Tere eetris portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Kas kaheksa aastaga on võimalik kasvatada 14 miljardi dollari suurust aastatulu 10 korda suuremaks? Jutt käib siis miljarditest, olgu kõrvutuseks toodud Eesti 2013. aasta eelarve mille tulude on 7,6 miljardit eurot ehk umbes 10 miljardit dollarit. Neli aastat tagasi oli seal alla kuue miljardi euro. Nii saame ettekujutuse, mida tähendaks, kui niigi vaevarikaste miljarditega mõõdetud tulud peaksid kasvama 10 korda. Eesti riigil see ei ole õnnestunud. Häbenemiseks pole siin põhjust, sest nii ei juhtu peaaegu mitte kellegagi mitte kunagi. Välja arvatud üks näide. Nimelt õnnestus ühel ettevõttel, mille tulud aastal 2005 olid vähekene olla 14 miljardi dollari suurendada oma tegevusega tulusid aastaks 2013, üle 107 10 miljardi dollarini. Seega on kasv rohkem kui tosin korda. Ettevõtte nimi on Apple, kelle käes on ID? Turis kasumlikkuse tõstmise unikaalne rekord. Ja toosama firma oli hetkeks ka maailma väärtuslikum ettevõtte. Järelikult tegi Apple midagi väga õnnestunult ja neid õnnestumisi on ju raske varjata. Kuulus i telefon moodustab firma tuludest umbes poole. Kellel on selline telefon olemas, püüab selle esimesel võimalusel uue mudeli vastu välja vahetada keskmises tempos uus, umbes 600 eurone investeering iga kahe aasta tagant. Viienda põlvkonna telefoni valmistamisele kulutab firma telefoni tükkideks lõhkunud ja koostehinnale hinnangu andnud firma arvates 205 dollarit. Apple müüs sama telefoni 650 kuni 850 dollari eest. Tahvelarvutid moodustavad Apple'i tuludest umbes viiendiku. Ka nende puhul esineb klientide seas suhteliselt rammiline mudelit, uuendab ostukäitumine. Lisaks raudvarrele müüv firma sisu läbi Aitions teenuse mis tõi firmale möödunud aastal sisse natukene alla 10 protsendi. Ja kõik ülejäänud tooted arvutitest, Aipoodidest, roni seadmeteni toovad üheskoos sisse sisu umbes 15 protsenti kogukasumist. Selline tootmisvahendite sisu ettelugemine aitab mõista, kuidas edasi minna, sest esimest korda pärast pikka ja rekordilist kasvu on Apple'i areng peatunud. Tõenäoliselt lõpeb alanud aasta ilma harjumuspäraseks saanud tulude kasvuta. Põhjuseid on mitmeid ja nende mõistmine aitab omakorda mõista maailmas toimuvat. Ja siin pole põhjust otsida firmast erilist süüd. Eriti veel, kui vaadata selle senist erakordset edu prooviga ka nüüd ise hinnata, millise tõenäosusega võiks sellel või järgmisel aastal sündida mõni. Uus ja kõiki vapustav telefon Apple'il poles endalgi õnnestunud ja juba mitmes mudel on lihtsalt eelmise pisikene parandus. Kui suur on siis tõenäosus uue ja imelise tahvelarvuti sünniks? Siingi võib pigem näha, kuidas olemasolevaid lihvitakse natukene paremaks, ühtlasi ka odavamaks. Apple'i poolt algatatud telefonide ja tahvlitega äris on kõik eeskujule järele jõudnud ja mõne kandi pealt isegi mööda läinud seda aga odavamalt. Kui telefonide tahvlite müügid moodustavad kokku kolmveerand Apple'i tuludest siis siin on vastus ka paratamatult tulude kasvuseisvumisele. Loomulikult võib mängida. Selle firma tuleb kohe-kohe välja uue revolutsioonilise ideega aedades käima lükata uue rahavankri. Miski pole võimatu, aga reaalselt võttes on sellega harjunud. Peale mängimine küllaltki lootusetu, mitte sellepärast, et enam pole Steve Jobsi vaid seetõttu, et telefonide tahvlite ja sülearvutid Ideede turg, milles Apple tegutseb, on lihtsalt jõudnud küpsuse faasi. Sellises olekus. Korras ei juhtu tavaliselt enam midagi vapustavat, sest inimesed on olukorraga enam-vähem rahul ja otsivad peamiselt samu tooteid odavama hinnaga. Turu küpsusest veelgi olulisem tegur Apple'i kasvu ajastu otsa saamisele võib aga olla seotud firma enda jõudmisega staadiumisse mida ta on seni ette heitnud neile, kelle turuosa kalale ta on ise aegade jooksul meelsasti asunud. Apple'ist on lihtsalt saanud samasugune suur ja küpse firma nagu Microsoft, IBM, Intel. Seega on huvitav, milline on järgmine äppi. Nimelt see. Mis asub Apple'i turuosa üle võtma?