Raadio seitse jätkab sarjaga prohvetite eest ja nüüd on stuudios vana testamendi professor Evald Saag. Täna tahaksime vaadelda väikeste prohvetite raamatut. Väikeste prohvetite raamatusse on koondatud 12 kirja 12 prohveti raamatut, nagu igasuguharu jaoks on siis üks. Ja meie vaatleksime täna prohvet Sefanja raamatu, kes see on lühike, me saame sellest ülevaate kergesti. Ja ta kuulub sellesse kategooriasse seal nagu nahum Habakuk ja Joona. Nende nelja hulka nendel on mingisugune ühine nimetaja. Aga hoopis erinevad on seal näiteks kas või kasvu ja kai raamat, päris erinev on seal seal näiteks Joeli raamat, päris erinevus, Oosja raamat nende juure ajapikku, kui me tuleme tagasi kujund, paras juhus. Siis võime käsitada ja kui aega leiame. Aga see panja raamatu vaatlemine viib meid prohveti nagu õpetuse ja prohveti olemuse sisse lähemale ega muidu ei saa, kui lihtsalt deklareerima. Prohvet on veider inimene asju ette ja ja arvustab meie nõrkusi ja kõik see on õige omast meelest, aga aga see ja veel, et me oleksime korralikult piiblit lugenud, olen siis ainult lehitsenud. Prohvet Sefanja raamat on kolm lühikest peatükki. Ja seda on palju uuritud. Raske on sellest raamatust esimesel pilgul aru saada. Väga erinevaid kirjutusi ja kokkuvõtteid on tehtud väga pakse raamatuid. Iga raamat, mis prohvet Sefanja räägib, on umbes 100 korda mahukam kui raamat ise piiksis. Son huvitav iseärasus? Me küsime kõigepealt kuu aega need mõtted kuuluvat. Ja kui me hakkame lähemalt uurima, siis meie leiame seal keelest ja sündmustest ja Trindikast, mis seal on tehtud. Et see raamat kuulub kuidagi aega 721. Sel ajal hävis põhja rind Iisraeli ja Juuda jäi alles. See oli siis Hoosea ajal ja kuni aastani 600. Tähendab 31 aasta. 29 aastat me ei tea, kuhu poole arvata, neid poolikuid aastat. Aga kokkuvõttes, esimesel pilgul on prohvet Sefanja raamat nagu lilleline soolilled õitsevad kada, väikesed soolilled, aga ilus vaadat. Võib-olla kui veidi Rush käbivärviga raba pind ka ilus vaadata, päike särab, päev soe on. Öeldakse, et rabavesi on kõige puhtam vesi maailmas, näiteks. Maasing ütleb, et ta on nagu mustlase hobune. Noorusliku. Välimusega näit nooruslikuna erguna. Tegelikult on vana hobune laadal pida mustandaator. Aga säält aga on tõelisepalgega prohvet kes on täiesti andunud Jumalale ja kuulutab ka seda sõnumit, mis temal enda hädaja hävingut kuulutab. Ja raske on ka temale. Ta oli meelsuselt isamaalane Jädada kuumutama Juudale hukatust mis tuleb nii 140 150 aasta pärast pärast. See on väga raske kuulutada niimoodi. Kui meie nüüd mõtisklejatena võtame selle raamatu kätte siis see muutuks meie käes aina keerukamaks. Me peame me ajaloo pinnalt lähtuma. Ilmselt ei ole sellel mehel Kuningas Hiskija ka midagi tegemist ajule, tema sugulane, ta pole tema Priidsega. Seal on küll sõna prints kasutatud näiteks esimeses peatükis kaheksandas salmis öeldud pioneer ammelec kuningapojale. Võiks tõlkida printsid, aga tegelikult tuleks seda tõlkida kuninga poisid. Jesaja raamatu kolmanda peatüki neljanda salmi valguses. Kui kuningad olid liialt koormatud välispoliitiliste asjadega, siis tegelikult siseriiki liigud valitsesid seal kuningapoisid ja Jesaja ütlebki, poisikesed valitsesid ja see on ema hädanud. 