Tere mikrofoni juures on Helleaan ja juttu tuleb täna meie lasteorganisatsioonist. Neli kuud on möödunud sellest päevast, mil meie vabariigi pioneerid otsustasid kokkutulekul tugevasti reformida oma senist pioneeriorganisatsiooni ja ümber nimetada Eesti lasteorganisatsiooniks. Kuidas käib Elo käsi täna ja mida temast üldse teatakse, seda uurisin möödunud nädalal, seistes Harju tänaval kaupluse lugemisvara ees. Kas te teate, mis on elav keskealine nool, vastav organisatsioon, nii et te olete, tunnen, et olen küll. Kas teie teate, mis tähendab tähtede kombinatsioon ELO Eesti laste organisatsioon, mis jaoks ta loodud on? Laste kaitseks, arvatavasti. Laste enda organisatsioon olnud nagu omavalitsuse sellised asjad, kas te teate, mida tähendab sõna Elo? Nagu ei ole kuulnud? Teie teate, mida tähendab tähtede kombinatsioon Elo ja siis jälle? Ei, ei vaata siis jälgijate. Hääleta. Tiina, tead, ei tea, pole kuulnud ka? Ma ei mäleta enam, teadsin küll. Ello on Eesti laste organisatsioon. Nüüd tuli meelde, milleks ta loodud on või luuakse alles või et Eesti lasteaiad, kuhu minna ja kus koos olla ja mida teha, mida sina veel liige ei ole veel jõudnud? Sina siin lugemisvara akna juures seisad, vaatad vitriinis välja pandud elav sümboolika konkursile saabunud töid, kas sa oled välja valinud ka? Sulle meeldib ja number üks, kus see on nagu kleebeetecodaalne, aga kas sa tead ikka, mis see Ello on? Eesti laste organisatsioon? Teadsin rohkem ka temast midagi peale selle, et organisatsioon on? Ei tea, Teie sinust võtsite praegusele nii-öelda rahvažürii märkmikku. Vaatasite läbi klaasi, neid konkursitöid siin välja pandud töid ja tulite, ma vaatasin, paljud ei viitsi tulla sisse, et oma arvamust avaldada. Ma vaatasin esimest korda nüüd ühel lõunavaheajal ja siis ma tahtsin kohe tulla kahmata seda raamat pihku, aga siis ma juba valisin teadlikult, valisin kõige parema välja. On see teie meelest on 30, miks 30 kirjutasin siia raamatusse ka väga lühidalt, lihtne on ilus. Kas te üldse teate, mis ela, on küll eesti organisatsioon, on teil ka mingit suhet Endel emaga läbi Kado, vaid töökoha kui siis läbi endise töökoha, sest ma tean seda Elo saamislugu, hästi sõdimist selle eest kaunistad. Ja mis te arvate, kas need konkursitööd, mis siin on praegu välja pandud, kas nad kajastavad nüüd neid mõtteid, mis Eesti laste organisatsioon peaks? Siin on väga palju sellist sünteetilist ilma juurteta sümboolikat. Aga üks vahva asi, mis mulle veel meeldib, on number seitse, kus on kotkas ja pääsukese tuleb kuidagi eestiaegsed. Noorkotkad, tibupojad ja kodutütred. Vot need tulevad meelde, see on armas, tähendab, selle seitsmenda sümboli võiks täiesti kasutusele võtta. Aga ma arvan, et ühe organisatsiooni embleem peab olema väga lihtne, lakooniline, kõikjal äratuntav. Ja sellepärast ma arvangi, et 30. Oleme siis siin raamatukaupluses lugemisvara ja ja kõrvalvitriin, kus on välja pandud ela, sümboolika konkursile saadetud tööd, neid on 35 siin välja pandud ja minu kõrval seisab Raivo Järvi kass. Te olete oma arvamust juba avaldanud, siin rahva zürii märkmikus. See ei ole, sest et nagu me kokku leppisime, et ma vaatan üle, ütlen