Kui teemaga a4 teema lint KEEL KUI sääsel ajati lausuda seeennagi. Berlin, terav hümn, veise tegime. Siin on otseselt tõlked ja siis on üks laps sündis Hiiumaal laia mere peal. Siis on need refrääni sõnad. Ta eluks nimetati, siis on, edasi elan Võrumaal, kes kõrgeid mägesid siin on pioneeritööd teinud, tegin seal, ta elas elada ja kui sellest emale rääkisin, siis ema limpsas keelt. Kui isale sellest rääkisin, ei lausunud sõnagi. Keelne laul on teie Varstu keskkooli ELO hümn ja kas siis on ka nüüd selle eest Hiiumaal elas sündimisest peale ka, on mitu aega möödas juba kas on ka nii, et ema limpsab ikka keelt ja isa vakka? See arvamus on muutunud, Ikkane isa ema ikka midagi usuvad, sellepärast et nüüd on midagi ikka ära ka tehtud juba, mitte niimoodi nagu mõnel pool mujal, see saade on siis eetris, kui on Tartus olnud suur ja raske maha ütlemine, et Elo vabariigis ei lähe ja kriis on ja mida te arvate? Kas nüüd tõepoolest ongi siis elu on nii-öelda kriis ja ei ütleks, et just kriis on meie koolis küll mitte, vähemalt niimoodi on, et seal, kus enne tehti, seal tahaksin, nüüd ka see nimest ei sõltu, peab ise ikka tegutsema ega ei saa lootma jääda siis nende nõuandjate peale või käskijate peale. Pioneeriorganisatsiooni ELO suhete kohta käib väga tabavalt üks vanasõnad, enne ei aeta vana kaevu kinni, kuus valmis ei ole. Nagu kuuldasin, tartlased teevad Kaju kõva lärmi, selle sõna pioneer pärast. Neile ikka ei meeldi, aga ma arvan niimoodi, et kes tegutsejad on, neile see nimi ei loe, mingi tähtsus on olemas. Seepärast, kui see kestaks pioneeri all edasi, siis ikka ei, ei tõmba niivõrd palju. Aga kuna see elu on nagu Eesti laste enda poolt kokku pandud siis see ikka on midagi. Vähemalt meie koolis on see nii. Teie koolis on ka lausa olemas Elo laps ja tal oli sündimise päev, Belo ristipäev oli see, siis eestisime ta ära ja kaalusime, kumb organisatsioon on siis parem, kas Elo või pioneeriorganisatsioon. Siis seal oli selgeltnägija ja papp, polikest ero last ristis ja Elo amm lapse ilm oli. Siis pidasime pidu. Pealkirja all oli ta söameltar siis eesti keelde tõlgituna südamelt ära märg, seal sai kõik Elo head ja vead ära öeldud ja samuti pioneeriorganisatsiooni oma külas lausa kohe pioneerilehm ja sealt tulijaid stagnaaegseid pioneere välja. Ja pärast kui see rühm ära läks, siis Kaalude pealt vaatasime vajusse pioneeriorganisatsioon tugevasti alla. Ei mis mõttes alla. Seal oli kaks abtigi kaalu, nende peale kaalumine toimus ubadega, olenes esinejast, kelle poolt ta oli ja kui, kui tähtis või pikk tal see kõne sõnavõtt oli, selle järgi asetati see uba vastavalt kaaliga kaalukausile. Aga rühm oli suur ja seal oli küllaltki tugev taga maali, siis see kaal vajusiga kõvasti pioneeriorganisatsiooni pool ja kuidas siis õhtu lõppes? Kõnesid oli palju, ikka oli ka. Aga no lõpuks tuli välja siiski Elo uitis. Kummalt poolt te ise olite mina elukoht, olin samuti elav uuem ja huvitavam nagu et, et seal on nagu rohkem tegusid lootamini. Eriti keegi ei tegutsenud nii hästi, aga need, kus saab ise, see on rohkem nakatad, kõike. Tegi. Aga mis see kõik nüüd isetegemine tähendab, siis õpetaja annab teema kätte ja ongi isema. Linaõpetaja annab nagu noh, et millest me ei tea ja siis meie kõik vahelist vaidlust, etteteod, kõik õpetajad siis pärast vaatab, et kui siin nüüd välja on. Aga kuidas aasta tagasi oli, siis teie andsid õpetajale teema kätte. Asi on selles, et me oleme nagu selle pioneeri, Karin, vanemateta