilt kontserdilavalt 1950.-te teise poole algusest ja peaaegu samast ajast, niisiis väga värskelt pärast selle teema avalikkuse ette tulekut mängib selle meile mail stiilis koos shell Evans orkestriga. Niisiis hertsog ja veel teinegi hertsog, alustab teie Bloombergi kvartett. Pruudekki ühe tuntuma teema juuk mängisid meile viimati ette trumpetil soleeris main lõivis maistevis ja saatis Kesler Evans juhatusele ka selle teema orkestreerinud Evansile. Nende salvestus pärines aastast 1957. Viienda kümnendi teisel pool algusest, mil teil pruubek oli ühtpidi jah juba tehtud mees ja omas menu nii laiemat džässi publikum kui laiemalt populaarmuusikahuviliste seas. Ta oli kasvatanud tubli tüki sellest publikust endale ka ise tiheda tööga alates 1950.-te algusest. Prodeki ansambel, siis veel mitte oma sellest kõige tuntumate klassikalisemas koosseisus käis usinasti lugemata, kas Ameerika kolledžite ülikoolides kontserte andmas. See, et senine tee ette võetaks, et seal endale publikut kasvatataks Chessile kuulajaskonna laiemalt. See oli mitte üksnes ansambli, vaid ka ansamblijuhid, ei pruubeki abikaasa Aiola teine. Toda kirjutas sadu kirju 50.-te aastate alguses just nimelt kolledžite ülikoolidesse, rääkides sealsete üliõpilasesindustega teemal kuidas Chess võiks tulla kolledžisse. Ja niimoodi Chess kolledžite ülikoolidesse läkski. Pruubeki ansamblid andsid välja terve seeria heliplaate, mis olidki pealkirjastatud džäss, Gostu, Khaled. Seegi oli mõningatele hindajatele, kroonikutele, kriitikutele kuidagi meele härmaks nende kõrvas. Sest mis asja, kust tuleb selline keskklassist pärit valge mees, kes kuulutab Chess peab justkui uuesti kooli minema. Tegelikult need pruubeki enda koolidest rääkides. See, et temast muusik sai, oli ilmselt paratamatu päripäratult andekas. Looduslik talent oli nii kõvasti esil, lõi välja igas olukorras, et tegelikult, kui esmalt vanemate soovil ise sellega nõustudes vahetult enne teist ilmasõda läks õppima kolledžisse ise siis oli tema erialaks veterinaariatõbist tükk aega tões ja vaimus püüdlikult tõpra tohtriks. Aga ühel päeval teatas tema psühholoogiaprofessor doktor Arnold, talled. Härra pruubek. Säästke mind ennast, ärge raisake minu ja enda aega. Siin olete asjata, vaadake seal üle muruplatsi, seal on meie kolledži muusikaosakond, minge kõige sinna. Ja nii tehti sealt edasi, ülejäänu on tubli tükk maailma džässiajalugu, millest meie tänane nüüd muusika katsub pakkuda valitud kilde. Teib Rubeki kvartett, diabluur, rondo Alatöök, ehk siis nagu kohati võis kuulda Chess üheksa kaheksandiku taktimõõdus, ehkki mitte eranditult võis kuulda ka TEMA komponeeria ansambli juhi pianisti pruubeki üsna iseloomuliku soleerimist temale eripärast, akordi tehnikat, sest nii nagu pruubeki paljudesse oludes võib märgata on nimelt too mängulaat talle iseloomulik. Seda parema käe väledad virtuoosse näpujooksu tema puhul peaaegu ei kohtagi. Aga kahtlemata andis oma mindi pruubeki kvartetti populaarsusele juurde. Ja Chessiliku kunstiväärtust kahtlemata samuti. Ja pool teesmandi. Kahe solisti omavaheline koostöö tihtipeale on mitmed improvisatsioonilõigud jooksevad neil lugudes paralleelselt, nad mängivad korraga mängivad teemaga, mängivad kokku ja lahku teineteisega. Brubeki bluurando alati söök on taas kord päritama päratult populaarselt albumilt taim, aut 50.-te lõpust. 50.