Üks ametiühingu töö vorm, mis kindlasti peaks ametiühingu autoriteeti tõstma, meie silmis on ametiühingute ühiskondlik. Kontroll see ei ole nüüd sugugi uus töö vorm enam, aga ta peaks tõusma uuesti reaalseks, sest kui me mõtleme töökollektiivi osa tõusmisele ja ametiühingu rolli tõusmisele, siis on ka sellel ühiskondlikul kontrollil oma osa. Püüaksime seda lahti mõtestada veidi Eesti NSV ametiühingute nõukogu elamus, heaolu osakonna instruktor Mare Korp. Te osakond tegeleb selle töösfääri juhtimisega? Jah, see on üks meie osakonna ülesannetest küll Nõukogude Liidu ametiühingute põhikirja, siis ametiühingukomitee õiguste põhimäärusega on ametiühinguorganisatsioonidele antud suured ülesanded ja õigused selle ühiskondliku kontrolli organiseerimiseks elanikkonda teenindavate ettevõtete üleametiühingukomiteede juurde. See on moodustatud vastavad komisjonid, kes peavad juhtima selle ühiskondliku kontrolli teostamist nii oma ettevõtte, toitlustus-kaubandus- ja teenindusettevõtete töö ja tegevuse üle quica ka Eesti NSV ametiühingute nõukogu presiidiumi otsusega sellele ametiühinguorganisatsioonile kontrollimiseks kinnitatud lahtise võrku teenindussfääri ettevõtete tööle. Räägime selle veidi üle, et oleks täpselt Aru saada, tähendab, kui nüüd ühe ettevõtte ametiühingukomitee juures on moodustatud töötajaist ametiühinguliikmeist see kontrollgrupp siis see kontrollgrupp võib siis kontrollida nii oma ettevõtte sööklat, kauplust või teeninduspunkti kui ka siis linnas täiesti kõigile kasutatavat. Kas nüüd saime õieti aru? Jah, nii see on. Meil on palju ametiühinguorganisatsioonid, kes nõuetekohaselt on selle ühiskondliku kontrolli korraldanud. Nimetame siin Kreenholmi manufaktuuri, Tallinna vineeri ja mööblikombinaati, Kohtla-Järve Lenini-nimelist, põlevkivi, keemiakombinaati, Kalinini-nimelist, koondist, koondist, marat, tehast, Ilmarine ja teisi. Praegu on ametiühinguorganisatsioonides aruandlus, valimisperiood, mida silmas pidada. Ametiühingukomiteed peaksid pöörama tähelepanu sellele, et kontrolli efektiivsuse tõstmiseks soovitaksime ametiühingukomiteede aidata komisjonidel kasutada niisuguseid proovitud töövorme nagu koostöö teiste kontrollivate organitega. Nimetame siin nii ametkondliku kontrolli kui ka koostööd rahvakontrolligruppidega, sanitaar ja järelevalveorganitega kohalike nõukogude vastavate komisjonidega. Tõenäoliselt kipub ikka nii olema, et ühele ettevõtte ametiühingu ühiskondliku kontrolli grupile on kindlasti meelepärasem ja lähedasem, kontrollida oma territooriumil asuvat sööklat või kauplust mitte neid linnas asuvaid teenindusettevõtteid. Kas siin nüüd on midagi niisugust, mis peaks olema paremini korraldatud? Üheks võimaluseks olla pidevalt kursis töölissöökla kreemidega on tööliskontrolli osavõtt prakeerimis komisjoni tööst. Teatavasti peatun igas köögiga toitlustusettevõttes enne roogade väljastamist toimuma nende Drakeerimine. Kõikjal peab sellest osa võtma tööliskontrolli esindaja. Ja selle töö korraldamisest peaksidki ametiühingukomiteed edaspidi tõsisemalt osa võtma. Neid ühiskondliku kontrolli küsimusi on meil korduvalt arutatud ametiühingute nõukogu presiidiumil sekretäriaadile ja kahjuks mitte kõik ametiühingukomiteed ei suhtu sellesse veel tõsiselt. Meil on siin väga palju puudusi. Halvasti on korraldatud ühiskondlikke kontrolöride väljaõpe. Tihti ei ole neil isegi vormikohaseid tunnistusi, nad ei ole varustatud vastava metoodilise materjaliga. Aga siit tekib kohe edasi küsimus, kelle kapsaaeda siin siis need kivi on kukkunud või, või võiks selle visata, kelle teha see on, et tõesti need kontrollid oleksid välja õpetatud ja et neil oleks kõik vormikohane olemas. Nalja õpetamine toimub haru ametkondlike ametiühingukomiteede kaudu kuid kontrollkomisjoni esimeestele korraldab ametiühingute nõukogu kaks korda aastas koos hindade, komitee ja rahvakontrollikomiteega vastavad seminarid ja kohtadel. Kontrolörid tuleb väljaõpet. Ta ta siiski oma kohaliku komitee jõududega.