Tänase õhtu Tšehhi külaline on lauljatar Cassandra Wilson kelle ainulaadse madala suitsuse tämbriga hääle võib ilmeksimatult ära tunda tuhandete seast ning kelle hingestatud vaimsus ei sa jätta kuulajat ükskõikseks. Kõlamas lugu Reet Guitar Cassandra viimaselt albumilt Nasa kantrilaul sündis bussireisil Monacast Itaaliasse, kus tee kulgeb Vahemere ääres. Ilm oli eriti kaunis ja Merila suur sinine. Mu kitarr rääkis minuga ja nii see laul reed Witter sündiski, meenutab lauljatar. Kui 1994. aasta kevadel külastasime koos produtsent Madis Kolgiga Aats Management programmi raames Ameerika osariiki kohtudes seal erinevate kontserdikorraldajatega siis vististi oli Kalammija kontserdisaali programmi juht see, kes näitas uhkusega Cassandra Wilsoni plakatit ukse kõrval ja rõhutas mitu korda, et sellest noorest naisest te veel kuulete ja nii kooli. Kas Sandra on esinenud maailma suurimatele džässifestivalidel agaga mõnusatest džässiklubides? Täna on tegemist tiivaga kelle on maineka džässiajakirjanike lugejad ja džässiajakirjanikud korduvalt valinud džässilauljataride esinumbriks ja Downbid kogunisti 17 korda. Tõsi, tal on tugevaid konkurente nagu kasvõi tähenry šiiidi vibrich vooder, kes mõlemad on ka jätskaarel käinud kuid Cassandra eristub neist oma ainulaadse stiili poolest, mis on värske ja teed, rajab. Ta läks 1994.-ks aastaks. Kui hakkasin Cassandra Wilsoni plaate kuulama, oli lauljaterilt ilmunud juba album, bluulaid Child oun. Esimene album siis maineka Blu Note plaadifirmamärgi all. Ja see album oli murrangulise tähtsusega, mille ilmumise järel Fay kas Andrest juba suur staar, sest müüginumbrid ulatusid sadadesse tuhandetesse ja kriitikud tõstsid esile selle plaadi erilist sügavust, stabiilsust ja küpsust. Selle heliplaadi ilmumisest on nüüdseks möödunud 20 aastat ja lauljatar on tema jaoks olulist sündmust meenutamas kontsertidega, kus ta esitab lugusid albumilt. Nüüd juba veelgi uuemas, kuues. 1993. aastal tegid Cassandra stuudio ansamblis kaasa mitmed muusikud, kellega koostöö on jätkunud tänini. Nagu Lonni pläxico kontrabassil, rändan Ross kitarril ja teised. Rändorin palus Cassandra teha plaadi jaoks mõned seaded ja nii see koos algaski. Kuulame bluusilugu Kamon My Kitchen, mille autor on Robert Johnson ja seade Brändon Ross. No nii need köögijutud siis käivad ka meili teel, küsisin ma kitarrist Brändon rassilt kui lauljatari lähedalt tunduvalt inimeselt, milles on Cassandra Wilsoni tugevad küljed kunstnikuna. Ja ta vastas nõnda. Minu arvates on tema ausus ja lojaalsus enda ja loomingulise protsessi vastu imetlusväärsed. Alati on ta esimese ja viimase enamusitseerimist nautiv muusik, kellega ta iganes siis parajasti ka ei esine või ei salvesta. Alati leiab ta oma tee muusikas ning see toimib kõigi jaoks kelle jaoks tema on kunstnik, laulja, muusik, helilooja, kunstniku avatus loob uusi viise, kuidas selle kõigeni jõuda. Artisti kirgas lavaline olek viib kuulaja tunnete süvakihtidesse muusika võlumaailma. Vahel kutsub ta kuulaja kaasa oma lapsepõlvemaile Mississippi kallastele kus ta ka pluusi maigu suhu sai ning see bluusi feeling on kas Sandrat saatmas alati. Cassandra Wilson sündis perre, kus väga andekad vanemad toetasid jõhutasid pere kolmanda ja noorima tütre Cassandra muusikaarmastust. Isa oli kitarrist, bassist ning ema õpetaja. Isale meeldis džässemale rohkem. Mõõthoun mustade soulmuusika. Kuuendast kuni 13. eluaastani õppis Cassandra klaverit. Aga koolibändis ja puhkpilliorkestris mängis ta klarnetit