Kaks minutit ja 50 sekundit nostalgiat Jerry Williamsiga mingil moel ei puuduta see söör Williams sellet esimest pöörli parunid Inglismaa kuninganna Elizabeth, esimese riigisekretäri kehilisemat kantslerit, kes ligi nelja aastakümne jooksul kuningriigi tähtsaimaks meheks tõusis. Valitseja järel muidugi. Williami jaoks ehitati pöörli Hous üks naid suuri ja vägevaid Inglismaa losse, millele antud tagasihoidlik nimi kand Rehos maamaja ei tähenda midagi muud, kui seda, et Tuuligi aroomiga ehitis seisab maal Stanfordi lähedal lõngal sääris Londonist suhteliselt kaugel ilusat pühapäeva, mis muud. Vikerraadio Helgi Erilaid ja alanud on. Aeg 16. sajand. 1520. aastal Leincolshealist sündinud Williams arvestas oma sugupuud küll kaugete minevikku kuningate aegadesse kuid tema vaenlased, keda kõrgel kohal istuval riigitegelasel kahtlemata oli rentisid rõõmuga, et Williami vanaisa David pidanud rajal Stanfordi parimat kõrtsi. Millegagi teenis David igatahes ära esimese Tuudori soost kuninga Henri seitsmenda tunnustuse, kes tegi täiewidistama kuningliku ihukaitseväeliikme. Meelide pojapoeg Williams õppis Cambridge'is oma aja tuntumate õpetlaste käe all. Üks viimastest oli lisantsiik, kelle õeszemerisse see seal ülepeakaela armus. Isa võttis 20 üheaastase nooruki kolledžist ära. Kuid neli kuud hiljem tegi Williams essil ometi ühe oma elu vähestest läbimõtlemata tegudest ja abiellus meritsi igiga. Labane Exetäri krahv Toomas sündis sellest abielust aastal 1542. Aasta hiljem Mary suri. Soli teiseks abikaasaks sai Mil retkok, keda loeti kuningriigi kõige õpetatumate naiste hulka. Ronoomses alustas oma riigimehe karjääri vääris Sammerzede hertsogi teenistuses. 1547. aastal valiti ta Stanfordi saadikuks riigi parlamenti. Poliitiline elu 16. sajandi Inglismaal oli keeruline ja vaheldusrikas. Oli päris kindel, et kui no seal läheb halvasti, läheb halvasti ka sinul. Nii leidis esilenud 1549. aasta sügisel Londoni Toweri vangikongist kuid vaid mõneks kuuks. Juba 1550. aastal sai temast üks kuningas Edwardi kahest riigisekretär-ist. Edward kuues oli Harri kaheksanda poega abielust Ižeimariga pidev võitlus kuningriigi Nonii pärast toimus Inglismaal, samuti nagu ka protestantide ja katoliiklaste vastasseis. Williamsil oli kindlalt protestantide poolel ja muidugi põlnutel asja Klementi sel ajal, kui Inglismaad valitses katoliiklik kuninganna Mary Theodor Henry, kaheksanda ja Aragoni Katariina tütar kui Mary. Esimesele järgnes Henry kaheksanda jäenbolaini tütar Elizabeth. Esimene, kes nimetas Williams Eli oma riigisekretäriks. Söör William seesel esimene pöörlebarun seisis Elizabeth esimese kõrval peaaegu kogu viimase valitsuse ajal, mis algas 1558, on kirjutatud. Eesmärgiks oli ühendada protestantlikud Briti saared ja luua Inglismaa ning Šotimaaliit ja on kirjutatud ka seda, et Elizabeth esimese aegse Inglismaa poliitikas valitsesidki seesili vaated ning arusaamad. Õieti juhtis tema oma riigisekretäri aastatel Inglismaad kindlama käega kui kuninganna ise. 1571. aastal nimetas kuninganna Elizabeth esimene Williams esile libaruniks. Fakt, et see sil pärast seda nimetust riigisekretäri ametis jätkas, näitab selle ameti üha kasvavat tähtsust. Oma raamatus Marie Stewart nimetab Stefan Sway korduvalt riigisekretär Sheselt kelle