Raadio seitse jätkab oma programmi saatejuht Ene Pilliroog ja ütlen tere tulemast noorele inimesele Jaanus Dariumile kes on koos kahe teise noore mehega valmistanud kevadisel ajal ühe ütlemata Ta kena, uue ja väga sügavmõttelise oopusega. See on lühiooper. Miski on mäda. Jaanus torm, mis on meie elus mäda, mis inspireeris teid muusikat looma? Muusika inspireeris meie üldine riigi segane olukord ja, ja võib-olla väikeseks selliseks tõukeks oli ka tutvumine helilooja Urmas Sisask iga kelle elust võib-olla on kasutatud väikesi fragmente selles ooperis. Kuid jah, see oli nagu põhiliseks Tõukeks oli see, et otsa kooli koorijuhtimise osa kond mõtles teha ka midagi ise. Kuna eelmisel aastal just oli välja tulnud Urmas Sisaski ooper kuri kuningatütar, siis meie mõtlesime nii, et võiks oma osakonnaga teha ka täiesti midagi, midagi uut, midagi teistmoodi ja midagi omamoodi. Urmas Sisaski looming on väga mitmekesine, tõepoolest see loomingu ampluaa on väga lai ja suur glooria paatrist Raco pärini valge daam, mis teadupärast paar aastat tagasi Haapsalus etendus ja täiesti suure menuga. Ja sinna järgi siis mahuka kuri kuningatütar, mida mängisid, laulsid, etendasid just nimelt Tallinna Georg Otsa nimelise muusikakooli õpilased. Ja ka see lasteooper läks küllaltki suure menuga. Mitmeid kordi mänginud Vene Draamateatris Tallinnas Vabaduse platsil ja kuulajatest puudu ei tulnud. Nüüd miski on mäda siin meie riigis mitte ainult vaimsusega, vaid ilmselt ka alkoholi tarbimisega. Nagu ma loen siit väga vaimukalt, kavalehelt ja sama vaimukalt kutsekaardilt kus palun tikk kuulama seda esiviimast korda etenduvat lühiooperit, miski on mäda. Lugesin sealt, et see on siis tõesti kirjutatud alkoholismi vastu suunatud mõtetega, kui palju kurje võib alkohol teha meie kõigiga siin tänases elus võta meid lausa tundmatuseni. Ja ma pean ütlema seda, et tundes näiteks tõsist jaanast Toriumit, olin ma kohutavalt üllatunud, kohtudes andeka vaimuka avalin näitleja Jaanus tormiga ja kuulates seda jah, paljusid tsitaate, kõnekaid, tsitaate, täis muusikat mille loojate ringi siis kuidasviisi kuuluvad Jüri-Ruut, Kangur ja tund Nobigi, kes on need kolm meest kokku, kes siis selle ooperi sünni juures aktiivselt osalesid. Jüri-Ruut Kangur on otsene otsene ooperi kaasautor kellega sai, sai see valmis tehtud ja, ja Tõnno Piigli on, on siis minu enda kursusekaaslane, kes kes oli nagu aitas kokku panna libreto. Ja, ja, ja just oli selle selle juures abiks ja toeks. Ja kui me tahame siis tänases öös kuulata seda esiviimast korda etendunud ooperit, miski on mäda, mis kanti, et juba 30. märtsil nii palju aega tagasi Tallinna Georg Otsa nimelise muusikakooli saalis. Ja kavalehel on kirjutatud, et seda kõike kandis ette Santa Maria-nimeline riiklik akadeemiline, Tallinnas suur ooperi- ja balletiteater reekviem. Ja kavalehel on veel kirjas väga vägev ja kuulsusrikas esitajaskond dirigendi ka eesotsas. Siis oleks tarvis niisugust tõsist sissejuhatust meie pidulikule esiviimast korda etendunud ooperiõhtule. Ja teatavasti ooperiõhtutel räägitakse kõigepealt ärati ära libreto. Niiet mitmes vaatuses nüüd oligi kolmes vaatuses