ja siis kuidagi klarnetipuhumisest oli väsinud, võttis ta kätte kitarri ja palus esialgu isal talle kitarrimängu õpetada. Isaga soovitas pilli ise pida Melbei kitarriõpiku järgi. Nii tüdruk tegigi ja õppis omal käel kitarrimängu selgeks ja siis tegi juba esimesi loomingulisi katsetusi oma folklugusid, luues kolledžisse, järgnesid õpingud kodulinna Jacksoni ülikoolis massikommunikatsiooni erialal. Õhtuti esines Cassandra kohalikes klubides ja kohvikutes. Teadliku lauljakarjääri alustas Joni Mitchelli laulude esitamisega ja bluus bändis Little rock esinemisega veel lauliste suures fancy bändis ja tüdrukutebändis. Ja kõik see juhtus 70.-te aastate teisel poolel kodulinnas tšaksonis ja siis Arkansases. Kuulame Joni Mitchelli lugu läkrow löökpillidel Saira vaptista, kes on kalooseade autor. 1981. aastal asus Cassandra elama New Orleansi, kus ta sai kohalikus telejaamas avalike suhete juhi koha. Orlinson eriline linn, mille muusikatraditsioonid on vägagi seotud pluusi, ruudu ja aafrika rütmidega. Muuseas esines lauljatar Kuulsa muusikute pere marsaaliste perekonnapea, pianist Ellis marssalisega. Ja siin tunnetas ta lõplikult. Džäss on tõeline kutsumus tasus usinasti eeskätt ja improvisatsiooni õppima. Ta oli andekas ja Parsti sai ta selle kätte. New Orleansi jäi lauljatar vaid aastaks ja edasi viis teda tee sisse. Sandra suundus 1982. aastal New Yorki, püüdes läbi lüüa sealsetel klubi lavadel. Ja ka see õnnestus tall. Ta töötas esimestel aastatel koos teeb Hollandi ja lauljatar Amy Lincolniga. Viimane on kahtlemata üks ta eeskujusid. Vetikaatori Ella Fitzgeraldi ja Saara fooni kõrval. Ja suures õunas vandus Cassandra kastiiv Golmani bändis Emmeiskollektiv. Kuid 80.-te aastate teisel poolel jätkas Cassandra Wilson juba ise ansambli liidrina. Ta sai lepingu Münchenisse asuva plaadifirmaga CMD, mille alt ilmusid ka esimesed albumid, kaasa arvatud 1986. aastal ilmunud point of you. Kriitikute poolilt kiituse osaliseks saanud albumile järgnesid veel viis albumit ennem kui ta sai lepingu bluunautilt. Ja pöördelisteks kujunes just esimene selle firmamärgi all ilmunud album mille ülesehitus ja helimaailm on täiesti omanäolised. Siin kohtuvad džäss, popkantri ja bluus ning lisaks Cassandra omalooming. Järgmine lugu and children of the näit ja seade, autor Brändon rass. Cassandra Wilsoni arengut võib jälgida läbi tema plaadistuste džässistandardid albumist bluus, kais Grammy pälvinud heli plaatideni New muundotar ja laverly. Oma kontserdikavades. Heliplaatidel ühendab lauljatar enamasti originaalsed džässiklassika ja popmuusika interpretatsioonis ja oma muusika. Avar mõtlemine ja erinevate stiilide valdamine annab talle vabaduse laulda ükskõik mis lugu enda omaks ja omaseks ka kuulajatele. 1999. aastal ilmunud heliplaadi häbelik mais tuumaks on trompetilegendi džässiuuendaja mailis Davise muusika või sellest inspireeritud lood sekka ka paar lugu, mille autoriteks on Cindy Looper ja prints Mals. Daviese looming on samuti oluliselt kas Sandrat mõjutanud. 