Kunstimüsteerium. Tere tulemast kunstiministeeriumis. Kunstiministeerium tervitab nädalal taas kord ERKI moeshow saabumist, nimelt toimub 24. mail järjekordne suurejooneline moeüritus ning kunstiministeeriumis ongi nüüd korraldajate meeskonnas Piret Mägi, Janele Peterson. Tere. Tere. Tere. Kuidas teie üldse selle moeshowga ERKI moe-showga tegelema sattusite, mis on teie esimesed mälestused sellest ja kuidas nüüd siis niimoodi? Piret, mina sattusin erkima asja juurde umbes üheksa aastat tagasi, kui ma Pärnus Me lõpetasime Tallinnasse kooli töötama, elama tulin ja, ja ega esialgu oma Pärnus olles ei teadnud ERKI moeshowst väga suurt midagi kellega Tallinnasse jõudes olles erialast huvitatud, jälgisin üritusi, sündmusi, mis kusagil toimub ja Erki Maša oli üks, ma arvan esimesi elamusi. Ürituste vallas, mis, mis tõesti läks hinge, jäi meelde ja pakkus väga sügavat elamust, meeldejäävat elamust. Ja sellest hetkest alates ma hakkasin käima kõikidel telkimas üritustel, kuni ma ise Kunstiakadeemiasse astusin, moeosakonna tudengid ja ma olin pangale Mauruse teine kursus esimesel kursusel, siis me astusime gruppi kollektsiooniga ise ülesse on moeosakonna rõivabränd hula ja iga kollektsiooni rõivakomplekti autor astus ise ka sedasama rõivaga üles lava peale. No 2009, ERKI moeshow viis läbi Jaanika Terasmaa, kes juhendas seda valikainena tol aastal ja astusin selle valikaine nagu tudengiks ja, ja sealt edasi siis korraldus hinge. Ning nüüd praegu 400 aasta olen peakorraldaja Ja jalaminu esimesed nii-öelda kokkupuuted Erkiga on kindlasti olnud läbi erineva meedia, kuna mina ise olen pärit Pireti kodulinna lähedalt linginemmest siis teadsin, et selline huvitav noortele suunatud moesündmus ERKI moeshow toimub küll, aga ma ei olnud Erkile ise jõudnud enne 2012. aasta ergit. Seetõttu noh, lihtsalt ma isanud yldse Kilingi-Nõmmes sinna kohale ei saanud ööpäeva või mis iganes see põhjus oli. Kui ma tulin, lõpetasin siis 2011. aastal gümnaasiumi ja tulin Tallinnasse õppima, siis rätsepa eriala teede hakkas siis tolle aasta kevadel oleb aasta kevadel läksin siis esimest korda ERKI lega. Tollel aastal ma küll osalesin seal modellina, esimese kogemuse sain nii-öelda lava poole pealt. Noh, kuusele korralduse poolt seal kohapeal oli ka väga põnev juba tol aastal jälgida. Sealt edasi siis Piret Mägi oli minu õpetaja ja Tallinna tööstushariduskeskuses tema õppeaineks oli siis moekollektsiooni loomine. Suhtlesime Piretiga, saime hea klapi, Piret kutsus mind möödunud aastal siis 2013. Aasta Erkile vabatahtlikuks aitama tema enda kollektsiooni õmmelda Erki tarvis ning sügisel kutsus mind vabatahtlikuks ka disaini moeprogrammi ning, ja sealt edasi siis Erki korraldusmeeskonda. Päeval on kogemused juba Erkiga pikka aega mitme külje pealt nii lavalt, lava tagant, ettevalmistusena oma kollektsiooniga ja nii edasi. Piretil on ka samuti laua pealt kogemusest esimeses Ja just, just jah, ja see oli esimene ergi lavatagune kogemus ja nägin, mis seal toimub, et see oli väga põhjaliku mälestus, on ilmselt sama lugu oli ka Janele, kui ma eelmine aasta kampa kutsusin, kus ta sai ka suured kõvad lihtsalt ma arvan, et olles peakorraldaja kollektsiooni assistendiks tähendas väga suurt pinget kindlasti, et, et ega ma sel hetkel, kui kollektsioon lavale astus, et ega ma seal Isalaga kõrval olla ei saanud päädis sellega, et järel