oma arvamuse, kui ma vaatasin seda ühest otsast, mõtlesin, et hakkab tulema selliseid märke nagu ikka lastel on kombeks teha, et lihtsalt niisugune keeruliselt öeldud, spontaanne, eks ole, äkki tulnud mõte kohe paberile panna ja missugune ja lasta joonitsuslik lahendus siia, meile lähemale, kus me siin praegu seisame, tulles siis ma olin täitsa üllatunud siin, et siin nüüd on näha, et siin on nüüd siis nagu kahe sama autori või siis autorite grupitööd, siis need on täiesti professionaalsed ja ma ütlen, et täiesti võib juba võtta. Nad on muidugi esitanud ka oma töö nii, nii nagu seda ikka tehakse kaubamärkide, kui nii võib öelda, või siis embleemide puhul, et on särgi lahendus kui ka siis niisugune märgi lahendus ja kõik muu, muidugi ta tuleneb ainult ühest kindlast kujundist ja tõesti, see nõuab päris suurt vaeva ja just see üldistus. Me teame isegi olümpiamärgi loomisest, kuivõrd palju autoreid, kes filtrist läbi enne kui midagi sellist vajalikku välja tuli. Aga kindlasti tekkida veel ideesid, sest et praegu on meid rahvusliku sümboolika kasutusele nii pääsuke kui ka rukkilill ja mõlemad on tegelikult sellised omamoodi lapselikult toredad asjad ja võib-olla niisugune geomeetriline jääb kuivemaks. Ja vot ei tea jah, samal ajal näiteks siin see leegi lahendasin, sellepärast tore, et kuna organisatsioon siiski kuulub, eks ole pioneeriorganisatsiooni alluvusse siis mingijale viide on sellele kaantud, nüüd sellele sinimustvalge värvi hulgas on minu meelest see on väga tore, nagu et et oleme nagu kõik punktid, nagu öeldakse, arvesse võtnud. Eesti laste organisatsiooni harta lubab, et igal algrühmal võib olla oma lipp või oma märk ja see võib erineda Eesti laste organisatsiooni liikmeid ühendavast sümboolikast. Seepärast ei pea te täna vist väga kurvastama, et sümboolika atribuutika. Konkursi tulemusi Ma veel teatavaks teha ei saa. ELO ühendab põhiliselt koolinoori, siis järgnevad helikillud toovad teieni ELO käekäigukoolides. Ma olen Rakvere esimeses keskkoolis ja minu jutukaaslasteks on nüüd pürgit Hortmine ja Taavo Kivistik. Palusin teie endist pioneeri juhtinud Sis Elo juhti, et saaks mõne õpilasega, kes eluga tegeleb, rääkidest soovit, steik. Oleme nagu esimesed mõttetalgud pidanud aga suurte tegudeni pole veel jõudnud. Mõni pooldab ja mõni mõnele ei meeldi ja kuidas keegi võtab seda asja nii tõsiselt, mõni lihtsalt niisama. On ka mõni rühm juba loodud? Ei veel ei ole, mõtlen pidevalt, mida me teha võiksime üldse. Kuidas hakata üldse selle asjaga pihta, kas on raske hakata peale? Mulle vastab küll, et on üpriski ei teagi, kuidas tassini nii imelikult ja arvavad, et see on pioneeriorganisatsioon lihtsalt, ainult uues nimes. Kuidas sina oled siis aru saanud? Olen veidike rohkemgi. Vabadust seal pioneeriorganisatsioonis oli? Tahad? No te ütlete ka peale, siis mõtled tegelikult teine kuu kooli kuu käib juba. Kas mõtlemiseks ei ole palju aega kuluna? Arst ei ole midagi teha, siis teha läbimõeldult ja hästi, väga palju erinevaid arvamus oli küll seal headest Elo hartagi lubab ja nagu lausa sund, et et iga ELO liige peab omama oma arvamust, on see raske. No ega ta väga raske ei ole, aga. Tuleb