500-l. Kui nii hakata mõtlema ja korralikult tõlkima hakata seda raamatut mitte olemasolevaid tõlkeid ainult korrata, vaid vaadata, mis nende sõnade nende lausete taga on. Mis on, see läheb tus, mis jumal on ütelnud, kui jumal nii-öelda nelja silma all on see panni aga rääkima, et mine ja kuut. Teise peatüki 13-st salm on sellepärast huvitav. Assur pole veel otsas. Tai läinud maalt ära, kui ta vallutas põhjariit. Ta jälg seda maad väljaspool Jeruusalemma ta kätte ei saanud. See oli hästi kindlustatud linn. Aga ta jäi Duda maad okupeerima säält omale toitu ja elatisvahendid hankima. Tal oli vaja sõdida. Egiptusega, see on midagi nii suus nagu sakslane korjasid või, ja liha kokku, et et sõdida venega või nagu enne seda 40 41 venelane korjas siiki või, ja liha kokku, et sõlmida saksa, aga see oli nii imperialistide suurriikide niisugune ahnus et Maat, mida nad parajasti okupeerivad tühjaks teha. Jan mobiliseerida mõlemat, mobliseerisid, nii venelane kui sakslane mobiliseerisid eestlasi sõtta enda poole. Seda nad tegid ja kes ei tulnud last. Himma. Me käisime ükspäev maal Raikkülas ja seal Raikile vallamaja lähedal on kivi, mille alla on maetud neli meest, kes lasti nõukogude võimu poolt maa 1941, kuna džiit taandusid nende hirmuks, kes ei tahtnud kaasa tulla. Ja siis tulid paljud kaashirmuga, nad olid kinni võetud ja kes ei tule kaasa. See lastakse maha lastigi ja nii lasti mitmel pool Kehtna vallamaja juures ja, ja üli ülest. Ah, sul pole veel otsas, niinide on veel olemas, niinime Alice 612. Liinive hävingut, see on siis Epradi kiigris ema. No linn ja Assuri kuningate valitsemispaik seal oli assori kuningate au ja olemas. Seal nad elasid kui sõdade vahel kodus täis. Ja ees, vaat kui palju aega on vaja. 690. Vahest lõpetab sepanja oma tegevuse. Ja 612. Tähendab. Ütleme, 70 aastat rohkem kui 70 aastat varem tähendab, nii vähe, on alles alles 612 Paabellasekiomeetlased vallutavad sel. Kas prohveti raamatut hiljem ka veel ajakohastatud, kui teda kasutati hiljem? See on omaette küsimus, seda võime juba, kui me oleme mitu väikest prohvetit läbi uurinud, võime siis kokkuvõtte teha ehk midagi selgunud. Iga tõsiselt ei ole suudetudki seda asja uurida. Ristiusus on rõhk ikkagi ka teistel küsimustel. Aga mida me teha, tahame teada? Me tahame harjuda, harjutada ennast prohvetite seltskonnaga. Ja sellepärast võtame mitut prohvetit vaadeldavaks. Pole päriselt kindlust, ütleb Maasing. See palja isiku aja kohta. Ta kuulutab. Issanda viha päeva Keyes hiire ladina keeles seon, tema kuulutus. Raamatu koosteajal oli kasutada üksiku proovi üksikuid selle prohvetilauseid sepanja lauset, tervet sepanja õpetust. Raamatukene ei mahutaks rasketel aegadel kokku korjatud, mis oli võtta lihtsalt nii seon. Me teame, et Eesti riigivanematele test Polnud Tõnisson ja Päts ka teadvuseni Tõnisson riigiõiguse silmapaistvam riigiõiguse tundja ja päts omavalitsuste tundja, asjatundja. Aga kui palju on meil neid kirjutusi olemas, need hävivad pihtsate aja käigus, sest uued sündmused tulevad päevad hakkama arutama seda, mis see paniast järele on jää. Teise peatüki. Esimesed kaks. Jätame kõige muu