võt mõtlemine küllaltki raske. Et see on kestnud juba niipea varsti 50 aastat. Niimoodi asi on süvenendega alus, no ei tule toime ilma vanemateta. Sellepärast on vaja suur suurematel suunitlust nende teemade suhtes kõiges aga enamuse püüamegi ise välja mõelda, teinud ja suur sõber olemas. Ja see on teil, Varstu kooli Elo üks juhtidest, Saima savi ja tema igal pool aitab teid ja ta ikka lööb käed külge ikka seal, kus ikka saab. Nii kena, kui teil on üks tore sõber olemas. Aga öelge, Teie, võtsite ikka natukene mõtlemisaega kohe sügisel teil seda Elo ristimise pidu või, või sündimise pidu ei peetud Olidil alles veebruarikuus. Kuidas te siis nii kaua hoogu võtsid selle alla, nagu üldse ei oldud harjunud ikkagi nagu uus asi ja ise peab ikka mõtlemagi. Alguses pidi Elo ikka oma tegusid näitama, et üldse kaaluda neid omavahel sellepärast natuke nagu kaugemale sellest tegelikust Elo loomidesse pärast me ei teadnud, mis ta omab endas kõik. Marek ütles, et oli vaja tegusid. Mida te siis enne jõudsite teha enne veebruarikuud? Lipsud kaelas ja poisid said mehelikumaks, on nii või? On meil oli nii suur kirjanduslik nädal ja siin oli ka igasugused kirjanduse õpetajad nagu oliteet. Niisiis siin oli kõik anekdoodi rääkimise väele, kes kõige paremat anekdoot said punkte, see oli nädal aega reedist, reedel siis seina peal oli stendi peal niukene tabel. Spanti iga klassi tabeli punkt-punktilt sai. Ja siis oli veel veel deklamaatorid. Toimus siis suur mälumäng, kust võtsid keskkool ja keskastme õpilased osa. See oli küllaltki pingeline klasside klasside esindajad pidid oma fantaasiat näitama kirjandite kirjutamisel. Anti sihuke küllaltki naljakat teemat käteselt pidist. Kui kirjutama või siis selle kirjandusnädala naelaks oli nagu lõpusimman kus iga klass pidi mingi kirjandusteose esitama kas näidendina või millegi muul mingi muul kujul. Istume teiega praegu siis nii-öelda Elo toas ja teie selja taga on stend, mul on hea vaadata täna malevas kohe-kohe igaühel teist on võimalik saada. Ma loen nüüd siis seda kuulutust. Elomissiksa Mystery. Me arvasime oma kaheksanda klassi poistega, võiks taolise ürituse teha ja anname siis seekord eesõiguse tüdrukutele, jätame Mystery ära. Ja mõtlesime natuke, muutsime selle missi nime ümber Elomeeliste tüdrukuks. Meie koolis. Ja küllaltki kuidas see üritus on praegu, nagu valmimise staadiumis, on plaan, plaanid valmis, mida teha, mis te aga koht ja sihukesed asjad on tegemata veel, selle üritusega peab selle tõttu automaat on vaja, selle jaoks läheb vaja lilli. Titaan natuke kevade poole teha. Aga siin on veel üks, sinu järgmine ülesanne on valida SUUR JAAN karnina. Kuidas siin tuli iga rühm, mis moodustus, tuli valida endale juhendaja. Nad on seal üleval stendi nurgas olemas, seal on neid kokku 15, need küllaltki palju, see tähendab, et teie koolis on 15 Elo rühma või mitte päris verst osa rühmasid. Mitu juhendajat täiskasvanud ka nüüd on väga paljud on soiku jäänud, kuna juhendaja õpilased ei leia kontakti küllaltki hästi. Põhimine, häda, mis on need tundel liiga palju siiski. See segab nagu. Ja siis üks viga on see, et osades rühmades on kaugemalt käivad lapsed osades laiemalt küllaltki kaugelt käivad koolis lapsed, siia ei saa tagasi millegagi, buss ei käi, seb. Elab selge, aga siin on veel üks väike nurgakene teie stendil, see on meile, kirjutatakse elule. Eesti lasteorganisatsioonile heidetakse natukene seda ette, ta kipp ainult ühele poole vaatama sinna üle mere ja