Margus Saare jutusaade Jutusaade. Tere hommikust, head kuulajad, et suvi hakkab läbi saama ja rahvas koguneb kodudesse tagasi. Koolilapsed lähevad varsti kooli ja õpetajad ja direktorid ka. Tere tulemast jutusaatesse, koolidirektor Märt Sults. Tere hommikust. Kuidas siis Tallinna kunstigümnaasiumi ka lood on enne kooliaasta algust koolimaja remonditud ja puhtaks pestud? Oi jumal, töömesilased lendavad ringi, lumi mööda maja ja ja nagu ikka, oli ametliku mehed ja kõik muud ju ei tea, et pärast augusti tuleb september vaat uudisena, et augustikuus hakkasime täie hooga remontima sööklat, nii et, et meil on praegu nii, et osa majandust on ilusti kinni teibitud, tolm mööda maja laiali lendaja ja Windows, meie teeme sportliku, söömisviisime, sööme nimelt spordisaalis. Kes sa siis nägid ametnikud või, või mis, mis jama on siis, et ei saa kool esimeseks septembriks kunagi valmis? No jumal hoidku, ise teada, et maailma valitseda raha, raha dikteerib kõik tempod ja ja tahavad teda liikuda sellepärast et vaata, nii nagu see internetimaailm tuli, onju. Et jõle peenikesed juhtmed on ja suured rahad ei mahu sealt nii kiiresti läbi, onju. Ja siis venib Niilustin rahulikult. Tegelikult noh, läks aega lihtsalt ehitaja valimisega terve suvi otsa. Ehitas ära valitud, et augusti keskel me saime alles hakatud kuidagi pihta, aga see pole hullu midagi, meil on. Tallinna kunstigümnaasium on niukene. Poolorganisatsiooni tunnustega kooli, et meil ümberorganiseerimiseks või töömeetrite muutmiseks läheb aint aega üks üks kaks päeva, nii et ma ju ütlesin õpilastele õpi usinust, midagi ära võtab, et ongi romantiline, septembrikuu on niikuinii vanemasse, suvi on ju kehaline väljas mõnusal saalis süüa, muidu ainsad lõpuõhtul süüa. Kuidas üks kuridirektor ootab siis esimest septembrit rõõmuga või? Jumal hoidku, oli, oli pikk puhkus ja, ja, ja kipute kooli. Ei. Ole nagu pigem, see on nagu selline, et ma puhkan, koolis. Ei tule nagu linnal teha. Et ma nagu, ärge nüüd, jumala pärast, armsad kuulajad, kolleegid, mõelge, et seal on mingisugune nüüd nüüd ei erine ja virinat ma see aasta nagu ei saanudki koolist ära jah, nagu ikka. Sest et seal oli tarvis kogu aeg ühte, teist, kolmandat, neljandat ja oli tarvis kõrgharidusametit linnavalitsusega asju ajada, nii et põhimõtteliselt linnast ära nagu ei saanud. Sain targad, sain vaatama Obinitsa ja siis sain paar korda Tartus käia, tütrepoja asju ajamas, poeg, nagu esimese kursuse tudeng Rebane, nüüd nüüd tuleb veel asjad kätte õpetada. See nagu paar korda sain ära. Aga põhimõtteliselt ma puhkan, koolise. Märt Sultsi seisukohad on tihtipeale ootamatud ja vastakaid tundeid tekitavad. Ja sellist Märt Sultsi on paljudel seedida üsna raske. Mida teie oma õigustuseks ütlete, kui et harjumuspärasest kooli direktorist erineb? Mina ei teadnud, mis asi see harjumuspärane kooli direktor. Korralikus ülikonnas võiks. Kolm väga korralikku ülikonda. Aga aga lihtsalt see töö iseloom nõuab lihtsalt seda, et tähendab, et see ülikond ei ole alati obligatoorne seljas, ülikond eeldab teatavaid tingimusi. Kui ülikond selga pannakse, ülikonda üldse mõelda, kuna tehti siis, et lihtsalt sellepärast, et ameti ametnikud eristuks saldaks, arutada ametnik, et ülikond on, selles on asi korras. Aga harjumuspärane, kooli direktor tähendab, et ma küsin, et vastu sinu käest, et mikspärast kõik koolidirektorid ei ole sellist nagu mina. No ise sa nimetatud kooli papaks, kui kirjutad vahel ajalehes artikleid mis selle koolipapa roll on, siis koolis? Hoolimata roll ongi see, et ta on tükk õpilasest õpetajast sest enamuse oma vabast ajast ja valikuliselt ajast lapsi koolis tähendab, et ja ongi sa oledki nagu papa, kuni kuuenda seitsmenda kaheksanda klassini oled sa tegelikult väga tugev abimees. Sellepärast et kui sa seal alkast ringi käid, aitad neid lihtsalt maas kuulata, muresid, rõõme siit ei istuks, et üle selle täpselt teile siin viie üleeile sain nelja vot näed seal sellepärast, et siis sa oledki nagu papa sellepärast. Tead ka, et väga paljud inimesed ja väga paljud pered on nagu lõhki. Kellelgi pole aega lastel kuulata lapse muresid, kuulata, rõõme, kuulata, tema nalja kuulata siis oledki nagu papa. Peremees koolis on parem kui perenaine. Tähtis on see, et milline süda ja hing on, oled sa naine, mehe kehas ei oma mitte mingit tähtsust. Tähendab, et ütleme, praeguses koolis praeguses ühiskonnas muidugi, et kui naisterahvas tunneb peensusteni drenaazi või kanalisatsiooniga asju ja tead täpselt, kus kohas peab olema haisulukk ja kus mitte. Aga antud juhul praegune olukord nõuab seda, sest muidu sa ei suuda kontrollida seda rämpsu, mida ehitad, seal kokku keeravad ja sa