Algab saade, mis on pühendatud Vene helilooja Nikolai Rimski korsakovi 170.-le sünniaastapäevale. Saate autor on muusikateadlane Tiia Järg. Sündinud 18. märtsil 1844 sünnis sünni Alt meie Koidula koni leiuvahepeal. Surnud 21. juunil 1908 Luuga lähistel 65. eluaastal. Revski korsakovi sünnikoht, provintsilinn, difin Novgorodi kubermangus ja Peterburist umbes 200 kilomeetrit ida poole. Definis möödub Rimski korsakovi lapsepõlv. Kodused tegelesid muusikaga küll, aga igale erialaks 19. sajandi keskel seda harrastust mõelda ei tule kellelgi meeldegi. Vanem vend, voin Andrejjevitš. Mereväeleitnant käis kaugesõitudel. Nikolai pandi 1856 sügisel kuueks aastaks õppima Peterburi mereväekorpusesse. Mereväekorpuses õppimise aegu muutus huvi muusika vastu aina kasvavaks. Beethoven, Mandelson, Glinka, Schubert, šopäen, need on heliloojad, keda võib kontsertidel kuulda saada. Seda huvi kasvu soodustab klaveriõpetajaga Nylle. Tõsiseltvõetav pedagoog suunab ta poisi kompositsiooni poole. Ja 1861. aasta sügisel tutvustab klaveriõpetaja Nikolai Andrejev vitši Myllybalacerbiga. See määrab suuna tulevikku. Malakia tutvustab noormeest muusikavormidega. Orkestriga annab näpunäiteid lugemiseks ajaloo, ilukirjanduse ja kriitikavaldkonnas. 1862 lõpetas Nikolai Rimski korsakov kardemariinina mereväekorpuse, järgnes merepraktika sügisel per all maas, pardal ka Rimski. Korsakov lahkus Kroonlinna reidilt ümber maailmareisile. Ja see lõppes alles 1865. aasta kevadel. Mich manni aukraadis. Rimski korsakov määrati kalda teenist kohtusse. Tema eluasemeks sai päriselt Peterburg ja muusikute ring meili peale. Aceri juures sai juurde ühe püsiliikme. Terve Euroopa elas 19. sajandi teisel poolel üsna elavat rahvusliku kunstielu nii ka Venemaa Avating pühapäevakoole umbes 300 ja Peterburis olevat neist pühapäevakoolidest olnud ligemale 60 oli asutatud vene muusikaühing asutajaks Anton Rubystein. See oli kontsertorganisatsioon korraldamaks regulaarseid sümfoonia ja kammermuusika kontserte. Kohe tekkis kaadrivajadus ja 1862 avati Anton Rubisteni eestvedamisel Peterburi konservatoorium. Selle eel astmena küll mitte koostöös Rubistenniga oli Palacki rivi idee asutada tasuta muusikakool Neile, kellel puudus konservatooriumis õppimiseks materiaalne võimalus. Tasuta muusikakoolis algas õppetöö pühapäeviti tee 62. aasta kevadel ja tasuta muusikakooli kontserdid muutuvad Peterburi muusikaelus edaspidi vägagi märgata. Tahaks. Just nimelt sellel kontserdil kantakse 65. aasta lõpus ette Rimski korsakovi esimene sümfoonia. See tundub meile ehk pisut kummaline, aga Palaceri meetod oli panna kõik noored muusikud, huvilised, inimesed igaks juhuks kohe sümfooniat kirjutama. Ja mõni sai sellega isegi hakkama. Krõmski korsaco merereisile läks siis arvas et ta võiks Rimski korsakovi poolikut sümfooniat ise edasi kirjutada. Teda. Sinna valdas noor inimene oma sirget selga ja iseseisvust. Nad arvasid, et ta saab selle asjaga ise. Toimerühm. Noori inimesi, kes kogunesid regulaarselt laki rivi juurde on ajaloost hiljem tuntud Võimsa rühma nime all. Nimi tulist Ashovi ühest artiklist kes 1867 kirjutas kui palju poeesiat, tundmust, annet ja oskust on vene, muusikute väikesel, kuid juba võimsal rühmal sealt sisse nimi on iseasi, kas me seda nime väga tõsiselt tänapäeval enam võtame. Kuigi ajaloo raamatutes käib see nimi ikkagi väga kindla koosseisu ja aja märgina. Nikolai Rimski korsakov kiivustatuna esimese sümfoonia heast vastuvõtust kirjutab edasi sümfoonilise pildi sat Ko. Ettepanek olevat tulnud modest mussowskilt ja selle järgi araabia muinasjutu ainelise sümfoonilise süüdi Antar. 