Tänases Vikerhommikus Me kuulsime lähemalt valitsuskabinetti D eileõhtusest istungist kus oli arutluse all rail Balticu raudteeühenduse seni tehtud uuringud ja erinevad trassi alternatiiv tiivid. Ja valitsus otsustas eile õhtul, et Harjumaal tuleb jätkata trassidega, mis kulgevad nii idast kui läänest ümber loodava Nabala looduskaitseala. Siin on siis täpsemalt märgitud 13, A, B ja C ja veetrassid ning ülejäänud trassi valikud jäävad esialgu kõrvale. Ja meil on telefoniühendus keskkonnaministri Keit Pentus-Rosimannusega Öelge, palun. Kui suurt vaeva nõudis see kompromiss, kus mõjud elukeskkonnale ja loodusele on kõige enam tasakaalus? See arutelu eile oli ligemale neli tundi kestev ja väga põhjalik, kohati tõesti äärmiselt detailidesse minema, mis on iseenesest väga rõõmustav, et tõesti ka näiteks Nabala puhul kabineti liikmed soovisid ka iseendale päris selliselt detailselt teadmist, kuidas selle kaitsealaga täpselt on, kui kaugel ollakse ja mida see tundliku veerežiimi kaitse siis Nabala piirkonnas ikkagi täpselt tähendab. Ja ega siis Nabala trassi üle arutelu ei olnud eile isegi ainus, lõpptulemus oli ju see, et mõlemad, niisiis inimütleme sellist elukeskkonda kõige rohkem negatiivselt mõjutada võivat, et trassi alternatiivid kui ka looduse jaoks kõige suuremat kahjutegevat jäeti lõpuks valitsusliikmete otsusega kõrvale. Nii et mu meelest on see eilne tulemus üldiselt ikkagi päris mõistlik. Niisiis, praegu ei tule kõne alla Tallinna ringteetrassivariant Nabala variant, nagu te ütlesite ja siis ka siit kulgeks Rail Baltic praegust trassi pidi. Jah, selle viimase otsuseni jõuti päris sellises arutelu lõpufaasis ja eks selle üle võib tegelikult kõikide nende otsuste üle võib-olla veel erinevaid arvamusi, et ka olemasoleva puhul ilmselt esmane arusaam ikkagi on see, et ütleme sellise, mitte päris pealiskaudse, aga esmase pilgu järgi ilmselt paljudele tundub, et kõige vähem mõjutab ikkagi see trass, mis juba olemas on, et, et kus ei ole vaja uuesti minna kas siis läbi metsade, põldude või, või läbi elukeskkonna. Aga kabineti liikmetele eile antud ekspertide poolne ülevaade kirjeldas kõiki neid tehnilisi probleeme, mis olemasoleva trassi puhul tekkinud oleks ja see oli majandusministri ettepanek. Et ka olemasoleva raudtee trassi suunal Tallinn-Pärnu kasutamine kõrvale jäetakse, selline otsus kabinetis sündis, nii et aga jah, need teie poolt loetletud ja kõrvale jäetud trassid on, on täpsed, et ka näiteks luigeasumi inimesi nagu väga murelikuks teinud alternatiiv Kiili valda väga murelikuks teinud alternatiiv näiteks kangru küla Tallinna külje all on need, mis otsustati kõrvale jätta ja kus muretsema ei pea. Nii et Kiili valla elanikud peaksid olema rahul. Ma küsin lihtsalt sellepärast, et sealt tuli viimastel nädalatel kuulda, et inimesed juba on nii stressis, et omavahel enam teragi öelda. Ja seda närvilisust oli jõudnud ka tõesti valitsuse liikmeteni ja need trassi alternatiivid, mis oleks väga mitut küla väga tõsiselt, et mõjutanud ja tõesti näiteks luige oli see, kus kõige rohkem sellist muret tunti, et need asja alternatiivid jäeti kõrvale, nii et jah, seal võib-olla kohe päris rahulik. Üks asi veel, see on nimelt see odavus või kallidus, et me oleme praegu looduskaitselistel põhimõtetel hotell kõrvale tõstnud variandi, mis oleks olnud odav variant ehk Nabala variandi kaudu oleksime säästnud võib-olla 30 miljonit ehitusraha. Kuidas siin seda odavust ja kallidust mõõta ja hinnata? See odavuse silt, mis üle või läbi Nabala ja Tuhala minevale trassile külge kleebiti, on väga-väga tinglik ja teda ei saa tegelikult sellisena võtta, sest et tollest arvutusest on välja jäetud ja välja jäänud kogu see rahaline kompensatsiooni pool, mis oleks seadusest tulenevalt looduskaitseliste väärtuste kahjustamisest tulnud tasuda. Kokkuvõttes, kui oleks peale jäänud mingil kummalisel põhjusel see soov, et tabalast igal juhul oleks läbi mindud, siis see lõplik hind oleks tõenäoliselt olnud oluliselt oluliselt kallim. Ja kindlasti ei ole ka korrektne vaadata selle kõrvale jäetud Nabala puhul seda, et sisuliselt Nabala loodavast looduskaitsealast oleks raudtee