Vahendame täna eetrisse kolmanda ja viimase osa mullu paguluses manalasse varisenud Eesti laulja ja pedagoogi Arno niitovi mälestusi. Meenutan, et need lindistas aasta enne ta surma Montrealis tütar Maire niitov. Praegu Stockholmi raadio sümfooniaorkestri viiuldaja kui eelmistes saadetes meenutas Arno niitas lapsepõlve lugusid Põlvamaalt ja rääkis oma Tartu muusikute sõpruskonnast. Siis tänada meenutab veel mõne sõnaga eesti heliloojad, kelle loominguga ta on kokku puutunud ja keskendub oma õpingutele Tartus ja Belgias. Saksamaal põgenikelaagrites puutus ta kokku mitme eestlasest heliloojaga ja nüüdismälestustelint. Minule kirjutama viimased kui tema laulud ja need, mis ma laulsin esiettekandes jaa. Jaa. Mul on väga palju, kes järeldusi teinud või nii, aga nad oleks väär paguluses lauljate, valikuni, võimeliste laulude valiku nii väike. Aga nagu, nagu praegu laduma lauljate perele. Lõks, nende hulgas Soome sepa sajatus ooperis Kalevipoeg. Ainult mõned üksikud üks see, kus ma hulgas kõlbavad seda laulma sellepärast et see nõuab nii suurt nõu, väljapanekut seda karakteri taandamise tarvis on. Et igasugusel lüüsile ilusal hääletusel ei ole seal kohta ühe laulu nimi oli valva ja see oli seal Mikael, need on mõlemad vaimulikud baritoni häälele vastavas kõrguses väga hästi kirjutatud ja ma olen nii palju kordi Mööblile teist korda käsitsi kirjutada, kellelegi ma ei tea, üks oli lõokese laul tuli avalaul. Need on kas kulunatuuride või muidu säravale Joplanile võib-olla mõnele tänurile globivad, nii et ma ei tea nende kohta rohkem mitte ütelda. Novembriõhtu ja midagi veel. Nii et ma ei oska nende kohta rohkem midagi ütelda, aga nad on eranditult kõikunud. Kutselise baritonihääl siis need mahud kõik kõlbavad laulda. Nonii. Publikule. Pidi olema kas natukene kergem või mõnes teises mõttes hääleliselt niivõrd mõjukas, tavalisele publikule pagulaslaagrites või nii, nagu nad olid kuskile. Et suure kontserdi, kui mul oleks olnud Neeme raskevõitu ja nii, siis need lugulaulud on ka raskevõitu iseloomuga, et nad ei sobinud, ma, ma oleksin arvatavasti laulud nii mõnelgi korral, aga selle tõttu jäid kolmandad laulud. Iseloom oli minu kättesaadavale publikule raske. Samuti ei ole aga see kanti käidud ja ettekandjad olid siis klaveri saatel segakoor ja. Mõõk varastatakse Kalevipoja ainetel, inimestel on meelde jäänud, vot see see ettekanne ja see kontsert tollest ajast saadik ja ja kui siis külastatakse siin mul mulle tulevad USA-s meile külla inimesi, kes tol ajal olid seal ja kuulsid ja tervitavad mündiga esimeste sõnadega, mõnikord. Ja nii see on Valdeko loigu suri 1973. aastal lõikuudis. Ta oli Tallinna tehnikaülikooli lõpetanud arhitektina lõppudeks Tallinna konservatooriumi uue hoone projekt. Töö kujundamise ajal oli ta juba ise Tallinna konservatooriumi kompositsiooniklassi õpilane. Saksamaal jätkas ta kompositsiooni õpikuid Detmalti konservatooriumis. Ameerikasse jõudes juhatas koori ja sai üsna tuntuks oma laulaga hauakuud Ameerika mis võitis ülemaalise laulukonkursil peapreemia. Aga Arno niitav tahab lisada veel mõned sõnad. Kodueesti heliloojate koht. Ja mõned