meelest Šotimaa kuninganna katoliiklane Marie Stewart jääb alati protestantide Smi ürgvaenlaseks ning peamiseks ohuks Elizabethile. Stewart peaks jõudma kokkuleppele vägeva katoliikliku Hispaania ning paavstiga. Siis poleks protestantliku Inglismaal enam pikka pidu. Seetõttu tuleb Mariastyward hävitada. Stefan Zweigi kirjutab, et võib-olla oleks kõhklev endast maailmale hea kuninganna muljet jätta tahtev ning vastutuse eest põgenev Elizabeth Šotimaa vallandatud kuninganna tema vangipõlves isegi ellu jätnud. Kuid Elizabethi kõrval seisab ikka jälle terassiniste ja külmade silmadega see seal. Kaine ja visa arvestaja, kes oma Jaanliku hingepõhjast marjastuvartis peituvat kirglikkust ja ohjeldamatust vihkab ning karmi protestandina teda kui kataliiklast põlgab 14. Küllap söör William seesil vöörlebaru on koos oma ustavate abilistega asjad nii, et Marie Stewart mõistetakse süüdi kui osaline kuninganna Elizabeth esimese vastases vandenõus katoliiklaste vandenõus, mille eesmärgiks oli Elizabeth tappa ning Inglismaalt katoliiklikus riigiks muuta. Stefan Zweigi järgi oli selline vandenõuga olemas kuid vande nõulaste sammu jälgisid söörses mehed ning ettevõtmine oli algusest peale lootusetu selle osalised. Noored katoliiklased piinati surnuks ning sotimaa endine kuninganna uhkemarie Stewart saadeti tapalavale. Elizabeth esimese aegsel Inglismaal läks kõik just nii nagu söör Williamsil tahtis jaamit ainult marjastuvarti loos. 1572. aastal inglise varakantsleriks ülendatud söör William, see sellist sai faktiliselt ka riigi peaminister. Kõige tähtsam ametimees Inglismaal all, kes andis aru vaid kuningannale. Pildil on söör William uhkes punases sametülikonnas õlgadel tumepruun keep krookrae ja kroogitud kätised valged. Väärikal parunil on pikk hall habe, valge ametikett käes ja raskesti kirjeldatava kuju ning kõrvu katvate klappidega. Natuke ime, mehelik must müts peas. Vara kantsleri ametit pidas söör William seeessel kuni surmani aastal 1598. Möllu loss ehitati aastatel 1558 kuni 1587 nii et söör William ise ei jõudnud kuigi kaua selle hoone suursugusest nautida ja peaasjalikult elasid seal tema järeltulijad. Exeteri krahvid ja markid. Arhitektuuri ajalugu ütleb, et vöörli loss on üks 16. sajandi Inglismaa Elizabethi-aegse arhitektuuri suurepäraseid näiteid. Nii on hakatud kutsuma varast renessanss Inglismaal Elisabet esimese valitsemise ajal. See aeg oli 1558 kuni 1603. Itaalias umbes 1400 viiekümnendatel alanud renessanss levis Euroopasse raamatute ja kaubavahetuse abiga. Trükipressi leiutamine aitas selleks suuresti kaasa ning renessanss tähendas uute ideede kiiremat levikut, inimvaimutõusu ja triumfi. Itaalia renessansiaja arhitektid laenasid ideid vanast Roomast, kuid need olid üpris fantaasiarikkad. Laenud mängiti klassikaliste vormidega, taas olid kohal sümmeetria ja sambad. Villade ümbrusse rajati vägevaid purskkaevude kaskaad. Renessanss-stiili jõudmine Inglismaa-arhitektuur ehk võitis küll pisut rohkem aega. Arhitektuuriajalugu kirjutab alles ajapikku hakkasid inglise patroonid itaalia stiili dekoratiivsete detailidega kasutama mida nende prantsuse kolleegid juba varem olid teinud. Suur hulk teooria Joonia ja Korintose sammaste tahumata versioone, mida täiendasid nikerdatud inglid, draakonid, koletised