Tänases saates tutvustame teile lastelaule ja nimelt Ants Sõbra tsüklit karumemme Lasteaed. Lapsed lausus Karu tibi. See on häbi, et ei saa hästi läbi. Kuidas see tsükkel teoks sai? Käisime seda helilooja ands sõbralt, kes ka siin praegu meie raadio stuudios anud. Nagu iga lauluga on aluseks ikka kui leiad mõned sellised kenad ja sobivad laulutekstid, siis tekib ka mõte, kuidas neid realiseerida saaks. Sellest tsüklist mõned laulud on tegelikult mul juba aastaid tagasi silma hakanud laulutekstid, mis ka juba nii pärast nende ilmumist kohe viisistatud sai, aga aga jäi nagu kuulajateni toomata. See oli ligi kümmekond aastat tagasi, kui kui ma nad leidsin, sai kirjutatud mõned laulud. Ühe sellise tol ajal loomisjärgus olnud mõte nagu plokkflööti de ansambli saatega loodud laulud. Tookord mul jäid nad seisma sellepärast et ansambli loomine nagu venis tol ajal, kui tee meloodiad olid juba loodud ja isegi ansambli saada tehtud. Ja siis hiljem sattus mulle sama teksti autori Helvi Jürisson luulekogu kätte. See oli kogumit lasteluuletusi, kus avastasin ka need tekstid, millega ma varem juba olin tegelenud. Ja sealt tuligi idee koondada need ja mõned uued tekstid kokku ühte tsüklisse, mis need siin on teoks saanud. Kusjuures algusest peale oli mõte, et see tsükkel peaks olema kuidagi nagu teistsuguse saatega, mitte sellise tavalise klaverisaatega, nagu meil oleme teinud siiani. Ka mitte sellise kergema muusika plaanis ansambli saatega, vaid hoopiski tõsisema poole pealt, see on siis puhkpillikvintetti saatma. Tegelikult on puhkpillikvintett siin mitte ainult saatjaks, vaid üheks tegelaseks ja nende laulude karakteri avaajaks. Nii et kui neid laule tähelepanelikumalt kuulata, siis on seal ka puhkpillikvintett is on väga palju püütud edasi anda nende laulude sisu. Söön liha, ütles suurem hai, ükspuha kas on bet või tai, kuid väiksem, lausus. Õel mõte tuli pisi Haile. Ta ujus ligemale kaikne seal õnged otsas uss või sai vees ujusid neid näitas hais. Need vennaskipseid Ronny. Email tegi ja. Eks sa mõtle Esitlejate koosseis on siin praegu meil nüüd lindil on tehtud nii, et on Heli Lääts ja Eesti Raadio lasteansambel aga seda on võimalik käsitada ka ainult laste poolt. Või ainult solisti poolt. On võimalik saateks kasutada ka mitte puhkpillikvintetti, vaid ka selliseid ansambleid, mis näiteks kooliolukorras on võimalik kasutada kas siis plokkflööti, tele või isegi mitmesugustele löökinstrumentidele ja sellistele koolis kasutatavale instrumentaariumi ile tuginedes. Sellisel juhul muidugi muusikaõpetaja peaks sisesele seade tegema selle järgi, kuidas ja mida ta siit kliendilt välja kuuleb. Nii et see säte on küllalt lihtne, nii et õpilased saavad sellega hakkama. Ega seda päris sellisel kujul, nagu ta mul kirja pandud on. Niisugusel kujul muidugi hakkama ei saa, see on ikkagi professionaale mõeldud. Aga eks seda on võimalik ju lihtsustada ja, ja siit saada idee ja mõte, kuidas seda lahendada. Ja ise teha vastav saade sinna juurde, nii et ta oma karakterit oleks lähedane sellele, mis on originaalis. Selle vastu mul midagi ei ole, kui meloodia jääb paigale. Krokodillid tantsivad Kadrilli. Ees neil oli päikseprillidees moodsad krokodillidrilli seedenendevõtteks. Annan kiitnud koodi. Läkk jõudmas jõuapri tantseebeegaaprak voodil. Kas te oma loomise käigus juba mõtlesite nendele esitajatele, kellega siin raadios lindistasime, need laulud ja kindlustada nii et juba siis oli teil mõeldud Heli Läätse, meie radiolaululapsed ja ja ka see puhkpillikvintett? Jah, sest ta on kirjutatud algusest peale kohe, nii neile neile esitajatele mõeldes, aga ma kordan veel, et see ei välista võimalust, et kusagil teda iiliti esitatakse teistsuguses koosseisus, kui selle vastu huvi on. Võisin neid laule sai kuulatud siis kasvõi 201. laul, karumemme lasteaed on niisugune tore särtsakas laul ja siin see saade tõepoolest aitab kaasa iseloomustab neid tegelasi, kes seal laulus on missugusele heale see niisugune nagu kõige rohkem mõeldud on. No kuna on lasteaiaga tegemist, siis peaks ikka vast koolieelsed olema need kuulajad või, või ka siis juba esitajad noorematest klassidest. Algklassides oleks täiesti mõeldav ka nende lugude laulmine, kusjuures ka see meloodiani nii raske ei ole, teda on võimalik ka