kolmest tillukeses vaatuses väga pikk ooperi, tule kuskil puhast muusikat kokku 45 minutit kolm vaatust, millest räägib ooper, miski on mäda. Ta räägib kunsti inimesest või eks ta kõik, see võib ka olla ta muusikainimene ühesõnaga, kultuuriinimene, kel, kes, kelle elus ei ole midagi rass, kes tarbib alkoholi ja, ja käib oma, ütleme, loomingulises plaanis maha. See on eelkõige selle vastu suunatud. Esimene vaatus algab kohe. Pildiga. Kus ööbik Sisask, peategelane Ta magab oma voodis. Tema ümber ilmuvad teenijad, kes laulavad, aaria siis tegevus läheb edasi sellega, et peategelane ei ole kuul oma teenieskonnaga, et nad teda niimoodi kiusavad ja, ja ei lase teil rahulikult olla nii, nagu ta ise tahab parasjagu. Siis ilmub kohale tema. Enne seda On veel, on, tuleb üks teenija, kes teatab tema abikaasa tulekust, see on jällegi ka täiest otsene side. Sisaski kuri kuningatütrega, kus esimeses vaatuses on umbes samalaadne pilt, see on ka mõnes mõttes võib-olla seati inspireeritud. Edasi tuleb tema abiga osa, siis nende vahel toimub väikene sõnelus. Viies asja välja selleni, et abikaasad leiab voodi alt kellegi teise Keda peategelane nimetab koeraks niinimetatud koeraks? See tegevus läheb nii, et see voodi all ole olev armuke ja tema ööbik, Sisaski abi abikaasa lähevad omavahel nii-öelda kaklema. Ikkagi üks mees Ja esimene vaatus lõpebki sellega, et nad lähevad suures vihas raevus lavalt trump koos koos lauljatega, ühesõnaga teeneskonnaga ja Sisaski jääb üksik, üksinda laulab oma kurva aaria ja sellega esimene vaatus lõpeb. Teine vaatus on idülliline looduspilt Sisaski aiast, kus siis tegevus toimub nii-öelda metsas. Koor mängib rolli, igaüks on siis vastavalt asetatud lavale sinna. Esimene teine vaatus hakkab kohe pihta. Puu- ja põõsaharjaga. Miks puu ja põõsas see on nagu noh, tema sõnaga, Sisaski aia esindajad nagu kõige tähtsamad isikud selles aias laulavad oma aaria edasi tuuakse katki rebitud riietega Sisaski abikaasa sinna aeda ja, ja kus siis ja samal ajal ilmub sinna üksik Itaalial itaallane kes äratab tema, siis nad toimub nendevaheline armumine. Ja. Vaatuse lõpupoole aga sellele üksikule itaallasele meelde, et ta tegelikult on hoopiski tema tädi ja ta isa temasse armuda. Sellega enam-vähem teine vaatus lõpeb. Kolmas vaatus algab jälle enam-vähem sealtsamast punktist. Kuu esimene vaatus lõppes. Ööbik Sisask üksinda ahastades otsides oma tütart sinna, ilmuvad rõõmsas meeleolus puu ja põõsas. Sisask armub. Põõsasse ja, ja selle tulemusena põõsas, nii nagu on, on libreto öelda, peaks ennast ära kägistama. Niiet et see on juba tegelikult teine laip, sest teises vaatuses oli ka nii, et see üksik taanlane tegelikult selle peale, et kui ta ütleb, et ta on oma tema tädi laseb ennast maha. See on juba teine teine ohver siis põõsana näol. Siis tormab kohale teeniaskond, kes sõimab Sisaski etet, mida ta teinud nüüd on. Ja. Tuleb selline moment, et tähendab Sisask ühesõnaga lohistab selle hukkunu laualt ja siis ilmub lavale hoopiski. Kokk, kes see on, jällegi otsene paralleel kurjast kuningatütrest kes tuleb tordiga. Ja, ja, ja selgub see, et hoopis seal tordis ei ole mitte