Ristiusu puhkemisest aitab seletuse saada see, et Ghana nimaal praeguses Iisraelis puutuvad kokku mitmed erinevad mõtlemise ja usualad. Elu-olustik ja usk saab siin mitme võrra rikkalikumaks. Kaananimaa le ulatab idas Eufrati tiigrisema usk läänest, Egiptus, põhjast Huartu see tähendab Armeenia ja Väike-Aasia. Nii sai Kaananimaa Ast ristiusu häll. Teaduslikus sõnastuses nimetatakse seda näed serva efektiks. Serviti kokkupuutumise tulemusel. Ilmneb, ehkki seesuguse kokkupuutumise alal tohutu mõju uuele uus saab siin puhkeda. See on piirjoon, mis lahutab vana aega ristiusu kahest 1000-st aastast. Ühel pool, aeg minevik ja teisel pool ristiusk, kuni praeguse olevik kuni. Ja nende vahel on Jeesuse sõim Jeesuse elu. Kuidas sai otsustavaks sõim Petlemma laudas ja kuidas Jeesus sai alustada ristiusu? Ristiusk ei olnud võimalik ilma Jeesuse Ta Jeesus ei olnud võimalik ilma emata ilma Maarjat. Ja tänane mõttekäik puudutabki Maarjat, kes Maarja on. Lühidalt ütleb vanaaegne kirjandus Maarja on juuda suguharu Taaveti sugukonda kuuluva Joosepi noor naine ise. Ta on pärit leevi suguharust, stsenaarium kirikutegelaste suguharust. Maarja on alles tütarlapseoht. Jeesus ei olnud veel sündinud. Noorpaar elab Iisraeli riigi põhjaosas, kinnereti EK geneetsariti järve lähedal laatsaretis. Maarja praegune kuju on enam külg kiriku joonistatud kui ajalooline mis Maarja kujust on tegelik, mis hiljem Jeesuse vastaste juuda laste poolt loodut või nende vastu astunud kirikutegelaste kaitsest loodut. See on küsimus, mis vajaks vastamist vanimat allikat, siin on evangeeliumit. Vanim evangeelium on Markuse evangeelium. Markus ei räägi midagi Joosep ja Maarja abielust ei midagi Jeesuse sündimisest. Markuse mõte on kirjut ta sellest, kuidas kujunes jumala riik. Jeesus teotset jumalariik on Jeesuse tegevusest tulenev nähtav tegelikkus. Markuselt võib pärit olla mõte, et jumala riik on Jeesuse näol juba teie keskel. Marcuse järgi ütleb Jeesus oma üliõpilastele. Teie kätte on antud Sumala riigisaladus. Teiega Te ja mitte väljas olijatele. Markuse järgi tolleaegne rahvas ei kuulunud jumalariigi rahva hulka. Tolleaegne lai rahvahulk, nende seas ka Jeesuse ema ja vennad, kuuluvad veel sõgedate põlvkonda. Niikaua kui ema ja vennad järgi Jeesust kui nad ei usu teda jumalariigist väljaspool nagu igaüks teine, sest alles see, kes teostab jumalat. See saab olla Jeesuse vend, õde. Ema, see tähendab jumala Risi osaline Markuse evangeeliumi, kolmas päev tükk kirjeldab sellest, et Jeesuse omaksteni oli ulatanud Jeesuse tegevusest kuuldusi suured rahva alkot ümbritsevat Jeesust. Ta õpetab neid. Jeesuse juurde on omaksetel raske pääseda. Kolmas peatükk kirjutab, et omaksed tulid teda kinni võtma ja jää vägisi koju, viimasest räägiti, et ta olevat arust ära. Ilmselt on igaüks arust ära, kes suure ülemvõimu vastu hakkab ja midagi uut esile toob. Edasi kirjutatakse Jeesuse ema tuleb ja ta vennad ja nad seisid väljas, jäletasid kedagi temale järele teda kutsuma. Ja juba jumala riigis olev rahvahulk istub Jeesuse ümber. Jeesusele öeldakse, vaata, su ema ja su vennad ja õed on väljas ja otsivad sind. Ent Jeesus vaatab kutsujale otsa ja ütleb, kes on minu ema ja mu vennad. Seda vaatab neid, kes istuvad sõõris tema ümber ja ütleb enne. Minu