läbi mõelda korralikult. Pioneeriorganisatsiooni, siis oli küll niimoodi, et mida sa pidid tegema, seal pidid tegema, aga noh, nüüd on niukene selle rohkem palju vabamalt. Mõtlesime, et toome välja ettepaneku teha, ütleme nagu praegu on olümpiamängud ja ütleme, Elo mängud. Alguses mõtlesin muidugi enda koolist ja proovida on aga et siis kui hästi välja tuleb, siis vabariigis. Et seal nagu kaks osa, üks on siuksed põhilisemad, olümpia alad, noh nagu järelkasvu niimoodi tuleks. Praegustele olümpiavõitjatele ja teised alad on siis siuksed nagu natuke meelelahutuslikud, see on vahva mõttega til ehitan küll neid mõttetalguid pooleli. Nojah, varsti peaksid need uued mõttetalgud tulema. Mulle pakuti võimalust. Nüüd Rakveresoon tulla klubinud loodiat tähendab tema kaudu kuidagi nemad annavad meile nagu rahaga, me käime neid omalt poolt abistamas. Näiteks nad hakkavad praegu ehitama mingeid spordikompleksi ja siis me nagu rühm on loodud, siis saadame appi järgmistel talgutel. Ma ütlen selle mõtte neile välja. Kas Elo liiniks võiks olla ka üks selline mõte, et peaks hästi? Tema muidugi see ka olemust, et mida rohkem nagu teha, seda rohkem jõuab siis hakkab. See teadus ei anna nõu tulema, hakkab lugema ja siis tulevad omad mõtted juba välja. See õppimine ega ka mitte ei tohi tahaplaanile jätta. Kus te varem ka midagi tegite, niisugust asjalikku ja kasulik. Eelmine aasta näiteks pioneerid, saaks nagu edasi minna või et teil on äkki koolil oma nägu juba olemas, milleks hakata otsima seda teist nägu ja teist tigu? Hinne midagi nii eriliselt märkimisväärset ei teinud nagu tavaliselt pioneer, pioneer isik. Astusin siia Tallinna 42. keskkooli, ela tuppa just sellel hetkel, kui, kui siin laua ümber istus rohkem tüdrukuid kui poisse, mida te arutasite? Ela, Teed, peitasi, pidurid, meil tuleb järgmine reede. Nii et teie olete juba jõudnud pidude korraldamiseni enam-vähem nii. Aga kas teil on ka klassides rühmad? Klassi ees on küll iga klass teise oma rühma ja kooseluaeg oli siis, ärge tehke rehmas, tahate, kuidas siis klassijuhataja suhtlus ka välja ei teinud väljagi. Aga teised õpetajad ei tea, nii et kõik, mis te olete koolis teinud, on oma väIja oma sooviga tehtud, millised plaanid on ikka sugused linnamängu tahame jälle teha nagu eelmine aasta kaadrigaagikad väikest kooperatiivi siseks, ela rihma rahaga. No teil on selline kogemus juba eelmisest aastast. Eelmine aasta tegime kadripäevapidu, moodustasime avakooperatiivi ja igaüks küpsetes kadus midagi. Ja siis, kui pidu lahti läks, siis sinna köögi pandi lauad ja seal auto peale kõik laiali, siis müüdi. Ja siis see raha, mis seal see osa said, need, kes valmistasid. Aga ülejäänud läks kõik malevale, 50 rubla eest osteti mänguasju Abja väikelastekodu lastele ja nüüd on see kogemus olemas ja tänavasta. Tahate korrata. Aga ma kuulsin, Teie kool on veel võimalusi oma Elo rahakotti suurendada. Sellest õppeaastast vaja hoidjat ei ole, me teeme ise ümbruse korda, koristavad suuremad ja kohe keskkooli õpilased ja siis keskastme õpilased ja raha läheb ela rühmale ja komsomolikomiteele. Kuna meie kool on siin Kadrioru lähedal, siis käiakse Kadriorgu korrastamas