kõrval, ütleme olulise selles koguga Aina kogukut, tee häbitu rahvas, enne kui teataval päeval pöörlete Lenglevate agalatega natuubles koguga aina kogub, siinud varandusliku majanduslikku kasu. Silmas peetud inimesed kogusid segastel aegadel. Teatud mõttes on ka praegu nii segane aeg. Ja kuhu on pööratud aktiivsete tegelaste jõud rikastumise, isikliku rikastumise? Ei, mitte rahva? Ei, mitte riid. Aga ükskord tuleb päev, kui naat pöörlevad, lendlevad aganatena tuules. Panioitlep teise peatüki neljandast salmist alates. Ütleb, et kes pöördub kes mõistuse pähe võtab, kui nii kasutada sõna sõna, heebreakeelseid väljendeid, nende ühist nimetajat? See pääl. Kord tuleb aeg, kui Assuri Jeruusalemma ümbrusest Ja nendest maakondadest, mis ta oma kätte haaranud Kõigepealt jäävad maha temast Vahemere äärsest maakonnast. Siin ta loetleb neid koguni kes nyt maha jäävat. Võtaksime kas või loeksime siin neljandast salmist ja nüüd oled tubli. Tubadel. Lausub issand. Oled tubli. Joosapati poeg Joosua. Nende aeg tuleb. Aga siin ta ütleb, žest assa jäetakse maha, asson Vahemere kaldal Jeruusalemma kobalundas ascaloot saab Judisemiseks astut kihutadapse südada päeval ära ja Ekron ravitakse kaardi pealt välja kuulutada. Sinna valesti joonistatud Need on kõik sääset linnak, jõukad linnad, merelinnad ja nad vahendavad kaup on vahendanud kaupa sajandeid Jeruusalemmaga tugeva linnaga. Ja Iisraeli Juuda päelina. Ta mere maakonna elanikud. Kui nüüd See Assur ärale. Teie jääte jumala kätt. Võivad seal need, kes aganad, tiks, osutuda, hävida sest mere maakond saab harjaste kaevatud Vainudeks. Sinna kaevatakse kaevukja pudulojuste taradiks. Ja maakond saab juudakoja ülejäägi Need, kes Juudast Jeruusalemma üle jäävat ja on jumala lähedale jäänud, nendele saab ka see, need rikkad maakonnad astaluni kodade sees, lesivad nad õhtul, kui issand, nende jumal tuleb neid katsuma. Pöörab nende vangipõlve ei ole enam orjapõlve kohal, oli tegelikult juuda ringis oli ažuuri ajal orjapõlv, ainult linn oli päämiselt. Niisugune olukord on, see on huvitav selle poolest, et kord. Ja seda julgeb ütelda Assuri valitsuse ajal võõra valitsuse ajal seda julged ütelda, sepanja. Teie lähete. See oli valus kuulata nendel, kes seal valitses. Kes olid kahejõe maalt Eufrati Tiisorisemalt sinna tulnud ja kelle käes olid relvalt ja ülem või võrd hävitasinovassi. Ja juuda saab veel kord võimaluse oodata hääd tulevikukuningat, mitte niiskus, nagu siis oli ja ootust saada kasvatanud. Ja tal tuleb oodata 700 aastat, kuni Jeesus tegi tuule. Vaat nõnda, jumala sündmused on pikad ja tagant toimuvad meie meelest. Me isegi muutume mõnikord kannatamatult, eks, et miks jumal viilitab. Aga tal on teinud teised mõõdud. See, mis tuju tuleb siis 700 aasta pärast, see on põhjalik. Ja siis ootus saab kasvada, see saab küpseda. Ja selles mõttes võime ütelda, et siin kaaseppanja raamat kuulutab Jeesust Ja nii saabki meie mõte selgemaks. Arvatavasti oli aasta 690 enne Kristust. Kuningas oli manasse istiopõli suurima õige varsti, kui nende vahetused Jeruusalemma ümber olevat maad kurnas ikka veel Assur, aga Ohveti meelest tuleb Assurile lõpp. Ja enne kui uus paabel siia ulatab, saabki Uuda veel hinge