ema ja mu vennad on siin. Sest kes iganes teeb jumala tahtmist, see on minu vend ja õde ja ema. Sumala riigisolijad on omaette perekond ja senine perekond seisab väljas nii kaua, kui nad ei ole veel jumalat järgima hakanud. Siin ei ole tegemist vastuoluga Jeesuse ja tema omaste vahel, nagu mõned uurijad tahavad ütelda, vaid Markus tahab näidata seda, et usklikud ja väljasolijad on lahutatud. Piiriefekt on olemas. Aga tulemus ei ole veel nähtav. Jeesuse lihalikut, vennad ja ema seisavad väljas. Mõne aja pärast on Jeesuse ema ja vennad Jeesuse järgijate hulgas. Selle kohta on evangeeliumides ja vararistikoguduse Kirjanduses teateid. Jeesus oma avaliku tegevuse ajal vahetab näiteks elukohta. Ta läheb Naatsaretist kaaper Rauma elama. Temaga tuleb kaasa tema ema. Kaasa lähevad temaga hiljem ema, vennad, üliõpilased ja teised Jeesuse järgijate. Hiljem on Jeesuse vend Jaakobus, Jeruusalemma ristikoguduse juht ja üks kirikusambaid. Ja teised vennad on tublit kristlased. Teine koht, mis kirjeldab Jeesust ja tema ema on Johannese evangeeliumi teises peatükis. Kaasson pulmad. Muide, Ghana on Naatsaretist veidi põhja pool. Seal on ka Jeesuse ema Jeesus ja tema üliõpilased. Siin. Seda peatükki lugedes selgub, et Jeesuse ja Maarja suhted on hääd väga usalduslikud. Kolmas kohtun Kolgatal Jeesus vahel ristil. Ka siin on Jeesuse ema Maarja Jeesuse suhted. Usalduslikud. Risti all seisab Jeesuse ema mõnede teistega. Jeesus ütleb emale, näidates oma armsale üliõpilasele. Vaata, see on sinu poeg ja üliõpilasele ta ütleb, keda ta eriti armastas. Vaata, see on sinu ema. Ja siis samast hetkest üliõpilane, võttis Maarja oma kotta. Parary eesti koguduse pärimus räägib bet Johannes ja Maarja läxit Iisraeli maalt, väike aasis Efesose linna. Nimelt osutus Iisrallasel oma kodumaal elamine juba aastaid ja aastaid enne Jeruusalemma hävitamist aastal 70, väga raskeks. Johannes ja Maarja lähevad Väike-Aasiasse Efesose linna mis on tolleaegne ristikoguduse keskus, ülemaailmne keskus ja seal on koguduse juhiks Timoteos. Keskajal näidati seal Maarja Johannese ja Timoteose haudu. Nad olid maetud kõrvu Kim. Aga siis tulid türklased ja hävitasid selle matusepaiga jäljetult. Praeguseni ei ole seda püütud otsida ja leida. Teine allikate kompleks on Matteuse evangeelium. Matteuse evangeelium meelt meenutab meelsasti vanadest ta mendi prohvetite ennustusi, et kord sünnib messias. Päästja. Muide Jeesuse nimi, nimi Jeesus tähendabki päästja heebrea ja aramea keeles. Ja Matteus püüab tõestada, et tõotatud messias ongi Jeesus. Esiteks, Matteus toob esile, et messias. Peab olema Taaveti soost juuda suguharust. Ja Joosep on Taaveti soost juuda suguharust. Muidugi mitte Maarja. Kui Jeesus on Joosepi poeg, siis ta on õige messias. Matteus püüab tõestada, et isikutunnistuse järgi Jeesus on Joosepi poeg. Joosepi poolt lapsendatud poiss. Kuulajad teadsid tol ajal seda, et Jeesus on jumala poeg, Neitsi Maarja poeg. Ent Maarja oli leevi suguharust. Mitte sellest suguharust ei tulnud väsiat. Matteus tõestab, et Jeesus on ka Joosepi, see tähendab Taaveti poeg. Ja ta jutustab järgneva loo. Joosep võtab omaks Maarja ja poisi. Kes peab olema jumala poeg? Maarja jumala poeg, kui nii täpselt ütelda ja paneb talle nime. Jeesus nimepanija on