Margus Saare jutusaade Jutusaade. Tere hommikust, head kuulajad, on pühapäev, 14. august ja täna olen jutusaatekülaliseks palunud ühe mehe mõneteistkümne seast kes lõppeval nädalal avalikkuse tähelepanu all töötas. Tere hommikust, tuuker Kaido peremees. Tere. Kolmapäeval kopteriõnnetus viis teid paariks päevaks täiesti ootamatult veealastele töödele Tallinna lahes. Daniel laht on teil kindlasti küll selge nagu korrutust veel, aga seal Aegna lähedal katastroofipaigas. Nüüd kui teil päev ja öö on veel segamini ja ma ei tea, kas te väga oletegi saanud välja puhata, missugune see nädala teine pool, emotsionaalselt teil oli? Te mõtlete nende tööde käiku ennast? Eks? Siis öelda see teine pool just läks nii tõsiseks, et ega seal eriti midagi midagi, mingeid emotsioone nagu läbimõeldud. Pigem olid murema niuksed, tehnilised probleemid, mida ta oli kogu aeg kiirelt lahendada. Tööd oli kogu aeg nii palju peale, et emotsioneerida jõuab hiljem, te ise olete üldse tuukritööd, osaühingu juhataja ja, ja ta pole sugugi riigiteenistuja päästetöötaja. Kuidas te selle helikopteri ja selle reisijat otsingute ja ülestõstmisoperatsiooni üldse satust tähendab? Asi on niimoodi, et meil on nii-öelda koostööd riigi olnud varemgi konkreetselt. Kas 96. 97. aasta siis sai tehtud Tallinna lahel? Vene miinijahtija timineerimiste operatsioon ka 42 meetri sügavusel sai tehtud, koostöös tullakse päästamati ja, ja piirivalve ja kes meil siis oli ka vedela ametiga. Aga on ka muidugi täiesti olemas need inimesed, kes, kes ka praegu merevalves töötavad, eksju nad siis mäletasid ja ja meile helistati, tulite teiste tööde pealt kolmapäeval siis ära. Nii kiiresti kui saime, et nii kiiresti võimalik, kuidas teile tundub? Kui vaadata nii-öelda telepilti, kuulata raadiot, lugeda lehte, siis siin kaldalolijatele tundus, et Eesti tuukrid ei olnud väga oodatud seal sündmuspaigal? Ei, ma ei arva seda niimoodi, tähendab, aga võib-olla lihtsalt see algne, algne, niisugune väike segadus selle teki võib-olla sellest, et nagu need inimesed, kes seal konkreetselt võidu need tiimid, kes seda teost nagu tõitja osad, et neid nagu ei võetud hommikul presidendiks kokku, et asi oli nagu nii-öelda ebaselge, et kes, kuidas täpselt nagu see plaan. No tagantjärgi vaadates tegelikult sihukse operatsiooni kulged tagantjärgi ma vaatan, et sellises mastaabis, kus nii palju erinevaid ametkondi on seotud tegelikult ju kolmapäeval asi juhtus ja laupäeval on kopteri üleval. Mina hindan seda päris heaks tulemuseks, sest ega see ilmastik nendele esimestel päevadel ei olnud ei olnud väga, väga soodne, tähendab kindlasti ükski laev, kaaslaev, ma mõtlen, ei olnud võimeline seisma täpselt kopteri vraki kohal, kuna oli oht, et kui nüüd laev liikuma hakkab, siis need laeva ankrud võivad sattuda kopteri vrakki ja siis selle tekitab probleeme, nii et juba see fakt näiteks aeglustas töid, see ajafaktor üldse, kui suurt rolli ta mängib päästmisel, kui kukub helikopter suurelt kõrguselt külma vette, kas oli vaja üldse selles mõttes põhjust enam kiirustada või selles mõttes, ütleme maailmas nii palju kui mina tean, et ega, ega ega ükskõik kui heaks taastuv struktuurazini arendaks need viis minutit, mis, ütleme inimestel oleks vaja, et me oleks nii-öelda praktiliselt samal ajal jälle kukkumisega kohal, et reaalselt inimesi välja tuua veel elusalt ma leian, et see on reaalne. Ega mujal maailmas ka maksimaalne, mis tehakse, on tähendab, nende meeskondadele, kes pidevalt sõidad näiteks õlipuurtornide vahel üle merekopterile lendudest, siis siis see on näiteks nõue, et inimesi koolitatakse spetsiaalselt vette kukkunud kopterist välja tulemas, kopter tavastada, vette kukub üsna tihti, ta pöörab ennast pahupidi ja nendel inimestel juba on eritreeninguid sealt väljuda. Pluss üldse kõike seda kokku võttes, nähes, kuidas kopteri seal veel oli, nende inimeste võimalused on praktiliselt nullilähedased. Et selles mõttes ei tasu minu meelest üldse arutada, et et päästepääste umbes võimekus ei olnud tasemel, lihtsalt see on ebareaalne jõuda ükskõik mida tehes ütleme, 50 meetriga sinna need inimesed, taavi, ladu. See, miks kopter vette kukkus, seda uuritakse ja, ja pikalt. Kas see tegelikult tähendab seda, et niikaua kui kopterile vee käib, jääb lendama? Need, inimesed on alati nendele endale alati riskiga seotud, on vähetõenäoline, et nad vees ellu jäävad. No elu on üldse riske autoga õnnetusse sattuda, aga kopter, ma olen nii palju, olen aru saanud, kui ilm vähegi normaalne, kui kopter ise suudab maanduda vette, siis ei vastupidi, siis võivad kõigele. Aga siin oli tegemist