tõmmata. Kosuda 166 aasta. Veel kord lugeda. Teise peatüki kolmandast salmist kuni seitsmenda salmi. Selles vaimus otsige jumalat, kõik hädalised, maad. Otsige õigust, otsige alandlikkust, mitte isekus. Vahest võite teie varjule jõuda, kui saabub issanda viha pähe. Kiiresti ära. Vast jõuate siin, vähemalt järglased jõuavad sinna. Odata tuleb külm ess siiani 700 aastat. Aga on see siis rahva elus jumala ajaarvamisest pikka aega. See on nagu silmagi. Niisamasugune olukord on ka Eestis olla. On aegu, kus kaotatakse Kaotatakse vabadus, kaotatakse riiki ja on aegu, mil võidetakse. Ja riik hakkab teotsema. Mõtleme aastale. 1217. Madisepäeva taplus on Viljandi juures, Lembitu langes. Veel üritati 1343. Ordu vastu võidelda, talvilinevad säästa ordu käest. Aga ka see äpardus seal nõndanimetatud Jüriöö sündmused. Need on valusad mälestused meil. Et nii nagu Jeruusalemma algi oodata tuleb 700 aasta. Aastani 1918, mil lüüakse nii Venemaad kui Saksamaad. Sümboolne kohe, kuidas saksaga sinna joonele tulija oma osa sai eesti sõdurite käes. Seitse aastat seitsme aastat on. Inimeste meelest, kes ajalooga ei ole tegelenud pikk aeg kümme-ini, iga kolmkümmet põhikut on seebi aga lõpp. Ja lõppes Tartu rahuga. 1920. Jaanus veebruaris vaenlased olid löödud. Seesama asi oli enne olnud meile jumala ette mänginud. Jeruusalemma ümberpühal maal. Ja see kordub neil kordusmeil 1900 aastapäev. Selles on nüüd konkreetne õpetus nagu ajaloo raamatut, tead see prohvet, see panni väike raamat, kui me loeme Teisipäev tükki 13. 14. salmi. Issand kallutab välja oma käe vastu põhja, õieti vastu kihret. Sõnasena ilmaga hävitab Ast, suri ja dieet Judisemiseks niinive. Seda öeldakse nendele näkku, kuigi nad seal valitsevad. Inive hävitavaks. On keel mõni aeg, tema rännet on veel olemas ja neid varemeid kirjeldab sepanni ette, muidugi ta ei ole nende juures olnud. See linn veel eksisteerib, eri. Lähis-Ida silmapaistva suurlinnana ja seal keskpaigas lesivad karjad. Vaevalt, et seda kirjakohta on püütud täpsustada pärast aastat 602 täis tee. Sepanja Kuulutus on nii tabav olnud, et kõigi raskuste kiuste tema raamatukene olulised ütelus, et säilitad. Ja nimetus tuleb, siis. Assurile ja niini veel suurlinnale kui üks inimiga on möödu ühe inimja pärast. Nii palju näeb see panni ette, nii palju on jumal temale ette näidanud. Ja kui me teda peame see nõustajaks, siis ta on näinud ette väga pika aja, 700 aastat. Tookord, mida see panne kirjeldab nüüd varem, et on tema vaimusilma ees veel nooret aga liiv tuiskas üle ja alles möödunud sajandi keskpaiku kaevati välja Oliver teadlasi, kes ütlesid, et niisugust linna ei, oledki hullud piibel ikka luuletapp ja see on luule, ei ole välja, et piiblis ei ole midagi, mis oleks lihtsalt väljamõeldis. Seal on veel huvitav detail. Olete seedripuust, sisepaneelid kistakse ära ja viiakse, tehakse ääris nii puhtaks ja siis tulebki. Vihma ja külma palavat suvepäikest varemed varisevad madalamaks ja madalamaks ja viigistab üle. Meie praegu ei saa ütelda, et ei ole olnud jäätisepann ja On luuletanu prohveti luuletu, kuna tal on isegi raske seda ütelda, mis on tegelikult toimub ja toimuma hakkab. Muidugi Sefanja raamatu kolmandas