lehtrid reisimas, seda tehakse koos majavalitsusega vaja. Valitsus nagu aitab kaasa. Et kõik need puhastusvahendid on sealtpoolt ja sealtpoolt save vahel Nendega karistada. Ma tean, et eelmine aasta teie tüdrukud käisid ka siin ümbruskonnas elavatel vanuritel külas. Aga kuidas tänavu on, kas nüüd on nii, et pioneeriorganisatsioon on nii palju ära reformitud ja enam ei lähegi? Käime ikka iga päev või kaks korda nädalas käime ja siis käime neil poes ja toorik ja poidides viime ämbrit välja, ajame juttu ja reose talle alati, kui me sinna läheme. Teil on täna siin suur plaanide arutamine, tuleb pidu, kuidas koolis vastu aetakse, see pidu, mis te arvate? Kõik tahavad peale tulla, tahavad. Aga kas küsimus on selles, et kes organiseerib? Ei, küsimus on selles, keda kutsuda ja mida teha seal kõik võivad tulla. Mis eesmärk sellel peol on, et elale nagu alguses siis natukene, Elo organisatsioonile selle kadrikohvikuga raha sisse tuua ja stardipauk anda, nagu ela rihmale siin meie koolis. Teatavasti juhib ELO tööd kahekojaline nõukogu. Selle nädala esmaspäeval kohtus lastekoda ELO nõukogu esimehe Urmas Laanem iga. Ka tema uuris lastekoja liikmelt kaugele ja kuhu on jõudnud Elo. Kummuli üheksaklassiline kool, meil ei ole veel kooliellu sisse elatud, aga kuigi palju oleme arutanud ja nii palju arutasime, suurematele võiks sümboolika olla, pääsukesed on suuremad ja väiksemad pääsupojad. Ja siis niimoodi, et loodussõbrad, muinsuskaitsjad, kinotöötajad, spordiliikumine, isetegevuse, liiklus, need on meil arutusel meil. Meil on iga aasta on olnud kodukoha kuu ja mõtlesime see aastaga teha, mis on deviisiks, on avanema koduvärava siis tüdrukute ja poiste võistluse. Et tüdrukutest oli ta koduperenaine ja poistest koduperemees niimoodi, et poisid võiksid ka ikkagi koduasju õppida söögitegemist Mil kuuliseks oli ka algselt niimoodi. Emmaste kool oli ka, et käisime eksale, sügisel kartulipõllud ja midagi erilist suurt ei ole kuulisel teinud, aga meil oli niimoodi pioneerijuht oli kooli õppeaasta osale algu haige. Ja kui ta kooli tuli, siis ta küsis, et mis sa siin on. Meil tekkis väike probleem temaga koguni. Aga nüüd on see lahendatud ja nüüd, kui ma tagasi lähen Hiiumaale kooli, siis kolmapäeval arvatavasti toimub koondus, kus me hakkame siis sule elusele oma koolis, teeme elu. Esimese selle koosolek. 13, Tallinna 13. kool. Tähendab noh, meil on asjad praegu praktiliselt soikus, sest meil on ikkagi maailma suurim eestikeelse õppekeelega keskkool 1900 õpilast. Seal pole päris kerge asju liikuma panna Lasnamäel viis kuus erinevat paralleeli, kritki tunnegi 11. Ja tähendab noh praegu nagu enamusel on meil ikka selline mõistet, see on ikka see sammune pioneeriorganisatsioon, et hakkab üks ja sama jura pihtel. Pioneerijuht ka praegu tähendab Donald täitsa uus, see aasta tuli uus pioneerijuht paar aastat tagasi või on lõpetanud meie kooli ja noh, ta ka eriti palju sellest midagi ei oska. Saverna üheksaklassiline kool, meil on ka nii väike kool, et õpilaste omavalitsuses ja Elo käib käsikäes pioneerijuhiga saime kõike ilusti ühele poole. Tema sai väga ruttu aru, sellest. Ja aktiivsemate õpilaste koosolek on juba