ikkagi allakukkumisel, mitte maandumiseni, kuigi mehed ilmselt suutsid asja kompenseerida nii palju kui nende võimsusele ma sellest muidugi. Ma usun, et see detailid jäävad juba targemate meeste. No siiski ma tahaks sellestki rääkida, et noh, siseminister Kalle Laanet väitis pressikonverentsil, et Eesti süvaveesukeldujad on amatöörliku, sest ei ole kõike, ei osanud lugeda midagi teie kohta kirjutatud ja öeldud. Ma luban teil käed rusikasse tõmmatud siseministril, vastus on, ei, ei, tähendab. Kuidas ma ütlen? Ma olen tagasi analüüsinud ja mul ei ole mingeid selliseid Probleeme sellega, asi on selles, et antud hetkes ja, ja nendel töödel meil varustus, mis meil oli tõesti hetkel mõne mõne sihukese oli parem selles mõttes, et et soomlased kasutasid õhu õhku sukeldumises, kasutasid nii-öelda tavaliselt Acolangi varustust mis on nii-öelda, kui me vaatame suuremat organisatsiooni, seal turvaline kuidas öelda, töökindel ja väga hea. Ja, ja ma isegi kasutame enamuse ajast selles, ainult et sellisel sügavusel tekib selline leem, et see 15 minutit 15 20 maksimum, mis selle õhuvarustusega sukeldud on antud, et ta ka tal peab olema oma nii-öelda turvalisus. Kuidas öelda, tagatud, et ükskõik, kui seal tekib mingi probleem, kui te nüüd selle 15 minuti igatahes mingi mingil põhjusel peab kiiresti vastu võtma, siis noh, need probleemid, mis tekitavad, ei ole nii tõsised. Aga see 15 ütelda on täpselt selline aeg, jõuan kohale, alustan tööd ja ma pean üles minema. Pluss õhk sellisel sügavusel muutu juba väheke narkootilise, tähendab õhus sisalduv lämmastik, ta pidurdab meie refleksi. Ei, me ei pruugi seda muidugi ma täpselt sellised kohad, kus on näiteks ka mingit lukku avada, mingit tehnilist probleemi nii-öelda kiirelt taibata siis inimene on väheke pidurdatud. Et isegi nii taibukas ja, ja kusjuures ei, see ei ole nii, seal on niisugune nagu väike niisugune nii-öelda nii-öelda pidev inimene väsib, pidur seal, aga see sõltub ka väga, väga nii-öelda personaalselt, et et seal on sellised, andsid, mida, näiteks? Palun, mis on hetkel meie meie käsutuses käsutuses olid nagu välistasid. Meil oli vabalt aega, ma oleks võinud olla tund aega järjest põhjas, me lihtsalt oma turvalisuse huvides ei ületanud, et nimetatud. Aga see aeg oli täpselt see, et see esimene 15 kulus samamoodi orienteerumiseks ja seal ja ettevalmistusega. Ja siis ülejäänud, see, see on nagu tõsine töö, kus tõesti toimub midagi, sest tegelikult ju kõik, mis tuukritööde seal nagu igapäevane töö on samamoodi, et see, mis me seal üleval teema, me räägime või targutamine, ei oma mingit tähtsust, tähtsust omab see need 50 tund, mis iganes aeg, millal tehakse efekti, efektiivset tööd. Nii et, et see on see, mis nagu loeb. Kui kiiresti saab 45 meetri peale alla vette? Sõltub sukelduja kuskil minut, nemad oma, ma kujutan ette, et oleks võimalik, võib-olla isegi laskmisrekordi vägilane, aga seal kuskil minut kaks niimoodi rahuldada. Üles tuleb tulla aeglasemalt, tunduvalt tunduvalt, näiteks. Tõusu tabeleid on erinevaid, ütleme niimoodi. Kui sa oled all olnud kuskil 20 minutit, siis tõusuks kulub teine sama palju, võib-olla isegi rohkem. Mis seal siis vahepeal on leidnud seda veri läheb keema või tähendab see sama lammast, kõik suurel rõhul lahustub veres. Ja nüüd, et vältida tõesti kiirel tõusul tekivad seda ohtu, et noh, nii nagu limonaadipudeli avame. Me tegime ka gaasimullide verest sedasama asja ei tohi juhtuda muidu need gaasimullid blokeerida nendes südame-veresoonkonnas ajus midagi, mis, mille tagajärjed on siis halvatus. Nii et tegelikult veerand tundi on tagatud, et 45 meetri peale minna. Puhtalt alla mineku ülestuleku peale. Tähendab meil kogu aeg, ütleme näiteks siis, kui me olime 40 minutit toll, põhjus siis see, need suletud süsteem, mis me katsume, nad võimaldavad esiteks all olla. Mitu korda kaks ütleme, kaks korda rohkem ja tuleb välja kolm korda kiiremini. See on kõik tänu sellele, et aparaat ise automaatselt muudab gaasisegu vastavalt sügavusele maksimaalse, nii-öelda optimaalseks. Nii et. Me olime 40 minutit all tavalise õhuga, see selle neile peale neljakümnendat minutit all viibimist tuleks ilmselt mitu tundi kompressiooni istuda ja tulime välja teise, 40 minuti või kogu põhja oldud aeg või nii-öelda veesõda tuli, kaksime. Ja Eesti poliitikutele, peaministrile ja siseministrile, siin on ette heidetud seda, et nad on võtnud sõna tehnilistes küsimustes mittepoliitilistes küsimustes mitte nad ei ole avaldanud kaastunnet uppunute omastele, vaid nad on hakanud seletama, miks meie tuukrid on viletsamad kui, kui Soome tuukrid ei