astus ka ise lõpuks modellinile. Tuleb kiiresti reageerida. Ja kui sellest ettevalmistusprotsessist veel rääkida, kuidas ültse ühe Erki ettevalmistamine hakkab, ta toimub traditsiooniliselt mais. Aga kui pikk see ettevalmistus on seamaised sügist, et kas ta nädalakese puhkate ja siis kohe hakkab järgmise aasta ettevalmistuseta. No tegelikkuses oli nii, et sügisel oli Erki aine, kus siis Piret rääkis meile kogu sellest teoreetilisest poolest, kuidas erinevate tiimide tööd on organiseeritud, millega nad tegelema peavad. Ning siis jaanuaris-veebruaris läks, et see korralikum korralduse pool lahti Tegelikult oleks absoluutselt ideaalne just täpselt nii, et telkimas läbi nädal aega puhkame, laseme päikesevalgust silma. Muidu lihtsalt uksest välja astudes on väga-väga erevalge, oleme harjunud ainult arvutitega tööd tegema. Sest eile oli reaktsioon Kõve väljapoole Oli oli tõesti õhtune päike isegi pimedas, aga tegelikult see peaks olema sedasi tõesti, et ERKI moeshow olles Eesti üks suurimaid iseseisvaid moeüritusi ta tõesti ja ma gabariitidelt on nii mahukas, et nende erinevate valdkondade korraldustööd protsess võtab tõesti kaua aega. Küll aga ei ole see puhtfüüsiliselt võimalik, et kohe nädal aega hiljem aga kogu tiim uuesti tööle, sellepärast et nüüd teist aastat on ta uuesti korraldustöö toodud üles kui Eesti kunstiakadeemia valikainena varem ta oli ainult ühel aastal 2008 2009, kui Jaanika teravdada läbi viis ja aeg edasi, seda keerulisem on ju tudengite kutsuda korraldama nii suurt üritust, kui neil ei ole just isiklikku soovi, mida väga paljudel on. Aga paraku nad peavad mõtlema oma jopeedia peale ja punktide peale, et noh, nagu praegu uus koolisüsteem on ei saa nad ka väga hästi isegi tööl käia. Ja sellepärast on see valikaine valikaine tõesti algas pihta, sügisel. Aga ERKI moe-show'd korraldavad tudengid ja see on nüüd üks väga tõsine traditsioon, et nad on peaasjalikult Eesti kunstiakadeemia tudengid kes tegelikult ei ole otseselt õppinud korraldajaks, vaid teevad seda täiesti entusiasmist ja, ja sellest huvist, mis nad siis aines registreerimisega annavad. Ma võin esimesel tunnil motivatsiooni väga alla viia väldes, et seal tohutult raske, see on väga suur pingutus, aga et kui te olete valmis seda pingutust andma, siis see kogemus ja elamus on kindlasti täiesti erakordsed. Pärast esimest tundi tulevad ka veel järgmisesse tundi, siis on selge, et sama tööga jätkata. Aga, aga igasenad enne ei kujuta ette, kui keeruline see täpselt on, kui see üritus on ise käes, seda noh, mul ei olegi võimalik seda kuidagi neile selgeks teha. Ja niimoodi me siis umbes pool aastat punnitame, korraldame, et tegelikult tudengid professionaalselt korraldajad aga juhendan nii palju, kui ma vähegi oskan ja ongi õppeprotsess korraldusprotsess läbi kogemuse, mis mulle on jäänud mulje, et rikastab neid noori rohkem. Kui me räägime numbrilistest mõõdikutest, et palju käib ERKI moe-show'l publikut, kui palju astub üles tulevasi moekunstnikke, kui paljastub üles modelle, et me natuke saaks aimu sellest mastaabist, et millest me räägime ja ta ju toimub ka iga kord erineva koha peal tegelikult, nii et see ka logistika paikapanek, ma kujutan ette, on väga suur väljakutse. Ja ma arvan, et logistika on üks suuremaid kriteeriume, mis on kogu protsessi juures kõige keerulisem. Sest need erinevad tudengi