ei suuda asja nagu juhitavalt hoida. Aga ma tean väga palju perenaisi, kes on ikka perenaised suure algustähega ja neid ei ole mitte vähe. Nii et seedeti, et kooli direktor kindlasti mees peab olema, see nagu ei ole selles üldsegi nagu kindel. See on ikka minu arust täitsa isiksuse asi. Ja kuidas see kõik on. Et kooli direktor olla üldse amet seal, ma ei oskagi öelda, mis on, tähendab, et see peab olema hobi, hobi, armastus, armuke kõik segamini. Et siis on nagu asi korras. Kui kui, kui ta seda oodatav peaks, kui seda, kui suure kiiksuga, võib-olla üks õpetaja koolis, kui palju sa lubad tal olla? Teistsugune. Ta peab olema teistsugune, sest temal on ülesanne käes riikliku õppekava järgi, mida peab mingi klassi lõpetanud õpilane mingist õppeainest. Kuidas sa selle lasteaia sellist, et see on tema enda meisterlikkuse, tähendab ees on riikliku õppekava, tema enda kirjutatud aine ainekava ja seda, seda oskavad kõik lugeda, sina lähed, tuleb minu keemiatundi ja loed seda maha ja ongi asi korras, vahe on ainult selles, et sina lugesid ja ongi kõik, aga mina teen nad selgeks ka. Vaata, see kiiks ongi iga iga õpetaja eripära, see ongi tema hind. Kui palju ta maksab? Tähendab, et maksab mitu sõna otseses mõttes. Maksab ja siis vastavalt kiiks, noh, ütleme niimoodi, et et minu unistus ongi, et mul koolis oleks kiiksuga õpetajad ja kõik kiiksuga õpilast. Tähendab, et nõndanimetatud, nagu sa ütlesid oma tava, et see hall massmeeter 76, pikega 68 kilo seal tavaüldse ei ole. Et see on nagu minu unistuste kool, et tähendab, et igale inimesele antakse nagu õiguse võimaluse. Käsk tähendab, et otsid alati kõrvalteed, nagu härra Einstein ütles, et väljapääsmatus olukorrast on vähemalt kaks väljapääsu. Et kuule, mina tahaks, et minu omad leiaksid kolmandaga üles. Mul on nagu selline. Peale selle, et sa oled keemiaõpetaja haridusega, oled sa psühholoogaa, kuidas õpilased oma poole saab? Andke nõu ühele noorele või, või ma ei tea ka vanale õpetajale, kes ei suuda lapsi hallata, end huvitavaks teha. Kõige raskem asi on üks. Minule endale on kõige raskem, see tähendab, et kui sa oled minagi mingi korralduse andnud siis sa pead olema esimene Ta korraldas, täidab et see lause ei kehti, et käituge minu sõnade, mitte minu tegude järgi, tähendab, et. Tegema ja nii nagu sa oled lubanud, nii nagu sa oled otsustanud, nii nagu sa oled lastega kokku leppinud, kui sa oled kokku leppinud, et me oleme täna, võtame tundi kõik selili, oled sina ka sellili, tähendab, mitte sa ei kõnni mööda klassi ringi võideldes. Seletad selili näiteks ained ja see pole absoluutselt keelatud. Tead, kuidas leidliku, kuidas leidlikkus on, et sa pead aus olema nii enda õpilaste vastu ja nagu õpilane tunnetada, et ma nimetan seda niimoodi, võib-olla see pole esteetiline. Tähendab, et seljakarvadega tunnetut tähendab, et kuskohas see piir läheb. Ja vot siis kas sa tunnetad selle piiri õigesti ära ja lapsed tunnetavad, et sa ei valeta neile, et sa oled tõesti nende pärast koolis ja nendele õpetada, tahad neist neist teha paremaid ja ilusamaid, targemaid inimesi siis ongi natuke nagu nad tunnetavad ära, et sa käid tööl siis on sul tekivad probleemid, siis täpsul selle tunnetuse kodu tekitama kas siis õppemaksu näol või rihma näol või mingi muu asja näol sest õpimotivatsioon tekib kuskilt mujalt, mitte ei teki koolist. Kas õpetaja peab olema populaarne alati? Õpeta populaarne ei ole kindel, et ta peab olema. Aga õpetaja peab olema. Sellest, et oleks lihtsalt austusväärne või, või, või aukartus Ma tahtsin just sinnamaani jõuda, tähendab, et õpilane peab pidama hõbedast lugu. Kindlasti ja vot see lugupidamine tulebki vastastikuses suhtlemises ja kui õpetaja on teatavad hulgad õpetajad, kes oma noorusest, eks ole, keda sa vihkasid nagu, nagu tule harkisid praegu kummardab maani. Tähendab, et mingil hetkel Ja see on see, see, see kummardamise tunne on tekkinud täiskasvanuna. Minul oli ka koolis üks päris õudne. Kui me käisime klassikokkutulekutel, siis me kõik kiitsime teda tagantjärgi, sest et ta tegi meile aine selgeks ja temas oli stiili. Täpselt nii ta ongi. Sest et, et see on, noh see on igale asjale, kui on 76 erinevat külge. Ja antud juhul, kui sa sattusid sellisesse olukorda nagu mina sattusin 10 aastat tagasi siis sul muud üle üle lihtsalt jäänudki. Sul ei olnudki teist varianti teist teed, et kui sa pidid enne lihtsalt tirima ja lihtsalt otsustasid ise peasarad, palju sul jaksu on, et siis antud hetkel hakkasidki lihtsalt tirima, sellepärast tiriyatti olnud Kas tollases Kopli kunstigümnaasiumis, tollase nimega 10 aastat tagasi tuli teha palju puhastust õpetajate seas? Palju õpetajaid läks Märt Sultsi