olnud. Meie mõtlesime, et Elo läheb meile ringide kaudu juba. Kultuur ja sport ja kõik on eraldi. Ja oktoobrilapsed. Meie nimetasime grillilasteks ja pioneerijuhil on tellitud juba märgid. Vastuvõtmist ei ole veel toimunud. Varstu keskkool, aga meie koolid nelo tegutsema hakanud rühmade baasil alguses võtsime kokku grupatiivsemalt seltsi, meie moodustasime rühmad ära ja meil on niisugune huvitav pioneerijuht, kes alguses oli kohe nõus, hakkas selle asjaga nii kaasa, et meil on asjad kellelegi. Üle järel, meil on niimoodi osasi ringi, juhendab õpetajad, osad lapsevanemad ja kes kuidas sa panime ette teha niisugune kodutütred, rühm, kus õpitakse igasugusi asju, näituseks seda makrameesija toidu valmistamist ja see on lastevanemate peal rohkem siis on sport, seal on need võrkpall, gangsid lahtise sulgpalli siis on fotoring. Rahvatants on karaktertants, krõbile kaheksaklassiline kool, naene Tartra jooniste, Melk kõrveküla koolis seal olin noh, automaatselt selle Aartas oli öeldud, et kes pioneeriorganisatsioonis varem olid, et need automaatsed kuuluvad elasse. Toobri lastega meil ei ole veel nii arutatud läbi, aga meil on nii, et iga klass on üks rühm. Jää siis. Meil on arutatud ka seda, kutsusime maleva nõukokku kooli alguses. Siis arutasime seda, mis asi see ela, anne pioneerijuhiga, siis tegime teistele selgeks ja meil oli siis eile oli eest rajooni kokku üks kokkutulek seal ka siis tõsteti needsamad küsimused üles, mis Hiiumaalgi siis seal oli, et kuidas nimetada näiteks oktoobrilaps ja siis vanemaid elukaid. Ja siis pakuti, põhiliselt pakuti ikkagi väikestele pääsupojad siis suurtematele enam pääsukesed ja ka üks kool pakkus siis välja kotkapojad. Niimoodi automaatselt kõik peavad olema ELO liikmed või tähendab see automaatselt? Vaat siin me arutasime asja jõudsime sellisele niisugusele täiskasvanud ka, et kõigil liikmetel, kes olid pioneeriorganisatsiooni liikmed, on õigus olla ELO liige. Kuid selle, kas ta tahab olla ELO liige või ei taha olla, peate ise otsustama. Et selles mõttes ta ei ole kohustus, et kui ennem oli pioneeriorganisatsiooni ükskõik millisel moel sattunud, et tal on õigus olla küll ka ELO liige, aga selle ta peab ikka ise otsustama. Spartas ei ole nii, et kõigepealt mõeldakse välja tegevuse ja kui see ühendab, siis tehakse siin nagu praegu, et on rühm. Jaajaa täitsa täitsa õige asi ja ma arvan, et see tänasid, vaadake nii palju, teil tuleb vastuseid selle kohta, et me alles mõtleme ja kus on toimunud mõttetalgud ja, ja kus otsitakse õigeid vorme, minu arust on see kõige õigem. Õige on see, et saadakse aru, et, et meil ei ole vaja ühte organisatsiooni, sellepärast me saaksime kellelegi ette kanda, et ühe, septembri või poole oktoobrikuu jooksul kanname ette, et meil on moodustatud Eestimaal igal pool Elo rühmad. See ei ole eesmärk. Eesmärk on see, et saaks sellised rühmad ja sellisel printsiibil need rühmad, mis olekus oleks huvitav, kus ise otsiks välja. Ja selle selle koha pealt on rõõm kuulda, et on siiski küllalt palju neid täiskasvanuid, kes appi tulevad. Sama päeva õhtul istus lastekoda veel kord kokku ja siis arutati väga mitmeid küsimusi. Järgnev katke on vestlusest