noored, et nad oskaksid logistiliselt kõik need aspektid omavahel kokku viia, et üritus tegelikult moodustubki väga erinevatest inimestest, asjadest, füüsilistest asjadest, kajastustes, mõtetest, plaanidest, realiseeritavatest vahenditest, noh ja nii edasi. Logistika ongi kõige nagu olulisem nendele noortele selgeks teha. Mastaabilt see logistikakorraldus, see võtab umbes pool aastat aega, kuni lõpuks siis saab see selgus majja. Üritusel endal viimastel aastatel on olnud publikut 1000 kuni 1500 natuke varieeruva Se toimumise asukohast. Kollektsiooni autoreid on siis kui olnud vahemikus 40 kuni 70, sellepärast et kollektsioonidel ei ole tihti ainult üks, autor on grupikollektsioonid, on lihtsalt noh, inimesed, kes võtavad punti, võib-olla üks on siis nende rõivapoole. Peal tegeleb ehted, aksessuaarid, grupi kollektsioonid, sest kunstiakadeemia tudengid ju astuvad üles, aga koolitöödega ja seal võib olla ühes kollektsioonis kuni 12 rõivakomplekti, mis tähendab, et seal võib ka olla 12 autorit. Just nimelt. Rõivakomplekte võib laval olla seitse kuni 12 modelle keskmiselt 150 kuni 200, olenevalt sellest siis mitu finaali pääset on siin sellel aastal. Meil on finalistide 25, varasematel aastatel on isegi üle 30, mõnel korral finalistide arv tõused. Tuli vist 32, siin paar aastat 33. Mastaabid sõltuvad täiesti meie enda meeskonnakriteeriumitest, kuna üks suurepärasemaid asju, mis mind, ma arvan, et on köitnud ERKI moeshow puhul on see teadmine, et, et me saame teha, mida me ise tahame, kuni see kellelegi haiget ei tee, kedagi ei solva. Loomulikult kõiki häid tavasid ja kõikide osapoolte huve silmas pidades, et otse loomulikult me ERKI moe-showga esindame peaasjalikult Eesti kunstiakadeemiat, noorte loomingut ja loovust. Nüüd žürii kutsutakse kokku eesti moeprofessionaalidest, samas meie oma meeskond ütlebki, kes nad siis kokkuvõttes on. Ja see ongi nüüd, miks ERKI moe-show peakorraldaja peab olema Eesti moemaastiku ka väga hästi kursis võtta ERKI moe-žüriiks võimalikult erapooletud ja samas ka sellised žüriiliikmed, kes vajalikul hetkel ka suudavad väga viisakalt kenasti vaielda, et leida ja otsida üles kogu kandid keerinud kollektsioonide patakate vahelt need, kes võitu väärt, kes on väärt ERKI moe-seal edasi pääsemist. Žüriisse kuulunud Ni moepressiesindaja, mina olen näinud, et on vajadus, kataksiin, endine ERKI moeshow korraldaja. Nendel on see Eriki mu asju kuidagi esteetika või arusaamine väga hästi paigas, et mis asi Serkimas on olnud? Natuke minimalistliku disainivaldkonna esindaja on olnud pigem maksimaalist või väga ekstravagantset rõivaste fantaasiaga. Esiletungiva disainer, moeosakonna esindaja, Eesti kunstiakadeemia esindaja ja Baltika esindaja on ka olnud meil alati žüriis, kui nad Baltic on üks Eesti eesrindlikumaid rõivatööstuse ettevõtteid, et 400 tema poolt nii-öelda hea kvaliteetne pilka peal kui rääkida selleaastasest ERKI moeshowst, et kas sa tutvustaksid sellist kontseptsiooni, Tallinn on täis juba tumedaid plakateid, kus teenetevahelt ilmub üks nägu, mis ütleb, et sa tuled või sa pead tulema või ühesõnaga midagi väga sellist suurestiivsed milline on selleaastane ülesehitus ja kestel aitavad seda ERKI moe-show'd siis selleks ürituseks vormida. Moeshow vormivad ürituseks umbes nüüd on siis 32 tudengit. Kokkuvõttes, kes nüüd seda vormivad, aga kontseptsioon suures plaanis