Joosep. See tähendab et Joosep lapsendab Jeesuse jumala poja. Ta tunnistab enda poisi isaks. Kolmas allikas on luuka evangeelium. Me alustame teisest peatükist, millega ilmselt ka Luukas oma raamatu on alustanud. Lugu on tegelikkusepärane, mingit imet ei ole luuka meelest vaja Jeesuse sündimiseks. Luukas on arst ja eeldab, et kõik teavad, kuidas lapsi saadakse. Ja kuidas nad sünnivad. Kihlus ja abiellumine on üks ja sama asi. Luka meelest. Jeesuse saamine ja ilmaletulek on loomulik. Ta nimetab Rooma keiser augustuse. See toimus augustuse ajal. Kaugustus oli jumala poeg. Kuigi tal olid olnud maine isa ja maini ema. Augustuse ajal kogutakse Vahemere idakaldamaadelt seega ka Jeesuse kodumaalt rahva käest üle jõu käivaid makse ja tollisid Maxi võtjatriisuvat rahva paljaks peksavad alandavad inimesi. See ei olnud mee võtmine ettevaatlikult rikaste ja töökate mesilaste tarust. Kas see oli pikaaegne halastamata rahvasthävitav tegevus? Muidugi, seda ainestiku püüavad salastada meiegi päevil. Näiteks inglastest teadlased, sest inglastelgi on olnud asumaid, mida nad on riisunud prantslased ja saksa uurijat salastavad. Sest nad ise on kurnanud ja riisunud oma asumaid. Üks saksa teadlane, Etelbergs kaupper toob selle asja teravasti esile meie päevil. Tema raamatut levivad praegu üle maailma. Ta kirjutab, et Joosep ja Maarja elavat Naatsaretis maksud on juba korra nende käest võetud. Me teame, Joosep oli. Taia majade ehitaja ja maksud võisid olla tal küllalt suured. Aga kuidagi saavad roomlased teada, et Joosep esiisa, onu olnud Taavi Taavet, kes 1000 aastat tagasi oli olnud selle riigi kuningas ja Taaveti oma, oli olnud lõunas Jeruusalemma lähedal Betlema nimeline küla. Kuna Joosepit võib tunnistada pärijaks. Joosep teab oma last ootava Maarjaga matkama, 200 kilomeetrit lõunasse, Petlemma seal enda maksualusena kirja panema ja veel kord maksma. Sel puhul sünnitab Maarja Jeesuse. Järgmine küsimus on juba evangeeliumit väline. Neitsi Maarja on sünnitanud jumala poja Jeesuse. Seda usku ei oleks vaja kõigutada. Kus iganes seda on tehtud, seal on olnud tegev ristiusuvastane vaim. Seal tegevad olnud need, kes tahavad kirikut lõhkuda, üksikuid kristlaste rühmitusi omavahel Maarja pärast tülli ajada. Aga kiriku ühtsust on püüdnud hoida vana hommikuma kirik. Meie tunneme seda õigeusu kirikuna. Nende meelest Maarja on olnud jumalasünnitaja. Ja ühtsust on püüdnud hoida roomakatoliku kirik vahest kõige tugevamini. Siin austatakse väga ühemõtteliselt neitsi Maarjat ka Eesti evangeeliumi luterlaste kirikuni jäänud neitsi Maarja austajate hulka. Eestlane on seda algusest peale olnud, on ju Eestimaa pühendatud Maarjale. Meie elame maarjamaal. Maarja on meie pühak. Meie vabadus saab ja on sedavõrd kindel, kui kindlalt meie usaldame Neitsi Maarjat. Kes ise oli usaldanud jumalat, jumala usaldamine. Jumala uskumine on meie rahva tulevik Soome professor Lennart Pinuma olitelnud, kes ei usu, see ei pääse. Me ütleksime seda eestlastena positiivselt, kes usub, see pääse. Tahaksin ütelda, et see on meie ainuke võimalus. Pääseda. Meie pääle tulevatest raskustest, mida aja sündmused ikka toovat See on võimalus uskuda jumalat nagu Maarja poeg Jeesus teda meile on esitanud. See on võimalik alusjääda edasi püsima väikese