tähendab, asi on selles, et tegelikult, kui me vaatame, noh nagu puht nii-öelda nagu juriidiliselt siis tõesti riigil tõesti see võimekus juba hetkel nagu, nagu seal 40 ütleme peaaegu 50, me olime väga 50 meetri lähedal siis hetkevõimekus tõesti puudus, et selles mõttes see esimesed välja öeldud. Kui sa võtad kõne kiirelt, ütleme järele staapi, kuhugi, et paljudel võimekus on, öeldakse, et meil on paberitele 30, siis loomulikult paratamatu, tuleb teha kiireid otsuseid, sest surve on kõva. Ja kes on tegelikult tõesti Soome juhtum, nii et selles mõttes, et kui tagantjärgi, et miks soomlased kasutasid tegelikult õige sa pead tegema kiireid otsuseid väga kiiresti, ei tea, mis on nii-öelda, mis on nagu järgmine samm, et mina nagu, kui nagu inimene, kes juhib mingit struktuurifirmad, täpselt samasugused probleemid, et sa pead nagu üritame ette näha, sa ei pea, mis järgmine käik toob, siis on võimatu ette näha, sa pead nagu ressurss täpselt täpselt nii et selles mõttes tegelikult kokkuvõttes ma tean, et minu meelest kõik need väiksed, mis siin mingisugused probleemid, mis olid. Ma leian, et tegelikult kokkuvõttes asi asi toimis ja tegelikult ja ka need probleemid välja toodi, see on ju ka tegelikult lõpu lõpukogude seal ta nagu nagu treening ja seepärast iga päev selliseid asju juhtub. Ja sellest tuleks teha siis noh, mingid järeldused kas või seda, et korra aastas korraldada teiste mingi mingi selleteemaline õppus tuleb kasuks. Ilmselt. Järgmisel nädalal kutsub Kalle Laanet kokku ka kõik erafirmades töötavad tuukrid ja küsib, milline võimekus on, meil on ja kuidas oleks võimalik tulevikus kiirelt ette saada. Kas ma tegelikult näen, et Eesti merevägi oma arengus ikka teinud metsikuid samme edasi ja ega see, see nii 30 meetrit, mis on praegu hetkel piiriks, on, see on tegelikult võib-olla ainult mõne kraani taga, mida meil hetkel ei ole, ütleme nii, puht nii-öelda ilustatud vahetus. Ja siin on samamoodi niisugused nüansid, mida ma loodan, et keegi, kes selles, see on, nende otsustada pahandama peale, et seal mõned nüansid, mis meie mereväel on veel puudu, mida ma nägin kõrvalt, et et nüüd oleks vaja eelisarendada ja võib-olla konsulteerida inimestega. Sest midagi on see, et meil on olemas miinijahtimiseks sobivad robotid, on jah, aga minihakkamiseks sobiv robot ei sobi alati nii-öelda tsiviilobjekti tähendab, ütleme, kõikideks töödeks, tal on oma Sped sisene selline kuidas öelda, ülesanne, selleks ta sobib hästi. Aga selleks tööks näiteks sobiks palun palju paremini. Me üsna portatiivsed, väga võimekad allveerobotid, mis on ka maailmas olemas, mis on rohkem nagu rohkem tsiviilsuunitlusega, see näitab seda, et mere peal peaksid olema ka kas üks või kaks Salist süsteem sellisteks juhtumiteks, et ütleme nii, et kui seesama õnnetus toimunud 70 meetri sügavuses, siis inimeste osa seal olekski drastiliselt langenud ja kogu töörõhk oleks langenud robotitele. Võib-olla siis tõesti oleks olnud vaja Ameerika Ühendriikide, ütleme tuukrite abi selles mõttes, et 70 meetri peal juba tõsiselt töötamiseks on vaja väga tõsist endist paadi, mida meil Eestis lihtsalt ei ole mõtet kunagi endale muretseda. Seda ei ole peaaegu kord 10 aasta jooksul või 20 50 aasta pärast läheb vajadusest seisti akvatooriumis on palju, üle 70 meetri ülalt üllatavalt palju, seda seal täiesti üllatav, kui inimestega räägi, räägin, et ei teata, et näiteks siinsamas Aegna Naissaare vahel palun 100 meetrit klõps käes, nii et, et see on ainult nii-öelda juhtumi nii öelda juhuse küsimus, et kui mingi midagi sinna kukub või hobuminet kiri taga, suured sügavused 110 ja nõnda edasi. Et meie meri on tegelikult võrreldes Baltikumi mastaabis üsna sügav juba üsna kalda lähedased veed on seal üle 40 50 60 ütleme, keskmine sügavus siin meie nagu põhjaeesti rannikul siin. Kui me vaatame nagu oma hobina tegelenud nagu raki otsingutega, siis enamus action ikka 50 ülene, niisugused teised. Ja on palju ka selliseid kohti, mis on nagu põhjatu haud. Ma ei nimetaks nii, eks seal igal pool oma põhiiseasi, millal sa nagu BDO kõige paremini, öelge seda, kas teie saite aru, kes juhtis operatsiooni merel, soomlased, eestlased? Kuu. Esimene päev anti juhtimine, nagu minu meelest sõnaselgelt soomlastena toimetasid. Hiljem ma saan aru, võttis asja üle rohkem Eesti puhul. Et ma nagu sellesse reisi alguses ütlesite seda, et, et, et oleks võinud olla mingisuguseid ühiseid Bristinguid või jah, see oleks ühiseid, hommikusi nõupidamisi nii-öelda nüüd mehed Me tänane päevaplaan on selline. Jah, see oleks ilmselt vist, et nii-öelda nagu kirjeldan neid oma valeliku