kuidas teie koelisem? Eile oli Läti lastega on küllaltki soojad suhted, seepärast alles hiljuti toimus spordipäev lätlastega ja toimus üks rahvusõhtu koos lätlastega ja eestlaste ise olime ka seal muidugi. Meelekirjutatakse igalt poolt üle liidu koolide eest tahavad kirjasõpra endale ja neid huvitab just eelkõige see, mis, kui Eestis toimub aserbaidžaanlaste kooli saatsid Tallinnasse kirjad, et nemad tahavad, keetis mõne kooliga vahetest ja ja siis seal Tallinnas panti Alglusi, et mitu onud panid allkirja alla ja saadeti siis ja Eesti mööda ringi, et kes tahab siis ja nii kaua siis tulidki, jõudsid siia Varstusse ja siis üks päev vene keeleõpet tuli meie klassi ja küsisid gestaapo kalt saarlastega nagu kirjavahetust ja stalli tahtsid ja lõpuks tuli välja, et kõik kirjad olid ka tekstiga. Kõik saatsime vastu ja selle kirjad siia tuli välja, et kõik olid teksti ilukeeltes kätte saite, kui palju kirju? 20 Cruzgeeria olid ühtemoodi kirjutatud teile. Aga teie siis ka kirjutasite tunnis ühe näidiskirja saatsite eraldi ümbrikutes, ilmselt seal siis tehti üks tund, kus õpetaja kirjutas kirja tahvlile, test kirjutasid maha niimoodi, et õpetaja kirjutas alguse ette, siis me panime enda loomingut. Kirjutas, mis tahtis ikka see kirikut, kui tuli Tallinnasse, panin sinna väga paljud. Igasugused tähtsad isikud panid oma allkirjad alla ja ta tuli järjest allapoole need ametiasutusi mööda, kuni jõudiski Varstu kool. Iga kord oli alla kirjutatud täitmiseks sellele, sellele seltsimehele. See on ehtne bürokraatia näide, mis meie riigis ikka veel valitseb. Nii aga teil siin bürokraatiat enam ei ole. Või peate te ka ikka? Vilja ikka vähemaks jätta, võimalikult väga palju oli asjatut paberimäärimist. Nõuagi varem pioneeriajal oleks, aga praegu ei ole, lihtsalt ei tule teha tööplaane paberite peale, esitada igale poole. Kes mida teeb ja kes ei tee kooli fuajeesse panime üles taolise kasti, kus igaüks, kes tahtis olla Elos kirjutas oma nime üles, kirjutas rühma, kuulda tahaks kuulda. Ütlesid, et teil oli nii-öelda 15 juhendajat, paljudel siis nüüd rühmi võiks olla. Koduõu on ja siis on viron tüte. See on soome keelt õppivad tüdrukud. Siis on spordilapsed nagu trenni teevad korvpallimängivat ja võrkpalli. Ja siis on tehnikapoisid. Talvel tegid seal mingit saani. No lume tõttu jäid ära, kuna sving baseerub meil mootorsae peal. Rohelised olla metskonnas tööl on väga. Aktiivselt tegutseb siin ringfotograafidest, vot siin on üks pisike fotograaf olemas. Mis te teete, siis pildistame siin igasuguseid pidusid, teemini, pilt, stendidega, koolise kitsekesed, millel on emmega. Kui vana oled jääk, säästude lembene, kas kõik üheksa aastased lapsed võivad olla kitsekesed teie koolis? Häitsemaid kähmann? Algklassidel on ise algatatud selline mõte, enne kui need on ta arenenud Kõve algklassidel üks ela pidu, esineme ja tantsime ja teeme lõket ka. Tahtsime teha mass, ka keegi Jaskade kitsekesi maske. Kuidas teil see koduõue Rüxis sündisid? Boalco suvel? Suve keskpaigas umbes sündis äkki sendiski, eeldasime, et oma laste nagu kodu lastega võiks midagi teha, et muidu väga igavaks läheb ja me oleme praegu Võrumaal, vastus on nii Lõuna-Eesti osas ja, ja, ja koduõued on tavaliselt maal ikka niisugused, et ühe pere lapsed, aga kuidas teil siinkandis on? Meil on siin niimoodi mitu suurt maa koos, kõik on nagu ühe sellise ringi moodustavad, siis mõtlesime, et võiksime hakata koos käima, midagi tegema, siis esimeseks pisikeseks ürituseks