rahvana nagu Maarja ja Jeesuse rahvas on jäänud püsima läbi aastatuhandete. See on kokkuvõtlikult evangeeliumi see, mis evangeelium jäämis kirik ütleb paariast. Huvitav on korraks jälgida mida ütleb Maarjast Luuka evangeelium, selle kirjamehe ja arstievangeelium. Selle mehe evangeelium, kes oli olnud ristiusu suure kuulutaja, Pauluse arst ja saatja tema matkadel. Õieti öelda me juba rääkisime sellest, mis on kirjutatud alates teisest peatükist. Huvitav on, et õige varsti pärast Lukast on lisatud tema evangeelium, mille esimene peatükk ja see on õieti öelda laulude pead. Siin on mõned ülistavad laulud ristija Johannest ja Jeesusest. Ja neid laule, mis vararistikoguduse rüpes on loodut. On Luuka evangeeliumi ümberkirjutajad kirjutanud, justkui eessõnaks Luuka evangeeliumi ette. See algab nõnda. Kuuendal kuul lähetas jumal ingel Gaabrieli Galilea külla, mille nimi on Naatsaret neitsi juurde, kes oli kihlatud Taaveti soost pärit oleva Joosepi nimelise mehega ja selle neitsi nimi oli Maarja. Tema juurde tulles ütleb hingel. Rõõmustasin armuleidnu issand. On sinuga? Maarja oli vapustatud selle sõnumi pärast arutles, mida see teretamine võiks üldse tähendada. Ja ingel ütleb talle, ära karda, maarjasa oled leidnud armu jumala juures ja vaata Sarasestut ja tood ilmale poja ja paned talle Niine, Jeesus. Tema tõuseb suureks ja teda hüütakse kõigekõrgema pojaks. Issand jumal annab talle tema isa Taaveti aujärje ja ta valitseb kuningana Jaakobi sugu igavesti ning tema valitsusele ei tule lõppu. Maarja aga ütleb inglile, kuidas see saab juhtuda, kuna mul ei ole ühtegi suhet mehega. Ingel vastab. Püha vaim tuleb sinu juurde ja kõigekõrgema vägi on varjuks sinu kohal. Seepärast püütaksegi püha, kes sinust sünnib, jumala pojaks. Ja vaata, kas su sugulane Elizabeth ootab poega oma vanas põlves ja see on kuues kuu temale. Enne hüüti teda sigimatuks. Aga jumala käes ei ole võimatu miski. Ja Maarja ütleb. Vaata, siin on issanda ümmardaja. Sündigu mulle sinu sõna põhjal. Lugu jätkub ja neil päevil võttis Maarja kätte ja ruttas mäestikku juuda linna ja tuli Sakarja kotta ning teretas Elizabethi. Ja sündis, et kui Elizabeth kuulis Maarja teretamist, hüppas lapsuke tema ihus ja Elizabeth sai täis püha vaimu ja hüüdis suure häälega. Õnnistatud oled sina naiste seas ja õnnistatud on sinu ihuvili. Aga kus saab osaks minule, et minu issanda ema tuleb minu juurde. Sest vaata, kui su teretamise hääl mu kõrvu kostis siis see oli minus õnnisson, naine, kes on uskunud, et läheb täide, mis issand, talle on rääkinud. Ja nüüd järgneb Maarja laul, laul, mis ilmselt on pühendatud Maarjale. Laul, mida võiska Maarja ise kirikulisena pühapäeviti Evesuse linnas kuulda. Mu hing ülistab issandat ja mu vaim hõiskab jumala minu päästja pärast sest ta on vaadanud oma ümmardaja madalusele. Ta nüüdsest peale kiidavad mind õndsaks kõik sugupõlved sest mulle on suuri asju teinud vägev. Tema nimi on püha ja tema halastus kestab põlvest põlveni neile, kes teda kardavad. Ta on näidanud oma käsivarre, kangustan pillutatud laiali need, kes on ülbet oma südame meelest ta tõuganud mahavõimuga valitsejaid, au järgedelt ja ülemtalud alandlike. Näljaseid on ta täitnud heade andidega ja rikkaid on ta saatnud minema tühjalt. Ta on võtnud oma hooleks