tekib kogu meeskonna ühiste mõtete Preinstormimiste käigus. Peaasjalikult on nüüd selle väga konkreetsesse vormi sõnastus Pisuaalsesse väljendusviisi valanud ja noh, nagu ütleme, kokku kirjutanud sellise disainimeeskond eesotsas alla nappelbergiga, seal on Lauri Tõnisson ja keskutman siis Taavi Turk, kes on Erki Mossega meeskonnaliige. Kes on ka käinud juba kahel aastal ERKI laval just sel aastal, siis kolmandat korda on esinemas. Ja väga mitmekülgne ja meil on ERKI moeshow, meeskonna inimesed, selle noh, nad ei ole oma valikuks võtad, ainult korraldada, vaid nad teavad kõike. Meil on meeskonnas ka selliseid noori, väga-väga asjalikke tegijaid, kes on esindatud peale selle, et nad on korraldajad. Nad on oma autorikollektsiooniga ja nad on veel kahe grupikollektsiooniga. Sest žürii kokkuvõttes valimite nime ja näo järgi, et kas nad on seal meeskonnas või kes iganes, aga ikkagi selle järgi, et kellel on kõige lahedamad kavandid, kellel on kõige lahedam kollektsioon. Aga, aga nüüd selle visuaalse keele kontseptsiooni osas selle nüüd kokku nagu komplekteerinud kirjutanud jah, peaasjalikult need neli inimest, keda ma natuke aega tagasi nimetasin lavale ja kokkuvõttes toob need koreograaf Henri Hütt, kes on ka minuga koostööd teinud juba neli aastat, Eestis ka kolm aastat. Kas te saaksite seda kontseptsiooni natuke ka avada? Kontseptsioon lähtub. Sel aastal George Orwelli teoses 1984 paar aastat tagasi oli Erki alustalaks on seesama raamat kuid seal me läheneme sellele natukene teise nurga alt. Just nimelt need siis, et käskiva kõneviisi laused, mida sa enne välja tõid, mida on igal pool plakatitel ja meie videotes igal pool juba olnud, näha, et nad seostuvad selle 1984 mõttega, et inimesi suunatakse sunnitaksegi igasugu erinevaid asju tegema, jälgima samas inimestel ei ole nii-öelda vabadus selles suhtes, et neil söödetakse kõik see ette. Nad küll püüavad teha oma valikuid asju. Nad teevad need valikud ära, mõtlevad okei, ma võtsin nüüd selle info vastu, kuid teisalt see info kuidagi filtreerub teistest kanalitest jälle läbi ja neile uuesti. Kogu aeg söödetakse meeletult informatsiooni ette, mistõttu on väga raske kogu selles andmete rägastikus praegusel ajal üldse ori. Kiruda, et selekteerida välja, mis on väärt info või mis on meediamull või mis on üleüldine infomull Marveli filmis, ka inimesel taastub oma koju tuppa. Inimesel ei ole võimalik peituda selle ühtlase infotulvas, mis räägib, et tegelikult on ju kõik väga hästi, et mis siis, et sa elad siin selles väikses ruudukujulises toakeses seal ei ole kunagi rahusid, alati jälgitakse. Aga kõik on ju väga hästi, iga aasta me tekitame mingi väikese teema. See ei ole. Meil on, nüüd peab olema kangesti mingi teema, aga ERKI moeshow meeskond on alati leidnud, et midagi tahame väljendada või midagi. Me tahame millestki kinni hakata, mille omakorda inimeste tähelepanu võib-olla pöörata just praegusel hetkel ka ERKI moeshow on seda võimu nii palju taga, et et on ja märgiline oluline üritus Toomasele, tudengite ärksust ja erksameelsust. Mul on veel kaaslane ürituse kontseptsiooni ja, ja siis see aasta on jälgimise jälitamise temaatika. Et kui palju on tegelikult võimalik inimest jälitada, jälgida, kui alguses heiatasime neid mõtteid ja siis tuli ka jutuks, et isegi kusagil telefonis võtta plaadid, mingisugune äpp, see, millega tuleb