68. aastal alustatud ooper Pihkva lanna saab oma ainese mussowski ballaakeri, Jazdašovi osutusest. Ja need kolm aitasid ka noorel heliloojal koostada libreto plaani alles 1000-ga 972. aastal sai ooper Pihkvalanna lõpetatud ja esiettekanne toimus Peterburis Maria Teatris. Rimski Kosakov on Peterburi aastatel saanud sõlmida uusi tutvusi. Ludmilla žest, akova helilooja Glinka õde, Aleksander Targo, Muski teadžekovski, õed, Burkholdid, nende huvide erinevused, järgnev vaimulatki kindlasti aitab noort inimest sisse elada sellesse maailma, milles saab mööduma terve tema elu. 1871 algab Rimski korsakovi pedagoogiline töö, Peterburi konservad. Ka see tundub meile praegu pisut kummaline. Muusikat süstemaatiliselt ju väga vähe õppinud, aga ettepanek, kui tegemise asjaolu näitab, millises kitsikuses võis olla Peterburi konservatooriumi juhtkond kaadrikomplekt. Valgustama Rimski korsakovi väga töörohke elu, kõiki aastaid üksipulki. Ma tooksin veel esile 83.-st aastast Beljajev reedeid. Kunstimetseen Beljajev oli suur kammermuusikaentusiast ja tema juurde kogunesid reede õhtuti muusikahuvilised inimesed ja Rimski korsakov oli selle ringi muusikaliseks juhiks. Beljajev korraldas kontserte. Beljajev asutas kirjastuse ja publitseeris vene heliloojate uut muusikat. Ükski korsakovi looming sisaldab peaaegu kõiki žanre nagu see on enamusel suurtel komponistidel. Kõige kibedam ja õpetlikum on võrdlus kaasaegsetest sekkovskiga. Sillaste mälestustest koorub pilt suurest vastasseisust. Tšaikovski nime tunnis suhu võtta oli peaaegu keelatud. Nikolai Andrejjevitš tundis häirivat kadedust. Nevski korsakov on kirjutanud 15 ooperit ja on suurema osa oma ooperite Libretest. Asjaolu, mida me teame hästi vaagnerilt ja muu soskilt. On paar ooperit, kus libletistikson tõelised kirjandusinimesed. Lumivalguke on Ostrovski draama najal ja Mozarti sallieri Puškini väikese tragöödia tekstile tuginev. Jälgides tema ooperite nimekirju, torkab silma, et seal on väga pikki pause. Meie asi on küsida, mis võis selle põhjustada? Tänapäeva muusika avalikkus tunneb Rimski korsakovi loomingut tõenäoliselt suhteliselt vähem võrreldes sõjajärgsete kümnenditega. Minu üllatuseks Estonian teatriski on ainult mõned Rimski korsakovi oopereid lavalaudadel käinud aga siis ka suhteliselt pika ajavahemiku silmas pidades. Revski korsakovi sümfooniaid peaaegu ei mängita. Vähemasti mitte rahvusvahelisel areenil. Tuntumad mõned orkestri lühivormid, fantaasiate sümfoonilised pildid, hispaania kapridžuja, suitse here saade. Kuidas on suhtumine tema vaimulikku muusikasse? Ei oska siinkõneleja öelda. Nõukogude ajal sellest üldse ei räägitud. Tema kammeransamblid, kooriteosed, kontsertpalad, sooloinstrumentidele jäävad rohkem pedagoogilise repertuaari funktsiooni. Tema tegemistes on üks külg, mis teeb ta oma kaasaegsete heliloojate seas üsna eriliseks. Teoste redigeerimine ja ümber. Rimski korsakovi õpilased Peterburi konservatooriumis kus ta 1873.