Tere eetris on portaal tehnoloogiakommentaaris. Kristjan Port. Õigemini täna ei ole niivõrd palju juttu tehnoloogiast, kuivõrd ajaloost. Ajalugu peaks olema olemuselt faktiline ja tähenduses vankumatu, kuna toimunut teise muuta. Ometi on seesama ajalugu tunnistajaks arvukatele omavahel konfliktidele ajalookäsitlustega mis on ka teatud mõttes mõistetav. Sest ajalugu teevad ju inimesed ja seega on ajalugu, inimese nägu. Ning nägude kohta on ju igalühel oma arvamus. Huvitav, kas mõne miljardäri jaoks on aga ajalugu teistsugune kui vaesematele kodanikele? Küsimusele aitavad vastata kaks miljardäri. Ühe raha on enam-vähem täpselt üle loetud aga selle teise oma kohta käivad peamiselt härrased spekulatsioonid. Ja mehi ühendab viimasel ajal tärganud soov õpetada, kuidas peaks koolis ajalugu õpetama. Venemaa liidri Vladimir Putini varade suuruseks hinnatakse kusagil vahemikus 40 kuni 70 miljardit dollarit. Riigijuhi kohta erakordselt edukas tulemus arvestades sellist parandust pole ühelgi teisel riigipeal ja vaid väga vähestel hommikust õhtuni äriga tegelevatel. Nagu näiteks. Bill Gatesil, kellel on umbes 66 miljardi dollari suurune parandus. Mõlemat meest huvitab aga viimasel ajal ajalookäsitlus ja selle ütleme siis, et õige kajastamine. Putini mureks on koolilaste raske elu, kuna Neile õpetatakse ajalugu mitmest erinevast õpikust. Väidetavalt oli eelmisel aastal Vene malk 10. klassi jaoks kasutusel üle 60 erineva ametlikult lubatud ajalooõpikud. Ja eks igas ühes nähti ajalugu siis natukene erinevalt. Seetõttu otsustas Putin luua ühtse juhise uuest terviklikust vene ajaloo käsitlusest kõikidele kooliastmetele kuni ülikoolini välja. Paraku elab Venemaal aga palju erinevaid rahvaid, rääkimata erinevatest ajaloolistest ning hetkel paistab pigem, et ühtse ajalookäsitlusega pürgimus hakkab jooksma karile. Aga tehnoloogiahuvilisi peaks rohkem köitma Bill Gatesi ajaloohuvi Bill Gates'i huvitavat tegelikult omakorda peaaegu kõik maailma asjad ning ta nimetabki end meeleldi suureks nohikuks. Nagu kirjutab The New York Times, vaatas maailma domineerinud tarkvarafirma juhtimisest maailma suurimaks pillanud tropiks teisenenud mees ühe austraalia ajal õppejõu videoloengud ja talle hakkasid kõik maailma asjad selgemaks saama. Sellisest valgustatuse seisundist kantuna otsis ta siis lugupeetud õppejõud, David Kristjani üles teda siis ühekorraga parajalt ära ehmatades. Aga tegemist oli siiski hingesugulasega ja nii algas nende vahel mõne aasta eest viljakas koostöö David Christian lähene pojale õpetamisele tavapärasest erinevalt. Juhindudes üle-eelmisel sajandil Prantsusmaal eksisteerinud. Annaalide koolkonnast põhimõtteliselt jagab professor Christian aia lohk kaheksaks Levendiks alates suurest paugust läbides homo sapiens kujunemise ning lõpetades modernse ajajärguga. Üheks Isäralikuks tunnusjooneks. Ühte taolises Levendisse või siis mõttelisse ajalootrepiastmesse kokku kõik mida selle kohta on inimkond osanud ükskõik, mõnel arvata. Nii sünnib meie maailmapildi ja võib-olla ka tegelikkuse enda kohta sidus aru saama kujunemise kirjeldus mis on sisuliselt inimese teadmiste lugu. Ja ega meil ju midagi muud polegi, millele omakorda iseenda Maailmapilti rajada näiteks käsitleb David Christian selle esimese ehk suure paugu sammu juures kõike, mida on teada kosmoloogiast, religioossetest, füüsikalistest, maaling. Päikesekesksetest käsitlustest tänapäevaste teoreteni välja. See on midagi muud kui ajaloolise faktikese paigutamine mõttelisele joonele. Pole kuna püüab ju aru saada arusaamise enda kujunemisest kuna. Bill Gates'i leiust õpetamise ja temapoolse õppimise sobimatuse pärast Harvardi ülikool omal ajal pooleli tabas ta need vanemas eas, et just nii oleks tema tahtnud targaks saada. Ja kuna tal on nüüd palju raha ning suurte süsteemide juhtimise unikaalset Kogemused ja kustumatu soov midagi head teha otsustas ta luua ajaloo jaoks uue õppekava. Ja näete, kui. Sarnane on see eesmärk üldjoontes Vladimir Putini omaga. Aga selle asemel, et sundida kõiki riikliku dekreediga õppima ajalugu uuel ja siis õigemal moel kasutab tema suuresti omal ajal Windowsile edu taganud taktikat ning püüab üksikute koolide ärarääkimise teel tekitada USA koolisüsteemis kriitilise massi uuele aja lõppemise standardile. Valitud strateegia ongi edukas ja suure ajaloo projekti meetodid võetakse väga hästi vastu. Ning kahe miljardäri aja lõpetamise erinevuse võib vist kokku võtta nii et üks püüab seletada, milline on ajaloo kõige käsitlus ning teine rajab ajale. Püüdele mõista, miks omame sellist ajalugu ja ma usun, et nohik võidab.