organisatsiooniga muidugi olla mitme laeva pealt ühe laeva pealt või ei, seal oli ka tegevus, toimus ütleme, soomlased, rootslased, meri, kargud puhasina ka osad meie sukeldujad siin tuleb ära märkida klubis Nautica, ta ütles ka karku pealt. Ja siis meie tiim töötas Mare Pealt kutsumas laevana eest rohkem seal ja siis oli veel arutada, olid piirivalve tuukrid, kes nagu kindlustasid vee pealt nagu seal hukkunute väljatoomist, neile ma pean ka suur tänu avaldama, tänu tänu neile. Ühesõnaga seal kõik tegelikult ju tiimid tõsta, tõsta esile, nüüd ühed olid, et ühed olid metsikult nagu paremad või ma ei, ma nagu seda probleemi, lihtsalt see hetk. Ja see varustus, mis meil oli käepärast, võimaldas meil nagu väga efektiivset tööd. Mitu meest käis vees, all meil ja Eesti poolt Eesti Eesti poolt, ütleme kui meie tiim seal oli kuus meest, naudik vist ka kolm. Kaheksa meest Eesti poolt nagu üheksandaist. See on meie võimekuse piir. Ei, miks ma ütlen veel kord, et siin on, ütleme, võib-olla ainult paari nädala-paari kuu küsimus, et muretseda mereväele sama teema loomade ja, ja viia läbi piisavalt õppusena. Palornis mehed on olemas, täpselt, absoluutselt nii, et see on ütleme, paari kuu pärast oleks võimalik tõsta nende võimekust võib-olla selle nii-öelda 55-l meetril. Kas te olite kõigi nende sündmustega kursis, olite te kõigest informeeritud või võltsitud? Midagi hoitakse teist? Oleme enamuses, oleme asjaga kursis, nii et see lihtsalt need Te teadsite, mis juhtus soomlastel seal all, mida nad seal nägid ja anti kõik edasi, mis teid ees? Soomsed muidugi, tegelikult võib-olla seda ei jaganud, kuna kuna me nii-öelda naudin klubi, mehed olid seal laeva peal, siis meil toimus nagu operatiivne infovahetused. Ma nagu neid vastu ning kuidas, kuidas see ei olnudki vastuoluline, ma ei rõhutaks, sellepärast et see on täiesti normaalne ilmselt sellise selliste operatsioonide puhul, et see, see ei toimu kohe alguses nii sujuvalt vastupidi, võiks näiteks teise teise näitena tuua seda, et soomlaste tõstolasseili, kelle pealt ma siis nagu selle kopteri enda tõstmise läbi viisime, selle noh, supermeeskond super super ilus, koostööna maksimaalne, sujuv. Ma pole vist nii ja nagu laeva ja meeskonnaga suutnud töötada. Et see tõsteoperatsioon suus minu minu hinnangul noh, arvestades kõiki neid probleeme lahendada päris normaalselt siin siinkohal võib-olla on hea rääkida ka sellest, et miks see nagu ööpäeval nihkus, oli see, et. Küsimus ei olnud mitte mingis mingis varju tegid. Kaamerad ei näeks? Ei, vaid küsimus on lihtsalt selles, et et tõesti otsad, need mis olid nii-öelda siis 46, noh tegelikult kuus kroonast lugeda seal mingi 50 meetrit pikad kasutati keti, need on niivõrd rasked, et nad peavad olema täpselt õiges kohas. Vastase tuuker ei saa seal 46 meetri sügavusel enam kuhugi joosta, ta ei näegi kuhugi kuhugi nende jõusta, kuna nii kui sa seal hakata rassima selle otsaga nähtavus muutub olematuks otseselt otse ülevalt, õige tähendab alandama, selleks oli vaja paigaldada siili täpselt raki peale. Ankurdame, ankurdame see lahendus, kui me seda teeme, see võttis aega. Sellepärast algselt pakuti küll välja, et teeme seda nii-öelda dünaamilise positsioneerimise, mis tähendab, et laev hoiab ennast arvutite abil ise propellerite, ka selle koha pealt on võimelik hoidma ennast meetri täpsusega paga. Aga tuukritele on see vastuvõetamatu, sellepärast et need propellerid rakenduvad automaatselt. Ja need otsad nendest otsad, kaablid, mis sinna vette lähevad töödeldakse läbi, nimetatakse praktiliselt kohe propelleri meeste sinna järele. Neid juhtumeid on maailmas rida, kus tuuker on läinud läbi hakklihamasina ja nii, et, et see asi ei tulnud kõne alla. Õhtuks Me saime selle nii-öelda selle ankurduse kõik süsteemid paika meie skaneerimise abil kindlustasime selle, et see tõstu ots läks õieti raki kõrvale täpselt sinna, kuhu me tahtsime. Ja edasi oli siis töövee all, et meestel õnnestus tropp ümber ümber vrakki viia niimoodi, et vaja oli, kuna kuna tehase esindajad kõik spetsialist, kes on nii-öelda väljaspoolt kohalonide keetsid ühest suust, et kopertitest antavast rootor. Kuna ta vaatame, kopter tegelikult tema põhinagu nii-öelda nagu seda ongi see mootor, mis kaalub kõige rohkem ja kõik see kogu see struktuur on ehitatud üles niimoodi, et motot mootori küljes nii-öelda. Et kui mujalt hakanud rebimist deformee deformatsiooni, eks peale selle seda maa peal päris raske tähele nagu ümber kirjutas, selle asemel et kuna ta on nii õhuke plekk nagu nende hea tahtmise ju inimene on suutnud noorusest läbi lööma ja siis Kui