-st aastast alates õpetab aineid, mis puudutavad eriti heliloojaid. Saan eri instrumentatsioon, praktiline looming. Hiljem viieaastane täiskursus heliloojatele, harmoonia, kontrapunkt, fuga ja praktiline looming ja päriselu viimastel aastatel praktiline looming. Eri instrumentatsioon taas. 230 inimest. Kõik nendest loomulikult ei olnud heliloojad. On tarvis täpsustada, kas on tegemist komponentidele mõeldud teoreetiliste ainete täispaketiga või on õpitud Rimski korsakovi juhendamisel ühte või paari teoreetiliste ainete oletatud kellegi teise kompositsiooniklassis või hoopis pillimänguga seotuna võetud mõnda ainet tugevamat teoreetilise põhja saamiseks. Meil võiks suuremat huvi pakkuda eestlased, kes on Rimski korsakovi juures õppinud. Aga nemadki ei ole õppinud mitte kõik ühepalju. Johannes Kappel üks aasta orkestratsioon, vaba kompositsioon. Rudolf Tobias, kes lõpetas nelja aastaga kahel erialal, saab Rimski-kor Sakkovi käest kõik, mida komponistile vaja. Artur Kapp. Täpselt samuti lõpetab Rimski korsakovi juures kompositsiooniklassi. Aga Mihkel Lüdig, kes oma mälestustes Rimski korsakovist küll üsna ohtralt kirjutab, on tema juures õppinud ainult ühe aasta harmooniat. Voldemar Süts, organist harmoonia kontrapunkti fuuga, August Stockman kontrapunkti fuuga. Oreliklassis õppimise ajal. Mart Saar 1902 kuni neli kontrapunkt ja praktiline looming. Artur Lemba orkestatsioon, Peeter Benno eri instrumentatsioon. Kumbki õpib Rimski Kossakovi juures ühe aasta. See on vist kõik. Rimski korsakovi õpilaste hulgas on üsna arvukalt meile tuntud nimesid. Me leiame sealt Arenski ja Seps viit Ozzy Gretchen innovi Kalafati, Anatoli Ljadovi, Nikolai Malco, Sergei Mamontovi, Nikolai Moskovski, Sergei Prokofjevi aga ka Maximilian Steinbergi. Nii et kui tahta, siis võiks öelda, et Rimski korsakovi pärand Ükski korsakuv õpilaste hulgas kaks eraõpilast kes on kõikidest nimetatutest vast ehk tuntumadki. Aleksander lasunov, imelaps, kelle kohta kaasaegsed ütlesid, areneb mitte päevade, vaid tundidega ja kes 1907. aastal sai Oxfordi ja Cambridge'i ülikooli audoktorikraadi. Igor Stravinski kellele viis aastat lähedast suhtlust Rimski korsakoviga andsid. Palju on kirjutatud, et Rimski korsakov pani Stravinski armastama. Seda komponendi tööd. Arendas tahet, visadust distsiplineeritult, teravdas vastutust kunsti ees. On võimalik, et korra idee kunstis oli Stravinski pärit Rimski korsakovi, ratsionalistlikust, vaimulaadist ja ka elukorraldusest. Rimski Kossakov. Olime tantsu Senid, täpne kõiges loomingus, pedagoogikas, isiklikus olmes. Võib-olla just Rimski korsakov äratas stra Minskis huvi vene talupoja elu vastu vene laululisuse arhailise kihistuse vastu. Kumu on, et Rimski korsakovi muusika ei ole jätnud Stravinski loomingusse mingit märgatavat jälge. Mida andis viieaastane regulaarne kontakt auväärse õpetajaga. Äratundmised muusikat ei seata orkestrile vaid kirjutatakse orkestriinstrumentidele. Et see töö arendas sisemist kuulmist