nõustuda, see variantide valik on nii suur. Samas saad ülevariandid, vaid tal on ette antud fakt, et kui sa tahad seda äppi, sa pead nõustuma sellega vastu võtma või sa, kui sa ignoreerid, siis sa lihtsalt ei saa seda, aga samas samas mingi hetk blokeerib teatud võimalused ära, sest ülejäänud maailm nagu tegeleb sellega Et noh, näiteks selle nendesamade äppide puhul ongi, et sa kas lubad telefoni kasutada oma asukohta, numbreid kõik nutitelefonide praegusel juhul on seotud kõik meiliaadresside asjadega et tegelikkuses kogu see info, mida me anname, me anname ühe näpuvajutusega väljas, on tegelikkuses meeletu, et see, mida meie kohta ilmselt kuskilt Ameerika Google'i andmebaasidest leida, et see on tegelikkuses Info ja need selle nädala laupäeval toimub ERKI moeshow ja nüüd meie kutsumegi inimestelt, aga jätke vaheldunud meede Itaalia ja need filtreeritud infokanalid ära, et kuigi me oleme väga tänulik oma meediakanalitele kajastavad, et samamoodi siinsamas, eks ole, aga ütleme, võtame laiemas perspektiivis ma mõtlen nagu maailmapilti, et just lugege seda kohalikku kanalit, mis annabki tõest infot edasi või, või kõige otsesemalt, tulge ise kohale, et see ongi see kõige vahetum ongi see otsene kogemus, et pane korrase telefon käest ära, pane korra arvuti kinni, tule kohale, naudi ja vaata, et see ongi see kõige suurem elamus. Loomulikult info on väga oluline kätte saada, et info on see, mis ongi valuuta. Kuid mingil hetkel see info kättesaamine läbi erinevate kanalite ei ole nii väär kui reaalne elamus, et info ei korva elamust. Tulge olge ise jälgijateks, nii et see, kui algselt luuakse selline peaaegu nagu sundus või peaaegu Ähvardus kohale tulla siis see, mis kohapeal aset leiab, ei ole midagi hirmuäratavat, vaid vastupidi, pigem peaks looma tasakaalu või sellise teise poole sellele. No ei väljendaks seda küll päris sedasi, ma arvan, et inimene, kes, kes kõlbaks show'le koha peale, saab väga elamuse osaliseks just selle poole pealt, et ei tule ja tegelikkuses ainult moodi vaatama, mis seal laval vaid igal aastal pöörame tähelepanu sellele, et koguse ehkki ruumilahendus, kõik see oleks väga eriline, et ta oleks sigalasse uudne. Ta ongi uude, selle tõttu, et igal aastal on uus tiim, uued tudengid, uued ideed. Nii et ma arvan, et, et ega me šokeeri inimesi me lihtsalt paneme need alati väga huvitavasse positsiooni. Ja Erki, mu asja on ikkagi etendus, tegelikult jah, KMA Janelad juhendasin tööstushariduskeskuses, siis oleks põhiargument juhendades moekollektsiooni loomist, siis ma ise seda sõna mood tegelikult väga ei salli, kuna mood tähendab mingile jah, hetkel moes olevat mingit trendi, populaarset asja, mingit mingisugust tähimisel sel hetkel moes mingisugune, mis on tehtud inimestele meeldivaks vajalikuks või et nad tahavad seda, et nad arvavad, et see on vajalik. Aga eriti mu asju lavale tegelikult ju tuleb noorte fantaasia kreatiivsust, et nad ei tegele niivõrd selle hetkemoega. Ja siinkohal tegelikult väga hea meel öelda, et me oleme need kaks aastat olnud välja rahalise stipendiumi. Tänavu me anname seda välja koostöös treithausiga. Noh, mul on tohutult hea meel nende koostööle, kuna nad ise on seda nii mitu korda rõhutanud ja üritanud selgeks teha, et mis on see nende väärtuse panus, miks nad tahavad toetada seda noorte moeloojat. Et nad tahavad, et anda panuse noorte