ja deemonid jätsid mulje, et kesk- ja renessansiaegne maailm on ülemvõimu pärast sõdima hakanud. Väljaspoole Itaaliat levinud renessanss kohtus mujal seni valitsenud ehitustraditsioonidega. Nende ühte sulamisel tekkisid arhitektuuris hübriidstiilid, mis olid mõnikord hiilgavalt fantaasiaküllased, et teinekord lihtsalt üks paras segadus. Kuid ka see oli enamasti võluv ja kõik see on jäänud meele oma ajast jutustama. Eks ole, arhitektuur põnev. Lugematutest inglise Maalossidestan, lugematud jahiseltskonnad sajandite jooksul jahisarvede hüüete ja koerte haukumise saatel jahti pidama sõitnud lihaus ole muidugi erandiks Elizabeth ajastu Maalosse ümbritsesid aiad, pargid ja jahipidamiseks sobilikud metsad, kuid ilmatu suure kivise nelinurkse ja pika lossihoone peafassaadi ees oli tavaliselt laia lage muruväljak lossi jõu, mis lubas ehitist juba eemalt kaugelt imetleda. Kunagi oli rehaussi paigas seisnud katoliku klooster, mille Elizabeth esimese isa kuningas Henry, kaheksas ennast Anglika Nonii kiriku peaks tehes likvideerinud oli, nii et söör Williams sai endale siia sõnade kohaselt tagasihoidliku maamaja ehitada, mida ka kuningannat Elizabeth oma külaskäikude kaustas. Vöörli maa lossi rajamisel sai eeskujuks kuninglik Richmondi palee Thamesi kaldal, mille laskis ehitada kuningas Henry VII kelle varasemaks tiitlixoli Richmondi krahv vägevast lugematute tornidega Richmondi lossist sai Inglismaa kuningate residents kuni seitsmeteistkümneni. Sajandi lõpuni on teada, et see oli tõeliselt uhke rohkete kaunistustega hoone, mille tornid olid kaetud tinaplaatidega ning lossiaedadesse viisi. Ilmatu pikk galerii on teada ka see, et Richmondi palee oli üks esimesi ehitusi ajaloos, kus tualettruumides sai vett tõmmata selle tähtsa leiutise teinud Elizabeth esimese ristipoeg LianH Enton. Aga Richmondi palee puhul saabki rääkida vaid asjadest, mis ajaloost teada on, sest hoonest endast on järel ainult 1501. aastal ehitatud väravavahimaja köiega pöörli Hous Richmondi lossi eeskujul ehitatud on peaks ta andma mingi ettekujutusega tollest aegade tolmu kadunud hiilgavast kuningapaleest. Inglismaale jõudis renessanss ilmatu suurte pikkade nelinurksete hoonete näol. Sageli oli neil palju ebasümmeetrilised torne, mis meenutasid kaasaegseid kindlusi, vastuvõturuumiks oli aga ehitatud pikaleri. Kõik see sobib täpselt ka pöörli lossiga ja ehituse ilmet on suuresti mõjutanud selle kaunistamisel töötanud flaami ja Itaalia meistrid. Tohutu muruväljakule avaneva pöörli Housse nelinurkne otsafassaad on päris korrapärane ja sümmeetriline. Kolm korrust täpselt desridades suuri nelinurkseid, väikest ergutudega aknaid. Samas nurgas eelduvad nurgatornid, massiivsed ja samuti nelinurksed fassaadi kaarja peaukse kohale tõuseb aga kolm kõrgete akendega korrust. Hoone keskosa on seetõttu korruse võrra kõrgem kui muu loss. Vääristab kaks, viie tahulist uhkelt taevasse sööstvat sibulakujuliste kooplitega torni. Samasugused ja sama kõrged kuplid on ka nurgatornide tippudes. Veel mitmel lossid on neil pika hoone teises otsas, sest torne siin jätkub. Otsafassaadi katusejoon on kaunistatud luksusliku kiviornamendiga külgseinte katusejoonte ääris, täpik, valus traad. Ka külgseinte keskuses on uhked kaarjad, sissepääsud Nende kõrval kahel