ja leidlikkust. Äärmisel täiuslikkuseni. Seda kindlasti. Aga kummalisel kombel ei kuulu Stravinski Rimski kovi armastatud õpilaste hulka. Rimski korsakovi väga ulatusliku loomingu hulgas sai nimetatud 15 ooperit ja esimene Pihkvalanna saab esimeses redaktsioonis valmis 1872. Selleks ajaks oli vene muusikas juba olemas. Tšekkovskilt vaiewood on tiin, apritsnik Anton Rubistennil deemon ja Mushowski poriskuda Novi esimene ja teine variant. Meil tuleb Rimski Kosakovilt mai öö 1880 ja lumivalguke 1881 mida Rimski korsakov pidas oma loomingu kulminatsiooniks. Neljas ooper enne jõule valmib 1895 14 vahepealset aastat töötab Rimski korsakov küll ooperi partituuridega, aga tema isik, Cooper Pihkvalanna saab 94. aastal oma kolmanda redaktsiooni. Ja orkestreerinud Targo Muski kivist külalise ja porotini vürst Igori. See viimane ka kooskõlas Noviga. Ja põhjalikult saab ümber tehtud endise sõbra modest Moostovski Boriss kodu, noh aga ka Homanšina naisevõtt ja mõned teisedki teosed. Revski Gaškov naaseb oma uute ooperis autorina 1895. See on paar aastat pärast Tšaikovski surma. Ja siis tuleb oopereid järjest saatko moodsate sallieeri, tsaari mõrsja veeerrašelloga, muinasjutt Taanist, Servilia surematu Qashqai Panwayewood. Jutustus nähtamatust, kiitusi linnast, neitsist, few rooniast ja kuld, Kikas 12 aasta jooksul 10 ooperit. Kõik jõuavad lavale mitte küll Peterburi Maria teatris, vaid Moskva eraooperiteatrites välja arvatud kiites mis seitsmendal aastal Marja teatris siiski lavastatakse. Kolleegide teoste lõpetamine, ümbertegemine, orkestreerimine, kas pole see ennastohverdav ja õilis tegevus? Nagu oleks, loeme Rimski korsakovi minu muusikalise elu kroonikat? See on kirja pandud tagantjärgi kirjeldatud sündmustest kümmekond aastat hiljem antud välja väga paljudes kordustrükkides tõlgitud mitmesse võõrkeelde sõnaga kättesaadav kõigile soovijaile. Rimski košakov, minu elu muusikaline kroonika muuseas surmajärgselt kõik ta maha jäänud käsikirjad ja visandid olid koondatud minu juurde nende korda tegemiseks, lõpetamiseks ja väljaandmise ettevalmistamiseks. Filippov oli testamenditäitja, jah. Ja tema sõlmis pesselli kirjastusega lepingu teoste publitseerimiseks. Kogumuzovski looming hinnati 2000-le rublale, hõbedas järgneb täpne loetu tallu teostest ja siis iseloomustus. Kõik see oli äärmiselt ebatäielikul kujul. Tuli ette. Druži seosetu harmooniaid oskamatult häältejuhtimist, mõnikord hämmastavalt ebaloogilisi modulatsioone, mõnikord selle masendavat puudumist, orkestriteoste ebaõnnestunud orkestratsioon, üldiselt mingi jultunud, enesega rahulolev tilletantism, kohati tehnilise osavuse ja oskuse momendid, sagedamini täielikud samatused kõige selle juures. Suuremal osal juhtudest olid teosed nii andekad, nii omapärased ja tõid nii palju uut ja elavatelt, nende avaldamine osutus hädavajalikuks. Muu seaski puul riskeerin värskendada kuulajate mälu. Repertuaarikomitee nõudmisel tuli muuseas kil teha ooperis poriskuda muudatusi, tuua sisse naisliin. Samal ajal töötab Mossovski juba uue ooperi hüanssina kallal. Siiski 1872. aasta veebruari algul on poriskuda Novita ennerentaktsioon valmis. Lavale jõudmine võtab mitmesuguste takistuste tõttu veel kaks aastat ja esietendus on 27. jaanuaril 1874. Poriscudonofon suure publikumenuga hoolimata hävitavast kriitikast ajakirjanduses. 