oma sulase Iisraeli pidades meeles, et ta on halastaja nõnda, nagu ta on rääkinud vanematele Aabrahamile ja tema järglastele. Alati. Ja Maarja jäi Eliisabeti juurde umbkaudu kolmeks kuuks ja pöördus siis tagasi oma koju. Niisugune on see viimane kiriku uskumisi nagu põhjendav ja suunav kirjakoht Luuka evangeeliumi esimeses peatükis. Jeesuse hariduse kohta võib ütelda et Jeesusel õnne. Tema vanemad on olnud haritud inimesed. Esiteks Joosep tema kohta uus testament ütleb, et Antektoon kreekakeelse sõnaga meie keeles arhitekt, see, kes, Joonistab majade plaane ja majad ka valmis ehitab oma meeskonnaga. Ei saa olla harimata inimene kes nõnda endale ja oma perele leiba teenib ja ka teistele tööd annab. Ses suhtes ei olnud kõige parem aeg nii tolleaegses Iisraelis, kuid me ei kuule, et kunagi oleks Jeesus oma lapsepõlves või nooruses kannatanud puudust. Teiseks. Maarja ise Marion pärit. Leevi suguharust, see tähendab sellest suguharust, kus kõiksuguharu liikmed on kuidagi usu ja templitöös vaimulikudena ja muusikutena, lauljatena ja mängijatele. See on huvitav maa selle poolest, et algusest peale, niikaua kui meie Iisraeli rahvast midagi teame on üks kaheteistkümnendik sellest rahvast tegelenud kutseliselt usuga olnut usuteenistuses kutseliselt. Ja selles koduses õhkkonnas. Oleks naiivne arvata, et Maarja ei osanud lugeda ja kirjutada et Maarja ei teadnud, mis kirjutab nende pühakiri. Vana testament. Ilmselt on siis, kui töömajas lõppes. Kui 12 tundi valget oli olnud. Hea toas süüdati põlema õlina lamp. Ilmselt on siis Maarja jutustanud ja õpetanud oma lastele selles eas ka Jeesusele oma rahva pühakiri, vana testamenti. Ja ei ole sugugi üllatav, et Jeesus 12 aastasena templi tulles ületab tolleaegset kirjatundjat. Et teda imetletakse. Muidugi, Jeesuse ema meelest on see endastmõistetav. Nii oli olnud tema vanemate ja esivanemate juurest põlvest põlve nadolid tundnud oma rahva. Ka Elizabeth. See oleks siis olnud Maarja tädi, Eliisabeti poeg on ristija, Johannes kaliisapet on samas kleidis soost ja kuulub haritlaste hulka. Ka ristija Johannes tunneb hiljem hästi oma rahva pühakirja. Muidugi ristija Johannese vanemad on vanad inimesed. Ristija Johannes oli neile sündinud vanas peas. Kanad surevad, ristija Johannes jääb vaeslapseks ja teda kasvatatakse ja koolitatakse. Praegu tuntud Kumrani kloostris, Essennaste või innukate inimeste kloostris. Jeesus ei jää kuidagi ristija Johannese ka vastuollu, sellepärast et nende tee nagu usuliselt lahkness. Jeesus jäi Maarja usu juurde. Leid nimetatakse vanadeks vagadeks. Ja Ristija Johannes oli Kumranlaste innukate juures ja sai tublisti erineva kasvatuse ja hariduse. Aga me ei näe kunagi uues testamendis, et Jeesus ja Ristija Johannes oleks olnud vastuolus. Ristija Johannes ütleb, et ta on Jeesusele tee valmistaja. Ja teeb võimalikuks Jeesuse tegevuse. Jeesus ei pea alustama usu kuulutamist kõige madalamalt trepiastmelt. Seda küsimust on palju uuritud ja eriti palju selgust on toonud viimased käsikirjade leiud pärast teist maailmasõda. Surnumere äärsest Essellaste innukate kloostrist. See on lahti kaevatud. Käsikirjad on leitud juuda mägedest mägi koobastest kuhu roomlaste kallaletungi aimates kloostrivennad oma käsikirjad peitu viisid. Nii et neil