alt minema? Selles on mind küll keegi süüdistada ei saa. Samale seltskond tähendab need, kes ikkagi iesti tegid siukseid asju, mis nagu ei kõlba rooli. No need biilselt ära minema. Neid üle äärmiselt vähe, siis ei kõlba kooli. Vaimne terror. Õpilaste mõnitamine, õpilastega kokku lepitud saladuste mitte hoidmine. Tähendab õpilase reetmine. Need asjad ei, õpetaja õpilase suhtes ei käi kuidagi kokku. Nende, need on sihukesed asjad, et isiksuse puutumatus on minu koolis tagatud. Et sinul on käsk olla, õpilasel on käsk olla eriline, rõõmsameelne, ta teeks oma jal vastavat koerustükke. Nendest ei tohi karistada, nendest tohib hoiatada. Öeldi, et vaata, et sa järgmine kord täiesti loomulik, et viienda, kuuenda seitsmenda tüdruk poisile raamatuga pähe tunnis või siis poiss tutistab teda patsist, eks ole. Et aga need on kaks erinevat asja, kas tehakse vihaga mingi muu asjaga, vot selleks on pedagoog, kes oskaks määratleda aga igast pähe lüüa nagu raamatuga, mis on ju katekismus 86 kilo, eks ole, ta lüüakse pisikese matemaatikaõpikuga sel viisil seda teha ja kui ta seda ei tee, ta teeb seda kolmekümneaastaselt oma mehel, eks olla, kirvega haamriga näiteks. Et ta peab oma arengu kõik need etapid läbi käima. Nii et selles mõttes, et see, need sellist tüüpi õpetajad, kes nagu seda, seda nagu pärsivad ja just nimelt, et need peavad ära minema, lähevad ära. Kas sa lubad ka oma õpilastel õpetaja koolist välja süüa? See ei ole võimalik. Õpetajat koolist välja süüa ei saa, tähendab, et välja saab süüa inimestki, seda koolis töötada. Sa inimestest teda lihtsalt õpetatakse. Ei noh, asi on selles, et õpetajad, õpetajad, lapsed ei hakka välja, see tähendab õpetajat tähendab, et see tähendab, see peab olema inimene, kellel on õpetaja dokumendid, õpetaja paberit, aga ta ei ole õpetaja. Miks mõned õpetajad siiski koolis vastu ei pea, palju noori lõpetab ju meil ülikooli ja siis paljud neist mõned neist siiski tulevad kooli kohe pärast lõpetamist ja, ja siis nad on seal kolm, neli aastat ja siis nad näevad, et see kool ei ole nende jaoks, milline see karastatud peab olema või see ettevalmistused koolis, astumidele. Ja mina nüüd küll. Või siis on tõesti nii individuaalne või mõni ei jaksa massidega töötada või kolleegidega vä? Kuldnõuab teatav osa sinu ajast ja see on päris suur osa. Tähendab, kui ütlen, et et sinu ettevalmistus näiteks seal ülikoolis kuskil mujal praegu muidugi veel täielikult sellest pedaja pedagoogide ettevalmistus on täielik, puudulik hindele kaks võib rahulikult panna praktikaid ja neid asju ei tehta. Ja inimesed on täitsa vale pilt koolist. Õpetajad tulevad koolipingist. Nojah, vaata koolipingis tähendab, ja paberi peal on kirjas, et vaated, 14, aastane laps nüüd peaks tegema seda, aga vaata kurat-ide Ui andeks ei tee, teistmoodi leidlikkust inimesel ei ole, kuidas sellest probleemist välja tulla, hopsti tutid püsti peast klassist välja, põmble masinaklassi, lööge, lööge mind maha, saagiga käed otsast ära, tõmbavad sinna klassi, lähed, seal on pätid ja kaabakad tegelikult see pole mitte mingeid pätte, kaabakaid, lihtsalt rõõmsameelsed leidlikud noored inimesed ja näevad, et ta näeb, et õpetaja ei saa mittetrafaretti olu olukordadega hakkama. Ja nii nad kasutavadki ära ja sellepärast see lihtsam on teenida seitse-kaheksasada 900000 krooni üksik kuskil ja kas või sekretärile mitte midagi tehes lihtsalt lõug vastu lauda oodata ja teha kohvidirektorile ja koju minna, et lihtsam on teenida täpselt sama raha kuskil mujal. Et sellepärast ei tuldud kooli arvatust koolilõuna pool ei ole sugugi õudne. Kas õpetaja peab ka ma ei tea, semu olema või? Kuskohas see piir, kuidas selle piiri määrata? Nad on mingil juhul, tähendab, et ütleme nii, et, et kuivõrd hektaril ei pea olema sõpru ei tohi olla sõpru selles mõttes sõber sõbraks, sõber tema kõige tähtsama kõige tähtsamas tähenduses ei pea olema sõpru õpetajate seas, kooli direktoril ei pea olema sõpru õpilaste seas. Kooli direktor. No vaat see sõna semu, heas mõttes, mina ei nõua mind, riietatakse täitsa mulle meeldib kohutavalt, kui mul oleksid, sina vaata, sina miljon varjundit ja vaata, see piir on noh, ütleme nähtamatu, aga see on kogu aeg olemas. Tähendab, minu koolis on selline asi nagu mulle nagu meeldib öelda tegelikult, et see, et me oleme kõik looma loomariigist pärit ja esimene asi, mida üks loom teise loomuga teeb, ta nuusutab, teist on ju niimoodi, tähendab järelikult see, seda ma olen sel aastal teinud, ma olen selles hirmsalt palju karistada saanud, noomida, jumal hoidku, veid asju veel kõike veel sinna juurde. Et mul on lubatud koolis kallistamine ja tere ütlemine ja käest kinni võtmine peab olema