1873 suvel suri mussowski sõber kunstnik Victor Hartman. Ja 1874 suvel suri Mossovski ema sõber Nadežda opotšiinina kelle perekonnas muuseas keelas Borissi loomise aegu kaks väga ränka kaotust. 35 aastasele muuseas kile Rimski korsakov kirjutab oma kroonikas, et Muzlovski moraalne allakäik algas juba 74. aasta algusest. Ta sõprus alkoholiga oli selle üheks põhjuseks. Lisaks upsakas, kus ja Borissi edu halb tohime temale. Meie Modjakese aju ei ole suuteline enam ainsaks kim muusikaliseks mõtteks, kirjutab Rimski korsakov ühes erakirjas. Samal ajal kirjutab see Rimski korsakovi arvates lootusetu alkohoolik vokaaltsükli ilma päikeseta. Neli esimest laulu ja Verežageni maalist inspireeritud laulu unustatu seitsmendast maist teise juunini 1874 Boriss Gordon Novi esietendusest oli möödas kolm kuud. 20 päevaga. Juunikuus valmib klaveritsükkel pildid näituselt kunstnikust sõbra Viktor Hartmanni mälestuseks. See oli esimene klaveritsükkel vene muusikas ja augustikuus 1874 on Mozovski tsükkel päikeseta lõpetatud. Tunnistagem, et nii päikeseta kui ka pildid näituselt ei ole kontserdilavadelt mitte kuhugi kadunud. Aga Rimski Kossakov tegi Mustovski teoseid ümber. Muu seaski Jaania lagedal mäel, fantaasiaorkestrile lõpetatud ja orkestreeritud Rimski korsakovi poolt. Fantaasia või muusikaline pilt öö lagedal mäel oli algselt kirjutatud Mozovski poolt klaverile ja orkestrile, hiljem oluliste muudatustega lisatud kooriga oli ta mõeldud ooper balletiks Mlada. Elu viimastel aastatel tõi mussowski sellesse uusi elemente, määrates lavalise intermeelduminaal ooperisse Soroczynski aastalaat. Iga kord jäise teos lõpetamata ja viimistlemata asudes korda tegema seda teost eesmärgiga luua hõlpsasti esitatav kontsertpala. Võtsin kadunud heliloojast maha jäänud materjalidest kõik, mida pidasin parimaks ja enam sobivamaks teosele seostatuse ja terviku andmisel. Nikolai Rimski korsakov Peterburg 1886. Viis aastat peale Mushowski surma. Ja samas on meil lugeda, mida Mushowski selle teose kirjutamise ajal üle elas. 1867. Ja nii, et kirjutasin õige kiiresti otse puhtalt partiga. Kirjutasin seda ligi 12 päeva, lõpetasin töö just jaanipäeva eel, niivõrd kees minus midagi, lihtsalt ei teadnud, mis minuga toimub, see tähendab, teadsin, aga seda ei pea teadma, muidu lähed upsakaks. Mossovski teose originaalpartituur asub Leningradi konservatooriumi raamatukogu käsikirjade osakonnas. Jese trükiti esimest korda 1968. Muuseas sky partituuri ja Rimski korsakovi lõpetatud ja orkestreeritud teose partituuri vahe on selline, et raske on isegi aru saada, et tegemist on sama teosega. Rimski korsakovi variant kestab 350 takti. MUU Sovski originaal, 544 takti. Rimski korsakovi, minu muusikalise elu kroonika lõppeb sõnadega. Kroonika on üsna kuivas stiilis, aga seevastu on selles ainult tõde ja see moodustab tema huvitatavuse. 