Tere eetris portaal tehnoloogiakommentaar esitab Kristjan Port. Malaisia lennuliinide reis 370 traagiline kadumine tuletab järjekordselt meelde nõndanimetatud Hollywoodi tehnoloogia ja reaalsuse vahel laiutavat lõhet. Alates naistepäevast, kui üks maailma suurimaid reisilennukeid ootamatult keset lendu ära kadus. Oli vähe neid, kes poleks oodanud mõnek kõikenägeva ja teadva organisatsiooni konstanteeringud. Asjade käigust kuna aga seda ei tulnud ega tulnud, hakkasid levima kuuldused, nagu püüaksid riigi tuua 15 riigi 200. 39-l lennukis viibinud kodaniku saatuse ohvriks, hoidmaks saladust, mida nemad oma radaritega näha suudavad. Aga mida aeg edasi, seda ilmsemaks hakkas sama teistsugune saladus. Saladused, kallid radarisüsteemid ning luuresatelliidid jäävad filmis tutele kõvasti alla. Tuleb väljad India ookeanis nädal pärast lennuki kadumaminekut. Kõige tõenäolisemaks juhtlõngaks olevad kaks suurt objekti avastati kaubanduslikku digitaalClub satelliidi abil, mis kogub koduplaneedist pildimaterjali põhjal. Lõuna-suunalisel orbiidil kahe vees hulpima suure objekti äratundmiseks kulus aga palju päevi, enne kui need pildimaterjali, sest avastati objekte otsima saadetud lennukitele laevadel ei õnnestunud päevade kaupa pildistatud kohta üles leida. Samas USA sõjaväe esindaja ei teadnud, kas neilt on luuresatelliitide võimalikku materjali kasutamist. Päritud aga teada on need hiina andis nädalavahetusel kasutusel nende ilmselt siis sõjaväe poolt kogutud satelliidifotod, mis viitavad varasemast leiust umbes 120 kilomeetrit eemal asuvale paarikümne trilisele objektile. Aga ka nemad ei ole kindlad, millega on tegemist. Hiinlaste pilt on tehtud 18. märtsil. See tähendab, et ka nendele Joara tundmisele kulus päevi. Tegemist ei saa olla sõjasaladuse varjamise katsega. Sest lennuki pardal olevad Hiina kodanikud ei tohiks jätta kahtluse alla, milleks siis üleüldse sõjaväge vaja on, kui mitte riigi kodanike kaitseks või vähemalt nende üles leidmiseks. Uue nädala algul lisandus otsijate käsutusse veel prantsuse riigi poolt tehtud. Satelliidifotod need tõenäoliselt samuti sõjalise luurepäritoluga fotod viitavad kahtlusi mitmele vees hulpivat objektile kuid ilma täpsustuseta, millega võiks olla tegemist. Ilmselt on needki varasemast ajast, sest ei ole aidanud otsijatele näidata objektide täpset asukohta ja merehoovused on päevade jooksul leiud uude kohta kandnud. Satelliitide pildimaterjali analüüsimisel on endiselt oluline roll inimese käes sest hoolimata võimelistele Trieri tapma pinnal mõne sentimeetriseid detaile kujutab helkiv merepindu. Olulist segavat müraallikat. Malaisias. Peaministril oleva info põhjal äsja ookeani kohal traagiliselt ilma ühegi hädasignalitan alla kukkunuks peetud ja äsja välja öeldud ametlik seisukoht toetub omakorda kaubandusele. Kui satelliitsideteenus pakku in marsati süsteemi poolt registreeritud ping signaalide analüüsile mille järgi olevat muidu ametlikust tehnilisest sidest välja lülitatud lennuk regulaarselt Tellitidelt väljasaadetavate läppingidele vastanud ning siis paraku ühel hetkel enam, et seda kusagil India ookeanis Austraaliast paar 1000 kilomeetrit lääne pool ja sealtkandist ongi leitud oletatavad lennuga seotud objektid. Isegi juhul, kui ookeanis pildile jäänud objektid osutuvad kadunud lennukilt pärit materjaliks. Ootab ees kardetavalt veelgi pikem ootus lennuki enda leidmiseks. Air France'i lend 447 perioodis neurost Pariisi, mis läks kaduma esimesel juunil 2009. Siis selle annetus kohtleti ülesse viie päevaga. Aga lennud ning hukkunute ja musta kasti leidmisele. Kolme kilomeetri sügavusest ookeanist kulus veel peaaegu kaks aastat. Malaisia lennu 370 oletatavast leiukohast. On ookeani sügavus aga umbes neli kilomeetrit kadunud reisiotsingutes osaleda. See nimekiri on väga pikk. Malaisia, Hiina, Vietnam, Uus-Meremaa, Austraalia, India, Prantsusmaa, Suurbritannia. USA ning kindlasti veel terve hulk teiste riikide lippude all sõitvaid laevu ning lendavaid lennukeid. Väidetavalt. Osaleb lennuki otsimisel vähemalt 1788 laeva. Ja seda suurem on ju äratusfilmidega uinutatud teadvusele. Et näe, tõsiste olukordade lahendamisel oleme endiselt üllatavalt õnnetud.