lihtsalt kehaline kontakt, peab lihtsalt olema, sest muidu sa ei saa inimesele energiat Ülanud. Peab olema. Nii et vot selle piiri hoidmine, vaat see on, see ongi tegelikult üks kohutav kunstnik. Vaheline piir ja oled ka läinud vä? Lasknud minna üheksa aastat tagasi ma oleks praegu ühele kutile vastu lõugu Land, aga siis ma sain ennast tagasi. Mis ta tegi, mis ei sobinud kooli, see ei sobinud kooli, seda, et, Varastus kogu koolivajamineva paberivalmistamismasinad taustatrumli viis metalli kokkuostu ja siis ostis sellest kaks pudelit viina ja siis siis tähendab, et kui olukord väga mädal ilus seisus, kui mitte öelda, et maalne igaveseks arvestades seisus ja siis sai kuidagimoodi rahvusraamatukogust hangitud niisugune väga kihvt asi, et siis ta virutas selle ära ja siis ta tegi seda siis ma käisin taha trepi peal 34, kolm, viis, siis siis oli väga raske pedagoogi seada. Tähendab, siis tahtsin olla nagu tänavakakleja lihtsalt mulje üles ongi kõik. Rohkem nagu selliseid soove pole tekkinud. Sa ise oled pärit Valgast, kas koolilaps Valgas on teistsugune, kui Tallinnas? Ei ole? Lapsed on kõik igasugused. Valgas on leidlikud, peab olema palga, nii väike linn, et kohe linnanurgas ased puuksis, teine linna Norpi minuti pärast teadsin et Valga lihtsalt mitte mingil juhul ei ole teistsugune. Ta leidlikum selles mõttes, et ta peab oma pättust ja tegemiseks, mis on Tallinnas hästi lihtne teha pättust Tõsiste, trammi või trolli peale seda teise linna otsa teave pättus ära. Et Valgas pättusi tegema, siis peab olema nuputama tükk aega, et sa peatus. Välja tuleks. No algul ta tundub nii, et tähendab Valgast mööda, seal on 25 30000 inimest nende elanike, eks ole. Ta tundub nii, aga kui ta Tallinnas nagu elamu kolid pärast ülikooli tulin, arvasin, et issand jumal küll, on hea siin vaikselt sheiki teada. Tegelikult Tallinn on veel väiksem küllaga Valgaga okei. Kui sa ise olid tollal Valgas koolilaps kui raske frukt saalid õpetajate jaoks Ei, keeruline kindlasti on ikka päris raske. Aga ma lihtsalt oma õpilastele kogu aeg seletan, tähendab, et teie põhitöö on õppimine, võitke õppimine, korras, toitke oma hinded, neljad-viied, jäsitele antakse jõle palju pettust andeks. Tähendab, et minul olid, minul olid hinded korras, ma ei tea, mis nipiga kursa tulid. Vaid kogu aeg nii emadega, kiituskirju, iga kuu tollel ajal oli kombeks limit Igauguvad iga veerand. Kui nelja viie tulid siis alati ema kiideti igal kuudiltki meiekene, pisikene koju, et aitäh hea lapse eest, eks ole, nagu nagu paradoks tegelikult toimima ikka päris ulakas ei püsinud paigal, aga mitte midagi ma ei saanud, ei tunnis vait olnud, aga mitte miskit asja. Aga õppimise siis selle ma koolis ära tehtud. Ma tabasin nipi ära, mida siiamaani Sa õpilasi ikka tabame, kuigi hommikust õhtuni kurutatav, õppida tuleb koolis. Sest kodus on päris muid asju teha. Kuidas on päris spurdi trennis käia, muusikakoolis käia, sõpradega käia, eks ole kuulivaalsust teha, tüdrukuid taga ajada? Praegu ju selle jaoks siis istud kaheksa tundi. Sa pead õppi, tuleb 40 minuti jooksul kirjalikult töötada, vahetunnis ära teha. Nad ei saa aru sellest lihtsalt. Ta õppus vanema inimesega. Et kodus on tarvis miljon muud asja teha. Õppeõppimist nagu öeldakse, et näed, et praegu nagu lapsed on üle koormanud. Andke andeks, me pidime kolm-neli korda rohkem asju, rõhutame, polnud häda mitte midagi, tuleb lihtsalt valida, misasja sa õpid ja mis asjad sa spikerdanud maha on ju? Jumal hoidku, hakkame seletama suures eetris neid põhitõdesid, mille ei no ollakse teile siiamaani, aga sa ei saa aru, lihtsalt selle peale ma ei saa, klassi seened, olge nüüd täitsa vennad, et vaata, need lugu on see, et, et see värk tuleb õppida, see värk tuleb õlu maha spikerdada ja mõelda välja nipp, kuidas muide vahele ei jää. Et kui keegi nüüd väidab, et mina, mina juurde spikerdanud, jumal jumal, siis sa valetad suure häälega, muidugi oleks pikem. Kui tihti õpilased suusaldust? Kuritarvitanud. Ma ei oska isegi öelda väga harva. Pärast on olnud palju pisarate nutmisi ja palju vabandamise ja kõiki muid asju. Tähendab ma reeglina ei käse reeglina lepinguku tähendab kui mingi õpilasega mingid asjad on mingid probleemid või kui tavaliselt nagu teiste poolt hävitatud, ära tõrjutud inimeste päris kaitstud. Ma lihtsalt ütlen, et need olime koos sinuga riski peale välja, tähendab mitte sina üksi ei ole löögi alla, mina olen löögi all. Ja siis lepime kokku ja siis me nagu nagu hakkama saanud. Kas see kokkuleppimine on tegelikult see, mida Sults ütlete? Ei, see on pikk ja raske, juttu on. Ja direktori kabinetis siis see tähendab tema teeb oma pakkumised. Mina teen oma pakku