sõnadega rohkem palju ei saa, kui, kui, kui mõned sõnad mitte sellepärast, et vaegheliloojana oleks alla hinnatud või kuidagiviisi. Aga võtame näiteks saab võtmata andekas. Mina siis suren ka kõik tema hästi säetud rahvalaulud korduvalt ja korduvalt köiki neid laulu. Tal olid ka mõned teised laulud, aga kahjuks mitte minu häälel, nägime ookeanit vapronile. Luule hõlmas tuule löömas ja mõned teised mitte kajut minu liigiline. Muud olnudki jällegi kellegi väljaandes ja kättesaadavad ja nõnda, nii et ma ei saanud palju seda teha. Niisama olid Juhan Aaviku laugud ka mõned vaakumiga Supronile ja ja kõik. Samuti vist ainult ja ma olen need laulud. Ma väga meeldiv on. Ei, ei olnud et vihma käes liguneda ja kuhugi Venno ei ole ja nii edasi, kurat, laul ja teda peeti andekas. Võib-olla ta kirjutas rohkem. Nii palju siis veel heliloojatest, kellega ARNO niitov kokku puutus või kelle loomingu esmaesitajaks ta sageli oli. Edasi lähete jutustusega sellest, kuidas temast sai laulja. Ajaloo kõlbab siis ainuke ees niimoodi, et ma muusikat edasi teha. Nii et tõuke rõhud oli muusikaarmastus. Ja siis ma ei teadnud tol ajal mitte midagi, vajutad hea loodus ja katsetada. Aga mul ei olnud õnne. Siin ARNO niitovi keel väärastas, ta oli siis siiski 16 aastane. Me tenorina pääle ja seega Ja ja ma ei läinud enam tagasi sügisel uuel hooajal sinna. Brooklyn oli veel pahane, hullutab mu olevat. Võtad mul kõrged toonid ära käega ja mul ei olnud mitte midagi enam järel. Ootasin mõne aja ja see Ma nähtava tagajärjed, aga mitte midagi. Ja kui kaua ei mäletagi, ainult ühel päeval äkki Taabak ütles mulle prohvetlikud sõnad, et mu poeg arvab, et sina oled bariton? Oo see oli mulle uudis ja, ja, ja kohe uus katsetamise aeg ees ja, ja tämbrid muutub ja ja loomulikult siis kõriaparaadis ka teatud muutused helistentiivset, ma millestki midagi ei teadnud, aga eestikeelsed ma hakkasin suuremat häält tegema jämedamad numbriga ja jõudu kätte saama, kõla kätte saama. Nii et nii kaugele, et mõne aja pärast ma juba võeti, võisin minna paritonile ja hauda mõne aaria moodi asja, mitte väga kõrgele ja, ja nii edasi, aga küllalt jõudu ja küllalt kõla ja tämbri ja vibratot. See oli mul olemas. Ja nii mossis esinemisi, nii mõnelgi korral Tartus juba ja provintsilinnades ja olin väga mitmel korral kaasas akadeemilise meeskooriga vihmitte segakooriga ka, olen ära unustanud. Ja käisime. Magasin hotellis, kui poisid tulid ja ütlesid. Lihtne sinna võeti meid vastu Eesti abitooriumi tunnistusega kõik teised pillid proovieksami tegema, sest neid neid lõputunnistusi väga mitmel pool oli võimalik. 24. siis kaks tükki võeti otse professori klassi, mina juhtisin olemas ja teine, teine oli täna moldova klassi, said veel paar tükki ja kaks õmmeldi ukse taha. Sealhulgas siis see õppimine. Tema arvamine on, et minust on võimalik saada sangarina, kangelastena nooli väga huvitava ja need need, need, kuna see sündida ja Pooltooni laenud. See oli mu tenori ulatus ja häälejõud kadus, oli väikene, lüüriline, häälekene, hall ja, ja muud mitte midagi. Puurima keerdude sees inimese kõrisid ja, ja teaduslikke raamatuid leidmisel