kratiivsusesse. Et küll see kvaliteet tuleb sinna otsa ja kui nad saavad selle stipendiumi raha saavad rohkem kliente, tellimusi küll tuleb ka see hiljem, need kasumid arvelt saavad siis rohkem õmbled palgata rätsepad ja hakkavad juba veel rohkem kvaliteetsemaid töid tegema. Aga hetkel, et anda jõudu, energiat, natuke motivatsiooni, see on kerkima asja, me ei räägi tegelikult hetkemoest, kuivõrd vabalavast, kuhu oleme nüüd kokku koondanud 25 Daega erinevad fantaasia küljest kollektsiooni ja ma tuleks veel kaks kollektsiooni meil ka välismaalt selle laste pärit ja need kaks on selle 25 sees ehk siis 23 Eesti kollektsiooni kaks väliskollektsiooni ja need 23 ERKI moekollektsiooni seas on veel ka võidukollektsioonid, mood, performance, tants alt, mis on Tartu üritus väga-väga huvitava lavastusega ja ka teatraalne tiiva disaini või noorte loomingut tutvustav etendus ja paides toimunud moepargil siis on ka väga tugeva kvaliteedi ja huvitava nišiga üritas. Kas te saaksite õhku visata mõningaid märksõnu nendelt finalistidelt, milliste teemadega tegeletakse, mis suundades siis noorte loovus liigub? Seal näha võib, ma arvan, et teatud määral mõlema kollektsiooni puhul, kus siis selle makratantsu ja moepargi. Võitjate puhul on üks läbiv joon minimalistlikkus ja väga tugev stiilipuhtas et üks kollektsioonidest on kindlasti nii-öelda veelgi puhtam, teises on kasutatud veidi rohkem värve, kuid samas väga-väga maitsekalt kokku panduna ja väga-väga huvitavat. Lahendustena. Siis üldiselt on žüriil ma olen täiesti veendunud, väga raske valikut teha. Me nägime seda ise, raske oli, ja need, kes valivad võitjad välja, siis neil on ilmselt veel raskem, kuna nad näevad, et ka valmis tehtuna kõike seda higi ja pisaraid ja rõõmu ja lõbu, mis selle taga on. Ja et valida välja kõige parem kollektsioon võrreldamatute kollektsioonide vahelt. Seal on kindlasti väga raske. Kuna kollektsioonid ise tegelikkuses näevad väga, väga erinevad välja, et ongi seda täielikum minimalismi, samas on väga üle pakkustud kirevaid eklektiline kollektsioon ja siis sealt nüüd välja selekteerida miski, mis, mis on kõigist üle. Esile tuua alati tundub, et ERKI moeshow laval üles astuvate kollektsioonide autorid sealt edasi mingisuguseid ühiskonna valupunkte või mingisuguseid märkimisväärseid positsiooni hoone siis tegemist vajavaid märkimisnüansse, siis tegelikult ei saa seda kunagi öelda, et see on täiesti nii vaba fantaasia, lava et seal ei saa öelda, et oleks midagi väga palju erinevat, väga palju ühesugust. See on täiesti, oleneb persoonidest. Ma kindlasti tooks välja veel ka Marit Ilison juhendatava kollektsioonid, Marit Ilison, teinud nüüd kas kolmas või neljas aasta ideevorm valikainet ja iga aasta on erinev uus materjal. Ning noh, minu jaoks tundub väga huvitav fantaasia küljena kindlasti tudengitele üsna vaevarikas mingisugusest absurdses materjalist nii-öelda Rõivase mingi toode keha peale istutada. Aga nad saavad sellega väga põnevalt alati hakkama, nii et seal vastumine veidi välja traditsioonilisest moe prismast enam ei kasuta ainult tavalist rõivaste, selliseid klassikalisi lõikeid. Aga me otsime hoopis uuele teistsugusele materjali mingisuguse täiesti uue kasutusviisi, aga niimoodi, et see katab keha. Või siis näiteks Kaur Hanson, kes on väliskülaline. Ta küll valiti žürii poolt väliskülalisena kohe esimeses osas välja. Aga