on Allik ainest õige rohkesti ristija, Johannese ja ka Jeesuse aja kohta üldse. Teisest küljest võis Jeesuse haridusele ja hilisemale edukusele kasuks olla see, et Jeesus peab üsna väikese lapse eas põgenema oma kodumaalt Egiptusse. Nimelt ähvardab tollaaegne valitseja, vana Heroodes poeg keda ka piibel nimetab Heroodes. Eks seisuse ärada. Ja Joosep Maarja ja Jeesus peavad põgenema läände, Egiptusse. Heroodes oli see, kes vana Heroodes pojana rakendas väga karmi korda väga karmilt püüdis valitseda, tajunud suur valitseja juudamaal. Teda nimetatakse kandimeheks. Tal oli üks neljandik valitseda Rooma keisriasevalitsejana. Aga juba aastal kuus meie ajaarvamise järgi ta kõrvaldati. Ta tundus ka roomlaste meelest verine ja karm valitseja olevat. Ja rooma nime seal Halba kuulsuse seadvat ka sellepärast mingi ära tagasi sai tulla alles siis, kui Heroodes juba kõrvaldatud oli. Kuidas Egiptuses võis asi toimuda? Kahtlemata, leidis Joosep, seal tööd oli kaasas võib-olla ka raha kulda, mida kolm idamaa tarka Jeesuse juures Jeesus hälli juures katsikul käies olid kaasa toonud. Rääkida tuli seal maal muidugi egiptuse keelt ja vahest ka kopti keelt, vahest ka kreeka keelt. Nii et me võime arvata, kui Jeesus tagasi tuli, siis ta oli omandanud Need keeled on ju nii Jeesusega, nagu oli meie inimestega 1944. aastal kes põgenesid läände ja pidid seal ka rääkima hakkama kohaliku rahva keelt. Eesti keelega ei olnud midagi teha, kui me nendest asjadest räägime. Kui me räägime oma rahva käekäigust ja saatusest nendest, kes siit põgenesid ja kes valmistuvad paljud siia tagasi tulema siis mõtelge sel puhul Jeesusele, Joosepile ja Maarjale nende teekonna puhul, mis nad on pidanud sooritama see maailmal küllalt karm ja kuri. Siin ei saa kergesti elada. Võiksime veel ka tagasi tulla küsimuse juurde, kuidas tolleaegset inimesed mõistsid seda, et Jeesus on jumala poeg. Markuse evangeeliumit lepet. Jeesus kuulutati jumala pojaks, kui teda ristiti kuju Ristija Johannes tema vanatädipoeg teda ristis siis oli Jeesus oma avaliku tegevuse alguseks oli juba ületanud 30. eluaasta, tol ajal ei tohtinud varem avaliku elu tegelasena tegutseda. See mõte kajastub ka apostlite tegude raamatus ja Peetruse kirjas. Isa arvab Paulus. Paulus ütleb, et Jeesus põlvneb sünnilt Taaveti soost ja on Sumala poeg ülestõusmise tõtt. Oma Rooma kirja esimeses peatükis ta ütleb seda selgesti. Aga mõtlesin, et me võiksime rääkida ka sellest Maarja seosest Jeesuse sünni ja surmaga näiteks, et miks ikkagi oli Jeesuse sünnist sõimeks sõim laudas mitte kuningakojas. Ja miks Jeesus pidi surema ristil täidavast nähtavas kõrges paigas kõikide pilkude all. See sünniloo kohta võiks niipalju ütelda, et Jeesuse esivanemat juuda kuningad olid ju Paabeli poolt kõrvaldatud. Riik oli alistatud. Aastal 586 tehti Jeruusalemma maatasa, rahvas pagendati, viidi vangipaberisse. Nad tulid tagasi kunagi juba Pärsia valitsuse ajal. Võib olla suur tagasitulek oli aastal 444, enne meie aja arvamist. Ja vaest oma kodus peeti meeles Taaveti soo järglaste poolt. Et nad on pärit kuningasoost. Ei olnud Jeruusalemmas sestsaadik iisraellased suuremat valitseja valitseda saanud. Vaest makaabike ajal, teisel sajandil enne meie aja arvamist. Oli püütud valitseda Jeruusalemmas, magablased