kirjutatud kõri arstidele ja ja vahepeal, kus uuem guruse Tartu doktor saaresse andis mulle väga kaduliku literaat sellel sellel alal. Ja siis nende õpingute varajane, ükskord läksid mul silmad, kuidas see aparaat füsioloogilised ja anatoomilised vürtsegi töötab. Mis häälepaelad teevad kultuuri, seal peab olema, kuidas väga mootorid töötavad ja ja kuidas hingamine tegelikult töötab ja kõik need kõik need detailid said mu kuidagiviisi selgeks. Ja siis nagu. Kohale ja teadsin, et nüüd ma proovinud baritoni häält, mille oma kunagi varem olen tuttav juba olnud. Ja siis tuligi see üllatused ühe korra. 10 kuud olnud lootusetusest katsudes näete kattudestest kolledki lehiseid töötan kuskile välja ei jõudnud ja siis oli ots käes ja oli ainult treeningu tarvisiiagnoomistlemist tarvis hingamist välja töötada. Et ma igasugused nüansid, kõik ainult voodil ja olukorda ja kõigega kergelt õieti hakkama saan. Ja see aeg võttis umbes. Meetodi ees õppimisel aga olgu esialgu, mis ma teha saan, no hääl on nüüd olemas. Ma olen ja tulen Belgiast tagasi, mis mul siis nüüd teistmoodi või rohkem pakkuda on? Oli siis see, et Eestimaal enne seda oli laulurepertuaar olnud äärmiselt piiratud. Suuremal vahul ja kontserdite lauluõhtute ja kontsertide kavades ja need nimed konservatooriumis Nonii sama mängus. Meie käest nõuti, et kui ta ükskord võistlema läheb et siis on üks sundi Bulgaaria. Tänapäeval ei ole mitte enam enam uudis, tol ajal, kui mina tulin sealt tagasi, oli Eestimaal küll uudiseks, nagu näiteks park. Üks helilooja, kes väga noorelt ära juuri ja on tunnustanud keeli. Neid kasutama kõiki. Ei ma katsusin siis ka oma kavas häda original. Mõnes muus keeles Schuberti ja Schumanni laule ei mäleta mina, et keegi üldse oleks tolle ajani neid laulnud. Nii et mina ka ei hakanud mitte sellega pääle sellega pääl. Ma kartsin, et meie meil ei ole küllaldaselt spetsi. Mülla linn ja, ja veider raise ja mis nende nimedega, Raul Liive ja nii edasi käigu, et pidi olema meie oludes mitmes keeles mitmekesine ja mitme iseloomuga ja aariad ja laulud segamini ja kõik, aga nii palju kui võimalik ja Suumann suubeldi, need tulid minu kavasse koedes kõrval, mida kunagi ei olnud tehtud. Nonii. Millised aga paatide järele ma kuulan praegu, et ots oli väga-väga vaimline, väga intelligentne ja ilusa häälega ja ja võis lauda igasuguseid, ta leiab. Hakkasin appi võtma neid andekaid Eesti heliloojaid, niipalju kui tekkis ja hakkasid. Ja me kõik tundub, kõik siin juttu seisneb selles, et need ei olnud olemas ellunud tegijaid või mis seal siis nii väga ära ei ole minu enda meelest niiviisi, ainult et. Ja mul on omal ka mõni laulja oma näiteks Mati Palm geol kutsuma. Mõned teised plaatide hulgas ja nii ja tehnilise need Riias tehtud meloodia. Ja ja on väga kõrge kvaliteediga. See kvaliteet on küll veel selle poolest arusaamatul viisil nendest vanadest plaatidest, mis, mis Esto-Muusikaomanik tellis. Tõesti ikka plaadi peale pandud näiteks veno Hansen ja see näevad. Häält ja teised hääleke seal kõik vanadest maatide vanadest plaatidest on korraldatud väiksemad lauljad ja teised seal kõlab veel väga hästi ka