tegelikult on väliseestlane, kes on kunagi sündinud Pärnust hiljem välja, et umbes kolm kilomeetrit minust eemal olemisega pärnakas ja tema käsitles väga huvitavalt, väga nüansirikkalt, väga põhjalikke mõttekonstruktsioone läbi analüüsides eesti keele, näiteks saksa keelest tulenevad rahvastikumingisuguseid, esteetika ega mingisuguseid käitumismalle ja ta jõudis sellega kokku võtta, siis välja kollektsiooni inimese on nagunii tohutult sügava kontseptsiooniga, et see on äärmiselt äärmiselt põnev. Loodan, et oma esseed ka Eesti publikule natukene üldisemalt julgeb avada. Aga jah, ilmselt on Erkki Masha laval selliseid eksperimente, reaalset, väga kvaliteetsed rõivataiesed, mis siis pannakse kehale, aga mille läbi otsitakse uusi lõikejooni, trükitehnikaid meetodeid, kinnitus, piise kõikvõimalikke imelahendusi, mida saaks nüüd üheks kehakatteks kokku kolhelleerida kombineerida moevõhiku küsimus, et kas need on kantavad ka väljaspool ERKI moe-show'd või mõnest neist areneb välja kantav kollektsioon näiteks. Ma ütleksin kõigepealt seda Erki varasemalt on olnud mõnes mõttes võib-olla fantaasiaküllase viimastel aastatel on kindlasti noored rohkem pööranud tähelepanu ka sellele, et need esemed või kollektsioon oleks edaspidi kantav, teisalt ei kao ära sellega, et riivast erilisuse, et, et nad on jällegi väga-väga ainulaadsed, et noh, kas või ega kantav rõivas ei pea olema alati väga selline ümberkehade Ööbkolla, midagi kolmemõõtmelist, millega võib-olla hiljem minna kuhugi väga pidulikule üritusele, et noh, praeguseks on mõlemad pooled on täiesti esindatud, ongi täiesti üle võlli fantaasiat mis ongi äge moelaval, mis on Hodgotüür. Kuid teisest küljest on ka väga erilisi ja kantavaid Tseegolektsioone sellel aastal me kutsusime nüüd ellu esimest korda pop-up poe. Me oleme, olete ainetel natuke tagasisidet, et kui olen küsinud, mis te teete nende rõivastega, et need on ju p nii palju sinna tööd ja energiat, fantaasiat, oskusi, suurepäraseid materjale kõike rakendanud, uskumatu see, mida nad on koalitsioonide nimel teinud. Mis edasi saab isegi mu enda kollektsiooni, need tooted on siiamaani solki kapis ja nad on öelnud, et tegelikult hea meelega kusagile välja kunagi ammu ERKI moeshow toimus lausa neli õhtut järjest vanas kunstiakadeemias saalid olid puupüsti täiskogu aeg. Siis tegelikult need kollektsioonid läksid alati kusagile kellelegi kätte, nad keegi tahtis kusagil kanda kasvõi karnevalil või siis pall või kus iganes. Aga miks me oleme tänavu seda kuidagi aitaks kaasa kuidagi koordineerida, juhendada noor moelooja, ta on ikkagi noh, nii-öelda disainer positsioonis, neil on vaja tegeleda loominguga, ega meie tegeleme organiseerimisega, siis anname enda poolt võimalikult palju takka, et nende sõna ja tehtud looming siis veel kusagile edasi jõuaks. Ja täpselt nädal hiljem, laupäeval 31 Maib panema üheks tavaks ERKI moeshow Popoe Kristiine keskusesse, mis tähendab, et kõik Masso eesti kollektsioonide autorid välja arvatud ilmselt seesama idee vorm mis läheb veel edasi näitusele, ma tean, et seda lihtsalt ei olegi võimalik maha müüa mingeid tooteid, mis oli, siis läheb ju tase näitusele ja, ja see on nüüd jah, teistpidi välja omakorda seatud. Aga poel on siis ühe päeva jooksul võimalik igal huvilisel tulla, kasvõi riivad niisama katsuma. Oi, ma selge istutama, kuidas need välja näevad? Või