või seal karbis ei ole mitte tort, vaid sinna tordipõhja on kirjutatud aprill. Järgneb kooritseen koorilaul aprill ja edasi läheb ooper, nii et järsku kõik avastavad, et kõik on nii tore ja kõik on ilus. Sisask saab kiiduavaldusi. Ja ooper jõuab oma lõpu. Ja selle väga paljus absurdsete situatsioonide Trioffiks on siis see, et suures sõbralikus rõõmsas ja vastavas lõpukooris laulavad koos tütreks muutunud armuke. Jah, ja kelleks abikaasa siis muutus siis emaks? Abikaasa ei, see oli niimoodi, et abikaasa muutus tütreks a niimoodi ja, ja, ja armuke. Dosemaks nii keerulised situatsioonid. Nüüd. Teil oli kõik väga hästi korraldatud, ma lausa imetlen piletitest kutsekaartidest, kava, lehtedest. Kavalehed olid erinevates värvitoonides väga vaimuka tekstiga. Kellele tänu ütlete selle eest, ega siis ometi Georg Otsa nimelise muusikakooli õpilased ise ei oma mõnda trükikoda. Ei, ma tahaksin siinkohal tänada. Helle Suurlaht, kes oma abikaasa abil selle selle väikese kavalehe valmis tegi. See, see tehti valmis arvutiga. Niisiis tee kostüümid, kostüümi. Küll erinevad erineva kaalukusega ka ikkagi hästi kostümeeritud etendus. Kostüümid, me saime Haapsalu kultuurimajast suurem osa, muidugi väga paljud kostüümid olid ka meie endi poolt, igaüks kodus vaatas, mis, mis sobib ja mis läheb nagu tekstiga kokku. Enne kui suurepärast lauljat maailmakuulsate lauljate juurde läheme ütleksin ma selle repliigi, mida ma täheldasin tollelt etenduselt lõppedes et orkestris polevat mänginud ühtegi päris selle pillimängijat, vaid ka kurijuhid. Ja meie koorijuhid. Neid on kolm tükki, kes, kes siis mängisid viiulit ja minu oma kursusekaaslane ja libreto autor Tõnno Piigli. Tema mängis meil trompetit. Tema on õppinud viis aastat trompetit, teised on lõpetanud lastemuusikakooli viiuli erialaga. Nii kust on siis tulnud see kandilise dirigeerimise teaduste doktoriidee, missugune see kandiline dirigeerimine on? Dirigendid armastavad ju nii ümmargusi lööke? See on meie tuntud Peadirigendi kaasaja leiutis, millega ta 80 ei see oli 92. ei see oli 93. aastal välja tuli üheskoosolekul ja ta saavutas sellega märkimisväärseid tulemusi. Seal tema teooria. Nüüd natukene sisusse tagasi põrgates, kas te ei kartnud, et selle oma ooperit ka otseselt ja täpselt sihikule võetud isiku näol ei tee siiski talle viga? Kellele viga Sisaskil? Ei sellepärast et eelnevalt kui ennem kui me seda ooperit kirjutama hakkasime, Me konsulteerisime härra Sisaskiga jäära, Sisask oli sellest ütlemata vaimustas vaimustatud ja, ja, ja sellega ei tekkinud. Probleeme aga no koera nimi Olari Elts. See on täiesti sündinud lugu. Leo ja Sirje Normeti koera nimi on tõepoolest Olari Elts. Aga mis siia puutub, söötmine, kes, kellele ja kui palju süüa. No see on juba nii-öelda selle niinimetatud Sisaski Aukonna isiklik saladus Tänu teile noored mehed, et te olete nii toreda, värske, äratava, vaimuka ja sisuka ooperiga valmis saanud. Me kuulame siis nüüd Jüri-Ruut, Kanguri, Jaanus torni. Lühiooperit miski on mäda. Enne seda aga sai sõnateatri direktor, kelleks osutus ka Jaanus tarrim. Nii et me kuulame Jaanus tormi sõnavõttu, milles on omad sügavat