1989. aastal esines ta Chicago IPC džässifestivalil Mals Davise kontserdi avasetis. Albumi kava kujunes aga lauljatari sõnul repertuaarist, mida ta esitas Lincoln Centeris 1997. aasta novembris Davise auks korraldatud kontsertidel. Ja kriitikute sõnul on see esimene album, kus kõik lood on nii-öelda uues stiilis. Siin on sügavust ja salapära. Ja bränd on rass, kes tuleb ka juubelifestivalile jazzkaarele kevadel koos Cassandra Wilsoniga on siingi kaasatud. Kuidas ka ei oleks, aga kitarr on tõepoolest oluline instrument kõigis Cassandra salvestustes ja tihti eelistab ta seda klahvpillidele. Nüüd siis aga järgmine lugu. Raid heal väikna. Iga Cassandra Wilsoni laul on originaalne ja sügav, tunnetatud südamega. Siit leiame võib-olla suuri torme, dramaatilisi kire puhanguid või rõõmu juubeldusi, kuid iga viimane kui laul on emotsioonidega kirgastatud. Ja see on hingestatud vaimsus, mis tema kontsertidel lavalt saali jõuab. Ja kriitikud on märkinud, et kui Cassandra esitas Billie Holiday loomingut siis tema muusika sellist suurem hingekarje kui pilli Holi teil endal ja ajast ette rutates. Praegu töötab Cassandra Wilson just Billie Holiday lugudega sest neist tuleb lauljatari järgmine album. Kas siis tähistab ta Tšehhimaailmalegendi sajandat sünniaastapäeva? Aga 2001. aasta albumil mölljovsessan ja 2003. aasta albumil lamuurt näitab lauljat tatar oma arengut vokalisti laulukirjutaja ja produtsendina. Ta on juba maailmakuulus, kuid südames jääb ta ikka väikeseks Mississippi tüdrukuks, kelle kunst peegeldab ta sügavaid tuurilisi juuri mis on Mississippi äärses pinnases. Pool Vlamuurt lauludest on Cassandra Wilsoni looming. Kuid plaadi avalauluks on ta valinud Stingi Freyaili. Kui arvestada, et Cassandra esitab ainult laule, mis on talle väga südamelähedased, võib aimata. Ta Edgar Stingi looming puudutab teda sügavalt. See on siis lugu aastast 1987. See oli siis Cassandra Wilsoni variante Stingi loost Räädžail. Üks muusika näide ka 2009. aasta albumilt close to you ja selle pealkirja alla lisatud papsaid, mis juba ise viitab sellele et tegemist on suures osas popmuusikaseadetega. Ja tõepoolest plaadil on palju meeldejäävaid lugusid. Need on mõistagi jazzi võit, mees nagu siis Findil ooperit aimab detaim või Van Morrisoni tappela Hani Võnniliangi Haavest moon või Bob Dylani leileidi lai ja viimast need kuulamegi. 2010. aastal ilmus Cassandra Wilsoni Ilta-album pani selleks ajaks oli ta elama asunud New Orleansi ema lähedale, et olla toeks talle viimastel eluaastatel. Ja seal ta salvestas ka heliplaadikassas elama prantsuse kvartalisse ja nii ümbrus inspireeris teda. Sellised kodused asjad ja samuti imeline loodus. Kuulame sellelt albumilt siis Silver Dani lugu, vuhh San raid. Cassandra Wilson on jätkare juubelifestivali peaesineja õpetnesseini kõrval. Ja lauljatari üheksas album viimase 20 aasta jooksul kannab nimetust McCarthy. Selle plaadi sünd langes aega, kui siit ilmast lahkus lauljatari ema ja ta tunnistas, et see sündmus sundis ta elu väärtushinnanguid ümber hindama. Äkki oli ta kõige vanem ja ta mõtles üha rohkem sellele, mida võiks elus veel paremini teha. Cassandra Wilsoni viimane album on salvestatud New Orleansis New Yorgis ja Firenzes. Taas on saateansamblis fookuses kitarr, mida sedapuhku mängib itaalia kitarrist fabriitsi. D ja Itaalia ongi see teine maa, mis on andnud värvingu heliplaadile. Kui esialgu oli plaan plaadistada itaalia rahvalaulu või mõnda Tarantellat, siis fabritsia otsustas igihalja meloodia osale myya kasuks. Veel leiame plaadilt afro-brasiilia. Me jaa, Holmaust võlv on just selline lugu. Võrratu, Cassandra Wilson jääb meie saadet lõpetama lauluga ola haara mis on lauljatari enda lemmik sellelt albumilt. Lauluõpetajast bändile löökpillimängija, lekkan, vabalola ja laul ise on pärit Lääne-Aafrikast ja räägib ühe küla armsast, lapsehoidjast. Ja plaadil esitavad seda lugu koos Cassandra Wilsoniga New Orleansi lapsed. Ja kohtume jälle esmaspäeviti õhtu Tšehhis.