siis lihtsalt suhtlema disaineriga, et võib-olla selle laineri nii-öelda see looming, mis oli just nüüd nädal tagasi seal ERKI laval, võib-olla talle väga meeldis, aga ta ei julge midagi nii ekstravagantset kanda ja saab hoopis lasta noorel moekunstnikul noorel autoril siis teha endale mõni hoopis odavam toode, mis seal täpselt temale sobiv, et saab suhelda, vahetada kontakte, rõivad, mis on olnud laval ja need disainerid ei jää nii-öelda tavainimesele siis käegakatsutavas kausse. Kõne Kristiine keskus ise on väga suur kaubanduskeskus, kuhu tavainimene ta läheb sinna ta sappega kõik kätte, mida ta tahab siis tegelikult ta praegu hetkel ei saavad sedasama noort ühekordset mingisugust loomingu objekti ja nüüd me lahendame ka selle ära, et siis seal on väga hea pind, et inimesed, vot näete, milline selliseid tegijaid ka Eestis. Kristiine keskus on äärmiselt äärmiselt suur keskus, siis seal käib väga palju rahvast läbi. Nii et me oleme näinud, et see on mõttekas viia nüüd see kunstipärane disaintoode, mida tegelikult on võimalik kanda seal kusagil väljas, on olemas potentsiaalsed kandjad ka nendele, et sellepärast Ma panen sinna lähedale, kust neid võimalikult palju käiks ja kus meil oleks endalgi piisavalt ruumi olla presenteeritud, et selles mõttes on kindlasti väga hea koht, kus disainerid presenteerida ja testida. Kui kantavad nad siis nüüd on, et kui palju ongi reaalset klientuuri seal, kes seda tahaks saada, nii kõik reaalselt potentsiaalsed kandjad, ma loodan, te panite tähele, 31 maises Kristiine keskuses, aga enne seda veel 24, Mai ERKI moeshow. Korrake palun üle detailid, kus toimub, mis kell, kust pileteid saab ja nii edasi. Alustan siis sellest, et ERKI moeshow toimub 24. sealmail Kalevi spordihallis, mis on siis Juhkentali 12 aadressil. Sissepääs algab kell 18, null null etendus läheb peale kell 19, null null. Piletiinfo on olemas ERKI moeshow koduleheküljel veepunkt. Erki funktarton, PhD. Sul on eraldi siis valik, kust saab piletit osta. Saate valida endale kas ainult Erki pileti või pileti koos afterparty piletiga ning piletipakki saate tellida endale sobivasse kaubanduskeskusesse sinisesse SmartPOSTi. Pakiautomaati või SmartPOSTi automaadid ei ole ka ainult kaubanduskeskustes, vaid igal pool bussijaama, tunnistas hoone ja siis jälle soe, et kuhu pääseb siis nende hoonete lahtioleku aegadel eest ja ERKI mu asju toimub ise Kalevi spordihallis. 200 afterparty toimub ka sealsamas Kalevi spordihallis. Et me oleme teinud sellise täiesti omaette, Erki mass on maailma, et me seal eriti mõnus kombergima Erki maa, riik, vabariik, ambitsioonid kasvavad, Thelmi kestab kuni 22, Maiik oleme muidu noh, hiljem ei suuda lihtsalt läbi, pakkis süsteemi. Neid nänni pakikesi edastada. Aga kelmigistan, kombo on soodsam osta siis tavapilet ja afterparty koos. Aga ukse pealt saab ka osta pileteid. Ja afterparty'l saab tulla ka isegi siis, kui ei ole ERKI moeshowl käinud, saab tulla ka inimene tänavalt. Umbes 22 23 uksed valla, lööme ja, ja siis läheb kõva trall, tants, tagaajamine sealsamas Kalevi spordihallis edasi. Aga nüüd on kõik selge. Piret Mägi, Janele Peterson kunstiministeeriumisse tulemast ja kohtume siis ERKI moeshowl. Suured tänud. Solite Kunstiministeeriumi Mai tõmbab nüüd ennast kokku, saatejuht oli Mari mürk. Kunstiministeerium. Kuula kordusena. Laupäeval kell 14, null viis.