niuke, kes on natukene tegelenud muusikaga ja ooperiteatriga ja kes on veidigi kokku puutunud ooperimuusikaga, saab sellest sõnavõtust kena, värske, kevadise noorusliku vaimuka elamuse. Head kuulamist teile. Lugupeetud Otsa nimelise Tallinna muusikakooli saalis oli suur rõõm, on näha suur Selles ajaloolises ja hästi säilinud toredas saanud. Nagu näete, on isegi päike välja tulnud ja memmed töötavad seal kõrval väljas. Selle suurepärase kooli suureks omapära. Siis, kui õpetajad on hea, on ka õpilased. Ja õpilasi ei saagi head olla, kui õpetajad nii hästi ei jõua. Ja ega see tehnika ikka ei tule, kui iga päev ei harjuta hommikust õhtuni. Seal rääkida, et nii mõnigi selle kooli õpilane võtab osa meie suure ja kõrgetasemelise teatritöös nii ooperis kui ka balli. Akadeemiline suur ooperi- ja balletiteater Reekviem. Ja ettekandele tule. Jüri-Ruut Kanguri, Jaanus tormil ooper, miski on mädaliblikas autorid, nagu te näete, on Jüri-Ruut Kanguri aasta ornitoloog. Dirigeerib etendust tuntud Itaalia dirigent kandilise dirigeerimise teaduste doktor professor Sorose orgavalifadessekito. Lavastaja, peadmastaja tukka, vectra, Jukka-Pekka Ülikooli Pedajas, Kossi, Soome rahvusooperis. Sedasi steerid Jürigi juuri Ivanovitš Sakadcio Peterburi Maria teates. Tegelased ööbiks Sisask, maailmakuulus Sotki bariton, puskar teadmiste, professor sontari Don päricowelhaadel ooperis, Londonis. Edasi teda esitab Jaanostaabi mandariini, Oreta, sopran. Mund Ratkavale Assortiinid, Ungari Rahvusooper. Teda esita aine, kas Porsaliino metsosopran, Hillerile Arhipova Kamaalitskajas, suur teater? Moskva esitab Malvi, lõhkus saksa bariton Hugo põrska. Maria von, valvan von vahi. Kes mängib Specarode mullot, seda esitab Tarmo Sillaotstarbekam. Dakota on üks tor. Türnopitiini. Keda mängib? See samblik. Mageroog kokk, met, metronoomakalti, leelo, heliharki, Kondrošova viivistaks koope. Teda mängib higi jõele. Tennosaar, Kuuno Vello, ole vett, 100 laulu Meil Ugala teater Viljandis. Esita Jüri-Ruut, Kangur koodi, Riddick, riiklik akadeemiline hukkunut Eestile mängu ja laulu ja tantsuansambel sobilakas ja Murmanski Kuutõbiste segakoor. Kuule. Kontsert, neisse on kuulsa Bongo pianisti hüdra pea mööbisso täditütretütrepojatütar naftaliini pealmine diviis, mille dioodi Nii ja saatan. Saateansamblit on. Tuvi Olino taga algaga no esimene viiul. Madonna AV Maria Sipsi teine viiul, Veera Vesta puurivaks šampinjon, kolmas viiul ja trompetit mängib kõlatš mõratš miilits ja pudits. Saalisolijad täna etendub viimast korda Jüri-Ruut, Kanguri Jaanus stoori, vinüüli ooper, mis on, nagu pealkirjast selgub, on missikoe päris mäda. Nagu meie riigiski olles. Riigi riigis on kõik sassis ja segamini pole muusikutel lihtne tööd leida. Ja kui nad seda ei leia, siis nad seda tõesti ei leia. Aga kes otsib, see leiab alati. Etendub ooper on hetk tänapäevast koomilist, filosoofilist Logmaatilistonaalsusega seda iseloomustab. Seda teost iseloomustab kõige Ena kurvameelselt filosoofiline kurvameelsus seda just peategelase toonilisest seisukohast vaadatuna. Suursuguseks omapäraks. Arvestades kohalike aspekte, on ooperis rohke arvulisi