ja mina siis näitan talle põhimõtteliselt kätte tee, kuidas muide saabuma noh, ütleme soostiste saastast. Et tema on punkt, kuhu ta peab jõudma ja siis mass, näitan teile teie kätte. Et kuidas sealt välja sealt, mis ta peab tegema kõik selleks. Ja et kus kohas ta saab, et kuskohast või kus kohas tal tekivad kindlasti tõrked ja kus kohas ta peab mind otsima üles, et ma sellest künkast teda üle saksa aidata. See kokkuleppele käib niimoodi, kui ta, kuid ise ta ütleme, et siis siis siis tähendab, jääb kokkuleppeliselt ära midagi, mina ei sunnita tegema. Ma ei sunni teda õppima ka, ma tähendab, et lihtsalt ütlen, et kui ta ei õpi, mis temaga juhtub mis järjest hakkab juhtuma. Kuna ma olen narkootikumide elus kõik läbi proovinud, siis ma oskan talle öelda, mis juhtub. Kas see on seesama asi, mida haridusbürokraadid nimetavad nüüd arenguvestluseks? Ei ole arenguvestlus. See on arenguvestlus, on niisugune asi, et arenguvestlust. Kuivõrd see on kõigile kohustuslik või seda Arenguvestlus, mida mina nagu peal seal on rohkem nagu. Et visatakse nagu mantlit seljast ära ja ütleme, kaks halastab hinge püüavad üks 11 aidata sobitada kokku neid asju, et ühtegi lolli inimest nagu olemas ei ole lihtsalt olemas inimesi, kes ei oska mõtteid lugeda ja aidata. Ja siis kuskil ma ei oska öelda, kaua võtab aega, vahel läheb 10 minutit vahele, poolteist tundi. Ei oska öelda, reeglina nagu hakatakse asju tegema, see ei ole nii, et, et öeldakse, et ta kolm minutit pärast sinuga rääkimist on niikuinii unustanud selle ära. Ja see on esimese, teise kolmanda klassi poiste puhul kindlasti selline. Aga sa pead olema nagu väike, hakkasime nagu, nagu hea haldjas, vana mees lendab jälle kohal. Kui tuleb. Jälle. No näed sa täna lihtsalt liiga lahti teinud, et eile tilguti lahti tänavega tiikraatlikuna ringikese joonistama hakkab, aga see tuleb öelda siukse täpselt sellise huumoriga, millest tema aru saab. Seda see nüüd natuke rasketel, sa pead hästi palju eesti keeli teadma. Mitte ainult kõnekeelt valitsenud. Märt Sults. Ütle, kui tavaline inimene, kellel parasjagu koolis käivaid lapsi ei ole, loeb ajalehti ja vaatab televiisorit, kas ta saab õige pildi sellest, mis koolis tegelikult toimub või? Meedia kajastab õigesti või ilustatud või hullemine meelde koolis ja selle ümber? Naise käest teda täpselt nii, nagu ta vead. Tähendab, et koolielu, ma ei usu, et. Ma usun, ma tean seda, tähendab, et minu 10 jooksul tähendab adekvaatset. Me kajastus tähendab koolielus kui sellisest hariduselust, kui sellist ei ole olnud. Seda vist ei ole võimalik teha selle sellepärast, et meil ei ole juba ainuüksi ühtset hariduspoliitikat. Meil ei ole ühtset riiklikku õppekava, mis lammutati kunagi ja valimatult selle kohta ma ütlen niimoodi, et tööõpetuse õpetajad hakkasid haridusprogrammi tegema, eks ole, tähendab et no lihtsalt, et kõik, mis oli vene oma, see oli kõik vale, seal lammutati lahti, lõhuti laiali, lahuti lõhuti erialakabinetid ära, neid ei ole vaja. Absoluutne nõidioodi käitumine, täielik see on nagu, nagu Iisraeli riiklasest vennad sattusid kloostrisse, eks ole, siis. Aga ta läks kõik lõhkumiseks, mis vähegi oli, eks ole, meier vabadus õige, eks ma olen ka mõõdame mõõda mees, et saax aint mõõga tupest välja kõikuks, vahva. Aga enne kui sa tõmbad mõõga tupest välja, pead sa mõtlema, et, et kui sa tõmmata välja, sa pead lööma. Kas oled see valmis selleks, et sa tööde lammutad, midagi, mis vanane ilma enne anal analüüsimata kasse vanemana. Kes neid pseudoprobleemi siis ajakirjandus ette lükkab? No kuidas ma ütlen, et kõige paremad spekuleerida sihukeste asjade peal vanurid. Sundüürnikud ja zip võluvalt koolist. Poliitikud möllavad kolme kolme teema ümber korjavad hääli ämbritega, eks ole, aga tegelikult ei muutu mitte midagi. Seal ei õpimaja, ei õpi, mitte, viskasid õpib õpilane ja õpib seesamane vaim, mis teda sinna kooli toob? Tähendab, eliitkoole pole olemas. On olemas liit, õpilased. Ütle, kui palju on koolis probleeme narkootikumidega? Selle kohta mul on see sihukene ütelus, et mina olen palgast nii. Kui meie õppis koolis, siis palgad on siiamaani raudade puu. Tähendab, raudade ost sõitsid läbi kõik need Aserbaidžaani, Rumeenia ja kõik kõik rongid, eks ole, meil müüdi kanepit ja moone kartulikottidega. Valgas. Kes tahtis, läks ja ostis morformi, Kaupo, me saame, me oli sama sama lihtne nagu õunaraksus käimine. Meil mitte keegi seda ei teinud. Sest et meil nimetati seda, et, et Eesti eestlane ja et seal teise, kolmanda, neljanda klasside klassirassi. Palun vabandust, rassi toiming tähendab seda, tehku mustlane, eks ole, ükskõik, kestahes, eks ole. Aga see ei ole üks korralik eestlane, inimesed