võimaldada korralikult nii-öelda maha panna, on ikka ikka rattad maas ja selleks tuli ta põhjas ümber keerata. See, ega seal all ja ei ole vahet tegelikult kas tegutsete päeval või öösel ei, sellises sügavuses pimedus on seal kogu aeg, selliseid sügavus on praktiliselt täielik. Võib-olla, kui mina olen kuue peal, on veel see piir, et kui nüüd oled põhjas, vaatad üles päeva, siis sa näed nagu heledamat valgust, vaeva, aga kui sa lähed allapoole kuutekümmend meie vetes, siis kuskil saabub see piir, kus sa vaatad üles ka päikeselt vähemalt ja, ja seal on täielik tähendab iga allpool igasugust valguspiir, see on täielik kosmos selles mõttes, et mis on tänapäeval tuukril seljas 45 meetri sügavusel selline tall kiivriga skafandris või ei, tähendab jaa, palun isegi võib, võib, tundub naljakana. Aga see kunagine 1800 1900 kolmekümnendatel leiutatud tuukrikiiver midagi nagu teha on, tegelikult ei näeks. Olekski täiesti võimekas tuuker, sukeldus varustada ka tänapäeval. Nii et see oleks ka üks võimalus, aga siin on võimalus valida erinevate lahenduste vahel. Kas sa teed seda autonoomselt, mõtlen balloonid, on, kus on siis juba sellise sügavuse tuleks ilmselt kasutada segu gaase. Kas ta kasutab poolsuletud hingamissüsteemi, teisendatakse hingamissüsteemi või tuleb mingis moderson soolika varastades? Nii etet valiku hulk on päris lai. Sõltuvalt üles ülesandest reeglina ütleme tõsisteks snuukritöödeks. Reeglina ei kasutata autonoomset varustust, sellepärast et. Puhtalt turvalisus, et need ülesanded võivad komplitseeritud tööde käigus oluliselt nii-öelda, et see inimene juba inimese, nagu seda, seda päkkab. Turvalisus peab olema igal juhul tagatud üksnes skafander või ise kostüüm seal sees on selline, mis aitab ennast vabalt liigutada, tähendab see ülikond tegelikult? Üleülikonna mõte on sooja sooja hoida põhimõtteliselt sellepärast, et ega tema rõhu Eesti kaitse. Et tegelikult see nii-öelda selle vee all viibimise ajal teeb ikkagi see aparaat, segu, varustus, mis on selleks valitud. Kui külm seal all oli tede meie varustusele sedasi selline, et kõik ümberringi rääkisid, et jube külm on, aga mina seal all nii-öelda tundub kuidagi külma, vastupidi, väga palav seal, nii et eriti viimane Troppimis operatsioon oliga päris päris pingeline ja selles mõttes, et me lähtusime täpselt ajalimiiti, kuna, kuna see, see, see rootor, mis oli, oli nii-öelda mudas nagu välja keeratud või selle esimese pöörlemisoperatsiooniga, sest oli paksult muda täis ja rootor nende ehitus on selline, et seal on tihedalt täis erinevaid selliseid mehhanisme, kangikesi vardaid, et see tropp just õigest kohast tõsta, lihtsalt õigest kohast läbi saada, see oli paras probleem. Käigus tuli ennast seal on täiesti nii-öelda pooleldi ise muuta suruda, mis nagu aparaadi seisukohalt ei ole, absoluutselt ei lähe, kuna kuna need aparaadid, mis on suletud süsteemiga, mida mina paarimas Indrek kasutasin oli, oli, on nagu ühtpidi tegelikult väga õrnad. Et see elektroonika, mis juhib, juhib sõna nagu hingamissegu moodustamist. Et kui nüüd lubasid valesid nuppe seal väga-väga vajutada kogemata, siis asi võib paigast ära minna, nii et, et eks seal olid omajagu riske küll. Neljapäeva lõuna ajal läksite esimest korda ise alla. Päevasesse oli siis neljapäeva õhtul vist rohkem. See oli siis, kui toode inimesi välja. Neljapäeva õhtut neljapäeva õhtust laupäeva hommikuni varahommikuni olite vees mitu korda. Tegelikult nii neljapäeval üks kord 80 minutit ja reedel ka tegelikult üks hull, et ma räägin iseendast. Mehed, mehed siin, kes on samamoodi vahepeal, nii et vahepeal magada sai. Nii neljapäevast rööded vist midagi sai. Lõigud on juba juba juba segamini minema, sest ma tean, et kui me tõstsime, siis me olime ainult kaks tundi maganud, nii et vahepeal oli tõesti meeste koormuse kasvanud juba selliseks, et et seal on rohkem tegu rohkem selliseid nii-öelda meeste nagu kooshoidmisega selles mõttes, et inimene väsib, stressiveised kasvavad, stressi haldamine muutub peateemaks mitte niivõrd, kui, kui, kui, kui sukeldume. Tuleksin neljapäeva pärastlõunasse korraks tagasi, kui ta esimest korda ise alla jõudsite ja teil olid seletatud enam-vähem, mis teil seal all ootab. Mis teil seal all ikkagi ootas? No see seal on igal pool öeldud, et masinal ise tagurpidi vaadata just sellepärast, et mootor on niivõrd raske õppida. Kui ta nii-öelda alla vajub, siis mootor, rootor viivad ees. Ja noh, see pilt ma iseenda jaoks muidugi nii-öelda olema täiesti ausad, igalühel on oma värinat sees, kui alla lähed, sa kujutad ikka, et mis seal kõik on, et see tegelikult ei olnud