toonikale omaseid vihaseid aariaid mis on ääretult huvitavaks aspektiks aspektiks just maailmas momendil kasutusel olev kandilise tüüp polüfoonia stiili arendusvõtete poolest. Sisulisest aspektist arvestades on lugu kunsti inimesest, kelle elus pole nagu ikka kõik. Riigis laialt levinud alkoholismi vastu. Mis pole mööda läinud ka meie teateid teatrist, on juhtumeid, kus purjus lavatöölised etendusele lihtsalt ära, eks siis pole ka võimalik. Stu. Ma tahtsin väga rõhutada seda, et ei maksaks tõmmata paralleele ooperi peategelase. Ja meie tuntud helilooja Sisaski kahele kellel silmad peas, vaadake ÕSist järgi, mida seda Ta lisas, eksisteerib, on selles värdjas. Viis. Mille, mis on minu kõne eesmärk, kuna just hetkel astus peategelane lennukist maha ja ta krineerib ennast, siis, siis tekkis väikene arusaamatus. Ja, ja ta kohe saab valmis ennast, ta tuleb kohe ka. Nii et me alustame ühe sekundi pärast. Nii loodame Jälgi, et saal kõlab hästi ja just hiljuti saime paketi ära kraabitud tuvi pirukavaatamist ja kuulamist teile tublid edu teile. Inspektor vabrik, kõik vihkavad mind. Narrivad söörivaadi. Paadi. Jätke meid rahule, kellega olen valede ja korraldage paar. Kas sul silmad olles? Nojah, aga kas ei näe pahasti, olen algul siis riidesse. Jätkab. Oma keeleteaduse poisina tule. Apellatsiooni otseseid paremad. Jaajaa samuti ei sööda üldse oma poja. Heino, ma tõin sulle Ja kõik need miljonid No ma kardan, et tuleb paljudele omavalitsusele teada, milline Goethe niimoodi välja Olari. Ega teil pole midagi viga ja? Nõme inimene. Ei. Ta on praegu muga Oo. Oo oo, milline on. Pauli. Munadekoorde modulatsioon kaubeldi tooni. Teised ära. Oo, kaunis kuidas. Nüüd, kui jalgsi üle kõlgitada sügavates voode Modolate tähed, särasid taevas kuldne, kummalised. Muis saagisid normal. Humend munad. Muide päris palju Maal meil. Mille ja laenu? Ja. Mina. Seisneb? Mul on täna Ka. Nuut ta ja KK. Vot vot vot niuke väike. Me kuulsime Jüri-Ruut, Kanguri, Jaanus Tormi lühiooperit, miski on mäda. Ja seda ei etendanud mitte mingisugune Santa Maria-nimeline riiklik akadeemiline, Tallinna suur ooperi- ja balletiteater Reekviem vaid seda etendasid Tallinna Georg Otsa nimelise muusikakooli saalis muusikakooli koorijuhtimise eriala õpilased. Stuudios on Jaanus Torrim. Ennist rääkisime põgusalt ooperi sünniloost, siiski mitte täpselt. Millised sidemed ooperimuusikas on? Urmas Sisaski muusikaga? No eelkõige muidugi on see seotud tema ooperiga kuningkuningatütar, kust on kasutatud ühte väikest koorifragmenti. Kuulgu teadku ja tema Eesti missa kahte osa küüriedja Kloojat. Kas te teadsite Urmas Sisaski lemmik helindeid ka, et oskasid siduda kuuldud ooperis mõningaid väga kuulsaid hetki? Maailmaklassikast? Ja minu jaoks oli täielik avastus, kui ma kuulsin seda, et Urmas Sisaski lemmik klaverikontsert on Tšaikovski esimene klaverikontsert. Ja kuidas valmis siis ooper? Valmis nii, et, 93. aasta lõpus neli viimast aasta neli viimast päeva me sõitsime minu juurde koju maale Koeru ja seal ta valmis praktiliselt kolme päevaga niimoodi, et me tegime tööd 12 tundi päevas ja vahetevahel ööle piga hetke inspiratsioon oli