komanaga. Kõigepealt muidugi Paulil on tegemist musikaalsuse ka ja hea tervisega ja kuju kuju ja nii edasi, aga ütleme, häälebalvest hääl eeldab sobivat. Millist ehitus nii nagu Kõve o jalgadega tüdrukust ei saa mitte balletitantsijad nii nagu nagu metsaraiuja kraavikaevaja ei saa mitte suure tehnikaga vöörimängijat, nii ei saa ka igasuguse kurekaelaga inimesest, mitte lauljat ei lauljal. Muljet kael, laulja, kael ja tema näo näoehitus, tema põsekoopad ja, ja mis on resonaatorid, nii et kael kõigepealt me teeme loomulikud lauljatelt, kes, kes luba suurepärast häält on võimelised tülitama ilma ühegi tunniga õppimata ja nii edasi, siis vaata seda, et ta on laulja kaev ja see nimelt on, on väga lühikene. Ja kael ise läheb diagonaalis. Puhtalt poe vertikaalne üles ja alla vaid selle juures kõris. Tema tendents on, on, möllab mune, suruda. Loomulikult on juba kõrgus olemas ja õige positsioon. Nüüd on mõni, kes ei ole selle poolest väga loomuliku ehitusega, aga mõistmatu kombel teistsuguse, pikema kaelaga vertikaalse liikumisega kõrisõlme, aga ometi on mul kordaläinud õigeid positsioonid, võta tema kõris. Kui teadlik õpetaja saab organit õigesse positsiooni harjutada ja panna, kui ta liiga palju enne valesti laulnud ei ole. Harjumus natuur ja kui sa oled valesti harjunud positsiooni ja musklite tarvitamist kasutama näiteks kõrisõlmest, lähevad muskleid üles üles keeleluu külge ja allapoole jällegi rünnakondi külge. Ja kui sina Igasugune hääl, olles Apasvami sa iganes oled puha on terroraalne. Ühtegi häält ei saa kõrtsis tulla välja enam neelamise asendis neelamise asendis läheb Epigmaatis sinna peale midagi käigu sisse ühtki võõrkeha. Ei lähe sul hingekõrri ega midagi. Nii ja. Muidugi kategooriad välja ta ei ole mitte nii nagu Benno Hansen võtab kõige sügavama. Son, pass läheb siis kõrgemale üles ja nii palju kui iganes seal annab, ta on ikka veel palju ja sellepärast lauluõpetaja peaks oma kohuseid võtma. Et teada, mis seal sees on ja kuidas tema töötajad, mis need mustrid peavad tegema ja ta on raamatuid kirjutanud palju ja terve literatuuri võiks kirja panna sõnalistest nõuannetesse, sõnalises väljenduses, mida õpetajad annavad kõikunud tõepärased ja ja näevad vähemalt mingisugusele faktile ja kasulikule mõttele aga kahjuks 99 protsenti õpilastest, et ei ole võimelised nende järele tegema, sellepärast et õpetaja ei ütle mitte, mida täpselt eratuleb kala, olgu kui palju näiteid näiteks hingamise asjalt, kulli, Leemal ütleb, et et sa pead niiviisi hingama ja tundma, nagu suruks õhk seestpoolt vastu rinnakorvi. Aga ta ei ütle mitte. Oli, et niisugune tunne oleks, mida sul teha tuleb, selle jaoks naissugused. Kuidas mess nii ära õpetaja peab seda teadma ja see võtab ainult esimese poole tundi tervest õpetamise aastatest ära, seletad õpilasele. Isegi sest see lause ise on õige, ma võin neid lauseid purjetada veel vägagi palju, ainult kui sa tead, et mis tuleb õpetada inimesi niisama, olgu kas või ühe vale vajaliku kordamine, ma tean, vedavad praegu enda ümber inimesi, kes näiteks r-tähte 60 aastaste seas ei ole võimeline produtseerima. Sellepärast koolis ei õpetatud, iga