nii hull endal nagu taluda, kui sa nagu alguses ette kujutada, mis, mis kõik. Nii et selleks hetkeks oli selgelt nagu vööriosast Rainguga laeva terminitest esiosast. On olid nagu inimesed välja toodud ja meie ülesandeks oli, oli siis uste uste avamine, salongi jõustamine Mitme meetri peale nägi seal all üldse selles üsna üsna tihti niimoodi, et kui nüüd valla lähed, siis nagu vahepeal erinev nähtavus, põhjus on teine nähtus, et see oli ka niimoodi, et vahepeal oli parem, vahepeal võib-olla mingi viis kuni viis meetrit ja siis põhja lähedal vraki peal oli kas mingi kolm, kaks, kui tööle hakkas kohati midagi, siis lendas minema, niiet keskeltläbi kui pärast, nagu sa nagu meil õnnestus uksed mõlemalt poolt avada, siis nähtavus nagu visiit paranes. Mul läks nagu töö käima, ei pidanud enam nii väga põhja lähedal nagu põhjas täpselt jalgadega või seal põlvedega seisma tööülesanne lihtsalt surnukehad välja tuua, jah. Kui võimalik oli nii, et, et selles mõttes oli siis mingi teine tehnoloogia soomlastele. Ainuke erinevus oligi see, et me kasutasime, kasutasime selles mõttes nagu lifti, et et mitte ei mindud, mindud on selle kehaga üles vaid siis lasime, kuna meile side reeglina olemas, mõtlesime valmis üles siis laste otse raskele uuesti alla ja ja nii, et see asi nagu tunduvalt efektiivsem seal. Aga ma ei, ma ei tähtsustaks seda üle, sellepärast et noh, me valisime oma oma lahenduse, toimis. Te olete uppunuid varem ka juures olema ja ja see igatahes meie niisugune, kuidas öelda mingi lemmiktöö või selles mõttes me ei, me ei teeni, teeni üldised, üldised sellega me oleme nagu teinud seda siis, kui ma kunagi palutada, et see nii-öelda tõsine tuuker või nagu inimesed, keda ma tunnen, kes tõesti nagu iga päev töötavad tuukrina, selles mõttes, kes kelle põhitöö on mingi siis sadamates töö sadamates laevade hooldus, halveegeevitlased sellised ülesanded siis, kui see tõsisele vanale tuurile ligi lähed, ütled, et kuule hellaks ajaks upule välja tuua, siis ta ütleb, et kuule, sõida kaugemale. Et keegi ei taha seda teha, seal sihuke stressirohke ja eriti otsing kuskil kuskil eesti, mingis pruuni veega kände täis järves. Päris närvesööv seal selles mõttes keegi selle peale nii-öelda püsti juba Hurai. Ja samamoodi. Kuidas see mootoris üsna tihti saadaks, arvad mehe mehe nagu põhiteemegi vrakile sukeldunud rakkide rohkem ning jää, aga see on täielik, kui ka seda, kuidas ta vale arusaam sadamasse Shaki vrakki otsing selleni, et see on puhtalt hobi. See on lihtsalt nii-öelda siis huvi huvi pärast tehtud ettevõtmised, et põhitöö toimub ikkagi laevahoolduse ja sadama juures Nendest teistest töödest, mis te teinud olete? Pärast seda muusika pole, aga ma enne veel küsiksin teie käest selle küsimuse, et kas karm pool tuleb unenägudesse kaasa? Ei tule eriti, see on sõltuvad inimesest, ta teeks minu tiimi mehed, kelle ma seal rääkisin. Siin ma pean tõesti tänu avaldanud tõesti hea meeskond, kui keegi kuuleb, et et ma ei ole küll kuulnud, et kellelgi oleks probleeme olnud. Vello mäss meremuuseumi uurimislaevalt arvas, et mõnedel tuukrite läks siis ikka paigast ära ja ei pidanud sisemise pinge lähtute. Seal oli kuulda ja üks üks case. Aga, aga. Eks see käib sinna sinna juurde, et keegi ei saa kunagi öelda ta järgmisel momendil ei juhtu midagi, et kõigil selles mõttes oleks. Oleks oleks üsna neutraalne, et, et et kõik inimesed, kõik võib juhtuda. Ei tea, mis järgmine hetk, elusa Too saanud. Et osades Kaido peremees, kuulame vahepeal muusikat. Käe karvaseks ja ta saatekülaliseks Kaido peremees, tuukritööde osaühingu juht ja mees, kes ka sel nädalal Aegna lähedal Tallinna lahes töötas. Mis ajab ühe mehe vee alla. Te mõtlete seda kõige algustab kõige algusti aardejahteksamist erinev. Raske küsimus, eks ta on kuskil väga algus on, isegi kui mul on küsitud, siis juba hakkab nagu vähmastava. Võib-olla tõesti on, ütleme, algused võivad olla selles samas Russalka monumendist ütleb, seda on ennegi küsitud, et siis nagu meenub sihuke nüansse väga varasest lapsepõlvest, kus buss sõitis Russalka mälestussammast möödas siis sa näed seda võimast kuju ja vanemad räägivad, suled seal kuskil seal merepõhjas, täpselt eriti sügaval hästi-hästi kadunud selles mõttes, et jah, nagu kummituslaev. Mis tunne siis on, mis aastal see iganes oli paar aastat tagasi olla just see mees, kes selle Russalka siis üles leiab, sealt varjupaigast esimene, esimesel nagu sihukseid, siis oli nagu vene televisioon televisioonid, nagu esitasid seda emotsiooni, milline emotsioon valdas siis? Ausalt öeldes, ega sel hetkel nagu ei jõuagi nagu ei ole nagu