-te lõpust algasid ka USA riigidepartemangu toel ansambli pikemad välisreisil. Nii Euroopasse, Aasiasse, need jätkusid järgmisel kümnendil ja nii nagu kunagi olid pruubekkine tema õpinguaastail soovitanud tema kompositsiooni õppejõud. Darius Mio tegigi pruudeks seda, et ta hoidis oma kõrvad lahti ja võttis avali vastu seda maailma mis avanes talle väljaspool Ameerika Ühendriike. Enne kui me panime siia meenutus saatesse mõne maailma muusikalise mündiga loo kuulame vahepeal üht lugu sellest vallast, mida võiks nimetada. Tei. Pruubequi interpreet kui pianist, interpreet lisaks omakirjutatud repertuaarile salvestus Provec ometigi hulganisti heliplaate, kus ta mängis nii hästi populaarseid filmimuusikateemasid, mis taas tõsimeelsetele džässikriitikutele tihtipeale väga ei meeldinud, kui plaaditäite viisi võis kuulata interpretatsioon Walt Disney filmidest või, või näituseks sellisest kuulsast linadest nagu tuulest viidud wind. Järgmine lugu küll on pärit plaanilt Rubek Plays, Bernstein ehk siis albumilt aastast 1960 kus teie tiiter preteeribki eranditult Leonard Bernsteini teemasid. See järgmine on tõepoolest tuntud ja armastatud teema. Sammuev. Jahe elegants, viinistletusia peenus, teib Rubeki kvartett tilt. Teema oli küll laenuteema USA muusikali ajaloo üks igirohelisemaid teemasid sammuer Leonard Dainilt turustusaastal 1960 hilisematel kümnenditel seal kirjutas pruubek ise muusikat nii-öelda suurtele lavadele, muusikateatrile mitme balletimuusika on ta komponeerinud. Nii kaheksakümnendatel, üheksakümnendatel, sellel sajandil, Ki veel on lisandunud loomingulises pärandis nii oratooriumi kui kantaat, aitäh ja ka suuremaid vorme džässansamblile ja orkestrile, rääkimata kammerlikumatest paladest erinevatele koos seisudele. Teib Rubeki maailma rännud jätsid ka omad jäljed. Ansambli salvestustesse. Järgnev teema reetliku nimega jaama on kindlasti mõjutatud kvarteti kaugematest idapoolsetest ringreisidest. Seal salvestus juba 1906.-te aastate keskelt plaadilt Impressinzovitši pääl mida veel nüüdki 20. sajandi alguses on nii uue kui vana maailma Chessi kriitikud mitmedki tunnistanud olevat väikseks ilmutuseks neile, kes pruubeki diskograafiaga lähemalt tutvust tahavad teha. Chess seitse neljandikku taktimõõdus ehk pruubeki kvarteti salvestus, ALS koer tähenes. Tekib Rubeki komponeeritud pala, milles ohtrasti ruumi oma Mõtkuste rütmistritoossest näidata Sai trummar Jon Morello. Tõin Rubidki kvartett, mis Tallinnasse Linnahalli esinema jõudis siis juba aasta oli 1987 ja oli kevad, oli sootuks teistsuguses koosseisus ansambel ei olnud seal enam pold esmanditega seomorellat. Tei. Pruubeki ansamblis mängisid kaasa juba tema pojad. Ma mäletan eredalt toda elevust, mis ilmselt mind nagu paljusid teisi täiesti kihkise suures inimvoos Linnahalli suundujaid haaras, nähes Linnahalli treppide ees lihtsalt silti. Mustad tähed valgel plakatil. Tei. Pruubek USA. Mäletan muudki kontserdiga seonduvat ja endale üllatuseks saan ma praegu aru, et tolle kontserdimuusikast, mida mängiti, mäletan ma miskipärast küllaltki vähe. Mul pole sedagi meeles, kas seal mängiti ette, võiks arvata, et mängiti see teema, mis lõpetab tänase nüüd muusika. Tõibrubeki in your sõidu. Ei, on üks neid teemasid, mida on armastusega tõlgendanud nii Chet Baker, Bill Evans, kui ma süsteemis. Siinkohal selle nüüd muusika lõpu, kuhu saab, sest ma lihtsalt teile teie Rubeki palasid, Tiit, kus need jääb, see tei Brubeki ansambli esituses, kus koos pool Desmond ja pruubek vanemaga mängivad bassist Norman Leitzee trummar Jon taas aitäh teile kuulamast. Ja jälle kuulmiseni.