olid need. Maccabi tähendab vasaramees, kes vasaraga purustab, kalju purustab ka võõra valitsuse, nad olid saanud mõni aeg seal hingata. Aga jälle oli valgunud Pääle nendele Rooma riik oma karmi käega. Ja kui Joosep ja Maarja tulevad Jeruusalemma lähedale Petlemma linna et seal endid kirja panna maksualustena veel kordsete maksualustena. Et seal maksa, see ülekohtune maks, ega Joosep ei olnud saanud mingit tulu Betlema linnast, tema esiisale kuningas taavetile kuuluvat asulast. Aga maksma peab on teisigi teel, sel puhul ikka on nii, et paljude juuret kes elavad eemal, on olnud Jeruusalemmas ja selle lähistel ja linnake on rahvast täis. Kõik, keda on sundinud rooma kurjus, ahnus, sinandid maksualustena kirja panema. Evangeelium kirjutab lühidalt, neil ei olnud muud aset majas kui laut. Õigust öelda on laut väikese lapse jaoks lõpmata mõnus koht, ta on eraldi, sinna ei tule ju need maksu nõudjad. Roomlased, seal ei eksita keegi. Seal oli Maarjale hea laps ilmale tuua teda pesta ja rõivastada. Ja sõimas hoida. Sõim on pehme, joon pehmem kui tavaline inimese asema ajas kus inimesed magavad. Muidugi sõimun ka kivist. Kujutame ette nagu meiegi oma sõimete ehitaksime paekiviplaatidest. Aga niisugust tasemed olid ka majas, kus inimesed magasid. Laud ei olnud kunagi puust, puu oli väga kallis, laudu, lihkist. Istmed olid kivist nõndaat minu meelest laudas oli lõpmata mugav, seal olid heinad, nende peal oli hea ja pehme olla. Et need kirjeldused, kus püütakse eurooplase fantaasiaga armustada lauta kui halba kohta ja alandavat kohta ei ole sugugi õiget. Need inimesed, kes nii räägivad, ei tunne tolleaegset olustikku. Muidugi Heroodes ehk kuningakoda oleks vahest olnud mugavam, aga Jeesus ei olnud just selle maailma kuningas. Jeesus ei saanud ju sündida erootilise perekonnas nadid Edomlased võõra rahvuse ja verejanuliste inimeste perioodiks. See on esiteks. Teiseks Maarja rõõmuks ei ole kogemata see, et 2000 aasta jooksul on jõulurõõmu kuidagi suudetud hingest hinge ja südamest südamesse edasi anda. Meile on sündinud päästja. Meile on sündinud õnnistegija messias kristus, messija tõlge kreeka keelde ongi kristus. Selles mõttes on tore, et meie, eestlased, oleme säilitanud rõõmu jõulurõõmu. Ja meie jõulupühad ei ole kunagi ka kõige raskematel aegadel olnud nukrat nendes on lootust, et jumal ei jäta meid maha. Et jumal on päästja. See oleks üks mõte ja mis veel Jeesuses surmamõte. See on üks neid paratamatusi, mis siin maailmas ikka tuleb. Kui me praegu ütlema, et Jeesus on tõeline jumal ja tõeline inimene siis vahest Jeesuse eluajal ei üteldud, nõnda siis Jeesus oli tõeline inimene. Tõeline inimene, neitsi Maarja ilmale toodud. Ja sellisena võtavad teda tema üliõpilased, nad nimetavad teda Rabiks. See tähendab õpetajaks võiksime tõlkidega professoriks. Kes endast nooremaid õpetab? Et teatud õpetust teatud maailmavaadet usku süvendada ja kasvatada inimestes. Ja Jeesus ei kasuta enda kohta. Mul ei ole ühtegi juhust leida olnud uuest testamendist, eriti Johannese evangeeliumist, kus Jeesus oleks kasutanud enda kohta sõna messias. Ta kasutab enda kohta sõna inimese poeg. Seda võiksime ütelda, tõeline inimene. Ta tahtis olla omade keskel oma õpilaste üliõpilaste keskel tõeline inimene. Ja