poolpikad, sügavate kaarakende read. Röövlilossi katust ehib veel hulk igat sorti torne. Eriti uhked on pikad ridadena kõrvuti seisvad ülaotsas risttalaga ühendatud korstnad ja üks tore kõrge obelisk on samuti katusele tõusnud. Üleni heledat õrnbeeži hoonet ilmestavad aknaridu eraldavad horisontaalsed tumedad kitsad karniisid. Arhitektuuriajalugu ütleb pöörli lossi kohta. Kui te suudate mõttes maha koorida selle hoone suurepäraselt ilustatud katusejoone nurgatornid, tornitipud, sibulakujulised, kuplid, obelisk id ja detailiderohked tuulelipud siis paljastate suure siseõue ümber koondatud üsnagi range kiviehitise. Küllap kogunes hea ja lõbus seltskond aeg-ajalt ikka kaamerly Housse uhkelt kaunistatud katuse alla. Ruumi selles lossis jätkus kokku üle 100 toa ja saali, lisaks koridorid, teenijate toad, uhke köök ja trepid. Mööblile assi treppide kohta on lossi ajaloos öeldud, et just seal pandi paika esimesed trepi käsipuud, seda vähemasti Inglismaal. Hea välimus on ka tänapäeval enam-vähem samasugune, nagu kohe pärast ehitamist 16. sajandil siis siseruume on aegade jooksul ümber ehitatud ja eriti suurepärast tööd on siin teinud seitsmeteistkümnenda sajandi kuulsad meistrid. Osa vööle, lossi ruume barokkstiilis ümber kujundatud ja oma jälje siia jätnud üks Hollandi briti kuulsamaid skulptorid ja puulõikajaid mürin, linki bons. Selle kunstniku loomingu nimistu on päris aukartust äratav. Arhitekt ränn võttis ta tööle Püha Pauli katedraali kaunistamisel. Ühed ilustavad Kensingtoni paleed ning õige palju sil Londoni kirikuid, anglikaani usk ja suurt lugu maalitud sektoritest ja nii jäi kiriku idaseinale tavaliselt suur tühi ruum ära täita mürinlingi puulõiked lõpmata kaunide, meisterlikult lillevanikut leidsid siin oma koha, nagu ka tema monumendid, skulptuurid ja marmorist hauasambad. Mürin, linki bons tõi IRLi siseruumidesse umbes sajandi jagu pärast selle renessanss lossi valmimist. Küllusliku rikkaliku kujutlusvõimega rega loodud baroki hulga keerubeid, looklevaid lillevanikuid ja kauneid taimornamente Ivan seal oli ka üks tore omapärane joon, armastas oma puulõigetes hernekauna kujutada. Legend jutustab, et kunstnik hoolinud oma hernekaunad alguses kinnistena ja avanud need alles siis, kui talle töö eest tasutud oli. Nii et kinnine hernekaun tema puulõikes võib tähendada seda, et tasu selle töö eest jäigi krin linki pontsil saamata. Vanas auväärses vöörle lossis tõenäoliselt kiibanzi kinniseid hernekauna ei leidu. Aga mine võta kinni, need on igasuguseid, teinekord liigagi palju. Van Morrison teada. Niimoodi õnnestus see ajaloo keskele puhkuseks sihukse pluus põimida kõigi Orly lossil sellega suurt tegemist. Müütide ja legendidega ka küll vöörli iidsetes ruumides on kindlasti mõndagi juhtunud. Keegi polevat küll otseselt näinud siin ringi liikuvaid rõhutuid, esivanemaid, kelle pildid ruumide seinu ehivad kuid kuuldud olevat mõndagi samme ja uhkeid, näiteks. William peale jänese keelus oli ju tegusid, mis hingele rahu ei tohiks anda kasvõi Marie Stewarti tapalavale saatmine. Aga söör William oli ka kindel, et võitleb õige asja eest oma usu eest ja Inglismaa eest. Ja kui tema hing rahutuna pöörli lossi hulkuma tuleks, leiaks ta eest suuresti teistsugusel lossi ruumid, kui omal ajal. Itaalias Napoli kuningriigis sündinud Antonia Veria oli kunstnik, kes seitsmeteistkümnendal sajandil baroksed seinamaalingud Inglismaale tõi ja teenis rohkem kui kolm aastakümmet. Briti kuningakoda on kaudu. 