Tallinna pioneeride ja koolinoorte palee metoodiku IRA piigiga. Veel oli põhjus, olid ettepanekud moodustada täiesti iseseisev laste organisatsioon kuid minu meelest need, kes olid õngus, leidsid, et kuna praegune pioneeriorganisatsioon saab riigilt väga suurt dotatsiooni, rahalist ei ole antud momendil arukas sellest loobuda, meil on ka majanduslikke vahendeid vaja. Olete te minuga nõus või ei ole? Ei ole, palun. Mind huvitab, siis tähendab see väide praeguse momendi kohta tähendab, et kui praegusel momendil ei ole sa kas või siis näiteks ütleme, viie aasta pärast olla ja kui näiteks meil toimib täiesti ime, võib-olla siis on arukas võib-olla siis ime raames me saame riigilt Eesti laste organisatsioon dotatsiooni, praegu poisteliit on täiesti vanemate rahakoti peal ja ülejäänud laste liikumised ei saa ka ei pioneerilaagri tuusikuid ei üritusteks raha, ei palgalisi juhte praegu kujutatakse, et elu ei lähe siis väga suur pettumus näiteks ma tean, oma koolis on just sellepärast, et ta ei ole iseseisev, ta kuulub sinna, tähendab, arvatakse, et kui ta kuulub sinna üleliidulise pioneeriorganisatsiooni siis me võime siin küll deklareerida kõike, mis süda lustib, aga niikuinii on kõik halb, tähendab, et sealt midagi head ei või tulla, see on selline üldine arvamus ja see on kindlasti üks põhjusi, mille pärast see suu pettunud olla. Mina olen natukene teisel arvamusel, mina arvan, et need inimesed, kes tunnevad põhjalikult hartat, tunnevad selle noaga, neid peab olema ja leiate, et võime ainult selle taha, et jah, me ei saanudki iseseisvad, siis me ei hakkagi midagi tegema, kui te saaksite iseseisva täpselt sama samamoodi ei tuleks mitte millegiga toime kestid elada, tahame siis praegu, keelab tegelemast ükskõik millega. Kas roheliste rikkumisega, kas poliitikaga, kas isamaalaulude laulmisega kas kaotusega või, või ma ei tea millega mitte. Millestki Elo harta piiranguid ei anna. See on praegu ettekääne ja natukene demagoogiline võte. Ei no on neetud, jälle mina ei tundnud seda ettekäändena, ma lihtsalt ütlen seda, et need vaevalt ma mõtlen, need, kes sellepärast asjasse halvasti suhtuvad, neil on see, et tegelikult see on tõesti kardetakse, et tähendab, et jälle kuna lisaks kõigele on veel need üleliidulised suhted, selle üleliidulise, need, see on ikka täiesti reguleerimata, tähendab, võeti küll vastu otsuse, ta kuulub sinna. Tähendab, et, et kuidas tähendab, milline õigus on sellel kõneinstitutsiooni, kes nõukogule meid käsutada. Aga seal tulevad halvasti, ärkad, noormees, ma ütlen sulle kohe sellise punkti. Elo tegevuse põhimõtete esimene punkt, isemõtlemise põhimõttelisi kõlab nii. Kõiki ela, tegevusse puutuv otsustatakse lõplikult organisatsiooni vastavatel juhtimistasanditel. Tegevus korraldatakse põhiliselt laste aktiive omavalitsusorganite kaudu. See punkt väidab seda. Kui sina rühmas otsustad, siis malevee käsuta, kui malev otsustab rajoone käsutaga rajoon otsustab vabariike. Tähendab ma olen seda punktide täiesti tuttav, see ei ole mulle sugugi uus maailm, aga näiteks tekkis ütleme selle kokkutuleku ajal ja seal oli siis üks konverents ja mina olin seal see, kes sellest