sellist emotsiooni talle tundub rohkem nagu niisugune uskumatu, et nüüd on ta siin käes ja üldse mitte nii kuidas ta nii dramaatiline nii-öelda nagu massid püsti ja kapten roolis seal kuskil nagu iga inimene kipub endale neid asju nagu romantiseerima, täpselt nii nagu 1893. aastal Russalka põhja läks ja nii-öelda kaks aastat tagasi ta alles avastati, miksi hilja, polnud lihtsalt tehnikat või huvilisi. Ma arvan, et kõik kokku tuleb vaadata seda saanud algust, sõjad lihtsalt unustati. Seepärast ta siin oli nagu ja ega nõukogude okupatsiooni ajal, ega siis et nii-öelda Tsaari-Vene sümbol samamoodi huvi huvi ei saanud tekkida. Nii et see, see leidmine oli ka täpselt meie poolt seotud sellega, et meie enda tehnilised võimalused jõudsid sinna tasemele, et me saime nagu see selle asja üldse ette võtta, et olid olemas, tekkisid võimalused otsinguks, tekkisid võimalused uurimiseks sukeldumiseks. Nii et see on puhtalt meie poolt selja taga kinni. Kuidas Russalka käsi käib praegu mis seal ikka stabiilselt, eks ta on seal püsti nagu sa mälestusmärk ja selles mõttes nagu lagunenud või kuna Trovodotanud roostetanud ja kuna ta on ikkagi soomuslaev, siis ta on ikka väga massiivne mälestusmärk nendele meestele väga pikaks ajaks. Ja ta on tõesti võimas vaatepilt. See viimane, see sukeldumine sel aastal koos Kanada filmimeeskonnaga National Geographicu tele telesaate jaoks on. See oli päris siukene huvitav kogemusele teda, see on alati nii, et kui sa nagu sukad rohkem kordi samal samal laeval, sa lähed iga kord mingit uut nüanssi kes laevale saab sisse ka või. Siis jah, põhimõtteliselt on võimalik pugeda. Ja need sisseronimine tavaliselt sellises sellises seisukorras laevas lõpeb sellega, et seal sees hakkavad ilmselt igasugused detailid, mis veel ausõnavaral ripuvad, hakkavad langema, kõik see, kõik see rooste kõik see rooste lenduv, nii et, et see välja saame tagasi, see võib muutuda tõsiseks probleemiks. See legendaarne laev jääbki sinna põhja ja kinni, meremeestele kindlasti kindlasti lammas. Ja loomulikult nii peabki, see, selle, selle avapool peabki see nii olema. Seal nagu selle minu jaoks on see selle legendi sihukene ilus minu jaoks ilus lõpp, see Russalka allveelaeva on ju tegelikult ka nagu aare või mere aare või et seesama aardejaht ikka käiku merepõhjas või ma ei oska selle kohta öelnud. Aardejahti käib aga aga tema rohkem Russalka kui selline on rohkem nagu emotsionaalne. Et sealt midagi reaalselt kellelegi kätte saada on ülikeeruline ei jah, ma just mõtlengi, et seesama vrakk nagu, kui, kui aare keegi ei ole veel kätte saanud ja, ja nüüd on ta olemas ja filmilindil olemas. Ise te oletegi arheoloogia lõpetanud, ajalooteaduskonna lõpetanud? Ei julge, tõsi, arheolooge selles mõttes enda nimega vaata sellepärast ma ei olnud võib-olla. Nii tubli õppur. Ei. Võib-olla jah, ma olen rohkem sihuke tuuker nagu hommikut. Tuuker, kes huvitub arheoloogias. Missugune on hea tuuker, mis tal peab kõigepealt olema, kellel on. Vot see on üks väga hea moment, tõesti, paljud inimest kujutavad ette, et tuuker on hea sukelduja. Tegelikult ja tuuker on tööline, kes töötab, suudab veel töötada selles mõttes, et näiteks metallitööline ja keevitaja ja, ja mingi masinaehitus autoremondiremondioskustega eeskätt tehniline taip jagab, tehes jooniseid, jagab, kuidas asjad toimivad asjaga kursis ja kellel on väga head käsid oskused, see oleks ideaalne mees. Lisaks peabki olema metsiku stressitaluvusega positiivne inimene. Ühesõnaga võimeline töötama meeskonnas. See tuukri igapäevatöö ei ole sugugi inimeste päästmine. Me oleme siin ajakirjanduses ka viimastel päevadel lugenud, et suurem osa inimeste päästmine on nii-öelda pealt v päästma veerelt päästmine, eks ju. Et see, mis seal vee all toimub, on rohkem nagu keevitamine parandamine kangiga ma tea, kangutamine, niisugune nii-öelda võib-olla vähem romantiline enamus, sest tegelikult ütleme kirjutamisosa on ka võib-olla mitte nii suur enamus on nagu esimene etapp on alati alati siis nii-öelda uuring kas või näiteks selle eesmärgiga, et laevad nõuavad iga regulaarsaadant ülevaatuse selleks, et veenduda laevade peal on osalus, on täpselt sellises sellises seisukorras nagu ta peab olema miski puudu, miski ei, ei ripu miski Lopendas selleks ei tõmmata enam laevu üles, eksju vaadata alt, neid tõmmatakse ka, aga mitte nii lihtne enam selles mõttes, et selle nii-öelda pooled ülevaatused on võimalik teha. Kas te ise olete jäänud ka hätta vee all paanikasse on küll. On küll, jah, see on, mitte nüüd tööga seoses ei ja on ka, ühesõnaga, mul on kõike tunda, et, et siin on olnud