1665. aastal kolis Veria Itaaliast Prantsusmaale tulu sihkus oma tööd veel ka tänapäeval Auguste inglaste muuseumis väljas on. Järel suundus Veria Pariisi, kus kaunistas oma maalidega aristokraat, raatide maju ning jätkas sama tööd mõne aasta pärast ka teispool inglise kanalit, kus tema patrooniks sai kuningas Charles teine ise. Anja Veria maalis allegoorilise portree Charles teise mere triumf ning sai 1675. aastal Inglise kuningriigi kodakondsuse. Kaunistas kuningliku Windsori lossi põhjatiiva töötades seal koos meile juba tuttava krinlinkibanssiga. 20 ruumi laed, kolm treppi, kuninglik kabel ja Püha George'i saal Winzoris. See oli Beria tähtsaim ülesanne, mille täitmise eest nimetati kuningriigi esimeseks maalikunstnikuks. Vaid Rõõm Veria laemaali on Windsori lossis alles. Kahjuks on aegade jooksul hävinud tema maalingutega kaunistatud Vaithooli palee Henry kaheksanda kabel Windsori lossis. Kuningas William kolmanda ajal vaata see Antonia Veria monarhi toetuse ja hakkas taas inglise aristokraatide lossides töötama. Üks selline oligi vöörlehaus, kus elas tol ajal viies Exeteri krahv. Kunstnik täitis delikaatsete inglise stiilis barokk maalingutega mitmeid pöörli, lossiseinu ja lagesid ning selles lossis on ka Veria meistriteos. Taevasaal. Jumalad ja jumalannad lahutavad meelt täpselt nii, nagu jumalad ja jumalannad tahavad. On kirjeldatud Antonio verre ja meistriteost taevasaali 19. sajandi reisijuhis. Nii see täpselt ongi. Sellesse ruumi astudes valdab sind hetkeks kummaline tunne, nagu oleksidki kümned ja kümned figuurid just seinalt maha astunud. Nagu lendaks väike pontsakas armastuse jumal, tiivuline Cupiido oma vibu ja noolega ruumis ringi, nagu lendleksid Aravete vanikutega ühendatud seinasammaste kohal terved jumalate grupid taevasaali seintel korrapäraste antiikse templi sammaste taga, vahel ja ees lahutab fantastilist esse poosidesse jäädvustatuna oma meelt kogu Olümpose jumalate, väga arvukas ja peaaegu päris paljas seltskond. Andekas Antonia Veria on oma seina- ja laemaalingud leidnud mingi kuma kummalise perspektiivi ja loonud esmapilgul ehmatava optilise illusiooni. Mänglevad lendlevad liikumiselt tabatud figuurid tekitavad täiesti ootamatu kolmemõõtmelise fantaasiamängu. Selline on Veria säravalt värviline taevasaal vööri lossis suur hulk üle meelikuid, lõbutsevaid, Olümpose jumalaid. Taevasaali, kus elusuurused jumalused seintelt maha näivad astuvat, viib vööle lossis, aga põrgu Tret verre maalis uhke ja kõrge trepi kohale lae päris hirmsa lae. Sellel ongi põrgu hiigelsuure kaslase ammuli aetud suu, milles lendlevad piinatud hinged. Selle tohutu maalitegemise ajaks olid tria abilised juba tulu toovamate tööde juurde läinud, nii et kunstnik maalis oma põrgutrepi tervelt 11 kuud peaaegu täiesti üksi. Vöörlylossi riigi apartementides kõige uhkemates George'i ruumides elas viimase Inglismaavalitsejana kuninganna Victoria aastal 1844. George'i ruume kaunistavad vanade itaalia meistrite maalid, mööbel ja muud kunstiteosed, kaasa arvatud Rooma arhitekti Peraneezi loodud suur kamin. On toodud viienda Exeteri krahvi suurelt Itaalia reisilt kõige kaunima saali lage katab Antonio Veria laemaal, mis valmis 1686 kuni 97 ning on jälle säravatest heledates toonides suure hulga liikumiselt tabatud figuuridega. Perli Väike-sinisest siidist magamistuba haarab su tähelepanuruum ongi väike, nii et selle täidab peaaegu täielikult 1765.