see, kui ta kohtus tunnistab, omaks võtab, talle öeldakse, sa oled jumala poeg. Siis tema nähes sündmuste lõppu Me ei või Jeesust pidada lihtsameelseks, et ta ei teadnud, millega see kõik siin maailmas lõppe. Jeesus ütleb, et mina olen see Anjou Arami jaa. Heebrea keeles. Ja selle tõttu ta mõistetakse surma. Teda peetakse ülbeks. Arvatakse, et see on jumala teotamine. Kas neitsioon, jumalat teotamine, kui me tänapäev ütleme, et meie kirikuinimestena oleme jumala lapsed? Kas meid tuleks ka risti lüüa? Vot see on probleem, mis sellega seoses on Jeesuse vastaste meelest ja Jeruusalemma tema oma rahvusest juhtide poolest. Tuli Jeesus kõrvaldab tali nendest nii palju üle kui jumal on alati üle inimestest, eriti isikatest inimestest, eriti valitsejatest. Me lugesime siin juba Jeesuse sünniga seotud laulust. Et jumal tõukab aujärgede päält maha. Suuret aulised valitsejat tõstab üles kõrrekese mudast, nagu sellest samast asjast on luuleta suhelisk. Selle viisi kirjutanud Enn Võrk. Praegu ei ole n võrguga veel eesti muusikute ära leppinud, teda ei kuule raadiost, televisioonist, ta on liiga teravasti ja liiga otseselt ütelnud. Ta on tahtnud inimesi ühendada, meie alles vaidleme ja diskleme. Aga Juhan Liiv ja võrku ütelnud. Ma lillesideme võtaks sind, köidaks sellega, sind köidaks sellega ühte mu õnnetu Eestimaa. Ka Iisralli oli tarvis ühendada. Ja vahest siis, kui õieti avalikuks saanud ristiusk ristil kolgata mäel kõigi nähes algab, kui Jeesus ristil sureb. Kui levib ülestõusmise usk. Alles siis hakkab tekkima suur ühendus, kogu maailmas. Hakkavad tekkima ristiusu kirikud. Me mõnikord ütleme et me ei ole veel kristlaste enam üle maailmavennad ja õed. Aga see aeg tuleb Me oleme jälle niisugusel kuidas öelda servaefekti olukordades, kus mitmed arusaamad mitmetelt Mandritelt vast kõigilt kõikidelt Mandritelt kõigi maailmavaadete osas kõigi uskude poolelt saavad servapidi kokku ja kus võib tekkida veel kord uus arusaamine Maarjast Jeesusest. Jumalast see on, mida oodata tuleb. Kord peab lõppema selles maailmas ristilöömist hukkamõistmist. Ja vägivallaga valitsemisaeg. Kord peab jumalariik saama selles maailmas suureks. Vahest see on mõte, miks Jeesus arvas heaks surra, kolgata mäel, kus palju möödakäijaid oli. Ja kus sellele ei osutatud, võib olla väga suurt tähelepanu. Ki üks kurjategija jälle. Lüüakse risti. Tänapäeva inimeste lootus Su, nende lootus, kes on saanud parima hariduse kui teised rahvad kes on väikerahvastekoolist läbi käinud nagu vana Iisrael muiste. Ja kes teab seda, et ainult need, kes usuvad, pääsevad, Meie järgmises valguskiires 24. mail me võiksime rääkida väga huvitaval ja vajalikul teemal meie kõigi jaoks ka praegusel Eestimaal. See on vana testamendi käsud ja korraldused. Tänases päevas ja võtame appi jällegi uue testamendi. Jälgime, kuidas Jeesus oma avaliku tegevusega on vaadanud üleastujatele eksijatele kuidas on toimunud andekssaamine ja mõtleme selle peale, kas meie tahame andeks saada. Kas olete nõus osalema? Ja meile jõuab, see on vahest ka ristiusu tegelikustamine meie juures, muidu oleks ainult jutt, et me saaksime andeks anda nõnda, nagu me ise saame andeks. See olnd vana testament uues testamendis ja tänapäeval. Tänu teile, täna ja kohtumiseni taas 24. mail.