Ameerika päris tõsiseid lööke. Selles mõttes ma olen nüüd tagantjärgi vaadates on saanud nagu selles mõttes, et ma püüan vähem inimesi kritiseerida vigade pärast, kui sa kuuled mingitest nendesse, sest sa saad nagu aru, et elu ei ole alati nii lihtne, nii nii üks-ühene. Olete jäänud niimoodi võrku kinni, et enam vee peale ja mulle mul oli üks, kes oli küll Ma arvan, see oli päris päris juba. Uppunud laev oli küll labürinti sama põhjus, et, et, et nagu ma ütlesin, kui sisse lähed, on nähtavus hea. Seal väheke ringi keerad, pole nähtavus tulemusena. Mis vahe on sellel toredal turistil snorgeldada ja allveeujujad tuukril? Eestini minu meelest selles mõttes ütles, et see on hoopis, see on seal on nagu hoopis teine teine, kuidas öelda? Nendes nii-öelda tehnika või inte tehnika, ma tahaks öelda sihukene nagu inglise keeles main thing, mis mõttes eestikeelsele vou? Lahti seletada siis noh, alates eesmärgist või nagu, nagu teistsugused inimesed, oled sa seda, seda on. Ja ma ei, ei alustage ühtegi teist lihtsalt neil on nagu erinevad täpselt, neil on erinevad, ei saa. Nii-öelda üks on siis nagu puhkamine, enesetaastamine, Teil on töö. See on see juba tingibki, need erinevad lähenemised, seda, kus on Eestis kõige ilusam, merepõhi. Ilusaim mõtlen palju ilusaid kohti, ütleme kaarestik, ütleme Hiiumaa rannikut tuleb esimesena meelde ilusad selged veed, samamoodi Saaremaa rannikut. Osmussaare ümbrus on väga-väga. Aga seda võib juhtuda samamoodi ka kuskil keri tagant, nii et selles mõttes, et meil on küllalt palju päris ilusaid siukseid, maalilisi vaateid. Et selles tuukritöös on ikka romantikat ka tegelikult töös on vähem, ma räägin just nii-öelda nagu hobi või selles huviotsingutes näed seda romantikat, rohkem tuuglid, tuukritöö ei ole nii. Igapäevatöö on tegelikult külmetamine, stress, pikad ootamised. Võib-olla vastikud ülesanded ja ka kõikide toodete, nii et selles mõttes seal ei ole midagi romantilist. Korallimeres olete ujunud? Ei ole kõige lähemal, kus ma olen jõudnud, on, on Taani väinadest Norra kas Oslo fjordi siis, et, et see on nagu kõige lähemal selle nii-öelda sellisele-sellisele veealusele elule, nagu seal korrali märgendus nagu National Geographic sõidetakse, antakse, et. Veremees tuuker, kes nädalalõpul Tallinna lahes Aegna lähedal päästetöid tegi, kui nüüd päästetöödeks animanimega ilmselt mitte oletatud liiga olete, te on teile liiga tehtud? Ei ole, ma, te mõtlete seda ikka seda, eestlased kas saavad hakkama või ei saa hakkama? Võiks, kui sa alguses kuuled seda väidet, eks ta käib korra ikka läbi, aga see on inimlik. Aga tagantjärgi ma saan täiesti aru, et ei saa olla kõigega kursis, ma ei saa, mina ei ole samamoodi kursis asjadega, mida inimesed mujal teevad, on ju, et see tuleb lihtsalt mõista, aru saada. Ja see, see õppus, noh, eks ta tõi nagu kõiki lähemale selles mõttes need inimesed, kellega ma seal nendel tõstmistel koostööta seal seal inimeseni keskkriminaalpolitseist siseministeeriumist ja siis transpordi lasteni kommunikatsiooni jah, täpselt seesama majandusministeerium täpselt, et, et kõik see inimese omavahel nagu lähemale saad, õelam selles mõttes, et inimesed õpivad 11 tundma täpselt, mida võib-olla oleks pidanud isegi enne rohkem juba ja selleks on selle selleks need õppused ongi võib-olla edaspidi ütleme, Eesti areneb ja paraneb selles, nagu ma ütlesin, et siin nüüd oma nüansid, mida tasuks silmas pidada, et ma tahaksin öelda, et ma arvan tere vahel on kindlasti suur osa edaspidi täita just, et et tema nagu mõttekus üldse, et meil on seal merevägi, peakski olema rohkem nagu ka nagu nagu selle suunitlusega, et me mitte jahimiine, kui ma ei tea, kui tänapäeva maailmast, kui on, kui keegi nüüd andeks. Et nad arvutanud, et kui palju teate teie kui palju miine. Ja ma tahangi öelda ka sellest palju hambale jäänud. Et, et ma tahan öelda seda, et palju neid just nagu praktiliselt inimestel nagu seda miinijahtimise tänapäeval enam selles mõttes noh, tavainimesel vaja, et nagu riigi mõistes on just täpselt sellised olukorrad, oleks see, mis kus oleks hea, et meil on olemas oma võimekuse ja ta on üsna, ma olen täiesti kindlal üsna üsna lähedal, sest päris kaugele Nii on, eriti kui räägitakse, et Tallinna ja Helsingi vahel sõidavad laevad täpselt mihkli, trammid täpselt nii tihedalt, et valmisolek peab olema. Aitäh, mees tulemast jutusaatesse ja 14. augustil tuukritööde Osaühingu tuuker, üks mees operatsioonist, mis kõiki vapustas sellel lõppeval nädalal aitäh kõigile kuulamast, selle saate kordus on täna pärast südaööd Studia nädala jagu internetis järjekuulamiseks.