22. august 1906. Rimski korsakovi ooperite loetelu tekitab muljet. Paus selles žanris ikkagi üle tosina aasta oleks tuvusest Tšaikovski tegevusest mas epa põllud, tar, Padaemand, Yolante, lisaks veel viimased balletid. Nagu öeldud, Rimski korsakovi lähedaste ringis ei olnud mõeldav nimetada Tšaikovski nime. Ja ometi on üks õpilane oma mälestustes meeles pidanud. Uinuma kaunitari otse põrutavat edu. Oli Rimski korsakov kommenteerinud nii. Miks nii andekas helilooja nagu Pjotr Iljitš tegeleb muusikaga, mis on kolmanda sordikapell meistrite asi? Rimski korsakume meelest üks tõsine soliidne helilooja kirjutas oopereid, sümfooniaid ja tarbe korral, kui kammermuusikat aga tõesti mitte balletimuusikat tähelepanu äratab, on ka Rimski korsakovi kirisem Jan kruuglikovile muusikakriitikule ja sõbrale mais 1890. Tšaikovski on siis veel elus. Näen, et uus vene koolkond ehk võimas rühm sureb ja moodustub miski muu täiesti ebasoovitav. Tänavusel hooajal seadis end Piiteris sisse Laross, kes on roninud kabeljajevik kontsertidele. Minuga on ta armastusväärne ja viisakas, aga Ljadov, glasunov on lausa kütkestatud. Käiakse vastastikku üksteisel külas, õhtustatakse restoranides. Sellele aitas kaasa Tšaikovski oma Peterburi sõitudega, kuid Tšaikovski omas saduldatud eluviisi juures valib tõesti peatuspaigaks Peterburi. Siis moodustub tema ümber ring, kuhu kuuluvad Ljadov ja Clazzonov. Nende järel juba paljud teised. Ja siin tuleb tark dialaros tšakovski oma kaasasündinud sarmi ja taktiga vangistab, vallutab kõiki ja ümbritseb end talentidega tšekkovskile väga meelepärane. Uus ring hakkab piirneva ruubisteni kultusevaldkonnaga. Kas teate Tšaikovski maitset, agalaroshi Rubisteni maitset ja veendumusi. Ja seejärel kõik vahekohad täidetakse andetute ja oma näota jumaldajatega. Ja siis upub meie noorsugu ja ka Ljadov, sealhulgas ekletismi, merre. Oleks nagu suur mure vene muusika sisukuse pärast, aga kui lugeda Rimski korsakovi kriitikat glasunovi või Stravinski teoste aadressil, jääb mulje, et oma kahe kõige nimekam ja andekam õpilase tegemistega neiule Rimski korsakov ju põrmugi rahul. Klaasunov kasvas kiiresti ja iseseisvus veel kiiremini. Lähenessekovskile ja Tanjevile. Ja see asjaolu üksi ei olnud Rimski Kossakovile sugugi meeltmööda. Stravinski kohta ei kirjuta Rimski kursakov oma muusikaelu kroonikas mitte ainsatki rida. Aga noorele stravinskile langes pärast õpetaja surma Rimski korsakovi, perekonna põlgus. Loeme Stravinski dialoogidest. Vähesed olid mulle nii lähedased nagu Rimski korsakov, eriti pärast isa surma. Suur erinevus autobiograafia, Rimski korsakovi ja minu õpetaja vahel. Korsakuv on hämmastavalt pealiskaudne oma püüdlustes. Ja kergelt ei kingi oma poolehoidu. Minu noorpõlve Rimski korsakov oli heasoovlik, suuremeelne ebasõbralik vaid kovski austajate vastu. Ma ei eita tema juures teatud pealiskaudsust, kuivõrd on ilmne Rimski Kossakowinatuuril ja ta muusikal ei olnud suurt sügavust. Ma jumaldasin teda kui teie armastanud mõttelaadi. Pean silmas tema peaaegu kodanliku ateismi ise ta nimetas seda ratsionalismiks. Ta mõistus oli suletud igasugusele religioossele või metafüüsilise ideele. Arvasin, et Tsempski korsakovi perekond suhtub minusse hästi, aga pärast tuli linnuedu 1910 faktiliselt kogu Rimski Kossakovi perekond pöördus minust arvatavasti pigem muusikalisel kui isiklikul