ei närvi, ei, mitte narkot, seda plöga, mis seal pakutakse. See on jama, kõik seda, et tossu, salajane nurgad nurga taga ei teinud seda. Ma ei väida, et ma õlut joonud, seda ma ka ei väida. Tähendab seda, et väiksest veini ei joonud, seda ma ka ei väida. Kõike me seda tegime, aga meie hoiak oli selline. Olgu see Narva täpselt sama lugu, et tähendab, et ühiskond sallitada, ta tähendab, et ütleme valitsevale klassile. Õigemini valitsuselt asju ei ole meil kõik valitakse. Valitsevale klassile on kasulik see probleem. Tal on kasulik seal, sellepärast see ongi hommikust õhtuni üleval, narkoprobleem on hästi-hästi lihtne lahendada. Tähendab, et vabatahtlikult süsti kõigile üledoosid ongi kõik. Ma jälle küller. Palun võta siit naaber maadest kõik, eks ole. Taanid Rootsid, kes on kirjutanud alla, et jah, ta tahab olla narkomaan, ta viiakse ütleme, Cityst välja nendele narkoküla, kus on tasuta kõik olemas, hommikul läheb, valib riiuli pealt, milliste tahab omale süstida süstiku terviseks. Aga ta ei sega teisi, ta ei ole oma jälle koormaks tööle, teistele ohtlik. Las ta elab oma elu teises dimensioonis, eks ole, las ta olla seal kuuemõõtmelises ruumis ja jooksul ei taha minna narkokülla, ta tahab olla meie hulgas. Saab meie hulgast on sellepärast, et et meie hulgast vaatasin kätte seda asja. Et kui ta elaks metsas metsast, ta ei saa kätte oma süsti, aga sealt viiakse süst metsa. Kas sa ei tahaks olla see inimene, kes aitab tal üle saada oma narkoprobleemist? Alkoholiprobleemist, ma olen toonud väga palju inimesi välja. Ma võin juba öelda, et üle 100 narkoprobleemist välja tuua inimesi ei saa, seda on ammu tõestatud. Tähendab, et narkootikum on toitumisahela üks osa. Narkoprobleemi võib pärssida asendada. Keegi ei ole kõva häälega öelnud välja, et metad on ravi, et asendusravimeetod on palju hullem narkootikum kui härra öine tapab kiiremini. See on naljakas, aga, aga neto don metad on lihtsalt narkootikum teise nimega. Jutusaatekülaliseks Tallinna kunstigümnaasiumi direktor Märt Sults ma palusin, saab kaasa võtta ka ühe oma kolmest plaadist, mis on välja andnud oma elu jooksul. Mis laulu sa sealt välja valisid? Lapsepõlve? Lapse laulda laule on see lapselaule, tähendab nimi on ta lapse laulda on hästi hästi hästi hästi lapse laul aga kuidagi ka neid sõnu kuulata, siis mõelge, kas ta päris lapselauliku Liivaga maja. Liivakastis maja. Buffalo tabletist. Leivaga. Kääname rõivaga. Nagu ta, nagu ta hoovi turvaüle Tammetoru toru. Veidi ja memmed toovad vanni halastaja. Leivaga. Lennustab üle on. Servale puistata toit. Liivaga töösid alanega vaid. Valge. Liivaga siis maja. Hakkame rääkima Nonii, me oleme nendele jutusaate otse-eetris. Märt Sults, Tallinna kunstigümnaasiumi direktor on täna külaliseks. Merte lapsed on päevaks antud kooliõpetuse hoole alla. Missugust usaldust lastevanematelt saavutad jäägitult usaldada? Mis nagu sa annadki oma lapse ära põhimõtteliselt sa tahad ikka teda elusalt ja tervelt tagasi saada kell 30 45 ja siis noh, sa ei saa kooli panna oma last oma kõige armsamad, kallimad üldse, mis sul on, kui sa ei usalda, kuul. Kas see, mis jääb kooli vastutada, kui palju sa tahad, et lapsevanemad oma lapsega tegeleksid? No lapsega ikkagi peab tegelema ikka päris palju. Et see viis minutit rõõmu, mis kunagi on tehtud sellest suurest armastusest on laps sündinud. Et, et see ei ole ikkagi piisav, tähendab, et meie raskepäevade olgu nii raske kui ta tahes, siis me peame ikkagi leidma aega oma lapse jaoks. Nii kasvu hommikul kalli-kalli tegemiseks, mitte et kiiresti-kiiresti ta uksest välja kähku puh kooli kaks võileivakotiõhtule, et, et siis kui tulema magama inimene peab leidma aega oma lapse kallistamiseks oma lapse küsimus, kuidas sul koolis läks? Ta peab leidma aega vaatama väiksemate klasside omalkamaid kassett kasu koolikott on ikka korras, ta peab leidma aega isegi ütleme, kasvõi ühe vihiku koos ära pühkimiseks siis kõik, mida see aeg, seda ei saa keegi väita, et tal seda aega ei ole, tal on nii palju tööd, valetab. See koolil on ju võime ometi nii-öelda lapse perest mööda kasvatada või perest teistsuguseks kasvatada. On vastutus ka oma, on, on küll. On küll ja tähendab, et on ka palju lapsevanemaid niimoodi ümber kasvatatud tähendab läbi lapse. Tähendab, et ma arvan teadvat, et oma elukogemuse ja oma teadmistepagasi emotsionaalse ja ja intellektuaal reaalse hariduse taseme juures, et ma arvan teadvat, mis peaks nagu olema õige. Et ma ei ütle, et ma tean, ma arvan teadvat ja siis on ka vastavalt niimoodi käitutud ja, aga samal perest mööda see oleks sellel samal ajal kuritegu, tähendab, et antud juhul tekib niikuinii pere- ja kooli koolivaheline