koolieelikutele kätte saada. Nojah, seda võimleme siin raadios nüüd proovida ka, kui need meie väikesed mudilased, sest nüüd on raadios jälle mudilasansambel ka olemas, natuke kosuvad ja rohkem tööd teevad. Kas teie oma laule üldse laste muusikat proovite ka vahel mõne lapse peal või kuulajaskonna peale, enne kui ta noh, nii juba siis laiema leviku osaliseks saab. Teatud kogemused on olemas selles ja enam-vähem juba teab mis mis on kellelegi kellegi esituslaadile ja võimetele lähedasem, aga muidugi, eks ajad muutuvad, olukorrad muutuvad ja iga kord tekib uusi probleeme ja, ja uusi võimalusi. Nii et siin mingit eelnevat niisugust konkreetset proovimist ma ei, ei ole saanud küll teha. Aga eks see nad, lapsed, see ansambel, kelle kätte ma noodid tõin. Nemad on see esimene, proovige. Kuidas see esimene mulje siis on, teie meelest? No vast ehk seda ütlevad juba kuulajad. Ja ongi kevad käes. Siin osa laulan, sugused rütmikat, kiired paar, laulan lüürilised nagu see kevade Kell sügis. Meeleolud on ikkagi tingitud tekstist ja sellest mida, milliseid võimalusi tekst pakub. Siin on osa laule, on tehtud isegi vahepeal, nagu räägitakse ja jutustatakse, toimub mingi tegevus, see tegevus nagu läheb edasi. Ja see on, see on kõik siis ka seades ära kasutatud ja kajastatud. Kas on siis tehtud ansambli seades vastavad uuendused ja täiendused või muudatused, kui kuulata kasvõi esimest laulu, seal on kohe-kohe see printsiip näha ja kuulda, nii et see nagu kokku peaks looma niisukese tegevuse mulje ja, ja see On kõik lähtunud originaaltekstist, tema mõttest ja tema meeleolust. Ja kui neid laule täiesti kuulata, siis siin nii mõnegi puhul oleks võib-olla võimalik isegi seda laulu nagu lavastada. Kui ma kolleegidele heliloojate liidus seda tsüklit tutvustasin, siis seal isegi nagu nimetati Menjooperiks seda lastele, nii et ta on võimalik. Ma kujutan ette, lasteaedades ka sellisel kujul teha. Miks mitte panna need väikesed esinejad kostüümides ja need vaata siis kas ühe laulu või mitu laulu. See võimalus juba on siis olemas ja seda valikut võid teha siis muusikaline kasvatajale muusikaõpetaja, kui ta need laulud kätte saab. No ja nad on praegu Allad käsikirjas, nii et siin ja millised on võimalused selle koha pealt on, seda ei tea, aga kes on aktiivne, see ikka ikka leiab kontakti, kas esitajatele autoriga ja oskab mingisuguseid lahendusi leida. Ja siin ma võiksin veel soovitada sellist asja, et vaadata ka seda Helvi Jürisson luulekogu, kus tal need lasteluuletused pärit võib-olla sealt leiab veel mõne deklameerimiseks mõne luuletuse vahele ja saab selliselt suurema põimiku isegi. Võib-olla veel kui siin esituste juurde tagasi tulla. Üks võimalus saada kohe kiiresti seda materjali kätte anda, lindistada raadiost ja tõenäoliselt raadios kõlab mitte üks ega kaks korda tulevikus, vaid veelgi. Vahetevahel lastele mängitakse, nii et ka see võimalus olemas. On teil veel midagi kavas lastele kirjutada või on teil isegi olemas midagi? Kavatsusi on mitmesuguseid, aga neist ei ole mõtet enne rääkida, kui nad on realiseeritud. Võib-olla vahepeal ehk natukene nii vanematele kuulajatele midagi. Nii et siin see, see võimalus on minu jaoks praegu ammendatud, niiet vaatame praegusel hetkel nii noortele kuulajatele mul midagi ei ole plaanis, aga eks kõik sõltub sellest, milline milline tekstimaterjal kätte satub. Aga mina ikkagi küsiksin nii tihti asja hoopis kaugemast ajast, et millal te üldse oma esimese lasteloo kirjutasid, don teil meeles? Sellise loomispopulaarsuse võitis. See oli siis, kui ma õppisin konservatooriumi esimesel kursusel ja tol ajal oli selleks üks selline laul nagu rahu lapsed mis viiekümnendatel aastatel läks väga populaarseks, nii et juba üle 30 aasta tagasi laste rahulaul oli see üks tolle ajani enam esitatavamaid lugusid koolilaste näol. Ja aga vahepeal on mitmesugused nii lastekoori kui ka kui ka mudilaste laule ja lastelaule. Aga aeg-ajalt on, on ette tulnud neid. Ja iga iga kord on ikka oma mingisugune ülesanne, mille endale seadja püüad lahendada, seda. Antud juhul oli nüüd see koosseis, millele ma juba ammu mõtlesin ja siit toredad tekstid, mis nagu aitasid mul seda realiseerida. Et mis on see põhjus, miks ta ikka ja jälle laste juurde nagu oma loomingust tagasi pöördute