peatükis neljandas salmis, Meetab see pann ja osalsiit Jeruusalemma prohveteid, keda hiljem Jeremija õnne küttideks nimetab. Bow siin. Kehjendisi, et see on põhjariigi murdes pilke, sõna võib tõlkida ka vahuta. Praegu on meil Eestiski see vahutajate kehkendiste aeg. Vahutatakse majanduslikust rikkusest. Tee seda ja seda vanema kopikas siia mängu ja me teeme sinust rikka mehe. Midagi tule järjest, jääme vaesemaks. Kasvatage nisu ja rukist. Aga kui sügisel oleks vaja seda kokku osta, siis välismaa firmad, kes meile praegu leiba küpsetavad, need toovad oma rukki nisu väljaspool. Meie talumees olla Lootuse kaotanud oma rukist. Mõned ütlevad võib-olla siin sõna jah, v jumala kohal. Kõrval seisis ka veel kunagi kuningas manasse nimi. Aga jumala kõrvale kõlbab iga kuninga nimi ka siis, kui ta halb kuningas, tants siiski kuningas algkuningas toob meile halba. Hea kuningas ja ja president tooks meile head. Rumal president. Kehtingis vahutaja tootma bannetust, nii seon. Ja tegelikult ma ei olnud ka Jeruusalemma linnale, sest kuulutus toimub Jeruusalemma linnas ikka jõulud Jeruusalemma linnale, sõbralik kuningas ja ta ütleb Maasing oma uurimustes. Pann ja ei ole olnud luuletaja. Oled teda algkeeles nii palju lugenud, et ta on mulle juba jäänut. Ta ei ole luuletaja tema luule elemendid, kõlaelemendid, don nõrgad, tema laulud tund, peaaegu proosalisel. Tema mõttemängud on küll idamaised, kuid üsna tavalised igapäevaselt näiteks ütleme nii, et issand, käibki Jeruusalemmas lambiga ja otsib inimest. Esimene päev 12-sse. Dio kehes ja ja teised Sokrates otsis inimest, lambi tuled ja ideed. Ilmselt siis jumal, leia inimesi, issand käit Jeruusalemmas lambiga ja leiab sealt inimesi, keda järgi jätta. Aga osa inimesi hapnevad kõldmatuteks nagu viinamarjaviin, kui seda on jäetud ümber valamata suusamas salmis, esimesed päädikaadistusse. Ants. Omapärane on see jumala viha päev. Mida nüüd see panna kuulub top ja arvatavasti on siin tegemist jumalateenistusel kasutatud laulukesega, mida see panni on laulnud esimese päädüki, 14. 15. 16. sall. Issanda suur päev on ligidal, see on ligidal, son siin, võiksime rääkida. Ja jõuab kohale väga issanda päeva. Hääl tuleb. See on juba kuulda. Angela nägi, riistab seal kibedasti sangarit kannat. Söön liha keema, päev. Seesamapäev, ahastuse ja kitsikuse päev, raju ja rüüsina päev. Pimeduse ja pilkase pimeduse päev. Pilline. Suure pimeduse päev. Pimedus, Ulanna annet, omadussõnu, pilkane pimedus, tuur, pimedus, kitsikuse ahastuse, pimedus. Jumala viha keeb seal väga omapärane lause. See asi on asuna Peeuumise ja Luikamise päev. Kindlustatud linnade vastu kõrgete nurgatornide vastu, mis siis peavad varisema? Ja see on omamoodi Nagu ja vihapäeva jumala vihapäeva kuulutamise jumalateenistuse üks lauluke Igalühel tuleb vastutada, kui jumala viha päev algab. Igaüks saab seda, mida ta on teinud. Seepärast on sepanja tähtsam ajaloolasele kui piibliuurijale kui usuuurijad. Ta on õpetlik, hoiatav jutustaja. Mitte tõeline ja kaugel Kuiatav ekstaat. Temas ei ole midagi ebamäärast. Kui me neid nüüd tungisime tema kirjakohtades, siis ei midagi ebamäärast. Päris kindel on, mida ta kuulutab. Oli tunda ainult tolle aja