õpetaja ütleb, et vaata ja kuula nüüd hästi hoolega, tee mulle järele. Ütle, mis teha tuleb seal õpilased ikka ikka. On küll jah, ei õppinud, 60 aastat vana, ei jõua, õpin, mina, õpetan selle esimese poole tunniga. Näide ainult, et mis, mis on hambasse teha, mis on muul ajal teha või mitte teha sellega. Ja keel ja kõik need asjad, missugused, mis tuleb teha, võtab kätte ja vaata oma silmaga, kuidas see välja näeb. Vaata mulle otsa, aga näita ära täpselt, mis organid mängus. Ei, no see on kerge parandada, aga mitte mul veduritest õpilasloonud ja oli juba 25 aastat vanad ja ei ole parandatud. Koolitaja ütled, kuule ära ütle niimodi niiviisi ja, ja aga õpilane ei tee seda mitte niisama häälega niisama mõningate umbhäälikutega tehnokaaliga või mis teha, tuleb nende maade elekter, järelikult ta ei tee järele. Mina ei käinud 10 aastat teinud järele. Et ma ei teadnud mitte kuidas hingata tuleb ja tõttu seestpoolt vastu rinnakorvi ja väga õige, aga. Aga miks just selle asjaolu tõttu meil eesti rahva hulgas leidus küllalt küllaldane arv neid hääletega inimesi, kellel seaduslikult antud eesõigustatud, kasulik ja soodne anatoomiline ehitus. Laulja kael, aga mingisugune intsidenti või minule teadmata asjaolu tõttu ometigi tema pani oma organid õigele kohale tähendabki asi võimalik. Uisa aednik või õpetaja on teadlik töö, nõuab palju aega mõnikord moslemeid ümber õpetada, praegu klaverimängijal ka juustu oktavi mängiva joon keri krampis ja tuleb ümber õppida ja see võtab aega. Nii et minu minu isiklikus elus pääle nende muudlikude, kaelte ja mooduslikude häälde järge säädimise kõrval on olnud mõned niisugused, kellel ei olnud mitte üks eriti, kes oli väga valesti õppinud ja tenor barrettoniks ja ende Aegi ära poonud, ennast igatpidi oli Tartu mees Valter nii väga meeldiva iluga passiga. Aga meelega. Võistleja ja, ja Rolands paremini ja ja mu üks väikeettekannet ja diktsiooni ja kõiki muid vigureid viimistlemise asi, aga hääl töötab õieti, kõik asjad on õieti. Kuidas nemad oma kunagi ei saanud küsida ta käest, kuidas ta ometigi kõri lahti ei, ei tea. Kas sa kena kohta võib ütelda tema tema ilmatu piga kure kaela juures. Tema niimodi? Kohtusin ta õppis Tartus Lennart Neumanni klassis kuuendat aastat baritoni nime nime all. Temal kui baritonid ei olnud ka mitte passi kõrvust. Ta ei saanud mehitajate Liivia Mallory. Puhjas koeb kõrged toonid juurde ja niivõrd palju, et ma ei tea, kas aasta pärast midagi minu enda kõrval, kui me laulsime, siis Carmenit ja mina olin siis härjatapja Essgaamiliu ja tema oli don. Jah, küllap mäletavad mõnedki eakamad teatrisõbrad Tartust ja Tallinnast Harri Kaasik, kes praegu töötab, vot siis tähistas hiljuti oma kaheksakümnendat juubelit, mille puhul ka meie reede tõi ära, kes ei meenutuse meie pooltega, hari Kaasiku, kui Arno niita või esimese õpilase esitluses väike arhiivi meenutus Frimli eesti serenaad filmist senjoriita. Puhtalt. Harri Kaasiku Arno niitori esimese õpilase esituses kõlas meie arhiivis säilinud meenutusena Freimli eesli serenaad filmist senjoriita, uute kaasmaalaste leidmist laiast maailmast. Jätkame nädala pärast.