jah isegi, et hetke inspiratsioon, kuigi seal juhtus ka sellist, kus, kus lihtsalt ühel hetkel viskas üle, nii et üldse ei tahtnud enam tegeleda selle asjaga, sest sest noh, on teatuid momente, selliseid kriisihetki tekib, kus tegelikult asi peaks natukene seisma ka siis seda nagu kompenseerida. Et, et kui, kui minul tekkis kriisihetk, siis jälle Jüril olijale see suur loominguline tuhin peale. Kuidas koolikaaslased selle idee ja teostuse vastu võtsid? Surev vaimustusepuhanguga? Noh, kuidas nüüd võtta? Tahtsid kõik, mõni võib-olla vaatas alguses natukene viltuse pilguga, et ei tea, et jälle nad seal mingisugust sihukest komöödiat teevad, milleks ja niimoodi, aga kui ja, ja tegelikult oli ka, kui proovid pihta hakkasid, siis, siis oli ikkagi tegemist natukene mõningate inimestega, et selgeks teha seda, kui, kui vaja, seda ikka on ja aga, aga lõppkokkuvõttes ikkagi. Ta kukkus niimoodi väga toredasti välja ja, ja, ja kõik olid tehtud tööga väga rahul. Saali reaktsiooni võisime põgusalt aimata kuuldud helilindi põhjal. Aga mida peale ooperietendust ütlesite, teie auväärsed õppejõud näiteks? Õppejõud isiklikult jäid küll kõik väga-väga rahule ja, ja, ja noh, eks nad on juba ennegi tunnevad ja teavad meid Jüriga, kui, kui kuulsat tuua lauljaid ja, ja nii edasi ja nii edasi. Ja, ja noh, reaktsioon oli, oli juba ette arvata, nii et selles mõttes probleeme ei tekkinud, kusjuures märgiti ära selline moment, et et ooper oli väga Piiri pidav. Milliseid avastusi te tegite selle ooperi kaudu enese jaoks? Et tundub, et, et võiks nagu teinekordki ooperit kirjutada. Väga meeldiv. Minu jaoks, kes ma tunnen väga, tõsise ja vaoshoitud inimesena oli selle ooperis sünd ja veel rohkem rolli täitmine lausa vapustav üllatus, mille kõigega võib Jaanus torm hakkama saada. Milline side on teil kiriku ja usuga? No hetkel ma töötan Kaarli kirikus kirikumehena aga usulised sidemed on juba mul varajasest lapsepõlvest kui, kui minu vanaema tekitas minus sellise Noh, kuidas öelda sellise pisiku ja, ja sellest ajast peale nagu on, on see mind mind hoidnud selles. Ma tean, et paljud noored Extlevad ja otsivad ja otsivad ja ekslevad ja eksivad enne kui võib-olla jõuavad läbi keerdkäikude sinna, kuhu nad sooviksid jõuda. Ja võib-olla ka ei ole õige iga kord lahkesti teed näidata ja kätt anda, aga samas on kahju, kui mööda minnakse millestki, millel on tõsine väärtus. Millal teie leidsite, millal, kuidas ja miks? Selle, mida võib usk inimesele anda? No seda on kohe neid nii raske öelda. Eks see tuleb ikka siis, kui, kui, kui inimeses juba tekib selline väikene teadvus, ime juba mõtleb, et, et vat et noh, kui inimene juba arenguga oma nii vaimse kui füüsilise arengu jõuda jõuab juba nii kaugele siis silm siis ilmselt need kõik tekivad ja no eks eks me muidugi kõik oleme ekslennud siin ja seal, kuid, kuid minu jaoks on siiski saanud. Tähendab, mina tean, kellesse ma usun ja, ja mul ei teki sellega mingit probleemi. Täna teile intervjuu eest, tänu teile ooperi eest. Soovime uute ooperites sündi, soovime uut muusikat väga laias ampluaas, kuhu kindlasti kuulub ka orelimuusikastuudios, oli külas Jaanus Torrim.