põhjusel. Minu muusika oli nende jaoks liiga ees rentnik. Nende lemmik oli Clazonov Rimski korsakovi poeg Andrei minust kolm aastat vanem oli minu vastu kena, kuni oma isa surmani. Petruskatretsenseerides kirjutas ta ajalehes Stravinski Petruška muusika on kui vene viin prantsuse Otööriga. Maximilian Steinberg, kes abiellus Rimski korsakovi ühe tütrega oli 1924 Pariisis mu klaverikontserti kuulamas. Te võite kujutada tema reaktsiooni sellele teosele, kui isegi tulevärgi läbikuulamisel ainult kehitas õlgu. Steinberg pidas mulle loengu mugarjääri valesti arengust. Rimski korsakov suri südame astma kätte. Inimesena oli ta range õpetajana klik. Ta teadmised olid täpselt ja ta jagas neid suure selgusega. Tema õpetus puudutas tehnikat. Ehkki ta teadis palju Pharmooniaste orkestratsioonist ei olnud ta teadmised kompositsiooni protsessist, need, mis nad oleks pidanud olema. Rimski korsakuv oli põhimõtteliselt vastu kõigele, mis tuli Saksamaalt või Prantsusmaalt. Ta kirjanduslik maitse oli piiratud sõna kõige halvemas mõttes. Ta ooperitel Libretod, mida te ju ise kirjutas, välja arvata. Lumivalguke ja moodsat Saleeri libreto. Segaseid ja halvad režkossakov ei saanud mõelda Tšaikovskit teisiti kui võistlejast. Tšaikovski oli Saksamaal suurem kaal kui Rimski Kossakovil kes kadestas Tšaikovskit Revski korsakovi väsinud kordamast. Tšaikovski muusika annab tunnistust jälestusväärsest maitsest. Rimski kopsaka põli anglomaa on, ta tegi kõrval märkusi inglise keeles. Ta oli minuga koos mu kahe teose esiettekandel esimene sümfoonia. Es-duur oli Rimski korsakovile pühendatud ja selle esiettekanne oli Peterburis 27. aprillil 1907. Selle teose käsikiri on endiselt Rimski kovi perekonna valduses. Effi korsakov istus mu kõrval ja tegi aeg-ajalt kriitilisi märkusi. Teine esiettekanne, saun ja karjused. Tüdruk oli samal aastal ühel peljajevi Vene muusika kontserdil Felix Blument Veldi juhatusel. Ja see ärritas Rimski korsakovi konservatiivsust ja ta tegi väga mürgiseid märkusi. Danejevisse suhtes, suhtus Rimski košakov vaenulikult. Ja tema laua kohal rippus Wagneri portree näit Stravinski. Mälestuskilde lugedes ei panegi väga imestama, et Stravinski küpsemas eas nimetanud oma õpetajat Carl Philipp Emanuel Rimski korsakoviks. Pöörduge veelkord tagasi Mossovski teosterdetaktsioonide juurde. Kõigepealt kõik Mossovski käsikirjad pärast helilooja surma toimetati teemskycossakovi kätte, nagu me ütlesime. Korsakov Mossovski lähim sõber pühendas palju aega ja vaimujõudu, et teha lahkunust üks korralik helilooja. Meenutasime kuulajale Ostrovski kuulsaima teose ooperi poriscudunov saamisloo keerukust. 1868. aasta oktoobris alustatud ooper. See tähendas Mossovski poolset libreto kirjutamist. Klaviiri ja partituuri on valmis 69. aasta sügisel. Et see on pisut rohkem kui aasta. Ref korsakov, deporiscord, Novist mitu redaktsiooni. Ja need käibisid väga kaua aega. Sest muud materjali ei olnud kerge hankida. Ja nõukogude liidus oli peaaegu võimatu rääkida midagi muuseas Göriginaalsusest selle eest hoolitsesid juba Rimski Kossakovi pojad. Rimski korsakov, kirjutab Moskovski ooperi Homanšinna kohta. Ma jumal, mis su sees on? Ei mingit loogikat, ei