rääkis, tähendab, selle pani ette, see ei läinud see läbi ja ma ütlen seda, et see võib küll praegu siin meil Elo hartas kirjas olla. Aga kui see liiduliselt ei ole, tähendab see täpselt paika pandud, millised õigus on, on sellel üleliiduliselt ja see on meie suhtes meil nende suhtes siis ei ütle keegi seda, tähendab et sealt ei tule tõesti Moskvast, ütleme mingi jälle mingit käsku, mis ei paneks seda kõikjale, vana, nii. Sellele ma püüan, nüüd vastad, meil tuleb kahe inimese debatti praegu, aga räägime siis nii, tõesti, meil on suuliselt öeldud, et Eestil on eksperimendi õigus seda öeldud suuliselt. Kolmapäeva õhtuse rongiga läheb Eestist väike delegatsioon Moskvasse Elo kaitsma ja ma annan teile sõna, et kas ma saan Moskvas kirjaliku keeldumise või kirjaliku loa eksperimendiks, kas te siis olete rahul? Oleme rahul. Nii, täna oli teil esimene lastekoja kokkusaamine pärast suvist koolivaheaega, siis veel nüüd poolteist kuud ka koolis käidud. Öelge, mis te täna tegite? Meie see tänale laste istung püüdis, siis püüab ka homme siis edasi konkretiseerida, seda meie eluprogrammi oli, oli niimoodi, et õlgu kokkutulek Hiiumaal võttis vastu Elo põhiprintsiibid põhimõtted. Sellised üldised tegevus olnud väga suured, üldised ja noh, konkretiseerida seda, et teada, mida me näiteks sellel läheb lähematel aastatel hakkame tegema nii, mida tahetakse saavutada tegevusega lähemal aastal ja et noh, et et töö teema üheks selleks on vaja siiski ka konkreetsemaid eesmärk. See, et me siin nüüd kokku paneme mingisuguse programmi, mis on siis üle Eesti üldine, see ei tähenda seda, et me kirjutame kõigile ELO algüksustele koha peal ette, mis ta peab siis tegema, see on loomulik, et tähendab, et tegevuse valib algüksus täiesti ise, mida ta teeb, lubatud on praegu kõik, mis pole siis kas seaduste või veel mingi mingisuguste muude ettekirjutistega keeldud. No siin võeti vastu otsused, pannakse paikaga Elo sümboolika, mina ise oli, muidugi tähendab, olin vastu sellele, et see nii kiiresti ja nii väikse grupiga toimub. Ja homme saab täiskasvanute koda laste, kui ta kokku ja võib-olla otsustate veel ringi, üks selline ülesanne enne järgmist kogunemist meil hakkavad nad toimuma siis kord kahe kuu peale, teab iga rajooni esindajal olema täielik ülevaade siis kõigist rajooni Helo rühmadest ja teiseks otsida üles siis pioneerimetoodik või ütleme, nüüd nimetatakse need ümber laste loomingupojaks kes siis hakkaks selle asjaga rohkem tegelema. Ja siis anti tähtaeg, esimene detsember ja selleks ajaks peavad olema moodustatud kõigis rajoonides siis ELO juhtorganid, kojad. Ja järgmiseks kogunemiseks tuleb kaasa tuua igal rajooni esindajal oma rajooni. No konkreetsed tegevusplaanid, liiga konkreetsed ülesanded teie jaoks, mis te arvate, et need ülesanded tähendab neuroloogilisi satsioonilised ülesanded ja minu meelest päris nii ka ei saa, et kõik on väga laialivalguv ja see on lihtsalt, et praegu see asi käima läheks, on selle huvides täiesti vajalik. Kõige suuremat, seda tööd tuleks teha meie enda kallal, meie endaealised, meie endaealiste seisan praegu suur segadus. Ei, ma arvan niimoodi, et meie näiteks minuvanused ja must veidi