ajalugu. Kui Jesse aja on nagu meie, Jaan Tõnisson oli. Ühiskonnateadlane siis pann ja on nagu oli Konstantin Päts. Omavalitsuste teadlane. Kuid usuteaduses ja ühiskonnateaduses on see pann ja tähtsam kui hosianna Ahu esiti joon. Raamatutega, mis tahavad kuidagi inimeste maailmavaadet iseloomu kujundada. Me võime võtta siit veed väikestest prohvetite Joona raamat. Mõned ütlevad, et kas see on kirjutatud pärast aastat 444 enne Kristust, kui Juuda küüditatud inimesed tulita tagasi kodumaale tõotuse maale olles ära olnud kaks korda 72 aastat, 144 aastat. Nad tulid tagasi Jeruusalemma, hakkasid seda ümbritsema müüriga. Varemete kiidest hakati ehitama uusi hooneid, templeid hakatakse taastama näiteks teenidel. Mõjul see enne aastat 612 enne viivive hävingust hävingut Selvest siin oli lendude jumal läheta Joona nimelise mehe nii vees kuna nii veoohus ta samas on nii palju kurja. Nii palju kõlvatu, nagu suurlinnades ikka, on idamaa suurlinn tol ajal et jumal muidu hävitab tema kuulutagu. Toona sellele linnale meeleparanduse vajadust. Kui nad meelt parandavad, siis jumal veel kannatab selle linnaga. Mõnda aega. Kui nad ei paranda, siis tuleb hävinkure. Toimetega Joona ei ole. Ei või rääkida nii, et joon on prohvet. Joona nimeline prohvetiraamatujoon on tundmata Ohveti. Raamatukese peategelane jumal lähetas tema niinivesse. See tähendab itta, Jeruusalemmast. Tema põgenes läände. Hispaanias aga tee peal Vahemere tormides. Vaev tahab hukka minna ja ta tõugatakse merd, kui halb sõitja sel ajal. Pääse. Imelised. Ja nüüd ta kuulab juba jumala sõna teist lähedust ja ta läheb liiniveesse. Palun selge, seeder rahvasid. Nende kahe asja vahel on 200 aastat, üle 200 aasta. Rahva tagasitulek. Kodumaale aastal 444 Janiinile hävin 612. Selle vahetsesse raamatu kirja pandud teda on kasutatud. Ja seal jumal näitab, et paganad võivad paremini pöörduda paremateks inimesteks saada kui on viletsad usklikud. Poojuski. Seon, selle nimetu prohveti sõnum. Toona nimi on võetud õieti kaks teguritud või kaks kohta piiblist, kus imi vaid don joone tähendab tuumi erutuse lõpul. Tuhi toob sõnumi pääsemisest. Roale toob õlipuulehekese veeuputus, hakkab lõppema, noa pere jääb, võib hingata kergemalt, tulla maale. Skulptuuri mis sõnumi too see tuvi praegu meie rahva? See oleks küsimus. Kas meie. Paga ja poolpaganat pöörduvad võib-olla paganat kergemini kui pool paga. Niisuguse tõsise sõnumi Toob meie silma ette. Joona raamat. See lugu tublist mehest, kelle nimi on tuuri. Aga kui häälsõnumitooja See Joona kui kui liinil on meelt parandanud, mõneks ajaks jääb, nuriseb jumalaga, et sa petsid mind. Seal käskis mul hävingut kuulutada, aga tegelikult säilitasid linna-. Ja siis jumal ütleb oksa, kõva südamega. Sul on kahju et inimesed, kes ei osanud vahet ja parema paeva käe vahel ometi pääsesid ja neil on veel võimalus usus kasvada. Nii kui meiegi peame võib-olla oma rahvale kuulutuma veel raskeid aegu palutud seda kuumutada, eriti kui seal usklik inimene ja Isamaal. Kuulutanud näiteks prohvet Joeli raamat väikestest prohvetite ja suhtest prohvetite Jeremija. Võib-olla järgmistel kohtumistel peaksimegi. Et saada veel jõudu ja head teritada silma tuleviku suunas