Tere eetris on portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. See oli 2006. aasta suvel, kui siinne kommentaar algas sõnadega. Tänase kommentaari sisuks on kaks rivaalitsevat uue põlvkonna DVD formaati. Ühe nimeks on Blu-ray ning teine kannab nime HD DVD. Esimene ammutanud Sis nimele ainest vastavalt valgusspektri sinisest osast kõrgema tihedusega energiat. Jah. Ka suuremat lugemistäpsust võimaldava laserikiire värvi näol ja teine piirdunud lihtsalt märkimisega, et tegemist on kõrgema eraldusvõimega DVD plaadiga mille siis oli probleem. Videoformaadi puhul on oluline pilti moodustavate horisonte. Tavaliselt ridade arv vastavalt televisioonis standarditele sisaldas toona domineerinud pall süsteemid DVD videoformaat viite 100 viitekümmet kuute rida uuenud kõrgem eraldusvõime pakkus asemele 720 kuni 1080 rida ehk umbes neli korda rohkem pildiinfot. Viimasest siis kamp suurema plaadivajadus kui algupärane DVD. Uue formaadi loojal oli ja on turul teatud eeliseid, näiteks läbi konkurentidele määratavate, litsentsitasude ja loomulikult turunduslikult edumeelsem tehnoloogilise ime väljamõtlejad tiitli näol. Lahinguosapoolteks olid Blu-ray laager, mille eestvedajaks oli aegade jooksul Hollywoodi meedia ja filmistuudioid omandanud soni. Ning HD DVD laagri eestkostjaks Toshiba koos konkureerivate Hollywoodi stuudiote ja tehnoloogiapartneritega. Nüüd kaheksa aastat hiljem HD DVD lühendi peale midagi kosta ilmselt vaid mälumängur. Oleme unustanud erakordset kiiva formaatide sõja, nagu seda polekski juhtunud. Piisab vaid võitja teadmisest, aga probleeme on nüüd võidu defineerimisega. Sest juba toona kõlas hoiatused. Kuigi sõdades on tavaliselt üks võitja, lõpevad sõjad pahatihti kahe kaotajaga. Aastal 2006 polnud ju internet enam uus asi, pallivahetus kultuur elas aktiivset tõusulainet. Tähendab, et mitteametlikult demonstreeriti üsnagi veenvalt, et füüsilise kandja asemel on mugavam tarbida otsese digitaalset andmevoogu. Või siis kasutada meediat failide kujul. Sony ja Toshiba ei tahtnud neid märke uskuda, vaid arvutasid äriplaanides oodatavat tulu lähtudes seni edukatel CD ja DVD-plaatidel tarbimismudelitest. Paraku aga pole nüüd võitnud bluurail õnnestunud oodatud saavutada. Aga CD ja DVD-plaadid on tänagi veel elus ja seda tehnilised edumeelsema formaadi kiuste. Põhjused on siin vähemalt kolm. Üks linn, tarbijate soovimatus hankida endale maru kallis uue formaadi mängija, kui vana ja odav oli piisavalt hea. Ja teine põhjus oli seotud filmistuudiote argusega, mängida pale formaadi peale. Nii oli turul olematu kogus uue Maadiga uusi filme, mis anti paraku välja alati ka DVD peal igaks juhuks. Ja kolmas põhjus oli seotud kõvaketta pinna jätkuvalt odavneva hinnaga. Nii sa seda siis venis ja venis ning alles aastal 2008 selgus esialgne kaotaja. Kuid võidukal, soni bluurail oli pikast sõjast tulnud külge gangreen, mis andis selgelt tunda juba aastal 2009, kui statistika tõdes, et vana ja odava DVD-formaadiga filmide turg oli vähenenud umbes kolmandiku võrra. Kaduma läinud kliendid. Et ei olnud siirdunud mitte bluuri kasutajateks, osa aegasid lihtsalt majanduskriisi käes ja ülejäänud loobusid üldse plaadimängijatest ning siirdusid ostma onlainis. Filmiteenuseid ei tasu unustada, et aastal 2008 tootis planeedil umbes 89 miljardi dollari suurusest filmiäritulust deebeedeede äri. Peaaegu kolmveerand. Ja nüüd just äsja teatas Sony oma aktsionäridele, et firma Kui ta täita kasumiprognoosi mis on ilusam sõnastus kui tõdemused, firma toodab kahjumit. Ja üheks põhjuseks tuuakse Blu-ray plaatide turu oodatust kiirem hääbumine. Aga need ohumärgid olid õhus juba pikemat aega, kuid neid Ignoreeriti võib-olla just tänu DVD formaatides ja ekstaasi tõttu. Hinnanguliselt langeb. Lähiajal DVD ja Blu-ray meediaturuosa veel umbes 40 protsenti samal ajal kui onlain andmevoos kasvab filmide ost järgmise nelja aasta jooksul koguni 260 protsenti. Keda ka huvitab auset ostjad, kiusav digitaalsete õiguste kaitsega, aeglane ähvardavaid hoiatusi täis ning kasutusvabadust piirav formaat. Kuidas on võimalik? Sellise tehnoloogiaga üleüldse turgu võita. Sellise taktika valija pidi ikka olema parajalt küüniline juht. Ja ilmselt ka rumal. Raadio kaks.