-st aastast pärit säravsiniste seina trapeeringutega erepunase uhkelt kaunistatud vallachini all seisev kuninglik voodi valgestuka unistustega, lagi, seene gobelenid ja maalid. Magamistoa kõrval asuva riietumistoa seinal on 16. ja seitsmeteistkümnendal sajandil elanud Itaalia meistri oratsia isendi leski. Kaunis väike maal jumal laima lapsega on teada, et paavst Clemens 14. vahetanud selle maaliteleskoobi vastu pide, pakkunud talle üheksa sekretäri krahv paavstile oli ju piisavalt maale jumalaemast, kuid teleskoopi tal ilmselt seni veel ei olnud. Vöörli lossi köök on samuti vaatamist väärt. Vana köök kogu oma Tuudorite aegse sisustusega laes uhker lehvik, võlvid ja seintel ja riiulitel tervelt 260 vasknõu. Eks Sänna need ettekujutuse pöörli lossis aastasadade kestel peetud vägevatest pidu lepingutest seinal on pikk rida kilpkonnade kilpe. Need loomatuudi lossi kööki, et külalistele kilpkonnasuppi pakkuda. Seda pakuti hoolimata suurest vaesksest supi tirinast, mis valmistatud 1750.-test aastatest pärit originaalse hõbenõu järgi. Just kirjeldatud vapustavalt õhked, vöörli, lossi ruumid, riigiruumid, steit, Apartments, nagu neid kutsutakse, ehitati kuninganna Elizabeth esimese aegsete pikkade süngevõitu tuule tõmbeliste galeriide asemele seitsmeteistkümnendal Islandil Möörlis elanud viienda Exetäri krahvid jonni abikaasa änge vändisse ajal. Nemad muutsid Villems esele mörli Tuudoria väiksest häärberis imepäraseks kunstiaarete lastiks. Alates aastast 1750 jätkas viienda graafi tööd üheksa sekretärigraaf praanlow. Tema ja lõpetati mitmete saalide ja ruumide kujundustööd, mis grafitsiooni ajal veel pooleli olid jäänud. Ja just krahv rallo palkas lossi ümbrust ilmestama arhitekti ja maastikukujundaja Lancelot kappabileti praoni. Oma töö tehtud sai võis vahest tõesti kohata väävlimaadel roosas rüüs ratsutaja annat piim valgel hobusel. Käbe iiliti Brauni kohta on kirjutatud tema kätes muutussenima oma valduses domineerinud hoone lahutamatuks jäävaks osaks hoolikalt kujundatud ümbritsevast maastikust. Möörli lossiaiapoolse fassaadi ette paigutas Braun ilmatu suure ja lageda paraadõue. Selle tähtsaima osa moodustab tohutu liivane Ringtee, mille keskel seisab roheline muru Ring lossi teise fassaadi, samuti lage muruplats, kus sageli hirvi võib kohata kuninglikult suuri lossi õuesid ümbritseb metsani park, mille avenüü nüüd pani samuti paika käpavility Braun jättes alles iidsed puud, mis seisid siin juba 16. sajandil ja varemgi. Pargi väikesest tiigist ehitas Braun suure kunstliku jää järve, mille kaval kujundus jätab mulje looklevast jõest. Sellel seisab uhke lõvide sild ning iga sel aastal peetakse pöörlis hobuste näitusi. Lõputult võiks vist vana hea Inglismaa rohelusse peitunud maa lossides imesid avastada vaikuses vaatlejaid ootavat Väärtusliku kunsti, iidseid parke ja ajalugu ainult taha jaoska imetleda. Selline sai pöörli lossi lugu, mis ootab imetlejaid Stanfordi lähedal Lincon sfääris.