oligi selline pisikene laupäevak Kodovi toas korrastamist ja siis Me valmistasime esimese nagu eriti saaks asfaldi peale jooniste sinnani võistles lasteaiaga niimoodi nagu saab rohkem suhelda, muidu minutid väiksed mängijad omavahel suured omavahel ja siis nagu kaks erinevat klass. Nii, aga kas see ka just nimelt ma seda mõtlesingi, et te ütlete, et ta teid nagu üheks pereks niidab? On see teie rühma mõte või jah, et kõik kõike koos teha ja muidu käisid väikseid koos täitis väiksed põnnid, et nii kolme, nelja, et käid koosist esimese klassi, need käisid koos siis suured käisid ja nüüd siis ka ja kõik koos koristavad. Kui suured midagi teevad, siis väikestel on ka hea vaadata, strateegia nüüd on suvi ees. Kas siis mängite kõik koos seal õue peal, suvel ongi kõige rohkem lapsi koos, talvel ei saa, ei saa kõike teha, tingimusi. Meil ongi niimoodi, et on üks kelder, kuhu saaks oma ruumi teha, aga see on nagu rohkem suurte inimeste abi oma sinna ja sealt tuleks nagu tahaks remonti siis sinna panna pingpongilauad ja koroonalauad. Siis seal saaks käia niimoodi talveõhtutel mängimas käia. Vanemate suhtumine täiesti positiivne, seepärast koduõue juhendatest on ka väga paljud õpetajad. Nõnda on ka lapsevanemad, vanemad ja ühtlasi vanemad ja nende suhtumine sel juhul, kui nad ka osa võtavad, positiivne, järelikult vaates on need saategi, selle lootus ikka on ja loota tuleb. Üks üritus, mida me tahame veel korda saata, on siis nagu Rutute Pealt antav kontsert ühe rõdu peal, niimoodi keegi laulab ja teise pealt siis mingi luuletus või Clamaator või siis ja noh, niimoodi selline pisike kontsert anta õhtul. See oleks kavas kõige esimesena, võib-olla, eks elan, on veel üks üritus tulemas. Me tahame panna kõik pioneerilipud ja kõike, iga õpilane paneb oma pioneeri, äkki paneme kastidesse, kast pannakse lahingukuulsasse klassi, toimub siis, kui me saame endale uue lipu, Elo lippu. Praegu siis jääb see asi just nimelt kinnivabariigilise atribuutikat, aga sealt pole nagu eriti midagi tunda, kuna ma lastekoja liikmena tean, mis seal kavanditel välja pakuti, nagu ideaalse tööd pole olnud. Aga no ausalt ütelda, nagu häda sunnil valisime välja paremat, mis seal oli ja siis selle seal nende kavandite järgi tegime siis Elokale tavalise märgija tunnustusmärgi. Harta lubab ju, et ka iga kool võib endale oma lipu teha ja oma märgi ja seda te ole tahtnud, tahame ikka teiste koolidega ühist lippu klubisse oleks kõik, see oli ikka eesti lasteorganisatsioonide yhe kooli organisatsioon, hakkasime küll rääkima, et mis nimi sellel organisatsioonil on, peaasi, et oleks tegu, tuleb välja ikkagi, et peab olema midagi ühist ka. On nii, ma vaatan, teie selja taga on üks ilus luuletus ja alla on kirjutanud veel nimeta Elo alglüli, loeme selle lõpetuseks kõikjale, olgu ta elul sisu tooma ja mõtet algute päevad täis viljakat rahutust, esivad püüdlist, mõtteta julgust ja olete rohkust. Ja kas seda mõtet ei julgusta teguderohkust ikka jätkub teie koolis, mis te arvate? Tulevikku vaadates jätkub ikka vaatamata sellele, et vabariigis mõned arvavad, et elul ei ole tiibadest küllalt tuul ja ta kindlasti saab jalad alla, meie koolis võiks ütelda, et on juba jalad alla saama. Laps, meil on aktiivsed lapsed, ise peab välja mõtlema, kõik siin metsa sees elame siis ise peab tegema, aga Iraagi ja kui ei ole eestegevus erite ja käskivas, siis harjunud sellega, et ise teeme ja mõtleme. Teie elul on nii sisu kui mõte ja tuum. Ja tegu mingil.