konflikt, et mingil hetkel õpilane ehk laps või siis sõber või, aga mitte semu. Tähendab, küsib ema käest isa käest, miks sa nii teed, et koolis räägiti, et nii on õige ja nii peaks nagu tegema, vot siis tekib niikuinii konflikte, siis lendab see just kas just mis seal või just võtnud alkoholi või mingiteks tarbinud inimene kooli kukub lõugama sõimama ja õiendama seal õpetajalt, et see kihutas kas kodu vastu üles siis lähevad siis psühholoogilised teised võtted, käsitöö käsitleb, aga mitte kunagi ei tohi inimene minna koolist välja vihasena. Tähendab, see on hullem kui psühhoterapeudi töö, eks ole, sa pead seniga vaata ka selgitama, selgitama, selgitama, kuni tähendab käest kinni võtma, nii et, et mul on olnud, et isa istub teispool laulama dramat käedalt kinni, nüüd vastan, loodavad, et ma võin teile täpselt samuti vastu lõugu. Teie minule. Tähendab, räägime selle jutu selgeks ja siis on kõik rahulikult ära läinud. Lõpetan selle jutu ära ja küll on isasid lahutatud, täpselt nii, et tähendab, et lapsed on oma omavahel nagu põhimõttelistes küsimustes nagu kõnelema läinud, eks ole. Lõpptasand oli siis isadeni jõudnud ja isad olid kolm päeva ära klaarinud, pöörduda aga et kellel perekonnal õigus on? Niukene värk. Aga need kõik on kooli kooli, siia sisesed, asjad, nimesid ma ei räägi ainult üks nagu poolhalenaljakad ja kurvad situatsioonid. Aga need tuleb kõik nagu see on sinu seljas, sina pead selle vastutama selle eest, et see asi korras oleks. Koolidirektor Märt Sults on ilmeksimatu. Ei. Julged sa ka õpilastel oma. Vale arvamus tunnistada või poisina? Ma ei olnud seda kuigi tihti, ma nüüd ei ole nüüd ämbrisse pannud. Aga seetõttu, et, et ütleme, et kui ma olen teinud midagi valesti, tähendab mul on koolis olemas niisugune õudne, õudne asi, nagu direktorid kardavad seda hirmsat moodi. Mul on õpilaste üldkoosolekut. Kutsun õpilased alates seitsmendast klassist spordisaali, kõik mina käin seal korvpalliringi keskel ringi. Seal ma siis, kui midagi oleme teinud viltu, seal, ma vabandan. Ma küsin õpilaste arvamust, otsus, mis siis teha, tähendab seda, et ma ei ole julenud möödapanekut tunnistada seal. Vale. Sa oled olnud 10 aastat kooli direktor mis on seal suuremad prohmakad selle aja jooksul olnud. Ja ütleme, et see üks oli see, et tahtsid vastu lõugu anda õpilasele. See oli nagu siis oli, ma olin veel noor direktor, mainis aastat struktuure suuremad prohmakad. Vahel olen järele andnud. Nagu prohmakad, eks see nagu ei ei oskagi värskiga prohmakaid öelda prohmakas naisa nimesid ütelda, öelda tähendab et oleme olnud liiga leebe? Jah, liiga leebe, õpetajate suhtes, näiteks prohmakas olen püüdnud täiskasvanud inimesi ümber kasvatada prohmakas. Tähendab aga nagu rohkem, nagu ma ei oska neid lugeda üles. Muidugi üks prohmakas, vaat ma ei oska skoopioska puhat. Selles mõttes nagu oma pere, nagu kannatab selle. Kui küsida, mis, mis selle 10 aastaga koolis muutunud on, mis on see, mida sa oled, millega sa oled hakkama saanud selle 10 aasta jooksul? Kooluda paari lausega kokkuvõtted, kool on turu peal tagasi. Tähendab, et see ongi kõige tähtsam. Et kool on konkurentsivõimeline, Ta on turu peal tagasi. Mina sain kooli 480 õpilasega kooli, kus kohas aknad kukkusid õpilastele pähe. Et kus kohas poisid pidid vetsus täpsus täpsusvärki laskma, sellepärast et toru oli ainult plika, tal oli üldse hästi rõõmsameelne pissimine, sellepärast vetsuukse lahti läks, siis olid nad otse koridori nähtusi. Veerand hüppas, lagi hüppas, kõik kukkus läbi, kõik ujus. Tähendab, eks ma põhimõtteliselt selle väljakutsena võta vastu võtsingi. Ega tähendab, et tegelikult see oli puhas väljakutse, sellepärast et Jäärana tähendab ma, see oli väljakutse, mul oli oma elutöö alustamata ja siis alustasin oma elu elutöödega siis 34 aastased, 33. Mis seal ära sellega võrdleb, lihtsalt 33 ja ma olin enne seda veic nagu igasuguseid trikke teilt ära ja seal kõik selle metalliperioodi üle elanud ja mina ja mina tegelen. Mina tegelesin marmoriga, mina sõitsin marmorvagunite ka Venemaalt Eestimaale. Ja siin kõik mehed, siin Oblevad siin praegu kõvad miljonärid, et kuidasmoodi nad tukiga ringi käisid seal, mida, mida sa ootad sellega, et jumal hoidku. See oli see aeg, me olime minu minu eas vennad, kõik tegelesid selle, on loonud miljoneid, on minu miljoneid või jumal tänatud, maha jäin. Muidu mingi jurakas oli, see lause ei ole päriselt korrektne, tähendab, et tollel ajal lihtsalt mul olid teised teised asjad. Me käisime laulmas. Ma kulutasin kontsertidele, tegime kõiki asju tasuta, tähendab, ütleme, kuskil piletid kuskile müünud, me käisime neid laule, ma olen kogu aeg teinud lihtsalt, et ei ole