oma alla võtnud küll väga väikese protsendi maa mõttes see protsent. Ta oli vist 0,2 kuni 0,5 protsenti kaitsealast. Aga mõju ikkagi tollele samale veerežiimile, mis on kogu piirkonda puudutab ja mõjutab oleks olnud oluliselt suurem. Vaata ka eile kabineti liikmetele tõin sellise paralleeli lihtsalt näitlikustamisest, et et kui Lasnamäelt, Kadriorgu või kesklinnapeaks kunagi Tallinna linnavalitsus tahtma ühte uut teed rajada, siis see kõige otsesem teeristi üle Kadrioru pargi Kadrioru pargi territooriumist, see uus tee võtaks enda alla ka väga väikese protsendi, et ega see ei tähenda, et seda keegi kunagi reaalselt kaaluma saaks hakata. Sest et kahju, mis sellisel moel tekitataks, oleks ikkagi märkimisväärselt suurem või kasvõi Tallinna vanalinn, et kui Haaberstis Kadriorgu tee rajamisel kõige otsem tee läheks nii läbi ja üle vanalinna siis terve mõistuse alusel kõik saavad aru, et sellist alternatiivi pole mõtet lauale jätta ja seda tõsiselt kaalumisse võtta, sest et kahju, mis sellisel moel tekitatakse, oleks tegelikult ikkagi määratult suur. Nii et Nabala looduse puhul täiesti neli aastat on eksperdid teinud tööd ja analüüsinud sealseid loodusväärtusi, noh, kohalikud inimesed, mitte ainult kohalikud inimesed, aga üle Eesti inimesed on pidanud tähtsaks selle piirkonna looduse kaitsmist, hoidmist Tuhala nõiakaevu kaitsmist ja hoidmist. Ja seda ignoreerida ei oleks olnud valitsusel kuidagi võimalik, nii et mul on isiklikult väga hea meel, et valitsuskabinet lõpuks minu ettepanekud toetus ja selle variandi kõrvale jättis. Millal valitsus eile otsustatud nelja trassivariandi vahelt ühe ja lõpliku välja valib? Nende variantidega tuleb detailne töö ära teha, et asi pole planeerijatel ja ka kogu projekti vedajatel noh hiljemalt aasta lõpuks peaks olema sellesama mõju hindamise tulemusel võimalus valitsusele otsustada, et milline see lõplik trass Eesti-siseselt olema saab. Selline on ta kaunis selline ütleme, optimistlik ja tihe ajakava. Aga sellise eesmärgi, Me oleme valitsusega seadnud ja, ja kui seda tööd tõsiselt ja tempokalt teha, siis ma arvan, et on võimalik sellise ajagraafikuga liikuda. Uudis plussile andis intervjuu keskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannus. Nagu arvata oligi, kui üks valikutest on meeltmööda ühe ja teise ja kolmanda valla rahvale, siis need variandid, mis on välja valitud, tekitavad ärevust jälle teistes valdades on praegu telefonil Kohila vallavanem Heiki Hepner. Tundub, et Rail Baltic'u üks praegu lauale jäänud trassivariantidest läheb Kohilast lääne poolt läbi ja see on tekitanud Kohila inimestes rahutust. Jah, tuleb olla selles suhtes küll nõus, et täna on proovitud jätta muljet, et justkui põhiküsimus oleks Harjumaal tegelikult ka Raplamaa, eelkõige Kohila valla rahval on väga palju küsimusi õhus ja kui Harjumaal ei sobi, et kauba trant, Tiit läheks läbi asulate või nende joogivesi, nende kaevud oleks ohus, siis jääb justkui mulje tegelikult Raplamaal pärast Harjumaa piiri enam need väärtused justkui ei maksa. Ja täna on tegelikult seis selline, et Kohila alev, kus elab ligi 4000 inimest kavandatav raudtee läheb noh, kui mitte just otse üle 4000 inimese joon givee kaevudest, kus siis tsentraalset vett antakse, siis praktiliselt sealt servast 50 70 meetri kauguselt ja tegelikult on ka seis täna selline, et see tähendaks ikkagi kümnete inimeste jaoks oma kodu kaotamist ja mitmesaja inimese jaoks tõsise elukorralduse muutumist. See tänane otsus selles mõttes, mida valitsus vastu võttis, kindlasti Kohila rahvast ei rõõmusta. Te tõite nüüd pöördumise Jah, me tegelikult tegime juba selle pöördumise, Me kirjutasime peaministrile ja ka keskkonna-sotsiaal- ja majandusministrile, et kõigile Nendele ministritele, kes on otseselt seotud, siis rail Balticu trassi valik kokku ja planeeringuga. Ja meie palve on küll selgelt see trass 13 a, siis kui me nüüd võtame selle valitsuse otsust, mis hiljem läheb üle 12, tahaks, et see saaks selgelt välistatud. Selle nii sotsiaalne mõju kui ka tegelikult mõju elukeskkonnale ja loodusele on ikka väga-väga negatiivne. Mikrofoni ees oli Kohila vallavanem Heiki Hepner.