vanemad, need, kes ka võiksid Vellellosse kuuluda ja need on juba niimoodi küllalt rikutud inimesed. Et praegu tõesti Elol ja, ütleme üldisemalt ka Eestil tulevikku oleks, tuleks põhilist tööd hakata tegema just ütleme, nende endiste oktoobrilaste kallal ma praegu need pääsupojad või või kuidas keegi nimetab, et kui nemad, kui nendele jääb veel usk, lootus, et siis kaadrist ja midagi pole minu meelest niimoodi ei saa võtta, et hakkame nüüd väikestega tööd tegema ja meieealised siis on või ei ole või teevad või ei tee või paralleelselt kõigiga panen muidugi, et me suudaksime iseseisvalt tööd teha. Me oleme harjunud sellega, et meil on täiskasvanud juhid. Me tegelikult tuleks üks suundadeks võtta, et me suudaksime iseseisvalt töötada, see on kirjas ka teisel kujul väljendatud, et me suudame iseseisvalt midagi teha, otsustada, et meil on täiskasvanud juht. See on kogu aeg niimoodi olnud, et lapsed vajavad täiskasvanute abi ja juhendamist, see on ju kõigile selge, et pioneerijuhte on meil väga minimaalselt väga vähe. Täiskasvanud ei taha tulla pioneerijuhtideks üks põhiline probleem, miks nad ei tule, on ju pioneerijuhtide, väga väike palk, seda me teame kõik eksju, elaga taotleb nüüd, et saaks pioneerijuhtidele pedagoogi palga. Aga kas see läheb läbi, ma loodan, ehk tuleb rohkem pioneerijuhte täiskasvanud ju minimaalselt tegelevad meiega vabariigis. Aga kas te tahate tõesti ainult raha eest, teiega koostööd tehakse? Ei, ei, me muidugi tahame, et tõesti, et tegutsetakse nii-öelda hingega, aga praegu on siiski kujunenud välja, et inimestel õieti täiskasvanutel on tõepoolest niivõrd vähe aega, et ilma rahata siiski väga paljud ei hakka tegutsema. Kas see täiskasvanute Ta meiega tegeleb, kas tema saab sellest? Isana on sellega sinna hingega asja eest väljas? Üle Eestimaa on ainult see 20 25 inimest, kes tahavad meiega tegeleda. Täiskasvanud palju meid on meil tõesti nüüd ei ole inimesi, kes meiega niisama tegeleda? Ei no ma usun, et tähendab, et neid inimesi keegi on selle pooleteist miljoni peale neid täiskasvanud siiski leiab, aga kuna siiani inflatsioon suutis siiski põhimõtteliselt pakkuda ainult halba siis need täiskasvanud lihtsalt kaotasid selle vastu igasuguse huvi. Ja nüüd tuleb, tuleb loota, et selliseid täiskasvanud siiski siiski leida. Ja minu meelest tuleks siiski väga paljusid asju selle asja üle siiski mõelda. Ei tee siin organisatsiooni endale nüüd üheks nädalaks, vaid see organisatsioon tuleb loota, jääb kestma senikaua kui kestab Eesti rahvas ja võib-olla inimsugu üldse siiski lapsed peavad, peaksid ka ütleme, noored peaksid andma ka kõik, mis nende võimuses, selleks, et kogu meie elu siin paremaks muutuks ja et seepärast Voika kõik need muutused tõesti edasi läheksid. Nii arvasid Tartu teise keskkooli õpilane Aleksander Lustja Anneli Jaagus Tallinna neljandast keskkoolist esmaspäeva hilisõhtul. Siis oli kohtumine täiskasvanute kojaga alles ees ja mõnedki küsimused päriselt otsustama. Milliste lahendusteni jõuti. Seda kuulete kindlasti nii meie saadetes ja saate lugeda ka ajalehtedest. Lastekoja liikmed kinnitasid, et kõik tehtu ja mõeldus saab nüüd ka järjekindlalt avalikustatud.