salvestanud kunagi, noh mingi hetk oli niisugune, et äkki sa saad, äkisid homme ei ole enam väga lähedane sõber suri, ära. Tekkisid no ei olegi, siis nad kõik jäävadki niimoodi, et neid ei olegi olemas laule. Ja siis ma hakkasin salvestama. Vot siis saigi sihuke lugu, sest et tegelikult see hull elu oli kõik ära elatud ja, ja see on ka saadud saadud ka bastioni aias pudeliga pähe pärast kontserti, siis kui see laulev revolutsioon oli, siis laulev revolutsioon oli ju täpselt samuti, kui tegime Villu Tamme. Valetan, Tiit Lutsu, Merle Jääger, iga tegime luule, luule laulukavasid bastioni aias niuksed hästi teravad. Tollel ajal noh, sellest tollel ajal oli ka väga suurt tent Merle siis tollel ajal olid siuksed, nagu praegu käivad, nagu Pukad olid jalas süsimustast nahast niuksed, niuksed, liibukad ja võrksärk oli seljas suurte sentimeetriste aukudega rinnahoidja tal ei olnud siis mina olin siis koolijuht õpilased ja siis me tegime selliseid ette astudes karistuseks mingisugune suur röövel nuka tagant panin, mõni hullem, kui kontsert oli läbi, siis nagu ahtes voolot. Udelegi vaata kvalpanjevol pool kõrval, pea küljest lahti lõigatud. Kirju elu on juba selja taga olnud, missugused ambitsioonid sind veel kannustavad, tahad sa saada linna haridusjuhiks, saada Keskerakonna haridusministriks ja öelda Repsil, et oled ebaõnnestunud ja mis on see, mis sind veel nagu tööle paneb? Minu ambitsioon minu arust küsis kunagi Marek minu väga hea lapsepõlvesõber Marek aleta, kes on Audentes Audentese kehalise sektori direktor. Tema küsisid, et mis, mis sind paneb. Minu ambitsioon ongi kool. Minu ambitsioon ei ole Tallinna haridusjuhte minu ambitsioon. Haridusministri, minu ambitsioon on see samane kool. Ma ei ole kunagi seda mõeldud, tähendab, on olnud oma ambitsioonides kunagi kogemata sattunud sinna elemente, mis seal mina element, pole kunagi olnud väga tähtis mees Tallinnas 20 seitsmendas. Komsomolisekretär. Esimene parteitu komsomolisekretär. Täpselt läbi seminar element. Mulle ei meeldi olla sellises töös, kuidas ma ei saa mitte midagi muuta, minust ei sõltu mitte midagi. Kooli direktor on viimane aste, kus sa saad muutuma. Edevus ajab vahel üle ääre ka või? Olen peeglite Seemel ennast? Edevus ajab ikka kõik, ma ei väida seda, edev ei ole, ega kõik inimesed pead edevad olema ja ja noh mul on hea meel, et ma natukene edev olen, aga noh, tähendab, et jumal hoidku, sa pead tule vedada, siis järelikult hoolitsed enda eest ja hoiab ennast vormis. Kui sa edev ei ole, seal asi nässus ja auahne, pead olema. Pead olema lihtsalt liikumapanevad jõud. Et isegi loomariigis on kõik isased on edevad, Su teemasid ei näe neid. No ja paljud küll arvavad, et me oleme inimliigist selleks küll tähendab, et. Ma seda ikka kordavate tähendab, et, et meile loomadelt kuradi palju õppida. Märt Sults, kas sa oled tundnud end vahel ka autsaiderina ja, või ära tõugetuna või teistsugusena. Ma mõtlen selle selle vastu sihukesele et ma sündisin, kui ma sündisin, siis, kui mind emal üle anti-is öeldi emale, et ärge ehmatage pojal, juuksed teise koha peal kasvavad tõrgemata, kui teil on poeg täiesti normaalne, aga juuksed on teise koha peal. Mul kasvasid juuksed lihtsalt lihtsalt tuhara peal. Nii et ma olen sünnist peale olnud eriline ja mul on väga raske antult, eriti puberteedi ajal. Et mul oli väga raske ja kujutage ette, mitusada hüüdnimi. Hüüdnimi oli mul esimesed teises, kolmandas, neljandas klassis. Tähendab, senikaua, kuni sa õppisid ja, ja tegid ennast. Võitlusvõimeliseks ütleme niimoodi olin, minu isa oli hästi kõva alkoholimees, tähendab, et linnas kuskil kõndisin, kuskil käisime, olin joodiku poeg. Kui ma kuskil võitsin konkursi, siis ma pidin võitma konkursi pool keha kõrgemalt, sest joodiku poeg ei saa olla parem kui linnapea poeg. Muidu, kui ta poole üle mul olid hinded täpselt samuti, tähendab alati öeldi, et sa pead joodiku poeg fotograafi, joodiku poeg. Mul käis kogu aeg kaasas. Tähendab, et ta nüüd kujuta ette kuidasmoodi, sa pidid saama väikelinnas hakkama. Kahjuks jutusaateaeg hakkab lõppema täna ma ei ütle oma isa kohta midagi, sul on väga head vanemad, kõik, aga lihtsalt, et isa vahele ei andnud oma aru. Kui raske veidralt. Lapsed peavad ennast teistmoodi tõestama. Tallinna kunstigümnaasiumile ilusat uut kooliaastat. Suurimad tänud ja kindlasti tuleb ilus ja aitäh. Täna oli siis jutusaates Tallinna kunstigümnaasiumi direktor Märt Sults, head kooliaasta algust kõigile. Ja selle jutusaate kordus on täna pärast südaööd või nädala jagu vikerraadio koduleheküljel internetis kuulamiseks. Kooli laulu tahaks siia lõppu veel panna, aga see siis hoopis lastelt. Aitäh, Märt. Aitäh.