mingit seost. Muuseas, kel oli selle ooperi libreto siiski olemas. Ja see tuli 1969. aastal siiski jälle paberite hulgast välja. Andžennast viskas Rimski Kossakov välja rohkem kui 800 takti, Mossovski muusikat ja Mozovski. Uurija Semjon schleif Stein kirjutab oma Mossovski raamatus sellest Howochina Rimski korsakovi poolses Tredaktsioonist, et see ei ole see. Aga mõnikord ei ole see üldse, see. Rimski korsakowiredaktsioone teiste heliloojate teostest tuleb vaadelda kui iseseisvaid redaktori Opusi Mossovski mõtte kaotas selles sulatusahjus oma vormi, akestratsiooni ja harmoonia. Tänapäeval. On võimalus läheneda originaalile. Aga see võttis kahetsusväärselt kaua aega. Ehk on paras paik öelda, et muu Sovski, Boriss kordonov oma esimeses redaktsioonis sai esietenduse. Ma rõhutan, maailma esietenduse teatris Estonia aastal 1980. Ja teatril oli võimalus näidata seda ka Pariisis väga asjatundlikule publikule. Kaheksa aastat hiljem. Kuidas suhtuda teiste teoste ümber tegemisse? Anton Hansen Tammsaare 1916 Kalevipoja parandamise ümber? Kirjatööde ja muude kunstiteoste parandamise mõte ajab muigele. Nii raske on teatud mehe vaimu ja hingepõhjani tundmaõppimine. Nii raske on vastust anda teatud kunstiteose looja kohta, kui puuduvad vormilised märgid. Aga vististi niisama raske peaks olema tuntud mehe poolikuid teoseid, jätkata neid parandada või täiendada. Imelik, Schuberti h-moll sümfoonia on tänini lõpetamata. Igas keskpärases teoses peitub midagi intiim, isiklikku, mida võõra käe võõra vaimupuutumine paratamatult riivab, teisendab, hävitab. Hando Runnel esseeraamat mõõk ja peegel 1988. Esteetilise vallas valitseb aja koha ja tegevuse ühtsuse printsiip. See kehtib kõige kunsti kohta looja ja loomingu vahekorra kohta niisama. Sel ajal, kui autor teost vormib on nad omavahel just aja koha tegevuse ühtsuse vahekorras mistõttu loojaisiksus ning loodav on Est eetilises mõttes identsed. See on teos ja autori tahe on samased. Teos ongi aud tahte väljendus. Sisuliselt on lubamatu, et autor hiljem teost parandama hakkab. Ajaga muutub autor tolle teose suhtes võõraks. Eemal seisaks. Mitte ühelgi ei ole moraalset õigust olemasoleva kunstiteose kallal oma tahet teostada. Johann Wolfgang Göte looja ei saa ilmale tulnud kunstiteost hilisemate parandustega enam täiuslikumaks muuta. Küll võib püüda järgmistes teostes vältida eelmise vigu. Rimski korsakovi töörohke elu sisaldas loomingut, pedagoogilist tööd dirigenditööd tasuta muusikakoolis, õukonna laulu, kapellis vene sümfooniakontsertidel Beljajev ringi, töö tegelikku juhtimist, harmoonia ja orkestratsiooni, õpikute kirjutamist kolleegide teoste redigeerimis loodusmuinasjutt, fantastika, rahvapärimus, talupoja elulaadi kajastav folkloor. See maailm on Rimski kovi teostes, sisu allikaks. Tegelemine Rimski korsakovi, Moškeyclasunovi, Tšaikovski tööde ja tegemistega nende kirjad ja päevikud, kroonikad ja muu seesugune. See paneb jälle mõtlema prantsuse ajaloolase Mark bloki kuulsale lausele tema raamatust ajaloo apoloogia. Ajaloolised faktid on peaasjalikult psühholoogilised. Kuulsite Tiia Järgi saadet Vene heliloojast Nikolai Rimski korsakovist. Saate montaazi tegi Katrin maadik.